KESTINE ja GREIPPIMEHU

Varoitus???

Olen jo useamman vuoden ajan käyttänyt Kestineä. Viimeiset 1,5 vuotta olen vaikeiden allergiaoireiden vuoksi käyttänyt lähes läpi vuoden Kestine Lyo 20mg.
Kuulin vasta äskettäin, että Kestinen kanssa greippimehun käyttö voi olla vaarallista!
Greippimehu estää Kestinen poistumisen elimistöstä, joka taas voi johtaa jopa sydämen vajaatoimintaan. Tämän tiedion sain Helsingin keskustan yo-apteekista - ja ihan kirjallisena.
Oletteko muut tietoisia asiasta? Millaisistakohan määristä greippimehua nyt sitten puhutaan? Huomasin juuri syöväni parhaillaan greipillä maustettua rahkaa... Onko niin pienestä määrästä vaaraa? Vai onko tuo vain varoitus siltä varalta, että joisin litroittain greippimehua? Ilmeisesti greipit siis itsessäänkin ovat nyt kiellettyjen listalla?

9

7570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä!

      Määrät ovat aika yksilöllisiä, minulla riitti yksi lasillinen mehua sydämentykytyksiin. Tosin silloinen merkki oli TELDANEX, jota ei enää saa myydä. Kestineä en käytä samasta syystä, kun on turvallisempiakin lääkkeitä.

      • nuhanenä*

        Voitko mainita nuo turvallisemmat lääkkeet? Millä lailla ne ovat turvallisempia?


      • on pilvin pimein!
        nuhanenä* kirjoitti:

        Voitko mainita nuo turvallisemmat lääkkeet? Millä lailla ne ovat turvallisempia?

        Itse käytän Clarityniä ja sen rinnakkaistuotteita. Ne ovat siinä mielessä turvallisempia, että niissä ei ole juuri tuota yhteisvaikutusta greippimehun kanssa.

        Kestine ei myöskään ole suositeltava lääke, jos ottaa vähänkin alkoholia. Ainakaan minä en sen vuoksi käytä sitä, kun terassit aukeavat yhtä aikaa pahimman siitepölykauden kanssa.

        Farmaseutit muuten tietävät näistä sivuvaikutuksista yllättävän paljon! Kannattaa kysyä heiltä tarkemmin, ja tietty lääkäriltä jos ostat lääkkeesi reseptillä.


      • alkoholia
        on pilvin pimein! kirjoitti:

        Itse käytän Clarityniä ja sen rinnakkaistuotteita. Ne ovat siinä mielessä turvallisempia, että niissä ei ole juuri tuota yhteisvaikutusta greippimehun kanssa.

        Kestine ei myöskään ole suositeltava lääke, jos ottaa vähänkin alkoholia. Ainakaan minä en sen vuoksi käytä sitä, kun terassit aukeavat yhtä aikaa pahimman siitepölykauden kanssa.

        Farmaseutit muuten tietävät näistä sivuvaikutuksista yllättävän paljon! Kannattaa kysyä heiltä tarkemmin, ja tietty lääkäriltä jos ostat lääkkeesi reseptillä.

        Tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen Kestinen ja alkoholin epäyhteensopivuudesta. Itse otan nimenomaan vähän alkoholia. Ja koska viini ja olut aiheuttavat usein kovan nuhan, niin olen ottanut pohjalle Kestine tabletin (10mg).
        Mistä tietosi on peräisin ja mitä haittavaikutuksia yhteiskäytöllä on? En muista, että Kestine paketin tuotekuvauksessa/käyttöohjeessa olisi mainittu mitään alkoholista.


      • Tietous
        on pilvin pimein! kirjoitti:

        Itse käytän Clarityniä ja sen rinnakkaistuotteita. Ne ovat siinä mielessä turvallisempia, että niissä ei ole juuri tuota yhteisvaikutusta greippimehun kanssa.

        Kestine ei myöskään ole suositeltava lääke, jos ottaa vähänkin alkoholia. Ainakaan minä en sen vuoksi käytä sitä, kun terassit aukeavat yhtä aikaa pahimman siitepölykauden kanssa.

        Farmaseutit muuten tietävät näistä sivuvaikutuksista yllättävän paljon! Kannattaa kysyä heiltä tarkemmin, ja tietty lääkäriltä jos ostat lääkkeesi reseptillä.

        Itse olen käyttänyt Kestineä nyt n. 3 vuoden ajan ympärivuotiseen nuhaan joka päivä. Kännejä on vedetty ihan normaalisti ja samoin greippiä nautittu, ennen kuin edes luin koko asiasta. Mitään oireita ei ole ollut, mitä nyt paha krapula aamuisin, joka kyllä johtuu ihan muista aineista kuin Kestinestä.


    • mirja99

      Mielenkiintoinen tämä ohje. Mihin tämä mahtaa perustua koska tänä vuonna päivitetystä Pharmaca Fennican ohjeesta ei tälläistä voi lukea. Eli poistumista ei greippimehu estä ainakaan tuon opuksen mukaan vaan:

      Lääkettä ei sovi ottaa yhdessä greippimehun kanssa koska osa lääkkeestä (eli vakuttava aine ebastiini) muuttuu jo suolistossa CYP3A4 entsyyminavulla aktiiviseksi (=vaikuttavaksi) aineeksi karebastiiniksi ja greippimehu estää tämän toiminnan suolistossa. Maksassa loput ebastiinista muuttuu vaikuttavaksi aineeksi. Maksan toimintaan ei greippimehulla ole enää vaikutusta.

      Merkitystä ei ole mikäli lääkkeen oton jälkeen syöt greippiä tai juot greippimehua. Eli jos otat lääkkeen aamulla klo 7 voi töissä kahvitauolla jo syödä greippiä.

      Kysyitkö apteekista mihin tuo greippi kielto perustuu?

      Sydämentykytyksiä ei greippimehu lääkkeen kanssa yhdessä missään tapauksessa pitäisi ainakaan phennican mukaan aiheuttaa. Harvinaisena sivuvaikutuksena sydämen tykytys on kyllä mainittu (alle 1/10 000 kohden)

      Mikäli lääkkeistä saa outoja ohjeita apteekista kannattaa niistä kysyä välittömästi apteekista, palata sinne myöhemmin tai ottaa yhteyttä Kuopion lääkeinformaatio keskuksee. Palvelee päivittäin klo: 8-22. Puhelin 0600-1-52253 (1,67€/min pvm)Useat apteekit tarjoavat omille asiakkailleen mahdollisuuden soittaa Kuopion Lääkeinformaatiokeskukseen pallispuhelumaksulla. Kysy tätä palvelua ja apteekin omaa lääkeneuvontanumeroa apteekistasi.

      Mirja

      • Alkuperäinen varoittaja

        Sain tosiaan tiedon YO-apteekista, hakiessani lääkettä (jota siis olen käyttänyt jo pari vuotta putkeen). Sain tiedon printattuna paperina, en muista, oliko siis Pharmaca Fennicasta vai joku muu apteekin tietojärjestelmä.
        Voin katsoa sen kotona ja laittaa sitten tiedon tänne. Netistä löysin tuon:
        http://klifa.utu.fi/interaktiokortti.pdf


    • Vapina

      Olen käyttänyt kestineä noin 15 vuotta. Noin 3 vuoden ajan minulla on ollut lihaskipuja ja elohiiriä ympäri kehoa. Olen ollut kaikenmaaliman tutkimuksissa ja mitään syytä ei ole löytynyt. Päätin pitää taukoa kesinen käytössä ja yllätys yllätys, kaikki lihasoireet häipyivät. Kokeilin uudestaan kestinen käyttöä ja oireet palasivat. Kerroin työpaikkalääkärille havainnostani ja hän sanoi kestinen käyttöön saattavan liittyä lihaskouristeluja, josta syystä raskaana olevat eivät saa käyttää kestineä. Taitaa olla melkoinen myrkky tuo KESTINE.

    • Ihme nappeja vaan?

      En ole tuosta tiennyt. Eikä ole ollut ongelmia. Alkaa kuulostamaan ihan Houselta nää oudot jutut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe