Täällä joku jo aikaisemmin kyseli matkatoimistovirkailijan palkasta. Mikä on realistinen keskipalkkaus ei-pk seudun alueella? Olen koulutukseltani matkatoimistovirkailija (vuoden täydennyskoulutus hot. ja rav. koulutuksen jälkeen) ja BBA. Mitähän uskaltaisin pyytää palkkaa tuntitasolla (/kk)? Tähtäimessä on jo eräs toimisto minne saattaisin päästä.
Matkatoimistovirkailijan palkka?
5
10733
Vastaukset
- travel agent
Matkatoimistoalalla maksetaan pääsääntöisesti
TES:n mukaisia palkkoja ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Joten jos sinulla ei ole aikaisempaa
matkatoimistokokemusta, 1. vuoden kk-palkka yleismatkatoimistossa on n. 1550-1570e/kk riippuen paikkakunnasta. tuntipalkan saat jakamalla 156 kuukausipalkan eli n. 10e/tunti aloituspalkka. Ryhmämyyntipuolella aloituspalkka n. 50e/kk korkeampi.
Hyöty koulutuksesta on että sinun ei tarvitse aloittaa harjoittelijapalkalla (80-90% 1. vuoden palkasta)
Matkailualan palkat ei todellakaan päätä huimaa.- BBA
Kiitos vastauksestasi! Joo, olen kyllä kuullut, että palkat alalla ovat aika huonoja. Mutta se, että matkailu ja asiakaspalvelu tuntuvat nyt olevan "juuri se oma juttu", painaa vaakakupissa enemmän kuin itse palkka...Mitä muuten luulet, mihin suuntaan työllisyystilanne on kehittymässä mm. netin ja sen kasvavan käyttäjäjoukon myötä?
- travel agent
BBA kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Joo, olen kyllä kuullut, että palkat alalla ovat aika huonoja. Mutta se, että matkailu ja asiakaspalvelu tuntuvat nyt olevan "juuri se oma juttu", painaa vaakakupissa enemmän kuin itse palkka...Mitä muuten luulet, mihin suuntaan työllisyystilanne on kehittymässä mm. netin ja sen kasvavan käyttäjäjoukon myötä?
Virkailijoiden työllisyystilanne ei ole mikään huippu,virkailijoiden kokonaismäärä on ollut laskussa koko 2000-luvun johtuen juuri nettikaupan lisäntymisestä sekä myös siitä että lentoyhtiöt ym. ja nykyään jopa seuramatkajärjestäjät ovat pienentäneet/poistaneet myyntipalkkioitan välittäville matkatoimistoille. Yt-neuvotteluita on käyty monissa toimoistoissa.
Nykypäivänä koulutetaan myös aika paljon matkailuvirkailijoita.
Eihän virkailijat koskaan häviä, ala muuttaa muotoaan ja virkailijoista tulee (tai on jo tullut) entistä enmmän "konsultteja" pelkän matkojen varamisen sijaan. Alalla on köynnisä jonkinasteinen rakennemuutos.
Itse olen ollut 10 vuotta alalla ja muutos on ollut tässäkin ajassa jo aikamoinen. - -tut
travel agent kirjoitti:
Virkailijoiden työllisyystilanne ei ole mikään huippu,virkailijoiden kokonaismäärä on ollut laskussa koko 2000-luvun johtuen juuri nettikaupan lisäntymisestä sekä myös siitä että lentoyhtiöt ym. ja nykyään jopa seuramatkajärjestäjät ovat pienentäneet/poistaneet myyntipalkkioitan välittäville matkatoimistoille. Yt-neuvotteluita on käyty monissa toimoistoissa.
Nykypäivänä koulutetaan myös aika paljon matkailuvirkailijoita.
Eihän virkailijat koskaan häviä, ala muuttaa muotoaan ja virkailijoista tulee (tai on jo tullut) entistä enmmän "konsultteja" pelkän matkojen varamisen sijaan. Alalla on köynnisä jonkinasteinen rakennemuutos.
Itse olen ollut 10 vuotta alalla ja muutos on ollut tässäkin ajassa jo aikamoinen.Olisit neuvonut suoraan, että alalle ei kannata ryhtyä. Eihän siitä ole pitkä aika, kun alalla lakkoiltiinkin. Esim. Silja ja Viking myyvät Tallinnan kautta, koska saavat vielä halvemmalla kaupat aikaa, tietysti nettikauppa on kyseessä. Matka-ala on siirtymässä nettiin ja konsultin työ edellyttää erittäin laajaa ja hyvää paikallistuntemusta sekä hotellitietoutta myymistään ja esittelemistään kohteista. Tavallinen matkailija saa parhaat tiedot ystäviltään ja liikekumppaneiltaan. > Ns etelän oppaan palkka on vielä huonompi ja puutteellinen.
- JEP JEP JEP
-tut kirjoitti:
Olisit neuvonut suoraan, että alalle ei kannata ryhtyä. Eihän siitä ole pitkä aika, kun alalla lakkoiltiinkin. Esim. Silja ja Viking myyvät Tallinnan kautta, koska saavat vielä halvemmalla kaupat aikaa, tietysti nettikauppa on kyseessä. Matka-ala on siirtymässä nettiin ja konsultin työ edellyttää erittäin laajaa ja hyvää paikallistuntemusta sekä hotellitietoutta myymistään ja esittelemistään kohteista. Tavallinen matkailija saa parhaat tiedot ystäviltään ja liikekumppaneiltaan. > Ns etelän oppaan palkka on vielä huonompi ja puutteellinen.
oikeassa, matkatoimistovirkailijat taisivat olla lakossa viimeksi 40vuotta sitten, eli aika äskenhän tuo taisi olla. Tosin matkailualalla, lähinnä lentoyhtiöiden puolella, lakkoillaan harva se päivä. Lentoyhtiö on kuitenkin eri asia kuin matkatoimisto, aina oppii uutta eikös vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801975
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591697Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1521220Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501072Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26867- 69862