Olen vähän traktorikuumeessa ja turbiinikykin kiinnostaa - haluaisin tietää käyttökokemuksia - traktori tulis pääasiassa metsäkäyttöön. Kannattaako sijoittaa pari tonnia siihen, entäs etuakselin lukko?
Turbiinikytkin
13
12199
Vastaukset
- DB 880
Turbiinikytkin todella hyvä metsässä,tekee ajosta pehmeämpää ja joustavaa, myös pellollakin sekä etukuormain käytössä. Raskaassa siirtoajossa huonompi, mäkilöissä joutuu herkemmin "kepittämään" jottei vauhti hyydy, jolloin ei voi käyttää oikein hyväksi moottorin vääntöä. Etupään lukko tekee koneesta vasta varsinaisen nelivedon.
- Maono
Joo sammoo mieltä edellisen kans. Sillä etuakselin lukolla on tosiaan iso merkitys eli kannattaa ottaa semmonen jossa Hilock etuakselilla.Minulla on semmonen valtrassa vaan tämä edellinen db880 sano tärkeimmän.
- ole oikeastaan
mitään iloa ....
jos moottorissa on vääntöä on se parempi metsässäkin kuin turbiinikytkin.
Itsellä ollut 3 turbiinikytkimellistä konetta, vanha porshe, fendt ja 1455XLA natikka joka on talossa vieläkin.
Etukuormainkäyttö on oikeastaan ainoa missä voi suositella.
Jos valmettia ajattelit niin niissä ei kyllä tunnetustikaan ole moottorissa mitään vääntöä joten turbiini vois puoltaa metsäajossa paikkaansa.- sitten tiedä
mitään VALTRASTA koska ei sellaista ole ollut,
ja tuo vääntö metsässä, harvoimpa siitä on puutetta niillä nopeuksilla mitä siellä käytetään.
alkuperäiselle kysyjälle ehdottomasti kannattaa
koska ainoa missä siitä turpiinista ei ole hyötyä on tielläajo suuremmilla nopeuksilla,
haittaa siitä en keksi missään hommassa päin vastoin hyötyä on monessa. - vai nii
tämmöinen tapaus, no puuttuuhan tuosta listasta vielä ainaski johan teeri niin sitte oot käyny kaikki ossuuskaupan "trattorit" läpi, jotta se siitä jos väännöstä puhelet. Mehtässä turbiinikytkin, mikähän noissa moto/ajokone mahtaa olla kytkimenä, mielestäni?
- Topias
vai nii kirjoitti:
tämmöinen tapaus, no puuttuuhan tuosta listasta vielä ainaski johan teeri niin sitte oot käyny kaikki ossuuskaupan "trattorit" läpi, jotta se siitä jos väännöstä puhelet. Mehtässä turbiinikytkin, mikähän noissa moto/ajokone mahtaa olla kytkimenä, mielestäni?
Niitä on ainakin kahta hyvin erilaista periaatetta: osassa (lähinnä vanhemmissa) on tubiinikytkimellä/momentinmuuntimella ja powershift-vaihteistolla varustettu voimansiirto. Momentinmuunnin tosiaan nimensä mukaisesti lisää vääntömomenttia tarpeen mukaan, mitä pelkkä turbiinikytkin ei tee. Powershift puolestaan tarkoittaa sitä, että vaihdetta voi vaihtaa traktorin liikkuessa, kytkintä käyttämättä ja vedon katkeamatta.
Uudemmissa ja kehittyneemmissä metsätraktoreissa on hydrostaattinen voimansiirto: moottori pyörittää säätötilavuuspumppua, josta paine johdetaan jakajavaihteiston yhteydessä olevalle säätyvätilavuuksiselle hydraulimoottorille. Pumppua ja hydraulimoottoria ohjaa ajotietokone mm. ajopolkimen asennon, dieselmoottorin kierrosluvun ja kuormituksen mukaan. Hydrostaattisessa voimansiirrossa ei ole erillistä kytkintä. Välityssuhde muuttuu portaattomasti kuormituksen ja ajonopeuden mukaan.
-- - pojat metsässä
Topias kirjoitti:
Niitä on ainakin kahta hyvin erilaista periaatetta: osassa (lähinnä vanhemmissa) on tubiinikytkimellä/momentinmuuntimella ja powershift-vaihteistolla varustettu voimansiirto. Momentinmuunnin tosiaan nimensä mukaisesti lisää vääntömomenttia tarpeen mukaan, mitä pelkkä turbiinikytkin ei tee. Powershift puolestaan tarkoittaa sitä, että vaihdetta voi vaihtaa traktorin liikkuessa, kytkintä käyttämättä ja vedon katkeamatta.
Uudemmissa ja kehittyneemmissä metsätraktoreissa on hydrostaattinen voimansiirto: moottori pyörittää säätötilavuuspumppua, josta paine johdetaan jakajavaihteiston yhteydessä olevalle säätyvätilavuuksiselle hydraulimoottorille. Pumppua ja hydraulimoottoria ohjaa ajotietokone mm. ajopolkimen asennon, dieselmoottorin kierrosluvun ja kuormituksen mukaan. Hydrostaattisessa voimansiirrossa ei ole erillistä kytkintä. Välityssuhde muuttuu portaattomasti kuormituksen ja ajonopeuden mukaan.
--muuta kun leikkiä. Siis: turbiini ja muunnin metsässä: aina joudut lisään kierroksia kun eteen tulee kanto, kivi tai oja. Muuten se ei perkele nouse yli. Toinen vaihtoehto on vedättää koko ajan kierroksilla. No, kun on esteen päälle päästy, tulee mehukytkimellinen alas kun anoppi parvekkeelta.
Kunnon väännökäs moottori nousee pienillä kierroksilla hillitysti esteelle ja samoin laskee hillitysti alas, ilman jarrupoljinta. Sama etu on nykyisten metsäkoneiden hydraulisessa "suljetussa" ajopiirissä.
Osuuskauppa-aatteesta. Vaan kerran oon sieltä traktorin ostanu, sekin käytetty setori. (niissä vanhemmissa on muuten kunnon etupäänlukko (amerikkalainen NO-SPIN) niinkuin fiateissakin oli).
Vaan jokainen tykkää mistä tykkää. Mutta 40 vuotta olen leipäni tienannut metsästä ja nykyisin bioenergiasta. Jotain on siinä matkan varrella ehtinyt oppia. - ja pitkällä
pojat metsässä kirjoitti:
muuta kun leikkiä. Siis: turbiini ja muunnin metsässä: aina joudut lisään kierroksia kun eteen tulee kanto, kivi tai oja. Muuten se ei perkele nouse yli. Toinen vaihtoehto on vedättää koko ajan kierroksilla. No, kun on esteen päälle päästy, tulee mehukytkimellinen alas kun anoppi parvekkeelta.
Kunnon väännökäs moottori nousee pienillä kierroksilla hillitysti esteelle ja samoin laskee hillitysti alas, ilman jarrupoljinta. Sama etu on nykyisten metsäkoneiden hydraulisessa "suljetussa" ajopiirissä.
Osuuskauppa-aatteesta. Vaan kerran oon sieltä traktorin ostanu, sekin käytetty setori. (niissä vanhemmissa on muuten kunnon etupäänlukko (amerikkalainen NO-SPIN) niinkuin fiateissakin oli).
Vaan jokainen tykkää mistä tykkää. Mutta 40 vuotta olen leipäni tienannut metsästä ja nykyisin bioenergiasta. Jotain on siinä matkan varrella ehtinyt oppia.sun höpinäs, vaikka olisit leipäsi metsässä hankkinut, ei nouse "kiinteävetoinenkaan" kannoista, kivistä ja ojista kierroksitta, on varma se juu! Jouheampi on veto nestevehkeissä. Jarruja tarvitaan ja hyviäkin kuorman kanssa tyhjänä ei niin väliä ole! Mitä leikkimiseen tulee, täytyy myöntää mutta elettiin Kekkosen aikaa 60:ntä lukua!
- asia
pojat metsässä kirjoitti:
muuta kun leikkiä. Siis: turbiini ja muunnin metsässä: aina joudut lisään kierroksia kun eteen tulee kanto, kivi tai oja. Muuten se ei perkele nouse yli. Toinen vaihtoehto on vedättää koko ajan kierroksilla. No, kun on esteen päälle päästy, tulee mehukytkimellinen alas kun anoppi parvekkeelta.
Kunnon väännökäs moottori nousee pienillä kierroksilla hillitysti esteelle ja samoin laskee hillitysti alas, ilman jarrupoljinta. Sama etu on nykyisten metsäkoneiden hydraulisessa "suljetussa" ajopiirissä.
Osuuskauppa-aatteesta. Vaan kerran oon sieltä traktorin ostanu, sekin käytetty setori. (niissä vanhemmissa on muuten kunnon etupäänlukko (amerikkalainen NO-SPIN) niinkuin fiateissakin oli).
Vaan jokainen tykkää mistä tykkää. Mutta 40 vuotta olen leipäni tienannut metsästä ja nykyisin bioenergiasta. Jotain on siinä matkan varrella ehtinyt oppia.kaekenlaista enerkiata.
- Voiko joku
Topias kirjoitti:
Niitä on ainakin kahta hyvin erilaista periaatetta: osassa (lähinnä vanhemmissa) on tubiinikytkimellä/momentinmuuntimella ja powershift-vaihteistolla varustettu voimansiirto. Momentinmuunnin tosiaan nimensä mukaisesti lisää vääntömomenttia tarpeen mukaan, mitä pelkkä turbiinikytkin ei tee. Powershift puolestaan tarkoittaa sitä, että vaihdetta voi vaihtaa traktorin liikkuessa, kytkintä käyttämättä ja vedon katkeamatta.
Uudemmissa ja kehittyneemmissä metsätraktoreissa on hydrostaattinen voimansiirto: moottori pyörittää säätötilavuuspumppua, josta paine johdetaan jakajavaihteiston yhteydessä olevalle säätyvätilavuuksiselle hydraulimoottorille. Pumppua ja hydraulimoottoria ohjaa ajotietokone mm. ajopolkimen asennon, dieselmoottorin kierrosluvun ja kuormituksen mukaan. Hydrostaattisessa voimansiirrossa ei ole erillistä kytkintä. Välityssuhde muuttuu portaattomasti kuormituksen ja ajonopeuden mukaan.
--Yksi puhu äidistä toinen tytäretä ja joku vielä mummostakin. Löytyykö tältä palstalta joku joka voisi yksiselitteisesti kertoa, miten toimii 1. nestekytkin 2. momentinmuunnin 3. hyrdostaattinen vaihteisto. Sen tiedän, että nestekytkin on vain kytkin, eikä muunna vääntömomenttia, momentinmuunnin muuttaa vääntömomentia ja korvaa vähintäin yhden vaihteen ja hydrostaatti perustuu mesteen paineeseen ja muuttuvatilavuuksisiin säädettäviin pumppuun ja moottoriin. Onko tässä kysymyksiä riittämiin. Kiitos!
- mitenhän sulle
ja pitkällä kirjoitti:
sun höpinäs, vaikka olisit leipäsi metsässä hankkinut, ei nouse "kiinteävetoinenkaan" kannoista, kivistä ja ojista kierroksitta, on varma se juu! Jouheampi on veto nestevehkeissä. Jarruja tarvitaan ja hyviäkin kuorman kanssa tyhjänä ei niin väliä ole! Mitä leikkimiseen tulee, täytyy myöntää mutta elettiin Kekkosen aikaa 60:ntä lukua!
asian selittäis niin että Jussikin sen ymmärtää. Nykyisillä taksoilla on polttoaineen kulutuksella suuri merkitys. Nyk metsäkoneet käyvät työssä noin 1400-1600 kierroksella. Sieltä löytyy kaikissa nykykoneissa korkein vääntö. Ja sieltä se on löytynyt pareissa moottoreissa aina.
1400 kierroksella kuorma päällä vallu(6600)(turbiinikytkin) ei nouse kannon yli. pitää nostaa kierrokset noin 1800. Sitten sen pomppaa kannolle ja putoaa siitä alas. Muutama sata tällaista pomppua päivässä niin jo alkaa illalla vituttaa. 9245 Zetori nousee kannon yli tuolla 1400 kierroksella ja laskee ketjutettuna hillitysti myös alas. Säästyy polttoainetta ja perslihaksia.
Olen valumötilläkin nimittäin metsässä senverran kokeillut ;-) Ja niinkuin naapurin 70 ukko sanoi " siitä se turpiini on hyvä kun vanha ja hirasälyinenkin kerkiää katsomaan onko edessä kanto vai pystypuu ennenku rytisee "
Et silleen. Mut painotan edelleen että makuasioita. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkoin jos aikoo uuden traktorin hankkia. Tosin saahan sen limpun heittää sieltä välistä pois jos ei tykkääkään. - Topias
mitenhän sulle kirjoitti:
asian selittäis niin että Jussikin sen ymmärtää. Nykyisillä taksoilla on polttoaineen kulutuksella suuri merkitys. Nyk metsäkoneet käyvät työssä noin 1400-1600 kierroksella. Sieltä löytyy kaikissa nykykoneissa korkein vääntö. Ja sieltä se on löytynyt pareissa moottoreissa aina.
1400 kierroksella kuorma päällä vallu(6600)(turbiinikytkin) ei nouse kannon yli. pitää nostaa kierrokset noin 1800. Sitten sen pomppaa kannolle ja putoaa siitä alas. Muutama sata tällaista pomppua päivässä niin jo alkaa illalla vituttaa. 9245 Zetori nousee kannon yli tuolla 1400 kierroksella ja laskee ketjutettuna hillitysti myös alas. Säästyy polttoainetta ja perslihaksia.
Olen valumötilläkin nimittäin metsässä senverran kokeillut ;-) Ja niinkuin naapurin 70 ukko sanoi " siitä se turpiini on hyvä kun vanha ja hirasälyinenkin kerkiää katsomaan onko edessä kanto vai pystypuu ennenku rytisee "
Et silleen. Mut painotan edelleen että makuasioita. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkoin jos aikoo uuden traktorin hankkia. Tosin saahan sen limpun heittää sieltä välistä pois jos ei tykkääkään.>Nyk metsäkoneet käyvät työssä noin 1400-1600 kierroksella.
>Sieltä löytyy kaikissa nykykoneissa korkein vääntö.
No niinpä se taitaa olla. Yhdessä tunnetussa kotimaisessa merkissä on tällaiset lukemat:
Teho ..............................180 kW
Vääntömomentti ....................900 Nm (1 200-1 600 rpm)
Siis tuo max vääntö saadaan melko laajalla kierroslukualueella. Tuota alaväännön kierroslukua kai voi pitää suhteellisen alhaisena.
-- - Tiiseli
Voiko joku kirjoitti:
Yksi puhu äidistä toinen tytäretä ja joku vielä mummostakin. Löytyykö tältä palstalta joku joka voisi yksiselitteisesti kertoa, miten toimii 1. nestekytkin 2. momentinmuunnin 3. hyrdostaattinen vaihteisto. Sen tiedän, että nestekytkin on vain kytkin, eikä muunna vääntömomenttia, momentinmuunnin muuttaa vääntömomentia ja korvaa vähintäin yhden vaihteen ja hydrostaatti perustuu mesteen paineeseen ja muuttuvatilavuuksisiin säädettäviin pumppuun ja moottoriin. Onko tässä kysymyksiä riittämiin. Kiitos!
Masinistien palstalla on aiheesta keskusteltu, ja sieltä se pitäisi selvetä, sen turpiinikytkimen ja momentinmuuntimen eron:
http://bb.masinistit.com/viewtopic.php?p=47933&sid=c82592f5454babcf9a7b248d4d0ed603
Hydrostaatti toimii niin kuin sanot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036