Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Verenpaineen mittaaminen

oikeasta vai vasemmasta käd...

Onko suositusta tai käytäntöä siitä, tulisiko verenpaine mitata vasemmasta vai oikeasta kädestä? Vai vaihteleeko suositus mittarikohtaisesti. Huomasin mittaillessani kahdella eri laitteella, että verenpaine oli selvästi erilainen vasemmasta ja oikeasta kädestä mitattuna. Vasemman käden lukemat olivat keskimäärin 130/65. Oikeasta kädestä saatuna 145/75. Nämä keskimäärät vastaavat n. kahdenkymmennen otoksen keskimääriä, mittaukset suoritettuina peräjälkeen. Vai onko vika kädessä - eli onko vasemmalla puolella jotain vialla kun paine on alempi?

6

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaillut

      Itse mietin jokin aika sitten samaa..

      Lääkäri mittaa oikeasta (tuoli on hänen huoneessaan sillai päin että saa oikean käden hyvin pöydälle).

      Terveydenhoitaja mittasi vasemmasta (tuoli ja pöytä hänellä toisin päin).

      Itse mittaan vasemmasta koska saan tarran paremmin kiinni oikealla kädellä.

      Mittarin laatikon kuvassa nainen mittaa myös vasemmasta.

      Että tällasta tuli mieleen..

    • noihin eroihin

      Yleinen ohje on, että itse mitatessa mitataan siitä heikommasta kädestä, siis oikeakätinen vasemmasta ja vasenkätinen oikeasta.

      Syynä se, että mansetin laittaminen onnistuu paremmin sillä vahvemmalla kädellä.

      Toiselta mitattaessa mitataan yleensä oikeasta kädestä.

      Näin minua opastettu hoitajan taholta.

    • Alkuperäinen kysyjä

      Verenpaine vasemmasta kädestä on jatkuvasti sekä ylä- että alapaineeltaan 10-15 pykälää alempi kuin oikeassa kädessä. Vasemmalla puolella tuntuu samoin jatkuvaa pistelyä ja puutumista. Parasta kai mennä tarkempiin tutkimuksiin. Sydämen vajaatoimintako?

      • jotakin tietoa asiasta

        verenpainetaudin Käypä hoito -suosituksesta. Löydät sen itsekin, kun laitat Googleen hakusanoiksi "verenpaine käypä hoito". Tässä katkelmia:

        "Verenpaine mitataan käsivarresta, kotimittarilla ja verenpaineen vuorokausirekisteröinnissä ei-dominantista käsivarresta.

        Uudella verenpainepotilaalla verenpaine mitataan toistetusti molemmista käsivarsista mahdollisen verenpainepuolieron toteamiseksi.

        Verenpaineen mittauksen seurantaan käytetään sitä kättä, josta mitattu verenpaine on korkeampi, jos oikealta ja vasemmalta mitatut paineet eroavat toisistaan merkittävästi (yli 10 mmHg)"


      • Alkuperäinen kysyjä
        jotakin tietoa asiasta kirjoitti:

        verenpainetaudin Käypä hoito -suosituksesta. Löydät sen itsekin, kun laitat Googleen hakusanoiksi "verenpaine käypä hoito". Tässä katkelmia:

        "Verenpaine mitataan käsivarresta, kotimittarilla ja verenpaineen vuorokausirekisteröinnissä ei-dominantista käsivarresta.

        Uudella verenpainepotilaalla verenpaine mitataan toistetusti molemmista käsivarsista mahdollisen verenpainepuolieron toteamiseksi.

        Verenpaineen mittauksen seurantaan käytetään sitä kättä, josta mitattu verenpaine on korkeampi, jos oikealta ja vasemmalta mitatut paineet eroavat toisistaan merkittävästi (yli 10 mmHg)"

        Tuo tieto tuo helpotusta sikäli, että tuossa yhteydessä ei ainakaan mainittu tämän verenpainepuolieron olevan aivan dramaattinen tilanne. Mittailen tuon korkeamman paineen käden mukaan. Siinä paine on päässytkin välillä aika ylös. Keskimääräiset lukemat ovat viime viikolla olleet 150/85. Töiden jälkeen iltapäivisin lukemat ovat n. 170/95. Aloitin Evoluskuurin, jos se ei tehoa parin kuukauden sisään, aion ehdottaa lääkitystä. Olen 45-vuotias ja vasta nyt olen tajunnut kärsineeni näistä enemmän tai vähemmän korkeista paineista ehkä jo parikymmentä vuotta. Mittaukset näyttävät toteen sen, että kaikki ne tajuntaa hämärtävät, hermostuttavat ja epämiellyttävät olotilat, joista olen kärsinyt pitkään korreloivat suoraan kohonneeseen verenpaineeseen.


      • alahainen paine huimaa..
        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        Tuo tieto tuo helpotusta sikäli, että tuossa yhteydessä ei ainakaan mainittu tämän verenpainepuolieron olevan aivan dramaattinen tilanne. Mittailen tuon korkeamman paineen käden mukaan. Siinä paine on päässytkin välillä aika ylös. Keskimääräiset lukemat ovat viime viikolla olleet 150/85. Töiden jälkeen iltapäivisin lukemat ovat n. 170/95. Aloitin Evoluskuurin, jos se ei tehoa parin kuukauden sisään, aion ehdottaa lääkitystä. Olen 45-vuotias ja vasta nyt olen tajunnut kärsineeni näistä enemmän tai vähemmän korkeista paineista ehkä jo parikymmentä vuotta. Mittaukset näyttävät toteen sen, että kaikki ne tajuntaa hämärtävät, hermostuttavat ja epämiellyttävät olotilat, joista olen kärsinyt pitkään korreloivat suoraan kohonneeseen verenpaineeseen.

        Ei korkea verenpaine - ainakaan minulla - aiheuta oireita. Matalat paineet pistää joskus huippaamaan.

        Ilman lääkitystä paineet 135/110 - noin. Ja lääkkeillä noin 130/90.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      31
      1781
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1530
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1496
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1402
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe