Terve! Tarkoitukseni ei ole riidellä kanssanne. Toivoisin vain että voisitte selittää minulle mihin teidän kolimaisuusoppi perustuu.
Minä olen mormoni, ja meille Raamattu on pyhä kirja, mutta meidän tulkinnan mukaan Jumalan olemus on erilainen.
Haluan vain ymmärtää teitä paremmin. Toivon että häirijät tällä palstalla (ja olen huomannut että joka palstalla on niitä) antavat luterilasten vastata, tai heidän vastata ketkä uskovat pyhään kolminaisuuteen.
Kiitoksia,
V.Mayfield
Pyhä kolminaisuusoppi
63
2013
Vastaukset
- More Money
niin voisitko kertoa, mihin mormoni lahkoon kuulut. Oletko moniavioisuuden kanttaja, ja uskotko ihan aikuisten oikeesti satusetä Smithin ihmeellisiin seikkailuihin. Et kai ole lähetyssaarnaaja.
Joku soittaa ovikelloasi: nuoret, kohteliaat mormoni-lähetystyöntekijät.
He kertovat
palautetusta evankeliumista, Mormonin Kirjasta, hienosta musiikistaan, koti-illoistaan, kauniista temppelistään ja kirkkonsa totuudesta.
He eivät kerro Sinulle,
* että Jumala on korotettu ihminen, jolla on lihaa ja verta oleva ruumis
* Jeesus on Saatanan veli, Hänen ristinkuolemansa ei sovita muuta kuin perisynnin ja että Jeesuksen isä on lihaa ja luuta oleva korotettu ihminen
* että kaikki muut kirkot ja niiden uskontunnustukset ovat kauhistus Herran silmissä, ja niiden papisto turmeltunut.
* että Raamattua on täydennettävä Mormonin kirjalla ja muilla myöhemmillä "ilmoituksilla"
* että jumalia onkin itse asiassa lukematon määrä ja että mormonikirkossa kelvolliset miehet voivat korottua jumaliksi, moniavioisiksi, sillä uusi, pelastava liitto on moniavioisuus, ei Kristuksen veren suoja
* että henkilökohtaiset synnit voi sovittaa vain noudattamalla mormonikirkon lakia ja järjestystä
* että mormonikirkon ulkopuolella ei ole oleva pelastusta
* salaisista temppeliseremonioistaan, eivät niistä salaisista nimistä, merkeistä ja sanoista, joita he temppelissään käyttävät kasteista kuolleitten puolesta - ainoastaan mormonikirkkoon kastetut voivat saavuttaa korotuksen
* ammoin kuolleitten naisten liittämisestä sinetöinnin kautta nyt eläviin mormonipappeuden haltijoihin, sillä mormoniopin mukaan yksikään nainen ei pelastu ilman mormonimiestä
* pyhitetystä alusasustaan Garment'ista, jota jokainen temppelin läpikäynyt mormoni sitoutuu käyttämään 24 tuntia vuorokaudessa
* mihin Sinulta saadut kymmenykset - 10% bruttotuloistasi - tai muut lahjoituksesi käytetään. Mormoniteologiassa kymmenykset ovat laki, peruuttamaton, Jumalalta saatu. Jäsen, joka jättää maksamatta kymmenykset, varastaa Jumalalta.
Mormonit kertovat, että "Mormonin Kirja" on toinen todistus Kristuksesta. Profeetta Joseph Smith ilmoitti kääntäneensä sen muinaisista kultalevyistä noin 160 v sitten. Käännöstä ei voi tarkistaa, sillä mormonien oman ilmoituksen mukaan "enkeli haki ne pois".
Sinä voit kysyä
* missä levyt ovat nyt. Missä ovat ne Uurim ja Tummin, joiden avulla Smith väitti kääntäneensä kultalevyjen tekstin? Missä on Jupiterin talismani, jonka voimalla Smith väitti suorittavansa ihmetekoja? Kuinka kirkon nykyinen profeetta voi suoriutua tehtävistään ilman talismania ja kurkistuskiveä?
* mihin ovat kadonneet Amerikan mantereilta ne paikannimet, joet, kukkulat ja 38 suurta kaupunkia, joista Mormonin Kirja kertoo? Mormonin Kirjan kertomukset ovat historiallisesti nuoria, kirjan päätapahtumat päättyvät vuoteen 421 jKr!
* miksi mormonilähetystyöntekijät eivät kerro sitä, että Mormonin Kirjan alussa olevista silminnäkijöistä ensimmäiset kolme kaikki peruivat todistuksensa ja kahdeksasta seuraavasta peräti viisi!
Mieti vielä kerran! Saatko kysymyksiisi rehellisiä, suoria ja järkeviä vastauksia? Muista, että elämänkatsomuksen ja uskonnon valinta on suuri ratkaisu. Se ei vaikuta ainoastaan sinuun, vaan myös perheeseesi, ystäviisi ja tulevaisuuden valintoihisi. Sinulla on oikeus kysyä, olla kriittinen ja ajatella asioita ilman painostusta. Kun joku väittää sinulle että on olemassa vain yksi vaihtoehto (liittyä hänen lahkoonsa) tai joudut kadotukseen, mieti mitä se kertoo hänen omasta elämästään.
Lainauksia Joseph Smithin kirjoituksista
"Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu Ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimelle tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistään auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoita ja kaikkea, näyttäytyisi - sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja todella ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa."
"Jotta me ymmärtäisimme kuolleita koskevia asioita ja niiden lohdutukseksi, jotka murehtivat ystäviensä menettämistä, on tarpeen, että me käsitämme Jumalan luonteen ja olemuksen sekä sen, miten Hänestä on tullut se mikä Hän on; sillä minä tulen kertomaan teille, miten Jumalasta tuli Jumala. Me olemme kuvitelleet ja otaksuneet, että Jumala on ollut Jumala koko iankaikkisuuden. Osoitan vääräksi tuon ajatuksen ja poistan verhon, niin että voitte nähdä."
" Joillekuille nämä ajatukset ovat käsittämättömiä, mutta ne ovat yksinkertaisia. Evankeliumin ensimmäisenä periaatteena on tuntea varmasti Jumalan luonne ja tietää, että me voimme puhua Hänen kanssaan niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa, että Hän oli ihminen kuten me - niin, että itse Jumala, meidän kaikkien Isä, asui jonkin maan päällä samalla tavoin kuin itse Jeesus Kristuskin; ja minä näytän sen Raamatusta..."
"Tämä siis on iankaikkinen elämä: ainoan viisaan ja totisen Jumalan tunteminen; ja teidän on opittava, miten voitte itse olla jumalia, Jumalan kuninkaita ja pappeja, teidän on opittava sama, minkä kaikki jumalat ovat oppineet ennen teitä, nimittäin nousemalla pienen asteen kerrallaan, kehittymällä pienestä kyvystä suureen kykyyn, saamalla armoa armon päälle, kehittymällä korotuksesta korotukseen, kunnes te saavutatte ylösnousemuksen kuolleista, pystytte asumaan iankaikkisessa hehkussa ja istumaan kirkkaudessa samalla tavoin kun ne, jotka istuvat korotettuina iankaikkisen voiman valtaistuimella." (King Follet -saarna, Valkeus, huhtikuu 1972, s. 150, 151, 152).
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/mormon.html- V.Mayfield
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen. Minusta tietoa:
http://galleria.suomi24.fi/V.Mayfield
En oikeastaan tullut tänne puhumaan meistä, se ei olisi reilua teille. Voit tulla mormonismi palstalle meistä keskustelemaan jos haluat.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&subcat=909
V.Mayfield - aitoa.
V.Mayfield kirjoitti:
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen. Minusta tietoa:
http://galleria.suomi24.fi/V.Mayfield
En oikeastaan tullut tänne puhumaan meistä, se ei olisi reilua teille. Voit tulla mormonismi palstalle meistä keskustelemaan jos haluat.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&subcat=909
V.MayfieldMormonien ensimmäisen profeetan Joseph Smithin opetuksia Jumalasta.
"Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu Ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimelle tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistään auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoita ja kaikkea, näyttäytyisi - sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja todella ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa." - V.Mayfield
aitoa. kirjoitti:
Mormonien ensimmäisen profeetan Joseph Smithin opetuksia Jumalasta.
"Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu Ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimelle tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistään auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoita ja kaikkea, näyttäytyisi - sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja todella ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa."käsitellä hirveesti meidän oppia täällä, koska tämä palsta on luterilaisista.
Vastaan lyhyesti, mutta tervetuloa mormonismi palstalle keskustelemaan.
Me uskomme että ihminen on samaa rotua kuin Jumala, ja Jumalan työ ja kirkkaus on ihmisen "kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen" (KH Moos. 1:39). Jeesus Kristus, suuren sovituksensa kautta, tekee kaiken mahdolliseksi.
V.Mayfield
Hyvä kysymys, johon en itse yritä nyt alkaa vastaamaan,
mutta mielstäni tässä on linkki eräälle sellaiselle sivustolle,
jossa on selkeää selvitystä tuohon ja muihinkin kristinuskoon liittyviin kysymyksiin...
Jumalan siunausta elämääsi ja toivottavasti näemme kerran Hänen
luonaan taivaassa, vaikka nyt olemmekin kaukana toisistamme...
http://www.gotquestions.org/Suomi/Raamattu-kolminaisuus.html- V.Mayfield
Käyn lukemassa.
V.Mayfield - V.Mayfield
kiitos linkistä. =)
V.Mayfield - Kerettiläinen
Pyhä kolminaisuus on kristinuskossa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Edellä mainittu on se mihin me kristityt uskomme. Keskustele jonkun kristillisen seurakunnan papin kanssa. Älä täällä netissä, koska täällä on kaiken laista sekalaista opetusta tarjolla.
Asia sinänsä on selvä, mutta sen kuvaamiseksi on keksitty tuo typerä sana: pyhä kolminaisuus ts. kolme jumaluuden persoonaa.
Raamatulle se ei ole ongelma, se kolmiykseys, sillä ovathan Isä, Poika ja Pyhä Henki t ä y d e l l i s e s t i yhtä, Kol 1:19, Kol 2:9, 2 Kor 13:13, Apt 16:7, Joh 1:1. Ihminen on Jumalan kuva ja on silti yksi persoona: henki sielu ruumis, 1 Tess 5:23.
Kolmesta persoonasta puhutaan, jotta olisi helpompi käsitellä opillisesti Raamattua. Typerää erittelyä ts. purkamista se on. Ei ihmistäkään tosian voida erotella kolmeen osaan niin kauan, kuin hän elää. Se jumaluusoppi voipi kuolla, se joka erittelee Jumalaa osiin. Mutta totuus on yksi.- V.Mayfield
Siis, se että Raamattu joskus kertoo semmoisista tilanteista, esimerkiksi kun Jeesus kastettiin, jossa kaikki kolme persoonat ovat läsnä, että se on siinä jotta voisimme helpommin käsitellä opillisesti Raamattua?
Jos ymmärrän oikein, tämä kolmiyhteinen ymmärrys johtuu siitä että Raamattu opettaa että on vain yksi Jumala, ja samalla Raamattu opettaa että Isä, Poika, ja Pyhä Henki ovat kukin Jumala?
V.Mayfield - hei sinulle ***
V.Mayfield kirjoitti:
Siis, se että Raamattu joskus kertoo semmoisista tilanteista, esimerkiksi kun Jeesus kastettiin, jossa kaikki kolme persoonat ovat läsnä, että se on siinä jotta voisimme helpommin käsitellä opillisesti Raamattua?
Jos ymmärrän oikein, tämä kolmiyhteinen ymmärrys johtuu siitä että Raamattu opettaa että on vain yksi Jumala, ja samalla Raamattu opettaa että Isä, Poika, ja Pyhä Henki ovat kukin Jumala?
V.MayfieldTapasimmekin tuolla mormonipalstalla ja kerroimme toisillemme uskostamme.
Kolmiyhteinen sana, kuvaa Jumalaa erinomaisesti, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat täysin yksimieliset ja tekivät meidän pelastamiseksemme yhteisen suunnitelman ja nyt tekevät sen suunnitelman mukaan, kukin omaa osaansa, mutta täysin yhteisessä mielessä ja tahdossa.
24 vuotta sitten, Jeesus yllättäen kastoi minut Pyhällä Hengellään ja muutti koko elämäni. Tämä rakas, ihana Henki on asunut kaiken aikaa minussa ja Hän ottaa Isältä ja Pojalta ja antaa minulle, mutta kaikessa Hän korottaa Jeesusta ja kertoo, että Itse Isä on antanut meidät Poikansa haltuun ja siksi Jeesus on Jumalamme tämän valinta-ajan, kunnes lopulta olemme kaikki oleva yhtä.
Pyhä Henki on opettanut minut uskomaan Sanaan, eli Jeesukseen, niin lujasti, että uskoni on tuonut ne merkit, jotka Jeesus kertoi uskon tuovan.
Elän ihmeiden virrassa, eli ilman alkeisvoimia, sillä Jumalan valtakunnassa, joka on sisäisesti meissä, ei alkeisvoimat määrää, vaan täällä on yksi määrääjä ja yksi vallassa olija, Jeesus Kristus, valtakunnan perustaja.
Kuitenkin, meidän ihmisten on mahdoton antaa uskoa toisillemme ja sen myötä tulevaa totuutta, siksi kehoitan, että pyydät Jeesusta antamaan sinulle sen valtavan lahjan. Lahjan, jonka edestä aivan varmasti olet luopuva kaikesta lihan tuomasta, sillä niin valtava se on. Uskon lahjan kautta me siirrämme vuoriakin ja sen lahjan tähden me olemme onnellisia ja tasapainoisia.
Jeesus kyllä Itse särkee ne jumalankuvat, jotka meihin on kehittynyt, kenelle mistäkin syystä ja näin pääsee tuntemaan elävän Jumalan. - V.Mayfield
hei sinulle *** kirjoitti:
Tapasimmekin tuolla mormonipalstalla ja kerroimme toisillemme uskostamme.
Kolmiyhteinen sana, kuvaa Jumalaa erinomaisesti, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat täysin yksimieliset ja tekivät meidän pelastamiseksemme yhteisen suunnitelman ja nyt tekevät sen suunnitelman mukaan, kukin omaa osaansa, mutta täysin yhteisessä mielessä ja tahdossa.
24 vuotta sitten, Jeesus yllättäen kastoi minut Pyhällä Hengellään ja muutti koko elämäni. Tämä rakas, ihana Henki on asunut kaiken aikaa minussa ja Hän ottaa Isältä ja Pojalta ja antaa minulle, mutta kaikessa Hän korottaa Jeesusta ja kertoo, että Itse Isä on antanut meidät Poikansa haltuun ja siksi Jeesus on Jumalamme tämän valinta-ajan, kunnes lopulta olemme kaikki oleva yhtä.
Pyhä Henki on opettanut minut uskomaan Sanaan, eli Jeesukseen, niin lujasti, että uskoni on tuonut ne merkit, jotka Jeesus kertoi uskon tuovan.
Elän ihmeiden virrassa, eli ilman alkeisvoimia, sillä Jumalan valtakunnassa, joka on sisäisesti meissä, ei alkeisvoimat määrää, vaan täällä on yksi määrääjä ja yksi vallassa olija, Jeesus Kristus, valtakunnan perustaja.
Kuitenkin, meidän ihmisten on mahdoton antaa uskoa toisillemme ja sen myötä tulevaa totuutta, siksi kehoitan, että pyydät Jeesusta antamaan sinulle sen valtavan lahjan. Lahjan, jonka edestä aivan varmasti olet luopuva kaikesta lihan tuomasta, sillä niin valtava se on. Uskon lahjan kautta me siirrämme vuoriakin ja sen lahjan tähden me olemme onnellisia ja tasapainoisia.
Jeesus kyllä Itse särkee ne jumalankuvat, jotka meihin on kehittynyt, kenelle mistäkin syystä ja näin pääsee tuntemaan elävän Jumalan.On aina kiva keskustella kanssasi.
Ellen minä kokonaan ole ymmärtänyt sinua väärin, luulen että sinun ja minun ymmärrys Jumalan olemuksesta poikkeaa vähän siitä mitä minä olen täällä oppinut. Sillä, sen mitä kirjoitit, (ja kirjoitit ennenkin mormonismi palstalla), on hyvin lähellä miten minä ymmärrän Jumalan olemuksen.
Siis, tämä:
"Kolmiyhteinen sana, kuvaa Jumalaa erinomaisesti, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat täysin yksimieliset ja tekivät meidän pelastamiseksemme yhteisen suunnitelman ja nyt tekevät sen suunnitelman mukaan, kukin omaa osaansa, mutta täysin yhteisessä mielessä ja tahdossa."
Tiedän että sinä et kuulu mihinkään "lahkoon", mutta kuitenkin oletko samaa mieltä luterilasten kanssa että kyseessä on yksi Jumala kenellä on kolme persoonaa?
Vai tarkoitatko että että kyseessä on kolme *eri* olemusta ketkä ovat yhteisessä mielessä ja tahdossa, ja näin he ovat "yhtä"?
Saako minun kysymyksestä selvää? =)
Kiitos,
V.Mayfield - yksi ***
V.Mayfield kirjoitti:
On aina kiva keskustella kanssasi.
Ellen minä kokonaan ole ymmärtänyt sinua väärin, luulen että sinun ja minun ymmärrys Jumalan olemuksesta poikkeaa vähän siitä mitä minä olen täällä oppinut. Sillä, sen mitä kirjoitit, (ja kirjoitit ennenkin mormonismi palstalla), on hyvin lähellä miten minä ymmärrän Jumalan olemuksen.
Siis, tämä:
"Kolmiyhteinen sana, kuvaa Jumalaa erinomaisesti, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat täysin yksimieliset ja tekivät meidän pelastamiseksemme yhteisen suunnitelman ja nyt tekevät sen suunnitelman mukaan, kukin omaa osaansa, mutta täysin yhteisessä mielessä ja tahdossa."
Tiedän että sinä et kuulu mihinkään "lahkoon", mutta kuitenkin oletko samaa mieltä luterilasten kanssa että kyseessä on yksi Jumala kenellä on kolme persoonaa?
Vai tarkoitatko että että kyseessä on kolme *eri* olemusta ketkä ovat yhteisessä mielessä ja tahdossa, ja näin he ovat "yhtä"?
Saako minun kysymyksestä selvää? =)
Kiitos,
V.MayfieldIlmestyskirja 19
13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
1. Mooseksen kirja 1
1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
Kuten tiedät, me ihmisetkin olemme kolmiyhteisiä, eli meissä on fyysiikka, eli ruumis, psyyke, eli sielu ja henki ja jos meissä toimii kaikki kolme puolta sopusoinussa keskenään, olemme terveitä, mutta jos vaikka henkinen puoli kärsii, eli on nälkäinen, niin kaikki meissä kärsii. Henki huolii vain totuutta, eli Jumalan Sanaa syödäkseen, mutta psyyke ottaa maailmaa ja siksi jokaisen tulisi saada runsaasti Jumalan Sanaa henkeensä, jotta psyykekin taipuisi Jumalan johdatukseen ja hylkäisi sen, mikä maailmaa on ja näin tulisi vapaaksi ja terveeksi. Heidän sielunsa vapautuu kahleista, jotka uskovat ja saavat johdattajakseen Jumalan henkensä kautta.
Jumala, joka on yksi, ilmenee meille kolmena ja on alunalkaenkin ilmennyt.
Jumalan Henki liikkui vetten päällä ja Jumala sanoi...!
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat alusta alkaen olleet yhtä ja Jumalan Henki tutkii kaiken ja Jumalan Sana luo uutta ja uudistaa vanhan ja kaikki lähtee yhdestä Jumalasta, joka on kaiken pää.
Muistettava on, että meidän ei tarvitse kaikkea täällä ymmärtää, vaan meidän tulee uskoa sen, minkä Jumala Sanana meille antaa ja meille uuden liiton lapsille se Sana on annettu Uudessa Testamentissa, sillä Jumala loi uuden liiton ja vanha kävi iälliseksi ja sai väistyä.
Minä vakuuttamalla vakuutan, että Sana on elävä, mutta minun vakuutteluni eivät ole riittäviä ja siksi pyydä, että Sana, eli Jeesus vakuuttaa sinut. Totuus tekee täysin vapaaksi. - V.Mayfield
yksi *** kirjoitti:
Ilmestyskirja 19
13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
1. Mooseksen kirja 1
1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
Kuten tiedät, me ihmisetkin olemme kolmiyhteisiä, eli meissä on fyysiikka, eli ruumis, psyyke, eli sielu ja henki ja jos meissä toimii kaikki kolme puolta sopusoinussa keskenään, olemme terveitä, mutta jos vaikka henkinen puoli kärsii, eli on nälkäinen, niin kaikki meissä kärsii. Henki huolii vain totuutta, eli Jumalan Sanaa syödäkseen, mutta psyyke ottaa maailmaa ja siksi jokaisen tulisi saada runsaasti Jumalan Sanaa henkeensä, jotta psyykekin taipuisi Jumalan johdatukseen ja hylkäisi sen, mikä maailmaa on ja näin tulisi vapaaksi ja terveeksi. Heidän sielunsa vapautuu kahleista, jotka uskovat ja saavat johdattajakseen Jumalan henkensä kautta.
Jumala, joka on yksi, ilmenee meille kolmena ja on alunalkaenkin ilmennyt.
Jumalan Henki liikkui vetten päällä ja Jumala sanoi...!
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat alusta alkaen olleet yhtä ja Jumalan Henki tutkii kaiken ja Jumalan Sana luo uutta ja uudistaa vanhan ja kaikki lähtee yhdestä Jumalasta, joka on kaiken pää.
Muistettava on, että meidän ei tarvitse kaikkea täällä ymmärtää, vaan meidän tulee uskoa sen, minkä Jumala Sanana meille antaa ja meille uuden liiton lapsille se Sana on annettu Uudessa Testamentissa, sillä Jumala loi uuden liiton ja vanha kävi iälliseksi ja sai väistyä.
Minä vakuuttamalla vakuutan, että Sana on elävä, mutta minun vakuutteluni eivät ole riittäviä ja siksi pyydä, että Sana, eli Jeesus vakuuttaa sinut. Totuus tekee täysin vapaaksi.Kuulostaa siltä että olet samaa mieltä luterilasiten ja monien muiden kristittyjen kanssa.
Kiitoksia.
V.Mayfield - sinun ***
V.Mayfield kirjoitti:
Kuulostaa siltä että olet samaa mieltä luterilasiten ja monien muiden kristittyjen kanssa.
Kiitoksia.
V.Mayfieldymmärryksesi on Jumalaan? Miten ymmärrät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen?
Kiitos edeltä vastauksestasi. - V.Mayfield
sinun *** kirjoitti:
ymmärryksesi on Jumalaan? Miten ymmärrät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen?
Kiitos edeltä vastauksestasi.käsitellä meidän uskontoa täällä, mutta lyhyesti yritin tuolla alhaalla selittää. =)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000024009945
V.Mayfield - yksi usko ***
V.Mayfield kirjoitti:
käsitellä meidän uskontoa täällä, mutta lyhyesti yritin tuolla alhaalla selittää. =)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000024009945
V.MayfieldOnko Jumala sinulle yksi kolmena, eli ymmärrätkö Isän, Pojan ja Pyhä Hengen olevan yksi Jumala yksimielisyydessään.
Jeesus on ainut Jumalasta syntynyt ja siksi Jumala ja Pyhä Henki on ainut Jumalasta lähtenyt Henki, eli Jumala.
Kirjoitit kauniisti Jeesuksen tärkeydestä meille, eli siitä, että Jeesus on kaiken keskus pelastussuunnitelman ajan, kunne tämä matka on kuljettu ja kaikki pelastuneet tulevat yhdeksi Jumalan kanssa.
Tarkoitit varmasti sitä, että ei ole muuta pelastusta kuin Jeesus Kristus ja tiedät senkin, että Jeesus meni ristille koko maailman puolesta, mutta ehkä siinä poikkeamme toistemme uskon käsityksestä, että kaikki olisivat Jumalan henkilapsia.
Jumala ei tehnyt meistä robotteja, vaan meillä jokaisella on oikeus kuulua joko Jumalalle ja näin vaeltaa Jumalan Hengen opastamana tai jatkaa itsekkyydessä ja omassa lihassa vaeltamista.
Jokaista Jumala kutsuu yhteyteensä, mutta kaikki eivät tahdo Hänelle elämäänsä antaa ja eivät halua alistaa tahtoaan Jumalan tahtoon.
Lopun ajan ihminen on suuremmassa vaarassa, kuin aikusempien aikojen ihmiset, sillä itsekkyys saa suuremman sijan ihmisessä, mutta siinä lopunaika poikkeaa aikaisemmista ajoista, että Jumala on lähempänä omiaan, kuin koskaan ennen ja vuodattaa Henkensä kaikkiin omiinsa ja armolahjat ovat erityisen kirkkaita. Näin Jumala suojaa omansa eksytyksiltä ja villitsijöiltä, joita tässä ajassa vaeltaa.
Kuuluuko sinun oppiisi Pyhän Hengen täyteys ja armolahjat? - V.Mayfield
yksi usko *** kirjoitti:
Onko Jumala sinulle yksi kolmena, eli ymmärrätkö Isän, Pojan ja Pyhä Hengen olevan yksi Jumala yksimielisyydessään.
Jeesus on ainut Jumalasta syntynyt ja siksi Jumala ja Pyhä Henki on ainut Jumalasta lähtenyt Henki, eli Jumala.
Kirjoitit kauniisti Jeesuksen tärkeydestä meille, eli siitä, että Jeesus on kaiken keskus pelastussuunnitelman ajan, kunne tämä matka on kuljettu ja kaikki pelastuneet tulevat yhdeksi Jumalan kanssa.
Tarkoitit varmasti sitä, että ei ole muuta pelastusta kuin Jeesus Kristus ja tiedät senkin, että Jeesus meni ristille koko maailman puolesta, mutta ehkä siinä poikkeamme toistemme uskon käsityksestä, että kaikki olisivat Jumalan henkilapsia.
Jumala ei tehnyt meistä robotteja, vaan meillä jokaisella on oikeus kuulua joko Jumalalle ja näin vaeltaa Jumalan Hengen opastamana tai jatkaa itsekkyydessä ja omassa lihassa vaeltamista.
Jokaista Jumala kutsuu yhteyteensä, mutta kaikki eivät tahdo Hänelle elämäänsä antaa ja eivät halua alistaa tahtoaan Jumalan tahtoon.
Lopun ajan ihminen on suuremmassa vaarassa, kuin aikusempien aikojen ihmiset, sillä itsekkyys saa suuremman sijan ihmisessä, mutta siinä lopunaika poikkeaa aikaisemmista ajoista, että Jumala on lähempänä omiaan, kuin koskaan ennen ja vuodattaa Henkensä kaikkiin omiinsa ja armolahjat ovat erityisen kirkkaita. Näin Jumala suojaa omansa eksytyksiltä ja villitsijöiltä, joita tässä ajassa vaeltaa.
Kuuluuko sinun oppiisi Pyhän Hengen täyteys ja armolahjat?vanhemmat. Ihmiset ovat Taivaallisen Isän lapsia. Jeesus Kristus on meidän iso veli, ja on valmistettu alusta asti hänen sovitustehtävään. Kristus on alusta asti tehnyt kaiken Isän tahdon mukaisesti ja Isän johdolla. Pyhä Henkikin on kokonaan eri persoona kenen tarkoitus on todistaa Isästä ja Pojasta. He ovat yksimielisiä siinä että heidän oppi ja tarkoitus ovat ihan sama. Poika sanoo ja tekee vain mitä Isä sanoo ja tekee, ja Pyhä Henki todistaa meidän hengelle Isän ja Pojan tahdon mukaisesti.
Mekin voidaan olla samalla tavalla "yhtä" heidän kanssa pitämällä Isän käskyt, tai toisin sanoen, seuraamalla Kristuksen opetuksia.
Toivottavasti olet ymmärtänyt meidän oppimme. Meidän koko oppi perustuu siihen että olemme Jumalan henkilapsia, ja Hän rakastaa meitä niin paljon että haluaa antaa meille kaiken mitä Hänellä on. Jeesus Kristus, uhrinsa ja sovituksensa kautta, tekee kaiken mahdolliseksi.
V.Mayfield - lähtee ***
V.Mayfield kirjoitti:
vanhemmat. Ihmiset ovat Taivaallisen Isän lapsia. Jeesus Kristus on meidän iso veli, ja on valmistettu alusta asti hänen sovitustehtävään. Kristus on alusta asti tehnyt kaiken Isän tahdon mukaisesti ja Isän johdolla. Pyhä Henkikin on kokonaan eri persoona kenen tarkoitus on todistaa Isästä ja Pojasta. He ovat yksimielisiä siinä että heidän oppi ja tarkoitus ovat ihan sama. Poika sanoo ja tekee vain mitä Isä sanoo ja tekee, ja Pyhä Henki todistaa meidän hengelle Isän ja Pojan tahdon mukaisesti.
Mekin voidaan olla samalla tavalla "yhtä" heidän kanssa pitämällä Isän käskyt, tai toisin sanoen, seuraamalla Kristuksen opetuksia.
Toivottavasti olet ymmärtänyt meidän oppimme. Meidän koko oppi perustuu siihen että olemme Jumalan henkilapsia, ja Hän rakastaa meitä niin paljon että haluaa antaa meille kaiken mitä Hänellä on. Jeesus Kristus, uhrinsa ja sovituksensa kautta, tekee kaiken mahdolliseksi.
V.MayfieldIsästä ja näin ollen ei ole erillinen persoona siinä mielessä, että Hän olisi syntynyt omalta pohjaltaan ja samaten Jeesus ei ole syntynyt omalta pohjaltaan, vaan Jumalasta. Isä, Poika ja Pyhä Henki kuuluvat saumattomasti yhteen.
Tarkoitat varmasti, että meillä on taivaassa Isä, jos tahdomme olla Hänen lapsiaan, ottamalla Jeesuksen sovitustyön vastaan.
Käsitin mormonipalstalla vieraillessani, että teillä sisältyy opetukseen myös se, että ihminen voi toisen ihmisen kautta pelastua, eli oliko se nyt selestinen se sana, joka sitä kuvaa. Jos käsitin oikein, niin sen opin voit hyljätä kokonaan, sillä yksin Jeesuksen armotyön kautta meillä on pelastus, ei missään muussa.
Vieläkin kehoitan sinua Mayfield lukemaan läpi Uuden Testamentin, sillä sieltä saat kaiken sen, mitä tarvitset Jumalan tuntemiseen ja Pyhä Henki tulee avamaan Sanan, kun pyydät sitä.
Huomaan sinun etsivät totuutta ja tahtovan elää rauhan ja rakkauden tiellä ja evankeliumi tuo totuuden ja sieltä löytyy rauha ja rakkaus, sillä se on Jeesuksen puhumaa elävää Sanaa. - V.Mayfield
lähtee *** kirjoitti:
Isästä ja näin ollen ei ole erillinen persoona siinä mielessä, että Hän olisi syntynyt omalta pohjaltaan ja samaten Jeesus ei ole syntynyt omalta pohjaltaan, vaan Jumalasta. Isä, Poika ja Pyhä Henki kuuluvat saumattomasti yhteen.
Tarkoitat varmasti, että meillä on taivaassa Isä, jos tahdomme olla Hänen lapsiaan, ottamalla Jeesuksen sovitustyön vastaan.
Käsitin mormonipalstalla vieraillessani, että teillä sisältyy opetukseen myös se, että ihminen voi toisen ihmisen kautta pelastua, eli oliko se nyt selestinen se sana, joka sitä kuvaa. Jos käsitin oikein, niin sen opin voit hyljätä kokonaan, sillä yksin Jeesuksen armotyön kautta meillä on pelastus, ei missään muussa.
Vieläkin kehoitan sinua Mayfield lukemaan läpi Uuden Testamentin, sillä sieltä saat kaiken sen, mitä tarvitset Jumalan tuntemiseen ja Pyhä Henki tulee avamaan Sanan, kun pyydät sitä.
Huomaan sinun etsivät totuutta ja tahtovan elää rauhan ja rakkauden tiellä ja evankeliumi tuo totuuden ja sieltä löytyy rauha ja rakkaus, sillä se on Jeesuksen puhumaa elävää Sanaa.sinä vilpittömästi välität minusta, ja todella uskot siihen mihin uskot.
Minä luen jatkuvasti Uutta testamenttia, ja se on sopusoinnussa uskontomme kanssa. Samalla kunnioitan toisten oikeutta uskoa ja tulkita asioita eri tavalla.
En luule että sinä kokonaan ymmärrät meidän pelastukseen liittyvä oppimme. Vakuutan sinulle että ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta, pelastusta ei ole. Mutta ei keskustella siitä täällä. Minä todella en tullut tänne tyrkyttämään uskontoani toisille.
V.Mayfield - todella ***
V.Mayfield kirjoitti:
sinä vilpittömästi välität minusta, ja todella uskot siihen mihin uskot.
Minä luen jatkuvasti Uutta testamenttia, ja se on sopusoinnussa uskontomme kanssa. Samalla kunnioitan toisten oikeutta uskoa ja tulkita asioita eri tavalla.
En luule että sinä kokonaan ymmärrät meidän pelastukseen liittyvä oppimme. Vakuutan sinulle että ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta, pelastusta ei ole. Mutta ei keskustella siitä täällä. Minä todella en tullut tänne tyrkyttämään uskontoani toisille.
V.Mayfieldvälitän sinusta ja olet oikeassa siinä, että en ymmärrä paljoakaan teidän pelastukseen liittyvästä opista, mutta toivon, että jonakin päivänä oppimme on yksi ja sama.
En luulekaan, että olisit tullut tänne väärässä tarkoituksessa tai edes käännytysmielessä, vaan puhtaasta mielestä keskustelemaan kanssamme ja siitä iloitsen todella.
Itse saan kokea ihmeitä Pyhän Hengen johdattamana, sillä Jumala antoi Henkensä meihin jotka uskomme Häneen, lupauksensa mukaan, eli Jeesus kastoi meidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Pyhä Henki opastaa ja opettaa, mutta korottaa kaikessa Jeesusta.
Pyhä Henki on antanut minulle innon oikeaan aikaan rukoilla ja estänyt minua menemästä ja lähettänyt minut matkaan, puolustanut minua ja tehnyt minusta täysin vapaan, Hän siis elää joka hetki läsnä elämässäni ja antaa minulle kaiken tarvitsemani ja kaiken sen, minkä Jeesus minulle antaa tahtoo. Tämä ihmeellinen Henki kuvastaa kaikessa Voimaa ja rakkautta ja tämä Henki rakastaa minua silloinkin, kun itse en koe rakkautta ansaitsevani.
Jumala sanoo Raamatussa, että Hän antaa mielellään Pyhän Hengen heille, jotka sitä anovat ja tämä Henki yhdistää Jeesuksen omat yhdeksi ja siksi Hengestä syntyneet ovat yksimielisiä.
Luuk. 11:13
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"
- Kolminaisuuteen liittyen
Ainakin tässä on lueteltu paljon Raamatun paikkoja:
http://www.teolinst.fi/luennot/ph020122.html
Kolminaisuus-/kolmiyhteisyys-aiheesta lisää tekstejä:
http://www.teolinst.fi/luennot/ph020129.html
http://www.teolinst.fi/luennot/lvks96_6.html
http://www.teolinst.fi/luennot/lvks96_7.html
http://www.sley.fi/Pulmakirja/TOP/Jumala/Kolminaisuus.htm
Oletko huomannut, että katekismuksissakin käsitellään Kolminaisuus-oppia?
Uskontunnustuksethan (Apost. ja Nikean) on jaettu kolmeen osaan: Isää käsittelevään, Poikaa käsittelevään ja Pyhää Henkeä käsittelevään.
Täss Martti Lutherin Olaus Svebiliuksen katekismus:
http://www.katekismus.net/
Sieltä Svebilius.
Pari kohtaa, näissäkin siis tuodaan esiin Raamatun paikkoja kolminaisuusoppiinkin liittyen:
http://www.mangusti.com/Katekismus/Katekismus?main=Svebelius&sub=showPage&title=Svebilius selitys uskontunnustus
14. Suljetaanko siis Poika ja Pyhän Henki pois luomistyöstä?
Vastaus: Ei suinkaan; - sillä Isä on luonut kaikki kappaleet Pojan kautta Pyhässä Hengessä.
Hebr.1:2. Jumala on Pojan kautta maailman tehnyt. Kolm. 1:16.
Ps. 33:6. Herran sanalla ovat taivaat tehnyt ja kaikki heidän joukkonsa Hänen suunsa hengellä. Job. 33:4.
Toinen uskonkappale,
Jumalan Pojasta ja lunastuksesta
32. Kuka on Jumalan Poika?
Vastaus: Jumalan Poika on toinen persoona Jumaluudessa, Isästä iankaikkisuudessa syntynyt, joka tuli ihmiseksi, syntynyt neitseestä Mariasta.
Miika 5:1. Betlehem Efrata, sinusta on se tuleva, joka Israelissa on hallitsija oleva; jonka uloskäymys on ollut alusta ja iankaikkisuudesta.
Jes. 7:14. Katso, neitsyt siittää ja synnyttää pojan, sen nimi pitää kutsuttaman Immanuel.
KOLMAS USKONKAPPALE
Pyhästä hengestä ja pyhittämisestä
69. Kuka on Pyhä Henki?
Vastaus: Hän on kolmas persoona Jumaluuden olemisessa, joka Isästä ja Pojasta iankaikkisesti käy ulos.
Joh. 15:26. Koska Lohduttaja tulee, jonka minä teille Isältä lähetän, totuuden Henki, joka Isästä ulos käy, se on minusta todistava.
Gal. 4:6. Jumala lähetti Poikansa Hengen teidän sydämiinne.
Lutherin Iso katekismus, selitystä:
Toinen osa - Uskontunnustus
Ensimmäinen uskonkohta
Toinen uskonkohta
Kolmas uskonkohta
http://www.nic.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/ik/index.html
Ilmestyskirjaa lukiessaankin huomaa kolmiyhteisyyden.
Karitsa on erikseen.
Raamatun paikoissa myös huudetaan kolmeen kertaan
"Pyhä", kun ylistetään Jumalaa.
Ilmestyskirjassa ylistetään: "Pyhä, Pyhä, Pyhä".
Samalla tavalla saatetaan ylistää VT:n puolella jossakin. - Voitto-Ramu
KOLMINAISUUS JA JEESUKSEN JUMALUUS LAAJEMMIN ESITETTYNÄ.
KOLMINAISUUS RAAMATUSSA.
Kolminaisuutta ei voi käsitellä ellei samalla käsittele Jeesuksen jumaluutta ja Pyhän Hengen jumaluutta.
Monet kieltävät nuo kaikki ja heihin sopii raamatunsana:
1Tim.6:3. Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4. niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
Aion käsitellä laajasti monien raamatunjakeiden kautta sitä epäsuhtaa, joka vallitsee Kolminaisuuden kieltäjien oppien ja Raamatun sanan välillä.
Seuraaviin raamatunkohtiin tutustutaan , jotka puolustavat
1. Kolmiyhteistä Jumalaa,
2. Jeesuksen jumaluutta,
3. Pyhän Hengen jumaluutta ja persoonaa,
ANNETAA JUMALAN SANAN PUHUA PUOLESTAAN.
1.Piet.2:2. ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
Hebr.4:12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
1. KOLMIYHTEINEN JUMALA
Kolminaisuusoppi muodostui varsinaiseksi opiksi vasta 5.vuosisadalla Athanasioksen uskontunnustuksessa. Se ei tarkoita, ettei ko. oppiin uskottu aiemmin, vaan päinvastoin, silloin vallitseva usko muotoiltiin viralliseksi kirkon dogmiksi toisin opettavia vastaan. Käsitys siitä, että Jumala on kolminainen ja samalla yksi saa tuekseen vahvan raamatullisen perustan. Kolminaisuus-termiä käytti ensiksi Teofilus Aleksandrialainen, mutta varsinaisesti kirkkoisä Tertullianus (synt.n.v.160) teki sen tunnetuksi.
Kolminaisuusoppi on muotoutunut niistä raamatullisista ilmoituksista, että Jeesus Kristus on Jumala (Esim. Jes.9:5:”Väkevä Jumala”) ja että Pyhä Henki on persoona eikä vain voima. Näiden kahden raamatullisen totuuden kieltäminen johtaa Kolminaisuusopin hylkäämiseen ja päinvastoin niihin uskominen opin hyväksymiseen.
Monet kieltää Kolmiyhteisen Jumalan.
He opettavat, että vain Jeesuksen Isä on Jumala ja hänen nimensä on Jehova. Jumalan Poika-käsitteeseen liittyy heidän mielestään tietty alempiarvoisuus. Juutalaisen ajatustavan ja Raamatun mukaan asia ei ole kuitenkaan niin. Poika ei ole vähemmän tärkeä, vaan suuri ja kunnioitettava. Mitä Isä on ja omistaa, sitä Poikakin on ja omistaa. Myös Pyhällä Hengellä on oma tehtävänsä Kolminaisuudessa ; Joh.16:14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
15. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
Raamattu ilmoittaa meille, että Jeesus on enkeleitä korkeampi, Hebr.1: 4. tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
Jumalan Sana eli Jeesus Kristus on Luoja eikä luotu. Kol.1: 16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on,…
Pyhästä Hengestä puhutaan Raamatussa persoonana, kuten myöhemmin huomaamme. Kun ”Hengen” sijasta käytetään demonstratiivipronominia, on alkutekstissä henkilöön viittaava maskuliinimuoto `ekeinos´, eikä neutrimuoto `ekeino´ (esim. Joh.14:26, 15:26). Pyhän Hengen ja jumaluuden kahden muun persoonan välillä vallitsee täydellinen yhteys. Pyhä Henki on sekä Jumalan että Kristuksen Henki!
KOLMIYHTEISTÄ JUMALAA TUKEVAT RAAMATUNKOHDAT Ut:ssa
Matt.3 :16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja
laskeutuvan hänen päällensä.17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt". Vrt. Mark.1:10,11, Luuk.3:21,22 ja Joh.1:31-34
Matt.11: 27. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. Vrt. Luuk.10:22
Matt.22:42-45 42. sanoen: "Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?" He sanoivat hänelle: "Daavidin".
43. Hän sanoi heille: "Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen:
44. 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
45. Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi, kuinka hän on hänen poikansa?"
Jeesus oli äitinsä perimän kautta Daavidin jälkeläinen, mutta hänen Isänsä oli Jumala eli hänen perimänsä on Jumalasta! Hän ei ole tätä luomakuntaa. Vrt. Mark.12:35,36 ja Luuk.20:41-44
Matt.28: 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Joh.1:18. Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut. Vrt. Joh.6:46
Joh.5: 19. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
21. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
22. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
Joh.7: 29. Minä tunnen hänet, sillä hänestä minä olen, ja hän on minut lähettänyt."
Joh.8: 19. Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni". 23. Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 42. Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
Joh.10: 30. Minä ja Isä olemme yhtä." 38. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
Joh.12: 44. Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
45. Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
Joh.14: 7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Joh.13: 20. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.
Joh.16: 15. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.Vrt. Joh.17:10
Joh.16: 28. Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö."
Ap.t.2: 33. Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette. Vrt..: 17. 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Jumalan sanottiin vuodattavan Henkensä; ja Jeesus vuodatti sen! He ovat siis yhtä!
Ap.t.7: 55. Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella
56. ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella”. Kolmiyhteinen Jumala kunnioitti Stefanuksen marttyyriutta.
Ap.t.16: 7. Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä. Jumalan Henki, Jeesuksen Henki, Pojan Henki, Kristuksen Henki ja Pyhä Henki ovat sama Jumalan Henki. Selvä osoitus jumalallisten persoonien täydellisestä yhteydestä! Vrt. Room.8:9, Gal.4:6, Fil.1:19, 1.Piet.1:11
Ap.t.28: 25. Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne, Vrt. Jes.6: 8. Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut".
9. Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
10. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi." Jesajalle puhui Herra ja Apostolien tekojen mukaan Pyhä Henki! Pyhä Henki on siis Herra.
Room.8: 35. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? 39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Jumalan rakkaus ja Kristuksen rakkaus ovat sama asia!
Room.14: 11. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa". Vrt. Fil.2: 10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
1.Kor.8:6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. Isästä Jumalasta kaikki on ja Jeesuksen Kristuksen kautta kaikki on! Voiko selvemmin ilmaista heidän täydellistä yhteyttään!
1.Kor.12:4-6 4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama. Kolminaisuus ilmenee tästä kohdasta mainiosti.
1.Kor.12:28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Vrt. Ef.4:10,11 : 10. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
11. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, Herra Jeesus Kristus on seurakunnan tehtävien asettaja jumalallisella arvovallallaan.
2.Kor.4:4. niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. Vrt. Hebr.1: 3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva … Jeesus Kristus on näkymättömän Jumalan kuva! Tätä ei voida sanoa kenestäkään muusta kuin jumalallisesta persoonasta, joka on kaikessa identtinen Jumalan kanssa.
2.Kor.5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
2.Kor.6: 16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". Vrt. 1.Kor.6: 19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Ja Joh.14: 23. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Isä ja Poika asuvat Pyhän Hengen kautta uskovissa! Me olemme Pyhän Hengen temppeli!
2.Kor.13:13. Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.
1.Tim.6: 15. jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
16. jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen. Raamattu ilmoittaa, että Jeesuskin on kuningasten Kuningas ja herrain Herra. Ilm.17: 14. He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa." Myös Ilm.19:16
2.Tim4: 1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
Hebr.10: 15. Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
16. "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; Pyhä Henki puhui Vanhassa testamentissa Herrana Jumalana!
1.Piet.1: 2. ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha. Jälleen Jumala toimii Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
1.Joh.2: 23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24. Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.Vrt.2.Joh.:9
Jumalassa ei ole Poikaa ilman Isää, eikä Isää ilman Poikaa!
1.Joh.5: 6. Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Vrt. Joh.14:6 ”Minä olen tie, totuus ja elämä” Jeesus on totuus ja Henki on totuus; varmastikin myös Isä on totuus! Jos he eivät olisi yhtä, ei heitä kaikkia voisi nimittää totuudeksi. Se on Jumalan attribuutti!
Ilm.5:13. Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Isällä Jumalalla ja Jeesuksella Kristuksella on yhtäläinen oikeus saada ylistystä ja kunniaa luoduilta! Vrt. Ilm.6:16,17, 7:10, 11:15, 21:22, 22:1,3,4
Heillä on myös yhteinen valtaistuin!
Ilm.22: 13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Näin sanoi Jeesus! Vrt. 1:8;17 8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias. 17. Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
2. LISÄÄ TODISTUKSIA SIITÄ, ETTÄ JEESUS ON JUMALA,
Joh.8: 24. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Matt.1: 23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Matt.3: 3. Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'." Vrt. Jes.40: 3. Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme. Vrt. Luuk.1:76 ja Joh.1:23
Matt.9: 6. Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." Vrt. Mark.2:7,9,10 7. "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
8. Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
9. Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
10. Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle – Vrt. myös Luuk.5:21,24 Ihmisen Pojalla on
Jumalalle kuuluva valta antaa syntejä anteeksi!
Matt.12: 8. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra." Vrt. Mark.2:28 ja Luuk.6:5
Matt.20:21. Niin hän sanoi vaimolle: "Mitä tahdot?" Tämä sanoi hänelle: "Sano, että nämä minun kaksi poikaani saavat istua, toinen sinun oikealla ja toinen vasemmalla puolellasi, sinun valtakunnassasi". Jumalan valtakunta on myös Jeesuksen Kristuksen valtakunta!
Matt.25: 31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
Matt.26: 64. Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä." Vrt. Luuk.22:69
Matt.28: 18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Jumala ei varmaankaan anna valtaansa muulle kuin vertaiselleen.
Mark.4: 39. Ja herättyään hän nuhteli tuulta ja sanoi järvelle: "Vaikene, ole hiljaa". Niin tuuli asettui, ja tuli aivan tyven.
41. Ja suuri pelko valtasi heidät, ja he sanoivat toisillensa: "Kuka onkaan tämä, kun sekä tuuli että meri häntä tottelevat?" Vrt. Matt.8:26, Luuk.8:24 ja Ps.107: 28. Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän päästi heidät heidän ahdistuksistaan.
29. Hän tyynnytti myrskyn, ja meren aallot hiljenivät. Ja Ps.65: 8. sinä, joka asetat merten pauhinan ja niiden aaltojen pauhinan ja kansojen metelin,
Luuk.1:33. ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman." Vrt. Dan.7: 14. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa
Joh.1: 1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala..
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. 10. Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. Vrt. Kol.1:16 Jeesus Kristus on todellakin Luoja eikä luotu!
Joh.1: 14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Vrt. Sak.2: 10. Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra.
11. Sinä päivänä liittyy paljon pakanakansoja Herraan, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja minä asun sinun keskelläsi, ja sinä tulet tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut sinun tykösi. Jumala tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa ja asui meidän keskellämme!
Joh.3: 13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Vrt. 3: 31. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
Joh.5: 18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi. Vrt. Joh.10: 33. Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
Joh.10: 11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. 14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, Vrt. Jes.40: 10. Katso, Herra, Herra tulee voimallisena, hänen käsivartensa vallitsee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
11. Niinkuin paimen hän kaitsee laumaansa, kokoaa karitsat käsivarrellensa ja kantaa niitä sylissään, johdattelee imettäviä lampaita. Ps.23:1 1. Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hess.34: 31. Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra."
Joh.12: 37. Ja vaikka hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet häneen,
38. että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?"
. 39. Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut:
40. "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi".
41. Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
Jesaja näki Jeesuksen kirkkauden ja puhui hänestä; engl. NIV-käännös: ” he saw Jesus´ glory” suom. ”hän näki Jeesuksen kirkkauden”, Jes.6:9,10
Joh.17: 5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan. Vrt. Joh.17:24
Jeesus Kristus on ollut ennen kaikkea luotua!
Joh.18: 36. Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta;…
Jeesus ei ole tästä maailmasta (luomakunnasta) ja hänen kuninkuutensa ei ole tästä maailmasta! Vrt. Joh.3:31
Joh.20: 28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" Tämän selvempää todistusta Jeesuksen jumaluudesta emme voi vaatia! Tuomas tunnusti hänet Herraksi ja Jumalaksi.
Ap.t.10:42. Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Elävien ja kuolleitten tuomariksi ei varmaankaan kelpaa kukaan muu kuin Jumala. Ja Jeesus on saanut Isältä tämän vallan.
1.Kor.10: 4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus. Jeesus oli Israelin erämaavaelluksessa läsnä heidän Herranaan!
Fil.2: 6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
Jeesuksella Kristuksella on aina ollut Jumalan muoto, mutta kun hän tuli ihmiseksi hän alensi vapaaehtoisesti itsensä enkeleitäkin alemmaksi (ks.Hebr.2:7). Hän oli maanpäällisen elämänsä aikana nöyrä ja kärsivä Kristus, joka ylösnousemuksessa sai jälleen takaisin sen Jumalan muodon kirkkauden, joka hänellä on aina ollut. Jeesus oli lihansa päivinäkin tosi Jumala, mutta hän oli myös tosi ihminen.
Kol.1: 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Jeesus sanoi, että kuka on nähnyt hänet on nähnyt Isän. Hän ja Isä ovat siis kaikessa täysin identtiset, myös olemuksessa. Jeesus on myös ollut ennen kaikkea luomakuntaa, eli hän ei ole osa luomakuntaa! Vuoden –38 kirkkoraamattu kääntää virheellisesti Ilm.3: 14.: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
Alkutekstille uskollinen käännös olisi: Jumalan luomakunnan alkaja. Se vastaisi myös Raamatun muuta ilmoitusta.
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
Kol.2: 9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
Kun puhutaan jumaluuden koko täyteydestä Jeesuksen kohdalla, niin meidän tulee ymmärtää selkeästi, ettei hän voi olla vähempi kuin Jumala!
Tit..2: 13. odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
Tit.3: 4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi Vrt. Tit.1:4, 3:6! Meidän Vapahtajamme on Jeesus Kristus!
Hebr.1: 2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
4. tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
Jeesus tulevat kumartamaan siis myös enkelit. Mitä voimme päätellä tästä? Matt.4: 10. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'." Jos Jeesus ei olisi Jumala, niin enkelit tekisivät syntiä, kun he kumartavat häntä. Hän kuitenkin ansaitsee sen, että häntä kumarretaan ja häntä palvellaan. Hän on Herra! Ks. Myös Matt.28:9,17, Luuk.24:52 Mm. Pietari ei sallinut, että häntä kumarrettiin; olihan hän vain ihminen, Ap.t.10:26, ei myöskään enkeli, Ilm.22:9, koska hänkin oli vain luotu.
Hebr.1: 7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. Isä kutsuu myös Poikaansa Jumalaksi! He ovat siis yhtä!
1.Piet.3: 22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. Jeesuksella on totisesti kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hänelle on kaikki luotu alistettu. Hän ei voi olla kukaan muu kuin Jumala. Jumala ei anna kunniaansa toiselle.
2.Piet.1: 11. sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan. Jumalan iankaikkinen valtakunta on myös Jeesuksen Kristuksen iankaikkinen valtakunta!
2.Piet.3: 5. Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
Joh.1: 1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. 1.Kor.8: 6, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa Voimme täydellä Raamatun antamalla varmuudella sanoa, että ilman Jumalan Sanaa, Jeesusta Kristusta, ei maailmaa edes olisi olemassa.
2.Piet.3: 18. ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.. Meidän tulee antaa täysi jumalallinen kunnia myös Jeesukselle Kristukselle!
1.Joh.5: 20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Juud.: 4. Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.
Ilm.5: 12. ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen". Jeesus on totisesti arvollinen saamaan kaiken jumalallisen kunnian, kirkkauden ja ylistyksen!
3. PYHÄ HENKI ON PERSOONA, JUMALA
Mark.3: 11. Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki. Vrt. Luuk.12:12
Joh.14: 26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Joh.15: 26. Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
Joh.16: 8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: 13. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. 14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
Ap.t.1: 16. "Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.
Ap.t.2: 4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Ap.t.5: 3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta? 4. Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle." Ananias koetti pettää Pyhää Henkeä eli Jumalaa. 9. Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, ja he kantavat sinutkin pois."
Ap.t.5: 32. Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat." Pyhä Henki oli todistaja!
Ap.t.8: 29. Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja". 39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
Ap.t.10: 19. Kun Pietari yhä mietti tuota näkyä, sanoi Henki hänelle: "Katso, kaksi miestä etsii sinua;
Ap.t.11: 12. Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
Ap.t.13: 2. Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut".
4. Niin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kyproon.
Ap.t.15: 28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät
Ap.t.16 6. Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.:
Ap.t.20: 23. Sen vain tiedän, että Pyhä Henki jokaisessa kaupungissa todistaa minulle ja sanoo, että kahleet ja ahdistukset minua odottavat. 28. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Ap.t.21: 11. Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin'."
Ap.t.28: 25. Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne,Vrt. Jes.6:8-10
Room.8: 26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
1.Kor.2: 10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
1.Kor.12: 11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
2.Kor.3: 17. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
Tässä sanotaan epäsuorasti, että Herra ja Herran Henki ovat yhtä.
Ef.4: 30. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
1.Tim.4: 1. Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
Hebr.3: 7. Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
Hebr.9: 8. Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
Hebr.10: 15. Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
16. "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
2.Piet.1: 21. sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
Ilm.2: 7. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.' 11. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.' Samoin 2:17,29, 3:13,22, 14:13, 22:17
KOLMINAISUUS JA JEESUKSEN JUMALUUS OVAT SIIS TÄYSIN RAAMATUN MUKAISIA. En toivottoman pahana huolimattomuutena pidä sitä, että jotkut opettavat
KOLMIHENKISESTÄ JUMALASTA, verhoten sen oppinsa kauniin sanoin.
Monen kohdalla se johtunee siitä yksinkertaisesta syystä, että muutoin
he eivät kysene käsittelemään totuuksia salatusta Jumalasta.
Vähiten vahingollinen on tuo sana "K O L M I Y K S E Y S".
Ei ole järin viisasta silpoa Jumalaa osiin vain siksi, että voisimme tutkia Häntä paremmin. Toivottavasti nuo silpoajat eivät ryhdy silpomaan ihmistä - nähdäkseen, millainen sielu ja millainen henki ruumiissa on. Koko maailma nauraa meille, kun väitämme heille, että Jumala on yksi ja sitten keskenämme kinaamme, onko Jumala yksi vai kaksi vai kolme.
Mutta "Hänessä me olemme ja elämme ja liikumme - koko luomakunta on Hänessä. Viimeisellä tuomiolla sitten reväistään irti se kuollut osa - ne, jotka ovat valinneet pysyä erossa Jumalassa ja joita Jumala ei ole nähnyt hyväksi pakottaa yhteyteensä.
Kiitos Jumalalle, ettei tarvitse seurata "viekkaasti sommiteltuja taruja", "pitkiä, tyhjiä jaarituksia", joiden avulla jotkut uskossaan hairahtuneet houkuttelevat seuraamaan vieraita oppeja - tuhoksi itselleen ja houkuttelijoille. Elävä Sana, Jeesus sitten perillä Taivaassa antaa meidän ymmärtää Jumalan suuruuden.
Tänä tasa-arvoisuuden aikana taitaa olla muodissa opettaa, että on 3 tasa-arvoista Jumalaa, mutta näin on, että Jumala on yksi. Siihen totuuteen törmätään alati, jso totuuden hengessä Raamattua tutkitaan. Ef 1:10 kertoo siitä hetkestä, jolloin Kristus yhdsitää yhdeksi kaiken, kaiken - ajan lopussa.
Kun Isä lähetti ensimmäisenä helluntaina "Jeesuksen Hengen" tälle planeetalle ja uskovien sisimpään, niin miksikäs siitäkin sitten mukamas voidaan päätellä, että on kolme eri Jumalaa, jotka ovatkin yksi. Jumalahan persoonahan kattaa kaiken näkyvän ja näkymättömän. Se itse asiassa outoa olisi, että täydellisesti itsessään yhtä oleva olisikin kolme. Se olisi todelallakin verrattavissa siihen, että ihminen jaetaan kolmeen osaan - irroittamalla ne.
EN MUUTEN VÄLITTÄISI PUUTTUA MOISEEN OPPINIKKAROINTIIN, MUTTA SE ON HÄRSKIÄ, ETTÄ R A A M A T U N AVULLA VÄÄNNETÄÄN.
SILLÄ RAAMATTU EI SANO EIKÄ MYÖNNÄ MITÄÄN KOLMEA ERILLISTÄ.
PÄÄTTELYT OVAT VAIN OMATEKOISIA APUTYÖKALUJA TÄSSÄ KOHDIN.- V.Mayfield
se suurin syy miksi meitä ei hyväksytä kristilliseksi. On varmaan monta eri syitä sen lisäksi.
Meidän oppi, lyhyesti, on että koko ihmiskunta ovat kirjaimellisesti Taivaallisen Isän henkilapsia, ja että meillä on mahdollisuus tulla Isämme kaltaiseksi. Maanpäällinen elämä on osaa tätä prosessia meille.
Isän ainusyntyinen Poika lihassa, eli Jeesus Kristus, on Isämme suunitelman keskushahmo. Hän toimii jokaisessa asiassa Isän tahdon mukaisesti, ja se on sama kuin Isä tekisi sen kun Poika tekee jotain. Isän johdolla Poika loi maailman ja kaiken; Isän johdolla Poika syntyi maailmaan ja suoritti suuren sovituksen meidän puolesta, ja Isän johdolla Kristus tulee tuomitsemaan meidät viimeisenä päivänä. Siis Jeesus Kristus on Luoja, Vapahtaja, ja Tuomarimme. Hän on meidän Jumala, ja Hänen nimessä me palvomme Isää, ja Kristusta palvelemme.
Pyhän Hengen tehtävä on todistaa meille Isästä ja Pojasta. Pyhän Hengen kautta ihminen ymmärtää Jumalan sanaa, ja Isä antaa meille ymmärrystä jokaisesta asiasta. Henki puhuu hengelle. Vahvempaa todistusta ei ole kuin Pyhän Hengen todistus.
Näillä kolmella on sama mieli, tahto, ja oppi. He kaikki toimivat täsmälleen Isän tahdon mukaisesti, näin se on ihan OK kutsua Poikaa Isäksi ja Henkeä Isäksi, mutta kolme eri persoonaa he ovat meille.
En kertonut tätä väittääkseen teidän kanssanne. Olen hyvin kiitollinen teille koska olette vastaneet minulle. Se on todella auttanut minua ymmärtämään teidän oppinne. Tämä linkki, jonka wayofcross antoi minulle, auttoi minua suuresti ihan ensimmäisessä pykälässä.
http://www.gotquestions.org/Suomi/Raamattu-kolminaisuus.html
Kiitos teille jokaiselle. Kunnioitan teitä, ja toivon teille kaikkea hyvää. Luulen että tulen tänne kysymään teiltä tulevaisuudessakin.
V.MayfieldTervetuloa!
Toivottavasti olet vilpittömällä mielellä etsimässä sitä ainoaa totuutta
josta löytyy pelastus, syntien antteeksisaaminen Jeesuksessa Kristuksessa,
uudestisyntyminen elävään uskoon ja kerran myös pääsy
iankaikkinen elämään, Jumalan LUO taivaaseen.
Toivon todellakin että näkisimme kerran taivaassa ja että
sinun lisäksesi siellä olisi myös koko sinun perheesi...!- V.Mayfield
wayofcross kirjoitti:
Tervetuloa!
Toivottavasti olet vilpittömällä mielellä etsimässä sitä ainoaa totuutta
josta löytyy pelastus, syntien antteeksisaaminen Jeesuksessa Kristuksessa,
uudestisyntyminen elävään uskoon ja kerran myös pääsy
iankaikkinen elämään, Jumalan LUO taivaaseen.
Toivon todellakin että näkisimme kerran taivaassa ja että
sinun lisäksesi siellä olisi myös koko sinun perheesi...!Kiitos teille.
V.Mayfield
- Kolminaisuusopista
Wikipedia kuvaa Mormonien kantaa kolminaisuusopista tällaiseksi:
"MAP-kirkko torjuu perinteisen kristillisen opetuksen kolminaisuudesta. Heidän mukaansa Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme erillistä persoonaa, jotka yhdessä muodostavat kokonaisuuden, jota Kristus kutsui yhdeksi."
Eli on erilainen kuin kristillinen kolminaisuusoppi.
Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole irrallaan toisistaan ikäänkuin omia itsenäisiä Jumalia.
(Ei ole kolmea erillistä Jumalaa, vaan kolme persoonaa yhdessä Jumalassa.)
Jos nyt ymmärsin oikein tuon Mormonien kannan tuosta Wikipedian kuvauksesta.
Tässä on vielä linkki kristilliseen kolminaisuusopin kuvaukseen,
Athanasioksen uskontunnustukseen:
http://www.nic.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/ekumeeni.html
Se on kolmas / viimeinen uskontunnustus tuolla sivulla. Ensin on apostolinen ja Nikean.
Athanasioksen uskontunnustuksesta:
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
jne.- Kolminaisuusopista
Vielä Athanasioksesta, tämä on hankala pukea sanoiksi itse, mutta tässä on tuon uskontunnustuksen sanoja:
"Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra."
Tuossa saa olla tarkkana, että menee oikein... - V.Mayfield
kuvaa meidän oppimme jumaluudesta oikein. Kiitos teillekin lisätiedosta kolminaisuusopista.
V.Mayfield - sekamelskaa.
V.Mayfield kirjoitti:
kuvaa meidän oppimme jumaluudesta oikein. Kiitos teillekin lisätiedosta kolminaisuusopista.
V.MayfieldMormonin kirja on mormonien pyhä kirja. Tarina kertoo enkeli moronin tuoneen kultalevyt, mistä hänen väitetään kääntäneen mormonien muinaisen aikakirjan mormonin kirjan. Mormonin kirja on Uuden ja Vanhan testamentin sekamelskaa 1800 jKr.
Tässä pieni näyte, minkä pitäisi olla syntynyt 600-vuotta ennen Kristuksen syntymää, lukekaa ja miettikää.
Näyte
2. Nefi 25:23-27 ( 600 eKr. )
23 Sillä me ponnistelemme uutterasti kirjoittaaksemme, saadaksemme lapsemme sekä veljemme uskomaan Kristukseen ja tekemään sovinnon Jumalan kanssa; sillä me tiedämme, että armosta pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä.
24 Ja vaikka me uskomme Kristukseen, me noudatamme Mooseksen lakia ja odotamme lujina Kristusta, kunnes laki tulee täytetyksi.
25 Sillä tätä tarkoitusta varten laki annettiin; sen vuoksi laki on tullut meille kuolleeksi, ja meidät on tehty eläviksi Kristuksessa uskomme tähden; kuitenkin me noudatamme lakia käskyjen tähden.
26 Ja me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa.
27 Ja nyt, me puhumme laista, jotta lapsemme tietäisivät, että laki on kuollut, ja he tietäessään, että laki on kuollut, odottaisivat sitä elämää, joka on Kristuksessa, ja tietäisivät, mitä tarkoitusta varten laki annettiin. Ja että kun laki on täytetty Kristuksessa, heidän ei pidä paaduttaa sydäntään häntä vastaan, kun lain täytyy tulla hävitetyksi. V.Mayfield kirjoitti:
V.Mayfield
Kristityt tekevät virheen opettaessaan inhimillistä tulkintaa Raamatun totuutena. Jeesus itse sanoi (Luuk.10:2), että me emme ota Hänestä selvää. Siis se mitä Raamattu ilmoittaa, on riitettävä. Jumalan lapsia ovat ne, joilla on sama Henki - Raamattu ei puhu missään yhteydessä minkään kirouksilla höystetyn "kirkkoisien" veljiään vastaan laatiman kirjelmän kannattajista. Opin tulee perustua Raamattuun, ei inhimillisiin selityksiin.
Tunnen mormonismia vain sen verran, että voin sanoa sen olevan ainakin yhtä kaukana totuudesta, kuin vartiotornioppi. "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Kaiken maailman opusten tuominen Raamatun rinnalle on sama, kuin että Raamattu korvattaisiin kokonaan niillä. Ikänsäkään Raamattua lukenut "ei tunne kirjoituksia", jos hän on näiden perinnäissääntöjensä orja. On helppo, asiaa sen enempää miettimättä vain väittää näiden olevan Raamatun kanssa sopusoinnussa. Ristiriitatapauksissa sitten haetaan yksittäisiä jakeita, joilla ongelmat peitetään.
Seuraavassa eräs omia tulkintoja välttävä tutkielma. Tutkikaa Kirjoituksista, onko asia niin. Pitäkää se, mikä on hyvää ja totta:
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/raamatunjumalajaopitjumalasta.htmlKolminaisuusopista kirjoitti:
Vielä Athanasioksesta, tämä on hankala pukea sanoiksi itse, mutta tässä on tuon uskontunnustuksen sanoja:
"Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra."
Tuossa saa olla tarkkana, että menee oikein...että tarkoitetaan yhtä jumaluutta, kun sanotaan, että on yksi Jumala, niin me mormonit voisimme olla samaa mieltä kolminaisuusopin kanssa.
Oppimme mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat paitsi eri persoonia myös eri olentoja. Poika ja Pyhä Henki ovat alisteisia Isälle. Poika, Kristus, teki kaikessa Isän tahdon ja Isä lähetti Pyhän Hengen Pojan pyynnöstä.
Havaintojeni mukaan luterilaiset yleensä ajattelevatkin niin, että Isä ja Poika ovat eri olentoja, mikä on nähdäkseni vastoin kolminaisuusoppia.Rintti kirjoitti:
Kristityt tekevät virheen opettaessaan inhimillistä tulkintaa Raamatun totuutena. Jeesus itse sanoi (Luuk.10:2), että me emme ota Hänestä selvää. Siis se mitä Raamattu ilmoittaa, on riitettävä. Jumalan lapsia ovat ne, joilla on sama Henki - Raamattu ei puhu missään yhteydessä minkään kirouksilla höystetyn "kirkkoisien" veljiään vastaan laatiman kirjelmän kannattajista. Opin tulee perustua Raamattuun, ei inhimillisiin selityksiin.
Tunnen mormonismia vain sen verran, että voin sanoa sen olevan ainakin yhtä kaukana totuudesta, kuin vartiotornioppi. "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Kaiken maailman opusten tuominen Raamatun rinnalle on sama, kuin että Raamattu korvattaisiin kokonaan niillä. Ikänsäkään Raamattua lukenut "ei tunne kirjoituksia", jos hän on näiden perinnäissääntöjensä orja. On helppo, asiaa sen enempää miettimättä vain väittää näiden olevan Raamatun kanssa sopusoinnussa. Ristiriitatapauksissa sitten haetaan yksittäisiä jakeita, joilla ongelmat peitetään.
Seuraavassa eräs omia tulkintoja välttävä tutkielma. Tutkikaa Kirjoituksista, onko asia niin. Pitäkää se, mikä on hyvää ja totta:
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/raamatunjumalajaopitjumalasta.htmlettä kolminaisuusoppi on ihmisoppia. Sitä ei ole Raamatussa. Siinäkin olet oikeassa, että Isä ja Poika ovat paitsi kaksi eri persoonaa myös kaksi eri olentoa kuten isä ja poika maallisessa mielessäkin. Raamatun mukaan ei ole tässä mitään ongelmaa. Se on niin selvää, että lapsikin sen käsittää.
Ongelmallisempaa taitaa olla ymmärtää Pyhän Hengen olemusta, mutta kyllä sekin on selvää Raamatun mukaan. Isä lähetti Pojan Pyynnöstä Pyhän Hengen alkuseurakunnalle todistamaan kaikesta totuudesta. Pyhä Henki on siten erillinen persoona, mutta hän on myös erillinen olentonsa, yksilöllinen. Tähän viittaa mm. se, että synti Pyhää Henkeä vastaan on eri kuin synti Isää ja Poikaa vastaan. Sitä ei voi saada anteeksi.Tapani1 kirjoitti:
että kolminaisuusoppi on ihmisoppia. Sitä ei ole Raamatussa. Siinäkin olet oikeassa, että Isä ja Poika ovat paitsi kaksi eri persoonaa myös kaksi eri olentoa kuten isä ja poika maallisessa mielessäkin. Raamatun mukaan ei ole tässä mitään ongelmaa. Se on niin selvää, että lapsikin sen käsittää.
Ongelmallisempaa taitaa olla ymmärtää Pyhän Hengen olemusta, mutta kyllä sekin on selvää Raamatun mukaan. Isä lähetti Pojan Pyynnöstä Pyhän Hengen alkuseurakunnalle todistamaan kaikesta totuudesta. Pyhä Henki on siten erillinen persoona, mutta hän on myös erillinen olentonsa, yksilöllinen. Tähän viittaa mm. se, että synti Pyhää Henkeä vastaan on eri kuin synti Isää ja Poikaa vastaan. Sitä ei voi saada anteeksi.
Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia
ettekä Jumalan voimaa.Rintti kirjoitti:
Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia
ettekä Jumalan voimaa.Oletko sitä mieltä, ettei Jumala voi enää Raamatussa olevan lisäksi antaa sanaansa ja kutsua sitä varten profeettoja? - Jos niin luulet, niin kiellät Jumalan voiman ja suhtaudut häneen kuin kuolleeseen, joka ei voi puhua meille.
Onko vain Raamattu Jumalasi? - Minun Jumalani on elävä Jumala, jolla on Poika, Jeesus Kristus. Pyhä Henki todistaa meistä molemmista. Minulle hän ei todista sellaista, että kaikki olisi Raamatussa eikä muuta sanaa voi tulla. Kristuksella oli myös muita lampaita, jotka saivat kuulla hänen äänensä. Myös he kirjoittivat siitä.- on yksi ***
Tapani1 kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, ettei Jumala voi enää Raamatussa olevan lisäksi antaa sanaansa ja kutsua sitä varten profeettoja? - Jos niin luulet, niin kiellät Jumalan voiman ja suhtaudut häneen kuin kuolleeseen, joka ei voi puhua meille.
Onko vain Raamattu Jumalasi? - Minun Jumalani on elävä Jumala, jolla on Poika, Jeesus Kristus. Pyhä Henki todistaa meistä molemmista. Minulle hän ei todista sellaista, että kaikki olisi Raamatussa eikä muuta sanaa voi tulla. Kristuksella oli myös muita lampaita, jotka saivat kuulla hänen äänensä. Myös he kirjoittivat siitä.Jumala kyllä antaa tänäänkin meille uutta ja Hänellä on profeetat, joiden kautta Hän puhuu, mutta Hän ei ikinä puhu Itseänsä vastaan. Evankeliumit pysyvät VOIMASSA LOPPUUN ASTI ja niissä Jeesus on neuvonsa ja ohjeensa meille antanut.
Tämän päivän todelliset Jumalan profeetat tuovat esiin uutta ja vanhaa, mutta eivät koskaan evankeliumeiden vastaisesti ja siksi me saamme tarkistaa profeetan hengen Uudesta Testamentista.
Toinen lauma olemme me pakana-alkuiset kritityt, joita Jeesus johtaa samoin, kuin Israelin uudesti syntyneitä.
Jumala on Isä-Poika-Pyhä Henki ja meillä ei ole täydellistä vertailukohtaa tälle sympioosille ja siksi meidän ei tarvitse sitä täysin käsittää.
2. Kor. 5:18
Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Ef. 2:16
ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Kol. 1:20
ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Johannes 16
Johannes 17
12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. on yksi *** kirjoitti:
Jumala kyllä antaa tänäänkin meille uutta ja Hänellä on profeetat, joiden kautta Hän puhuu, mutta Hän ei ikinä puhu Itseänsä vastaan. Evankeliumit pysyvät VOIMASSA LOPPUUN ASTI ja niissä Jeesus on neuvonsa ja ohjeensa meille antanut.
Tämän päivän todelliset Jumalan profeetat tuovat esiin uutta ja vanhaa, mutta eivät koskaan evankeliumeiden vastaisesti ja siksi me saamme tarkistaa profeetan hengen Uudesta Testamentista.
Toinen lauma olemme me pakana-alkuiset kritityt, joita Jeesus johtaa samoin, kuin Israelin uudesti syntyneitä.
Jumala on Isä-Poika-Pyhä Henki ja meillä ei ole täydellistä vertailukohtaa tälle sympioosille ja siksi meidän ei tarvitse sitä täysin käsittää.
2. Kor. 5:18
Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Ef. 2:16
ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Kol. 1:20
ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Johannes 16
Johannes 17
12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.Mitään ristiriitaa ei ole Mormonin kirjassa, Oppi ja liitot kirjassa ja Kallisarvoisessa helmessä olevien ilmoitusten ja Raamatun kanssa. Ristiriitaa on sen sijaan paljonkin mm. kolminaisuusopin ja Raamatun sanan välillä. Ihmiset ovat poikenneet kauaksi siitä, mikä oli alkuristillinen oppi ja siihen kuuluvat toimitukset.
Isä, Poika ja Pyhä Henki muodostavat keskenään yksimielisen jumaluuden, jota tuon yksimielisyyden vuoksi voidaan sanoa yhdeksi Jumalaksi. Tästä voi saada aivan selvän käsityksen toisin kuin sanoit: "Jumala on Isä-Poika-Pyhä Henki ja meillä ei ole täydellistä vertailukohtaa tälle symbioosille ja siksi meidän ei tarvitse sitä täysin käsittää." Voimme käsittää sen aivan hyvin, jos emme pakottaudu uskomaan (luulemaan) kolminaisuusopin tavoin.Tapani1 kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, ettei Jumala voi enää Raamatussa olevan lisäksi antaa sanaansa ja kutsua sitä varten profeettoja? - Jos niin luulet, niin kiellät Jumalan voiman ja suhtaudut häneen kuin kuolleeseen, joka ei voi puhua meille.
Onko vain Raamattu Jumalasi? - Minun Jumalani on elävä Jumala, jolla on Poika, Jeesus Kristus. Pyhä Henki todistaa meistä molemmista. Minulle hän ei todista sellaista, että kaikki olisi Raamatussa eikä muuta sanaa voi tulla. Kristuksella oli myös muita lampaita, jotka saivat kuulla hänen äänensä. Myös he kirjoittivat siitä.
Profeetoiminen ja muutkin armolahjat lakkaavat vasta kun kaikki on täydellistä. Ei siis ole kyse siitä, etteikö tänäkin päivänä voisi olla profeettoja. On olemassa ihmisiä, joita Jumala käyttää, mutta näidenkin sanomaa kehoitetaan arvioimaan, sillä hairahtuminen on inhimillistä. On myös olemassa valheprofeettoja, huijareita. Mormonismissa on kyse selkeästi tästä jälkimmäisestä.
Raamattu ei ole Jumala. Mistä sellainen tuli päähäsi? Raamattu on Jumalan sanaa, ja Jumala ei toimi vastoin sanaansa. Se, että et näe mitään ristiriitaa Raamatun ja mormoniopin välillä, johtuu vain siitä, että olet ummistanut silmäsi.
Taitaa olla väärä paikka tälle luterilaisuuteen mitenkään liittymättömälle keskustelulle.Rintti kirjoitti:
Profeetoiminen ja muutkin armolahjat lakkaavat vasta kun kaikki on täydellistä. Ei siis ole kyse siitä, etteikö tänäkin päivänä voisi olla profeettoja. On olemassa ihmisiä, joita Jumala käyttää, mutta näidenkin sanomaa kehoitetaan arvioimaan, sillä hairahtuminen on inhimillistä. On myös olemassa valheprofeettoja, huijareita. Mormonismissa on kyse selkeästi tästä jälkimmäisestä.
Raamattu ei ole Jumala. Mistä sellainen tuli päähäsi? Raamattu on Jumalan sanaa, ja Jumala ei toimi vastoin sanaansa. Se, että et näe mitään ristiriitaa Raamatun ja mormoniopin välillä, johtuu vain siitä, että olet ummistanut silmäsi.
Taitaa olla väärä paikka tälle luterilaisuuteen mitenkään liittymättömälle keskustelulle.ettei voi olla Raamatun lisäksi mitään pyhää kirjoitusta, niin ole lukinnut Jumalan Raamatun sisään ja pidät Jumalana vain sitä, minkä olet lukinnut. Silloin Raamattu on jumalasi, kuollut jumala.
Mitään ristiriitaa ei ole Raamatun ja Mormonin kirjan välillä. Raamatussa on paljon käännösvirheitä ja ihmisten sinne tuomia omia tulkintoja. Niinpä vuoden 1992 käännös on joissakin kohdin erilainen kuin aikaisempi käännös myös sisällöllisesti.Tapani1 kirjoitti:
ettei voi olla Raamatun lisäksi mitään pyhää kirjoitusta, niin ole lukinnut Jumalan Raamatun sisään ja pidät Jumalana vain sitä, minkä olet lukinnut. Silloin Raamattu on jumalasi, kuollut jumala.
Mitään ristiriitaa ei ole Raamatun ja Mormonin kirjan välillä. Raamatussa on paljon käännösvirheitä ja ihmisten sinne tuomia omia tulkintoja. Niinpä vuoden 1992 käännös on joissakin kohdin erilainen kuin aikaisempi käännös myös sisällöllisesti.
>>
Jos luulet ettei voi olla Raamatun lisäksi mitään pyhää kirjoitusta, niin ole lukinnut Jumalan Raamatun sisään ja pidät Jumalana vain sitä, minkä olet lukinnut. Silloin Raamattu on jumalasi, kuollut jumala.
>
Mitään ristiriitaa ei ole Raamatun ja Mormonin kirjan välillä.
>
Raamatussa on paljon käännösvirheitä ja ihmisten sinne tuomia omia tulkintoja. Niinpä vuoden 1992 käännös on joissakin kohdin erilainen kuin aikaisempi käännös myös sisällöllisesti.Rintti kirjoitti:
>>
Jos luulet ettei voi olla Raamatun lisäksi mitään pyhää kirjoitusta, niin ole lukinnut Jumalan Raamatun sisään ja pidät Jumalana vain sitä, minkä olet lukinnut. Silloin Raamattu on jumalasi, kuollut jumala.
>
Mitään ristiriitaa ei ole Raamatun ja Mormonin kirjan välillä.
>
Raamatussa on paljon käännösvirheitä ja ihmisten sinne tuomia omia tulkintoja. Niinpä vuoden 1992 käännös on joissakin kohdin erilainen kuin aikaisempi käännös myös sisällöllisesti.Mormonin kirja on saatu jumalallista tietä. Se toteuttaa Ilm. 14:6 kohdassa olevan ennustuksen. Mormonin kirjan alussa on ensin kolmen ja siten kahdeksan silminnäkijän todistukset siitä, että he näkivät levyt. Monet näistä silminnäkilöistä erosivat tai erotettiin kirkosta, mutta kukaan ei perunut koskaan todistustaan. Kaveriteoriasi ei siis päde.
Jumala ei ole kehittynyt ihmisestä, sillä hän oli ennen ihmistä ja ihminen on tehty hänen kuvakseen ja tulemaan hänen kaltaisekseen. Osaatko sanoa, miten Jumalasta tuli sellainen kuin hän on? Tyhjästä ei synny mitään. Hän on aivan hyvin voinut olla sellainen kuin me nyt. Silti hän on voinut olla aina. Meissäkin on jotain sellaista, mitä kukaan ei ole koskaan luonut eikä ole voinut luoda. Raamatussa meitä sanotaan jumaliksi.
Jumala on henkikin. Se ei estä, ettei hänellä olisi luuta ja lihaa olevaa ruumista. Ainakin Kristuksella on ruumis. Sellaisena hän astui ylös taivaaseen.
Olemme kaikki taivaallisen Isämme henkilapsia. Kristus on vanhin veljemme. Saatanakin on meidän kaikkien henkiveli, sillä hänkin on Isän henkilapsi, mutta hän kapinoi ja halusi itselleen Isän kunnian ja aseman. Taivaassa syttyi sota ja hänet sekä 1/3 taivaassa olleista karkoitettiin alas niin, etteivät he saaneet tilaisuutta saada fyysistä ruumista. Heidän kehittymisensä hyvässä pysähtyi.
Olet täysin tietämätön kirkkomme todellisesta luonteesta. Olet omaksunut kritiikittömästi vastustajiemme väitteitä. Tästä saat oikeaa tietoa halutessasi:
http://www.mormon.org
Oikeassa yläkulmassa on kielivalikko ellei sivusto aukea suomeksi.Tapani1 kirjoitti:
Mormonin kirja on saatu jumalallista tietä. Se toteuttaa Ilm. 14:6 kohdassa olevan ennustuksen. Mormonin kirjan alussa on ensin kolmen ja siten kahdeksan silminnäkijän todistukset siitä, että he näkivät levyt. Monet näistä silminnäkilöistä erosivat tai erotettiin kirkosta, mutta kukaan ei perunut koskaan todistustaan. Kaveriteoriasi ei siis päde.
Jumala ei ole kehittynyt ihmisestä, sillä hän oli ennen ihmistä ja ihminen on tehty hänen kuvakseen ja tulemaan hänen kaltaisekseen. Osaatko sanoa, miten Jumalasta tuli sellainen kuin hän on? Tyhjästä ei synny mitään. Hän on aivan hyvin voinut olla sellainen kuin me nyt. Silti hän on voinut olla aina. Meissäkin on jotain sellaista, mitä kukaan ei ole koskaan luonut eikä ole voinut luoda. Raamatussa meitä sanotaan jumaliksi.
Jumala on henkikin. Se ei estä, ettei hänellä olisi luuta ja lihaa olevaa ruumista. Ainakin Kristuksella on ruumis. Sellaisena hän astui ylös taivaaseen.
Olemme kaikki taivaallisen Isämme henkilapsia. Kristus on vanhin veljemme. Saatanakin on meidän kaikkien henkiveli, sillä hänkin on Isän henkilapsi, mutta hän kapinoi ja halusi itselleen Isän kunnian ja aseman. Taivaassa syttyi sota ja hänet sekä 1/3 taivaassa olleista karkoitettiin alas niin, etteivät he saaneet tilaisuutta saada fyysistä ruumista. Heidän kehittymisensä hyvässä pysähtyi.
Olet täysin tietämätön kirkkomme todellisesta luonteesta. Olet omaksunut kritiikittömästi vastustajiemme väitteitä. Tästä saat oikeaa tietoa halutessasi:
Oikeassa yläkulmassa on kielivalikko ellei sivusto aukea suomeksi.
Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin,
jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille,
kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
Huomaa, ajatus on tämä: "toisella enkelillä oli evankeliumi", EI: "enkelillä oli toinen evankeliumi". Mainitsemasi Ilmestyskirjan kohta ei liity mitenkään mormonismin syntyyn. Sen lisäksi on kirjoitettu:
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta
julistaisi teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet,
hän olkoon kirottu.
Jos Raamatun mainintaa etsit, se voisi olla 2Tess.2:11 mainittu Jumalan lähettämä väkevä eksytys, joku niistä monista vääryyden viettelyksistä, jotka kohtaavat niitä jotka eivät ota vastaan rakkauta totuuteen. Olen ajatellut, että tuo eksytys olisi enemmän oikean evankeliumin kaltainen, mutta voihan niitä eksytyksiä olla ihan jokaisen korvasyyhyyn.
Miten Jumalasta tuli sellainen, kun on? Jo kysymyksesi lähtee Raamatun vastaisesta ennakko-oletuksesta, että Jumala muuttuu. Raamattu todistaa Jumalan olevan muuttumaton. Kaikki muu muuttuu, mutta Jumala pysyy samana. Hänhän ON täydellinen.
Opetus lihaa ja luuta olevasta Kolob-tähdellä vaimonsa kanssa "henkilapsia" sittäneestä jumalasta on Smith'n mielikuvituksen tuotetta. Raamattu ei sano, että "Jumala on henkikin", vaan "Jumala ON Henki". Kristuksesta Raamattu puhuu mm. näkymättömän Jumalan kuvana ja Hänen kirkkautensa säteilynä.
Raamatussa on ihmisen Jumalaan johtava sukupuu. Kuitenkaan, jos puhumme "Jumalan lapseudesta" siten, kuin Raamattu tätä termiä käyttää, Jumala ei ole kaikkien ihmisten Isä. Luonnollinen ihminen on kuollut Jumalalle. Sen takia ei Kristuskaan ei ole kaikkien ihmisten veli. Se tapahtuu vasta uudestisyntymässä. Jeesuksen omilla on Jumalan Henki. Jumalan lapseus on mahdollista vain Jeesuksen kautta.
Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan,
Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat Hänen nimeensä,
jotka eivät ole syntyneet verestä
eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta,
vaan Jumalasta. (Joh.1:12,13)
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia
Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
olette Kristuksen päällenne pukeneet. (Gal.3:26,27)
Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa,
vaan te olette saaneet lapseuden hengen,
jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa,
että me olemme Jumalan lapsia.
Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä,
Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä,
jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme,
että me yhdessä myös kirkastuisimme. (Room.8:14-17)
Enkeleitä kyllä kuvataan Raamatussa "jumalan poikina", mutta kuitenkin Herra Jeesus on Jumalan AINOKAINEN Poika. Jumala luonut kaiken - enkelitkin - Jeesuksen kautta. Enkelit eivät siis ole mitenkään verrattavissa Jeesukseen. Sillä kenelle enkeleistä Jumala koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva Hänen Isänsä, ja Hän on oleva minun Poikani"? Saatana sen sijaan on langennut enkeliruhtinas. Myöskään ihmiset eivät ole enkeleitä. Enkelit ovat palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä.
Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen:
"Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat,
tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi,
kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit,
ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
asetit kaikki hänen jalkojensa alle."Rintti kirjoitti:
Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin,
jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille,
kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
Huomaa, ajatus on tämä: "toisella enkelillä oli evankeliumi", EI: "enkelillä oli toinen evankeliumi". Mainitsemasi Ilmestyskirjan kohta ei liity mitenkään mormonismin syntyyn. Sen lisäksi on kirjoitettu:
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta
julistaisi teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet,
hän olkoon kirottu.
Jos Raamatun mainintaa etsit, se voisi olla 2Tess.2:11 mainittu Jumalan lähettämä väkevä eksytys, joku niistä monista vääryyden viettelyksistä, jotka kohtaavat niitä jotka eivät ota vastaan rakkauta totuuteen. Olen ajatellut, että tuo eksytys olisi enemmän oikean evankeliumin kaltainen, mutta voihan niitä eksytyksiä olla ihan jokaisen korvasyyhyyn.
Miten Jumalasta tuli sellainen, kun on? Jo kysymyksesi lähtee Raamatun vastaisesta ennakko-oletuksesta, että Jumala muuttuu. Raamattu todistaa Jumalan olevan muuttumaton. Kaikki muu muuttuu, mutta Jumala pysyy samana. Hänhän ON täydellinen.
Opetus lihaa ja luuta olevasta Kolob-tähdellä vaimonsa kanssa "henkilapsia" sittäneestä jumalasta on Smith'n mielikuvituksen tuotetta. Raamattu ei sano, että "Jumala on henkikin", vaan "Jumala ON Henki". Kristuksesta Raamattu puhuu mm. näkymättömän Jumalan kuvana ja Hänen kirkkautensa säteilynä.
Raamatussa on ihmisen Jumalaan johtava sukupuu. Kuitenkaan, jos puhumme "Jumalan lapseudesta" siten, kuin Raamattu tätä termiä käyttää, Jumala ei ole kaikkien ihmisten Isä. Luonnollinen ihminen on kuollut Jumalalle. Sen takia ei Kristuskaan ei ole kaikkien ihmisten veli. Se tapahtuu vasta uudestisyntymässä. Jeesuksen omilla on Jumalan Henki. Jumalan lapseus on mahdollista vain Jeesuksen kautta.
Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan,
Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat Hänen nimeensä,
jotka eivät ole syntyneet verestä
eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta,
vaan Jumalasta. (Joh.1:12,13)
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia
Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
olette Kristuksen päällenne pukeneet. (Gal.3:26,27)
Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa,
vaan te olette saaneet lapseuden hengen,
jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa,
että me olemme Jumalan lapsia.
Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä,
Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä,
jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme,
että me yhdessä myös kirkastuisimme. (Room.8:14-17)
Enkeleitä kyllä kuvataan Raamatussa "jumalan poikina", mutta kuitenkin Herra Jeesus on Jumalan AINOKAINEN Poika. Jumala luonut kaiken - enkelitkin - Jeesuksen kautta. Enkelit eivät siis ole mitenkään verrattavissa Jeesukseen. Sillä kenelle enkeleistä Jumala koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva Hänen Isänsä, ja Hän on oleva minun Poikani"? Saatana sen sijaan on langennut enkeliruhtinas. Myöskään ihmiset eivät ole enkeleitä. Enkelit ovat palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä.
Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen:
"Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat,
tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi,
kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit,
ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
asetit kaikki hänen jalkojensa alle."Käytät vuoden 1938 käännöstä. Vuoden 1992 käännöksessä ei puhuta toisesta vaan uudesta enkelistä. Vedät tästä "toisesta" -sanasta pitkälle meneviä johtopäätöksiä jopa toiseen evankeliumiin eli väärää evankeliumiin asti. Kohta Ilm. 14:6 puhuu kuitenkin ikuisesta (v.:n 1992 käännös) evankeliumista, joka tullaan julistamaan "maan asukkaille, kaikille kasoille, heimoille, kielille ja maille". Vanhempi käännöskään ei puhu toisenlaisesta evankeliumista vaan iankaikkisesta evankeliumista.
Kysymyksessä on ikuinen evankeliumi eikä suinkaan toisenlainen evankeliumi. Mikään tuossa kohdassa ei viittaa toisenlaiseen evankeliumiin.
On kysyttävä miksi evankeliumi on vielä julistettava, jos se jo on maan päällä? - Siksi, että se ei ole säilynyt puhtaana. Siihen on tullut monia alkuperäisestä poikkeavia piirteitä ja oppeja, kuten kolminaisuusoppi ja mm. lukuisat eri tavoin suoritettavat kastamistavat, naispappeus, selibaatti ym. Aluksi ei niin ollut, vaan kaikki olivat yksimielisiä. Nyt on tuhansia erilaisia kirkkoja ja oppeja. Kuitenkin kaikesta on vain yksi totuus. Tuon uuden enkelin tehtävänä oli palauttaa ikuinen evankeliumi sellaisena kuin Kristus sen antoi.
2. Tess. 2:11 kohdassa mainittu eksytys ei ole suinkaan Jumalan lähettämä vaan sallima siksi, että ihmiset eivät rakasta totuutta. Raamattu ei ole kaikessa tarkka. Kun ihmiset eivät rakasta totuutta, niin siitä on seurannut se eksytys, luopumus, jossa kristikunta nyt on monina erilaisina oppeineen ja kirkkoineen. On rakennettu mm. epäraamatullinen näkymättömän kirkon oppi. Oikea kirkko oli sellainen, jota apostolit johtivat Kristuksen valtuudella. Se oli näkyvä, mutta siitä luovuttiin ja hyväksyttiin Rooman keisari kirkon johtajaksi. Siitä hajaannus jatkui.
Jumala ei muutu. Hän on täydellinen. Hänessä on toteutunut ikuisesti mahdollisena ollut täydellisyys. Sellaisiksi meidätkin on luotu tulemaan. Mutta miten Jumalasta on tullut sellainen? Tätä on lupa kysyä. Hän muistuttaa meitä ja me häntä, koska meidät on luotu hänen kuvikseen ja kaltaisikseen.
Kristuksella on lihaa ja luuta oleva ruumis. Miksi sellaista ei voisi olla Isällä? - Sellainen Poika kuin Isä! "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." He ovat yhtä, mutta eivät sama olento. Meitä on Kristus kehottanut olemaan yhtä samalla tavalla kuin Isä ja hän ovat yhtä.
Olemme kaikki Isän henkilapsia, mutta Kristus on Isän Ainoasyntyinen lihan mukaan. Jos synnymme uudesti Kristuksen sovituksen kautta, tulee meistä Kristuksen lapsia. Tässä mielessä myös Kristus on Isä, mutta silti meillä on kaikilla yhteinen henkiemme taivaallinen Isä.Tapani1 kirjoitti:
Käytät vuoden 1938 käännöstä. Vuoden 1992 käännöksessä ei puhuta toisesta vaan uudesta enkelistä. Vedät tästä "toisesta" -sanasta pitkälle meneviä johtopäätöksiä jopa toiseen evankeliumiin eli väärää evankeliumiin asti. Kohta Ilm. 14:6 puhuu kuitenkin ikuisesta (v.:n 1992 käännös) evankeliumista, joka tullaan julistamaan "maan asukkaille, kaikille kasoille, heimoille, kielille ja maille". Vanhempi käännöskään ei puhu toisenlaisesta evankeliumista vaan iankaikkisesta evankeliumista.
Kysymyksessä on ikuinen evankeliumi eikä suinkaan toisenlainen evankeliumi. Mikään tuossa kohdassa ei viittaa toisenlaiseen evankeliumiin.
On kysyttävä miksi evankeliumi on vielä julistettava, jos se jo on maan päällä? - Siksi, että se ei ole säilynyt puhtaana. Siihen on tullut monia alkuperäisestä poikkeavia piirteitä ja oppeja, kuten kolminaisuusoppi ja mm. lukuisat eri tavoin suoritettavat kastamistavat, naispappeus, selibaatti ym. Aluksi ei niin ollut, vaan kaikki olivat yksimielisiä. Nyt on tuhansia erilaisia kirkkoja ja oppeja. Kuitenkin kaikesta on vain yksi totuus. Tuon uuden enkelin tehtävänä oli palauttaa ikuinen evankeliumi sellaisena kuin Kristus sen antoi.
2. Tess. 2:11 kohdassa mainittu eksytys ei ole suinkaan Jumalan lähettämä vaan sallima siksi, että ihmiset eivät rakasta totuutta. Raamattu ei ole kaikessa tarkka. Kun ihmiset eivät rakasta totuutta, niin siitä on seurannut se eksytys, luopumus, jossa kristikunta nyt on monina erilaisina oppeineen ja kirkkoineen. On rakennettu mm. epäraamatullinen näkymättömän kirkon oppi. Oikea kirkko oli sellainen, jota apostolit johtivat Kristuksen valtuudella. Se oli näkyvä, mutta siitä luovuttiin ja hyväksyttiin Rooman keisari kirkon johtajaksi. Siitä hajaannus jatkui.
Jumala ei muutu. Hän on täydellinen. Hänessä on toteutunut ikuisesti mahdollisena ollut täydellisyys. Sellaisiksi meidätkin on luotu tulemaan. Mutta miten Jumalasta on tullut sellainen? Tätä on lupa kysyä. Hän muistuttaa meitä ja me häntä, koska meidät on luotu hänen kuvikseen ja kaltaisikseen.
Kristuksella on lihaa ja luuta oleva ruumis. Miksi sellaista ei voisi olla Isällä? - Sellainen Poika kuin Isä! "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." He ovat yhtä, mutta eivät sama olento. Meitä on Kristus kehottanut olemaan yhtä samalla tavalla kuin Isä ja hän ovat yhtä.
Olemme kaikki Isän henkilapsia, mutta Kristus on Isän Ainoasyntyinen lihan mukaan. Jos synnymme uudesti Kristuksen sovituksen kautta, tulee meistä Kristuksen lapsia. Tässä mielessä myös Kristus on Isä, mutta silti meillä on kaikilla yhteinen henkiemme taivaallinen Isä.
En tarkoittanut, että mainittu ilmestyskirjan kohta olisi luettava, tai edes voitaisiin lukea ”enkelillä oli toinen evankeliumi”. Suoraan sanoen tuo kohta ei liity mitenkään mormonismiin. Ei ole olemassa toisenlaista evankeliumia. Siis, evankeliumin nimellä julistettava eksytys ei ole edes mitään evankeliumia. Sorruin sanoilla kikkailuun ja sinä aloit puimaan tätä epäoleellisuutta.
Perustelit tarvetta mormonismille sillä, että evankeliumi ei ole säilynyt puhtaana. Miksi tarvitaan uusi, jos ei ole pysytty alkuperäisessä? Jospa Ilmestskirjan enkelin sanoma onkin paluu alkuperäiseen Raamatun opetukseen - siitähän kristikunta on poikennut. Mormonioppi sen sijaan tuo mukanaan paljon alkuperäiselle kristinuskolle täysin vierasta ainesta.
2. Tess. 2:11 kohdassa mainittu eksytys on nimenomaan Jumalan lähettämä. Niin Raamatussa lukee. Kreikan verbillä ”pempo” ei ole merkitystä ”sallia”.
3992 πεμπω pempo pem'-po
apparently a root word; TDNT-1:398,67; v
AV-send 77, thrust in 2, again send 2; 81
1) to send
1a) to bid a thing to be carried to one
1b) to send (thrust or insert) a thing into another
Synonyms
See Definition for αποστελλω 49
See Definition for πεμπω 3992
3992-is the general term and may even imply accompaniment (as when sent from God)
649-includes a reference to equipment and suggests official or authoritative sending
Eksyminen ei johdu Raamatun epätarkkudesta, vaan se kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen. On tietenkin monta tapaa olla rakastamatta totuutta. ”Toisen todistuksen” perässä meneminen on vain yksi niistä. Täällä suomi24:lläkin on monia, jotka vain meuhkaavat kirkkojensa oppien puolesta Jumalan sanaa vastaan. Ei siitä voi hyvää seurata.
Luettelit ”kristikunnan” epäraamatullisuuksia:
Näkymättömän kirkon oppi
Ensinnäkin, Jumalalla ei ole minkäänlaista kirkkoa, vaan seurakunta, Kristuksen ruumis. Jokainen Jeesuksen oma on myös osa Hänen ruumistaan. Kirkkojen jäsenyydet ja tunnustuskunnat rikkovat tätä yhteyttä. Sen takia kristityn ei tule olla minkään kirkon jäsen. Tämä on totuus, jota jokainen kirkko viimeiseen asti vastustaa.
Seurakunnan näkymättömyys johtuu siitä, että kristityt tahtovat sitoutua kirkkoihinsa. Kristityt eivät ole yhtä. He ovat hajaannuksessa ja vallitsee oppien sekoitus. Maailma näkee vain Karitsan morsiamen irvikuvan, sen Ilmesyskirjan yleisen naisen tyttärineen. Paluu alkuperäiseen yhteyteen edellyttää luopumista siitä, mikä erottaa. Kun seurakunta on yhtä, se näkyy ja maailma uskoo.
Kolminaisuus
Ei puhuta Raamatussa kolminaisuusopista. Sen takia ei kristittyjenkään tulisi opettaa Jumalan sanana. En vastusta niinkään sen sisältöä, vaan sitä, että moinen oppi on nostettu uskon kohteeksi ja kristillisyyden määritelmäksi ohi sen, mitä Raamattu sanoo. Kolminaisuuden sijaan jumalankuvaksi ei tule sitten asettaa mitään muutakaan ihmisoppia. Raamatun ilmoitus riittäköön. Näkyy muuten mormonikirkkokin unohtaneen toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa”.
Naispappeus
Raamatun mukaan Kristus on ylimmäinen pappi ja jokainen Hänen omansa on pappi. Raamattu ei tunne kirkonpappeutta. Kirkkolaitos – mormonikirkkokin mukaan lukien – on sotkenut pappeuden ja seurakunnan vanhemmiston. Mukaan on otettu aineksia vanhentuneesta Vanhan liiton uhripalveluksesta ja pakanauskontojen kulttimenoista. ”Naispappeuden” vastustaminen/puolustaminen on siten tietämättömyyttä. On muuten merkillistä, että asioita, joita ”naispapit” eivät saisi tehdä (tarkoitan nyt evlut), ei mitenkään rajoiteta Raamatussa. Kastajan sukupuolesta, tai asemasta ei mainita mitään. ”Ehtoollisen jakaja” on Raamatulle täysin tuntematon virka. Mainittakoon vielä, että Raamattu ei edes tunne koko pakanallista käsitettä ”sakramentti”. Opettaminen on asia, josta Raamatussa tähän liityen mainitaan. Sen tekee ongelmalliseksi se, että nainen voi profetoida ja profetoiminen taas on pitkälti opettamista. Kirkossakin oli ennen ”naispappeutta” lehtorin virka, johon juuri kului opettaminen.
Selibaatti
Tarkoitatko vaatimusta katolisten kirkonpappien selibaatista? Se ei perustu Raamattuun. Jokainen voi itse kohdallaan päättää, aviotuuko vai ei. Ei siis ole naimapakkoakaan.
Käsitätkö Jumalan jonain vielä korkeamman voiman alaisena olevana: "Tullut sellainen" ja ”Hänessä on toteutunut ikuisesti mahdollisena ollut täydellisyys”?Rintti kirjoitti:
En tarkoittanut, että mainittu ilmestyskirjan kohta olisi luettava, tai edes voitaisiin lukea ”enkelillä oli toinen evankeliumi”. Suoraan sanoen tuo kohta ei liity mitenkään mormonismiin. Ei ole olemassa toisenlaista evankeliumia. Siis, evankeliumin nimellä julistettava eksytys ei ole edes mitään evankeliumia. Sorruin sanoilla kikkailuun ja sinä aloit puimaan tätä epäoleellisuutta.
Perustelit tarvetta mormonismille sillä, että evankeliumi ei ole säilynyt puhtaana. Miksi tarvitaan uusi, jos ei ole pysytty alkuperäisessä? Jospa Ilmestskirjan enkelin sanoma onkin paluu alkuperäiseen Raamatun opetukseen - siitähän kristikunta on poikennut. Mormonioppi sen sijaan tuo mukanaan paljon alkuperäiselle kristinuskolle täysin vierasta ainesta.
2. Tess. 2:11 kohdassa mainittu eksytys on nimenomaan Jumalan lähettämä. Niin Raamatussa lukee. Kreikan verbillä ”pempo” ei ole merkitystä ”sallia”.
3992 πεμπω pempo pem'-po
apparently a root word; TDNT-1:398,67; v
AV-send 77, thrust in 2, again send 2; 81
1) to send
1a) to bid a thing to be carried to one
1b) to send (thrust or insert) a thing into another
Synonyms
See Definition for αποστελλω 49
See Definition for πεμπω 3992
3992-is the general term and may even imply accompaniment (as when sent from God)
649-includes a reference to equipment and suggests official or authoritative sending
Eksyminen ei johdu Raamatun epätarkkudesta, vaan se kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen. On tietenkin monta tapaa olla rakastamatta totuutta. ”Toisen todistuksen” perässä meneminen on vain yksi niistä. Täällä suomi24:lläkin on monia, jotka vain meuhkaavat kirkkojensa oppien puolesta Jumalan sanaa vastaan. Ei siitä voi hyvää seurata.
Luettelit ”kristikunnan” epäraamatullisuuksia:
Näkymättömän kirkon oppi
Ensinnäkin, Jumalalla ei ole minkäänlaista kirkkoa, vaan seurakunta, Kristuksen ruumis. Jokainen Jeesuksen oma on myös osa Hänen ruumistaan. Kirkkojen jäsenyydet ja tunnustuskunnat rikkovat tätä yhteyttä. Sen takia kristityn ei tule olla minkään kirkon jäsen. Tämä on totuus, jota jokainen kirkko viimeiseen asti vastustaa.
Seurakunnan näkymättömyys johtuu siitä, että kristityt tahtovat sitoutua kirkkoihinsa. Kristityt eivät ole yhtä. He ovat hajaannuksessa ja vallitsee oppien sekoitus. Maailma näkee vain Karitsan morsiamen irvikuvan, sen Ilmesyskirjan yleisen naisen tyttärineen. Paluu alkuperäiseen yhteyteen edellyttää luopumista siitä, mikä erottaa. Kun seurakunta on yhtä, se näkyy ja maailma uskoo.
Kolminaisuus
Ei puhuta Raamatussa kolminaisuusopista. Sen takia ei kristittyjenkään tulisi opettaa Jumalan sanana. En vastusta niinkään sen sisältöä, vaan sitä, että moinen oppi on nostettu uskon kohteeksi ja kristillisyyden määritelmäksi ohi sen, mitä Raamattu sanoo. Kolminaisuuden sijaan jumalankuvaksi ei tule sitten asettaa mitään muutakaan ihmisoppia. Raamatun ilmoitus riittäköön. Näkyy muuten mormonikirkkokin unohtaneen toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa”.
Naispappeus
Raamatun mukaan Kristus on ylimmäinen pappi ja jokainen Hänen omansa on pappi. Raamattu ei tunne kirkonpappeutta. Kirkkolaitos – mormonikirkkokin mukaan lukien – on sotkenut pappeuden ja seurakunnan vanhemmiston. Mukaan on otettu aineksia vanhentuneesta Vanhan liiton uhripalveluksesta ja pakanauskontojen kulttimenoista. ”Naispappeuden” vastustaminen/puolustaminen on siten tietämättömyyttä. On muuten merkillistä, että asioita, joita ”naispapit” eivät saisi tehdä (tarkoitan nyt evlut), ei mitenkään rajoiteta Raamatussa. Kastajan sukupuolesta, tai asemasta ei mainita mitään. ”Ehtoollisen jakaja” on Raamatulle täysin tuntematon virka. Mainittakoon vielä, että Raamattu ei edes tunne koko pakanallista käsitettä ”sakramentti”. Opettaminen on asia, josta Raamatussa tähän liityen mainitaan. Sen tekee ongelmalliseksi se, että nainen voi profetoida ja profetoiminen taas on pitkälti opettamista. Kirkossakin oli ennen ”naispappeutta” lehtorin virka, johon juuri kului opettaminen.
Selibaatti
Tarkoitatko vaatimusta katolisten kirkonpappien selibaatista? Se ei perustu Raamattuun. Jokainen voi itse kohdallaan päättää, aviotuuko vai ei. Ei siis ole naimapakkoakaan.
Käsitätkö Jumalan jonain vielä korkeamman voiman alaisena olevana: "Tullut sellainen" ja ”Hänessä on toteutunut ikuisesti mahdollisena ollut täydellisyys”?Sinulla on itsenäiseen ajatteluun perustuvia näkemyksiä tai sitten kuulut johonkin uskontoon, joka opettaa noin. Oletko Jehovan todistajia? En tunne heidän oppejaan niin hyvin, että osaisin sanoa varmasti.
Uutta evankeliumia ei todellakaan tarvita, mutta alkuperäisen palauttaminen on ollut välttämätöntä. Alkuperäisessä ei ole pysytty. Arvelit aivan oikein: " Jospa Ilmestyskirjan enkelin sanoma onkin paluu alkuperäiseen Raamatun opetukseen - siitähän kristikunta on poikennut." Mutta siinä olet väärässä kun sanoit: "Mormonioppi sen sijaan tuo mukanaan paljon alkuperäiselle kristinuskolle täysin vierasta ainesta." Kaikki mitä meillä on, oli myös alkukirkolla.
Onko eksytys lähetetty vai sallittu on sikäli merkityksellinen, ettei Jumala ketään eksytä. Ihmiset itse eksyvät, kun eivät rakasta totuutta. Jumala sallii sen, sillä hän ei pakota ketään seuraamaan totuutta. Alkukielen sana on voinut olla epätarkka kuvaamaan sitä, miten eksytys tulee. On ollut yksinkertaisempaa sanoa, että Jumala lähetti eksytyksen.
Totuuden rakkauteen kuuluu mm. se. ettemme kiellä Jumalan mahdollisuutta todistaa evankeliumista niin monella tavalla ja kertaa kuin hän haluaa. Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta. Jokainen voi saada siitä varmuuden, kun tutkii ja tekee niin kuin on neuvottu:
"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne."(Jaak. 1:5-6)
"Ja kun te nämä saatte, minä kehottaisin teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä totuuden Pyhän Hengen voimalla." (Moroni 10:6)
Kristuksen kirkko oli näkyvä. Sitä johtivat 12 apostolia. Nyt tuo kirkko on palautettu. Siksi maan päällä on taas näkyvä Jumalan, Kristuksen, kirkko.
Kolminaisuusopista olemme nähtävästi samaa mieltä. Se on ihmisten keksintöä. Sitä en ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: " Näkyy muuten mormonikirkkokin unohtaneen toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa”. Jumalankuvamme on juuri sellainen, kuin on pääteltävissä Raamatusta.
Mitä pappeuteen tulee, niin se kuuluu ehdottomasti Kristuksen kirkkoon. Alusta asti sen virkoja ovat olleet mm. apostolit, seitsenkymmenet, vanhimmat, papit, opettajat, diakonit. Pappeuteen kutsutaan ja kutsujalla tulee olla kutsumisen valtuus:
Joh. 15:16 mukaan Kristus kutsui apostolit.
Hepr. 5:4: "Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, van ylipapin kutsuu Jumala, joka kutusi jo Aaronin." Uudempi käännös on lisännyt ylipappi -sanan. Tässä tarkoitetaan pappeutta kokonaisuudessaan.
Aaron oli Jumalan kutsuma ja valtuuttama, 2. Moos. 28:1; 40:13-15.
Matt. 7:21-29 puhuu niitä, jotka toimivat Kristuksen nimissä ilman valtuutta.
Ap.t. 19:1-6 kertoo, että Paavali kastaa uudelleen valtuudettoman opettajan käännynnäiset. Sen hän saattoi päätellä siitä, etteivät he olleet edes kuulleet Pyhästä Hengestä.
Selibaatista olemme samaa mieltä. Se ei ole raamatullinen periaate.
Jumala ei ole minkään alainen, mutta häntä sitoo oikeudenmukaisuuden laki. Jos hän ei olisi oikeudenmukainen, niin hän lakkaisi olemasta Jumala. Tähän liittyy sovituksen välttämättömyys. Armo ei voi riistää oikeudelta, vaan se vaatii sovituksen. Kristus on sovittajamme ja Lunastajamme, kun täytämme siihen kuuluvat ehdot.Tapani1 kirjoitti:
Sinulla on itsenäiseen ajatteluun perustuvia näkemyksiä tai sitten kuulut johonkin uskontoon, joka opettaa noin. Oletko Jehovan todistajia? En tunne heidän oppejaan niin hyvin, että osaisin sanoa varmasti.
Uutta evankeliumia ei todellakaan tarvita, mutta alkuperäisen palauttaminen on ollut välttämätöntä. Alkuperäisessä ei ole pysytty. Arvelit aivan oikein: " Jospa Ilmestyskirjan enkelin sanoma onkin paluu alkuperäiseen Raamatun opetukseen - siitähän kristikunta on poikennut." Mutta siinä olet väärässä kun sanoit: "Mormonioppi sen sijaan tuo mukanaan paljon alkuperäiselle kristinuskolle täysin vierasta ainesta." Kaikki mitä meillä on, oli myös alkukirkolla.
Onko eksytys lähetetty vai sallittu on sikäli merkityksellinen, ettei Jumala ketään eksytä. Ihmiset itse eksyvät, kun eivät rakasta totuutta. Jumala sallii sen, sillä hän ei pakota ketään seuraamaan totuutta. Alkukielen sana on voinut olla epätarkka kuvaamaan sitä, miten eksytys tulee. On ollut yksinkertaisempaa sanoa, että Jumala lähetti eksytyksen.
Totuuden rakkauteen kuuluu mm. se. ettemme kiellä Jumalan mahdollisuutta todistaa evankeliumista niin monella tavalla ja kertaa kuin hän haluaa. Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta. Jokainen voi saada siitä varmuuden, kun tutkii ja tekee niin kuin on neuvottu:
"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne."(Jaak. 1:5-6)
"Ja kun te nämä saatte, minä kehottaisin teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä totuuden Pyhän Hengen voimalla." (Moroni 10:6)
Kristuksen kirkko oli näkyvä. Sitä johtivat 12 apostolia. Nyt tuo kirkko on palautettu. Siksi maan päällä on taas näkyvä Jumalan, Kristuksen, kirkko.
Kolminaisuusopista olemme nähtävästi samaa mieltä. Se on ihmisten keksintöä. Sitä en ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: " Näkyy muuten mormonikirkkokin unohtaneen toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa”. Jumalankuvamme on juuri sellainen, kuin on pääteltävissä Raamatusta.
Mitä pappeuteen tulee, niin se kuuluu ehdottomasti Kristuksen kirkkoon. Alusta asti sen virkoja ovat olleet mm. apostolit, seitsenkymmenet, vanhimmat, papit, opettajat, diakonit. Pappeuteen kutsutaan ja kutsujalla tulee olla kutsumisen valtuus:
Joh. 15:16 mukaan Kristus kutsui apostolit.
Hepr. 5:4: "Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, van ylipapin kutsuu Jumala, joka kutusi jo Aaronin." Uudempi käännös on lisännyt ylipappi -sanan. Tässä tarkoitetaan pappeutta kokonaisuudessaan.
Aaron oli Jumalan kutsuma ja valtuuttama, 2. Moos. 28:1; 40:13-15.
Matt. 7:21-29 puhuu niitä, jotka toimivat Kristuksen nimissä ilman valtuutta.
Ap.t. 19:1-6 kertoo, että Paavali kastaa uudelleen valtuudettoman opettajan käännynnäiset. Sen hän saattoi päätellä siitä, etteivät he olleet edes kuulleet Pyhästä Hengestä.
Selibaatista olemme samaa mieltä. Se ei ole raamatullinen periaate.
Jumala ei ole minkään alainen, mutta häntä sitoo oikeudenmukaisuuden laki. Jos hän ei olisi oikeudenmukainen, niin hän lakkaisi olemasta Jumala. Tähän liittyy sovituksen välttämättömyys. Armo ei voi riistää oikeudelta, vaan se vaatii sovituksen. Kristus on sovittajamme ja Lunastajamme, kun täytämme siihen kuuluvat ehdot.
Varmasti on toivomisen varaa tekstini selkeydessä. Kehottaisin sinua silti lukemaan tarkemmin mitä olen kirjoittanut. Ajatukseni eivät perustu minkään uskonnon oppeihin, vaan Raamatuun. Jos sitten toisin todistetaan, muutan kantaani. En ole vartiotorniseuran tai minkään muunkaan uskonnon tai ”tosiuskonnon” jäsen, eikä minusta sellaista tule.
Palautus
Ei auta saman toisto ja inttäminen. Perustele. Miten mormonioppi olisi palautettu alkuperäinen Raamatun opetus? Väite on täysin mieletön – Raamatun oppihan on Raamatussa. Pitäisi palata Raamatun opetukseen. Uusien ”pyhien” kirjojen värkkääminen vie auttamatta poispäin siitä.
Vieras aines
En ole oppienne asiantuntija. Jo lyhyellä silmäilyllä löytyy selviä harhoja ja suoranaista valehtelua. Esimerkkinä vaikka moniavioisuussekoilu:
”Aika ajoin Herra on käskenyt kansaansa harjoittamaan moniavioisuutta.” Mitenkäs se nyt menee? Raamatun mukaan KETÄÄN EI siihen kehoitettu. Mooseksen laki nimenomaan kielsi kuninkaita ottamasta monia vaimoja. Sen lisäksi on esittämistänne esimerkeistä mainittava:
* Aabraham otti epäuskossa vaimonsa orjattaren sivuvaimokseen.
* Iisakilla oli vain Rebekka.
* On pelkkä arvaus, että Mooseskaan olisi ollut moniavioinen.
* Salomolla oli tuhat vaimoa. Siitä ei seurannut hyvää.
Aikoinaan kirkkonne jäsenet tarttuivat aseeseen puolustaessaan oppia, josta nyt sanotte: ”Tällä kirkolla ei ole minkäänlaista tekemistä moniavioisuutta harjoittavien kanssa”.
http://www.mormon.org/question/faq/category/answer/0,9777,1601-19-114-1,00.html
”Herra käski” on ollut tekosyynä moneen vääryyten.
Totuudenrakkaus
On eri asia kieltää Jumalan mahdollisuus toimia haluamallaan tavalla, kuin uskoa väärää profeettaa.
Kirkko
Kirkot – sekä instituutiot, että rakennukset – ovat useimmiten kyllä näkyviä. Mutta Kristuksella ei ole kirkkoa. Vai voitko todistaa, että olisi? Kiristuksella on seurakunta, maailmasta ulos ulkopolelle leirin kutsuttujen joukko.
Toinen käsky
Katolista käytäntöä noudattaen myös mormonikirkko unohtaa toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa” Jotta lukumääräksi saadaan jälleen kymmenen, viimeinen käsky ”Älä himoitse” jaetaan kahtia.
http://www.mormon.org/learn/0,8672,857-19,00.html
Pappeus
Olet aika pihalla siitä, mitä Raamattu opettaa pappeudesta. Kirkonpappeudet kuuluvat kirkkoihin, mutta Raamatun opetuksen kanssa sillä asialla ei ole mitään tekemistä. Kristuksessa ei ole miestä, eikä naista. Jokainen Hänen omansa on myös pappi. Luettelemasi seurakuntavirat eivät liity pappeuteen muuten kuin, että niiden vastaanottamisen edellytys luonnollisesti on olla pappi – siis olla uskossa Kristukseen. ”Seitsenkymmenet” sitten taas onkin Raamatulle tuki tuntematon kirkonvirka.
Puolustelit kirkonpappeutta joillakin raamatunpaikoilla:
* Kristus kutsui a p o s t o l i t – ei liity asiaan.
* Heprealaiskirjeen paikka puhuu Kristuksesta – ei liity asiaan.
- Kirjoittaja selittää asian Vanhan liiton esikuvallisen pappeuden kautta.
* Aaronin pappeus oli vanhentnutta Vanhaa liittoa – ei liity asiaan.
* Matteuksen kohdassa ei puhuta ”valtuuden” puuttumisesta.
- Syyksi mainitaan ”laittomuuden tekeminen”
* Viimeinen kohta ei puhu ”valtuudettomasta opettajasta”, eikä ”käännynnäisistä”.
- Nämä kastamattomat olivat USKOSSA ja olivat OPETUSLAPSIA,
vaikka eivät olleetkaan täyttyneet Pyhällä Hengellä.
- Saarnaaja olisi vain tarvinnut lisää opetusta kasteasiassa.
- Hän saattoi olla Apollos, josta Raamattu kertoo:
Tälle oli opetettu Herran tie,
ja hän puhui palavana HENGESSÄ
ja opetti tarkoin Jeesuksesta,
mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
Ennakkoehdot
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä,
että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä,
kuoli meidän edestämme.
Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme,
että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten vapahtaja,
varsinkin uskovien.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.Rintti kirjoitti:
Varmasti on toivomisen varaa tekstini selkeydessä. Kehottaisin sinua silti lukemaan tarkemmin mitä olen kirjoittanut. Ajatukseni eivät perustu minkään uskonnon oppeihin, vaan Raamatuun. Jos sitten toisin todistetaan, muutan kantaani. En ole vartiotorniseuran tai minkään muunkaan uskonnon tai ”tosiuskonnon” jäsen, eikä minusta sellaista tule.
Palautus
Ei auta saman toisto ja inttäminen. Perustele. Miten mormonioppi olisi palautettu alkuperäinen Raamatun opetus? Väite on täysin mieletön – Raamatun oppihan on Raamatussa. Pitäisi palata Raamatun opetukseen. Uusien ”pyhien” kirjojen värkkääminen vie auttamatta poispäin siitä.
Vieras aines
En ole oppienne asiantuntija. Jo lyhyellä silmäilyllä löytyy selviä harhoja ja suoranaista valehtelua. Esimerkkinä vaikka moniavioisuussekoilu:
”Aika ajoin Herra on käskenyt kansaansa harjoittamaan moniavioisuutta.” Mitenkäs se nyt menee? Raamatun mukaan KETÄÄN EI siihen kehoitettu. Mooseksen laki nimenomaan kielsi kuninkaita ottamasta monia vaimoja. Sen lisäksi on esittämistänne esimerkeistä mainittava:
* Aabraham otti epäuskossa vaimonsa orjattaren sivuvaimokseen.
* Iisakilla oli vain Rebekka.
* On pelkkä arvaus, että Mooseskaan olisi ollut moniavioinen.
* Salomolla oli tuhat vaimoa. Siitä ei seurannut hyvää.
Aikoinaan kirkkonne jäsenet tarttuivat aseeseen puolustaessaan oppia, josta nyt sanotte: ”Tällä kirkolla ei ole minkäänlaista tekemistä moniavioisuutta harjoittavien kanssa”.
http://www.mormon.org/question/faq/category/answer/0,9777,1601-19-114-1,00.html
”Herra käski” on ollut tekosyynä moneen vääryyten.
Totuudenrakkaus
On eri asia kieltää Jumalan mahdollisuus toimia haluamallaan tavalla, kuin uskoa väärää profeettaa.
Kirkko
Kirkot – sekä instituutiot, että rakennukset – ovat useimmiten kyllä näkyviä. Mutta Kristuksella ei ole kirkkoa. Vai voitko todistaa, että olisi? Kiristuksella on seurakunta, maailmasta ulos ulkopolelle leirin kutsuttujen joukko.
Toinen käsky
Katolista käytäntöä noudattaen myös mormonikirkko unohtaa toisen käskyn ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa” Jotta lukumääräksi saadaan jälleen kymmenen, viimeinen käsky ”Älä himoitse” jaetaan kahtia.
http://www.mormon.org/learn/0,8672,857-19,00.html
Pappeus
Olet aika pihalla siitä, mitä Raamattu opettaa pappeudesta. Kirkonpappeudet kuuluvat kirkkoihin, mutta Raamatun opetuksen kanssa sillä asialla ei ole mitään tekemistä. Kristuksessa ei ole miestä, eikä naista. Jokainen Hänen omansa on myös pappi. Luettelemasi seurakuntavirat eivät liity pappeuteen muuten kuin, että niiden vastaanottamisen edellytys luonnollisesti on olla pappi – siis olla uskossa Kristukseen. ”Seitsenkymmenet” sitten taas onkin Raamatulle tuki tuntematon kirkonvirka.
Puolustelit kirkonpappeutta joillakin raamatunpaikoilla:
* Kristus kutsui a p o s t o l i t – ei liity asiaan.
* Heprealaiskirjeen paikka puhuu Kristuksesta – ei liity asiaan.
- Kirjoittaja selittää asian Vanhan liiton esikuvallisen pappeuden kautta.
* Aaronin pappeus oli vanhentnutta Vanhaa liittoa – ei liity asiaan.
* Matteuksen kohdassa ei puhuta ”valtuuden” puuttumisesta.
- Syyksi mainitaan ”laittomuuden tekeminen”
* Viimeinen kohta ei puhu ”valtuudettomasta opettajasta”, eikä ”käännynnäisistä”.
- Nämä kastamattomat olivat USKOSSA ja olivat OPETUSLAPSIA,
vaikka eivät olleetkaan täyttyneet Pyhällä Hengellä.
- Saarnaaja olisi vain tarvinnut lisää opetusta kasteasiassa.
- Hän saattoi olla Apollos, josta Raamattu kertoo:
Tälle oli opetettu Herran tie,
ja hän puhui palavana HENGESSÄ
ja opetti tarkoin Jeesuksesta,
mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
Ennakkoehdot
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä,
että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä,
kuoli meidän edestämme.
Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme,
että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten vapahtaja,
varsinkin uskovien.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.Palautus tarkoittaa sitä, että alkuperäinen Kristuksen oppi, toimitukset, valtuus ja kirkon järjestys ovat taas maan päällä. Kirkkoa johtavat 12 apostolia samalla valtuudella, joka oli Kristuksen kutsumilla ja asettamilla apostoleilla. Ylösnousseina olentoina Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Melkisedekin pappeuden. Johannes Kastaja oli sitä ennen palauttanut parannuksen evankeliumin ja upotuskasteen avaimet.
Mormonin kirja on saatu toiseksi todistukseksi Kristuksesta. Se kuuluu olennaisesti palautuksen tapahtumiin.
Vierasta ainesta ei ole Raamatussa sanottuun nähden. Moniavioisuus oli VT:n aikainen vanhurskaiden henkilöiden harjoittama avioliittomuoto. Se oli luvallista vain "profeetan käden alla". Daavid ja Salomo rikkoivat tuota sääntöä.
Totuuden rakkaus on edellytys sille, että otamme evankeliumin vastaan ja ymmärrämme sen.
Kristus perusti näkyvän kirkon. Nyt tuo kirkko on palautettu kaikkineen, kuten edellä olen maininnut.
Emme ole tehneet itsellemme Jumalan kuvaa. - Mitä sillä tarkoitat? Mitään emme ole poistaneet käskyistä. Niiden lukumääräinen jaottelu ei olennaista.
Seitsenkymmenet mainitaan Raamatussa Luuk. 10:1 toisin kuin esitit. Raamatussa sanotaan kyllä seitsemänkymmentäkaksi, mutta tuota ryhmää sanotaan seitsenkymmeniksi. Lukumäärä voi vaihdella 70. Näitä 70 ryhmiä voi olla useita. Tämä on tarkemmin ilmoitettu myöhemmissä ilmoituksissa.
Tekstiä on Raamatussa muutettu siten, että se saataisiin näyttämään vain Kristusta tarkoittavaksi, kun puhutaan ylipapista. Myös ainakin apostoleilla oli sama ylipapin virka kuin Kristuksella. Kristus antoi Pietarille valtuuden sitoa ja päästää eli taivasten valtakunnan avaimet. Tarkoittavat johtamisvaltuutta ja valtuutta toimituksiin. Pietari saattoi delegoida tuota valtuutta.
Pappeutta ei saada automaattisesti kasteessa, kuten jotkut väittävät, vaan siihen kutsutaan ja kutsujalla tulee olla kutsumisen valtuus kuten oli Mooseksella Jumalalta.
Aaronin pappeus on ns. alemaa ja avustavaa pappeutta. Se on korkeamman pappeuden alaista.
Laittomuuden tekeminen on toimimista ilman valtuutta jonkun nimissä. Tätä voi verrata prokuuraan. Vain prokuristilla on oikeus kirjoittaa liikeyrityksen nimi.
On hyvä, että tiedossasi on kirkon virallista oppia sisältävä nettisivusto:
Se on laajin suomenkielinen sivusto opeistamme ja käytännöistämme.Tapani1 kirjoitti:
Palautus tarkoittaa sitä, että alkuperäinen Kristuksen oppi, toimitukset, valtuus ja kirkon järjestys ovat taas maan päällä. Kirkkoa johtavat 12 apostolia samalla valtuudella, joka oli Kristuksen kutsumilla ja asettamilla apostoleilla. Ylösnousseina olentoina Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Melkisedekin pappeuden. Johannes Kastaja oli sitä ennen palauttanut parannuksen evankeliumin ja upotuskasteen avaimet.
Mormonin kirja on saatu toiseksi todistukseksi Kristuksesta. Se kuuluu olennaisesti palautuksen tapahtumiin.
Vierasta ainesta ei ole Raamatussa sanottuun nähden. Moniavioisuus oli VT:n aikainen vanhurskaiden henkilöiden harjoittama avioliittomuoto. Se oli luvallista vain "profeetan käden alla". Daavid ja Salomo rikkoivat tuota sääntöä.
Totuuden rakkaus on edellytys sille, että otamme evankeliumin vastaan ja ymmärrämme sen.
Kristus perusti näkyvän kirkon. Nyt tuo kirkko on palautettu kaikkineen, kuten edellä olen maininnut.
Emme ole tehneet itsellemme Jumalan kuvaa. - Mitä sillä tarkoitat? Mitään emme ole poistaneet käskyistä. Niiden lukumääräinen jaottelu ei olennaista.
Seitsenkymmenet mainitaan Raamatussa Luuk. 10:1 toisin kuin esitit. Raamatussa sanotaan kyllä seitsemänkymmentäkaksi, mutta tuota ryhmää sanotaan seitsenkymmeniksi. Lukumäärä voi vaihdella 70. Näitä 70 ryhmiä voi olla useita. Tämä on tarkemmin ilmoitettu myöhemmissä ilmoituksissa.
Tekstiä on Raamatussa muutettu siten, että se saataisiin näyttämään vain Kristusta tarkoittavaksi, kun puhutaan ylipapista. Myös ainakin apostoleilla oli sama ylipapin virka kuin Kristuksella. Kristus antoi Pietarille valtuuden sitoa ja päästää eli taivasten valtakunnan avaimet. Tarkoittavat johtamisvaltuutta ja valtuutta toimituksiin. Pietari saattoi delegoida tuota valtuutta.
Pappeutta ei saada automaattisesti kasteessa, kuten jotkut väittävät, vaan siihen kutsutaan ja kutsujalla tulee olla kutsumisen valtuus kuten oli Mooseksella Jumalalta.
Aaronin pappeus on ns. alemaa ja avustavaa pappeutta. Se on korkeamman pappeuden alaista.
Laittomuuden tekeminen on toimimista ilman valtuutta jonkun nimissä. Tätä voi verrata prokuuraan. Vain prokuristilla on oikeus kirjoittaa liikeyrityksen nimi.
Se on laajin suomenkielinen sivusto opeistamme ja käytännöistämme.
Palautus
Kierrät vain asiaa ja toistat oppejanne. Et ole vielä antanut yhtäkään raamatullista perustelua. Eikö asia olekin niin, että Smith ja kumppanit keksivät itse tämän mukamas palautetun opin, epäraamatulliset toimitukset, valtuuden ja kirkonjärjestyksen. Meillä pitäisi olla yhteinen lähtökohta, Raamattu. Käytä sitä. Saman toistaminen ei ole mikään perustelu, se on propagandaa á la Göbbels. Aika monta Raamatulle vierasta asiaa olet saanut mahtumaan lyhyeen tilaan – ja sitten vielä uskot niiden olevan jokin palautettu totuus. Voi voi. Joitakin niistä:
Toimitukset
Raamattu ei puhu mistään toimituksista. Seurakunnalla ei ole toimituksia. Kirkoilla on ”pyhiä” toimituksia, joilla ne pahimman mukaan korvaavat Herran Jeesuksesen.
Kirkko
Joo, teillä on kirkko ja on myös muita kirkkoja. Tästähän jo oli puhe. Kristuksella ei ole kirkkoa – ei käsintehtyjä temppeleitä, eikä hallintobyrokratiaa. Jos edes yrittäisit käyttää Raamatun määritelmiä, huomaisit virheenne. Raamattu ei tunne koko kirkko-käsitettä. Raamattu puhuu seurakunnasta, ulos kutsuttujen joukosta.
12 apostolia
Jeesus nimitti opetuslapsiensa joukosta 12 apostolia. Juudaksen tilalle valittiin Mattias. Paavali mainitaan apostolina ja myöhemmin ilmenee, että apostoleja olisi ollut muitakin. Ainakin Barnabas maintaan nimeltä. ”Niitä kahtatoista” on luonnollisesti 12, mutta missään ei sanota, että apostoleja tulisi olla juuri 12. Mistä tiedät, ettei mormonikirkkoa johtavat ”apostolit” ole niitä, joista esim. 2Kor.11:13 varoittaa?
”Yösnousseet” Pietari, Jaakob ja Johannes
Pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista.
Niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
ja heidän puheensa jäytää ympäristöään kuin syöpä.
Heitä ovat Hymeneus ja Filetus,
jotka ovat eksyneet totuudesta sanoessaan
ylösnousemuksen jo tapahtuneen,
ja he turmelevat joidenkin uskon.
Me ilmoitamme teille Herran sanana,
että me elossa olevat, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen,
emme suinkaan ehdi ennen kuoloon nukkuneita.
Herra itse on näet tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.
Sitten meidät tänne jääneet, silloin elossa olevat,
temmataan heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin.
Niin me saamme aina olla Herran luona.
”Upotuskasteen avaimet”
Johannes tasoitti tietä Jeesukselle. Raamatussa ei puhuta mitään mistään ”upotuskasteen avaimien” palauttamisesta. Kaste oli jo ennestään tunnettu juutalaisten keskuudessa – juutalaisuuteen käänyvät pakanat kastettiin. Uutta oli se, että Johannes osoitti myös syntyperältään juutalaisten olevan Jumalan edessä samassa asemassa – pelastus ei ole mikään johonkin ”kuulumisen” perusteella laukeava automaatti.
Mormonin kirja
Miten Jumalan sanan vääristely liittyisi olennaisesti Jumalan sanan palautukseen? Jumala ei toimi vastoin sanaansa.
”Herra käski”
Kirjoitat: >>Vierasta ainesta ei ole Raamatussa sanottuun nähden. Moniavioisuus oli VT:n aikainen vanhurskaiden henkilöiden harjoittama avioliittomuoto. Se oli luvallista vain "profeetan käden alla". Daavid ja Salomo rikkoivat tuota sääntöä.> Aika ajoin Herra on käskenyt kansaansa harjoittamaan moniavioisuutta. Hän antoi siitä käskyn esimerkiksi Abrahamille, Iisakille, Jaakobille, Moosekselle, Daavidille ja Salomolle (Doctrine and Covenants 132:1).Rintti kirjoitti:
Palautus
Kierrät vain asiaa ja toistat oppejanne. Et ole vielä antanut yhtäkään raamatullista perustelua. Eikö asia olekin niin, että Smith ja kumppanit keksivät itse tämän mukamas palautetun opin, epäraamatulliset toimitukset, valtuuden ja kirkonjärjestyksen. Meillä pitäisi olla yhteinen lähtökohta, Raamattu. Käytä sitä. Saman toistaminen ei ole mikään perustelu, se on propagandaa á la Göbbels. Aika monta Raamatulle vierasta asiaa olet saanut mahtumaan lyhyeen tilaan – ja sitten vielä uskot niiden olevan jokin palautettu totuus. Voi voi. Joitakin niistä:
Toimitukset
Raamattu ei puhu mistään toimituksista. Seurakunnalla ei ole toimituksia. Kirkoilla on ”pyhiä” toimituksia, joilla ne pahimman mukaan korvaavat Herran Jeesuksesen.
Kirkko
Joo, teillä on kirkko ja on myös muita kirkkoja. Tästähän jo oli puhe. Kristuksella ei ole kirkkoa – ei käsintehtyjä temppeleitä, eikä hallintobyrokratiaa. Jos edes yrittäisit käyttää Raamatun määritelmiä, huomaisit virheenne. Raamattu ei tunne koko kirkko-käsitettä. Raamattu puhuu seurakunnasta, ulos kutsuttujen joukosta.
12 apostolia
Jeesus nimitti opetuslapsiensa joukosta 12 apostolia. Juudaksen tilalle valittiin Mattias. Paavali mainitaan apostolina ja myöhemmin ilmenee, että apostoleja olisi ollut muitakin. Ainakin Barnabas maintaan nimeltä. ”Niitä kahtatoista” on luonnollisesti 12, mutta missään ei sanota, että apostoleja tulisi olla juuri 12. Mistä tiedät, ettei mormonikirkkoa johtavat ”apostolit” ole niitä, joista esim. 2Kor.11:13 varoittaa?
”Yösnousseet” Pietari, Jaakob ja Johannes
Pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista.
Niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
ja heidän puheensa jäytää ympäristöään kuin syöpä.
Heitä ovat Hymeneus ja Filetus,
jotka ovat eksyneet totuudesta sanoessaan
ylösnousemuksen jo tapahtuneen,
ja he turmelevat joidenkin uskon.
Me ilmoitamme teille Herran sanana,
että me elossa olevat, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen,
emme suinkaan ehdi ennen kuoloon nukkuneita.
Herra itse on näet tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.
Sitten meidät tänne jääneet, silloin elossa olevat,
temmataan heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin.
Niin me saamme aina olla Herran luona.
”Upotuskasteen avaimet”
Johannes tasoitti tietä Jeesukselle. Raamatussa ei puhuta mitään mistään ”upotuskasteen avaimien” palauttamisesta. Kaste oli jo ennestään tunnettu juutalaisten keskuudessa – juutalaisuuteen käänyvät pakanat kastettiin. Uutta oli se, että Johannes osoitti myös syntyperältään juutalaisten olevan Jumalan edessä samassa asemassa – pelastus ei ole mikään johonkin ”kuulumisen” perusteella laukeava automaatti.
Mormonin kirja
Miten Jumalan sanan vääristely liittyisi olennaisesti Jumalan sanan palautukseen? Jumala ei toimi vastoin sanaansa.
”Herra käski”
Kirjoitat: >>Vierasta ainesta ei ole Raamatussa sanottuun nähden. Moniavioisuus oli VT:n aikainen vanhurskaiden henkilöiden harjoittama avioliittomuoto. Se oli luvallista vain "profeetan käden alla". Daavid ja Salomo rikkoivat tuota sääntöä.> Aika ajoin Herra on käskenyt kansaansa harjoittamaan moniavioisuutta. Hän antoi siitä käskyn esimerkiksi Abrahamille, Iisakille, Jaakobille, Moosekselle, Daavidille ja Salomolle (Doctrine and Covenants 132:1).Palautuksesta on useita kohtia Raamatussa:
Jes. 29:14
Dan. 2:44
Matt. 17:11
Ef. 1:10
Ilm. 14:6
Kuinka niin, että: "Raamattu ei puhu mistään toimituksista. Seurakunnalla ei ole toimituksia. Kirkoilla on ”pyhiä” toimituksia, joilla ne pahimman mukaan korvaavat Herran Jeesuksen." - Onhan Raamatussa pyhiä toimituksia. Kaste on välttämätön syntien anteeksisaamiseksi (Ap.t. 2:38) ja Kristus asetti ehtoollisen. Myös kätten päällepano mainitaan useissa kohdin:
4. Moos. 27:18, 22-23
Ap.t. 6:5-6
Ap.t. 8:14-17 kertoo, että Pyhä Henki annettiin kätten päälle panemisen kautta.
Myös kirkko mainitaan Raamatun nykykäännöksessä. Matt. 16:18: "...ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni." Kirkko on muutakin kuin rakennus. Se on näkyvä organisaatio. Sellaisen Kristus perusti, kun hän kutsui apostolit ja muut virkailijat sitä johtamaan ja tekemään pyhät valmiiksi palveluksen työhön kuten lähetystyöhön. Työ vaatii organisaation.
Mormonin kirja on täysin sopusoinnussa Raamatun kanssa. Se on toinen todistus Kristuksesta.
Ennakkoluulosi ovat monet. En voi niitä tässä kaikkia oikaista. Kehotan vain erään aikaisemman profeettamme sanoin:
"Tutki, ajattele, rukoile ja tee."
Saamme tuntea totuuden vain hengellisen tutkimisen kautta.Tapani1 kirjoitti:
Palautus tarkoittaa sitä, että alkuperäinen Kristuksen oppi, toimitukset, valtuus ja kirkon järjestys ovat taas maan päällä. Kirkkoa johtavat 12 apostolia samalla valtuudella, joka oli Kristuksen kutsumilla ja asettamilla apostoleilla. Ylösnousseina olentoina Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Melkisedekin pappeuden. Johannes Kastaja oli sitä ennen palauttanut parannuksen evankeliumin ja upotuskasteen avaimet.
Se on laajin suomenkielinen sivusto opeistamme ja käytännöistämme.
Viestin hierarkia tuli liian syväksi. Tämä vastaus on kirjoitukseen ”Palautus on ennustettu Raamatussa”.
Palautus
En ole koskaan kieltänyt, etteikö Jumala saattaaisi kaikkea ennalleen. Asia on kuitenkin niin, että mitään ei saada entiselleen tuomalla toista sen tilalle ja kutsumalla sitä palautukseksi, vaan palaamalla entiseen. Vai millä perustelet vastakkaista oppianne? Ainoa tie on repiä juurineen pois kaikki, mitä Taivaanisä ei ole istuttanut. Ja sitten rakennettava kaikki uudelleen, mutta nyt Jumalan sanan perustalta (1Kor.3:11).
Toimitukset
Raamattu käsittelee kyllä aiheita kaste, kätten päällepaneminen ja ehtoollinen. Mutta ei niitä minään toimituksina esitetä. Käsite ”sakramentti”, ”pyhä toimitus”, tulee mitralaisuudesta, josta se sitten omaksuttiin katoliseen kirkkoonkin. Kun esimerkiksi kasteesta tehdään tällainen toimitus, tulee siitä itse asiassa Kristuksen korvike - pelastutaan toimituksilla. Kuvaavaa näille toimituksille on, että niitä suorittamaan tarvitaan erityinen kirkonpappisluokka. Raamattu ei tällaisia opeta. Periaatteessa jokainen Jumalan pyhä voi kastaa uskoon tulleen. Sama on ehtoollisen nauttimisen suhteen. Useimmat kirkon opettamat, siihen liittyvät muotoseikat ovat Raamatulle tuiki tuntemattomia.
Pyhä Henki annettiin käten päällepanemisen kautta, kuten olet huomannut. Ja sitten ei (Apt.2:4, Apt.10:44). Paavalikin yhdisti Pyhän Hengen saamisen yksinkertaisesti ”uskoontuloon” (Apt.19:2). Hän ei tarkentanut siinä sen enempää. Siis, meidän ei tule rakennella Jumalan Hengen toimintaa ”rajoittavia” oppeja.
Kirkko
Ymmärrät kai, että mikä tahansa raamatunkäännös on Jumalan sanaa vain sikäli, kun se on oikein käännetty. Ei ole mitään todellista syytä lisätä kirkko-sanaa tuohon kohtaan. Uuden testamentin alkutekstissä myös tuossa kohdassa oleva sana on ”εκκλησια”, ”ulos kutsutut”. Se on vanhemmassa käännöksessä käännetty systemaattisesti sanalla ”seurakunta”. Suomalaiselle sana ”kirkko” taas tuo mieleen ensimmäisenä kirkko-instituution (jonkin niistä) tai -rakennuksen. Editoinnin todellinen syy oli kirkon oma lehmä, joka oli ollut ojassa. Mielikuvamarkkinointia siis.
Seurakunnan ”organisaatio”
Jumalan seurakuntaa johtaa Herra Jeesus Pyhän Henkensä kautta. Hän on omiensa esimies. Seurakunnassa on kyllä tarpeen mukaan palvelusvirkoja, johtajiakin. Mutta ei nimetyn johtajan puuttuminen tee seurakunnasta olematonta. Paavali ja Barnabaskin valitsivat vanhimmat kussakin seurakunnassa (Apt.14:23). Seurakunta on, vaikka se olisi jäsentymätönkin. Seurakunta on aina siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Herransa Jeesuksen nimessä. On tarkoituksenmukaista, että esim. edistyneemmät opastavat vasta uskoon tulleita. Kaikki tapahtuu seurakunnan rakennukseksi ja jokaisella on siinä annettavaa. Näillä vastasyntyneilläkin. Seurakunta on ruumis, ei mikään hierarkkinen organisaatio, jossa ylempänä olevat pomottavat alempiansa.
Lähetystyöhön lähdetään usein seurakunnan lähettämänä. Sellaisesta puhuu myös Raamattu. Tämäkään ei ole mikään se-on-näin-ja-piste -oppi. Jumalan Henki voi aivan hyvin ohjata yksittäistä ihmistäkin ja ilman yhteisön tukea. Sellaisestakin on Raamatussa paljon esimerkkejä.
Kun seurakunta toimii Jumalan tarkoittamalla tavalla Pyhän Hengen johtamana, se kyllä näkyy – ihmisiä tulee uskoon. Mutta inhimillisen viisauden mukaisten organisaatioiden haikailu on lihallisuutta.
"Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
eikä voida sanoa: 'Täällä se on', tai: 'Tuolla'.
Jumalan valtakunta on näet sisällisesti teissä
ja teidän keskellänne.”
Mormonin kirja
”On täysin sopusoinnussa Raamatun kanssa.” Toisin sanoen: ”Kun valhe on riittävän iso ja toistetaan tarpeeksi usein, se uskotaan.” Et puutu mitenkään siihen, kun oppinne osoitetaan kestämättömäksi. Odotat, etteivät muut huomaa. Sitten taas jatkat jatkat inttämistä entiseen malliin samoista asioista.Rintti kirjoitti:
Viestin hierarkia tuli liian syväksi. Tämä vastaus on kirjoitukseen ”Palautus on ennustettu Raamatussa”.
Palautus
En ole koskaan kieltänyt, etteikö Jumala saattaaisi kaikkea ennalleen. Asia on kuitenkin niin, että mitään ei saada entiselleen tuomalla toista sen tilalle ja kutsumalla sitä palautukseksi, vaan palaamalla entiseen. Vai millä perustelet vastakkaista oppianne? Ainoa tie on repiä juurineen pois kaikki, mitä Taivaanisä ei ole istuttanut. Ja sitten rakennettava kaikki uudelleen, mutta nyt Jumalan sanan perustalta (1Kor.3:11).
Toimitukset
Raamattu käsittelee kyllä aiheita kaste, kätten päällepaneminen ja ehtoollinen. Mutta ei niitä minään toimituksina esitetä. Käsite ”sakramentti”, ”pyhä toimitus”, tulee mitralaisuudesta, josta se sitten omaksuttiin katoliseen kirkkoonkin. Kun esimerkiksi kasteesta tehdään tällainen toimitus, tulee siitä itse asiassa Kristuksen korvike - pelastutaan toimituksilla. Kuvaavaa näille toimituksille on, että niitä suorittamaan tarvitaan erityinen kirkonpappisluokka. Raamattu ei tällaisia opeta. Periaatteessa jokainen Jumalan pyhä voi kastaa uskoon tulleen. Sama on ehtoollisen nauttimisen suhteen. Useimmat kirkon opettamat, siihen liittyvät muotoseikat ovat Raamatulle tuiki tuntemattomia.
Pyhä Henki annettiin käten päällepanemisen kautta, kuten olet huomannut. Ja sitten ei (Apt.2:4, Apt.10:44). Paavalikin yhdisti Pyhän Hengen saamisen yksinkertaisesti ”uskoontuloon” (Apt.19:2). Hän ei tarkentanut siinä sen enempää. Siis, meidän ei tule rakennella Jumalan Hengen toimintaa ”rajoittavia” oppeja.
Kirkko
Ymmärrät kai, että mikä tahansa raamatunkäännös on Jumalan sanaa vain sikäli, kun se on oikein käännetty. Ei ole mitään todellista syytä lisätä kirkko-sanaa tuohon kohtaan. Uuden testamentin alkutekstissä myös tuossa kohdassa oleva sana on ”εκκλησια”, ”ulos kutsutut”. Se on vanhemmassa käännöksessä käännetty systemaattisesti sanalla ”seurakunta”. Suomalaiselle sana ”kirkko” taas tuo mieleen ensimmäisenä kirkko-instituution (jonkin niistä) tai -rakennuksen. Editoinnin todellinen syy oli kirkon oma lehmä, joka oli ollut ojassa. Mielikuvamarkkinointia siis.
Seurakunnan ”organisaatio”
Jumalan seurakuntaa johtaa Herra Jeesus Pyhän Henkensä kautta. Hän on omiensa esimies. Seurakunnassa on kyllä tarpeen mukaan palvelusvirkoja, johtajiakin. Mutta ei nimetyn johtajan puuttuminen tee seurakunnasta olematonta. Paavali ja Barnabaskin valitsivat vanhimmat kussakin seurakunnassa (Apt.14:23). Seurakunta on, vaikka se olisi jäsentymätönkin. Seurakunta on aina siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Herransa Jeesuksen nimessä. On tarkoituksenmukaista, että esim. edistyneemmät opastavat vasta uskoon tulleita. Kaikki tapahtuu seurakunnan rakennukseksi ja jokaisella on siinä annettavaa. Näillä vastasyntyneilläkin. Seurakunta on ruumis, ei mikään hierarkkinen organisaatio, jossa ylempänä olevat pomottavat alempiansa.
Lähetystyöhön lähdetään usein seurakunnan lähettämänä. Sellaisesta puhuu myös Raamattu. Tämäkään ei ole mikään se-on-näin-ja-piste -oppi. Jumalan Henki voi aivan hyvin ohjata yksittäistä ihmistäkin ja ilman yhteisön tukea. Sellaisestakin on Raamatussa paljon esimerkkejä.
Kun seurakunta toimii Jumalan tarkoittamalla tavalla Pyhän Hengen johtamana, se kyllä näkyy – ihmisiä tulee uskoon. Mutta inhimillisen viisauden mukaisten organisaatioiden haikailu on lihallisuutta.
"Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
eikä voida sanoa: 'Täällä se on', tai: 'Tuolla'.
Jumalan valtakunta on näet sisällisesti teissä
ja teidän keskellänne.”
Mormonin kirja
”On täysin sopusoinnussa Raamatun kanssa.” Toisin sanoen: ”Kun valhe on riittävän iso ja toistetaan tarpeeksi usein, se uskotaan.” Et puutu mitenkään siihen, kun oppinne osoitetaan kestämättömäksi. Odotat, etteivät muut huomaa. Sitten taas jatkat jatkat inttämistä entiseen malliin samoista asioista.panna vanhoihin leileihin" - Riittäköön tämä vastaukseksi palautuksen välttämättömyydestä. Paljon muutakin olisi kommentoitavaa, mutta jos haluat keskustella enemmän näistä, niin tule Mormonismi -palstalle.
- ystävällisyys.
Kaikki muut karsastavat homoja ja lesboja, mutta
Myöhempien aikojen pyhät ottavat heidät avosylin vastaan.
http://www.affirmation.org/international/suomi.shtml - NikkeliNappi
Kiitos kysymästä :)
Me luterilaiset uskomme, ja selitämme Jumalan kolminaisuuden näin:
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Meillä luterilaisilla on käytössä kolme uskontunnustusta, joilla jokaisella on oma funktionsa ja sisältönsä.
Athanasioksen tunnustus käsittelee kolminaisuusoppia ja se selittää meidän käsityksemme siitä, miten Jumala on "kolminainen", ts. se sisältää meidän kolminaisuusoppimme.
Em. uskontunnustuksemme löydät kokonaisuudessaan täältä:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ekumeeni.html
Miten Jumala voi olla kolme persoonaa ja silti yksi -kysymykseen on usein käytetty kananmuna vertausta:
kanamunassa on keltuainen, valkuainen ja kuori - yhdessä ne ovat yksi muna, vaikka jokainen niistä kolmesta on eri osansa. Samoin on Jumalassa kolme persoonaa, jotka yhdessä ovat yksi ja samalla kuitenkin kolme eri persoonaa.kuten kirjoitit:
"Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa", niin olisin samaa mieltä. Kysymys on todella yhdestä jumaluudesta, mutta ei yhdestä Jumala -olennosta. Niin joudutaan ajattelemaan, jos vertauksena käytetään kananmunan osia. Kukin heistä on oma yksilönsä muutenkin kuin persoonansa puolesta.- NikkeliNappi
Tapani1 kirjoitti:
kuten kirjoitit:
"Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa", niin olisin samaa mieltä. Kysymys on todella yhdestä jumaluudesta, mutta ei yhdestä Jumala -olennosta. Niin joudutaan ajattelemaan, jos vertauksena käytetään kananmunan osia. Kukin heistä on oma yksilönsä muutenkin kuin persoonansa puolesta.Niin... En oikeastaan ymmärrä, mitä viestissäsi kirjoitat tarkoittavasi...
Miksi kirkossa ja Lutherin käyttämä kanamuna-vertaus on mielestäsi huono kansankielinen vertauskuvailu kolminaisuuden olemukselle?
Jos voit selventää, niin sitten ymmärtäisin? - V.Mayfield
V.Mayfield
NikkeliNappi kirjoitti:
Niin... En oikeastaan ymmärrä, mitä viestissäsi kirjoitat tarkoittavasi...
Miksi kirkossa ja Lutherin käyttämä kanamuna-vertaus on mielestäsi huono kansankielinen vertauskuvailu kolminaisuuden olemukselle?
Jos voit selventää, niin sitten ymmärtäisin?tarkoitettaisiin jumaluutta, niin se toimisi, mutta sillä tarkoitetaan, että nuo kolme ovat eri persoonista huolimatta yksi olento. Näin ei ole Raamatun mukaan. Kristus rukoili Isää ja teki hänen tahtonsa kaikessa. Isä lähetti Pyhän Hengen Pojan pyynnöstä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kukin paitsi erillisiä persoonia myös erillisiä olentoja.
Kananmuna on yhden olennon alkutila eli siitä voi tulla vain yksi kana. (Joskus siinä tosin voi olla kaksi keltuaista, jolloin siitä voi tulla kaksi kanaa) Isä. Poika ja Pyhä Henki eivät ole verrattavissa yhteen kananmunaan, koska kukin on erillinen olentonsa.- Jumala ***
Tapani1 kirjoitti:
tarkoitettaisiin jumaluutta, niin se toimisi, mutta sillä tarkoitetaan, että nuo kolme ovat eri persoonista huolimatta yksi olento. Näin ei ole Raamatun mukaan. Kristus rukoili Isää ja teki hänen tahtonsa kaikessa. Isä lähetti Pyhän Hengen Pojan pyynnöstä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kukin paitsi erillisiä persoonia myös erillisiä olentoja.
Kananmuna on yhden olennon alkutila eli siitä voi tulla vain yksi kana. (Joskus siinä tosin voi olla kaksi keltuaista, jolloin siitä voi tulla kaksi kanaa) Isä. Poika ja Pyhä Henki eivät ole verrattavissa yhteen kananmunaan, koska kukin on erillinen olentonsa.jolla on kaikki valta mehin nähden.
Jeesus oli vain ihminen ollessaan maanpäällä ja omalla voimalla ei Hän, kummemmin, kuin kukaan meistä, kyennyt yhtään ihmettä tekemään, vaan kaiken Hän teki Isän VOIMALLA, joka Pyhän Hengen kautta Hänessä vaikutti.
Vaikka Jeesus oli vain ihminen, voitti Hän kuuliaisuuden kautta, sillä Hän oli kuulianen Isälle, hamaan ristinkuolemaan asti.
Fil. 2:8
hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
Ristintyön jälkeen Jeesus palasi omaan asemaansa, eli Jumalaksi ja istuu Isän oikealla puolella omalla valtaisuitemellaan ja sieltä pitää huolen meistä, omistaan.
Johannes 5
20 Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
Jeesuksella on kaikki valta meihin nähden ja siksi me saamme kaikessa turvautua Häneen. Hän on lähettänyt Pyhän Henkensä sisimpäämme ja tässä Hengessä me yhdistymme Jumalaan. Jumala *** kirjoitti:
jolla on kaikki valta mehin nähden.
Jeesus oli vain ihminen ollessaan maanpäällä ja omalla voimalla ei Hän, kummemmin, kuin kukaan meistä, kyennyt yhtään ihmettä tekemään, vaan kaiken Hän teki Isän VOIMALLA, joka Pyhän Hengen kautta Hänessä vaikutti.
Vaikka Jeesus oli vain ihminen, voitti Hän kuuliaisuuden kautta, sillä Hän oli kuulianen Isälle, hamaan ristinkuolemaan asti.
Fil. 2:8
hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
Ristintyön jälkeen Jeesus palasi omaan asemaansa, eli Jumalaksi ja istuu Isän oikealla puolella omalla valtaisuitemellaan ja sieltä pitää huolen meistä, omistaan.
Johannes 5
20 Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
Jeesuksella on kaikki valta meihin nähden ja siksi me saamme kaikessa turvautua Häneen. Hän on lähettänyt Pyhän Henkensä sisimpäämme ja tässä Hengessä me yhdistymme Jumalaan.antaa syntejä anteeksi. Se oli merkittävämpi asia kuin sairaiden parantaminen. Kristus oli jo maan päällä eläessään Jumala, mutta samalla ihminen. Muuten hän ei olisi voinut voittaa kuolemaa ja sovittaa syntejämme. Hän oli Isän Ainoasyntyinen lihan mukaan ja siksi enemmän kuin vain ihminen.
- NikkeliNappi
Tapani1 kirjoitti:
tarkoitettaisiin jumaluutta, niin se toimisi, mutta sillä tarkoitetaan, että nuo kolme ovat eri persoonista huolimatta yksi olento. Näin ei ole Raamatun mukaan. Kristus rukoili Isää ja teki hänen tahtonsa kaikessa. Isä lähetti Pyhän Hengen Pojan pyynnöstä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kukin paitsi erillisiä persoonia myös erillisiä olentoja.
Kananmuna on yhden olennon alkutila eli siitä voi tulla vain yksi kana. (Joskus siinä tosin voi olla kaksi keltuaista, jolloin siitä voi tulla kaksi kanaa) Isä. Poika ja Pyhä Henki eivät ole verrattavissa yhteen kananmunaan, koska kukin on erillinen olentonsa.Okei... Sinä siis edustat sellaista uskontoa, jossa on kolme erillistä jumalaa: Jeesus, Isä ja Pyhä Henki. Ne eivät ole teidän uskonnossanne yksi jumaluus, vaan kolme eri jumalaa.
Mikä näistä kolmesta eri jumalasta teidän uskonnossanne on tärkein jumala, ja miten asetatte heidät tärkeysjärjestykseen?
Me luterilaiset uskomme kuten em. uskontunnustuksessa ilmaistaan: Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus ja jokainen niistä on yhden jumaluuden kolme eri persoonaa, ts. meillä on kolmiyhteinen Jumala.
On aivan hienoa, että teillä on omanlainen käsitys Jumalasta :) Pidä sinä kiinni siitä, mitä sinulle on opetettu ja iloitse uskossasi.
Me luterilaisetkin uskomme siten kuin uskontunnustuksessamme ilmaistaan tämä kolminaisuus :) Ja, me pidämme kiinni uskostamme ja iloitsemme Herrassa.
Hyvää jatkoa sinulle :) NikkeliNappi kirjoitti:
Okei... Sinä siis edustat sellaista uskontoa, jossa on kolme erillistä jumalaa: Jeesus, Isä ja Pyhä Henki. Ne eivät ole teidän uskonnossanne yksi jumaluus, vaan kolme eri jumalaa.
Mikä näistä kolmesta eri jumalasta teidän uskonnossanne on tärkein jumala, ja miten asetatte heidät tärkeysjärjestykseen?
Me luterilaiset uskomme kuten em. uskontunnustuksessa ilmaistaan: Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus ja jokainen niistä on yhden jumaluuden kolme eri persoonaa, ts. meillä on kolmiyhteinen Jumala.
On aivan hienoa, että teillä on omanlainen käsitys Jumalasta :) Pidä sinä kiinni siitä, mitä sinulle on opetettu ja iloitse uskossasi.
Me luterilaisetkin uskomme siten kuin uskontunnustuksessamme ilmaistaan tämä kolminaisuus :) Ja, me pidämme kiinni uskostamme ja iloitsemme Herrassa.
Hyvää jatkoa sinulle :)Uskomme, että Isä, Poika ja Pyhä Henki muodostavat yhden jumaluuden, mutta he eivät ole konkreettisesti yksi Jumala eli yksi olento. He ovat yksi Jumala, koska he ovat kaikessa yksimielisiä. Samalla tavalla hänen kirkkonsa jäsenten tulisi olla yhtä. Tätä Kristus opetti. Uskomme juuri niin eikä siten, kuin kolminaisuusopin mukaan olisi ajateltava.
- kaulahuivifin
V.Mayfield kirjoitti:
V.Mayfield
4 artikla
Jumalasta
Jumala on yksi eli on olemassa vain yksi Jumala. Voimme kutsua Jumalaa monin eri tavoin. Toinen nimittää Isäksi, toinen Äidiksi, kolmas Allahiksi, kuka mitenkin. Nimillä ei ole väliä. Jumala ei ole sidottu sukupuoleen. Kristinusko ei ole patriarkaalinen tai matriarkaalinen uskonto. Tasa-arvo on oleellinen osa kristillistä sanomaa. Se saa näkyä myös Jumala-kuvassa.
Olemme tottuneet pitämään Jumalaa kaiken Luojana. Jumala Luojana on nykyisen luonnontieteen valossa jossain määrin kiistanalainen väittämä. Eräiden kosmologisten teorioiden mukaan maailmankaikkeudella ei olisi nimittäin alkua eikä loppua, vaan maailmankaikkeus olisi ikuinen. Maailmankaikkeus muuttuu ja kehittyy omien luonnonlakiensa mukaan. Voimme toistaiseksi puhua vielä luomisesta ja Jumalasta Luojana, mutta tämä näkemys voi menettää mielekkyytensä uusien fysikaalisten tutkimustulosten myötä.
Jumaluus ei katoa eikä lakkaa olemasta, vaikka siirtyisimme luomisesta maailmankaikkeuden ikuiseen olemassaoloon ja kehitykseen. Tieteen tehtävänä on selittää maailmankaikkeus, ei Jumalan. Jumalan ei tarvitse olla kaiken Luoja. Maailmankaikkeus on luonnonlakien alaista todellisuutta.
Jumala kuuluu maailmankaikkeutta korkeampaan jumalalliseen todellisuuteen. Tämä jumalallinen todellisuus, jumalankaikkeus, on ikuinen ja ääretön. Jumala asuu tässä jumalallisessa todellisuudessa eli taivaassa. Hän voi toimia myös maailmankaikkeudessa. Enkeleitä voidaan pitää Jumalan apulaisina taivaassa.
Varhaiskristityt pyrkivät sanomaan, kuka Jeesus oikein oli. He päätyivät käyttämään tuntemaansa Jumalan Poika -käsitettä kuvatakseen Jeesuksen ihmisyyttä. Jeesuksen arveltiin olevan Jumalan valittu, jumalallisella valtuutuksella ja voimalla toimiva ihminen (adoptiaaninen tai dynamistinen kristologia), ei Jumala. Ylösnousemuksessa Jumala herätti Jeesuksen ja todisti Jeesuksen asemasta Jumalan valittuna.
Varhaiskristityt eivät heti tunnustaneet Jeesusta Jumalaksi. Tästä aiheutui myöhemmin vaikeita pulmia. Dogminkehittely Jeesuksesta vaikeutui kirkkoisien ryhtyessä yritykseen yhdistää Uuden Testamentin erilaisista näkökulmista syntyneet Jeesus-kuvat väkisin yhteen.
Varhaiskristityt kehittivät erilaisia tulkintoja Jeesuksesta. Monarkianistiset näkemykset korostivat Jumalan ykseyttä. Jeesuksen asemasta voidaan esittää erilaisia teologisia tulkintoja.
Dynamistinen monarkianismi katsoi Jeesuksen olevan ihmisenä Jumalan valittu ja piti Isää yksin Jumalana (edustaja mm. Paulos Samosalainen ja Nestorios).
Modalistisessa monarkianismissa Jeesusta pidettiin Jumalan yhtenä historiallisena ilmenemismuotona Isän ja Pyhän Hengen rinnalla (edustaja mm. Sabellios ja Kyrillos Aleksandrialainen).
Subordinationismi eli areiolaisuus tulkitsi Jeesuksen eräänlaiseksi luoduksi puolijumalaksi ja alemmanasteiseksi jumalalliseksi olennoksi (edustaja mm. Areios).
Dualistinen monarkianismi on sukua modalistiselle monarkianismille. Dualistinen monarkianismi pitää Isää ja Jeesusta Jumalan historiallisina ilmenemismuotoina ja Pyhää Henkeä kristityn uutena mielenlaatuna, ei itsessään Jumalana. Dualistisen monarkianismin mukaan Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala. Jeesus ja Isä ovat yksi ja sama Jumala.
Dualistisessa monarkianismissa Jumala tuli Jeesuksessa ihmiseksi ihmisten keskelle ja eli ihmisen elämän. Jumala asettui ihmisen asemaan. Jeesus oli salattu Jumala. Hän ei koskaan nimittänyt itseään Jumalaksi. Jeesus muodosti oman uskonnollisen sanomansa historiallisesti oman ymmärryksensä mukaan kulttuuriympäristössään. Jeesus paljasti jumaluutensa vasta ylösnousemuksessa voittamalla kuoleman.
Humanistisen monarkianismin mukaan Jeesusta ei pidetä Jumalana, vaan Jumalan Poikana eli ihmisenä, joka sai uskonnolliselle sanomalleen jumalallisen valtuutuksensa viimeistään ylösnousemuksessa. Jeesus muodosti oman uskonnollisen sanomansa historiallisesti oman ymmärryksensä mukaan kulttuuriympäristössään. Jeesusta voidaan pitää humanistisessa monarkianismissa Jumalan armon opettajana (pedagoginen humanismi) tai julistajana (profeetallinen humanismi).
Jumalallisen valtuutuksen eli akkreditoinnin ajankohdan perusteella humanistinen monarkianismi voidaan vielä jakaa joko immanenttiseen (tämänpuoleiseen) tai transsendentaaliseen (tuonpuoleiseen) muotoon.
Immanenttisessa akkreditoinnissa Jeesus saa jumalallisen valtuutuksensa vastaanottamalla Jumalalta tehtävän kertoa sanomaa Jumalan armosta. Jeesus muodostaa tämän sanoman oman ymmärryksensä mukaan opettaen sitä eteenpäin. Vaihtoehtoisesti voimme katsoa Jeesuksen saaneen myös tärkeimmän sanomansa suoraan Jumalalta pelkän tehtävänannon sijasta.
Transsendentaalisessa akkreditoinnissa jumalallinen valtuutus tulee vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen ylösnousemuksessa Jeesuksen muodostaessa täysin itsenäisesti oman uskonnollisen sanomansa maan päällä. Ylösnousemus tekee Jeesuksesta Jumalan Pojan eli ihmisen, jonka sanoman Jumala hyväksyy opetettavaksi kaikille kansoille.
Vanhat kirkolliskokoukset päätyivät kuvaamaan Jumalaa kolmiyhteiseksi. Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki yhtä aikaa. Vanha kirkko väitteli kolminaisuudesta jatkuvasti ja päätyi kirkolliskokouksissaan omiin muotoiluihinsa lähinnä keisarin painostamana.
Kolminaisuusoppi sai täsmällisen kuvauksensa homousianismissa (sama olemus). Homousianismi kehitti opetuksen yhdestä ja samasta jumalallisesta olemuksesta kolmena eri persoonana, jotka olivat olemassa itsenäisesti. Homousia-oppi on loogisesti ongelmallinen Jumalan ykseyden kannalta. Usia eli olemus ei nimittäin kuvaa Jumalan ykseyttä, vaan jumaluuden luonnetta. Ajatus kolmesta erillisestä jumalallisesta persoonasta sopii huonosti Jumalan ykseyteen.
Jeesuksen ei ollut pakko kuolla eikä kärsiä. Hän ei ollut uhri ihmiskunnan synneistä, vaan eettinen opettaja Jumalan yhteyteen. Klassinen sovitusoppi uhriajatteluineen edustaa varhaiskristittyjen historiallista tulkintaa Jeesuksesta. Ylösnousemuksellaan Jeesus osoitti olevansa Jumala tai Jumalan valittu eli Jumalan Poika.
Juutalaiset käyttivät Pyhän Hengen käsitettä kuvaamaan lopun aikoja, Jumalan voiman ilmentymää. Varhaiskristityt elivät kiihkeässä lopun ajan odotuksessa ja tulkitsivat kokemuksensa ja innostuksensa osallisuudeksi Jumalan voimasta.
Pyhä Henki määritellään tässä tunnustuskirjassa kristityn mielenlaaduksi uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Pyhä Henki kuvaa kristityn psyykkistä mielentilaa, halua rakastaa aidosti Jumalaa ja maailmaa. Pyhä Henki ei ole ihmisen ulkopuolista Jumalan voimaa, vaan uskon herättämää tasapainoa, mielenrauhaa ja myönteisyyttä ihmisessä. Usko tekee ihmisestä pyhän ja Pyhällä Hengellä täyttyneen ihmisen. Sana ja sakramentit eivät välitä Pyhää Henkeä, vaan herättävät ja hoitavat uskoa.
Varhaiskristilliset kristologiat päätyivät yleensä samaan lopputulokseen: Jeesuksella on ylösnousemuksensa jälkeen valta-asema taivaassa. Humanistisessa monarkianismissa kaikki valta kuuluu yksin Jumalalle ja Jeesusta pidetään vain ylössnousseena ihmisenä taivaassa. Dualistisen monarkianismin mukaan Jeesuksella on Jumalana kaikki valta taivaassa. Jumala paljastaa lopullisen totuuden Jeesuksesta uskoville kuoleman jälkeen.
Vaikka pääsiäiskertomukset ovat historiallisesti kiistanalaisia, on mahdollista, että roomalaiset tuomitsivat Jeesuksen ristiinnaulittavaksi, mutta on myös mahdollista, että Jeesus kuoli myöhemmin muulla tavalla. Jeesuksen kuolintavalla ei ole merkitystä kristilliselle sanomalle.
Kristinusko syntyi uskosta kuoleman voittaneeseen ja ylösnousseeseen Jeesukseen. Vasta ylösnousemus auttoi kristittyjä huomaamaan, kuka Jeesus oikein oli. Vähitellen syntyi erilaisia tulkintoja Jeesuksesta.
Jeesus oli lopun ajan julistaja, joka opetti myös anteeksiantamuksen ja rakkauden sanomaa kaikkia lähimmäisiä kohtaan sekä toivoa kuolemanjälkeisestä elämästä eli ikuisuudesta. Jumalan valtakuntaa ei kuitenkaan koskaan tullut maan päälle. Jumala halusi tapahtumien kululla todistaa ja osoittaa, kuinka eettiset opetukset, anteeksiantamus ja rakkaus sekä voitto kuolemasta ikuisuuksineen olivat lopun aikojen odotusta tärkeämpiä kristillisessä sanomassa. Voimme arvioida Jeesuksen historiallista sanomaa lähimmäisenrakkauden ja luonnonrakkauden näkökulmasta, terveen järjen ja tieteen avulla tavanomaisen historiantutkimuksen lisäksi.
Kristillisen perimätiedon mukaan Jeesus oli merkittävä eettinen opettaja, josta jokainen aikakausi esittää oman historiallisen suhteellisen tulkintansa. Jumala jätti Jeesuksen kautta meille salaisuutensa ja sanomansa tulkittavaksi eri aikakausille ja antoi ihmiskunnalle mahdollisuuden elää uutta elämää. Elämme luonnonlakien vaikutuspiirissä ja voimme vaikuttaa itse elämäämme ja maailman kulkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81228- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031027Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51903Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62787- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli168657Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656- 35649
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42603