subbari stereoihin?

subbarityttö

Elikkä kyselisin että miten minä saisin subbarin laitettua tavallisiin stereoihin, otetaan nyt vaikka esimerkiksi tuo bilteman 12" subbari...
Stereot ovat tavalliset kahdilla kaiutin liitännöillä varustettu stereo.. Mitä siihen pitäisi väliin lykätä, vahvistin? jotta saisin mahdollisimman hyvän äänen ja matalammat äänet mukaan musiikin kuunteluuni??? Olen vielä aika alottelija, mutta eiköhän se tästä:)

31

9673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aktiivisubbari

      Hanki aktiivisubbari uutena tai käytettynä. Sen saat vähimmällä vaivalla ja luultavasti myös edullisimmin toimimaan.

      • subbarityttö

        mut oon miettiny että ne on aika kalliita, mut eiköhä niitä löyvy halvallakin...:/ sekö sitte toimis stereoissa? ilman mitään muita vehkeitä välissä?


      • Virittelijä
        subbarityttö kirjoitti:

        mut oon miettiny että ne on aika kalliita, mut eiköhä niitä löyvy halvallakin...:/ sekö sitte toimis stereoissa? ilman mitään muita vehkeitä välissä?

        Käypä katsomassa Audio Pro:n subbareita tuolla:
        http://paavonkone.fi/ind/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=3
        Ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä ja monissa testeissä pärjänneitä. Esimerkiksi Sub on pienikokoinen ja edullinen ja jos et halua ylikorostunutta bassoa kovalla voimakkuudella, se riittänee hyvin.

        Sub Focus on parempi valinta jos vaadit toistolta enemmän ulottuvuutta ja voimaa. Siinä on muistaakseni portaaton vaiheenkääntö mikä on erittäin hyvä säätö subbaria pääkaiuttimiin sovitettaessa.

        B1.36 on myös pärjännyt testeissä mutta ei mene aivan yhtä alas eikä siinä ole portaatonta vaiheenkääntöä. Parhaiten tietoa ominaisuuksista löydät Audoi Pro:n Ruotsin sivuilta tuolta:
        http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=160


      • on jo itsessään sisällä
        subbarityttö kirjoitti:

        mut oon miettiny että ne on aika kalliita, mut eiköhä niitä löyvy halvallakin...:/ sekö sitte toimis stereoissa? ilman mitään muita vehkeitä välissä?

        se vahvistin joten mitään erillistä vahvaria stereoiden väliin ei enää tarvita. Voit tietenkin liittää stereoihin passiivisubbarin (ilman sitä sisäistä vahvistinta) mutta silloin et voi säätää basson voimakkuutta ja tasoa sopivaksi pääkaiuttimiin nähden. Subbari siis soi sitten yleensä joko liian kovaa tai liian hiljaa. Silloin väliin tarvitaan jotain härpäkettä jotta tasoa voitaisiin säätää tai erillinen vahvistin jossa se säätömahdollisuus on. Suurin osa kotikäytössä olevista subbareista on aktiivisia.


    • make37

      subbari jostain muualta biltemasta koska sieltä saat vain höttöä. suosittelen sulle choruksen xls:ää toistaa 20 kymmeneen hertsiin saakka ja elementti on lähes legendaarinen pearles, tyyppiä en muista, vahvistin on 150 wattinen joka on enemmän kuin riittävä. audio proo on yksi mahdollisuus ja olen itsekin omistanut kaksi sellaista, voi olla jonkun satasen halvempi mutta ei toista niin alas kuin xls ja tuossa on subia moneksi vuodeksi.

      • xls

        Uusi Chorus Vertigo XLS 07, vahvistin 200w.


      • Virittelijä

        Sanonpa sen, että Audio Pro -suositukseni tässä tapauksessa perustuivat siihen, että vallitsevasta nollatilasta piti päästä kohtuulliseen tasoon pienellä budjetilla. Toki tiedän, että absoluuttisella asteikolla mitattuna on paljon laadukkampiakin vaihtoehtoja, mutta hintakin on aivan toinen.

        Jos unohdetaan tylsät rajoitukset niin unohtakaa samalla Chorukset ja tutkikaa vaikkapa Velodynen yläpään mallistoa. Kyllä lähtee.

        Make37:ää on pakko hiukan oikoa:
        Se subbari kannattaa hankkia muualta KUIN Biltemasta.
        Chorus XLS toistaa kahteenkymmeneen hertsiin, ei 20 kymmeneen hertsiin.
        Se legendaarinen elementti on Peerless, EI pearles
        Audio Pro, ei audio proo


      • make37
        Virittelijä kirjoitti:

        Sanonpa sen, että Audio Pro -suositukseni tässä tapauksessa perustuivat siihen, että vallitsevasta nollatilasta piti päästä kohtuulliseen tasoon pienellä budjetilla. Toki tiedän, että absoluuttisella asteikolla mitattuna on paljon laadukkampiakin vaihtoehtoja, mutta hintakin on aivan toinen.

        Jos unohdetaan tylsät rajoitukset niin unohtakaa samalla Chorukset ja tutkikaa vaikkapa Velodynen yläpään mallistoa. Kyllä lähtee.

        Make37:ää on pakko hiukan oikoa:
        Se subbari kannattaa hankkia muualta KUIN Biltemasta.
        Chorus XLS toistaa kahteenkymmeneen hertsiin, ei 20 kymmeneen hertsiin.
        Se legendaarinen elementti on Peerless, EI pearles
        Audio Pro, ei audio proo

        en tiedä mikä pirun vika minussa on kun saan aina jonkun ryöpytykset kun erehdyn tälle foorumille, ei sillä etteikö siihen terveellä itse kritiikillä nytkin olisi ollut aihetta, joten ei muistella pahalla.


      • subbarityttö
        make37 kirjoitti:

        en tiedä mikä pirun vika minussa on kun saan aina jonkun ryöpytykset kun erehdyn tälle foorumille, ei sillä etteikö siihen terveellä itse kritiikillä nytkin olisi ollut aihetta, joten ei muistella pahalla.

        nuo näytti jo paremmalta, mut mää kyllä itekki osaisin/ voisin tehdä sen kotelon... mut onkos niitä aktiivisubbareita myynnis sitte sillee et ei tuu sitä koteloa mukana...:/ kiitosta palijon jo etukäteen kaikille neuvoa antaville:)


      • make37
        subbarityttö kirjoitti:

        nuo näytti jo paremmalta, mut mää kyllä itekki osaisin/ voisin tehdä sen kotelon... mut onkos niitä aktiivisubbareita myynnis sitte sillee et ei tuu sitä koteloa mukana...:/ kiitosta palijon jo etukäteen kaikille neuvoa antaville:)

        monenlaisia vahvistin moduuleja ja subi elementtejä aiheesta on kirjoitettu kirjanen näin rakennan hifi kaiuttimia (pekka tuomelan opus), kirjasen saat kirjastosta


      • subbarityttö
        make37 kirjoitti:

        monenlaisia vahvistin moduuleja ja subi elementtejä aiheesta on kirjoitettu kirjanen näin rakennan hifi kaiuttimia (pekka tuomelan opus), kirjasen saat kirjastosta

        jep jep... pittääpä käyä viikolla kirjastossa kattelemassa, mut oisko viel jollakin linkkiä minkälaisia "subbari vahvistin yhdistelmiä" on olemassa, siis joku verkkokauppa mistä vois ostaa, ja siis osaan kyllä ite tehdä kotelon sille että siis pelkkä subi ja vahvari vai mitä siihen nyt tarvitaankaan:/ :)


      • subbarityttö
        subbarityttö kirjoitti:

        jep jep... pittääpä käyä viikolla kirjastossa kattelemassa, mut oisko viel jollakin linkkiä minkälaisia "subbari vahvistin yhdistelmiä" on olemassa, siis joku verkkokauppa mistä vois ostaa, ja siis osaan kyllä ite tehdä kotelon sille että siis pelkkä subi ja vahvari vai mitä siihen nyt tarvitaankaan:/ :)

        koittakaa kestää... Eli otetaan esimerkiksi, että ostan jonku 12" subin. Kotelon valmistan itse, katon oikean koon sille ja kaikki sellaset... Mutta mitä minä vielä tarvitsen että saan sen stereoihin, joku kotisubwoofervahvistin vai mitä siihen väliin siis pitää laittaa...?

        VAI... onnistuisko tälläsellä setillä?
        http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=4678


      • subbarityttö kirjoitti:

        jep jep... pittääpä käyä viikolla kirjastossa kattelemassa, mut oisko viel jollakin linkkiä minkälaisia "subbari vahvistin yhdistelmiä" on olemassa, siis joku verkkokauppa mistä vois ostaa, ja siis osaan kyllä ite tehdä kotelon sille että siis pelkkä subi ja vahvari vai mitä siihen nyt tarvitaankaan:/ :)

        http://www.hifitalo.fi/


      • Virittelijä
        make37 kirjoitti:

        en tiedä mikä pirun vika minussa on kun saan aina jonkun ryöpytykset kun erehdyn tälle foorumille, ei sillä etteikö siihen terveellä itse kritiikillä nytkin olisi ollut aihetta, joten ei muistella pahalla.

        En oikonut ilkeyttäni vaan ihan siksi, että kun joku laittaa vaikkapa Googleen tekstistä napattuja väärin kirjoitettuja sanoja, niin metsäänhän se menee.

        Samasta syystä kuin edellä, sekä kirjastosta kyseisiä kirjoja etsivän avuksi korjaan myös, että ne Pekka Tuomelan kaiutinkirjat ovat Rakenna hifikaiuttimet ja Tee itse hifikaiuttimia. Toivon, ettet muistelisi tätäkään pahalla ja että kuitenkin vierailisit jatkossakin täällä. Ei täällä liikaa väkeä käy! :)


      • make37
        xls kirjoitti:

        Uusi Chorus Vertigo XLS 07, vahvistin 200w.

        sori kun korjaan mutta xls mallissa on edelleen 150 wattia ja xxl mallissa se 200 wattia.


      • vaan
        make37 kirjoitti:

        sori kun korjaan mutta xls mallissa on edelleen 150 wattia ja xxl mallissa se 200 wattia.

        Mistä tuo tieto 150 W.Minulla on vajaan viikon ollut käytössä Vertigo XLS 07subbari.
        Käyttöohje sanoo vahvistintehoksi max 200 W.
        On muuten hyvä, tuo XLS.


      • make37
        vaan kirjoitti:

        Mistä tuo tieto 150 W.Minulla on vajaan viikon ollut käytössä Vertigo XLS 07subbari.
        Käyttöohje sanoo vahvistintehoksi max 200 W.
        On muuten hyvä, tuo XLS.

        tuo vahvistin teho, voihan se ollakin kaksisataa wattia, mutta hinta laatu näissä choruksen subeissa on kyllä kohdallaan, onnitelut hyvästä valinnasta, mitkä oheislaitteet sulla on jos saan udella mulla on pää kajareina gradient evidec mkIII:et.


      • vaan
        make37 kirjoitti:

        tuo vahvistin teho, voihan se ollakin kaksisataa wattia, mutta hinta laatu näissä choruksen subeissa on kyllä kohdallaan, onnitelut hyvästä valinnasta, mitkä oheislaitteet sulla on jos saan udella mulla on pää kajareina gradient evidec mkIII:et.

        Kysessä uusi suppanen. Elementti alas, neljä refleksiaukkoa, tilavuus 47 litraa. Vahvistin 200 W UcD Class-D.Liitännät RCA ja kaiutinlinja.
        www.chorus.fi. Käyppä lukasemassa.


      • make37
        vaan kirjoitti:

        Kysessä uusi suppanen. Elementti alas, neljä refleksiaukkoa, tilavuus 47 litraa. Vahvistin 200 W UcD Class-D.Liitännät RCA ja kaiutinlinja.
        www.chorus.fi. Käyppä lukasemassa.

        tässä tuli taas meikäläiselle opetus, pitää tietää eikä luulla. ihan mielen kiinnosta utelen paljonko tuollainen subi maksaa.


      • vaan
        make37 kirjoitti:

        tässä tuli taas meikäläiselle opetus, pitää tietää eikä luulla. ihan mielen kiinnosta utelen paljonko tuollainen subi maksaa.

        OVH 649 euroa.


      • että...
        Virittelijä kirjoitti:

        En oikonut ilkeyttäni vaan ihan siksi, että kun joku laittaa vaikkapa Googleen tekstistä napattuja väärin kirjoitettuja sanoja, niin metsäänhän se menee.

        Samasta syystä kuin edellä, sekä kirjastosta kyseisiä kirjoja etsivän avuksi korjaan myös, että ne Pekka Tuomelan kaiutinkirjat ovat Rakenna hifikaiuttimet ja Tee itse hifikaiuttimia. Toivon, ettet muistelisi tätäkään pahalla ja että kuitenkin vierailisit jatkossakin täällä. Ei täällä liikaa väkeä käy! :)

        mitenkähä ois http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=2515
        että minkälaiset nuissa mahtais olla liitännät ja että kuinka hyvin nuo soveltuu pieneen huoneeseen ja stereohin, että mitä sitä pittää olla että tollaset sais kuulumaan perus stereoilla, missä on takana kaks liitäntä paikkaa kaiuttimille.?
        Sitten toinen kysymys samaa tuotetta koskien että lähteeköhän nuista ääntä? että kannattaa maksaa 100euroa tollasista? ja kuinka helppo se o sitte kytkeä tietokoneeseen...

        Olen hieman vielä ulkona näistä hifi jutuista, mut jospa se selvenis kyselemällä:D


      • Virittelijä
        että... kirjoitti:

        mitenkähä ois http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=2515
        että minkälaiset nuissa mahtais olla liitännät ja että kuinka hyvin nuo soveltuu pieneen huoneeseen ja stereohin, että mitä sitä pittää olla että tollaset sais kuulumaan perus stereoilla, missä on takana kaks liitäntä paikkaa kaiuttimille.?
        Sitten toinen kysymys samaa tuotetta koskien että lähteeköhän nuista ääntä? että kannattaa maksaa 100euroa tollasista? ja kuinka helppo se o sitte kytkeä tietokoneeseen...

        Olen hieman vielä ulkona näistä hifi jutuista, mut jospa se selvenis kyselemällä:D

        Hyvä kolmitiekaiutin kahdella bassolla maksaa aivan jotain muuta kuin 99,90-249€. Nyt ei ehdi enempää.


      • että...
        Virittelijä kirjoitti:

        Hyvä kolmitiekaiutin kahdella bassolla maksaa aivan jotain muuta kuin 99,90-249€. Nyt ei ehdi enempää.

        Tietystikään tuo ei ole parhaimmasta päästä, mutta kun budjetti ottaa vastaan, eikä tämä ole kuin omaan huoneeseen, joka on suhteellisen pieni ja eikä minua niin häiritse jos jokku taajuudet jää soimatta... oisko jollakin sitten parempaa ehdotusta 100 euron kieppeille sopivaa subbaria tai sen tapaista, kuitenkin niitä matalia ääniä kaivattais... Luulisin että tuo kyllä ajaa asiansa?


      • Virittelijä
        että... kirjoitti:

        Tietystikään tuo ei ole parhaimmasta päästä, mutta kun budjetti ottaa vastaan, eikä tämä ole kuin omaan huoneeseen, joka on suhteellisen pieni ja eikä minua niin häiritse jos jokku taajuudet jää soimatta... oisko jollakin sitten parempaa ehdotusta 100 euron kieppeille sopivaa subbaria tai sen tapaista, kuitenkin niitä matalia ääniä kaivattais... Luulisin että tuo kyllä ajaa asiansa?

        Ensin kirjoitat, että
        "Olen hieman vielä ulkona näistä hifi jutuista, mut jospa se selvenis kyselemällä:D"

        Ja kun on vastattu,

        "Luulisin että tuo kyllä ajaa asiansa?"

        Mistä olet luulosi saanut? Jos tuolla luulotasolla haluat lyödä Eurosi pöytään, siitä vaan, mutta hyvää ääntä tuskin saat. Äsken olit ostamassa lattiakaiuttimia mutta nyt subbaria. Siis molempia?

        Varsinkin kun kaiuttimet tulevat pieneen tilaan, ei malliksi pitäisi valita SPL PRO:n kaltaisia yläbassokorostimia. Hirveän jumputuksen saat, bassoja et, et ainakaan sopivan vähän. Pienessä huoneessa matalat äänet korostuvat koska jokin rajapinta, käytännössä useita, on kaiuttimien lähellä. Oikea valinta huoneeseesi olisi kaksitiekaiutin jonka suunnittelussa on otettu huomioon sen tuleva sijoituspaikka.

        Huono toisto rasittaa ja aiheuttaa kuunteluväsymystä nopeasti ja pian kuuntelu jää kokonaan. Seuraavaksi myyt uusia kaiuttimiasi Keltaisessa Pörssissä. Homman opetus? Säästä vaikka hiukan ja osta kerralla paremmat. Pidemmän päälle se on järkevin ratkaisu.

        Yksi esimerkki kaiutintyypistä josta kerroin: kotimainen Chorus Compact 662, parihinta tarjouksessa 177€/kpl. http://www.laatulaite.com/
        Lisätietoja valmistajalta: http://www.chorus.fi/view.php?page=document&document_id=630&anonymous=chorus&popup=1&info=ok
        Käy kirjastossa lukemassa vanhoja Hifi-Lehtiä ja etenkin kaiutinvertailuja. Lue mieluummin vanhoja artikkeleita kaiuttimista kuin uusia. 10-15 vuotta sitten kirjoitettiin tiukempaa asiaa kuin viime aikoina. Pääkirjastoista saatat löytää vanhoja lehtiä kun kysyt. Pian huomaat, että olit vähällä tehdä virheen.

        Ja jos jostain luet, että jokin kaiutin on "musikaalinen", unohda se. Ihmiset voivat olla musikaalisia, laitteet eivät. Markkinointi se vaan yrittää aina keksiä jotain uutta jolla myydä.


    • audio

      www.autostudio.fi

    • xtzsound.eu
      • uskottava_on

        XTZ SUB 1X12 on saanut hyvän arvion joten merkin subwooferit vaikuttavat hyvältä.

        "XTZ SUB 1X12 on hyvä subwoofer, joka soittaa musiikkia ja elokuvia samalla uskottavuudella. Bassoa voi luulla liian kesyksi, sillä se integroituu niin hyvin muihin ääniin ja pitää bassosta niin tiukasti kiinni, että soundi voi tuntua hieman kuivalta. Kun subbarille tarjoaa kunnon bassosoundeja, se muuttuu tappokoneeksi, joka saa huoneen melkein tärähtelemään!

        Ainoa, mitä jää kaipaamaan on toinen subwoofer! Ja itse asiassa senkin voi ostaa ilman, että kokonaishinta nousee sen korkeammaksi kuin muillakaan testin laitteilla. Ei epäilystäkään: XZT ansaitsee parhaan hinta-laatusuhteen tittelin!"

        Lähde: http://www.lbaanijakuva.fi/test/hupia-puoleen-hintaan/subwooferit/xtz-sub-1x12


      • lisätäänvielätämä

    • Budjetti

      Torista kyllä löyty käytettyjä aktivi subeja 50,- ja sitten 20,- posti yht 70,- eli jos sinulla on vanhat stereot ilman sub litin niin osta sellainen käytetty missä on hi level input katso myynti ilmoituksessta kun subi vahvistimen taka puolesta tai kysy myyjälttä onko sellaiset eli eikö toi ole paras jos on pieni budjetti ja vanhat stereot ennestän ja nolla kokemuus kotelon rakentamisesta ja budjetti pieni hifistellä voi lopputomin mutta eikö noilla muutama vuosi ja sitten säästä raha ja osta kunnolinen setti sitten tulevaisuudessa.

      • on.jopa.suositus

        Olen joskus lukenut jostakin (en muista mistä), että oikein suositellaan käytettävän Hi Level Input (kaiutin tason) liitäntöjä. Näin kaikki kaiuttimet sekä subwoofer saa kaikki samaa ja yhtäaikaista signaalia.


    • Anonyymi

      Terve täällä olisi tarjolla pari 10 tuuman subbareita rockwood,4ohm,150v, 50e pari

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe