Montako kertaa olette käyneet kertaamassa intistä päästyänne? Itse olen päässyt intistä "reserviin"
3.1 -89 eikä ole tullut kutsua kertauksiin, olin intissä autokuskina ja en tiedä vaikuttaako tämä siihen ettei ole tullut kutsua kertauksiin. Kaverista kaikki on käynyt kertaamassa ainakin kerran, serkkupoika kävin yks talvi kertausharjoituksissa kaksi kertaa.
kertaus
13
4987
Vastaukset
- AML
Olen ollut 3 x kertaamassa - kun en millään 11 kk aikana kaikkea oppinut ;-).
Kuka joutuu/pääsee kertamaan... Ymmärtääkseni tämä on vähän kuin lottoarvonta, eli sinun ns. loppusijoitukseksi ratkaisee kertausten yleisyyden. Oma sijoitukseni sattui olemaan sopivan ytimessä, joten siksi PV pyyteli mukaan kolmelle lisäkeikalle. Osaltani "arvonnassa" auttoi varmasti myös jäsenyyteni vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä, varusmiespalvelukseni ns. erikoisjoukko-osastossa, siviilityötehtäväni logististisessa organisaatiossa, hyvät arvostelut varusmiesajalta/aikaisemmista kertauksista sekä huoltojoukkojen erityistehtäviin kouluttautumisellani (huoltoa tarvitaan AINA kertausharjoituksessa).
Viimevuosina kertausten yleisyys on ollut todella matala, koska PV:n määrärahat on ollut vähissä. Tämän takia, kertausharjoituksia ei ole pidetty kuin aivan ydinjoukolle (=sijoitus jääkäriprikaateissa) ja osa niistä on järjestetty vain vapaaehtoisille (=ei päivärahoja).
Noin yleisesti... kertaukset ovat olleet aina mukavia ja ajoittain haastaviakin - etenkin kun tehtäväni eivät ole liittyneet ns. perusryynäykseen. Ajoittain vastuuta on annettu aika paljonkin (kalustoja, miehiä, materiaalia), joilla tehtävien onnistunut hoitaminen on antanut vain lisäluottamusta omiin sekä kavereiden taitoihin (sama ydinjoukko käy samat harjoitukset).
En tiedä onko tämä legendaa vai ei.... mutta itselleni on kerrottu, että kaikkein halukkaimmat voivat jopa ilmoittautua sotilaspiirinsä kautta vapaaehtoiseksi kertauksiin (en ole kokeillut).
Nyt varmaan kertauskutsuja ei tule itselleni, koska ikää on nyt lähemmäs 40-vuotta. Näin minusta on tullut "vanhempi ja täysin palvelut" vanha parta, joka viimeisissä kertauksissa sai kouluttaa seuraajansa omiin tehtäviinsä.
Lähipiiristäni ainostaan n. 15 % on käynnyt kerran kertaamassa, joten omakohtainen 3 kertaa kertausharjoituksissa on ollut ns. poikkeustapaus. - ruu6uw
Asepalvelukseni päättyi 2000 ja eikä ole tullut tuota kertauskutsua kertaakaan. Tiedän, että yksi inttikaverini on ollut kertaamassa, muista ei ole tietoa.
Määrärahoistahan tuo kertaaminen on kiinni, kuten tuo edellinen kaverikin sanoi.- sama juttu
Palvelin 6 kk tykkimiehenä vuonna 2000 (tammi -> kesäkuu). Ei ole kutsua tullut ja 7 vuotta tuli juuri kotiutumisesta täyteen. Faija kertoi että hänellä meni 10 vuotta ennenkuin eka kutsu tuli.
Noh en erityisemmin sitä toivokaan, mutta saapa nähdä tuleeko kutsua.
- Joko riittää?
Kotiuduin 1987. Sitten pitkä hiljaisuus, kunnes 2001 oli ensimmäinen kertaus, joka tosin ei vastannut kovin hyvin koulutusta. Toinen kertaus oli 2005 ja oli suoraa jatkoa varusmiespalveluksen opeille. Kohta ikää 40. Vieläköhän joutuu lähtemään?
- ja se riitti
On tullut uusia kutsuja jopa poliisin tuomia,
mutta kerta riitti. Enpä lähde toista kertaa,
kerratkoon ne jotka niitä kertausia hinkuvat.
Mitä ilmeisemmin hinku haihtuu, jos tulee
järkeä päähän. - Moonwalker
2 kertaa käynyt, ja kutsu tuli kolmanteen ensi kesäkuussa. Tuntuvat kertauksiin ottavan kuskit yleensä melko äskettäin kotiutuneista kuskeista? Tämänsuuntaista olen ollut havaitsevani, edellisessä kertauksessa meille sattunut kuski oli kotiutunut vajaa puoli vuotta ennen. Henk.koht kertaukset on tuntuneet ihan mukavilta, onhan se palkallista "lomaa".
- Soramies
Eipä oo kertauksia mullekaan tullu.Toistakytä vuotta sitte olin motoaauuna.Kaitpa ne kahtoo jos kuljetushommia työkseen tekee ettei kannata tulla protolla ajelemaan.Ja johan siellä kouluttajiltakin taidot loppus kun joutusi ammattimiehiä kouluttamaan ku ittellä nippanappa uatsi pysyy lapasessa
- Ylikersantti__
Yk-joukoissa vuosi riitti. Kersantista ylikersantiksi ylennys. Eipä pahemmin kyllä kiinnosta koko kertaaminen.
- Loitnant
Kerran on tullut käytyä kahdenviikon keikka ja voin sanoa, että hukkaan meni tuo kaks viikkoa. Töissä olis ollu oikeesti hommia. Jämät tuli heti seuraavana itsenäisyyspäivänä. Päätin kuitenkin etten enää mene ja sen jälkeen saanu kaks kutsua joista saanu lykkäystä.
- Ylirajajääk.
Kahdesti on tullu käytyä ja olen jo 40:nen. tuleekohan enään kutsua. Menisin jos tulis.
- Ei mene oppi perille, heille
Vuosituhannen vaihteen jälkeen kävin pari kertaa. Kohta pitäisi ottaa osaa kolmanteen koitokseen ja ei nappaa yhtään! Hemmetin tontut eivät tajua ettei kouluja käyneelle tarvi jankata yksinkertaisia asioita yhä uudelleen.
- 58 v
69 vuonna pääsin armeeasta,ja reilu vuosi niin kertaamaan.Sen jälkeen tasaiseen tahtiin,ilmeisesti"en opi"millään.Vielä viimmekesänä 3 vuorokautta.Luulen nyt että oli viimmeinen.
Armeaasta pääsin "korppina" ja nyt olen ns.pitkän linjan kersantti.Pari reissua yk-tehtävissä 70-80 lukujen vaiheessa ja siinä välissäkin jouduin kertaamaa.Mukavaa ja jopa hauskkakin ollut. - Mane67
Toukokuussa -89 pääsin armeijasta viestipuolen alikessuna ja ei ole tarvinnut kertaakaan käydä sen jälkeen. Enpä kyllä muistaisikaan enää yhtään mitään viestipuolen erikoisimmista jutuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904