Olen joitain kk vasta tehnyt keikkatyötä vanhainkodeissa ja olen törmännyt muutamaan rasittavaan omaiseen. Kun joskus tuntuu että joillain omaisilla ei ole käsitystä siitä että hoitajia on vähän hoitolaitoksissa ja juuri hänen miestään/vaimoaan ei voida nostaa joka ruokailulle istumaan ja taas viemään sänkyyn. Ei ole oikein aikaa. Tai eräässä paikassa eräs omainen kovasti vaati että hänen miehensä tulee nostaa pyörätuoliin ja tämä vanhus itse valitteli kun on niin väsynyt, ja muutenkin se vanhus oli jotenkin niin lötkönä että hyvä kun istumassa pysy. Tuntuu vähän että omaistako tässä hoidetaan vai ko. vanhainkodin asukasta?
Mitäs siinä sitten kun omainen tulee joka päivä ja mäkättää siellä kun oma mies/vaimo on TAAS sängyssä ja on vielä peitto huonosti ja väärät housut ja eikö kukaan ole vaihtanut vaippaa jne.. :P
Onko muilla kokemuksia rasittavista omaisista?
rasittavat omaiset
13
1457
Vastaukset
- hoitajaopiskelija
Kokemuksiahan tietenkin on paljon, minulla myös. Omaiset saattavat tuntua hoitajista rasittavilta tarpeineen ja toiveineen. Mutta ajattelehan sitä toisinpäin, asetu sen omaisen housuihin ja ajattele hänen näkökulmastaan. Entäs jos olisit itse omainen ja vaikka sinulle rakas vanhempi olisi hoidossa pitkäaikaispuolella? Tietenkin ymmärtäisit ja kunnioittaisit hoitajia, mutta myös haluaisit parhaan hoidon läheisellesi, sinulle rakkaalle ihmiselle. Monesti asian saattaa voida ymmärtää vasta sitten, kun hoidettavana on se oma läheinen.
Tietenkin me terveydenhoitoalan ammattilaiset ymmärrämme paremmin hoitajien näkökulman ja olisimme ehkä omaisina erilaisia, mutta on muistettava aina tällaisia "rasittavuus" asioita miettiessä asettua toisen asemaan. Vaikka hoidat ensisijaisesti potilasta, hänen hoitoonsa kuuluvat kiinteästi omaiset. Eikä heitä mielestäni voi sinun perustelujesi pohjalta kutsua raskaiksi, kyse kun on nyt vain perushoidollisista asioista. Mietihän vaikka tehohoitoa, siellä hoitajat painiskelevat omaisten kanssa hieman suurempien kysymysten äärellä.
Näkökulmasi on tietenkin oikeutettu ja joskus väsyneenä sitä tulee ajateltua noin kun on sata hommaa tehtävänä. Mutta silti olisi muistettava: Asetu toisen näkökulmaan ja mieti miten itse käyttäytyisit.- olet oikeassa
ja aina on omaisilla takana omat käsittelemättömät syyllisyydentunteet sekä omat avuttomuuden tunteet. JOs sinulla olisi aikaa, voisit keskustella heidän kanssaan heidän jaksamisestaan myös. Niin se on, että myös omaiset kuuluvat työhön ja siinä taas tarvitaan psykologisia kykyjä.
- Vaihda alaa
Jos tuolla asenteella meinaat työtäsi tehdä hoitoalalla niin etpä kiitoksia saa.
Eikös sinulle siitä makseta palkkaa että palvelet ja hoidat potilaita just niin kuin neuvotaan tai määrätään.Tottakai sinun kuuluu nostaa ja auttaa heikkokuntoisia potilaita.Ja omaisten pitääkin vaatia oikea hoito ja palvelu jos potilas ei itse sitä huomaa vaatia.
Vai kuvittelitko ehkä saavasi palkkaa pelkästä olemisesta.
Vaihda hyvä ihminen alaa ja keikkaile jossain muualla.- kirjoittaa itse
joku vmäinen omainen....
En usko että aloittaja tarkoittikaan sitä, ettei ylipäätään ketään haluaisi/ehtisi nostella tuoliin jne. vaan sitä, ettei omaisilla ole mitään käsitystä siitä missä kunnossa esim. se oma äiti tai isä on.
Itse olen törmänny kanssa vastaaviin ja tosiaan mummo itkee kipeää selkäänsä tuolissa eikä jaksa istua mutta kun tytär määrää että mummo on saatava istumaan joka ruokailun ajaksi. Sitten kun tämä tytär lähtee, mummo on kipeä ja itkuinen koko illan. Hieno homma.
Eli tämä on se pointti. MOni omainen ei vaan ymmärrä että hoitajia ei ole tarpeeksi nostamaan jokaista ylös joka kerta ja aina potilaan kunto ei ole siihen edes sopiva. Se kun vaan on se oma äiti tai isä ei ollenkaan tajuta tuota asiaa vaan helppo sitten sättiä etenkin nuoria hoitajia. - aikaa.
kirjoittaa itse kirjoitti:
joku vmäinen omainen....
En usko että aloittaja tarkoittikaan sitä, ettei ylipäätään ketään haluaisi/ehtisi nostella tuoliin jne. vaan sitä, ettei omaisilla ole mitään käsitystä siitä missä kunnossa esim. se oma äiti tai isä on.
Itse olen törmänny kanssa vastaaviin ja tosiaan mummo itkee kipeää selkäänsä tuolissa eikä jaksa istua mutta kun tytär määrää että mummo on saatava istumaan joka ruokailun ajaksi. Sitten kun tämä tytär lähtee, mummo on kipeä ja itkuinen koko illan. Hieno homma.
Eli tämä on se pointti. MOni omainen ei vaan ymmärrä että hoitajia ei ole tarpeeksi nostamaan jokaista ylös joka kerta ja aina potilaan kunto ei ole siihen edes sopiva. Se kun vaan on se oma äiti tai isä ei ollenkaan tajuta tuota asiaa vaan helppo sitten sättiä etenkin nuoria hoitajia.ei ole. Osastolla voi olla esim 25 täysin autettavaa vuodepotilasta ja 3 hoitajaa iltavuorossa. Työvuoro on järkyttävän kiireinen ja pakkotahtinen, ei siinä ehdi eikä jaksa nostella ketään, halus omainen tai ei. Monissa paikoissa kaikki potilaat viedään sänkyyn jo iltapaäivästä ja aloitetaan laittaan niitä yökuntoon, muuten ei yksinkertaisesti ehdi. Jos kaverina on laiska hoitaja tai osaamaton keikkalainen, tulee vielä kauheampi kiire.
Ihmiset ei osaa ajatella asioita yhtään järkevästi, laitoksiin on hankittava porukkaa lisää töihin jos vaaditaan parempaa palvelua. Tällähetkellä vain välttämättömät työt ehditään tehdä kiireellä. - Reservisti
MINÄ EN PALVELE MINÄ HOIDAN SIINÄ AIVAN KAKSI ERI ASIAA AMMATTI NIMIKE EI OLE SAIRAANPALVELIJA
- MUTTA..
..Jänä on myös huomata se seikka, että omainen, joka on itse hoitoalalla, on usein myös se vaativin. Kummasti unohtuu hoitajien nykyinen työtaakka ja kiire, kun ollaankin omaisen roolissa. Vaaditaan aivan mahdottomia ja unohdetaan, että hoidettavana saattaa olla kolmen hoitajan harteilla 20 muuta, joille kaikille pitäisi antaa tasavertainen kohtelu, eikä ketään nostaa jalustalle eikä anneta erityiskohtelua. Mutta tämä on ikuisuuskysymys ja kuuluu työnkuvaan.. Yhstäväni on lastentarhanopettaja ja kokemukset sillä alalla omaisten, tässä tapauksessa vanhempien, vaativuudesta ja hankaluudesta on vielä paljon pahempia..
Ei siitä tietenkään voi omaisia syyllistää, hyvää he sillä vain tarkoittavat, vaikkeivat aina osaa katsoa asiaa hoitajien näkökulmasta, jotka varmasti parhaansa(toivottavasti) yrittävät.- minä taas
En ole vaihtamassa alaa vaikka joskus omaiset tuntuvatkin rasittavilta. Olen vielä nuori alalla, ja ihan tässä kyselen ja keskustelua ajattelin saada aikaan tästä aiheesta. Hyviä vastauksia kyllä tuli, kiitos niistä! :)
- Juus
Tohon paskaan on vaan totuttava. Aina meinaan teet jonkun omaisen mielestä jonkun asian huonosti. Ja sitten kun he eivät edes tajua, että hoitajakin on vaan ihminen.
Mutta onneksi on niitä mukaviakin ihmisiä ja joskushan saa positiivistakin palautetta :0)
Jaksamista. - Hoiturina vanhusten parissa
Mä työskentelen pitkiksellä jo kolmatta vuotta ja nuo hankalat omaiset on meillä arkipäivää. Meillä useasti kysytään jopa omaisen mielipidettä lääkityksenkin suhteen! Meillä omaiset on savustanut jopa muutaman sijaisen ulos painostamalla, valehtelemalla jne. Ne äänekkäimmät saavat palveluja, mutta hiljaiset jäävät paitsioon useasti. on käynyt jopa niinkin että retkeltä on joutunut jäämään pois valmiiksi puettu ja autoon pakattu vanhus kun poika tuli sopivasti ja vaati oman äiskän retkelle mukaan (ko. mamma oli edelleen nukkumassa)!
- Reservisti
Omaisille voi kertoo niin kuin olen kertonutkin muutaman kerran ettei ole täysi-ikäisen hoidossa sana valtaa...enkä muutenkaa ole työssäni omaisia varten vaan potilasta varten omaisiis suhtaudun kylmän asiallisesti
- toisin päin
Ymmärrän toki, että hoitolaitoksissa on ainakn Suomessa turhan vähän hoitajia. Mutta itselläni on kokemusta asiasta hieman toisin päin.
Äitini oli kotihoidossa ja hengityskoneessa, näin siis täysin riippuvainen hoitajista. Suurin osa hotajista olikin aivan ihania ja todella motivoituneita työhönsä. Mutta mutta..sitten joukossa oli esimerkiksi hoitaja joka minulle, äitini omaiselle sanoi, että ei tekis kyseistä työtä päivääkään jos ei olisi pakko. Ja tuntui että kaikki mitä äitini pyysi, oli hoitajan mielestä kiusantekoa, eikä lehteäkään saanut rauhassa sohvalla lukea. Voit kuvitella ehkä millaisia tuntemuksia minulla oli, kun lähdin äitini luota omaan kotiin ja lähes pelotti jättää äiti yksin hoitajan kanssa. Tässä tapauksessa kyse oli siis vaan yhden potilaan hoitamisesta.
Haluan kuitenkin korostaa, että suurin osa äitini hoitajista oli erittäin ihania ja kiitos heille hyvästä hoidosta. Arvostan muutenkin paljon hoitajien työtä ja on hienoa, että heitä vielä löytyy, jotka jaksavat työskennellä alalla.- hoitaja...
Jos hoitaja todella noin käyttäytyy niin anna palautetta vaikka osastonhoitajalle tai ylihoitajalle.
Potilaalle on varmasti kamalaa tuntea itsensä taakaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835