Verenpaineen mittaaminen

oikeasta vai vasemmasta käd...

Onko suositusta tai käytäntöä siitä, tulisiko verenpaine mitata vasemmasta vai oikeasta kädestä? Vai vaihteleeko suositus mittarikohtaisesti. Huomasin mittaillessani kahdella eri laitteella, että verenpaine oli selvästi erilainen vasemmasta ja oikeasta kädestä mitattuna. Vasemman käden lukemat olivat keskimäärin 130/65. Oikeasta kädestä saatuna 145/75. Nämä keskimäärät vastaavat n. kahdenkymmennen otoksen keskimääriä, mittaukset suoritettuina peräjälkeen. Vai onko vika kädessä - eli onko vasemmalla puolella jotain vialla kun paine on alempi?

6

2094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaillut

Itse mietin jokin aika sitten samaa..

Lääkäri mittaa oikeasta (tuoli on hänen huoneessaan sillai päin että saa oikean käden hyvin pöydälle).

Terveydenhoitaja mittasi vasemmasta (tuoli ja pöytä hänellä toisin päin).

Itse mittaan vasemmasta koska saan tarran paremmin kiinni oikealla kädellä.

Mittarin laatikon kuvassa nainen mittaa myös vasemmasta.

Että tällasta tuli mieleen..

• noihin eroihin

Yleinen ohje on, että itse mitatessa mitataan siitä heikommasta kädestä, siis oikeakätinen vasemmasta ja vasenkätinen oikeasta.

Syynä se, että mansetin laittaminen onnistuu paremmin sillä vahvemmalla kädellä.

Toiselta mitattaessa mitataan yleensä oikeasta kädestä.

Näin minua opastettu hoitajan taholta.

• Alkuperäinen kysyjä

Verenpaine vasemmasta kädestä on jatkuvasti sekä ylä- että alapaineeltaan 10-15 pykälää alempi kuin oikeassa kädessä. Vasemmalla puolella tuntuu samoin jatkuvaa pistelyä ja puutumista. Parasta kai mennä tarkempiin tutkimuksiin. Sydämen vajaatoimintako?

• jotakin tietoa asiasta

verenpainetaudin Käypä hoito -suosituksesta. Löydät sen itsekin, kun laitat Googleen hakusanoiksi "verenpaine käypä hoito". Tässä katkelmia:

"Verenpaine mitataan käsivarresta, kotimittarilla ja verenpaineen vuorokausirekisteröinnissä ei-dominantista käsivarresta.

Uudella verenpainepotilaalla verenpaine mitataan toistetusti molemmista käsivarsista mahdollisen verenpainepuolieron toteamiseksi.

Verenpaineen mittauksen seurantaan käytetään sitä kättä, josta mitattu verenpaine on korkeampi, jos oikealta ja vasemmalta mitatut paineet eroavat toisistaan merkittävästi (yli 10 mmHg)"

• Alkuperäinen kysyjä
        jotakin tietoa asiasta kirjoitti:

verenpainetaudin Käypä hoito -suosituksesta. Löydät sen itsekin, kun laitat Googleen hakusanoiksi "verenpaine käypä hoito". Tässä katkelmia:

"Verenpaine mitataan käsivarresta, kotimittarilla ja verenpaineen vuorokausirekisteröinnissä ei-dominantista käsivarresta.

Uudella verenpainepotilaalla verenpaine mitataan toistetusti molemmista käsivarsista mahdollisen verenpainepuolieron toteamiseksi.

Verenpaineen mittauksen seurantaan käytetään sitä kättä, josta mitattu verenpaine on korkeampi, jos oikealta ja vasemmalta mitatut paineet eroavat toisistaan merkittävästi (yli 10 mmHg)"

Tuo tieto tuo helpotusta sikäli, että tuossa yhteydessä ei ainakaan mainittu tämän verenpainepuolieron olevan aivan dramaattinen tilanne. Mittailen tuon korkeamman paineen käden mukaan. Siinä paine on päässytkin välillä aika ylös. Keskimääräiset lukemat ovat viime viikolla olleet 150/85. Töiden jälkeen iltapäivisin lukemat ovat n. 170/95. Aloitin Evoluskuurin, jos se ei tehoa parin kuukauden sisään, aion ehdottaa lääkitystä. Olen 45-vuotias ja vasta nyt olen tajunnut kärsineeni näistä enemmän tai vähemmän korkeista paineista ehkä jo parikymmentä vuotta. Mittaukset näyttävät toteen sen, että kaikki ne tajuntaa hämärtävät, hermostuttavat ja epämiellyttävät olotilat, joista olen kärsinyt pitkään korreloivat suoraan kohonneeseen verenpaineeseen.

• alahainen paine huimaa..
        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Tuo tieto tuo helpotusta sikäli, että tuossa yhteydessä ei ainakaan mainittu tämän verenpainepuolieron olevan aivan dramaattinen tilanne. Mittailen tuon korkeamman paineen käden mukaan. Siinä paine on päässytkin välillä aika ylös. Keskimääräiset lukemat ovat viime viikolla olleet 150/85. Töiden jälkeen iltapäivisin lukemat ovat n. 170/95. Aloitin Evoluskuurin, jos se ei tehoa parin kuukauden sisään, aion ehdottaa lääkitystä. Olen 45-vuotias ja vasta nyt olen tajunnut kärsineeni näistä enemmän tai vähemmän korkeista paineista ehkä jo parikymmentä vuotta. Mittaukset näyttävät toteen sen, että kaikki ne tajuntaa hämärtävät, hermostuttavat ja epämiellyttävät olotilat, joista olen kärsinyt pitkään korreloivat suoraan kohonneeseen verenpaineeseen.

Ei korkea verenpaine - ainakaan minulla - aiheuta oireita. Matalat paineet pistää joskus huippaamaan.

Ilman lääkitystä paineet 135/110 - noin. Ja lääkkeillä noin 130/90.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe