Suonikohjuleikkaus pelottaa

kamalasti

Olen 33-v nainen ja menen ensi viikolla suonikohjuleikkaukseen... Se on sukuvika, faijalta ja sen siskoilta & mummulta on kaikilta leikattu aikanaan. Selkäydinpuudutus pelottaa ja se, että joutuu olemaan hereillä toimenpiteen aikana. Leikattava suoni ei ole pinnassa, vaan syvemmällä.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta leikkauksesta? Kirurgi sanoi, että sairaslomaa tulee 3 vkoa. Onko teillä ollut noin pitkä sairasloma ja onko kipuja?

18

7554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

      Minulta leikattiin viime syksynä suonikohjut, kolmatta kertaa jo. Elikä otettiin laskimo kokonaan pois ja useita pinnassa olevia pullistumia. Nykyään ei enää ompeleita tule kuin nivusiin. Muut reiät oli paikattu teipeillä (yhteensä 16 reikää). Toimenpide tehtiin nyt nukutuksessa (olin sitä itsekin toivonut). Toivuin tosi nopeasti, kipuja ei oikeastaan ollut yhtään. Pari päivää kuitenkin söin särkylääkettä ja tietty pidin tukisukkaa monta kuukautta. Kahdella ensimmäisellä kerralla tehtiin selkäydinpuudutuksella. Ensimmäisellä kerralla en puutunut oikein hyvin ja tunsin koko ajan mitä tehtiin. Ei kyllä kauheasti koskenut. Toisella kerralla sitten puudutettiin niin, ettei puudutus meinannut haihtua millään. Molemmat kokemukset kuitenkin suht miellyttäviä.
      Sanoisin omasta kokemuksesta, että ei kannata pelätä. Kaikki menee varmaan hyvin. Ensi kesänä voi taas pitää pitkästä aikaa lyhyitä hameita ja saa sääretkin taas aurinkoa.

      • jotain tietävä

        Ei niitä pieniäkään haavoja ole "paikattu teipillä", vaan suljettu sulavilla ompeleilla, haavan päälle on sitten laitettu suojaksi teippi.


      • Leikattu
        jotain tietävä kirjoitti:

        Ei niitä pieniäkään haavoja ole "paikattu teipillä", vaan suljettu sulavilla ompeleilla, haavan päälle on sitten laitettu suojaksi teippi.

        Jäin miettimään tuota kirjoittamaasi, ja piti tietenkin tarkistaa toimenpide-kertomuksesta.
        Eli olin oikeassa. Reikiin ei tullut mitään ompeleita, ei poistettavia, eikä sulavia. Niihin laitettiin vaan Steristripit eli teipit. Nivushaava tietenkin ommeltiin. Että näin nykyään.


    • helppo sanoa

      yleensä poistetaan kumpikin tai jompi kumpi eli vena saphena parva,polvitaipeessa ja pohkeessa tai vena saphena magna,joka otataan ulos nivusesta käyttämällä tietynlaista pitkää puikkoa tai kiemuraista "stripperiä" ja sitten paikalliset kohjut ja yhdyssuonet nyhdetään pienemmistä haavoista säären ja reiden alueelta tai solmitaan langalla. Haavoille voidaa kirurgin mieltymyksen mukaan laittaa perinteiset ompeleet tai sulavat ompeleet tai haavahakaset. Haavat voidaan peitellä vallitsevan tavan mukaan vaikka sitten pelkillä teipeillä esim Sterilstripillä.
      Jokainen kokee selkäydinpuudutuksen yksilöllisellä tavalla. Saat varmasti rauhottavaa lääkettä,jotta saat pienet päivätorkut toimenpiteen aikana.

    • mimmi*

      Muakin vähä jännitti kun menin erikois lääkärille ultraaman suonikohjuja,mut lekuri oli sitä mieltä et siellä ei ollut suonikohjuja,ihan terveet jalat kuulemma?? Kosmeettisena hän piti sitä.Nyt on paniikki et saako tummia viiruja koskaamn pois polvitaipeista.Millanen mahtaaa olla vaahtoruiskutus hoito.onko jollaki siitä kommenttia.

    • * sealkuperäinen

      Heissan,

      kiitos kommenteista! Kyllä se taitaa olla niin, että suonikohjuleikkaukset ovat sen verran yleistä touhua, ettei sitä niin kamalasti tarvitsisi jännittää. Hyvä kuulla, että olette toipuneet hyvin ja ettei selkäydinpuudutus välttämäti ole kamalaa.

      Voin raportoida sitten leikkauksen jälkeen miltä minusta tuntui. Kuulostaa kyllä tosi paljolta tuo 16 reikää jalassa, josta suonia on poistettu! Toivottavasti itse selviäisin vähemmillä rei'illä!

      • helppo sanoa

        että laskimot eivät koskaan ole syvällä,lihavilla ihmisillä on rasvaa niin paljon,että voi olla vaikeuksia päästä ns.pelipaikalle. Syvät laskimot ovat syvällä ja niitä ei poisteta ja myös valtimot ovat syvällä niihin ei ole tarkoitus kajota.

        On yksilöllistä kuinka paljon niitä pienempiä haavoja tulee, ei kaikille tule montaakaan.


      • Leikattu

        Kerroin, että sääressä oli leikkauksen jälkeen 16 reikää. Ne oli siis tosi pieniä. Kun poistin teipit, näkyi vain pienet ruvet eikä niistä jäänyt minkäänlaisia arpia. Aikaisemmissa leikkauksissa kun tehtiin useita viiltoja sääreen, niin niistä näkyy vieläkin arvet (15 vuoden jälkeen). Ja jos sinulla ei ole pinnallisia muhkuraisia suonia tai jos ne lähtevät laskimon poistamisen yhteydessä, niin ei niitä reikiä tule lainkaan. Minulla vaan oli niin monessa kohtaa niita pullistunuita suonia, jotka halusin pois.
        Onnea leikkaukseen!


    • 44 v.

      Suonikohjuleikkaus tehtiin 3 vkoa sitten. Sairauslomaa 4 vkoa. Poistettiin molemmista jaloista pinnalliset laskimosuonet, vena saphena magnat. Selkäydinpuudutuksella leikkaus sujui hyvin, pari päivää särkylääkkeitä käytin ja niin pian kuin mahdollista,kannattaa alkaa käveleskelemään.
      Pahinta on tämä kiristävien tukisukkien käyttö !!!

      • * sealkuperäinen

        Moi,

        leikkauksesta on nyt kulunut päivää vaille viikko... Jalka on ollut tosi kipeä, tikit tuli nivusiin ja nilkkaan. Lisäksi tuli niitä pieniä reikiä pitkin ja poikin, en ole edes viitsinyt laskea niitä.
        Kummastutti sellainen seikka, että leikkauksen yhteydessä minulle laitettiin puristussukka ja sen alle haavoihin isoja, vähän terveyssiteitä muistuttavia haavatyynyjä. Tämän johdosta en pystynyt pitämään millään tätä sukkaa kuin 1 vrk. Jatkohoidoksi neuvottiin pitämään sääripituisia puristussukkia, vaikka kipuja on erityisesti reidessä, johon on kertynyt paljon turvotusta!

        Surffailin netissä ja katselin eri sairaaloiden hoito-ohjeita ja kummastuksekseni ne olivat joka paikassa täysin erilaiset. Eli ilmeisesti mitään "parasta käytäntöä" toipumiseen ei ole. No onneksi sairaslomaa on vielä reilut kaksi viikkoa jäljellä.

        Kaipa tämä tästä paranee, sairasloman pituus ei vaikuta ollenkaan ylimitoitetulta.


      • Myös leikattu
        * sealkuperäinen kirjoitti:

        Moi,

        leikkauksesta on nyt kulunut päivää vaille viikko... Jalka on ollut tosi kipeä, tikit tuli nivusiin ja nilkkaan. Lisäksi tuli niitä pieniä reikiä pitkin ja poikin, en ole edes viitsinyt laskea niitä.
        Kummastutti sellainen seikka, että leikkauksen yhteydessä minulle laitettiin puristussukka ja sen alle haavoihin isoja, vähän terveyssiteitä muistuttavia haavatyynyjä. Tämän johdosta en pystynyt pitämään millään tätä sukkaa kuin 1 vrk. Jatkohoidoksi neuvottiin pitämään sääripituisia puristussukkia, vaikka kipuja on erityisesti reidessä, johon on kertynyt paljon turvotusta!

        Surffailin netissä ja katselin eri sairaaloiden hoito-ohjeita ja kummastuksekseni ne olivat joka paikassa täysin erilaiset. Eli ilmeisesti mitään "parasta käytäntöä" toipumiseen ei ole. No onneksi sairaslomaa on vielä reilut kaksi viikkoa jäljellä.

        Kaipa tämä tästä paranee, sairasloman pituus ei vaikuta ollenkaan ylimitoitetulta.

        Minä luin kanssa etukäteen netissä olevia ohjeita ja ne olivat aika erilaisia kaikki. Sairaalasta sain ohjeen, että hoitosukkaa ei saa ottaa pois kolmeen vuorokauteen. Sen jälkeen voi suihkutella jalkaa varovasti. Hoitosukkaa (pitkää, reiteen ulottuvaa) suositeltiin pitämään sairausloman ajan eli 3 viikkoa. Ensin viikko yötä päivää ja sen jälkeen päivällä. Itse taisin pitää kauemminkin tätä pitkää sukkaa ja lyhyttä olen pitänyt koko talven. Kipuja minulla ei ollut, ainakaan pahempia.
        Piditköhän liian vähän aikaa puristussukkaa, jos reidessä kipuja?


      • * sealkuperäinen
        Myös leikattu kirjoitti:

        Minä luin kanssa etukäteen netissä olevia ohjeita ja ne olivat aika erilaisia kaikki. Sairaalasta sain ohjeen, että hoitosukkaa ei saa ottaa pois kolmeen vuorokauteen. Sen jälkeen voi suihkutella jalkaa varovasti. Hoitosukkaa (pitkää, reiteen ulottuvaa) suositeltiin pitämään sairausloman ajan eli 3 viikkoa. Ensin viikko yötä päivää ja sen jälkeen päivällä. Itse taisin pitää kauemminkin tätä pitkää sukkaa ja lyhyttä olen pitänyt koko talven. Kipuja minulla ei ollut, ainakaan pahempia.
        Piditköhän liian vähän aikaa puristussukkaa, jos reidessä kipuja?

        Minulle annetut ohjeet olivat nimenomaan sääripituisille sukille, ja niitäkin kehotettiin käyttämään vain päivisin, eli ei mitään sukkia öisin.

        Minulla on nyt kolmatta päivää pitkät, sääripituiset hoito/puristussukat päivisin, jotka otin käyttöön oma-aloitteisesti. Tuntuu paljon paremmalta näiden sukkien kanssa, vaikka niiden päälle/pois saaminen tuottaakin tuskaa.

        Luulisin, että itsekin olisin selvinnyt helpommalla, jos heti alkuun olisin pitänyt pitkää sukkaa yötäpäivää... No tiedä häntä. Pitää luottaa lääkäreihin ;-)

        Aika hyvin olen jo päässyt kävelemään, vaikkei kovin pitkiä matkoja voikaan tehdä.


      • * sealkuperäinen
        * sealkuperäinen kirjoitti:

        Minulle annetut ohjeet olivat nimenomaan sääripituisille sukille, ja niitäkin kehotettiin käyttämään vain päivisin, eli ei mitään sukkia öisin.

        Minulla on nyt kolmatta päivää pitkät, sääripituiset hoito/puristussukat päivisin, jotka otin käyttöön oma-aloitteisesti. Tuntuu paljon paremmalta näiden sukkien kanssa, vaikka niiden päälle/pois saaminen tuottaakin tuskaa.

        Luulisin, että itsekin olisin selvinnyt helpommalla, jos heti alkuun olisin pitänyt pitkää sukkaa yötäpäivää... No tiedä häntä. Pitää luottaa lääkäreihin ;-)

        Aika hyvin olen jo päässyt kävelemään, vaikkei kovin pitkiä matkoja voikaan tehdä.

        Sori, kömmähdys, eli nyt olen pitänyt pitkiä reisipituisia sukkia (ei enää lyhyitä)...


      • _kesäsääret_
        * sealkuperäinen kirjoitti:

        Sori, kömmähdys, eli nyt olen pitänyt pitkiä reisipituisia sukkia (ei enää lyhyitä)...

        Itse olin suonikohjuleikkauksessa kaksi viikkoa sitten. Olen vasta 25-vuotias, mutta kohjut ovat olleet näkyvillä jo 20-vuotiaasta asti. Haitta on ollut tietenkin kosmeettinen, mutta jalat ovat olleet myös turvonneet ja kipeät.

        Leikkaus suoritettiin Lahden Hemossa. (Itse asun Helsingissä, mutta huomasin että hinnat täällä ovat paljon korkeammat kuin muualla Suomessa. Vanhempani asuvat Lahdessa, joten pääsin kätevästi täysihoitoon leikkauspöydältä.

        Itse leikkaus tehtiin nukutuksessa perinteisellä menetelmällä. Nivusissa on noin 5 cm haavat ja niissä ompeleet. Muualla jaloissa on pieniä reikiä kymmenittäin, mutta ne ovat jo arpeutuneet parissa viikossa lähes näkymättömiin.

        Leikkauksen jälkeen sain jalkoihin kimmositeet, jotka vaihdettiin 2 päivän kuluttua tukisukkiin, jotka tuntuvat mielestäni ihan miellyttäviltä. Arathan jalat olivat ensimmäiset 5 päivää, mutta varsinaisia kipuja ei ollut juuri ollenkaan.

        Urheilu auttaa kipuihin. Reipas liikkeelle lähtö ja kävelylenkit nopeuttavat huomattavasti paranemista ja vähentävät kipuja. Nyt kahden viikon kuluttua leikkauksesta olen jo lähes entisellään ellei mustelmia jaloissa lasketa.

        Pikkujuttu loppujen lopuksi tuo leikkaus, suosittelen varsinkin silloin kun kohjut ovat kipeät. Kelakorvauksen jälkeen leikkaus kahteen jalkaan tuli maksamaan 1400 euroa plus sukat. Hemossa leikkauksen voi maksaa myös erissä ilman mitään älyttömiä korkoja. PAlvelu Hemossa on loistavaa ja lääkärit asiantuntijoita.


    • kohjukas

      Olitko yksityisellä puolella vai kunnallisella? Jos olit kunnallisella, miten ihmeessä ylipäätänsä pääsit? Itselläni on jalat täynnä kohjuja ja terveyskeskuksessa ohjataan vain yksityiselle ja sepä kallista lystiä on!

      • kunnalliseen

        olin juuri alkuviikosta.Sain lähetteen terv.kesk.lääk. polille ja siellä lääkäri totesi leikkauksen tarpeelliseksi.Minulla ne vaivasi kovasti.Ja nyt on jalka sitten aikas kipeä!!Toivottavasti ei kamalan kauan??Ole kovana vaan ja vaadi hoitoa.Kyllä ne yksityiseen miellellään ohjaa,vaan se on tosi kallista.Ja kun ei osu hyvä lääkäri kohdalle,tulos....Itse tämän kokenut.


      • Alkuper.

        Kavin leikattavana Hki/Diacor sairaala.


      • kesäsääret
        Alkuper. kirjoitti:

        Kavin leikattavana Hki/Diacor sairaala.

        Niin no toki yksityisellä hoitaminen on kallista, mutta tuo 1400 e jonka itse maksoin on pieni hinta loistavasti tehdystä työstä, kiireettömästä palvelusta, kunnon röntgen-tutkimuksesta ennen leikkausta. Kunnollinen tutkimus edesauttaa leikkauksen sujumista niin, että jatkossa kohjut eivät uusiinnu niin herkästi. Lisäksi bakteeri ym riskit pienempiä. Suosittelen edelleen Lahdessa toimivaa yksityistä kirurgista Hemo-sairaalaa. Jos 1400 e tuntuu paljolta kerralla,voi sen maksaa myös erissä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe