Oikeusmurha
Olen ollut lainkuuliainen kansalainen, mutta nyt tunnen itseni oikeusmurhan uhriksi. Myönnän että liikennerikkomustekoni oli harkitsematon ja ajattelematon. Sitä vastoin tuomio siitä on täysin harkittu, tarkoitettu vahingoittamaan Suomen kansalaista.
Viimeistä edellinen liikennenopeussakkoni on 10 vuoden takaa. Olen kuitenkin ajanut 50-60.000 km vuodessa. Sain lähes 2000 € sakot ja menetin korttini yli 2 kuukaudeksi. Tarvitsen autoa työssäni jatkuvasti. Tunnen itseni aidosti kaltoin kohdelluksi. Rangaistuksen suhteeton ankaruus liittyy kuulemma pari vuotta sitten kiristettyyn lainsäädäntöön. Itse oppisin varomaan ylinopeutta kyllä vähemmälläkin päähän potkimisella. Tämän tasoiset epäoikeudenmukaiseksi koetut rangaistukset ovat omiaan vieroittamaan ihmiset yhteiskunnasta. Rangaistuksen antavat myös yksittäiset poliisimiehet. Rangaistuksen pituudelle ei esitetä perusteluita esim. tilastojen tai poliiseille annettujen ohjeiden muodossa. Nämä ohjeet eivät ole löydettävissä myöskään esimerkiksi poliisin sivuilta netissä. Myöskään valitustapoja ja valituksen toimintaohjeita ja seurauksia ei selitä kunnolla. On helppo huomata että rangaistuksia antava poliisit ovat poliisialan selkeää parhaimmistoa. Tästä huolimatta kansalaisten oikeusturvan taju on vaarassa, koska rangaistukset ovat kovia ja perustelemattomia. Kansalaisten oikeusturvan tajuaminen paranisi huomattavasti, jos rangaistukset määräisi esim. koulutettu lakimies poliisikoulutetun sijasta.
Liialliset liikennerangaistukset
52
3652
Vastaukset
- Dumbass
Olen samaa mieltä kanssani siitä, että rangaistusvaatimusmenettelyssä kovatuloisten sakot ovat välillä liian suuria rikkeeseen nähden. Niinkuin sanoit, pienemmälläkin oppii.. (Jos ylipäätään on oppiakseen)
Kuitenkaan Poliisilla ei sakkojen kanssa ole muuta tekemistä kuin se, että me niitä jakelemme. Autoilija tekee sen rikkeen/rikoksen, ei poliisi. Eduskunta säätää lait, ei poliisi. Tiehallinto/Kunta määrittelee nopeusrajoitukset, ei poliisi.
Ja viimeisenä, syyttäjä vahvistaa rangaistusvaatimuksen rangaistusmääräykseksi, ei poliisi.
Itse yleensä sanon asiakkaalle että näihin asoihin voi itse vaikuttaa siten, että lisää tarkkaavaisuutta nopeusrajoituksien suhteen. Jos ei aja ylinopeutta, ei myöskään voi saada siitä sakkoja.
Kyllä se syyllinen siihen sakkoon löytyy ratin ja penkin välistä, ja päiväsakkosysteemi on ollu niin kauan käytössä että jokaisen tienkäyttäjän tulisi tietää että jos tili on tuhti, sakko voi olla helvetin suuri. Oli se sitten oikeustajun mukainen tai ei, sen sakon saamiseen saa vapaasti vaikuttaa kaasujalan asennolla.
Kannattaisi ottaa yhteyttä Arkadianmäelle, me siellä miekkataksissa ei voida pienentää kenenkään palkkatuloja, tai ruveta miettimään sopivaa sakon loppusummaa. Se, jos mikä, olisi sitä mielivaltaa jota moni täällä palstalla kammoksuu. Minä itse mukaanlukien.
Summa kardemumma: iso kyynel- Ylinopeus
Itse ymmärrän sakot hyvin. Olen keskituloinen
ja sakko järjestelmä antaa kovia liikennesakkoja, mutta ne ovat selkeisiin taulukoihin perustuavia. Kuulemani ajokortti menetykset viime vuosilta tuntuvat melko kovilta.
Edellisessäkin tarinassa mainitaan yli kaksi kuukautta. Kuulin että joku oli menettänyt ajokorttinsa 30 km ylinopudella kuukaudeksi.
Kyseiset rangaistukset tuntuvat kohtuuttoman suurilta. Itse ajan paljon ja sakkoja tulee silloin tällöin. Voisi sanoa että keskimäärin joka kolmas vuosi. Vaikka olisi kuinka varavainen niin et voi niiltä kókonaan välttyä.
Hirvittää jos menettäisi korttinsa jota tarvitsee työntakia. Kortin poisottamisjärjestelmäkin näyttää tekstin mukaan kovin hataralta. - Vastuullisuus
Ylinopeus kirjoitti:
ja sakko järjestelmä antaa kovia liikennesakkoja, mutta ne ovat selkeisiin taulukoihin perustuavia. Kuulemani ajokortti menetykset viime vuosilta tuntuvat melko kovilta.
Edellisessäkin tarinassa mainitaan yli kaksi kuukautta. Kuulin että joku oli menettänyt ajokorttinsa 30 km ylinopudella kuukaudeksi.
Kyseiset rangaistukset tuntuvat kohtuuttoman suurilta. Itse ajan paljon ja sakkoja tulee silloin tällöin. Voisi sanoa että keskimäärin joka kolmas vuosi. Vaikka olisi kuinka varavainen niin et voi niiltä kókonaan välttyä.
Hirvittää jos menettäisi korttinsa jota tarvitsee työntakia. Kortin poisottamisjärjestelmäkin näyttää tekstin mukaan kovin hataralta.En ymmärrä miksi ylinopeusrikkomuksista tuomitaan
sekä korkeita sakkoja ja vielä pitkiä ajokieltoja. Tämä luokkaa oikeutajuani. Menetin ajokorttini kolmen ylinopeudun jälkeen kuukaudeksi, joka haittaa elämääni melkoisesti.
Eikö asialle voi tehdä jotain. Ylinopeus kirjoitti:
Hirvittää jos menettäisi korttinsa jota tarvitsee työntakia. Kortin poisottamisjärjestelmäkin näyttää tekstin mukaan kovin hataralta.onhan se niin. Toisaalta sakot ajetaan monesti verotietojen perusteella. Jos poliisi ei niitä tarkista, ei sitä itse tarvi ilmoittaa. Jos syystä tai toisesta tulot on alhaiset toisena vuonna, toisena hyvät niin asiasta hyötyy.
Mä sain sakon. Olin keskiviivalla ja käytännössä toinen ajoi päälle. Sanoi että lähdin hänen eteensä. No ehdin vetää jarrut kiinni, kun näin että se törmää. Muija veti liikkuvalla autollaan kyljen paskaksi, tottakai kun törmäsi peruutuskulmassa olevaan paikallaan olevaan autoon. Mun autoni korjauskulut 50 e, sen yli 1700e.
Tiesin ettei oo toivoo, mutta pidin vähän aikaa puoliani, koska aattelin et oppii edes vähän varomaan, kun kärsii autonsa hinnan alentuman itse. Sain tietty sakot. No kiistin ja valitin syyttäjällä. Se pudotti sakot 8 päiväsakkoon.
Poliisi oli kattonu ne opiskeluvuoden perusteella eli aika pienellä pääsin lopulta. Bonuksia mulla ei ollu eikä 10% meno tekisi muutenkaan niistä suurta menetystä. Pistin kolarikuvat vakuutusyhtiöön samalla kun laitoin tiedoksi lauseen myönnän syyllisyyden ja en vastusta rangaistusvaatimusta.
Mun auton vauriot nimittäin ei sovi toisen auton vaurioon törmäysfysiikkaa lukeneen mielestä vastapuolen ja poliisin versiolla, mun versiolla kyllä, jos vastapuolen nopeus on 70km tunti....siksi ne kuvat myös, ei sillä et sillä olis merkitystä ainakaan mulle- suomessa pitäs ottaa mallia...
premiata kirjoitti:
onhan se niin. Toisaalta sakot ajetaan monesti verotietojen perusteella. Jos poliisi ei niitä tarkista, ei sitä itse tarvi ilmoittaa. Jos syystä tai toisesta tulot on alhaiset toisena vuonna, toisena hyvät niin asiasta hyötyy.
Mä sain sakon. Olin keskiviivalla ja käytännössä toinen ajoi päälle. Sanoi että lähdin hänen eteensä. No ehdin vetää jarrut kiinni, kun näin että se törmää. Muija veti liikkuvalla autollaan kyljen paskaksi, tottakai kun törmäsi peruutuskulmassa olevaan paikallaan olevaan autoon. Mun autoni korjauskulut 50 e, sen yli 1700e.
Tiesin ettei oo toivoo, mutta pidin vähän aikaa puoliani, koska aattelin et oppii edes vähän varomaan, kun kärsii autonsa hinnan alentuman itse. Sain tietty sakot. No kiistin ja valitin syyttäjällä. Se pudotti sakot 8 päiväsakkoon.
Poliisi oli kattonu ne opiskeluvuoden perusteella eli aika pienellä pääsin lopulta. Bonuksia mulla ei ollu eikä 10% meno tekisi muutenkaan niistä suurta menetystä. Pistin kolarikuvat vakuutusyhtiöön samalla kun laitoin tiedoksi lauseen myönnän syyllisyyden ja en vastusta rangaistusvaatimusta.
Mun auton vauriot nimittäin ei sovi toisen auton vaurioon törmäysfysiikkaa lukeneen mielestä vastapuolen ja poliisin versiolla, mun versiolla kyllä, jos vastapuolen nopeus on 70km tunti....siksi ne kuvat myös, ei sillä et sillä olis merkitystä ainakaan mulle24-åringen som da kjørte i hasardiøse 207 km/t ble senere dømt til 90 dagers fengsel - og fikk førerkortet inndratt for en periode på fem år.
Puuttuu tosta vielä sakot tietenkin,mutta 90 päivää linnaa ehdotonta ja kortti hyllyllä 5 vuotta:=) - Ylinopeus
suomessa pitäs ottaa mallia... kirjoitti:
24-åringen som da kjørte i hasardiøse 207 km/t ble senere dømt til 90 dagers fengsel - og fikk førerkortet inndratt for en periode på fem år.
Puuttuu tosta vielä sakot tietenkin,mutta 90 päivää linnaa ehdotonta ja kortti hyllyllä 5 vuotta:=)Edellinen tappaus o aika harvinainen. Kuikahan moni o ajanut autolla koskaan yli 150 km. Kortit mennee suomessa jo yli 30 ylinopeudesta.
- kehäteiden kaahausta
Ylinopeus kirjoitti:
Hirvittää jos menettäisi korttinsa jota tarvitsee työntakia. Kortin poisottamisjärjestelmäkin näyttää tekstin mukaan kovin hataralta.Kun katsoo kehäteiden kaahausta. Ei siellä vahingossa ylinopeutta mennä. Ajat oikeaa kaistaa 20km/h ylinopeutta. Ei mene aikaakaan, kun joku tulee metrin päähän puskurista uhoo, että anna tietä!
- Oikearangaistus
kehäteiden kaahausta kirjoitti:
Kun katsoo kehäteiden kaahausta. Ei siellä vahingossa ylinopeutta mennä. Ajat oikeaa kaistaa 20km/h ylinopeutta. Ei mene aikaakaan, kun joku tulee metrin päähän puskurista uhoo, että anna tietä!
Varmaan sitä kaahataan kehälläkin ja kaupungissa kaahaaminen onkin vaarallista. Paljon liikennettä ja paljon vaaratilanteita. Kaupungin vaaratilanteet syntyy kun ohitetaan suojatien eteen pysähtyneitä autoja ja ajetaan päin punaista. Mitä jos ajaa tyhjällä maantiellä kovaa eikä vaaranna ketään ? Mikä on oikeuden mukainen rangaistus siitä ? Rangaistukset annataan mekaanisesti ajattelematta niiden aiheuttamaa todellista vaaraa.
Oikearangaistus kirjoitti:
Varmaan sitä kaahataan kehälläkin ja kaupungissa kaahaaminen onkin vaarallista. Paljon liikennettä ja paljon vaaratilanteita. Kaupungin vaaratilanteet syntyy kun ohitetaan suojatien eteen pysähtyneitä autoja ja ajetaan päin punaista. Mitä jos ajaa tyhjällä maantiellä kovaa eikä vaaranna ketään ? Mikä on oikeuden mukainen rangaistus siitä ? Rangaistukset annataan mekaanisesti ajattelematta niiden aiheuttamaa todellista vaaraa.
korkeintaan, jos kaahaa tyhjällä maantiellä. Minusta ehdolliset vankeustuomiot ja kortinmenetykset kuuluvat vain rattijuopoille tai kaupungissa kaahaaville.
Ihan siksi ettei nuoriso lähde poliisia karkuun. Tälläinen kaahari voi kohdata satunnaisen vastaantulijan, jolloin voi tulla onnettomuus, tiellä voi mutkan jälkeen olla rinnakkain ajavia pyöräilijöitä, mutta nuoriso kaahaa yöllä ja riski on pieni. Minusta liikaa tulee näitä takaa-ajo onnettomuuksia ja syy karkuun lähtöön on ehdollisen pelko, ainakin mitä minä olen kysynyt ihmiseltä, jonka ei koskaan pitänyt enää kävellä, mutta josta tulee nyt juoksemaan kykenenvä.
Katsos Suomessakin on osastoja,jotka uskovat ihmeisiin ja alkavat kuontouttaa jo vuodepotilasvaiheessa, vaikka osastolle tulisikin ei ikinä kävele neurokirurgin lausunnolla.- tiet?
premiata kirjoitti:
korkeintaan, jos kaahaa tyhjällä maantiellä. Minusta ehdolliset vankeustuomiot ja kortinmenetykset kuuluvat vain rattijuopoille tai kaupungissa kaahaaville.
Ihan siksi ettei nuoriso lähde poliisia karkuun. Tälläinen kaahari voi kohdata satunnaisen vastaantulijan, jolloin voi tulla onnettomuus, tiellä voi mutkan jälkeen olla rinnakkain ajavia pyöräilijöitä, mutta nuoriso kaahaa yöllä ja riski on pieni. Minusta liikaa tulee näitä takaa-ajo onnettomuuksia ja syy karkuun lähtöön on ehdollisen pelko, ainakin mitä minä olen kysynyt ihmiseltä, jonka ei koskaan pitänyt enää kävellä, mutta josta tulee nyt juoksemaan kykenenvä.
Katsos Suomessakin on osastoja,jotka uskovat ihmeisiin ja alkavat kuontouttaa jo vuodepotilasvaiheessa, vaikka osastolle tulisikin ei ikinä kävele neurokirurgin lausunnolla."korkeintaan, jos kaahaa tyhjällä maantiellä. Minusta ehdolliset vankeustuomiot ja kortinmenetykset "
Mistä sinä kaahatessasi tiedät, että tie on tyhjä. Edelle ajamaan kytisauto?
Aina voi metsä-sivutieltä ollakin joku tulossa. Odottaa, että sieltä ei kukaan kaahaa...
- Coiffeur
Monissa vastauksissa on paljon virheitä. Ensinnäkin, Suomessa poliisilla ei ole oikeutta rangaista ketään, ei edes antaa sakkoa.
Rangaistusoikeus on vain tuomioistuimilla ja käytännössä syyttäjällä, joka vahvistaa poliisin rangaistusvaatimusilmoituksen.
Eli poliisin antama kuponki ei ole sakko, vaan rangaistusvaatimusilmoitus, jos syyttäjä sen vahvistaa, niin se muuttuu sen jälkeen sakoksi.
Kortin pois ottaminen ei ole mikään rangaistus, vaan turvaamistoimenpide.- Päällään ihmettelijä
Mikä ihmeen turvaamistoimenpide ? Ajokortin poisottaminen on sen kohteeksi joutuvalle joka tapauksessa rangaistus. Nimike ei sitä muuta. Alustavasti poliisi voi ottaa kortin tienpäällä, mutta myöhemminkin sen tekee poliisi. Jos asia ei mene oikeuteen niin poliisiviranomainen tekee päätöksen, jonka syyttäjä vahvistaa. Syyttäjän vahvistaminen on varmaan melkoinen läpihuutojuttu. Eikö olisi parempi oikeusturvan takia, että korkeakoulutettu lakimies vahvistaisi koko rangaistuksen suoraan eikä toimisi vain kumileimasimena. Eihän tässä kukaan poliisia ole haukkunut, kuin ehkä sen toteuttaman harkintavallan osalta. Totta kai poliisi on osa järjestelmää, joka toteuttaa eduskunnan ja oikeusistuimen päätöksiä.
- William Conzales
Päällään ihmettelijä kirjoitti:
Mikä ihmeen turvaamistoimenpide ? Ajokortin poisottaminen on sen kohteeksi joutuvalle joka tapauksessa rangaistus. Nimike ei sitä muuta. Alustavasti poliisi voi ottaa kortin tienpäällä, mutta myöhemminkin sen tekee poliisi. Jos asia ei mene oikeuteen niin poliisiviranomainen tekee päätöksen, jonka syyttäjä vahvistaa. Syyttäjän vahvistaminen on varmaan melkoinen läpihuutojuttu. Eikö olisi parempi oikeusturvan takia, että korkeakoulutettu lakimies vahvistaisi koko rangaistuksen suoraan eikä toimisi vain kumileimasimena. Eihän tässä kukaan poliisia ole haukkunut, kuin ehkä sen toteuttaman harkintavallan osalta. Totta kai poliisi on osa järjestelmää, joka toteuttaa eduskunnan ja oikeusistuimen päätöksiä.
Siinähän ihmettelet.
Suomessa yhdestä teosta voidaan tuomita vain yksi rangaistus ellei tuomita vankeutta ja oheissakko. Kun liikennekarjulle annetaan ns. sakko, niin se on sen teon rangaistus. Ja kun kortti pistetään kuivumaan, niin se on turvaamistoimenpide. Kokekoon karju sen miten vain.
Sitten taas virheitä.
Kun poliisi ottaa tienpäällä kortin pois, niin kuljettajalle annetaan väliaikainen ajokielto. Jos kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikennejuopumuksen eri muodot, menee juttu käräjille. Väliaikainen ajokielto on voimassa oikeuden istuntoon saakka. Oikeus päättää sen jälkeen jatkosta.
Jos taas juttu ei mene käräjille eli ratkaistaan rangaistusmääräysmenettelyssä, niin poliisi tekee ajokortista hallintopäätöksen, ei syyttäjä.
Rv:n vahvistaa syyttäjä, mutta kortin kuivumisen pituuden määrää poliisi. - uusi ihmettelijä
William Conzales kirjoitti:
Siinähän ihmettelet.
Suomessa yhdestä teosta voidaan tuomita vain yksi rangaistus ellei tuomita vankeutta ja oheissakko. Kun liikennekarjulle annetaan ns. sakko, niin se on sen teon rangaistus. Ja kun kortti pistetään kuivumaan, niin se on turvaamistoimenpide. Kokekoon karju sen miten vain.
Sitten taas virheitä.
Kun poliisi ottaa tienpäällä kortin pois, niin kuljettajalle annetaan väliaikainen ajokielto. Jos kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikennejuopumuksen eri muodot, menee juttu käräjille. Väliaikainen ajokielto on voimassa oikeuden istuntoon saakka. Oikeus päättää sen jälkeen jatkosta.
Jos taas juttu ei mene käräjille eli ratkaistaan rangaistusmääräysmenettelyssä, niin poliisi tekee ajokortista hallintopäätöksen, ei syyttäjä.
Rv:n vahvistaa syyttäjä, mutta kortin kuivumisen pituuden määrää poliisi.Vastauksesi perusteella poliisi määrääkin kortin kuivumisajan pituuden eli homma on pitkälti poliisin käsissä. Mikähän on näiden henkilöiden koulutus ja asian hallinta ? En ymmärrä kyllä mikä on turvaamistoimenpide kortin kuivumisen suhteen. Mitä turvattavaa on esimerkiksi yhden korkean ylinopeuden suhteen,josta annetaan jo kovat rapsut maksettavaksi.
- William Conzales
uusi ihmettelijä kirjoitti:
Vastauksesi perusteella poliisi määrääkin kortin kuivumisajan pituuden eli homma on pitkälti poliisin käsissä. Mikähän on näiden henkilöiden koulutus ja asian hallinta ? En ymmärrä kyllä mikä on turvaamistoimenpide kortin kuivumisen suhteen. Mitä turvattavaa on esimerkiksi yhden korkean ylinopeuden suhteen,josta annetaan jo kovat rapsut maksettavaksi.
Turhaa tätä keskustelua on jatkaa, jos vastapuoli ei tiedä mitä tarkoittaa - turvaamistoimenpide.
- Poliisin kanssa seurustellut
Vastauksesi perusteella poliisi määrääkin kortin kuivumisajan pituuden eli homma on pitkälti poliisin käsissä. Mikähän on näiden henkilöiden koulutus ja asian hallinta ? En ymmärrä kyllä mikä on turvaamistoimenpide kortin kuivumisen suhteen. Mitä turvattavaa on esimerkiksi yhden korkean ylinopeuden suhteen,josta annetaan jo kovat rapsut maksettavaksi.
Sillä turvataan poiisin palkka!
- Poliisin kanssa seurustellut
Poliisin kanssa seurustellut kirjoitti:
Sillä turvataan poiisin palkka!
Siis annetut sakot on budjetoitu siten, että niitä käytetään myös poliisien palkkojen maksamiseen.
- Poliisilaitoksissa
kortin poisotosta päättää poliisipäällikkö, joka yleensä on varatuomari tai jotain. Eiköhän siinä ole jo tarpeeksi laintuntemusta...
- Pois poliisivaltiosta
Miksi taulukot joiden perusteella määrätään liikennerikkomussakot ja ajokortittomuusjaksot ei ole julkista tietoa ? Varsinkin ajokortin poisotoissa pärstäkerroin vaikuttaa. Tehtävään valikoituneet "poliisivoimien parhaat" saattavat purkaa omaa katkeruuttaan antamalla suhteettoman suuria rangaistuksia. Ylipäätään ajorkottien "hyllyttämisajat" tuntuvat ylinopeuksiista järjejettämän suurilta. Apua tehkää niille jotakin. Onko suomesta tulossa rangaistus ja poliisivaltio ? Jos halutaan pitkiä hyllytyksiä korteille, niin sakkoja pitää vastaavasti alentaa. Jotain järkeä rangaistuksissa pitää olla. Ylinopeus rangaistukset pääosin koskevat ns. tavallisia ihmisiä joiden oikeusnäkemys saattaa väärentyä.
- Turvallisuutta kansalle
Kuinka pitkään liikennerikkomukset säilyvät rekisterissä. Luin edellisestä viestistä että poliisin historia tiedot säilyvät 50 vuotta.
Täysin rikollista. Olen lukenut että ylinopeussakot säilyvät nykyisen käytännön mukaan 5 vuotta. Ajokorttitoimenpiteet ikuisesti. Ennen mielestäni raja oli 10 vuotta, mutta sen jälkeen kaikki rikkeet hävisivät. Kuinka hemmetissä voi olla rekisteri jossa tiedot ovatkin 50 vuotta. Apua, auta meitä poloisia lainsäätäjä. Apua, Apua, Apua eduskunta. auta kansaa ja poista poliisivaltio. - William Conzales
Turvallisuutta kansalle kirjoitti:
Kuinka pitkään liikennerikkomukset säilyvät rekisterissä. Luin edellisestä viestistä että poliisin historia tiedot säilyvät 50 vuotta.
Täysin rikollista. Olen lukenut että ylinopeussakot säilyvät nykyisen käytännön mukaan 5 vuotta. Ajokorttitoimenpiteet ikuisesti. Ennen mielestäni raja oli 10 vuotta, mutta sen jälkeen kaikki rikkeet hävisivät. Kuinka hemmetissä voi olla rekisteri jossa tiedot ovatkin 50 vuotta. Apua, auta meitä poloisia lainsäätäjä. Apua, Apua, Apua eduskunta. auta kansaa ja poista poliisivaltio.Ei sitten muuta, kuin heti sinne Eduskuntaan lakeja muuttamaan, kun poliisilla ei ole sitä lainsäädäntävaltaa.
Laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa 22.8.2003/761
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
.
.
.
Edellä 1–5 momentissa säädetystä säilytysajasta huolimatta tutkinnan ja virka-avun arkistotiedot poistetaan kuitenkin 50 vuoden kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030761?search[type]=pika&search[pika]=turvallisuusselvitys* - turvallisuutta kansalle
William Conzales kirjoitti:
Ei sitten muuta, kuin heti sinne Eduskuntaan lakeja muuttamaan, kun poliisilla ei ole sitä lainsäädäntävaltaa.
Laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa 22.8.2003/761
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
.
.
.
Edellä 1–5 momentissa säädetystä säilytysajasta huolimatta tutkinnan ja virka-avun arkistotiedot poistetaan kuitenkin 50 vuoden kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030761?search[type]=pika&search[pika]=turvallisuusselvitys*Näyttääpä siltä että elämme kunnon poliisivaltiossa konsanaan. Vaalien alla vain runsaasti vahvoilta näyttäville eduskuntavaaliehdokkaille pyytäen kauniista todellista henkilötietolaki, joka koskisi poliisiakin.
- korkeammissa viroissa
on vaatimuksena jokin korkeakoulututkinto tai vastaava poliisin vaativampi tutkinto. Useat poliisit, joilla on valtuudet määrätä ajokieltoja, ovat poliisin koulutuksen lisäksi esim. juristeja.
- paljon hyviä tyyppejä
Luettuani juttusarjaa voin sanoa liikkuvan poliisin ihmisten olevan tosi ystävällisiä ja reiluja, joita tienpäällä tapaa. Kovilta tosin rangaistukset tuntuvat. Itse olen selvinnyt aina sakoilla joita silloin tällöin on tullut. Harmittavathan ne aina ja muistuttavat pitkään ylinopeudesta. Suhteessa liikennesakot ovat Suomessa kovia. Luin jostain että ajokorttien menestyksen osalta laki on muuttunut 2005. Joku kertoi väitetyn että ajokortinpoisottoajat ovat kuusinkertaistuneet entisestä. Tuntuu vähän kohtuuttomalta kovien sakkotasojen lisäksi.
- Karkaajat
paljon hyviä tyyppejä kirjoitti:
Luettuani juttusarjaa voin sanoa liikkuvan poliisin ihmisten olevan tosi ystävällisiä ja reiluja, joita tienpäällä tapaa. Kovilta tosin rangaistukset tuntuvat. Itse olen selvinnyt aina sakoilla joita silloin tällöin on tullut. Harmittavathan ne aina ja muistuttavat pitkään ylinopeudesta. Suhteessa liikennesakot ovat Suomessa kovia. Luin jostain että ajokorttien menestyksen osalta laki on muuttunut 2005. Joku kertoi väitetyn että ajokortinpoisottoajat ovat kuusinkertaistuneet entisestä. Tuntuu vähän kohtuuttomalta kovien sakkotasojen lisäksi.
Eiks kovat liikennerangaistukset lisää karkaamisia. Mäkin mietin kerran et ajanko ohi, kun poliisi olis pysäyttämässä. Rapsu oli kova. En mä tiedä miten seuraavaksi käy.
- käy niin
Karkaajat kirjoitti:
Eiks kovat liikennerangaistukset lisää karkaamisia. Mäkin mietin kerran et ajanko ohi, kun poliisi olis pysäyttämässä. Rapsu oli kova. En mä tiedä miten seuraavaksi käy.
että jos lähdet karkuun, sinut SAADAAN kiinni ja rapsut on 'bout sata kertaa kovemmat kuin jos olisit pysähtynyt. oikeesti, voin hyvin kuvitella, että poliisien joukossa on henkilöitä, jotka oikein odottavat, että pääsevät kunnon takaa-ajoon. sitäpaitsi ne on senverta kovia ratin takana, että ei ihan joka kuski voi sanoa samaa itsestään. ne kaverit kun on koulutettu ajamaan kovaa.
- Honari
Kuinka kovia kortin kuivumisrangaistukset ovat ?
Itse ajoin tyhjällä tiellä lokakuussa 80 km rajoituksella 133 km eli 53 ylinoputta. Tie oli metsässä ja keskellä valoisaa päivää. Olosuhde mitä parhain. Sain kovat sakot ja menetin kortin 8,5 viikoksi. En ollut saanut ylinopeussakkoja pitkään aikaan. Tuntui tosi hurjalta, koska tarvitsen auto päivittäin. Mitenkä kovia rangaistukset ovat yleisesti. Luin netistä että joku oli menettänyt 5 viikoksi ja toinen 7 viikoksi samalla ylinopeudella. 7 viikon menettäjällä oli muita ylinopeuksia takana.- kummastelija
eiks se onko ensimmäinen tai useampi kerta enää
vaikuta tuomioon - Googlettamalla
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/f147c68e1c236069c225710f0031cae4/$file/ajokielto.pdf
- Rangaistukset hirvittää
Googlettamalla kirjoitti:
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/f147c68e1c236069c225710f0031cae4/$file/ajokielto.pdf
Linkistä löytyi hyvää tietoa monen sakon rangaistuksista. Hirvittää kuinka kovia rangaistukset ovat. Voiko olla totta ?
Jessus täytyy kirjoittaa eduskuntaan. Ketähän lain takana on ollut. Mikähän on taulukko vakavasta piittaamattomuudesta josta sain itse rapsut. - vaan
Rangaistukset hirvittää kirjoitti:
Linkistä löytyi hyvää tietoa monen sakon rangaistuksista. Hirvittää kuinka kovia rangaistukset ovat. Voiko olla totta ?
Jessus täytyy kirjoittaa eduskuntaan. Ketähän lain takana on ollut. Mikähän on taulukko vakavasta piittaamattomuudesta josta sain itse rapsut.Joo, kirjoita vaan sinne Eduskuntaan. Vastahan ne 1.3.2005 rangaistuksia kiristivät.
Ennen sitä poliisin määräämän ajokiellon minimi oli yksi (1) vrk ja maksimi kolme(3) kuukautta, nyt minimi yksi (1) kuukausi ja maksimi kuusi (6) kuukautta.
Luulen, että kirjeesi saatuaan palataan taas entiseen. - Kerran saanut
kummastelija kirjoitti:
eiks se onko ensimmäinen tai useampi kerta enää
vaikuta tuomioonNii elikkäs tilanne se että papereissa lukee että liikenneturvallisuudenvaarantaminen/vakava piittaamattomuus...
Poliisit sanoi tilanteen sattuessa että hyvinkin mahdollista saada kortti takasi 1kk päästä, mutta nyt kuullu paljo juttuja että se on se 3kk poissa.
Onko jollain kokemusta tai sellasta selkeää kuvaa että kauanko ne sitä pitää... tilanteesta en kerro sen enempää kuin että vauhtia oli!
Onko nyt odotettavissa että 3kk joudun fillaroimaan!? - entinen hurjastelija
Itselleni ainakin tarkastaja-täti sanoi laskevansa ajokiellon ihan suoraan päiväsakkojen määrästä. 38:lla päiväsakolla tuli 11 viikkoa, se että auto välttämätön töissä ja perheessä vaikutti ehkä jotenkin.
- oleellista
tietoa, jotta tapaustasi voisi kunnolla arvioida. Mikä oli käyttämäsi nopeus, ja mikä oli nopeusrajoitus? Kuinka monta päiväsakkoa sait (sakon kokonaismäärä ei kerro rangaistuksen ankaruutta, koska päiväsakon rahamäärä saattaa olla korkeiden tulojesi vuoksi hyvinkin suuri)? Tiedäthän, miten sakkoon "haetaan muutosta"? Voit viikon kuluessa kirjallisesti ilmoittaa rangaistusvaatimuksessa mainitulle syyttäjälle vastustavasi rangaistusvaatimusta, jolloin asia menee käräjäoikeuden ratkaistavaksi ja voit silloin oikeudenkäynissä esittää argumenttisi rangaistuksen alentamiseksi. Ohjeet vastustamiseen ovat sinulle tiedoksi annetussa rangaistusvaatimusilmoituksessa.
- tietoa etsivä
134 km/h 80 kilometrin rajoitusalueella.
Tyhjä metsätie
- toldella säälittävää
En tiedä mitään sälittävämpää, kuin että aikuinen ihminen rikkoo lakia, saa rangaistuksen ja tulee NETTIIN itkemään rangaistustaan!
"jos rangaistukset määräisi esim. koulutettu lakimies poliisikoulutetun sijasta."
Sinäkö olet valmis kustantamaan järjettömän määrän lakimiehiä, jotka ratkaisevat pienimmätkin ylinopeussakot? - joke36v
On oikeastaan hyvä,että Suomessa kiristettiin lakia ajokortin menettämisen suhteen.
Harva se päivä kun saa eri tiedoitusvälinenstä huomata,että taas jossakin päin rysähti ja niin moni loukkaantui tai kuoli jne....
Itse menetin ajokortin kuukaudeksi viime huhtikuussa,ajoin 40 km nopeusaluella n. 150 metrin matkan 78 km/h.Ainut auto sille pätkälle,joka oli samalla aikaa liikenteessä oli liikkuvan poliisin siviiliauto.Kortti tietysti heti pois ja runsaat sakot kaupan päälle.
Silloin tuntui,että nyt tuli loppu kaikelle,koska työssäni tarvitsin ajokorttia.
Täytyypi sanoa,että kohdalleni tarvitsin kortittoman aikajakson,koska oli korkea aika miettiä omaa kohtaansa liikenteessä.Kortin takaisin saatuani olen ajellut lähes 100% rajoitusten mukaan,mikä tuntuu luonnolliselta tehdä.- onneksi
olkoon! olet ymmärtänyt asian. valitettavasti kovin monelle se ei näytä menevän kaaliin. oikeasti, itse en aja koskaan ylinopeutta sitä 10% enempää, kun ei ole mihinkään kiire. ja se taas johtuu siitä, että osaan hallita ajankäyttöni ja suunnitella elämäni siten, että ei tule kiire.
- Tuomiota odottava
Minkäasteisen taulukko on vakavalle piittaamattomuudelle liikenteessä ?
Tyhjä tie esim. ylinopeus 34 tai 44 tai 54 km/h
tai esim. päivä sakkoja 20, 24,28, 32 tai 36.- Tietoa lisäävä
Rangaistukset ovat nykyään melko kovia.
Ennen vakavasta piittaamattomuudesta menetti kortin maksimi 1 kuukausi.
Nykyisin yksi vähintään 16 päivän sakko tuo ajokortittomuutta 2-4 kuukautta liukumana ja peruskiletona 12 viikkoa.
Melko hurjaa sanoisin. Taitaapa 16 päiväsakko tarkoittaa vähän yli 30 km/h ylitystä.
En ymmärrä kun näin kovista rangaistuksista ei varoitella ja kerrota enemmän missään.Itsekkin sain etsi netistä pitkään. - siis mitä
Tietoa lisäävä kirjoitti:
Rangaistukset ovat nykyään melko kovia.
Ennen vakavasta piittaamattomuudesta menetti kortin maksimi 1 kuukausi.
Nykyisin yksi vähintään 16 päivän sakko tuo ajokortittomuutta 2-4 kuukautta liukumana ja peruskiletona 12 viikkoa.
Melko hurjaa sanoisin. Taitaapa 16 päiväsakko tarkoittaa vähän yli 30 km/h ylitystä.
En ymmärrä kun näin kovista rangaistuksista ei varoitella ja kerrota enemmän missään.Itsekkin sain etsi netistä pitkään.helvettiä? Pitäisikö VAROITTAA, että jos rikot lakia saat rangaistuksen? Oletko täysi idiootti, mitä?
- mitä siis
siis mitä kirjoitti:
helvettiä? Pitäisikö VAROITTAA, että jos rikot lakia saat rangaistuksen? Oletko täysi idiootti, mitä?
Lukutaito on haastava oppia. Ei edellisessä puhuttu saako rikkomuksesta rangaista. Vaan kysymys on kuinka kovia (pitkiä) rangaistukset ovat. Erottaako edellinen kirjoittaja esimerkiksi
10 ja 1000 välisen eron. - oleellisen
mitä siis kirjoitti:
Lukutaito on haastava oppia. Ei edellisessä puhuttu saako rikkomuksesta rangaista. Vaan kysymys on kuinka kovia (pitkiä) rangaistukset ovat. Erottaako edellinen kirjoittaja esimerkiksi
10 ja 1000 välisen eron.Toiselle 2.000 euroa on paljon toisen taloutta se ei hetkauta. Päiväsakon määrä on suhteutettu tuloihin. pienituloiselle tai tulottomalle yksi päiväsakko on 6 euroa. Aloittajan olisti tullut kertoa päiväsakkojen lukumäärä.
- Aloittaja
oleellisen kirjoitti:
Toiselle 2.000 euroa on paljon toisen taloutta se ei hetkauta. Päiväsakon määrä on suhteutettu tuloihin. pienituloiselle tai tulottomalle yksi päiväsakko on 6 euroa. Aloittajan olisti tullut kertoa päiväsakkojen lukumäärä.
Päiväsakkoja tuli 32. Tämä osa on mielestäni reilua ja suomalaisille kovin tuttua, että meillä on kovat liikennerikkomussakot. Sakoista en purnaa.Sakot nykyiset ajokieltojen pituudet ovat jo täysin ylimitoitetut. 1.3.2005 tapahtunut ajokieltojen pituuden (keskustelun perusteella) kuusinkertaistaminen ei tunnu kovin reilulta eikä järkevältä. Ymmärtäisin jos ennen sain 1 tai 2 viikon ajokiellon, niin kiristämisen jälkeen se olisi 4-5 viikkoa. Oman käsityskyvyn ylittää nykyiset 2-3 kuukauden ajokiellot jo yhdestä vakavasta piittaamattomuudesta. Varsinkin, kun Suomi on autokeskeinen harvaan asuttu maa. Pariisilaista ei paljon ajokortin menetys haittaa. Suomessa monet tarvitsevat autoa työkseen. Harva sitä huvikseen ajelee, varsinkaan niistä, jotka paljon ajavat. Hyvin mielelläni eläisin ilman autoakin, jos se olisi vain mahdollista, mutta näin Suomessa yksinkertaisesti ei vain ole. Suoraan sanoen vituttaa ajaa 700-800 tuntia vuodessa ja monin osin ajot joutuu tekemään työajan ulkopuolella.
Ylinopeuksia ei pysty välttämään täysin, sen tietää jokainen paljon liikkuva. Ohitukset, ajattelemattomat hetket jne. - vikise
mitä siis kirjoitti:
10 ja 1000 välisen eron.rikot lakia -> saat rangaistuksen. Niin yksinkertaista se on. Turha siinä on vikistä rangaistuksen suuruudesta, jos itse rikkoo lakia. Mitäs rikoit, paska-aivo?
- maxy
oikeaan suuntaan mielestäni on menty kun liikennerikkomuksista ovat sakot/rangaistukset koventuneet.
harvase päivä saa liikenteessä ollessa todistaa mitä typerämpiä ajotapoja/nopeuksia, ja ikävä kyllä tuo on kasvamaan päin.
esim. en tiedä mitä punaisia päin ajamisesta saa, mutta siittä saisi mielestäni suoraan napata kortin pois, ei ole kovin mukavaa kun "sokean" ihmisen auto meinaa tulla/tulee oman auton kylkeen kurkkaamaan miltä se toinen auto näyttää sisältä.
jos ajelee vaikka reippaita ylinopeuksia tai muuten törttöilee, niin kyllä sen sakonkin pitää jossain tuntua, että muistaa rikkoneensa lakia edes vähän kauemmin kuin mitä ne poliisit ovat paikalla- En usko
Itse en usko että kovat rangaistukset vähentää rikkomuksia, vaan valistus ja jatkuva muistuttaminen. Nykyisin jos saat 16 päiväsakkoa eli ajat 30 km/h ylinopetta sinulta sakkojen lisäksi voidaan viedä kortti 12 viikoksi poia. Minimi näyttää ohjeiden mukaan olevan 2 kuukautta. Tätä pidän liiallisena rangaistuksena.
Joku väitti tekstissään, että se on "turvaamistoimenpide". Sen kohteeksi joutuvalle se on rangaistus. - asennetta tieliikenne-lakiin!.
En usko kirjoitti:
Itse en usko että kovat rangaistukset vähentää rikkomuksia, vaan valistus ja jatkuva muistuttaminen. Nykyisin jos saat 16 päiväsakkoa eli ajat 30 km/h ylinopetta sinulta sakkojen lisäksi voidaan viedä kortti 12 viikoksi poia. Minimi näyttää ohjeiden mukaan olevan 2 kuukautta. Tätä pidän liiallisena rangaistuksena.
Joku väitti tekstissään, että se on "turvaamistoimenpide". Sen kohteeksi joutuvalle se on rangaistus.olisi ainakin syytä "katsoa peiliin",että millaisella asenteella liikenteessä liikkuu ja pitäisi tuntua lompakossakin sen verran kauan että muistaa...!.
- herätys
"Rangaistuksen antavat myös yksittäiset poliisimiehet".
Yhdelläkään poliisimiehellä ei ole oikeutta rangaista sinua mistään. He kirjoittavat ainoastaan rangaistusVAATIMUKSEN, jonka sitten syyttäjä itsenäisesti hyväksyy tai muuttaa tai hylkää.
Tai sitten kirjoittavat rikosilmoituksen, jonka pohjalta syyttäjä syyttää ja sitten oikeus itsenäisesti päättää, onko aihetta rangaista. - tsiisus...
Ite oon saanut kortin 1981 ja ajanut työkseni ja huvikseni vuosittain paljon. Koskaan ei ole pysäytetty/sakotettu ylinopeuden vuoksi. Olen toki ajanut ylinopeutta useastikin, mutta aina tietoisena siitä, että jos kiinni jää, niin sitten maksetaan mukisematta. Mitä on joku "vahingossa ylinopeutta"- jutut? Sitä en ymmärrä.
Etenkin, jos paljon on tien päällä, niin kyllä se "perse" kertoo, milloin mennään ylinopeutta. Nykyään on vain tapana, että paljon ajavat saisivat enemmän anteeksi liikenteesä kuin tavalliset kansalaiset, vaikka asia on juuri päin vastoin, koska paljon ajavat tietävät liikennesäännöt ja tuntevat ajoneuvonsa käyttäytymisen.- oikeidenmukaisuus
hujut moni tavoin totta, että rikoksen tehneelle kuuluu rangaistus, mutta kysymys onkin siitä kuinka kova. Voit ryöstää kioskin ja saat siitä ehdonalaisen tuomion ensikertalaisena ja taidat saada saman toiskertalaisenakin. Ylinopeudesta saat kovat sakot ja voit menettää nykykäyntäntönä ajokortin vähintään kuukaudeksi, mutta helpolla 2-4 kuukaudeksi. Suhteessa muihin rangaistuksiin ylinopeus seuraamukset ovat liian kovia. Tätä kai selittää populismi asian ympärillä. 17 päiväsakko eli vähän yli 30 km tunnissa vie korttisi jo kuukaudeksi.
- Kokemuksen rintaääni
Tuttu tunne, itselläni oli nopeus tutkassa 112 km/h kun rajoitus tiellä 60 km/h. Ylitys siis 52 km/h mikä kuulostaa dramaattisemmalta kuin tuntui silloin: olosuhteet olivat hyvät, kyseessä oli pitkä suora, ei vastaantulijoita, jne. Kyse oli siitä, että tien mutkaisella osuudella madellutta vaan suoralla "herännyttä" autoa ohittaessa tuli painettua kaasua muutama sekunti pidempään kuin olisi ollut tarve. Motiivina ehkä puoliksi kiukkua ja puoliksi innostusta kun oli eka aurinkoinen kevätpäivä. Ajovuosia takana autoilla ja moottoripyörillä pitkälle toistakymmentä, taustalla ei yhtäkään liikennesakkoa.
Kortti lähti 11 viikoksi ja sakkoa tuli kolmatta tuhatta. Se tuntui huutavalta vääryydeltä ja maailmanlopulta, koko perheen toiminta, vanhempien työmatkat ja lastenhoito perustuu auton käyttöön. Rangaistusta ja pykäliä tuli selviteltyä aika tarkkaan pyhän vihan vallassa.
Nyt vuoden kuluttua rangaistuksen on jotenkin hyväksynyt, mutta seuraavat asiat vielä ottavat päähän:
Ensimmäinen on se, että rangaistuksien kovuutta perusteellaan sillä että tarvitaan voimakas pelote, koska ylinopeuksista kiinni jäämisen riski on minimaalisen pieni. Mutta eihän pelotteesta ole hyötyä ellei siitä tiedoteta! Itse vielä poliisilaitokselle mennessäni veikkasin itselleni noin 2 viikon ajokieltoa... Myös useimmat tuttavani olivat rangaistukseni kuultuaan täysin varmoja että minulle oli pantu rapsuihin huomattavasti ylimääräistä kun en ollut osannut sanoa pysäytettäessä tai rangaistusta määrättäessä oikeita asioita. Se muuten kävi hermoille ;-) Eli jos rangaistusten tarkoitus on toimia pelotteena niin rangaistusten kovennuksista tiedottamisessa ei ole kovin hyvin onnistuttu.
Toiseksi, itse uskoisin tässä maassa inhimillisempään linjaan jossa rangaistuksen kokonaisvaikutus rikkeeseen nähden arvioitaisiin enemmän tapauskohtaisesti. Eli tuntuu ettei olisi tarvinnut hieroa mun nenää p_skaan ihan noin paljon, olisin varmaan oppinut ja tutustunut tarkemmin uudempiin rangaistusmääräyksiin vähemmälläkin. Ehkä juuri rangaistuksen odottamattoman kovuuden takia, usko aiemmin ihan hyvänä pitämääni järjestelmään mureni.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1902708Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482417Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061132- 1011007
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait243834Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20820Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka288791Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies91786Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22718