kertaus

harjoitus

Montako kertaa olette käyneet kertaamassa intistä päästyänne? Itse olen päässyt intistä "reserviin"
3.1 -89 eikä ole tullut kutsua kertauksiin, olin intissä autokuskina ja en tiedä vaikuttaako tämä siihen ettei ole tullut kutsua kertauksiin. Kaverista kaikki on käynyt kertaamassa ainakin kerran, serkkupoika kävin yks talvi kertausharjoituksissa kaksi kertaa.

13

4862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AML

      Olen ollut 3 x kertaamassa - kun en millään 11 kk aikana kaikkea oppinut ;-).

      Kuka joutuu/pääsee kertamaan... Ymmärtääkseni tämä on vähän kuin lottoarvonta, eli sinun ns. loppusijoitukseksi ratkaisee kertausten yleisyyden. Oma sijoitukseni sattui olemaan sopivan ytimessä, joten siksi PV pyyteli mukaan kolmelle lisäkeikalle. Osaltani "arvonnassa" auttoi varmasti myös jäsenyyteni vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä, varusmiespalvelukseni ns. erikoisjoukko-osastossa, siviilityötehtäväni logististisessa organisaatiossa, hyvät arvostelut varusmiesajalta/aikaisemmista kertauksista sekä huoltojoukkojen erityistehtäviin kouluttautumisellani (huoltoa tarvitaan AINA kertausharjoituksessa).

      Viimevuosina kertausten yleisyys on ollut todella matala, koska PV:n määrärahat on ollut vähissä. Tämän takia, kertausharjoituksia ei ole pidetty kuin aivan ydinjoukolle (=sijoitus jääkäriprikaateissa) ja osa niistä on järjestetty vain vapaaehtoisille (=ei päivärahoja).

      Noin yleisesti... kertaukset ovat olleet aina mukavia ja ajoittain haastaviakin - etenkin kun tehtäväni eivät ole liittyneet ns. perusryynäykseen. Ajoittain vastuuta on annettu aika paljonkin (kalustoja, miehiä, materiaalia), joilla tehtävien onnistunut hoitaminen on antanut vain lisäluottamusta omiin sekä kavereiden taitoihin (sama ydinjoukko käy samat harjoitukset).

      En tiedä onko tämä legendaa vai ei.... mutta itselleni on kerrottu, että kaikkein halukkaimmat voivat jopa ilmoittautua sotilaspiirinsä kautta vapaaehtoiseksi kertauksiin (en ole kokeillut).

      Nyt varmaan kertauskutsuja ei tule itselleni, koska ikää on nyt lähemmäs 40-vuotta. Näin minusta on tullut "vanhempi ja täysin palvelut" vanha parta, joka viimeisissä kertauksissa sai kouluttaa seuraajansa omiin tehtäviinsä.
      Lähipiiristäni ainostaan n. 15 % on käynnyt kerran kertaamassa, joten omakohtainen 3 kertaa kertausharjoituksissa on ollut ns. poikkeustapaus.

    • ruu6uw

      Asepalvelukseni päättyi 2000 ja eikä ole tullut tuota kertauskutsua kertaakaan. Tiedän, että yksi inttikaverini on ollut kertaamassa, muista ei ole tietoa.

      Määrärahoistahan tuo kertaaminen on kiinni, kuten tuo edellinen kaverikin sanoi.

      • sama juttu

        Palvelin 6 kk tykkimiehenä vuonna 2000 (tammi -> kesäkuu). Ei ole kutsua tullut ja 7 vuotta tuli juuri kotiutumisesta täyteen. Faija kertoi että hänellä meni 10 vuotta ennenkuin eka kutsu tuli.

        Noh en erityisemmin sitä toivokaan, mutta saapa nähdä tuleeko kutsua.


    • Joko riittää?

      Kotiuduin 1987. Sitten pitkä hiljaisuus, kunnes 2001 oli ensimmäinen kertaus, joka tosin ei vastannut kovin hyvin koulutusta. Toinen kertaus oli 2005 ja oli suoraa jatkoa varusmiespalveluksen opeille. Kohta ikää 40. Vieläköhän joutuu lähtemään?

    • ja se riitti

      On tullut uusia kutsuja jopa poliisin tuomia,
      mutta kerta riitti. Enpä lähde toista kertaa,
      kerratkoon ne jotka niitä kertausia hinkuvat.
      Mitä ilmeisemmin hinku haihtuu, jos tulee
      järkeä päähän.

    • Moonwalker

      2 kertaa käynyt, ja kutsu tuli kolmanteen ensi kesäkuussa. Tuntuvat kertauksiin ottavan kuskit yleensä melko äskettäin kotiutuneista kuskeista? Tämänsuuntaista olen ollut havaitsevani, edellisessä kertauksessa meille sattunut kuski oli kotiutunut vajaa puoli vuotta ennen. Henk.koht kertaukset on tuntuneet ihan mukavilta, onhan se palkallista "lomaa".

      • Soramies

        Eipä oo kertauksia mullekaan tullu.Toistakytä vuotta sitte olin motoaauuna.Kaitpa ne kahtoo jos kuljetushommia työkseen tekee ettei kannata tulla protolla ajelemaan.Ja johan siellä kouluttajiltakin taidot loppus kun joutusi ammattimiehiä kouluttamaan ku ittellä nippanappa uatsi pysyy lapasessa


    • Ylikersantti__

      Yk-joukoissa vuosi riitti. Kersantista ylikersantiksi ylennys. Eipä pahemmin kyllä kiinnosta koko kertaaminen.

    • Loitnant

      Kerran on tullut käytyä kahdenviikon keikka ja voin sanoa, että hukkaan meni tuo kaks viikkoa. Töissä olis ollu oikeesti hommia. Jämät tuli heti seuraavana itsenäisyyspäivänä. Päätin kuitenkin etten enää mene ja sen jälkeen saanu kaks kutsua joista saanu lykkäystä.

      • Ylirajajääk.

        Kahdesti on tullu käytyä ja olen jo 40:nen. tuleekohan enään kutsua. Menisin jos tulis.


    • Ei mene oppi perille, heille

      Vuosituhannen vaihteen jälkeen kävin pari kertaa. Kohta pitäisi ottaa osaa kolmanteen koitokseen ja ei nappaa yhtään! Hemmetin tontut eivät tajua ettei kouluja käyneelle tarvi jankata yksinkertaisia asioita yhä uudelleen.

    • 58 v

      69 vuonna pääsin armeeasta,ja reilu vuosi niin kertaamaan.Sen jälkeen tasaiseen tahtiin,ilmeisesti"en opi"millään.Vielä viimmekesänä 3 vuorokautta.Luulen nyt että oli viimmeinen.
      Armeaasta pääsin "korppina" ja nyt olen ns.pitkän linjan kersantti.Pari reissua yk-tehtävissä 70-80 lukujen vaiheessa ja siinä välissäkin jouduin kertaamaa.Mukavaa ja jopa hauskkakin ollut.

    • Mane67

      Toukokuussa -89 pääsin armeijasta viestipuolen alikessuna ja ei ole tarvinnut kertaakaan käydä sen jälkeen. Enpä kyllä muistaisikaan enää yhtään mitään viestipuolen erikoisimmista jutuista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3055
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2405
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      366
      2185
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1972
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1817
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 165
      1246
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe