Minulla on ollut nokkosihottumaa jo parin kuukauden ajan. Särkylääkkeet pahentavat oireita. Myös antihistamiinit (Atarax, Kestine, Xyzal) PAHENTAVAT. Onko kenellekään käynyt vastaavaa? Jos on, niin onko mitään keinoa saada kuriin tätä ilman antihistamiinia?
Urtikariaan antihistamiini
6
1329
Vastaukset
- on "ihoantihistamiini...
joka tehosi hyvin ainakin minun lapsellani. Kallistahan se kyllä on. Olisiko sille nykyisin jotain rinnakkaistuotteita?
- _ninni_
Hei,
Reseptilääke Aerius on ns. "puhdistettua" Xyzalia. Itselläni se auttaa urticariaan parhaiten. Voisiko olla että särkylääkkeet (kaikki muut kuin Panadol) altistavat sinua urticarialle? Itselläni on ASA-allergia eli en voi käyttää mitään asetyylisalisyylijohtoisia särkylääkkeitä. Kunnon ihotautilääkäri osaa kyllä neuvoa ja jaksaa etsiä kanssasi sopivaa lääkettä ja annostusta. Kortisonikuurikin voi olla joskus tarpeen. Toivottavasti löydät sopivan lääkkeen. - kauan potenut
Tavanomaiset särkylääkkeet eivät yleensä sovi urtikariapotilaalle, ainoastaan parasetamoli (Panadol, Paramax ym. rinnakkaislääkkeet).
Itselläni ei ole ollut apua riittävästi Zyrtecistä, Xyzalista (sama aine), ei Doxalista eikä Hismanalista, Ataraz auttaa minulla parhaiten, muttei sekään ole täysin tehokas.
Itse joudun karttamaan kylmää ilmaa ja hikoilua, tai paremminkin kylmettyneen ihon lämpenemisestä tulee päivän kohtaus, joka rauhoittuu noin tunnissa Ataraxilla, ja pahemmassa tapauksessa viinilasilla lisäksi. Mutta älä päästä missään tapauksessa itseäsi alkoholisoitumaan. Vain yksi annos, per päivä, eikä joka päivä, ettei tulisi muita terveyshaittoja, avuksi pahimpiin rokkokohtauksiin. Esim olen ottanut joskus ulkoa tultua kahvin kanssa yhden "korkillisen konjakkia", se tehostaa Ataraxin vaikutusta.
Rauhallinen mieli on myös eduksi urtikariassa, jännitys ja stressi voivat pahentaa oireilua.
Odottlen tehokkaampaa lääkettä, vaan eipä ole vuosiin kuulunut mitään sellaista tietoa.
Lisäksi tekokuituiset vaatteet ärsyttävät joskus ihoa, puuvilla on parempi, ja esim. viskoosi.
Tässä ketjussa näyttää olevan yksi uusi lääke, jota ehkä kannattaisi kokeilla.- mutta
nimeltä Aerius mutta se on kuitenkin vaikuttavalta aineeltaan samaa kuin Zyrtec ja sen rinnakkaislääkkeet, eli en tiedä auttaako se vaikeimpiin tapauksiin.
- argh
Jännä kyllä mullakin parhaiten lähtee alkoholia nauttimalla. En ole kyllä ruvennut joka kerta ryyppäämään kun ihottumaa tulee, varsinkin nyt siitepölykautena mitkään lääkkeet eivät tehoa, pesen vain naaman /käyn suihkussa jos näyttää pahenevan joka puolestunti. Itselläni on lukematon määrä allergialääkkeitä, kuten Heinix, Aerius ja loppujen nimetkin ovat täysin hukassa. Jos ihottumaa tulee juuri samana päivänä ennen baariin lähtöä, saan sen pois ostamalla päkin kaljaa ;) tosin todella huono hoitokeino ja krapulassa ihottuma pääsee pahiten valloilleen joka kerta, silloinkin kun en ole juonut "sen hoitamiseen". Myöskin liian pölyiset petivaatteet ja omat vaatteet sekä muukin pölyinen ympäristö (siitepöly, huonepöly) ei ole ikinä hyväks iholle. Ihotautilääkäri ei osannut kertoa täsmälleen mille olen allerginen, mutta sain lisätietoa käymällä allergiatesteissä ja lääkärin kanssa keskustelun jälkeen. Hoitoa ei siis vieläkään ole, sillä en tuota juopottelua hoitokeinoksi lue.
- "kosmeettinen haitta...
Itse kärsin myös urticariasta(vasta 1,5 kk).Riippuu millainen urticaria on kyseessä. Itsellä tulee punaisia pilkkuja ihoon, siis päästä varpaisiin näpyt eivät ole koholla.Atarax auttaa paremmin kuin xyzal. Silti Ihottuma ei katoa kokonaan. Siskollani on paukamia niihin ainakin hänellä auttaa Cetiritzin. Täytyy sanoa, että tämä on pirullinen sairaus. Hermot menee! ja taas tulee näppyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005278128- 2342768
- 262621
- 1642019
- 1211911
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61725Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21646- 801262
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621208IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41185