lähihoitajan "kautta" sairaanhoitajaksi?

tarxa

Onko kukaan lähtenyt opiskelemaan lähihoitajaksi päämääränään täydentää koulutusta heti perään sairaan/terveydenhoitajaksi?

Mieli halajaa sairaanhoitajaksi, mutta elämäntilanteen vuoksi päiväopiskelu on melkeimpä poissuljettu vaihtoehto, joten ajattelin että jos opiskelisi ensin ilta/monimuotona lähihoitajaksi ja siitä täydentäisi sh-tutkinnon.
(suoraan sairaanhoitajaksi kun mielestäni voi opiskella jos ei pohjalla ole lähihoitajan tai muun vastaavan tutkintoa....)

Onko kukaan toiminut näin?
Kauanko opiskelu kesti?

Olisihan tuo vähän pidempi taival kun päiväopiskeluna suoraan hoitsuksi, mutta taitaa olla meikäläiselle ainoa tie....

12

7119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmat tutkinnot

Sairaanhoitajaksi opiskellessa ei tarvitse pohjalle lähihoitaja tutkintoa.Ajattele, ensin kävisit lh:ksi 3 vuotta ja sen jälkeen 3,5/4 vuotta sh tai th:ksi. Suorin tie- haet suoraan sh-kouluun ja paikkakunnasta riippuen voi olla vaikka millaisia variaatioita opiskeluun. Itselläni on molemmat tutkinnot ja yhteensä takana ammattillista koulutusta melkein 8 vuotta, eli jos aikanaan olisin koulussa viitannut, olis tuolla määrällä lääkäri ;) mutta hyvä näin ja olen tyytyväinen moniin opinahjoihin.

• tarxa

..ei taida suoraan onnistua pelkkä sh...? Ainakaan täällä etelä-suomessa. Ja taas jos lähihoitajan papereilla hakisin sh-tutkintoa lukemaan niin eikai se täydennys siihen lähihoitajan päälle enää yli kolmea vuotta kestä.

Päiväopiskelunahan tuo olisi ihan itsestäänselvää, mutta iltaopiskeluna ei taida onnistua noin helposti, ikävä kyllä.

• hammaskeijufromhell
        tarxa kirjoitti:

..ei taida suoraan onnistua pelkkä sh...? Ainakaan täällä etelä-suomessa. Ja taas jos lähihoitajan papereilla hakisin sh-tutkintoa lukemaan niin eikai se täydennys siihen lähihoitajan päälle enää yli kolmea vuotta kestä.

Päiväopiskelunahan tuo olisi ihan itsestäänselvää, mutta iltaopiskeluna ei taida onnistua noin helposti, ikävä kyllä.

Olet valitettavasti ihan hakoteillä,ei millään pahalla.Voit hakea suoraan AMKhon SH-puolelle jos sinulla on jokin 3vuoden perustutkinto,lukio tai amis.Itse olen media-assistentti ja hain amiksen jälkeen sh.nyt eka vuosi takana. Lähihoitajat eivät saa mitään hyvitystä opinnoista AMKssa koska Lh:n tutkinto ei ole korkeakoulututkinto. AMK opintoja ei voi myöskään käydä oppisopimuksena tai etäopiskeluna.

• tarxa
        hammaskeijufromhell kirjoitti:

Olet valitettavasti ihan hakoteillä,ei millään pahalla.Voit hakea suoraan AMKhon SH-puolelle jos sinulla on jokin 3vuoden perustutkinto,lukio tai amis.Itse olen media-assistentti ja hain amiksen jälkeen sh.nyt eka vuosi takana. Lähihoitajat eivät saa mitään hyvitystä opinnoista AMKssa koska Lh:n tutkinto ei ole korkeakoulututkinto. AMK opintoja ei voi myöskään käydä oppisopimuksena tai etäopiskeluna.

...ja väitän kyllä tutkineeni asian niin tarkkaan että ILTAOPISKELUUN ei ole mahdollista hakeutua suoraan sh-opintopintoihin, ellei pohjalla ole jo sosiaalialan opintoja.

• ................
        tarxa kirjoitti:

...ja väitän kyllä tutkineeni asian niin tarkkaan että ILTAOPISKELUUN ei ole mahdollista hakeutua suoraan sh-opintopintoihin, ellei pohjalla ole jo sosiaalialan opintoja.

noinkin tehdä. Lähihoitajaksi voit päästä opiskelemaan iltaopiskeluna, aikuisopiskelijana kestäisi varmaan pari vuotta. Tämän jälkeen voit siis hakea sellaisenn SH koulutukseen, joka järjestetään monimuotona aikuiskoulutuksena,jossa pohjakoulutuksena vaaditaan esim lähihoitaja. Mutta näissä koulutuksissa vaatimuksena lisäksi kahden vuoden työkokemus,lisäksi niihin vaikea päästä, koska hakijoita paljon. Joten mahdollista on, vaikkakin pitkän kaavan mukaan, kuten sanoit! Tsemppiä jatkoon! T. yx lähihoitaja joka haluaisi jatkaa opiskelujaan

• järkeä että
        ................ kirjoitti:

noinkin tehdä. Lähihoitajaksi voit päästä opiskelemaan iltaopiskeluna, aikuisopiskelijana kestäisi varmaan pari vuotta. Tämän jälkeen voit siis hakea sellaisenn SH koulutukseen, joka järjestetään monimuotona aikuiskoulutuksena,jossa pohjakoulutuksena vaaditaan esim lähihoitaja. Mutta näissä koulutuksissa vaatimuksena lisäksi kahden vuoden työkokemus,lisäksi niihin vaikea päästä, koska hakijoita paljon. Joten mahdollista on, vaikkakin pitkän kaavan mukaan, kuten sanoit! Tsemppiä jatkoon! T. yx lähihoitaja joka haluaisi jatkaa opiskelujaan

Jos lähärin käynyt niin sh koulusta voi jättää pois todella paljon opintoja mitkä on jo käyty lh koulussa. Kuten moni harjoittelujakso, opintojaksoja jotka on lh:ssä jo ollu jne.

Hyvin pitkällehän lh ja sh koulutus menee samoilla opinnoilla, sh koulussa vaan monia osa-alueita sitten jatketaan pidemmälle kuten sitä perkl ruottiakin :(

• järkyttävää

että kestäisi 7 ja 1/2 vuotta sairaanhoitajaksi. Kyllä lähihoitajan pitäs maksimissaan vuodella päästä sairaanhoitajaks. Ajatelkaa palkkaeroa ym. Kannattas saman tien opiskella lääkäriks!

• mahdotonta ole

Aikuiskoulutuksen (ilta-monimuoto) puolella on ihan mahdollista opiskella sairaanhoitajaksi ilman alan pohjakoulutusta. Kevään 2007 aikuiskoulutuksen yhteishaussa ei Etelä-Suomessa näytä olevan tällaista ohjelmaa, mutta muistelen, että esim. HAMKissa tällaisia ohjelmia olisi ollut. Soita kiinnostaviin amkeihin ja kysy onko sinulle sopivaa aikuiskoulutusta alkamassa lähiaikoina.

Aikuispuolellakaan suoria hyväksilukuja lähihoitajatutkinnosta EI saa. Voi tietenkin käydä tietyt opintojaksot tenttimässä/näyttämässä, että osaa jo asian ja välttyy "istumiselt

• **DarkAngel**

ei sairaanhoitajaksi pysty opiskelemaan kirjekurssilla..se vaatii työtä ja opiskelua.Itse opiskelin ensin 2,5 v lähihoitajaksi ja jatkoin siitä sairaanhoitajaksi suoraan 3,5 vuotta lisää.Lähihoitajatutkinnosta ei hyväksilukuja annettu yhtään. Ainoa hyväksiluku on kokemus hoitoalalta..ja onneksi sitä oli tullut.Siitä oli hyötyä monessa käytännön harjoittelupaikassa sekä monien hoitotieteellisten tutkimusten käytäntöön soveltamisessa.Monissa ammattikorkeakouluissa on varmasti vaihtoehtona monimuoto-opiskelu aikuislinjalla, jolloin pystyy samaan aikaan käymään työssä.Tietysti omien resurssien mukaan.Itse valitsin tämän vaihtoehdon käytännön pakosta perheellinen kun olen.Voimia ja jaksamista se kysyy, mutta huomenna haen paperit ja olen virallisesti valmis sairaanhoitaja AMK.

• ...............
        **DarkAngel** kirjoitti:

ei sairaanhoitajaksi pysty opiskelemaan kirjekurssilla..se vaatii työtä ja opiskelua.Itse opiskelin ensin 2,5 v lähihoitajaksi ja jatkoin siitä sairaanhoitajaksi suoraan 3,5 vuotta lisää.Lähihoitajatutkinnosta ei hyväksilukuja annettu yhtään. Ainoa hyväksiluku on kokemus hoitoalalta..ja onneksi sitä oli tullut.Siitä oli hyötyä monessa käytännön harjoittelupaikassa sekä monien hoitotieteellisten tutkimusten käytäntöön soveltamisessa.Monissa ammattikorkeakouluissa on varmasti vaihtoehtona monimuoto-opiskelu aikuislinjalla, jolloin pystyy samaan aikaan käymään työssä.Tietysti omien resurssien mukaan.Itse valitsin tämän vaihtoehdon käytännön pakosta perheellinen kun olen.Voimia ja jaksamista se kysyy, mutta huomenna haen paperit ja olen virallisesti valmis sairaanhoitaja AMK.

Opiskelit siis monimuoto-koulutuksena? Kuinka teillä oli järjestetty koulupäivät? Jäikö koskaan aikaa perheelle? Oletko ollut tyytyväinen ?? Kiitos vastauksesta
        T. yksi samaa haluava...

• **DarkAngel**
        ............... kirjoitti:

Opiskelit siis monimuoto-koulutuksena? Kuinka teillä oli järjestetty koulupäivät? Jäikö koskaan aikaa perheelle? Oletko ollut tyytyväinen ?? Kiitos vastauksesta
        T. yksi samaa haluava...

..oli 2-3 lähiopiskelupäivää viikossa.Paljon piti itsenäisesti opiskella kotona ja tehdä paljon laajoja tehtäviä ja ryhmätöitä. Ensimmäiset 2 vuotta olivat rankimmat.Silloin tuntui,ettei aikaa jää juuri muuhun kuin työhön ja kouluun...jotenkin kuitenkin selvisin niistäkin. Numerot ei aina olleet parhaita mahdollisia, kun ei ollut aikaa lukea tentteihin. Kurssit alkoi ja loppui samaan syssyyn.Orientaatiotunnin jälkeen annettiin tenttialue, joka saattoi olla 3-4 paksua opusta.
        Toisaalta taas monista tenteistä pääsi hyvin arvosanoin läpi lukematta juurikaan yhtään mitään.
        Rankkaahan se oli , mutta silti olen tyytyväinen että kävin.

• ajat muuttuu

...onneksi ajat ovat muutamassa vuodessa muuttuneet kovasti! nyt lähihoitajaopinnoista saa hyväksilukuja ja ilmeisesti jatkossa vieläkin enemmän. onhan se kummallista, jos mitään hyvitystä ei saisi, esimerkiksi meillä sairaanhoidon- ja huolenpidon koulutusohjelman lähihoitajilla on hyvät opit takana ja samoja asioita opiskelevat sairaanhoitajaopinnoissa, toki laajuus yksittäisissä asioissa eri. me saamme ottaa (työpaikkakohtaisesti riippuen) verinäytteitä, katetroida, pistää lihakseen ja ihon alle... yms. palkkaero tosin on vielä niin pieni, että sunnuntai ja pyhälisillä tekee ihan mielellään lähihoitajan työtä niin kauan kuin palkat sairaanhoitajilla niin vähän enemmän kuin meillä. vastuuhun verrattuna eipä juuri kannata...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe