kuulalaakerit

mattivent

onko uusissa tavallissa autoissa kuulilla olevia ahtimia?

12

3704

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliaineena

sillä on notkeammat niskat kuin kuulapäällä.

• mattivent

onko siellä kuulalaakerit vai ei ei? koeta välttää tyhmiä vastauksia!

• xxy
        mattivent kirjoitti:

onko siellä kuulalaakerit vai ei ei? koeta välttää tyhmiä vastauksia!

Asia ei tietenkään minulle mitenkään kuulu, mutta minä vaan sanon: bilteman luettelon mukaa laakerina olisi Cu/Sn- laakeri. Siis jonkinlainen liukulaakeri. Ja tässä sellaisessa pitää olla painevoiteluainepatja(-kalvo) väliaineena. Kuten jo mainittiin

• väliaineena
        xxy kirjoitti:

Asia ei tietenkään minulle mitenkään kuulu, mutta minä vaan sanon: bilteman luettelon mukaa laakerina olisi Cu/Sn- laakeri. Siis jonkinlainen liukulaakeri. Ja tässä sellaisessa pitää olla painevoiteluainepatja(-kalvo) väliaineena. Kuten jo mainittiin

on öljy, joka muodostaa hydrodynaamisen kiilavaikutuksen.
        Elikkä aina käynnistyksen yhteydessa kovasti runtua koneeseen niin laakerit saa nopeammin sipuliks.

• lukijoita
        väliaineena kirjoitti:

on öljy, joka muodostaa hydrodynaamisen kiilavaikutuksen.
        Elikkä aina käynnistyksen yhteydessa kovasti runtua koneeseen niin laakerit saa nopeammin sipuliks.

Kukaan ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, yksi huutaa öljykalvosta ja toinen bilteman ahtimista, kysymys kuului kuitenkin:

"onko uusissa tavallissa autoissa kuulilla olevia ahtimia?"

• kyselijöitä
        lukijoita kirjoitti:

Kukaan ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, yksi huutaa öljykalvosta ja toinen bilteman ahtimista, kysymys kuului kuitenkin:

täällä. Mieti nyt vähän jos osaat. Turbostahan varmaankin koko ajan lienee kysymys? Pistä se kuulalaakeri pyörimään 100.000 r/min ja kuuntele, kuinka kauan se pyörii.

• vpyp
        lukijoita kirjoitti:

toi sun vastaus sitten liittyi asiaan?

• Nimetön

Ei ole missään autossa tehtaalta lähtiessä kuulalaakeri turboa.
      Turbonetics:siltä löytyy viriahtimiksi noita kuulalaakeri herkkuja..

• frgtyhujk

Kuulalaakereiden ongelma suurilla kierroksilla on kuulanerottimen kestävyys. Aiemmin käytettäessä niitä pellistä prässättyjä kampoja, ei kierroksia voitu nostaa kovin suuriksi, sillä keskipakovoima litisti erottimen ulkokehälle eivätkä kuulat enää pysyneet paikoillaan. Sittemmin siirryttiin muovista valettuihin erottimiiin, jotka kestivät kierroksia paremmin (eivät kuitenkaan lämpöä). Nykyisiä systeemejä en ole tarkastanut, mutta kuten sanottu kuulalaakerin kierrosrajat määrää erottimen kierroskestävyys.

• Kimi turbo

• fghjklöä

• MLR
        fghjklöä kirjoitti:

Hyvä että laiteet kehittyvät.

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/products/turbochargers.html

Garrettillakin ollut jo pitkään myynnissä kuulalaakeri-ahtimia. Heräävät ehkäpä hiukan alemaa kuin liukulaakeroidut. Hinta korkeampi ja korjattavuus heikkoa, kannattamattomasta puhumattakaan. Toisaalta, eipä se liukulaakeroidunkaan korjaaminen aina kannata. Ihmettelisinpä kovasti, jos jossain autossa ei tuollaisia ole jo käytössä. Kun ei ole kuitenkaan kyse mistään uudesta keksinnöstä. Laakereita nyt ei varmaan kannata mihkään hyllytavaraan lähteä vertaamaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1439
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      926
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      783
    Aihe