Kosteusmittausten raja-arvot?

Piitu26

Ostimme kesällä rivitaloasunnon. Loppuvuodesta huomasimme että pesuhuoneen alin laattarivi oli keskeltä tummunut. Pesuhuoneen iästä ei ole tietoa, ehkä 10 vuotta sitten remontoitu. Meillä kävi kosteusmittaaja mutta raportissa ei ole mainittu raja-arvoja joten maalikko on vähän pihalla näiden lukujen kanssa. Eli kysymys kuuluu: Onko olemassa jotain taulukkoa jossa näkyisivät raja-arvot? Mitä pintakosteusmittarin tulisi näyttää? Entä jos mittaus tehdään rakenteista?
-Kiitokset etukäteen-

14

70878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niilo mittaaja

      pinta kosteusmittaus on suurta humpuukia
      ainoa oikeatapa on mitata kosteus poraamalla reikä ja anturi tiivistetään ja annetaan olla vuorokausi, jonkajälkeen luetaan kosteus arvot
      näyttää suhteellisen kosteuden alle 80 voi laatoittaa ja laminaatin asentaa yli 90 vaatii kuivausta...jne

    • Kosteusmittaaja

      tulisi selittää maallikolle mitä tulokset tarkoittavat. Käytettävissä on useita eri mittareita, jokaisessa erinlaiset asteikot. Pintamittarilla kartoitetaan alue,joka on kosteampaa kuin muualla, esim. suihkun roiskevesille alttiina oleva lattia ja seinän alaosa. Lähes aina pintamittari "piippaa" esim. suihkun lattiassa. Tärkeää onkin tietää onko laatoituksen alla ehjä vesieristys. 10 vuotta sitten oli jo käytössä vesieristeitä, mutta sen asentaminen ei ollut pakollista. Rakennekosteusmittaus edellyttää aina reiän poraamista mitattavaan kohtaan, tulos ilmaistaan suhteellisena kosteutena. Väliseinärakenteessa normaali arvo on alle 60 %. Mikäli kipsilevyrakenteisen seinän sisältä mitataan yli 60 % lukemia , on seinän sisällä edellytykset puun lahoamiselle. Mikäli suihkua käytetään pävittäin, eikä seinä voi kuivahtaa, saattaa pitkällä aikavälillä raketeeseen muodostua mikrobikasvustoa.Kiviseinä kestää kosteutta luonnollisesti paremmin. Esim. betonia ei saa pinnoittaa, mikäli kosteus on yli 85 %. Eli lyhyesti, pätevöitynyt kosteudenmittaaja olisi kertonut onko seinä kuiva/normaali, kastunut tai märkä. Lisäksi hänen olisipitänyt kertoa, onko tarpeellista tehdä rakennekosteusmittaus.

      • peketsu

        meillä aloitettiin rivitalon kylppäriremontti, laattamien tuli töihin, koputteli laatoja ja mittas Doser mittarilla ja kertoi, että lattiassa on kosteutta 5...6,5% sekä suositteli tarkempaa mittausta. Tilasi "oikean " mittaajan hänen pintamittari antoi luvut 85....110. Mittaaja pyysi luva porata lattiaan pari reikää johon suostuin. Seuraavana päivänä sama mittamies tuli ja mittasi porareijistä tulokset RH 93,4% lämpötila 22,1 *C Nyt lattiaa kuivataan. Eli niin remonntimies kuin mittajan pintamittarin tulkinnat olivat täysin oikeat. Huom. erin merkkiset mittarit.


      • voi..
        peketsu kirjoitti:

        meillä aloitettiin rivitalon kylppäriremontti, laattamien tuli töihin, koputteli laatoja ja mittas Doser mittarilla ja kertoi, että lattiassa on kosteutta 5...6,5% sekä suositteli tarkempaa mittausta. Tilasi "oikean " mittaajan hänen pintamittari antoi luvut 85....110. Mittaaja pyysi luva porata lattiaan pari reikää johon suostuin. Seuraavana päivänä sama mittamies tuli ja mittasi porareijistä tulokset RH 93,4% lämpötila 22,1 *C Nyt lattiaa kuivataan. Eli niin remonntimies kuin mittajan pintamittarin tulkinnat olivat täysin oikeat. Huom. erin merkkiset mittarit.

        käydä..


      • Remonttiapu
        voi.. kirjoitti:

        käydä..

        Tuossa oli toimittu täysin oikein. Ensin pintamittarilla ja kun oli syytä epäillä kosteutta tehtiin porareikämittaus. Ei noita pintamittareita pidä täysin tuomita, mutta oikeassa olet, varmuus saadaan reiästä mittaamalla.
        Reikiä ei kuitenkaan ole kiva tehdä täysin kunnossa olevaan ehjään kylppäriin ja sanoa ettei olisi tarvinnut remontoida mutta kun siinä on nuo reiät...


      • vikakin väärin
        peketsu kirjoitti:

        meillä aloitettiin rivitalon kylppäriremontti, laattamien tuli töihin, koputteli laatoja ja mittas Doser mittarilla ja kertoi, että lattiassa on kosteutta 5...6,5% sekä suositteli tarkempaa mittausta. Tilasi "oikean " mittaajan hänen pintamittari antoi luvut 85....110. Mittaaja pyysi luva porata lattiaan pari reikää johon suostuin. Seuraavana päivänä sama mittamies tuli ja mittasi porareijistä tulokset RH 93,4% lämpötila 22,1 *C Nyt lattiaa kuivataan. Eli niin remonntimies kuin mittajan pintamittarin tulkinnat olivat täysin oikeat. Huom. erin merkkiset mittarit.

        porareiän kautta betonirakenteesta tehtävä suhteelisen kosteuden mittaus vaatii reikien tasaantumista vähintään kolme vuorokautta ennen kuin niistä voidaan mitata luotettavia arvoja.


    • piitu26

      Pitäisikö kuntoraportissa näkyä raja-arvot?

      • minävaan99

        kuntoraportissa ei pidä näkyä raja-arvoja taulukoissa, ne SAA olla. kosteusmittauskohdassa (raportissa) on maininta jos liiallista kosteutta on ilmennyt. ylipäätään seinät alle 40% ja lattiat pesutiloissa alle 70% niin ei ole liian paha, jos 80% tai yli niin on jo mätä, ja hometta vaarallisen paljon hengitysilmassa.
        mittaus pinnasta ja poraamalla/puhkomalla välirakenteisiin AINA, sekä kuvin varustettu raportti löytyneistä kohdista.


      • Näin on

        Pintakosteusmittarilla suoritetulla kosteudenhavainnoinnilla saadaan ainoastaan suuntaa antavaa tietoa,pintakosteusmittari ei kerro rakenteen/materiaalin todellisesta kosteuspitoisuudesta vielä yhtään mitään.Se on vain apuväline kartoitettaessa kosteutta.Jos on tarvetta tarkempaan tutkimukseen,se suoritetaan porareikämittauksena,usein kylpyhuonetilojen kosteusmittauksessa käytetään 4-6mm anturia,betonimittauksissa pienellä reiällä siis alle 10mm ei päästä yhtä hyvään mittaustulokseen kuin paksummilla,lisäksi pienessä reiässä kosteuden tasaantuminen voi olla tosi hidasta,1 vrk ei siihen riitä tuommoinen 4-5vrk alkaa osua kohdalleen.Yleensä tasaantumisajat betonin mittauksessa 16mm reiällä on 3-7vrk riippuen siitä kuinka tarkka tulos halutaan.

        Pintamittarin numeerista tulosta ei koskaan ilmoiteta raportissa,vaan esim seuraavasti: kohdassa ei poikkeamaa referenssikohtaan jne..


      • olet pro
        Näin on kirjoitti:

        Pintakosteusmittarilla suoritetulla kosteudenhavainnoinnilla saadaan ainoastaan suuntaa antavaa tietoa,pintakosteusmittari ei kerro rakenteen/materiaalin todellisesta kosteuspitoisuudesta vielä yhtään mitään.Se on vain apuväline kartoitettaessa kosteutta.Jos on tarvetta tarkempaan tutkimukseen,se suoritetaan porareikämittauksena,usein kylpyhuonetilojen kosteusmittauksessa käytetään 4-6mm anturia,betonimittauksissa pienellä reiällä siis alle 10mm ei päästä yhtä hyvään mittaustulokseen kuin paksummilla,lisäksi pienessä reiässä kosteuden tasaantuminen voi olla tosi hidasta,1 vrk ei siihen riitä tuommoinen 4-5vrk alkaa osua kohdalleen.Yleensä tasaantumisajat betonin mittauksessa 16mm reiällä on 3-7vrk riippuen siitä kuinka tarkka tulos halutaan.

        Pintamittarin numeerista tulosta ei koskaan ilmoiteta raportissa,vaan esim seuraavasti: kohdassa ei poikkeamaa referenssikohtaan jne..

        kuka helevetti sen kieltää, ettei lukemia saa näkyä!??? JOs mittaus tilataan esim. taloyhtiön toimesta ja tilajaa haluaa tulokset ja vertailutaulukon niin sanoko ma vaan, että en saa kertoa!!

        kaikkea paskaa sitä kuulee..


      • ...
        olet pro kirjoitti:

        kuka helevetti sen kieltää, ettei lukemia saa näkyä!??? JOs mittaus tilataan esim. taloyhtiön toimesta ja tilajaa haluaa tulokset ja vertailutaulukon niin sanoko ma vaan, että en saa kertoa!!

        kaikkea paskaa sitä kuulee..

        Pintakosteusmittaus ei kerro materiaalin todellisesta kosteuspitoisuudesta vielä yhtään mitään,tulokset ovat vain suuntaa antavia.Pintakosteusmittarit on tarkoitettu vertailevaan havainnointiin,eikä kosteuspitoisuuden määritykseen.


      • osata lukea
        olet pro kirjoitti:

        kuka helevetti sen kieltää, ettei lukemia saa näkyä!??? JOs mittaus tilataan esim. taloyhtiön toimesta ja tilajaa haluaa tulokset ja vertailutaulukon niin sanoko ma vaan, että en saa kertoa!!

        kaikkea paskaa sitä kuulee..

        eli pelkkien numeroarvojen tuijottaminen ei kerro yhtään mitään. tai oikeastaan joku paniikki-mummeli ottaa kierroksia ihan väärällä tulkinnalla kun lukemaa tulee vaikkakin oltaisiin asteikolla oikeissa lukemissa.

        mittaus ei ole pelkkiä lukemia vaan mittaajan pitää osata huomioida tilanne paikan päällä; käyttö, ilmanvaihto, materiaalit, lämmitys, kallistukset jne.
        sitten pitää huomioida vielä mitattavat materiaalit esim. joku asteikko sanoo betonille kuivaa noin 60 ja levylle noin 10.

        ja seuraavaksi on mittarien huima valikoima ja niissä olevat säädöt.
        eli yhdellä pintakosteusmitarilla voidaan laittaa useita eri säätöjä erilaisiin mittauksiin ja myöskin käyttäjän mieltymyksen mukaan.

        siis ei mikään yksinkertainen juttu. pitää siinä olla kouluja käynyt, jotta tuollaisia osaa suodattaa normaalille pulliaiselle.

        pätevä mittaaja ilmoittaa; kosteutta/ei kosteutta/vaatii lisätutkimusta/uusittava.


      • Anonyymi
        minävaan99 kirjoitti:

        kuntoraportissa ei pidä näkyä raja-arvoja taulukoissa, ne SAA olla. kosteusmittauskohdassa (raportissa) on maininta jos liiallista kosteutta on ilmennyt. ylipäätään seinät alle 40% ja lattiat pesutiloissa alle 70% niin ei ole liian paha, jos 80% tai yli niin on jo mätä, ja hometta vaarallisen paljon hengitysilmassa.
        mittaus pinnasta ja poraamalla/puhkomalla välirakenteisiin AINA, sekä kuvin varustettu raportti löytyneistä kohdista.

        Sairasta touhua mittailla pesuhuoneen lattian kosteuksia laatta -betoni alustalla,mikäli haluat täysin kuivat lailliset arvot suikutilaan lattiakaivon ympärille,pitäisi siinä tapauksessa ottaa suikut ammeeseen,tai muovipussiin,silloin voisit myydä asunnon eteenpäin kuivana.Kylpyhuone voi olla suikun jälkeen kostea,mutta väliäkö sillä,kyllä vedellä on tapana kuivaa lattialakenteista normaaliin tapaan,jos asunnossa asutaan.


    • kuntotarkastus

      Pintakosteusmittauksella ei pidä tehdä kylpyhuoneen kunnosta kunnon arviointia, vaan on arvioitava rakenteen todellinen kunto. Pintakosteusmittari on vain face-väline ja pitäisi jättää kokonaan pois kylpyhuoneen kunnon arvioimisessa. Mittareitakin asteikkoineen on runsaasti ja jokaisessa erilainen asteikko. Paras on porareikämittaus jos siihen on aihetta. Kunto pitää ilmoittaa selkeästi kunnossa, korjaus tulossa lähivuosina, vaatii korjauksen heti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe