Minulla on kolme katevaihtoehtoa. Tavanomainen poimulevy, rannila classic ja konesaumattu. Ainakin tuo sinkitty poimulevy on maatilarekannuksissa kestänyt pitkään, mutta onko tuo classic kestävämäi kun siinä naulat piilossa vai onko hinta vain tyylistä. Konesaumattu on ehkä vähän yliarvostettukin, mutta jos sen saisi kohtuu hintaan niin myönnetään että sellaisen laittaisin. 5vuotta vanhan rakentamiskustannukset kirjan mukaan konesaumatussa on pienimmät materiaalikustannukset ja valmiiksi asennettuna hinta nykyrahassa 35e/neliö. Saako enää lähellekään tohon hintaan edes täällä varsinais-suomessa Turun lähellä? Poimulevy maksaa 10e neliö ja sen pystyy itsekin asentamaan. classic tuplasti tämän.
http://sran01.rannila.fi/rancalc/hinsto/Ruukki_Tukkuhinnasto_low1206.pdf
konesaumattu vs poimulevy
7
2711
Vastaukset
- ääripäät
Katto on 1:2,5 kalteva ja harjakatto yksinkertaisimmillaan. Ruoteet ja muut asentaisin itse ja poiumulevyn tai classicin tapauksessa myös katon
- saumattu
Joku väitti, että konesaumattupelti meluaa kovalla tuulella, eli rämisee ja paukkuu katolla.
- JJT
Konesaumattu katto ei metelöi ja pauku tuulella, jos se on oikein tehty. Jos rivit ovat oikealla kireydellä ja ääneneristyskaistaa käytetty.
Mikään peltikatto ei ole toki äänetön.
- näistä
valitset?
-Mersu= konesaumattu
-Lada= vale konesaumattu
-Mosse= profiili- mosse...
koska ei ole oikein mitään tietoa että mitä tulisi valinnasta riippuen. On se sitten mersu, mosse tai lada niin se voi olla rämä tai ihan hyvä. Jos sikä säkissä pitää ostaa niin halvimman valitsen. sama pätee peltikatossa. Konesaumattu on arvostettu, mutta miksi? Siksikö ettei naulan lävistyksiä. Tämäkö se hyvyyden mittari. No onhan se parempi niin mutta ei yksin riitä valitsemaan konesaumattua. Vanhaa profiilipeltiä olen joskus maalannut kun on ruostunut ja siinä en ainakaan havainnut että se olisi nimenomaan noiden naulan lävistyksien syytä ollut. Niin ja konesaumatussa joutuu ostamaan vielä toisenkin sian säkissä, nimittäian asennuksen.
- Jaapadaa
mosse... kirjoitti:
koska ei ole oikein mitään tietoa että mitä tulisi valinnasta riippuen. On se sitten mersu, mosse tai lada niin se voi olla rämä tai ihan hyvä. Jos sikä säkissä pitää ostaa niin halvimman valitsen. sama pätee peltikatossa. Konesaumattu on arvostettu, mutta miksi? Siksikö ettei naulan lävistyksiä. Tämäkö se hyvyyden mittari. No onhan se parempi niin mutta ei yksin riitä valitsemaan konesaumattua. Vanhaa profiilipeltiä olen joskus maalannut kun on ruostunut ja siinä en ainakaan havainnut että se olisi nimenomaan noiden naulan lävistyksien syytä ollut. Niin ja konesaumatussa joutuu ostamaan vielä toisenkin sian säkissä, nimittäian asennuksen.
No siksi tietenkin, että konesaumakatossa on tuplasaumat. Eiköhän se ole ensisijaisesti syy.
- jtp
on suuri vaikutus ja pellin tekijällä.
jos huollat kattojasi yhtä säännöllisesti.. kestävät myös saman iän.. siis ota se , mikä sinuu miellyttää eniten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222371- 522267
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 301456
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361412- 951171
- 281160
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136