lämmönvaihdin?

tyhymä

voisko joku kertoa mikä on lämmönvaihdin veneessä?

13

4594

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oooooooooo

      Pakoputken takaiskun vedenerotin separaattori yhdistettynä sähkökipinällä pilssiin.

      • tyhymä

        kiitos. teeppä mulle yks semmonen, maksan ruhtinaallisesti.


      • lisäksi

        kipinänohjaus venttiilin sekä tykövetäjän tuohon takaiskun sekä myöskin vedenerottimen välihin.
        Tulee kuitnkin välttää keittämistä sillä kansipahvin välys saattaa olla niin paha että karkaa soppa pilssiin ja kone tietysti liimaa kiinne.


    • kertakaikkiaan

      koneen lämmön viileäksi, eli suomeksi jäähdytin,sisällä pyörii kuuma vesi/jäähdytysneste ja ulkopinnassa viileä meri/järvivesi, tai päinvastoin.
      Pitää siis venemoottorin sopivan lämpimänä,älä koskaan kutsu lauhduttimeksi,täällä eräs/eräät neidit hermostuvat heti ja ojentavat.
      Tulee näet lauhdevedet sukkahousuihin.

      • Laitteen tarkoitusta

        Ensin korjataan nimivirhe. Moottorin jäähdytysveden "viilennin" on oikealta nimeltään LÄMMÖNSIIRRIN,eli ylimääräistä lämpöä siirretään tällä laitteella moottorista pois veneen ulkopuolella olevaan veteen. Ei siis vaihdeta mitään.Auton moottoriin verrattuna tämä kyseinen laite on yleensä siinä moottorin etupuolella oleva kapea "säleikkö",eli sillä moottorin ylijäämälämpö siirretään autoa ympäröivään ilmatilaan.Merialueella toimivissa veneiden ja laivojen moottoreissa on usein myös merivesilämmönsiirrin eli moottorissa kiertää Glykoli/ vesiseos kuten autonkoneessakin ja sitä seosta kierrätetään termostaatin ohjaamana sinne merivesilämmönsiirtimen vaippapuolelle.Merivesilämmönsiirtimen putkissa taas kulkee viileä merivesi valtoimenaan ja se on se vesinoro joka nähdään tulevan veneen laidassa olevasta poistoputkesta takaisin mereen.


      • aukusti

        sen osien nimet on että liputin ,tiputin , lupsutin , tupsutin, 2 pinteli jousta , ja pärrä


      • se on
        Laitteen tarkoitusta kirjoitti:

        Ensin korjataan nimivirhe. Moottorin jäähdytysveden "viilennin" on oikealta nimeltään LÄMMÖNSIIRRIN,eli ylimääräistä lämpöä siirretään tällä laitteella moottorista pois veneen ulkopuolella olevaan veteen. Ei siis vaihdeta mitään.Auton moottoriin verrattuna tämä kyseinen laite on yleensä siinä moottorin etupuolella oleva kapea "säleikkö",eli sillä moottorin ylijäämälämpö siirretään autoa ympäröivään ilmatilaan.Merialueella toimivissa veneiden ja laivojen moottoreissa on usein myös merivesilämmönsiirrin eli moottorissa kiertää Glykoli/ vesiseos kuten autonkoneessakin ja sitä seosta kierrätetään termostaatin ohjaamana sinne merivesilämmönsiirtimen vaippapuolelle.Merivesilämmönsiirtimen putkissa taas kulkee viileä merivesi valtoimenaan ja se on se vesinoro joka nähdään tulevan veneen laidassa olevasta poistoputkesta takaisin mereen.

        lämmönvaihdin eli vaihtaa lämmön moottorissakiertävästä vedestä meriveteen
        http://www.venevarustaja.fi/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=30
        http://www.mepratuote.fi/lammonvaihtimet.html


      • tyhymä

        kiitoksia tiedoista. millasella pumpulla/systeemillä tuolle jäähdyttäjälle otetaan järvestä jäähdytysvesi? ja voiko sisälle laittaa kupari putkea vai mitä kannattaa laittaa? tarkoitus tehdä itse sellanen lauhdutin. jos kuka on tehnyt sellasen vois heittää muutaman vinkin.


      • Kapu III

      • Mikä kone ...?
        tyhymä kirjoitti:

        kiitoksia tiedoista. millasella pumpulla/systeemillä tuolle jäähdyttäjälle otetaan järvestä jäähdytysvesi? ja voiko sisälle laittaa kupari putkea vai mitä kannattaa laittaa? tarkoitus tehdä itse sellanen lauhdutin. jos kuka on tehnyt sellasen vois heittää muutaman vinkin.

        Nyt menee kysymykset "sille sarakkeelle" että pitää ensin tietää mikä kone on aikomus laittaa "rusettia" pyörittämään? Onko mahdollisesti tarkoitus asentaa kone romutetusta leikkuupuimurista vai lahonneesta pakettiautosta.Jos kone on jo valmiiksi venekäyttöön rakennettu ,niin on vielä kaksi mahdollisuutta.Onko moottorissa jo valmiina se lämmönsiirrin,vai eikö ole.Vastaappa ensin näihin kysymyksiin ,niin jatketaan sitten lisää oppituntia.


      • tyhymä
        Mikä kone ...? kirjoitti:

        Nyt menee kysymykset "sille sarakkeelle" että pitää ensin tietää mikä kone on aikomus laittaa "rusettia" pyörittämään? Onko mahdollisesti tarkoitus asentaa kone romutetusta leikkuupuimurista vai lahonneesta pakettiautosta.Jos kone on jo valmiiksi venekäyttöön rakennettu ,niin on vielä kaksi mahdollisuutta.Onko moottorissa jo valmiina se lämmönsiirrin,vai eikö ole.Vastaappa ensin näihin kysymyksiin ,niin jatketaan sitten lisää oppituntia.

        eli konetta ei vielä ole hankittu. alustavia tietoja tässä etsiskelen. joku suht edullinen diesel moottori olis tarkoitus laittaa, escort, fiat? (imu/pakosarjat eripuolella). kone tulee 5,5 metriseen matkaveneeseen ja tarkoitus olis saada n.50-60hv moottori. ensimmäistä kertaa tällästa rakentamassa eli kaikki tieto olis tarpeen.


      • :::Odotinkin.
        tyhymä kirjoitti:

        eli konetta ei vielä ole hankittu. alustavia tietoja tässä etsiskelen. joku suht edullinen diesel moottori olis tarkoitus laittaa, escort, fiat? (imu/pakosarjat eripuolella). kone tulee 5,5 metriseen matkaveneeseen ja tarkoitus olis saada n.50-60hv moottori. ensimmäistä kertaa tällästa rakentamassa eli kaikki tieto olis tarpeen.

        Mitähän minä nyt osaisin neuvoa. Vaikka näin. Unohda ne autonmoottorit ja niiden väsäily.Jos sinulla on jo se vene,niin katsele valmiita pieniä venedieseleitä.Merkkejä Volvo 2001,2002,2003 esimerkiksi.Näin vältyt monelta turhalta murheelta.Hevosvoimia tuon kokoiseen veneeseen riittää n.20 eli malli 2002. 2003 on jo 28. Uppuomarunkoista ei pidä ajatella pikaveneeksi.Jos tykkäät "vauhdinhurmasta vaihda venetyyppiä ja valitse perämoottoreihin ajatuksenjuoksu.Aivan vähäisillä tiedoilla tuskin kannattaa uppoumarunkoista keskimoottorivenettä alkaa kasaamaan,eikä ainakaan henkilöauton moottoreista.Toivottavasti en sinua pahoin masentanut,asia vain on näin.


      • HR..
        tyhymä kirjoitti:

        eli konetta ei vielä ole hankittu. alustavia tietoja tässä etsiskelen. joku suht edullinen diesel moottori olis tarkoitus laittaa, escort, fiat? (imu/pakosarjat eripuolella). kone tulee 5,5 metriseen matkaveneeseen ja tarkoitus olis saada n.50-60hv moottori. ensimmäistä kertaa tällästa rakentamassa eli kaikki tieto olis tarpeen.

        Ei ehkä kannata nähdä paljon vaivaa uhrata rahaa valmiiksi huonon moottorin marinointiin. Jos rupeat marinoimaan autonmoottoria olisi se ehkä vaihtoehto uudelle. Marinointiosat näes nekin maksaa.

        Jos veneesi on aidosti liukuva on ehkä 50hv paikallaan mutta uppoomarunkoinen tuun kokoinen paatti kyllä kulkee alle 10hv teholla ja puoliliukuvakin alle 30hv.

        Mitenkäs olisi jotain tuollaista moottoriksi:
        http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=255166
        http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=242041

        Itselläni on ollut 8,5m puoliliukuvassa 42hv peruskunnostettu -60 luvun Volvo-Penta ja tyytyväinen olen ollut. Tuollainen moottori maksanee joitakin satoja euroja ja on periaatteessa Volvon B20 moottori, jota käytettiin esim Volvo Amazonissa. Erona auton moottoriin on lähinnä vesijäähdytteinen pakosarja ja kiertovesipumppu. Kierrokset on rajoitettu 3000r/min. Lämmönvaihdinta ei ole vaan raakavesi kiertää lohkossa ja meriveden syövyttävää vaikutusta vähennetään lohkoon asennetulla sinkkianodilla. Niitä marinoituja pakosarjoja muuten saa uusiakin.

        Onhan niitä jotka sanovat että jos moottori ei ole alle 10v vanha ja diesel tietää se ongelmia. Mutta jos haluaa selvitä alle 5000e ei tämä ole mahdollista ja harrastus tyssää siihen. Oman kokemuksen mukaan kuitenkin tuollainen B20 on kyllä ollut kuitenkin ongelmaton voimanlähde.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      203
      7154
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2733
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2241
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1603
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      139
      1546
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1217
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1180
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      49
      1003
    Aihe