insuliinipumppu lapsella

ire

ensi torstaina pojallemme laitetaan insuliinipumppu, eilen saimme harjoittelupumpun. pumpun omaavat tai jos lapsellanne on pumppu, kuinka nopeasti olette oppineet käyttämään sitä? meille tulee accu-chek spirit merkkinen pumppu. jännittää vaan pirusti miten kaikki menee kun se on asennettu lapsellemme. nyt tosin tuntuu että suht hyvin osaisi sitä käyttää, ainoastaan miehelleni pitää vielä opettaa sen käyttö, samoin päiväkodin hoitajille. kertokaa muutenkin kokemuksianne pumpusta, olisi todella kiva kuulla miten muilla on mennyt.

3

5219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös pumppaaja

Minulla ei ole kokemusta lapsella olevasta pumpusta, mutta omasta kokemuksestani voisin kertoa! Uskoisin, että teilläkin lähtee pumppailu oikein hyvin käyntiin! Useimmilla pumpun käyttäjilllä on ainoastaan positiivisia kokemuksia käytöstä!

Minullakin on ollut Accu Chekin Spirit nyt käytössä muutaman kuukauden ja olen ollut oikein tyytyväinen. Verensokeria on paljon helpompi hallita, kun insuliinin virtaus on tasainen ja pikainsuliinilla säädettävissä...

Liikuntaan täytyy jokaisen löytää se oma kaavansa. Ja muistaa täytyy se tosiasia, että elimistössä ei ole insuliinivarastoja, joten ainakin itselläni verensokeri nousee kyllä tosi herkästi, jos syön vähänkin hiilihydraatteja enkä pistä boluksia. Kaikki syöminen pitää laskea tarkkaan ja pistää hiilihydraateille tarvittava määrä bolusta.

Pumpun käyttö itsessään on mielestäni todella helppoa. Aluksi ampulllien täytöt ja muut voivat tuntua työläiltä, mutta usko pois, niihinkin tottuu ja niistä tulee rutiinia. Koska pumppu on tekninen laite, niin sen olemassa oloa ei ikään kuin voi unohtaa. Kyllähän se hälyyttää, jos se rikki menee, mutta suuremmistakaan ilmakuplista katetrissa ainakaan oma pumppuni ei ole hälyyttänyt. Itse olenkin ottanut tavaksi tarkistaa muutaman tunnin välein, ettei katerissa ole ilmakuplia, koska jos elimistöön menee ilmaa insuliinin sijasta, tuloksena on nopeasti nouseva verensokeri!

Minusta se haitta, mikä aiheutuu pumpun kantamisesta, korvaa kuitenkin sen hyödyn, minkä pumpusta saa. Ainakin oma terveydentilani on huomattavasti parantunut!

Tsemppiä uudelle alulle! :)

• ire

pumppua osaan jo käyttää, viikon sitä opettelin, muutamassa tunnissa jo opin. lapsella vaan ollut todella alhaisia sokereita nyt eilisestä illasta alkaen, sain lääkäriltä luvan vähentää basaali määrää ja saa nähdä auttaako se kuinka paljon. eniten huolestuttaa se, että meneekö letku kuinka helposti tukkoon ja juuri ne ilmakuplat siellä letkussa jos niitä tulee. että itse pumpun käyttö sujuu ongelmitta mutta se letku kanyyli ym ym huolestuttaa. ja sitten se kaikkein suurin huolen aihe, miten päiväkodissa osaavat käyttää pumppua. olen kaksi kertaa käynyt kertomassa pumpun käytöstä ja tuntuu että ne eivät sitä hallitse ja että jos ne meneekin muuttamaan basaali annostuksia ja tilapäisen basaali annoksen määrää, luoja että ahdistaa.

• Pojan isi
        ire kirjoitti:

pumppua osaan jo käyttää, viikon sitä opettelin, muutamassa tunnissa jo opin. lapsella vaan ollut todella alhaisia sokereita nyt eilisestä illasta alkaen, sain lääkäriltä luvan vähentää basaali määrää ja saa nähdä auttaako se kuinka paljon. eniten huolestuttaa se, että meneekö letku kuinka helposti tukkoon ja juuri ne ilmakuplat siellä letkussa jos niitä tulee. että itse pumpun käyttö sujuu ongelmitta mutta se letku kanyyli ym ym huolestuttaa. ja sitten se kaikkein suurin huolen aihe, miten päiväkodissa osaavat käyttää pumppua. olen kaksi kertaa käynyt kertomassa pumpun käytöstä ja tuntuu että ne eivät sitä hallitse ja että jos ne meneekin muuttamaan basaali annostuksia ja tilapäisen basaali annoksen määrää, luoja että ahdistaa.

Moi Ire,

pohdin juuri itselleni ja erityisesti 6v pojalleni pumppua. Miltä nyt näyttää teillä? Kerrotko kokemuksista mm. päiväkodissa.

Pojan isi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3365
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      11
      2788
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2424
    4. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1837
    5. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      51
      1669
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1428
    7. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1401
    8. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1355
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1273
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1115
    Aihe