Voiko köyhä rakentaa?

Tintta

Auttakaa viisaammat! Omakotitalo on haave, mutta kuinka paljon se maksaa? Olen ajatellut valmista talopakettia, jonka mieheni sisustaisi itse. Vain lvi-ja sähkötyöt tekisi ammattilainen. Mitä muita kuluja rakentamisesta tulee kuin pelkkä talopaketin hinta ja tietysti tontti? Voiko tälläista haavetta toteuttaa jos tilillä ei ole juurikaan käteistä? Minkälaisia vakuuksia vaatii pankki? Asumme Länsi-Suomessa.

31

19888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opas

      etsi käytetty omakotitalo ja kysy pankista saako siihen lainaa, jos saa osta se ja anna miehesi sisustaa.

      Myy se parin vuoden päästä ja rakenna voittorahoilla uusi talo.

      Köyhä ei voi rakentaa!

      • Jocu

        Olen katsellut tälläkin palstalla talojen kustannusarvioita, ja täytyy sanoa että kalliilta näyttävät n. keskituloisenkin näkökulmsta katsottuna.


      • Tintta

        Tämä on se toinen vakavasti harkittava vaihtoehto talon rakentamisen lisäksi. Ongelma on vain että mistä niin hyvän vanhan löytää että sen haluaisi alkaa itselleen kodiksi laittamaan.


      • vanhaan päätynyt
        Tintta kirjoitti:

        Tämä on se toinen vakavasti harkittava vaihtoehto talon rakentamisen lisäksi. Ongelma on vain että mistä niin hyvän vanhan löytää että sen haluaisi alkaa itselleen kodiksi laittamaan.

        Vai onko asia pikemminkin niin, että miten saisi rakennettua sellaisen uuden, jossa haluaa asua 100 % varmuudella? Vanhassa voi sentään käydä sisällä kuvittelemassa, uudessa se pitää tehdä piirustuspöydällä.

        Meillä ratkaisu oli selvä: vanhassa sai samaan hintaan pihasaunan, maakellarin ja kasvihuoneen sekä valmiin puutarhan puineen ja pensaineen. Ja vanhasta tietää pienellä tutkimisella, mitä remontteja sille pitää tehdä milläkin aikataululla - uudesta ei voi tietää.

        Kodiksi sopivan vanhan löytämiseen 40 km säteeltä meni kaksi vuotta - uutta sopivaa ei olisi löytynyt varmaan tähänkään päivään mennessä.

        03/2012 lainat maksettu...


      • Juha
        Tintta kirjoitti:

        Tämä on se toinen vakavasti harkittava vaihtoehto talon rakentamisen lisäksi. Ongelma on vain että mistä niin hyvän vanhan löytää että sen haluaisi alkaa itselleen kodiksi laittamaan.

        Uuden rakentaminen on kannattavampaa.

        Lainan vakuudeksi riittää oman työn osuus valtiontakaus kämppä. Omaa pääomaa ei tarvita. Yritäppä samaa käytetyn kanssa.

        Laskeppa mitä siihen vanhaan maksaa ne sisustukset. Uuden talon runko ei maksa vielä paljonkaan. Kustannuksia rupeaa tulemaan vasta, kun ostetaan talotekniikka, ilmastointi, sähköt, kodinkoneet ja kalusteet, pintamateriaalit.

        Eli jos vertailet uutta ja vanhaa ja aikeissasi on remontoida se vanha, vertaile oikein.
        Eli käytännössä monessa talopaketissa on paljon vähemmän töitä ja kulueriä jäljellä, kun vanhassa remontoitavassa. Lisäksi saat talosta juuri sellaisen kuin haluat ja kaikki on uutta ja oikein tehty, ei tule yllätyksiä.

        Vanhoissa yleensä eristepaksuus 100-125mm uusissa ainakin ensi syksystä eteenpäin pakko laittaa yli 200mm, selektiivilasit, lämmöntalteenotto ym. Lämmityskuluissa tarkoittaa tuommoista likelle 100 euroa kuussa. (tapauskohtaista)

        Remontissa on lisäksi enemmän töitä.

        Jos teet uuden samoilla varusteilla, kuin vanhan, niin veikkaisin että saattaa tulla halvemmaksikin. eli eristeitä 100mm, sähköiksi yleensä yksi tepseli per huone ja yksi lamppu keskelle kattoa, etsit jostain käytetyt ikkunat(saa ilmaiseksi hyviä) sama pätee keittiönkappistoihin (kysy kalustemyyjiltä, kun uusia asennetaan, vanha saa väistyä), kattopeltejä ei kannata käytettyjä hakea (vanhat reiät), vaikka on ne monasti tiiviimpiä, kuin joku läpimätä vanha moneen kerttan maalattu.
        Lattiaan muovimatto. Rumia laattoja saa puoli ilmaiseksi ja vesieristykset voi unohtaa. Tapetteja on halvimmillaan 2,5eeroa rulla.

        Usko hyvällä, jos et halua useiden vuosien projektia ja avioeroa.

        T: 3 remonttia ja 2 uutta itse nykertänyt ja vastaavana mestarina jos jonkinnäköisellä työmaalla huseerannut ja lukemattomia kustannuslaskelmia laskenut insinöörinplanttu.


    • Projekti alussa

      Meillä oli sama mietintä käynnissä, asumme Lounais-Suomessa. Vaihtoehtona oli 20-30 vuotta vanha ok-talo tai sitten uuden rakentaminen. Vanhan talon hinnan tietää etukäteen ja hinta on jonkin verran uutta pienempi. Toisaalta tiedossa olisi kalliita remontteja: kylpyhuone, keittiö, vanha öljylämmitys jne. jne. Tämän lisäksi voi tulla vielä ikäviä yllätyksiä.
      Uusi taas tulee varmasti kalliimmaksi, tarkkaa hintaa ei tiedä ennenkuin talo on valmis. Toisaalta voi olettaa, että kalliita remontteja ei vähään aikaan ole sitten tiedossa. Päädyimme rakentamiseen, tuloiltamme olemme varmaan keskituloisten yläpäässä. Omaa pääomaa noin 23000 EUR, talon kustannusarvio lähteestä riippuen 130000 - 155000 EUR. Maksuajasta tulee väkisinkin pitkä, mutta jossainhan sitä on asuttava. Takauksena talo ja valtion takaus, yhteensä n.85% lainasummasta.

      • Tintta

        Kiitos viisaista ajatuksista! Saako udella minkäkokoisesta talosta/talopaketista tapauksessanne on kyse ja teettekö minkä verran itse?


      • Projekti alussa
        Tintta kirjoitti:

        Kiitos viisaista ajatuksista! Saako udella minkäkokoisesta talosta/talopaketista tapauksessanne on kyse ja teettekö minkä verran itse?

        Ihan tavallinen talo, 125-130 m2 ja 5h k autokatos varasto. Joko pienelementti talopaketti Jukka-talolta tai sitten pre-cut paketti Kastellilta. Molemmilta on jo tarjoukset saatu ja keskustelut käyty, tällä hetkellä ehkä Kastelli on vahvoilla. Tontille ei tarvitse tehdä paalutuksia, kai siinäkin jonkun euron säästää.
        Sukulaisella on kahden miehen kirvesmiesyritys, ja heillä on tarkoitus teettää taitoa vaativat työt. Itse on tarkoitus tehdä ne aputyöt mitä ehditään ja mitkä tälläinen pullasorsa-valkokaulustyöntekijä osaa tehdä.


      • Jupe
        Projekti alussa kirjoitti:

        Ihan tavallinen talo, 125-130 m2 ja 5h k autokatos varasto. Joko pienelementti talopaketti Jukka-talolta tai sitten pre-cut paketti Kastellilta. Molemmilta on jo tarjoukset saatu ja keskustelut käyty, tällä hetkellä ehkä Kastelli on vahvoilla. Tontille ei tarvitse tehdä paalutuksia, kai siinäkin jonkun euron säästää.
        Sukulaisella on kahden miehen kirvesmiesyritys, ja heillä on tarkoitus teettää taitoa vaativat työt. Itse on tarkoitus tehdä ne aputyöt mitä ehditään ja mitkä tälläinen pullasorsa-valkokaulustyöntekijä osaa tehdä.

        Mikset tee pitkästä suoraan. Jos Kastelli on vahvoilla, ja teillä on kirvesmiesporukka.
        Kirvesmiesporukka jos on toiminut alalla pitkään, he saavat varmaan hyvät alennukset suoraan, eikä tarvitse maksaa Kastellille ylimääräistä, ja varmasti tulee edullisempi. Jos taas haluatte nopeasti rungon pystyyn, ja laajan talopaketin suosittelisin Jukkaa.Siinäkin säästää.


    • Kalle K

      Länsisuomesta, moikka!
      Itse rakensin aikanaan aravalla, eikä omaa rahaa ollut yhtään, pankinta sain kyllä lainaa, 2 takaajaa oli, jotka pääsi irti, kun kiinnitykset haettiin siihen taloon.
      Sen jälkeen, en ole takaajia tarvinnut, vaikka olisin ollut mitä vailla, se talokin, jäi kyllä erossa ex:lle, ja itse ostin toisen, rahaa ei paljon ollut, mutta pankki antoi, ja olman takaajia, kai se riippuu siitä, kuinka on asiansa hoitanut.

    • Mä vaan

      Pääkaupunkiseudulle 2002 rakentaneena talo kustansi noin 200000€(oma tontti, talopaketti,pakolliset urakoinnit). Itse tehty kaikki mitä saa/osaa tehdä. Helmikuussa päivitetyllä korolla ja 30v. lainalla maksamme alle 700€/kk. Talo 134m2. Vuokra-asuminen samankokoisessa asunnossa maksaa enemmän. Meidän yhteiset NETTOtulot on n.3000€/kk.
      Ei mitenkään paha täällä pääkaupunkiseudulla.

      • Jocu

        Kyllä tuon suuruisen investoinnin kyseessä ollen moni tuntee itsensä köyhäksi.

        Onneksi tuli rakennettua kaikki tarpeellinen aikanaan. Velatkin on maksettu pois. Kallistahan laina tosin silloin oli, nykyisiin korkoihin verrattuna.


      • Raah
        Jocu kirjoitti:

        Kyllä tuon suuruisen investoinnin kyseessä ollen moni tuntee itsensä köyhäksi.

        Onneksi tuli rakennettua kaikki tarpeellinen aikanaan. Velatkin on maksettu pois. Kallistahan laina tosin silloin oli, nykyisiin korkoihin verrattuna.

        Aikaisemmin kaikki ovat vain keskittyneet vakuuksiin ja takaajiin. Toinen olennainen asiahan lienee lainanmaksukyky. Eli pankit vahtivat myös sitä, kuinka paljon pystyt / pystytte maksamaan lainaa takaisin. Pankista riippuen lainan takaisinmaksuerän suuruus voi olla 30 - 40 % lainanottajan/lainanottajien yhteenlasketusta nettotulosta. Eli jos tienaatte nettotulona 3000 ?/kk, lainaa voi maksaa noin 900 - 1200 ?/kk. Tämä vastaisi 25 vuoden takaisinmaksuajalla ja 4 % korolla noin 170000 - 230000 ? suuruista lainaa. Tämä lienee myös asia, jota on syytä miettiä siinä vaiheessa kun selvittää onko varaa rakentaa.

        Yleisesti voisi sanoa, että talon rakentaminen talopaketista valmiiksi maksaa 3 - 5 kertaa talopaketin hinnan.


      • Tintta

        Köyhä tarkoittaa tapauksessamme että mies on keskituloinen ja minä työtön. Asumme rivitalo-osakkeessa josta saisimme myynnin yhteydessä vähän pesämunaa.


      • Jocu
        Tintta kirjoitti:

        Köyhä tarkoittaa tapauksessamme että mies on keskituloinen ja minä työtön. Asumme rivitalo-osakkeessa josta saisimme myynnin yhteydessä vähän pesämunaa.

        Ei omakotitalokaan ketään autuaaksi tee, varsinkin jos joutuu sen takia vetämään talouden liian tiukalle.
        Tiedän muutamia, jotka ovat kyllästyneet jatkuvasti puuhaamaan jotakin talonsa ylläpitämiseksi, ja muuttaneet kerrostaloon.
        Omakotitalo häiritsee harrastamistakin melkoisesti!


      • junnu...

        asia on niin että täälä missä minä asun ei vanhaa kannata ostaa koska ne ovat jo niin kuppasissa hinnoisssa että uuden tekee jo huomattavasti halvemmalla... ja niille jotka pelkäävät sitä lainan maksua niin ne rahat ovat kaikkein tiukimmalla silloin rakentamisen aikana eli jos siitä selviää niin kyllä selviää lainastakin... minä rakensin taloni ollessani 23 vuotias. sekin jo selittää ettei ollut kauheita säästöjä olemassa... talo rakennettiin oikeastaan kokonaan lainarahoilla... mitä nyt kaksi ihmistä ehti sen vuoden aikana tienata kaikki meni rakentamiseen... ja koska rahaa ei ollut tehtiin kaikki työt itse... lukuun ottamatta muuraria ... ainoa jolle maksettiin. no nyt asun tässä 170 neliön talossa ja auton rämät lojuu 75 neliön autotallissa. ottaahan se rakentaminen kovilla ja käy lompakolle... mutta on se silti halvempaa kuin vuokralla asuminen... niin rakentamiseen meni rahaa noin 800 000 markkaa...


      • Tomppa
        Jocu kirjoitti:

        Ei omakotitalokaan ketään autuaaksi tee, varsinkin jos joutuu sen takia vetämään talouden liian tiukalle.
        Tiedän muutamia, jotka ovat kyllästyneet jatkuvasti puuhaamaan jotakin talonsa ylläpitämiseksi, ja muuttaneet kerrostaloon.
        Omakotitalo häiritsee harrastamistakin melkoisesti!

        Itse olen maatalosta kotoisin ja pian 10v asunut kerrostaloissa ja rivitaloissa, ja voin todeta omalta kohdaltani, että oman talon meinaan rakentaa. Eli uskon sen autuaaksi tekevään voimaan. Puuhailuun kyllästyminen on tietysti jokaisen henkilökohtaisista asioista kiinni, mutta minä nimenomaan kaipaan niitä tekemisen mahdollisuuksia. Jos omakotitalo häiritsee harrastamista, niin kyllä se antaa paljon lisää mahdollisuuksiakin, myös harrastamiseen.
        Aiomme aloittaa rakennustyöt syksyllä ja kieltämättä mielessä on käynyt kysymys onko "köyhällä" varaa. Mutta olemme tulleet laskelmissa siihen tulokseen, että pystytään hoitamaan n. 700€ lainanhoitokulut, kun huomioidaan verovähennykset yms. reilusti alle 3000€ brutto tuloilla ilman säästöjä. Se on selvä, että elintaso pitää vetää tiukemmalle, mutta kyllä sen kestää, koska se on kaikki itselle (vrt. vuokra)


      • salla-maaria78
        Tomppa kirjoitti:

        Itse olen maatalosta kotoisin ja pian 10v asunut kerrostaloissa ja rivitaloissa, ja voin todeta omalta kohdaltani, että oman talon meinaan rakentaa. Eli uskon sen autuaaksi tekevään voimaan. Puuhailuun kyllästyminen on tietysti jokaisen henkilökohtaisista asioista kiinni, mutta minä nimenomaan kaipaan niitä tekemisen mahdollisuuksia. Jos omakotitalo häiritsee harrastamista, niin kyllä se antaa paljon lisää mahdollisuuksiakin, myös harrastamiseen.
        Aiomme aloittaa rakennustyöt syksyllä ja kieltämättä mielessä on käynyt kysymys onko "köyhällä" varaa. Mutta olemme tulleet laskelmissa siihen tulokseen, että pystytään hoitamaan n. 700€ lainanhoitokulut, kun huomioidaan verovähennykset yms. reilusti alle 3000€ brutto tuloilla ilman säästöjä. Se on selvä, että elintaso pitää vetää tiukemmalle, mutta kyllä sen kestää, koska se on kaikki itselle (vrt. vuokra)

        Meille on tulossa syksyllä n. 155/175 neliöinen puolitoista kerroksinen talo. Nettotulomme ovat n 2700€ ja lainan hoitokuluja meillä menee sitten 850 € autorahoitus n. 300€. Miksi sitten päädyimme rakentamiseen: Asumme tällä hetkellä kahta asuntoa ja kuukausimenomme ovat suuret.Kun olemme saaneet talomme valmiiksi kuukausimenomme pysyvät joko ennallaan tai vähenevät n 300-500€/kk. Ei tarvinut paljon miettiä että yritetäänkö saada pankista lainaa! Meillä oli kyllä se hyvä puoli, että tontti järjestyi ilman kustannuksia.
        Mieti omia menojasi nyt ja menojen päälle vielä sen, että kuinka paljon olisit valmis kiristämään talouttasi.Kun olet tehnyt sen paperilla(voit yllättyä menojesi suuruudesta), marssi pankkiin ja kysy olisiko teidän maahdollista saada lainaa.


      • Ano
        salla-maaria78 kirjoitti:

        Meille on tulossa syksyllä n. 155/175 neliöinen puolitoista kerroksinen talo. Nettotulomme ovat n 2700€ ja lainan hoitokuluja meillä menee sitten 850 € autorahoitus n. 300€. Miksi sitten päädyimme rakentamiseen: Asumme tällä hetkellä kahta asuntoa ja kuukausimenomme ovat suuret.Kun olemme saaneet talomme valmiiksi kuukausimenomme pysyvät joko ennallaan tai vähenevät n 300-500€/kk. Ei tarvinut paljon miettiä että yritetäänkö saada pankista lainaa! Meillä oli kyllä se hyvä puoli, että tontti järjestyi ilman kustannuksia.
        Mieti omia menojasi nyt ja menojen päälle vielä sen, että kuinka paljon olisit valmis kiristämään talouttasi.Kun olet tehnyt sen paperilla(voit yllättyä menojesi suuruudesta), marssi pankkiin ja kysy olisiko teidän maahdollista saada lainaa.

        Lainanhoitokulut tuntuvat kyllä pieniltä... Tuollainen talohan tulee maksamaan ehkä jotain 190.000€....


      • salla-maaria78
        Ano kirjoitti:

        Lainanhoitokulut tuntuvat kyllä pieniltä... Tuollainen talohan tulee maksamaan ehkä jotain 190.000€....

        Meillä ei ole omaa rahoitusta ollenkaan. Kaikki on siis otettu lainaksi. Aika näyttää paljonko talo tulee maksamaan, mutta lainaa meillä on alle 160000€. Siitä lähdetään, että itse tehdään niin paljon kuin voidaan sen jälkeen kun talopaketti on toimitettu(vesikattoasennus). Meillä on myös tiedossa edulliset tarvittavat työntekijät ja paljon talkoovoimaa. Sisustamista ei tehdä kalleimpien valintojen mukaan. Luotamme vastaavan mestarimme apuun.


    • charlie

      Tosiasia on se että viranomaismääräyksillä on nostettu rakentamisen hintaan, tosin myöskin laatua. Tähän on jouduttu, kun perimätiedon kulku on katkennut elinkeinorakenteen muutoksen myötä. Miten kivipunkkerissa kasvanut nuori voi periä isältään talonrakentamiseen tarvittavat taidot, kun ei niitä missään voi näyttää tai käyttää. Toisin se on maaseudulla kun talon korjailu ja uudisrakentaminen oli käytännössä päivittäistä muodossa tai toisessa.

      Jos haluaa rakentaa lähes minimibudjetilla, niin yksi keino millä voi keplotella on rakentaa kohtuukokoinen mökki pieneen kuntaan (ehkä jonkun 60m2 parvi voisi saada menemään läpi), jossa katsotaan vähän avarakatseisimmin. Nyt vältytään viranomaisvalvonnalta, paitsi että käyhän se rakennustarkastaja sitten maistamassa ensimmäiset mökillä paistetut makkarat ja juomassa kahvit.

      Vuosien saatossa rakennetaan jätehuolto yms sellainen ympäristön mukaan ja sitten anotaankin mökki asumiskäyttöön ja avot.

    • pha

      Talopaketin osuus on vain noin 30 %. Talossa eniten maksaa sen koristaminen. Tee talosi tasaiselle maalle, täysin suorakaiteen muotoinen. Harjakatto. Ei mitää kuisteja tai parvekkeita. Jos haluat valmiina halvalla osta elsbyn talo (en tiedä miten se kirjoitetaan mutta on valmistettu pohjoisruotsissa)

      • vastaus

        Rakentamiseen menee yleesä kaikki rahat oli sitä kuinka paljon tahansa.
        Itse rakensin pitkästä tavarasta 91 köyhänä poikana..


      • Tietoa

        se kirjoitetaan Älvsby (ja lausutaan elvsbyy). Ja onhan se halpa, muttei mikään unelma. Kuitenkin 100% parempi kuin kerrostalo. ja se on kyllä totta niinkuin joku sanoi,rakentamiseen menee aina kaikki rahat, oli sitä miten paljon tahansa. Muutin uuteen omakotitaloon 5 kuukautta sitten, ja olen heti alkanut säästää, että saisin rakennettua sitä ja tätä lisää.


    • Mietiskelijä

      varmaan persaukisten rakentaa pahvilaatikoista naapurin metsään koeasunto, että miltä se omassa talossa asuminen tuntuu.

      • Tintta

        Kiitos mielenkiintoisesta näkemyksestäsi! Olemme testanneet reilut kolme vuotta asumista omassa rivaripätkässä, joten se tiedetään että persaukinen voi omistaa osakkeen, mutta se on epäselvää, onko varaa taloon...


    • Köyhä isolla koolla

      Pankkisuhteet sanelevat paljon. Meillä oli sikäli mukavasti että olin kyllä töissä ja vaimo äitiysvapaalla. Luottotiedot olivat romuna eikä omaa rahaa penniäkään. Onnistuttiin saamaan takaajat omaan osuuteen ja valtio takasi loput. Sitten kaiken päälle työttömyys iski jo noin vuoden päästä. Kuitenkin siinä remontoitiin mitä sattui jostain rahaa saamaan ja sitten myytiin voitolla ja ostettiin toinen halvempi. Sitä nyt laitetaan mieleiseksi. Me tosin hankimme silloin valmiin talon eli ei tarvinnut kahteen paikkaan rahaa kantaa. Onhan talossa sitten kaikenlaista ylläpitoa mutta paljon kykenee itse tekemään. Elämisen laatu on kuitenkin ykkösenä vaikka elintaso onkin alhainen. Kyllä köyhä voi tehdä mitä vaan jos uskaltaa. Mekin ollaan varmaan Suomen köyhimpiä mutta hyvin tässä rimpuillaan.

    • B. Virtanen

      Mä lähtisin itse rakentaneena, varsin monen kaverin raksoja seuranneena ja nyt hyvää työtoveria jälleen kannustavana, purkamaan tätä vyyhtiä näin:

      1) oletan että periaatepäätös asuinmuodosta on tehty ja hyvät ja huonot puolet mietitty ja kokemuksia ASUMISESTA omakotitalossa kuunneltu. Rakentaminen on asia erikseen mutta siitä voi selvitä helpostikin.

      2) mistä saat tontin? mitä maksaa? onko kaavat ja kunnallistekniikka kunnossa (syytä olla) Tonttia ei ole syytä väheksyä, kunnallisen tontin saanti voi olla kiven takana ja kovan rahan tontit saattavat maksaa maltaita. Kirjaa hinta ylös sivusarakkeeseen.

      3) kysy älvsbyhusilta tarjous valmiista talosta (mallistoa jostain 85m2:stä kaksikerroksisiin, mahdollisuus jättää yläkerta rakentamatta ja tehdä aikanaan tarpeen mukaan) ja varmista, mitä lisäkuluja kertyy (mahdollisia aliurakointeja, sorankuljetusta tms. ) Jos käy hyvä säkä, lisäkuluja ei tule vaan heidän kustannusarvionsa on pitävä ja sisältää mm. kaikki perustustyöt. Älvsbyltä sen takia että he ovat niitä harvoja tai ainoa joka toimittaa talon valmiina. Talopaketti ei ole valmistalo! Lisäksi älvsby lienee halvin tapa saada ehjä ja kunnollinen talo (itselläni on Jukka-talo ja se on OK mutta se ei ole valmistalo) Varmista vastaavan mestarin palkkaus (saattaa olla vanhassa rahassa 15000-20000-) Kirjaa summat siihen sivusarakkeeseen

      4) soita ko. kuntaan ja kysy rakennustoimistosta mitä kaikkia liittymäkuluja tulee (vesi, viemäri, sähkö) ja selvitä niiden hinnat ko. konttoreista. Kirjaa ylös.

      5)arvioi pakolliset sisustushankinnat (niitä ei välttämättä ole!) ja 1000e pihamultaan ja lannotteisiin ja muutama satanen puutarhakalusteisiin (kaikkea ei ole pakko ostaa heti mutta pihaan pitää saada multaa)Kirjaa ylös.

      6)laske sivusarakkeen summat yhteen ja katso paljonko pitää ottaa velkaa. Pyydä pankista (tai parista, kolmesta) lainatarjous ja kysy verovähennyksistä jollet valmiiksi tiedä.

      Asuinkustannuksiksi laske: sähkö tällä hetkellä 100-150e/kk, vesi 20-30e, kiinteistövero ehkä 100-200e/v, jätteet jotain 10-20e/kk.

      Nyt tiedät paljonko joudut maksamaan tietynmallisesta talosta. Jos olet piha/puutarhaihminen ja arvostat omaa rauhaa etkä pelkää pientä täydentelyä silloin tällöin (iso remppa tulee aikaisintaan 20 vee päästä) niin anna palaa jos vaan taloudellisesti pystyt tuohon venymään. Lykkyä tykö!

      BV

    • perheen

      tarina meillä menee näin: Elikkä aloteltiin rakentamaan "optimistisella" budjetilla 160.000e laina. talopaketti 150m2 talo ja talli 78m2. Oma tontti 3200m2 ja Turun lähellä saaristokunta . Sukanvarressa oli tähän lainaan panttaus/vakuus. Mutta sitten iski totuus, ettei omallakaan työllä tarvikkeita ilmaiseksi kaupoista kanneta ja piti lähteä hakemaan lisälainaa 35.000. Tähän saatiin takajaat. Jos olisi heti otettu reilusti yli laskurien summan, niin tilanne olis ollu parempi...Mutta siis. Nyt talon arvoksi on arvioitu valmiina 275.000. Talo riittää itessään vakuudeksi valmiina. pantit ja takaukset vapautuu. Eli, itse kun tekee, niin voit saada näin myös arvokkaampaa kuin olet velkaa...tai sanotaan näin, että vanhan talon kanssa ei oikein näin voi tapahtua, jollei sitä sitten remppaa omilla säästöillä hurjasti ja näin saisi sen arvon suuremmaksi(en tiedä voiko vanhan kanssa katsoa vakuuksia uudelleen). Lainanmaksukyvyn taas jokainen tietty joutuu laskemaan omalle kohdalle. Tuolla joku jo hyvin ohjeistikin. Pitää vaan uskaltaa, sitten kun rakentamisen hurjassa maailmassa jo on syvällä, niin perääntyä ei voi, mutta se on lopulta palkitsevaa ja sitä OMAA!!

    • Onnea on

      ...omasta talosta. Omalla kohdallamme olemme tulleet tulokseen, että ei voi "köyhä" rakentaa eikä juuri ostaakaan taloa. Me saisimme pankista lainaa 130 000e heti käteen, mutta silläpä ei oikein kummosta saa... ainakaan jos haaveilee omakotitalosta. Jos ostaa vanhan, ei ole varaa remontoida tai ylläpitää (lämmityskulutkin voi olla yllättävän suuret), ja no, uusia taloja ei tuolla summalla rakennella, ei varmaan omin käsinkään. Paitti tietty sen Älvsbyn tarjoustalon. Mut jos sitä ei halua.

      Meillä tilanne on sillä tavalla tilapäinen, että teimme lapset nuorina ja minulla opinnot kesken. Yhden palkalla ja kotihoidontuella ei paljon lainaa maksella. Mutta töitä kohti tässä mennään ja jossain vaiheessa toivon mukaan rahaa ja varaa on enemmän. Tässä tilanteessa on kuitenkin ollut pakko sopeutua siihen tosiasiaan, että me emme saa kaikkea kerralla, toisin kuin monet tuttavistamme, joilla vanhemmat ja kirvesmiesappiupot makselee ja rakentelee lastensa ja lastenlastensa iloksi ihania koteja oman metsän puista. En ole mitenkään katkera ;), mutta kyllähän se välillä harmittaa, kun ei itse ole niin onnekas..

      No tämä meni jo asian sivuun, mutta pointtini siis on (eikä nyt suoranaisesti Tintalle, kun heillä varmaan on jo oma tupa onnellisesti pystyssä viestin päiväys kun näyttää olevan muutaman vuoden taaksepäin) että elämässä ON muutakin kuin se oma tontti ja talo eikä kaikkea tarvi saada kerralla. Eikä "köyhä" saakaan, vaikka haluais. Jos ei ole varaa kuoriin, niin panostaa sisältöön! Muutama vinkki mitä voi tehdä, jos ei ole varaa (ainakaan vielä)omaan kotiin vaan kökkii maalaisena siellä kaupungin betoniviidakossa:

      - keskittyä arkeen ja sen ihanuuteen: tee herkullista perusruokaa ja nauti puhtaasta kodista (vaikka vuokrasellaisesta), siivouskaan ei maksa paljon, mäntysuopaa ja rätin!

      - harrastaa halvalla: pistä telsu kii ja tv-lupamaksurahat harrastukseen, vaikka niihin jonkun kaipailemiin kädentaitoihin kansalaisopistossa, entisöi vanha piironki sinne unelmakotiin :) Ja mene kirjastoon! Etsi lempikirjailijaa kotisohvalla ja unohdat hetkeksi tylsät vuokratapetit ympärilläsi. Tutkiskele lehtienlukusalissa remontti- ja rakennuslehtiä vastaisuuden varalle, mutta älä vie niitä kotiin... niiden selailu iltamyöhällä voi masentaa.

      Ulkoile, kuntoile ja pyöräile! Pyörää pitää aina korjata ja tuunata, mikäs mukavampaa puuhastelua.. ainakin meidän perheessä :) Etsi uusia kävelyreittejä, pururatoja, metsiä ja marjoja löytyy piirakkaan kaupungistakin, kysy vaikka joltain paikalliselta.

      Jos sinulla on lapsia niin katso heitä - älä kolkkoa ja ahdasta vuokrakotia.

      Olla apuna ja talkoissa tuttaville, jotka rakentaa tai remppaa tai hoitaa omia kotejaan - siinä oppii ja saa samalla livulla järjestymään vastapalveluksen ;)

      - ja tietenkin säästää ja säästää: kivempi hakea lainaakin, kun on edes pieni pesämuna. Ja nythän siihen on oiva tilaisuus, kun ei ole vielä isoja lainaeriä makseltavana - kituuttaa niin pitkälle kuin sielu sietää, ei lähe kuitenkaan unelmakoti alta, jos tuleekin yllättäviä menoja, vaan voipi kätevästi joustaa.

      Ja joskus voit pitää "lyhennysvapaan" kuukauden tai parikin ihan huoletta, koska maksat lainaa vain itsellesi ja sitten voit tehdä jotain tosikivaa! Pienen reissun, ostaa jotain sisustuspiristystä tai käydä ulkona syömässä.

      Helpommin sanottu kuin tehty, tiedetään :) Ei oo tällä hetkellä meilläkään paljon varaa tai aikaa harrastella eikä siivousjälkikään kestä minuuttia pidempään, kun pikkutermiitit telmii perässä.. Mutta välillä teemme yhdessä jotain hauskaa huoletta, kun emme elä yli varojemme vaikka paljon ei ylimääräistä jääkään.

      Toinen vinkki on (isäpapan avulla) rakentaville ja talonsa jo aikoja sitten maksaneille - elekää ahistelko nuoria pareja tai perheitä "eikö jo se omakin kannattais?" -puheilla. On ihan täysi työ repiä iloa irti arjesta ja uskoa tulevaisuuteen tässä "kun kaikilla muillakin on" ja "taas sata irtisanottu" -ilmapiirissä ilman että pidetään tyhmänä. Kun kaikilla EI OLE varaa (eikä apuja eikä keinoja) eikä se ole mikään synti tai häpeä tai tyhmyyttä. Hinnat vain on liian korkeat!! Nii. Oho. Ihan kiihdyin :)

      Lopuksi vielä rakentajille tsemppiä kuin myös kaikille vielä "onneansa" odottaville! :)

      Ja niinhän se on, että kaikille onni ei tule kohdalle, vaikka kuinka odottaisi - silloin joutunee vain miettiä uusiks mitä se onni oikein on. Sitä vois miettiä kyllä jokainen joka tapauksessa! No nyt mä lopetan :)

    • Rakentanut ja remontoinut

      Olisi parempi ostaa hyväkuntoinen (ei hometta, ei vesivuotoja , ei lahoa,ei kallistumia)valmis talo sivummalta , jos mahdollista.Ei kovin kaukaa,bensaa kuluu! Tai rakentaa sinne itse.Tontit ovat kalliita keskustassa,jo perustus maksaa paljon salaojineen,hiekkoineen,viemäreineen,jätevesijärjestelmineen, sähkö-ja vesiliittymineen tai kaivoineen ja valulaatta lautamuotteineen tai harkkoperustus ja antura.Työnvalvonta ehdoton , jos ei itse osaa rakentaa,kallista sekin.Asiantuntijan kanssa tutkittu vanha talo on halpa siihen nähden ja saa sisäpinnat uusittua muutamalla tonnilla. Näin jos ei rahaa ole edes alkuun, voisi onnistua.On tyydyttävä alkuun pieneen taloon , saa siitäkin hyvän kodin.Maaseudulta saa valmiin talon tontteineen alkaen n.35000e, millä ei saa edes em.perustusta. Ullakko jos on ,sinne lisätilaa.Jos on myöhemmin varaa,laajentaa.Järki käteen!Rahahuolet tuovat riidan ja onni astuu ulos takaovesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe