Hypoteesi: AA:ssa raitistutaan (jos raitistutaan) itsesuggestion voimalla
Todistelu: AA:n eräs perusoppi on oppi Korkeimmasta Voimasta, jonka avulla raitistuminen on mahdollista, kunhan ensin luopuu omasta yrittämisestä ja antaa asiaan tuon KV:n haltuun. KV voi AA:laisten mukaan olla mikä tahansa - esimerkiksi ovenkahva. Tällä väitteellä AA oikeastaan itse myöntää raitistumisen olevan itsesuggestion tulos. Jokainen pystyy ymmärtämään (tai ainakin pitäisi pystyä), että ovenkahvalla ei ole vaikutusvaltaa ihmiskohtaloihin. Oven avaaminen sen sijaan kyllä helpottuu huomattavasti kahvaa käyttäen. Vesittämällä tällä tavoin koko KV:n idean, AA tavallaan itse osoittaa, millä voimalla AA:ssa raitistutaan - itsesuggestiolla.
Me ollaan omavoimaisia kaikki, kun oikein silmin katsotaan...
Suosittelen Hannu Lauerman kirjaa "Usko, toivo ja huijaus" - erittäin mielenkiintoista asiaa mielen manipulaation tekniikoista ja historiasta.
Itsesuggestiota?
75
2982
Vastaukset
- on mahdollisuus
lukea AA:n kirjallisuutta, huomaat, että ei siellä ole mainintaa ovenkahvasta korkeimpana voimana.
Oletko suggeroinut itsesi penkomaan muiden kuin omin voimin pärjäävien ihmisten käyttämien metodien heikkouksiksi luokittelemiasi ominaisuuksia? Mitä se kertoo sinusta?- on mahd.
Kun olet lukenut AA-kirjallisuutta niin selitä mikä se se korkeampi voima on?
- AgenttiOranssi
Olen lukenut Ison Kirjan ja myös muuta AA-kirjallisuutta. Tiedän, että väite ei esiinny siellä.
Olen itse kuullut ovenkahvakommentin suomalaisen AA:laisen sanomana. Olen myös lukenut saman väitteen amerikkalaiselta AA-keskustelupalstalta - jopa useamman kerran.
Sattumaa?
"Oletko suggeroinut itsesi penkomaan muiden kuin omin voimin pärjäävien ihmisten käyttämien metodien heikkouksiksi luokittelemiasi ominaisuuksia?"
En ole. - ....
AgenttiOranssi kirjoitti:
Olen lukenut Ison Kirjan ja myös muuta AA-kirjallisuutta. Tiedän, että väite ei esiinny siellä.
Olen itse kuullut ovenkahvakommentin suomalaisen AA:laisen sanomana. Olen myös lukenut saman väitteen amerikkalaiselta AA-keskustelupalstalta - jopa useamman kerran.
Sattumaa?
"Oletko suggeroinut itsesi penkomaan muiden kuin omin voimin pärjäävien ihmisten käyttämien metodien heikkouksiksi luokittelemiasi ominaisuuksia?"
En ole.tulee uskossansa autuaaksi, ja siitä kaappikellosta tulee elämän kantava voima.
- suurempi voima on
on mahd. kirjoitti:
Kun olet lukenut AA-kirjallisuutta niin selitä mikä se se korkeampi voima on?
sellainen, millaisena kukin sen käsittää. Yksi ilmenemismuoto on kaksi alkoholistia, jotka haluavat auttaa toinen toisensa pyrkimystä raittiuteen.
- silloin...
suurempi voima on kirjoitti:
sellainen, millaisena kukin sen käsittää. Yksi ilmenemismuoto on kaksi alkoholistia, jotka haluavat auttaa toinen toisensa pyrkimystä raittiuteen.
ovenkahva on täysin mahdollinen korkeampi voima :)
Mitä se korkeampi on voima on korkeampi?
Luontoa? Onko se yliluonnollista? - kelpaa ovenkahva
silloin... kirjoitti:
ovenkahva on täysin mahdollinen korkeampi voima :)
Mitä se korkeampi on voima on korkeampi?
Luontoa? Onko se yliluonnollista?niin siitä vaan! Ei se minua haittaa, tuskin ketään muutakaan.
- äläyritä
kelpaa ovenkahva kirjoitti:
niin siitä vaan! Ei se minua haittaa, tuskin ketään muutakaan.
Sähän se ovenkahvaan uskova olit...
- U-Ö.
Niin hyvässä, kuin pahassa.
AA ei suggeroi ketään sen enempää, kuin mikään muukaan inhimillinen toiminto, sillä suggestio on aina mukana henkisellä tasolla, tekipä ihminen mitä hyvänsä.
Uutisia katsoessasi sinua suggeroidaan ja harrastat itsesuggestiota samalla.
Kaikissa uskonnollisissa liikkeissä, poliittisissa suuntauksissa ja - puolueissa, ideologioissa on suggestio ja sen kautta itsesuggestio aina läsnä.
Se johtopäätöksesi omavoimaisuudesta on sekin varsin suhteellinen käsite, koska sinäkin luulet tekeväsi päätöksiäsi ja ratkaisujasi rationaalisella järkeilyllä, vaikka sekin saa ohjauksensa alitajunnasta, jossa on kaikki, mitä sinuun on suggeroitu.
Näin se menee pahimmillaan; suggestio/itsesuggestio > psykoosi > joukkopsykoosi.
Esim.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/jmurhat.html- AgenttiOranssi
Joo, onhan sinulla pointtia tuossa, mitä kirjoitit. Kuitenkin aste-eroja on ihan varmasti olemassa siinä kuinka meitä manipuloidaan. Voidaan esimerkiksi perustellusti väittää, että evankelis-luterilainen kirkko ei harrasta suggestiota siinä määrin kuin vaikkapa Jim Jonesin Kansan Temppeli, tai että Neuvostoliiton aikainen Pravda-lehti oli taatusti manipuloivampi kuin Helsingin Sanomat.
- nimenomaan
AA omalta osaltaan suggeroi kaikkia alkoholia käyttäviä ja muitakin ihmisiä harhaluuloon, että raitis ihminen uskoo yliluonnolliseen korkeampaan voimaan, että raittius automaattisesti edellyttää jonkinasteista uskovaisuutta tai ainakin vakavaa pyrkimystä hengelliseen heräämiseen, jonka, uskallan väittää, suurin osa tavallisista kansalaisista ymmärtää pyrkimykseksi uskovaisuuteen.
Ja raittius ei ole uskovaisuutta. Eikä uskoa mihinkään korkeampiin voimiin. Sen suuntaiselle raittiudelle voi hakea vertaistukea avoimesti uskonnollisilta yhteisöiltä, joissa kyllä riittää raitistuneita alkoholisteja.
- Toinen tarvii AA ta,toinen ...
lopettaa juomisen,Itsestä se kiinni on ottaako huikkaa,vai kiertääkö lopullisesti korkin kiinni.Itse kiersin vuosia sitten kiinni lopullisesti,eikä ole mieli tehnyt.
- raitistunut aa:ssa
Oletetaan, Korkeampi Voima on Jumala. Ja se Korkeampi Voima Jumala raitistaa minut.
Oletetaan, Korkeampi Voima on ovenkahva. Ja se korkeampi voima raitistaa minut?
Oletetaan, Korkeampi Voima on itsesuggestio. Ja se raitistaa minut.
Mikä on pointtisi, miksi kirjoitat jatkuvasti aa:ta alentavasti? Korostat omavoimaisuutta.
Tiedätkö mitä? Lähes jokainen aa:n jäsen on ollut omavoimaisuuden suurmestari. Me, lähes jokainen aa:han saapunut juoppo, olemme varmasti monta kertaa tietäväisempiä omien voimien tehosta kun vastassamme on niinkin kova vastustaja kuin alkoholi.
On ihan hyvä että SINÄ olet omavoimaisuuden mestari, SINÄ olet selättänyt kovan vastustajan ihan omilla voimillasi, upeaa! Mahtavaa!
Mutta miksi ihmeessä littaat lyttyyn koko aa:n, sen raitistuneet jäsenet, sen opit, arvostelet sen korkeampaa voimaa ja vähättelet siellä raitistuneitten määrää?
Jos SINÄ et pitänyt aa:sta, älä helvetissä yleistä etteikö se sopisi kenellekkään ja sen opit ovat vääriä!
AA on ollut meille se viimeinen oljenkorsi, viimeinen auttava voima joka on meille monelle se suurin. KORKEIN VOIMA!- AgenttiOranssi
Joo, se toimii joillekin - kuten plasebolääkkeetkin.
Minulla on vahva vakaumus uskomuslääkintää ja pseudotieteellistä huuhaata vastaan. Ja AA on hyvinkin verrattavissa uskomuslääkintään. (Sillä erotuksella, että AA ei sentään vie kenenkään rahoja.)
Plasebolääkkeetkin toimivat joillakin suggestioherkillä yksilöillä - olisi kuitenkin hullua suositella niitä kenellekään.
Vastaavaa tapahtuu kuitenkin tällä palstalla jatkuvasti - ihmisille suositellaan "lääkettä", jonka lisäarvo siihen vaihtoehtoon nähden, ettei tehdä mitään on pyöreä nolla. Nimittäin AA:han saapuvista tulokkaista on vuoden jälkeen mukana ja raittiina 5% - vastaavasti alkoholisteista, jotka eivät mene mihinkään hoitoon tai ryhmään raitistuu joka vuosi samat 5%.
Kuinka kukaan voi suositella kärsivälle lähimmäiselle "lääkettä", jonka todennäköisyys auttaa on 1/20 ja sekin perustuu plasebovaikutukseen?
Henkilökohtainen motiivi vastustaa AA:ta syntyi, kun aloittaessani raittiutta melkein nielaisin AA:n koukun ja huomasin voimattomuusopin vaarallisuuden kantapään kautta - eli retkahduksina.
Sitten on vielä tuo outo käsitys hengellisyydestä. KV voi olla muka mikä vain - ovatkohan kristinuskon Jumalan Korkeammaksi Voimakseen valinneet AA:laiset tajunneet ollenkaan, että kristilliseltä kannalta AA:n hengellisyys on selvä harhaoppi? Esim. oppi vaikkapa hehkulampun palvomisesta korkeampana voimana on hyvin hankala löytää Raamatusta - tarkallakaan tutkimisella.
AA-yhteisön palvominen korkeampana taas on lähinnä panteismia.
Kuten näet, minä en todellakaan pilkkaa Korkeampaa Voimaa - päinvastoin. Minähän pidän tuollaista ovenkahvan/hehkulampun/lämpöpatterin/alkoholistien yhteisön palvontaa suorastaan jumalanpilkkana! - oppisi ammentanut?
Minulla on vahva vakaumus uskomuslääkintää ja pseudotieteellistä huuhaata vastaan. Ja AA on hyvinkin verrattavissa uskomuslääkintään. (Sillä erotuksella, että AA ei sentään vie kenenkään rahoja.)
Plasebolääkkeetkin toimivat joillakin suggestioherkillä yksilöillä - olisi kuitenkin hullua suositella niitä kenellekään.
Vastaavaa tapahtuu kuitenkin tällä palstalla jatkuvasti - ihmisille suositellaan "lääkettä", jonka lisäarvo siihen vaihtoehtoon nähden, ettei tehdä mitään on pyöreä nolla. Nimittäin AA:han saapuvista tulokkaista on vuoden jälkeen mukana ja raittiina 5% - vastaavasti alkoholisteista, jotka eivät mene mihinkään hoitoon tai ryhmään raitistuu joka vuosi samat 5%.
Kuinka kukaan voi suositella kärsivälle lähimmäiselle "lääkettä", jonka todennäköisyys auttaa on 1/20 ja sekin perustuu plasebovaikutukseen?
Henkilökohtainen motiivi vastustaa AA:ta syntyi, kun aloittaessani raittiutta melkein nielaisin AA:n koukun ja huomasin voimattomuusopin vaarallisuuden kantapään kautta - eli retkahduksina.
Sitten on vielä tuo outo käsitys hengellisyydestä. KV voi olla muka mikä vain - ovatkohan kristinuskon Jumalan Korkeammaksi Voimakseen valinneet AA:laiset tajunneet ollenkaan, että kristilliseltä kannalta AA:n hengellisyys on selvä harhaoppi? Esim. oppi vaikkapa hehkulampun palvomisesta korkeampana voimana on hyvin hankala löytää Raamatusta - tarkallakaan tutkimisella.
Kuten näet, minä en todellakaan pilkkaa Korkeampaa Voimaa - päinvastoin. Minähän pidän tuollaista ovenkahvan/hehkulampun/lämpöpatterin/alkoholistien yhteisön palvontaa suorastaan jumalanpilkkana! - raitis hemmo
Kuten näet, minä en todellakaan pilkkaa Korkeampaa Voimaa - päinvastoin. Minähän pidän tuollaista ovenkahvan/hehkulampun/lämpöpatterin/alkoholistien yhteisön palvontaa suorastaan jumalanpilkkana!"Nimittäin AA:han saapuvista tulokkaista on vuoden jälkeen mukana ja raittiina 5% - vastaavasti alkoholisteista, jotka eivät mene mihinkään hoitoon tai ryhmään raitistuu joka vuosi samat 5%."
Eikös niitä omavoimaisia raitistujia enää olekaan 50-80% kuten aiemmin esitit.
"Kuten näet, minä en todellakaan pilkkaa Korkeampaa Voimaa - päinvastoin. Minähän pidän tuollaista ovenkahvan/hehkulampun/lämpöpatterin/alkoholistien yhteisön palvontaa suorastaan jumalanpilkkana!"
Niin, pilkkaat vain sinulle kirjoittavia ihmisiä!!
Katsotaan, kuinka kirjoituksiisi suhtaudutaan? - AgenttiOranssi
raitis hemmo kirjoitti:
"Nimittäin AA:han saapuvista tulokkaista on vuoden jälkeen mukana ja raittiina 5% - vastaavasti alkoholisteista, jotka eivät mene mihinkään hoitoon tai ryhmään raitistuu joka vuosi samat 5%."
"Kuten näet, minä en todellakaan pilkkaa Korkeampaa Voimaa - päinvastoin. Minähän pidän tuollaista ovenkahvan/hehkulampun/lämpöpatterin/alkoholistien yhteisön palvontaa suorastaan jumalanpilkkana!"
Katsotaan, kuinka kirjoituksiisi suhtaudutaan?"Eikös niitä omavoimaisia raitistujia enää olekaan 50-80% kuten aiemmin esitit."
On. Yhden vuoden luku on tuo 5% sekä AA:lla että itsekseen raitistuvilla.
Mutta vain alle 10% alkoholisteista edes kokeilee AA:ta.
5% isommasta perusjoukosta on enemmän ihmisiä kuin 5% pienemmästä perusjoukosta ---> 50-80% raitistuneista on raitistunut itsekseen.
"Niin, pilkkaat vain sinulle kirjoittavia ihmisiä!!"
En pilkkaa ketään - AA:n arvostelu ei ole pilkkaa. - AgenttiOranssi
raitis hemmo kirjoitti:
"Nimittäin AA:han saapuvista tulokkaista on vuoden jälkeen mukana ja raittiina 5% - vastaavasti alkoholisteista, jotka eivät mene mihinkään hoitoon tai ryhmään raitistuu joka vuosi samat 5%."
Katsotaan, kuinka kirjoituksiisi suhtaudutaan?Lasken esimerkkiluvuilla:
On 100 000 alkoholistia.
Heistä 10% menee AA:han = 10 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ----> 500 ihmistä raitistuu
30% menee muihin hoitoihin = 30 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ---> 1500 ihmistä raitistuu
60% ei saa mitään hoitoa = 60 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ---> 3000 ihmistä raitistuu
----> 5000:sta raitistuneesta 3000 on raitistunut omatoimisesti, eli 60% koko RAITISTUNEIDEN joukosta
Tämä on täysin alkuperäisen väittämäni mukainen jakauma. Huomautettakoon vielä, että esimerkissäni on huomattavasti liioiteltu tuota AA:han menevien osuutta.
Alkuperäistä väitettäni ei ole kukaan kumonnut - siis muuten kuin inttämällä ilman perusteita. - Jep.
Lasken esimerkkiluvuilla:
On 100 000 alkoholistia.
Heistä 10% menee AA:han = 10 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ----> 500 ihmistä raitistuu
30% menee muihin hoitoihin = 30 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ---> 1500 ihmistä raitistuu
60% ei saa mitään hoitoa = 60 000 ihmistä
Heistä 5% raitistuu ---> 3000 ihmistä raitistuu
----> 5000:sta raitistuneesta 3000 on raitistunut omatoimisesti, eli 60% koko RAITISTUNEIDEN joukosta
Tämä on täysin alkuperäisen väittämäni mukainen jakauma. Huomautettakoon vielä, että esimerkissäni on huomattavasti liioiteltu tuota AA:han menevien osuutta.
Alkuperäistä väitettäni ei ole kukaan kumonnut - siis muuten kuin inttämällä ilman perusteita.Vaikeus on vain siinä, että pointtiasi et pysty millään todentamaan, sillä omatoimisesti vailla hoitoja ja ulkopuolisia tukia raitistuneista ei ole tilastoja ja faktoja, koska he eivät itsestään numeroa tee, eivätkä ole tapetilla jatkuvasti, toisin kuin esim. AA ja Minnesota/myllyhoito, ja niiden piirissä olleet.
Viimeksimainittu ryhmä/ryhmät onkin helpompi määrittää, mutta omin voimin raitistuneista ei ole lukuja, vain arvioita.
Se on kyllä yleisesti tunnustettu, että omavoimaisesti raitistuneiden määrä on musertavasti suurempi, kuin noiden eri ohjelmien kautta tokeentuneiden, joka on suhteessa maan suurkuluttajien/alkoholistien lukumäärään hyvin mitätön. - ex-Jasu
"Eikös niitä omavoimaisia raitistujia enää olekaan 50-80% kuten aiemmin esitit."
On. Yhden vuoden luku on tuo 5% sekä AA:lla että itsekseen raitistuvilla.
Mutta vain alle 10% alkoholisteista edes kokeilee AA:ta.
5% isommasta perusjoukosta on enemmän ihmisiä kuin 5% pienemmästä perusjoukosta ---> 50-80% raitistuneista on raitistunut itsekseen.
"Niin, pilkkaat vain sinulle kirjoittavia ihmisiä!!"
En pilkkaa ketään - AA:n arvostelu ei ole pilkkaa.Saitpas minutkin vastaamaan.
On totta, että AA:n avulla raitistuu n. 5% sen oven avanneista.
Kuitenkin he kaikki (lue - joka ainoa) ovat ensin vuosikausia uskoneet pystyvänsä lopettamaan juomisensa tarvittaessa ihan itse, ja he kaikki (= joka ainoa) ovat vuosikausia sitä myös yrittäneet.
Heille AA on viimeinen vaihtoehto, kun se sinun markkinoimasi "omavoimaisuus" ei ollutkaan toiminut.
Ne 95% AA:n oven avanneista, jotka palaavat "omavoimais-harjoituksiin", uskovat edelleenkin pystyvänsä lopettamaan juomisensa ihan itse.
Näistä omavoimaisuuden pariin palanneista löytyvät kaikki ne (100%), jotka myöhemmin "siunataan hiljaisuudessa" tai "haudataan vain läheisten läsnäollessa". Siksi paljon heidän läheisensä vieläkin häpeävät tätä viinaan kuollutta omaistaan.
Haluaisin kirjoittaa sinulle jossain vaiheessa hiukan siitä, mitä mieltä läheiset ovat näistä omavoimais-raitistuneista. Etenkin alkoholisti-isän sairastuttamat ja oireilevat lapset tarvitsisivat hoitoa, samoin kun alkoholistin puolisokin. Ja tämä hoito on usein huomattavasti vaikeampaa kuin itse alkoholistin vaatima hoito.
En henkilökohtaisesti pidä tuota sinun hyökkäävää kirjoitteluasi kovinkaan terveellisenä harrastuksena. Kenellekkään ei voi olla hyväksi pelata tuollaista simultaani-shakkia, kuin sinä teet. - AgenttiOranssi
ex-Jasu kirjoitti:
Saitpas minutkin vastaamaan.
On totta, että AA:n avulla raitistuu n. 5% sen oven avanneista.
Kuitenkin he kaikki (lue - joka ainoa) ovat ensin vuosikausia uskoneet pystyvänsä lopettamaan juomisensa tarvittaessa ihan itse, ja he kaikki (= joka ainoa) ovat vuosikausia sitä myös yrittäneet.
Heille AA on viimeinen vaihtoehto, kun se sinun markkinoimasi "omavoimaisuus" ei ollutkaan toiminut.
Ne 95% AA:n oven avanneista, jotka palaavat "omavoimais-harjoituksiin", uskovat edelleenkin pystyvänsä lopettamaan juomisensa ihan itse.
Näistä omavoimaisuuden pariin palanneista löytyvät kaikki ne (100%), jotka myöhemmin "siunataan hiljaisuudessa" tai "haudataan vain läheisten läsnäollessa". Siksi paljon heidän läheisensä vieläkin häpeävät tätä viinaan kuollutta omaistaan.
Haluaisin kirjoittaa sinulle jossain vaiheessa hiukan siitä, mitä mieltä läheiset ovat näistä omavoimais-raitistuneista. Etenkin alkoholisti-isän sairastuttamat ja oireilevat lapset tarvitsisivat hoitoa, samoin kun alkoholistin puolisokin. Ja tämä hoito on usein huomattavasti vaikeampaa kuin itse alkoholistin vaatima hoito.
En henkilökohtaisesti pidä tuota sinun hyökkäävää kirjoitteluasi kovinkaan terveellisenä harrastuksena. Kenellekkään ei voi olla hyväksi pelata tuollaista simultaani-shakkia, kuin sinä teet."Saitpas minutkin vastaamaan."
Ikäänkuin olisin erityisesti yrittänyt saada juuri sinut vastaamaan?
Unohdit mainita tai et välittänyt seuraavista asioista:
Esittämäsi 100% kuvaa niitä, jotka eivät haluakaan raitistua - totta kai heillä epäonnistumisprosentti on 100%. Se on itsestäänselvyys.
Jätit myös mainitsematta, että monet AA:n jättäneistä raitistuvat myöhemmin omalla päätöksellä.
Alkoholin aiheuttamasta surusta tuskin kukaan on kanssasi eri mieltä. En ainakaan minä.
"En henkilökohtaisesti pidä tuota sinun hyökkäävää kirjoitteluasi kovinkaan terveellisenä harrastuksena"
Uhkailetko minua vai mitä tuo tarkoitti?
Miksi otat henkilökohtaisesti asiat, joita ei ole sellaiseksi tarkoitettu?
Minun mielenterveydestäni sinulla voi toki olla eri käsitys kuin minulla - mutta vaikka kirjoittaisin suljetulta osastolta, esittämäni faktat olisivat silti olemassa ja ne ovat kenen tahansa tarkistettavissa. Eivät ne seiso tai kaadu minun mielenterveyteni mukana. - AgenttiOranssi
Jep. kirjoitti:
Vaikeus on vain siinä, että pointtiasi et pysty millään todentamaan, sillä omatoimisesti vailla hoitoja ja ulkopuolisia tukia raitistuneista ei ole tilastoja ja faktoja, koska he eivät itsestään numeroa tee, eivätkä ole tapetilla jatkuvasti, toisin kuin esim. AA ja Minnesota/myllyhoito, ja niiden piirissä olleet.
Viimeksimainittu ryhmä/ryhmät onkin helpompi määrittää, mutta omin voimin raitistuneista ei ole lukuja, vain arvioita.
Se on kyllä yleisesti tunnustettu, että omavoimaisesti raitistuneiden määrä on musertavasti suurempi, kuin noiden eri ohjelmien kautta tokeentuneiden, joka on suhteessa maan suurkuluttajien/alkoholistien lukumäärään hyvin mitätön."sillä omatoimisesti vailla hoitoja ja ulkopuolisia tukia raitistuneista ei ole tilastoja ja faktoja, koska he eivät itsestään numeroa tee, eivätkä ole tapetilla jatkuvasti"
On olemassa. Olen esittänyt ne "Voimattomuus on myytti"-ketjussa.
Se on totta, että koska he eivät tee itsestään numeroa, todellinen luku on luultavasti lähempänä tuota 50-80%-tuloksen ylä- kuin alarajaa.
- entinen juoppo
uskoa itseensä vai KV:an, kun pyrkii raitistumaan. AA:sta löytyy tosiaan useita esimerkkejä mitä ihmeellisimmistä KV:sta. Ovenkahvaa, ryhmää, lämpöpatteria, Jumalaa. Itsellenikin tehtiin selväksi, että ilman KV:ta ei ole mitään mahdollisuuksia raitistua. Usko omiin kykyihinsä katsottiin enemmänkin egoistiseksi, omapäiseksi, jääräpäiseksi ja opportunistiseksi yritykseksi, joka oli yleisesti tuomittavaa.
Puhumatta, jos retkahti: Siitäs sait! Mikset uskonut, kun sulle yritettiin ''järkeä'' päähän puhua. On selvä, että tällainen tyyli on omiaan murtamaan ihimisen omaa egoa, myös sitä hyvää egoa, jota pitäisi tukea. Sanotaan, ettei juoppoa pitäsi sääliä. Sanoisin samalla, ettei juoppoa pitäisi myöskään hutkia. Raitistuminen on taitolaji. Siihen pitää keskittää kaikki ''omat'' voimat, jotta seisoisi voittajana maalissa.
Olen onnellinen, että olen pystynyt raitistumaan. Tästähän voi taas vaikka kuinka saivarrella, että en ole raitis, jos nautin kaksi pulloa keskaria/viikko tai otan punaviinilasillisen ruoan kanssa.
AA:han minulla ei ole asiaa ainakaan kahdesta syystä.
En vieläkään usko sen kaltaiseen Korkeimpaan Voimaan, joka ratkaisisi juopon ongelmat. Uskon siis itsekkäästi itseeni.
(miksi jalka-amputoitu ihminen ei saa raajaansa takaisin vaikka kuinka sitä rukoilee?)
Toinen syy on saunakalja, jonka joskus saunan jälkeen olen ottanut (lue: pullo kerrallaan!). tämä synnintunnustus pitää AA:n ovenkahvan kohdallani kiinni.
Kaikesta huolimatta, olen: entinen juoppo - Edessä
voisi toimia parhaiten! Valinnan vapaus ei kertakaikkiaan sovi kaikille.
- Täh.
Jotain Korkeampia Voimia tuossa näkyy olevan, mutta ei kai niihin ole pakko uskoa, ja jokainen sisäistää ne miten haluaa, tai ei sisäistä ollenkaan, luulisin.
http://www.suomenaa.fi/askeleet_perinteet.html - suggeroida itseni
raittiiksi, mutta en onnistunut. Sitten pääsin AA:han ja siellä kuulin ja näin ihmisiä, jotka olivat olleet raittiina AA:n ohjelman avulla. Suggeroiduin uskomaan niiden raittiiden kokemuksia ja pääsin eroon alkoholijuomista. Käyn edelleen kokouksissa, koska haluan jakaa kiitollisuuteni minua tukevien kanssa. Heistä toiset ovat olleet raittiina kauemmin kuin minä, toiset vähemmän aikaa. Uusille tulokkaille saatan myös olla elävänä todisteena AA:n toimivuudesta.
AA:n palavereissa kokoontuu alkoholiin nähden voimattomia ihmisiä. En tiedä, missä omavoimaiset ovat. Uskon kyllä, että sellaisia on.
AA:n ovenkahvaan saa tarttua jokainen sieltä apua haluava.- ystäviä
jotka ovat jo pahasti alkoholisoituneita, miehiä sekä naisia. Elämän kulissit vielä pystyssä.
Heidän kanssaan keskustellessa yksi asia nousee ylitse muiden: avun hakemisen sosiaalinen arkaluonteisuus, jopa siinä määrin että se on heistä mahdotonta.
Ja voi katkeruuteni määrää kun he sanovat miksi näin on: He eivät halua leimautua omituisiksi, uskovaisiksi. Siksi he eivät suostu hakemaan mitään apua, jos tuon avun tarjoajan nimessä vain on A kirjain.
Mistä tämä johtuu, sitä sietää miettiä. Ja varsinkin tämän AA-n soisin sitä pohtivan oikein tosissaan. - x.x.x.x.x.x.x
ystäviä kirjoitti:
jotka ovat jo pahasti alkoholisoituneita, miehiä sekä naisia. Elämän kulissit vielä pystyssä.
Heidän kanssaan keskustellessa yksi asia nousee ylitse muiden: avun hakemisen sosiaalinen arkaluonteisuus, jopa siinä määrin että se on heistä mahdotonta.
Ja voi katkeruuteni määrää kun he sanovat miksi näin on: He eivät halua leimautua omituisiksi, uskovaisiksi. Siksi he eivät suostu hakemaan mitään apua, jos tuon avun tarjoajan nimessä vain on A kirjain.
Mistä tämä johtuu, sitä sietää miettiä. Ja varsinkin tämän AA-n soisin sitä pohtivan oikein tosissaan.Minulla on samanlaisia ystäviä. Eräskin heistä tunnusti alkoholisminsa, ei kaikille, vain minulle. Ei "kehdannut" tulla AA:han. Sanoi yrittävänsä omin voimin. Omat voivat riittivät matkaan lähimpään kapakkaan.
Nyt letkuissa sairaalassa, maksakirroosi.
Ja vieläkin yrittää "omin voimin". Kuulemma. - !!!!!!!!!
x.x.x.x.x.x.x kirjoitti:
Minulla on samanlaisia ystäviä. Eräskin heistä tunnusti alkoholisminsa, ei kaikille, vain minulle. Ei "kehdannut" tulla AA:han. Sanoi yrittävänsä omin voimin. Omat voivat riittivät matkaan lähimpään kapakkaan.
Nyt letkuissa sairaalassa, maksakirroosi.
Ja vieläkin yrittää "omin voimin". Kuulemma.Miksi tuo ystäväsi ei kehdannut tulla AA-han?
Mieti sitä, vakavissasi ja rehellisesti?
Olisiko AA-ssa jotain pahasti pielessä vai onko ylivoimainen enemmistö kansalaisista näkemyksissään väärässä?
Miksi AA ei kelpaa tavalliselle, rehelliselle suomalaiselle?
Ja miksi AA-n omituisen uskovais-imagon takia edes pelkkä raittius ei houkuta? - uskonto.........
!!!!!!!!! kirjoitti:
Miksi tuo ystäväsi ei kehdannut tulla AA-han?
Mieti sitä, vakavissasi ja rehellisesti?
Olisiko AA-ssa jotain pahasti pielessä vai onko ylivoimainen enemmistö kansalaisista näkemyksissään väärässä?
Miksi AA ei kelpaa tavalliselle, rehelliselle suomalaiselle?
Ja miksi AA-n omituisen uskovais-imagon takia edes pelkkä raittius ei houkuta?Niin. Ilmeisesti nämä aa:kieltäytyjät eivät halua apua. Korkeamman voiman apua. Jos vaikka Jumala auttaisi??
Hänenkään apunsa ei kelpaa? - mutta...
uskonto......... kirjoitti:
Niin. Ilmeisesti nämä aa:kieltäytyjät eivät halua apua. Korkeamman voiman apua. Jos vaikka Jumala auttaisi??
Hänenkään apunsa ei kelpaa?...juomattomuuden negatiivinen ja epäilyttävä imago, jonka ovat aiheuttaneet kirkko yhdessä AA-n kanssa, estää tehokkaasti ihmisten avun hakemisen ajoissa.
- käydä katsomassa
mutta... kirjoitti:
...juomattomuuden negatiivinen ja epäilyttävä imago, jonka ovat aiheuttaneet kirkko yhdessä AA-n kanssa, estää tehokkaasti ihmisten avun hakemisen ajoissa.
muutama kerta. Jos kotipaikkakunnalla ei kehtaa tunnustaa joutuneensa häviölle viinan kanssa, voihan sitä matkustaa vaikka toiselle puolelle Suomea. Ryhmiä kokoontuu lähes jokaisessa kaupungissa ja kunnassa.
- Onko kirkko
mutta... kirjoitti:
...juomattomuuden negatiivinen ja epäilyttävä imago, jonka ovat aiheuttaneet kirkko yhdessä AA-n kanssa, estää tehokkaasti ihmisten avun hakemisen ajoissa.
antanut AA:n kanssa juomattomuudelle eli raittiudelle negatiivisen ja epäilyttävän imagon? Ja estäneet avun hakemisen ajoissa.
Milloin mielestäsi apua pitäisi siis hakea? - eivät
mutta... kirjoitti:
Ole toistensa kanssa tekemisissä. AA-ohjelmassa ei ole raamatullisia kohtia.
- niin...
eivät kirjoitti:
Ole toistensa kanssa tekemisissä. AA-ohjelmassa ei ole raamatullisia kohtia.
Mutta yritä selittää se tavalliselle ihmiselle joka ei ole sinun laillasi analysoinut asiaa ja löytänyt uusia merkityksiä sanoille jumala tai hengellinen herääminen.
Yritä selittää se vaikka samalla kun esittelet tälle ihmiselle aa-n askelet ja perinteet. - ja huomaan kyllä
Onko kirkko kirjoitti:
antanut AA:n kanssa juomattomuudelle eli raittiudelle negatiivisen ja epäilyttävän imagon? Ja estäneet avun hakemisen ajoissa.
Milloin mielestäsi apua pitäisi siis hakea?...tähän liittyvän ansan jota virittelet.
Siitä huolimatta vastaan, että paras tilanne olisi tietenkin kun apua ei tarvitsisi hakea ollenkaan. Sen sijaan ihminen olisi vapaa muuttamaan elämän tyylinsä ja lopettamaan juomisensa, jo nuorena kun se olisi vielä helpohkoa, ilman että joutuisi kanssaihmistensä ennakkoluulojen ristituleen. Omituiseksi leimautumisen riski alkoholin kyllästämässä kultturissamme on todellinen, varsinkin nuorena, jos ei juo, edes vähän, ja silloin ei voi tietää seurauksista. Tiedämme alkoholismin luonteen.
Tietysti ristiriita on mahdoton kun nuorena ei voi vielä tietää ja aikaa tuntuu olevan loputtomiin. Eikä juomista silloin halua lopettaa vaikka vielä pystyisikin.
Mutta uskovaisuus koetaan nuorison keskuudessa pääsääntöisesti omituiseksi, vältettäväksi.
Kirkon sekä myös uskonnollisten lahkojen ikiaikaisen paatoksellisen raittiustyön johdosta taas uskovaisuus ja raittius on perinteisesti yhdistetty kansan mielensopukoissa toisiinsa. AA taas on raittiuden pää-äänenkannattaja, vaikka pieni, ja se taas perustuu oppeihin jotka ilman muuta tavallinen ihminen ymmärtää uskonnollisiksi.
Täten AA koetaan uskonnolliseksi ja uskonnollisuus/ hengellisyys/uskovaisuus/lahkolaisuus, on kautta aikain koettu tavallisen kansan, joka viinaa silloin tällöin haluaa ottaa, keskuudessa epäilyttäväksi. Ja kaiken taustallahan oli tuo ikiaikainen kirkko.
Juominen pitäisi saada lopettaa ilman valtavaa sosiaalista riskiä jo nuorena, ennen kuin mitään ongelmaa pääsee syntymään, eikä apua siis vielä tarvittaisi. Mutta tuo sosiaalinen riski on todellinen. Sen on alkuunpannut kirkko jo aikoja sitten, ja nykyään AA sekoittaa toisiinsa raittiuden ja uskovaisuuden, ja tekee sen valtakunnallisesti ja maailmanlaajuisesti, ja tulokset ovat huonoja raittiuden kannalta.
Huomaa nyt se että en ole AA-ta vastaan organisaationa, enkä varsinkaan jos AA auttaa jotakuta saavuttamaan raittiuden. Tiedän kyllä miten vaikeaa se on, enkä väheksy mitään keinoa kun ottaa huomioon mikä loputon kikka-varasto alkoholismilla itsellään on. AA ei olekaan tässä se suurin pahantekijä, vaan uskovaisuus joka AA-han mielletään ja AA-n kautta raittiuteen yleensäkin. Voisiko jumalan ja korkeamman voiman poistaa askelista ja perinteistä, kun niistä on vuorenvarmasti enemmän haittaa kuin hyötyä raittiudelle. Voisiko? Mutta sitten AA ei olisi se sama enää, tietenkään. Mutta olisiko siitäkään haittaa?
Enemmän saattaisi olla hyötyä, raittiudelle koko maata ajatellen. Uskoa tunnustavat tai siihen pyrkivät ohjattaisiin avoimesti uskonnollisiin yhdistyksiin.
Olen vastaan raittiuden kytkemistä automaattisesti, ilman kritiikkiä, mihinkään uskovaisuuteen/uskonnollisuuteen/hengellisyyteen.
Siitä ei ole kuin haittaa raittiiden elämäntapojen yleistymiselle. - kannattaisi
käydä katsomassa kirjoitti:
muutama kerta. Jos kotipaikkakunnalla ei kehtaa tunnustaa joutuneensa häviölle viinan kanssa, voihan sitä matkustaa vaikka toiselle puolelle Suomea. Ryhmiä kokoontuu lähes jokaisessa kaupungissa ja kunnassa.
...mutta onhan se outoa että raittuttaan pitäisi peitellä. Sitähän häpeävät ja peittelevät arkielämässään AA-jäsenetkin, paitsi kaikkein fanaattisimmat.
- toveriseuran
kannattaisi kirjoitti:
...mutta onhan se outoa että raittuttaan pitäisi peitellä. Sitähän häpeävät ja peittelevät arkielämässään AA-jäsenetkin, paitsi kaikkein fanaattisimmat.
yksi tärkeä perinne on nimettömyys julkisissa tiedotusvälineissä. Periaate on tärkeämpi kuin henkilökohtainen maine. Emme siis mainosta että "MINÄ olen AA:n jäsen". Jos kysytään, olenko aa-lainen, vastaan myöntävästi. AA:ssa keskenämme saatamme tulla likeisiksikin, mutta ainakin isommilla paikkakunnilla monet pysyvät kasvo- ja etunimituttuina, elleivät ole julkisuudesta esim. työnsä puolesta tunnettuja.
- A-Kilta ei
ja huomaan kyllä kirjoitti:
...tähän liittyvän ansan jota virittelet.
Siitä huolimatta vastaan, että paras tilanne olisi tietenkin kun apua ei tarvitsisi hakea ollenkaan. Sen sijaan ihminen olisi vapaa muuttamaan elämän tyylinsä ja lopettamaan juomisensa, jo nuorena kun se olisi vielä helpohkoa, ilman että joutuisi kanssaihmistensä ennakkoluulojen ristituleen. Omituiseksi leimautumisen riski alkoholin kyllästämässä kultturissamme on todellinen, varsinkin nuorena, jos ei juo, edes vähän, ja silloin ei voi tietää seurauksista. Tiedämme alkoholismin luonteen.
Tietysti ristiriita on mahdoton kun nuorena ei voi vielä tietää ja aikaa tuntuu olevan loputtomiin. Eikä juomista silloin halua lopettaa vaikka vielä pystyisikin.
Mutta uskovaisuus koetaan nuorison keskuudessa pääsääntöisesti omituiseksi, vältettäväksi.
Kirkon sekä myös uskonnollisten lahkojen ikiaikaisen paatoksellisen raittiustyön johdosta taas uskovaisuus ja raittius on perinteisesti yhdistetty kansan mielensopukoissa toisiinsa. AA taas on raittiuden pää-äänenkannattaja, vaikka pieni, ja se taas perustuu oppeihin jotka ilman muuta tavallinen ihminen ymmärtää uskonnollisiksi.
Täten AA koetaan uskonnolliseksi ja uskonnollisuus/ hengellisyys/uskovaisuus/lahkolaisuus, on kautta aikain koettu tavallisen kansan, joka viinaa silloin tällöin haluaa ottaa, keskuudessa epäilyttäväksi. Ja kaiken taustallahan oli tuo ikiaikainen kirkko.
Juominen pitäisi saada lopettaa ilman valtavaa sosiaalista riskiä jo nuorena, ennen kuin mitään ongelmaa pääsee syntymään, eikä apua siis vielä tarvittaisi. Mutta tuo sosiaalinen riski on todellinen. Sen on alkuunpannut kirkko jo aikoja sitten, ja nykyään AA sekoittaa toisiinsa raittiuden ja uskovaisuuden, ja tekee sen valtakunnallisesti ja maailmanlaajuisesti, ja tulokset ovat huonoja raittiuden kannalta.
Huomaa nyt se että en ole AA-ta vastaan organisaationa, enkä varsinkaan jos AA auttaa jotakuta saavuttamaan raittiuden. Tiedän kyllä miten vaikeaa se on, enkä väheksy mitään keinoa kun ottaa huomioon mikä loputon kikka-varasto alkoholismilla itsellään on. AA ei olekaan tässä se suurin pahantekijä, vaan uskovaisuus joka AA-han mielletään ja AA-n kautta raittiuteen yleensäkin. Voisiko jumalan ja korkeamman voiman poistaa askelista ja perinteistä, kun niistä on vuorenvarmasti enemmän haittaa kuin hyötyä raittiudelle. Voisiko? Mutta sitten AA ei olisi se sama enää, tietenkään. Mutta olisiko siitäkään haittaa?
Enemmän saattaisi olla hyötyä, raittiudelle koko maata ajatellen. Uskoa tunnustavat tai siihen pyrkivät ohjattaisiin avoimesti uskonnollisiin yhdistyksiin.
Olen vastaan raittiuden kytkemistä automaattisesti, ilman kritiikkiä, mihinkään uskovaisuuteen/uskonnollisuuteen/hengellisyyteen.
Siitä ei ole kuin haittaa raittiiden elämäntapojen yleistymiselle.käytä ainakaan merkittävässä määrin uskonnolliseksi tai hengelliseksi tulkittavia toimintatapoja. Tämä käsitykseni perustuu muutamiin vuosien takaisiin keskusteluihin.
Suomessa on vapaa yhdistymisoikeus. Kukaan ei kiellä perustamasta raittiusseuraa tms jossa alkoholistit pyrkisivät vapautumaan viinan kiroista keinoilla, joissa uskonnollisuuteen tai hengellisyyteen viittaavat elementit on jätetty sivuun.
Sinänsä AA:n ohjelmassa tuskin on mitään ihmiskunnalle uutta viisautta. Ikivanhat totuudet on vain saaatu muokatuksi sellaiseen muotoon, että osalle pohjansa löytäneistä alkoholisteista silmät ja sydän avautuvat ottamaan vastaan heille tarjotun avun.
AA ei ota kantaa ulkopuolisiin virtauksiin, niinpä nämäkin tekstit ovat tämän kirjoittajan subjektiivisia ajatuksia, eivät Suomen AA:n.
- ---------------------------...
Meillä oli täällä taannoin kirjoittajana "aa-ton ajatus" nimimerkkiä käyttävä kirjoittaja-kinaaja.
Nyt hän on saanut "manttelinperijän"? AgenttiOranssin.
Ominaista molemmille kirjoittajille on TÄYDELLINEN PERÄÄNANTAMATTOMUUS! Minkä nämä kirjoittajat ottavat aiheekseen, se on heidän mielestään "ainoa, oikea totuus". Heidän totuutensa.
Molemmilla on myös tapana hissata esiin erilaisia linkkejä tms. "tilastoja" väitteidensä tueksi.
Te, jotka nyt alatte väitteilyihin em. nimimerkin kanssa, tulette huomaamaan mitä tarkoitin.
En osallistu hänen kanssaan väittelyyn, seuraan sivusta. Suosittelen samaa muillekin.- henk.koht. hyökkäys
Itse kehoittaisin kaikkia alkoholin kanssa kamppailevia lukemaan aiheesta mahdollisimman monipuolisesti, kaikilta kanteilta.
Ja väittely virkistää. Se saattaa jopa tuulettaa kirkon ja AA-n vuosikymmeniä ummehduttamia käsityksiä raittiudesta.
Agentti Oranssi on mielipiteissään järkevällä tiellä. Uskon että hän edustaa koko väestön enemmistön todellisia näkemyksiä. - sitten vaan
henk.koht. hyökkäys kirjoitti:
Itse kehoittaisin kaikkia alkoholin kanssa kamppailevia lukemaan aiheesta mahdollisimman monipuolisesti, kaikilta kanteilta.
Ja väittely virkistää. Se saattaa jopa tuulettaa kirkon ja AA-n vuosikymmeniä ummehduttamia käsityksiä raittiudesta.
Agentti Oranssi on mielipiteissään järkevällä tiellä. Uskon että hän edustaa koko väestön enemmistön todellisia näkemyksiä.Väittelemään.
Tosin tuona aikana kun "väittelet", olisit jo käynyt muutamassa AA palaverissa kuulemassa miksi ei kannata juoda.
Tarinoita suoraan elävästä elämästä, kokemuksesta.
Suoraan kärsivän alkoholistin kertomana.
Näitä tarinoita ET LÖYDÄ netistä, et tilastoista, et kirjoista.
No, voithan saada "tohtorinlakin" väittämistäsi. Saatko raittiuden myös? - _____
Oli hän kumpi tahansa tai joku muu, niin hänelläkin on mielipiteenvapaus. Ja jos mielipteensä eivät satu jonkun pirtaan, niin ei tarvitse kinata.
Onko täällä joku suomettumisilmiö käynnissä ja itsesensuuri jyllää, kun ei saisi kerettiläiseksi katsotulle vastatakaan?
Se että hänellä on mielipiteitä, on merkki aivoliikkeistä, jotka monelta ... jääköön sanomatta. - .............................
_____ kirjoitti:
Oli hän kumpi tahansa tai joku muu, niin hänelläkin on mielipiteenvapaus. Ja jos mielipteensä eivät satu jonkun pirtaan, niin ei tarvitse kinata.
Onko täällä joku suomettumisilmiö käynnissä ja itsesensuuri jyllää, kun ei saisi kerettiläiseksi katsotulle vastatakaan?
Se että hänellä on mielipiteitä, on merkki aivoliikkeistä, jotka monelta ... jääköön sanomatta. - kysymys------------
............................. kirjoitti:
Kuinkahan moni sai apua raittiudelleen tuossakaan ketjussa? Ja kuinka moni aa:n avulla raitistunut alkoi jälleen omavoimaiseksi?
- ???????????
............................. kirjoitti:
Ootte te aa:n porukat vaan erikoisia tyyppejä, ei voi muuta sanoa. Monella palstalla oon kiivaitakin väittelyitä nähnyt mutta EN MISSÄÄN tällaista vihaa ja toisinajattelijoiden teilaamista kuin täällä.
MITÄ TE OIKEIN PELKÄÄTTE????? - sain kyllä
sitten vaan kirjoitti:
Väittelemään.
Tosin tuona aikana kun "väittelet", olisit jo käynyt muutamassa AA palaverissa kuulemassa miksi ei kannata juoda.
Tarinoita suoraan elävästä elämästä, kokemuksesta.
Suoraan kärsivän alkoholistin kertomana.
Näitä tarinoita ET LÖYDÄ netistä, et tilastoista, et kirjoista.
No, voithan saada "tohtorinlakin" väittämistäsi. Saatko raittiuden myös?...raittiuden.
- ei sentään
??????????? kirjoitti:
Ootte te aa:n porukat vaan erikoisia tyyppejä, ei voi muuta sanoa. Monella palstalla oon kiivaitakin väittelyitä nähnyt mutta EN MISSÄÄN tällaista vihaa ja toisinajattelijoiden teilaamista kuin täällä.
MITÄ TE OIKEIN PELKÄÄTTE?????Olemme "alamme" parhaita tietäjiä. Useimmalla aa:han saapuvalla "konkarilla" on sangen rankka juomishistoria takanaan. Kuten aloittajakin kirjoituksissaan sanoo, on omin voimin "raitistelijoita" lähes kaikki. Vaan mitäs sitten kun omat voimat eivät olekaan riittäneet. Olemme "omin voimin" saattaneet itsemme jo varsin sekavaan tilaan, useimmat meistä ovat käyneet pohjalla", kaiken menettäneenä. Omaisuus, perheet, työ jopa ihmisarvommekin oli koetuksella. Sitten kun tällainen ihmisraunio, olkoonkin että vain 5 % meistä, saa raittiuden aa:n avulla, onnistuu aa:ssa ja raitistuu. Eikö sillä ole mitään merkitystä. Mikään nettilinkki, kirja, omaisten ja ystävien varoittelu, perheen hajoaminen, omaisuuden menettäminen, eivät OMAT VOIMATKAAN riittäneet meitä raitistamaan. Onko silloin mikään ihme jos "karvamme" nousevat pystyyn jonkin nuoren kokemattoman kirjanoppineen "klopin" sanoessa "ei aa ketään raitista"!!!!! Tällä klopilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta alkoholismi nimisestä sairaudesta pahimmillaan ja siitä minkälaisen vastustajan kanssa ollaan tekemisissä!
Sitä voisi kutsua vaikka peloksi, peloksi että joku vielä jopa uskookin häntä. Ja jatkaa "omin voimin" juomalla itsensä hautaan.
Mutta, vapaa maa, jokainen tehköön niinkuin tekee.
Muistatteko historiasta erään itävaltalaissyntyisen "käännyttäjän" sanonkin häntä vaikka kotoisasti "Aatuksi". Hän hyvillä puhelahjoillaan, verbaalisuudellaan käännytti kansansa. Kansa uskoi ja hurrasi, huutaen HEIL HEIL.... Muistanette kuinka kävi?
Tännekkin on tullut näitä HEIL HEIL huutajia.
Tilastot. Niin, historiasta vaan tilastoja esiin, sieltä se selviää. - ???????????
ei sentään kirjoitti:
Olemme "alamme" parhaita tietäjiä. Useimmalla aa:han saapuvalla "konkarilla" on sangen rankka juomishistoria takanaan. Kuten aloittajakin kirjoituksissaan sanoo, on omin voimin "raitistelijoita" lähes kaikki. Vaan mitäs sitten kun omat voimat eivät olekaan riittäneet. Olemme "omin voimin" saattaneet itsemme jo varsin sekavaan tilaan, useimmat meistä ovat käyneet pohjalla", kaiken menettäneenä. Omaisuus, perheet, työ jopa ihmisarvommekin oli koetuksella. Sitten kun tällainen ihmisraunio, olkoonkin että vain 5 % meistä, saa raittiuden aa:n avulla, onnistuu aa:ssa ja raitistuu. Eikö sillä ole mitään merkitystä. Mikään nettilinkki, kirja, omaisten ja ystävien varoittelu, perheen hajoaminen, omaisuuden menettäminen, eivät OMAT VOIMATKAAN riittäneet meitä raitistamaan. Onko silloin mikään ihme jos "karvamme" nousevat pystyyn jonkin nuoren kokemattoman kirjanoppineen "klopin" sanoessa "ei aa ketään raitista"!!!!! Tällä klopilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta alkoholismi nimisestä sairaudesta pahimmillaan ja siitä minkälaisen vastustajan kanssa ollaan tekemisissä!
Sitä voisi kutsua vaikka peloksi, peloksi että joku vielä jopa uskookin häntä. Ja jatkaa "omin voimin" juomalla itsensä hautaan.
Muistatteko historiasta erään itävaltalaissyntyisen "käännyttäjän" sanonkin häntä vaikka kotoisasti "Aatuksi". Hän hyvillä puhelahjoillaan, verbaalisuudellaan käännytti kansansa. Kansa uskoi ja hurrasi, huutaen HEIL HEIL.... Muistanette kuinka kävi?
Tilastot. Niin, historiasta vaan tilastoja esiin, sieltä se selviää.Ootko kuullut ikinä Godwinin laista?
"Keskustelun jatkuessa eli threadin pituuden kasvaessa todennäköisyys sille, että joku pelaa Hitler-kortin eli fleimisodassa vertaa kiistakumppaniaan tai muuta arvostelunsa kohdetta Hitleriin, natseihin, fasisteihin tms., kasvaa rajatta kohti ykköstä.
Useimmat fiksut ihmiset luultavasti pitävät Hitler-kortin pelannutta automaattisesti häviäjänä. Syynä on, että Hitler-kortin käyttö osoittaa niin vakavaa suhteellisuudentajun häiriötä, että mitään sen pelanneen aiemminkaan esittämää ei pidä ottaa vakavasti. Sama koskee Stalin-korttia ja muita vastaavia."
Jukka Korpela: Nyysiopas - A.A.Milne
ei sentään kirjoitti:
Olemme "alamme" parhaita tietäjiä. Useimmalla aa:han saapuvalla "konkarilla" on sangen rankka juomishistoria takanaan. Kuten aloittajakin kirjoituksissaan sanoo, on omin voimin "raitistelijoita" lähes kaikki. Vaan mitäs sitten kun omat voimat eivät olekaan riittäneet. Olemme "omin voimin" saattaneet itsemme jo varsin sekavaan tilaan, useimmat meistä ovat käyneet pohjalla", kaiken menettäneenä. Omaisuus, perheet, työ jopa ihmisarvommekin oli koetuksella. Sitten kun tällainen ihmisraunio, olkoonkin että vain 5 % meistä, saa raittiuden aa:n avulla, onnistuu aa:ssa ja raitistuu. Eikö sillä ole mitään merkitystä. Mikään nettilinkki, kirja, omaisten ja ystävien varoittelu, perheen hajoaminen, omaisuuden menettäminen, eivät OMAT VOIMATKAAN riittäneet meitä raitistamaan. Onko silloin mikään ihme jos "karvamme" nousevat pystyyn jonkin nuoren kokemattoman kirjanoppineen "klopin" sanoessa "ei aa ketään raitista"!!!!! Tällä klopilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta alkoholismi nimisestä sairaudesta pahimmillaan ja siitä minkälaisen vastustajan kanssa ollaan tekemisissä!
Tilastot. Niin, historiasta vaan tilastoja esiin, sieltä se selviää.......onko kaikki AA:han tulevat "konkareita"?
AA:ssa varmasti on todella juomisen ja elämän runtelemia ihmisiä, mutta epävirallisuutensa ja nimettömyytensä vuoksihan sinne on myös matalampi kynnys mennä kuin vaikkapa omalääkärille. Joten miten se "pankkineiti" sitten suhtautuu teihin konkareihin?
Tuossa linkki aikaisempaan kirjoitukseeni.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000023858587 - @@@
??????????? kirjoitti:
Ootko kuullut ikinä Godwinin laista?
"Keskustelun jatkuessa eli threadin pituuden kasvaessa todennäköisyys sille, että joku pelaa Hitler-kortin eli fleimisodassa vertaa kiistakumppaniaan tai muuta arvostelunsa kohdetta Hitleriin, natseihin, fasisteihin tms., kasvaa rajatta kohti ykköstä.
Useimmat fiksut ihmiset luultavasti pitävät Hitler-kortin pelannutta automaattisesti häviäjänä. Syynä on, että Hitler-kortin käyttö osoittaa niin vakavaa suhteellisuudentajun häiriötä, että mitään sen pelanneen aiemminkaan esittämää ei pidä ottaa vakavasti. Sama koskee Stalin-korttia ja muita vastaavia."
Jukka Korpela: NyysiopasNinkö? Raittiutta ei saada sököringissä kortilla vetämällä!
Raittius tulee ihan muilla tavoin... useimmille se jää tavoittamattomiin, varsinkin liian itsevarmoille. Historiaa penkomalla asia useimmille selviää, etenkin JUOMIShistoriasta... - AgenttiOranssi
"Ominaista molemmille kirjoittajille on TÄYDELLINEN PERÄÄNANTAMATTOMUUS!"
Aa:ttomasta en mene sanomaan, mutta minähän en suinkaan ole täydellisen peräänantamaton. Minä olen heti valmis myöntämään, että AA olisi varmasti ihan hyvä järjestö, jos se luopuisi parista "pienestä" ideologiansa epäkohdasta:
1. Korkein Voima-hömpötyksestä ja
2. voimattomuusopista
Mutta sittenhän se ei enää olisikaan AA - vaan SMART.
http://www.smartrecovery.org/ - oikein nätisti
"Ominaista molemmille kirjoittajille on TÄYDELLINEN PERÄÄNANTAMATTOMUUS!"
Aa:ttomasta en mene sanomaan, mutta minähän en suinkaan ole täydellisen peräänantamaton. Minä olen heti valmis myöntämään, että AA olisi varmasti ihan hyvä järjestö, jos se luopuisi parista "pienestä" ideologiansa epäkohdasta:
1. Korkein Voima-hömpötyksestä ja
2. voimattomuusopista
Mutta sittenhän se ei enää olisikaan AA - vaan SMART.
http://www.smartrecovery.org/tiedä vaikka luopuisivatkin "epäkohdista" ja saisit sinäkin sielunrauhan.
- AgenttiOranssi
oikein nätisti kirjoitti:
tiedä vaikka luopuisivatkin "epäkohdista" ja saisit sinäkin sielunrauhan.
LOL. Hyvä idea! Taidankin mennä paltsuun - kukkakaupan kautta. Tykkäisköhan ne tulppaaneista?
- ;:;:;:;:;:;:;:;
"Hypoteesi: AA:ssa raitistutaan (jos raitistutaan) itsesuggestion voimalla"
Nerokasta. AA on kehittänyt nerokkaan järjestelmän, jolla ihminen vapautetaan juomanhimosta! AA:n korkein voima on siis itsesuggestio.
"Suosittelen Hannu Lauerman kirjaa "Usko, toivo ja huijaus" - erittäin mielenkiintoista asiaa mielen manipulaation tekniikoista ja historiasta"
Edelliseen viitaten, AA onnistuu ohjelmallaan "huijaamaan viinapirua" ettei se pääse yllättämään Korkeimman voiman, itsesuggestion alaisia AA:laisia.
Nämä hypoteesit olen todennut jo vuosia sitten AA:ssa raitistuttuani. Nerokas, toimiva ohjelma tuo AA:n 12 askelta ja 12 perinnettä!
"Me ollaan omavoimaisia kaikki, kun oikein silmin katsotaan... "
Minkälaisin silmin pitäisi katsella?
:D- tuosta
AA asettaa raittiudelle liian korkean kynnyksen, kun ottaa huomioon että alkoholistit harvoin ovat luonteeltaan hurskaita tai uskovaisia.
AA ohjelma edellyttää että "pelastuakseen" on koettava hengellinen herääminen. Muuten ohjelma on epätäydellisesti käyty läpi. Eikä kukaan ikuisesti halua olla epätäydellinen. Täten AA epäsuorasti painostaa jäseniään uskovaisuuteen tarjoamalla raittiutta vastineeksi.
AA-ohjelma on nerokas vain voimattoman ihmisen sekoittajana ja koukuttajana epämääräiseen uskovaisuuteen.
Raittiudelle yleisesti AA-ohjelma on lähinnä katastrofi. - ......
..että itsesuggestio on se AA:n Korkea Voima.
Voima kuin voima, väliäkö hällä, kunhan raitistuu. - olen minäkin
tuosta kirjoitti:
AA asettaa raittiudelle liian korkean kynnyksen, kun ottaa huomioon että alkoholistit harvoin ovat luonteeltaan hurskaita tai uskovaisia.
AA ohjelma edellyttää että "pelastuakseen" on koettava hengellinen herääminen. Muuten ohjelma on epätäydellisesti käyty läpi. Eikä kukaan ikuisesti halua olla epätäydellinen. Täten AA epäsuorasti painostaa jäseniään uskovaisuuteen tarjoamalla raittiutta vastineeksi.
AA-ohjelma on nerokas vain voimattoman ihmisen sekoittajana ja koukuttajana epämääräiseen uskovaisuuteen.
Raittiudelle yleisesti AA-ohjelma on lähinnä katastrofi.AA:n jäseneksi pääsyn kynnys on todella aika korkea, koska se on halu lopettaa juominen.
Mistä pelastumisesta kirjoitat?
Ei kukaan aa-lainen ole pystynyt läheskään täydellisesti noudattamaan ehdotuksiamme. Missä on täydellisiä ihmisiä?
Omin voimin pärjäävän ihmisen ei tietenkään tarvitse turvautua mihinkään ulkopuoliseen apuun, AA on vain sitä haluaville tarkoitettu. Kiinnostaa tietää, miten AA on raittiudelle yleisesti lähinnä katastrofi. Meitä on kuitenkin maailmassa pari miljoonaa raitista aa-laista. - ex-Jasu
Ainahan me olemme kertoneet, että raitistuakseen alkoholistille täytyy syntyä oma halua raitistua.
Ei siitä muuten mitään tule.
Tuota nyt selvää asiaa täällä vatvomaan, monen viestiketjun voimin. - samasta
tuosta kirjoitti:
Raittiudelle yleisesti AA-ohjelma on lähinnä katastrofi.Aika tehotonta kun maapallonlaajuinen liike ei ole saanut "toipumaan" kuin kourallisen väkeä.
Ja "toipujathan eivät edes koskaan paranni koska alkoholismi( vaikkakin on sairaus( on parantumaton tauti.
Ohjelma ei ole nerokas. Sitä toitottavat ja markkinoivat ihmiset ovat todellakin kaukana neroudesta.
Fanaattisuus asiassa ja sen levittämisen halu ja aktiivisuus sen sijaan ovat kunnioitettavia piirteitä joita täytyy kauhulla ihailla. En mene puhumaan mitään Stalinismista tai Kansallissosialismista, kuitenkin sitouttaminen liikkeeseen ja arvojen takana arvostelematta seisominen ovat erittäin harvinaisia oikeastaan melkein missä tahansa hurmosliikkeessä.
Siitä olen samaa mieltä että raittius aatteelle yleisesti ottaen AA on katastofi ja pelkkä rasite. - jatkohoitoa
olen minäkin kirjoitti:
AA:n jäseneksi pääsyn kynnys on todella aika korkea, koska se on halu lopettaa juominen.
Ei kukaan aa-lainen ole pystynyt läheskään täydellisesti noudattamaan ehdotuksiamme. Missä on täydellisiä ihmisiä?
Omin voimin pärjäävän ihmisen ei tietenkään tarvitse turvautua mihinkään ulkopuoliseen apuun, AA on vain sitä haluaville tarkoitettu. Kiinnostaa tietää, miten AA on raittiudelle yleisesti lähinnä katastrofi. Meitä on kuitenkin maailmassa pari miljoonaa raitista aa-laista....kuin kristillisen kirkon tai muun uskonnollisuuden ehdoilla.
Niin, on maailmassa paljon enemmän erilaisia uskovaisia kuin 2 miljoonaa.
Mutta miksi raittius Suomessa vaatii uskonnollisen kannanoton? - lantrata
jatkohoitoa kirjoitti:
...kuin kristillisen kirkon tai muun uskonnollisuuden ehdoilla.
Niin, on maailmassa paljon enemmän erilaisia uskovaisia kuin 2 miljoonaa.
Mutta miksi raittius Suomessa vaatii uskonnollisen kannanoton?Tuli liian jyrkästi.
Siis, tietenkään kaikki AA-laiset eivät ole uskovaisia. Eivätkä sellaisiksi haluakaan.
AA-jäsenyys on kuitenkin uskonnollinen kannanotto, vaikka apua hakeva ei sitä myöntäisi tai aluksi edes huomaisi, johtuen AA-askelista ja perinteistä.
Se että henkilö joutuu tämän kannanoton tekemään, on väärin. - sivusta seuraaaja
ex-Jasu kirjoitti:
Ainahan me olemme kertoneet, että raitistuakseen alkoholistille täytyy syntyä oma halua raitistua.
Tuota nyt selvää asiaa täällä vatvomaan, monen viestiketjun voimin.AA:ta on aina mukaan raittiusasioihin sotkea.
Sehän on hengellinen herätysliike.
Raittiuteen rittää Sinunkin mainitsema itsesuggestio. - tuohon
olen minäkin kirjoitti:
AA:n jäseneksi pääsyn kynnys on todella aika korkea, koska se on halu lopettaa juominen.
Omin voimin pärjäävän ihmisen ei tietenkään tarvitse turvautua mihinkään ulkopuoliseen apuun, AA on vain sitä haluaville tarkoitettu. Kiinnostaa tietää, miten AA on raittiudelle yleisesti lähinnä katastrofi. Meitä on kuitenkin maailmassa pari miljoonaa raitista aa-laista.-Raittiudella on tosiaan jo alkajaisiksi äärimmäisen korkea kynnys, halu lopettaa juominen. Mutta AA-n ohjelmallinen vaatimus kääntyä sen lisäksi uskonnollisuuteen tekee kynnyksestä mahdottoman niille jotka eivät missään tapauksessa usko korkeampiin voimiin. Mutta haluavat silti apua juomisen lopettamiseen. Ja alkoholistit ovat useimmiten juuri tällaisia henkilöitä.
-Puhun raittiudesta
-Täydellisiä ihmisiä ei ole, totta.
-Jos ihminen ei pärjää omin voimin, hänen ei automaattisesti tarvitse haluta apua AA-lta eikä miltään hengelliseltä yhdistykseltä, eikä korkeammilta voimilta. Mutta kaikki apu Suomessa on jotain kautta sidoksissa uskonnollisuuteen tai AA-han, joka myös edustaa uskonnollisuutta/hengellisyyttä.
-Raittius kertakaikkiaan on muutakin kuin AA.
Ja ennenkaikkea siis muuta kuin hengellisyys/uskovaisuus. - AgenttiOranssi
ex-Jasu kirjoitti:
Tuota nyt selvää asiaa täällä vatvomaan, monen viestiketjun voimin.Selvä asiahan se onkin. Hyvä, että olemme viimeinkin samaa mieltä. Aiemmin olet jyrkästi hylännyt vastaukseni. Kun olet kysynyt, miksi nuo krapuloissaan voivottelevat isät ja äidit eivät lupauksistaan huolimatta raitistu, olen vastannut, että siksi, koska heiltä puuttuu halu lopettaa - todella lopettaa eikä vain puhua lopettamisesta.
Lisäksi minua on ihmetyttänyt, miten selität sen, että AA:ssa 95% tulijoista ei raitistu - nyt selitit. Juuri samasta syystä kuin olen sanonut!
Mitä sitä päivänselvistä asioista kinaamaan. - AgenttiOranssi
Aivan näin - hyvä, että myönsit KV:n olevan itsesuggestiota. Ja nyt kun kerran myönsit, niin esitän ajatuksen, joka parantaisi AA:n mainetta (ja tulosta) kertaheitolla:
Tulisi nimittäin kokonaan luopua KV-käsitteestä ja myöntää, että raitistuessa käytetään hyväksi omia sisäisiä voimavaroja. Tämä tietysti edellyttäisi, että AA pystyisi luopumaan myös voimattomuusopista, joka on tehnyt ja tekee jatkuvasti rumaa jälkeä kärsivien alkoholistien keskuudessa.
Itsesuggestio voi olla myös positiivinen asia ja sitä voi jossain määrin käyttää tietoisesti hyväkseen. - AgenttiOranssi
lantrata kirjoitti:
Tuli liian jyrkästi.
Siis, tietenkään kaikki AA-laiset eivät ole uskovaisia. Eivätkä sellaisiksi haluakaan.
AA-jäsenyys on kuitenkin uskonnollinen kannanotto, vaikka apua hakeva ei sitä myöntäisi tai aluksi edes huomaisi, johtuen AA-askelista ja perinteistä.
Se että henkilö joutuu tämän kannanoton tekemään, on väärin.Järkevää tekstiä sinulla. KV:n idea sopii perin huonosti ateistin maailmankuvaan - jos hän taas valitsee KV:ksi tuon ovenkahvan, hän joutuu olemaan älyllisesti epärehellinen ja saa syystäkin idiootin maineen.
Hieman eksegetiikkaa opiskelleena rohkenen esittää AA:n uskonnollisuudesta vielä yhden uuden näkökohdan:
Kaikki AA:laiset eivät ole uskovia kristittyjä, mutta monet ovat. Juuri tuota joukkoa ihmettelen, sillä voimattomuusoppi on jyrkässä ristiriidassa Raamatun kanssa. Kristinuskon opithan löytyvät Raamatusta eivätkä Isosta kirjasta - kuitenkin AA:n kristityt käytännössä arvottavat Ison Kirjan Raamatun edelle. Raamattu nimittäin ottaa Paavalin suulla selvän kannan alkoholismin sairauskäsitystä vastaan. Paavalin teologiassa juoppous on ns. tekosynti, ei sairaus. Jeesuskin tunsi myötätuntoa sairaita kohtaan ja paransi heitä, mutta tietoisen väärintekemisen hän tuomitsi ja jätti parannuksen tekemisen ihmiselle itselleen. Yksilöllä on vastuu käyttäytymisestään ja toiminnastaan - se tulee Paavalin teologiassa selvästi ilmi. Kristityn tulee elää jatkuvassa "parannuksen tilassa" eikä sälyttää vastuuta teoistaan kenellekään tai millekään muulle.
Huomaavatkohan AA:laiset kristityt, että Iso Kirja ja Raamattu ovat selkeästi ristiriidassa?
Kristilliseltä kannalta arvioituna AA:n uskonnollisuus on harhaoppia.
Ettei alettaisi haukkua fundikseksi totean lopuksi, että itse olen yhtä kaukana fundamentalistikristitystä kuin George Bush rauhantyöstä. Esitin vain Raamatun kannan. - nytkin ihmetellyt,
Aivan näin - hyvä, että myönsit KV:n olevan itsesuggestiota. Ja nyt kun kerran myönsit, niin esitän ajatuksen, joka parantaisi AA:n mainetta (ja tulosta) kertaheitolla:
Tulisi nimittäin kokonaan luopua KV-käsitteestä ja myöntää, että raitistuessa käytetään hyväksi omia sisäisiä voimavaroja. Tämä tietysti edellyttäisi, että AA pystyisi luopumaan myös voimattomuusopista, joka on tehnyt ja tekee jatkuvasti rumaa jälkeä kärsivien alkoholistien keskuudessa.
Itsesuggestio voi olla myös positiivinen asia ja sitä voi jossain määrin käyttää tietoisesti hyväkseen.että miksi kukaan ei ole perustanut pelkkään itsesuggestioon perustuvaa raittiudenedistämisen liikettä Suomeen. Muissa maissa ehkä sellaisia on. Oletan että Venäjällä olisi uskonnottoman NL:n perintönä.
Onko niin, että omavoimainen raitistunut vaatii samaa muilta alkoholisteilta kun taas alkoholiin nähden voimaton aa-lainen, saatuaan apua toiselta voimattomalta, on valmis antamaan tukeaan vielä kärsivälle alkoholistille? - Raamattu/Iso kirja
Järkevää tekstiä sinulla. KV:n idea sopii perin huonosti ateistin maailmankuvaan - jos hän taas valitsee KV:ksi tuon ovenkahvan, hän joutuu olemaan älyllisesti epärehellinen ja saa syystäkin idiootin maineen.
Hieman eksegetiikkaa opiskelleena rohkenen esittää AA:n uskonnollisuudesta vielä yhden uuden näkökohdan:
Kaikki AA:laiset eivät ole uskovia kristittyjä, mutta monet ovat. Juuri tuota joukkoa ihmettelen, sillä voimattomuusoppi on jyrkässä ristiriidassa Raamatun kanssa. Kristinuskon opithan löytyvät Raamatusta eivätkä Isosta kirjasta - kuitenkin AA:n kristityt käytännössä arvottavat Ison Kirjan Raamatun edelle. Raamattu nimittäin ottaa Paavalin suulla selvän kannan alkoholismin sairauskäsitystä vastaan. Paavalin teologiassa juoppous on ns. tekosynti, ei sairaus. Jeesuskin tunsi myötätuntoa sairaita kohtaan ja paransi heitä, mutta tietoisen väärintekemisen hän tuomitsi ja jätti parannuksen tekemisen ihmiselle itselleen. Yksilöllä on vastuu käyttäytymisestään ja toiminnastaan - se tulee Paavalin teologiassa selvästi ilmi. Kristityn tulee elää jatkuvassa "parannuksen tilassa" eikä sälyttää vastuuta teoistaan kenellekään tai millekään muulle.
Huomaavatkohan AA:laiset kristityt, että Iso Kirja ja Raamattu ovat selkeästi ristiriidassa?
Kristilliseltä kannalta arvioituna AA:n uskonnollisuus on harhaoppia.
Ettei alettaisi haukkua fundikseksi totean lopuksi, että itse olen yhtä kaukana fundamentalistikristitystä kuin George Bush rauhantyöstä. Esitin vain Raamatun kannan."Huomaavatkohan AA:laiset kristityt, että Iso Kirja ja Raamattu ovat selkeästi ristiriidassa?"
"Kristilliseltä kannalta arvioituna AA:n uskonnollisuus on harhaoppia."
Kyllä!
Iso kirja EI OLE Raamattu. Eikä Raamattu ole Iso Kirja.
AA EI TUKEUDU kristinuskoon. Lopultakin asia valkeni sinullekin.
Edelleen, muslimitkin käyttävät tismalleen samaa AA ohjelmaa. Ja intiaanit. Hekään eivät ole kristittyjä. - ovat
Raamattu/Iso kirja kirjoitti:
"Huomaavatkohan AA:laiset kristityt, että Iso Kirja ja Raamattu ovat selkeästi ristiriidassa?"
"Kristilliseltä kannalta arvioituna AA:n uskonnollisuus on harhaoppia."
Kyllä!
Iso kirja EI OLE Raamattu. Eikä Raamattu ole Iso Kirja.
AA EI TUKEUDU kristinuskoon. Lopultakin asia valkeni sinullekin.
Edelleen, muslimitkin käyttävät tismalleen samaa AA ohjelmaa. Ja intiaanit. Hekään eivät ole kristittyjä.kristittyjä :)
- }}}{{{
Itsesuggestio voi olla myös positiivinen asia ja sitä voi jossain määrin käyttää tietoisesti hyväkseen.Koetappas noille lähettää oppejasi. Eivät kuulu perinteiseen AA:n piiriin. Ovat erkaantuneet ja ovat uudistusmielisiä - kuten sinäkin.
Sinne vaan... - ex-Jasu
Selvä asiahan se onkin. Hyvä, että olemme viimeinkin samaa mieltä. Aiemmin olet jyrkästi hylännyt vastaukseni. Kun olet kysynyt, miksi nuo krapuloissaan voivottelevat isät ja äidit eivät lupauksistaan huolimatta raitistu, olen vastannut, että siksi, koska heiltä puuttuu halu lopettaa - todella lopettaa eikä vain puhua lopettamisesta.
Lisäksi minua on ihmetyttänyt, miten selität sen, että AA:ssa 95% tulijoista ei raitistu - nyt selitit. Juuri samasta syystä kuin olen sanonut!
Mitä sitä päivänselvistä asioista kinaamaan.Kyllä sillä krapulaisella on oma halu, se ei silti (useimmiten) yksin riitä, vaan tarvitaan lisäksi ulkopuolistakin apua. Joko taivaasta tai sitten maanpäältä.
Kun ihminen krapulassa lupaa lopettaa, hän on rehellisempi kuin vastasyntynyt vauva. Tuo annettu lupaus tulee suoraan sydämestä, ja on ainoita asioita missä juoppo on tosissaan.
Vaan kun se ei yksin riitä, tarvitaan lisäksi se ulkopuolinen apu, että lupaus kestäisi pitempään kuin seuraavaan kertaan. - }}}{{{
}}}{{{ kirjoitti:
Koetappas noille lähettää oppejasi. Eivät kuulu perinteiseen AA:n piiriin. Ovat erkaantuneet ja ovat uudistusmielisiä - kuten sinäkin.
Sinne vaan... - että...
nytkin ihmetellyt, kirjoitti:
että miksi kukaan ei ole perustanut pelkkään itsesuggestioon perustuvaa raittiudenedistämisen liikettä Suomeen. Muissa maissa ehkä sellaisia on. Oletan että Venäjällä olisi uskonnottoman NL:n perintönä.
Onko niin, että omavoimainen raitistunut vaatii samaa muilta alkoholisteilta kun taas alkoholiin nähden voimaton aa-lainen, saatuaan apua toiselta voimattomalta, on valmis antamaan tukeaan vielä kärsivälle alkoholistille?sinunkin mielestäsi henkilö joka ei halua apua AA-lta on automaattisesti vain omavoimainen.
Tuollainen asetelma on perin juurin pielessä.
- Anonyymi
Hyvä keskustelu, jatkakaa ihmeessä, jos vielä elossa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384248- 892059
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641699Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541482Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1361452VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981191
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080