Hei!
Tulipas tässä mieleeni nyt kaksi viikkoa Isotretinoinia syöneenä.. Kun olen tähän saakka ottanut 1 tabun (20mg) iltaisin, ja nyt pitäis alkaa ottamaan 2 tabua joka toinen päivä (ja joka toinen 1), niin voiko ne ottaa kerralla molemmat, vai toinen aamulla ja toinen illalla? Onko merkitystä? Tietääkö kukaan? En hoksannut kysyä lääkäriltä enkä apteekista..
Tulipas tässä mieleeni nyt kaksi viikkoa Isotretinoinia syöneenä.. Kun olen tähän saakka ottanut 1 tabun (20mg) iltaisin, ja nyt pitäis alkaa ottamaan 2 tabua joka toinen päivä (ja joka toinen 1), niin voiko ne ottaa kerralla molemmat, vai toinen aamulla ja toinen illalla? Onko merkitystä? Tietääkö kukaan? En hoksannut kysyä lääkäriltä enkä apteekista..
Vastaukset 10
Vanhimmat
ota se toine tabletti illalla ja toinen aamulla.
elä ota niitä molempia kerralla...
Juu, niin teen.. Ite aattelin kanssa et ehkä parempi ottaa erikseen..
tee kummin haluat. Elimistössä lääkeaineen määrä ei heilahda suuntaan eikä toiseen otit sitten samaan aikaan ne tai erikseen.
...aikaan sanoi ihotautilääkärini kun häneltä asiaa pari päivää sitten tiedustelin.
asiasta kolmanteen. Itse harkitsen roa kuuria ja kiinostaa millaisia muutoksia/haittavaikutuksia sinulle on tuossa 2 viikossa tullut? käytätkö roaa vai sitä rinnakais valmistetta?
Kiitoksia viesteistä! Juu tosiaan sama määrähän tuota ainetta tulee otettua, otti sen eri aikaan tai ei. Ehkä muistin kannalta helpompi ottaa kerralla molemmat tabut. Kuitenkin. :)
Elikkäs kaksi viikkoa olen syönyt Isotretinoinia, eli en ottanut Roaa. Mietin kyllä kauan, mutta farmaseuttikin vakuutti ettei eroa ole kuin hinnassa, niin otin halvemman. Sivuoireita oli alussa lenkkeilyn jälkeen nivelsäryt (heti ekoina päivinä, mitä ihmettelin!) mutta ne menivät ohi kun kevensin treeniä. Nyt huulet kuivuu, mutta Bepanthenilla saan hoidettua ja ihokin on hieman kuivunut, muttei hilseile, kiristää vain. Pikku märkäfinnejä pukkii esiin mutta katoavat suurin piirtein päivän aikana, kai se nyt sitten puhdistaa ja on se pahenemisvaihe...
Yksi sivuvaikutus, mistä olen todella iloinen, on ettei hiukset rasvoitu! Ei tarvitse pestä kuin pari kertaa viikossa (ennen joka päivä, tosi rasvainen tukka).
Eli tähän mennessä olen tyytyväinen, enkä helisemässä haittojen kanssa. Pelkäsin kamalasti aloittaa, mutta nyt mielikin parempi. :)Toivottavasti ei tämän pahemmaksi menekkään, vaikka annos suurenee.. :)
Minultahan ei asiaa kysytty, mutta ajattelin silti kertoa omista kokemuksistani. Olen ehdottomasti iloinen siitä, että aloitin isotretinoiini-kuurin, olisi pitänyt mennä ihotautilääkärille jo aiemmin...
Olen ollut kuurilla nyt kuukauden ja ihossa on tapahtunut todellakin muutoksia. Vielä on ns. pahenemisvaihe, eli finnejä tullut lisää, mutta ne myös paranevat nopeasti. Huulet ovat todella kuivat, mutta ei haittaa. Kasvojen ihoa hieman kutittaa. Oikeastaan vain positiivisia muutoksia, sillä voin hyvin kuvitella, että iho on tasaisempi vaikkapa 3 kuukauden kuurin jälkeen. Optimismia riittää ainakin nyt :)
olevan paljon ihmisiä jotka ovat saaneet avun isotretinolista/roasta mutta se mikä minua ainakin todella paljon kiinnostaisi on se (mistä ei kerrota!) millainen tilanne ko. henkilöillä on ollut aknen suhteen, siis onko kyse ollut vuosien vaivasta, vaikeasta aknesta? vaiko onko todella joku saanut sen lieväänkin (vähän/jonkunverran finnejä jne)?? sillä minusta tuntuu, että yhtä ikävältä vaivalta tuntuu tämäkin mutta lääkäri sen sijaan vähättelee tilanetta ja muut kostit eivät kuitenkaan auta.
Minä sain viikko sitten isotretoniini kuurin omasta mielestäni lievään akneen... nuorena en tiennyt finneistä yhtään mitään... nyt olen 25 vee ja vuoden verran takunnut koko ajan pahenevan finni-ongelman kanssa...(Ex-anopin kanssa tavattiin kasvotusten piiiiitkästä aikaa ja hänen lähestulkoon ensimmäiswet sanansa minulle olivat; voi kamala...ja tarkoitti naamaani). Itsekin jätin menemättä ihotautilääkärille jo aikaisemmin, koska pelkäsin tämän vähättelevän ongelmaani... Hän kuitenkin vain kysäisi muutaman kysymyksen, määräsi e-pillerit rinnalle, katsoi meikkivoiteella&puuterilla peitettyä ihoani suurennuslasin läpi ja määräsi kyseisen kuurin painoni mukaan... Nyt ihoa ja huulia kiristää ja kuivattaa kovasti ja kaupan päälle onnistuin hankkimaan kunnon flunssan, niin kyllä on ihana niistää joka toinen minuutti :) Mutta jos tästä tosiaan on apua, niin ei auta itku markkinoilla. Kukapa nainen ei kauneutensa takia kärsisi!!
Syön viimeistä viikkoa 4 kk:n kuurista ja hyvä niin! Olen ollut todella iloinen lääkkeen tehosta, hiukset pysyvät puhtaana ihanan pitkään, kasvot ei kiiltele, meikki pysyy naamassa ja finnit on poissa.
Mutta: kun kuuri on näin lopussa, on niitä ikäviäkin vaikutuksia ilmennyt. Silmät tuntuu olevan hiekkaa täynnä, tähän olen saanut apua tavallisista silmätipoista. Pahimpana olen pitänyt lihas- ja nivelkipuja, jotka ovat olleet viimeisen kuukauden aikana melkoisia! Olo on kuin vanhalla mummolla! Lisäksi käsien iho on kuivunut välillä tosi pahasti. Huulet on onneksi pysynyt kunnossa "punaisen" Bebanthenin avulla ja käsiin laitan aina yöksi reilusti rasvaista voidetta. Lihas ja nivelkipuihin en ole apua löytänyt, mutta eiköhän ne helpota, kun kuuri loppuu...