Yrttien kasvatus kotona, auttakaa!

Jennilam

Haluaisinn kasvattaa kotona yrttejä mm.persiljaa, basilikaa ja esim.rosmariinia. Miten minun tulisi toimia?

Entä voinko esim. ostaa kaupasta tuoreen basilikan ja yrittää kasvattaa sitä?

22

17931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaupasta

      haluamiasi siemeniä (isoista marketeistakin saa),multaa ja ruukkuja. Laitat siemenet multaan (voit idättää vaikka viilipurkissa) ja kun taimet ovat kasvaneet hiukan siirrä isompaan ruukkuun esim. altakasteluruukkuun... Ja eiku kasvattelemaan!

    • Tepi.

      Parempi kasvattaa itse siemenistä. Itse olen ostiskellut Lord Nelsonin siemeniä ja niistä kasvatellut, basilikaa, thaibasilikaa, rosmariinia, minitomaattia (totem joku), minipaprikaa, chiliä, rosmariinia, sitruunaruohoa yms. lämpöä kestäviä yrttejä partsilla. Lasitettu eteläpartsi, joten lämpöä riittää. Tammikuussa nostin rosmariinin sisään, sen vielä hengissä ollessa, hyvin kasvanut :)

      Nuo kaupan yrtit jo niin kuolleista ja ravinneliemessä kasvatettu, että vaikea saada jäämään henkiin.

      • mä1231

        Mä olen kasvattanut vain kaupan yrteistä kun en jaksa siemenien kanssa pelata, sekä kotona että mökillä ja hyvin on onnistunut. Syksyisin on mielettömät puskat laatikoissa.


      • Tepi.
        mä1231 kirjoitti:

        Mä olen kasvattanut vain kaupan yrteistä kun en jaksa siemenien kanssa pelata, sekä kotona että mökillä ja hyvin on onnistunut. Syksyisin on mielettömät puskat laatikoissa.

        Itse joskus koitin basilikaa ja rosmariinia kaupan yrteistä, muttei oikein hyvin voineet, kituivat kuukauden, sitten innostuivat vasta pukkaamaan. Tuntuu, että kun nyt laittaa siemenistä, niin paljon vahvemmat ja voimakkaammat taimet saa, lisäksi ihan kaikkea kun ei yrtteinä kaupasta löydä, mitä tykkää kasvatella.

        Mutta hyvä kuulla ja monelle vinkkinä, että kaupan yrtitkin saa menestymään.


      • miiskuliinu

        Miten ihmeessä olet saanut sitruunaruohon(sitronellaheinä?) onnistumaan siemenistä itse kasvattamalla? Onko sinulla jokin viileä ja valoisa paikka, jossa talvetat niitä?


      • Tepi.
        miiskuliinu kirjoitti:

        Miten ihmeessä olet saanut sitruunaruohon(sitronellaheinä?) onnistumaan siemenistä itse kasvattamalla? Onko sinulla jokin viileä ja valoisa paikka, jossa talvetat niitä?

        Olen vuosittain kasvattanut siemenestä, olen käyttäänyt Lord Nelsonin sitruunaruohoa (cymbopogon citratus) 61288 siemeniä. Kasvaa noin puolimetriseksi ja todella hyvän makuista, jopa kissojen mielestä :) He syövät lehtiä, minä käytän vartta tai miksi sitä alaosaa kutsuisi.

        Talvehtimista en ole kokeillut, pitäisi ehkä, olisi melko hyvä vanhanajan kellari kyllä käytössä.


      • miiskuliinu
        Tepi. kirjoitti:

        Olen vuosittain kasvattanut siemenestä, olen käyttäänyt Lord Nelsonin sitruunaruohoa (cymbopogon citratus) 61288 siemeniä. Kasvaa noin puolimetriseksi ja todella hyvän makuista, jopa kissojen mielestä :) He syövät lehtiä, minä käytän vartta tai miksi sitä alaosaa kutsuisi.

        Talvehtimista en ole kokeillut, pitäisi ehkä, olisi melko hyvä vanhanajan kellari kyllä käytössä.

        Onneksi olkoon(olet varsinainen viherpeukalo)! Kokeile ihmeessä talvetusta, saat vielä isommat kasvustot seuraavana kesänä jos onnistuu. Kuulemma lehtiä voi kuivata ja käyttää kuten laakerilehtiä(varttahan siitä yleensä käytetään). Kaupasta ostettuja sitruunaruohoja voi myös juurruttaa vesilasissa(kunhan vartta on vähänkin) ja laittaa multaan.


    • vihjeenä

      Osta puutarhaliikkeestä kasvatusalusta, pitkä lannoitettu multasäkki, johon tehdään reiät kasveille. On paljon kätevämpää istuttaa taimet siihen, eikä tarvitse koko ajan kastella. Mä olen vienyt säkin mökille mukaan ja pläjäyttänyt laiturille kokopäiväaurinkoon, ja mahtavasti ovat viihtyneet. Ruukut laitettiin meiltä kaatopaikalle.

      • Anonyymi

        Ei kaatopaikalle ruukkuja, vaan kierrätykseen, jos ei itse tarvitse !


    • tein**

      Minä tein näin:

      Ostin idätyskasvihuoneen, sellaisen pienen, jossa on muutama kymmen pientä purnukkaa.

      Laitoin jokaiseen taimimultaa ja monenlaisia yrttejä(siemeniä):

      Basilikaa, sitruunamelissaa, oreganoa, laventelia, minttua, anista,rosmariinia ja lisäksi 3 erilaista tomaattilajiketta.

      Lisäksi laitoin suuriin saviruukkuihin myös tomaatin siemeniä ja yrttien siemeniä itämään.

      Kun ovat tulleet taimiksi, niin siirrän parhaat yksilöt puutarhamultaan ja omiin ruukkuihin, sekä yksittäin että toisiin muutaman taimen yhteen.

      Tomaatit luonnollisesti omiin ruukkuihinsa.

      Kun ilmat lämpenee, niin laitan myös parvekkeelle kasvihuoneeseen salaattia, tilliä,persiljaa, ruohosipulia ym. tavalliseen puutarhamultaan.

      • aloitteleva parvekepuutarhu...

        miten basilikoiden kouliminen omiin ruukkuihinsa/ 2-3 tainta per 12cm ruukkuun onnistuu, (ok?) Minulla on nyt juuri sellaisessa idätyskasvihuoneessa tulossa turkasen paljon pikkubasilikoita.. :-)

        vähän nuo seuraavat vaiheet jännittävät, elikkä kouliminen ja latvominen. Entä milloin basilikat lasitetulle eteläparverkkeelle (pk-seudulla)?


      • Vaan*
        aloitteleva parvekepuutarhu... kirjoitti:

        miten basilikoiden kouliminen omiin ruukkuihinsa/ 2-3 tainta per 12cm ruukkuun onnistuu, (ok?) Minulla on nyt juuri sellaisessa idätyskasvihuoneessa tulossa turkasen paljon pikkubasilikoita.. :-)

        vähän nuo seuraavat vaiheet jännittävät, elikkä kouliminen ja latvominen. Entä milloin basilikat lasitetulle eteläparverkkeelle (pk-seudulla)?

        Moi.

        Itse olen viime vuonna laittanut basilikaa 9-12 cm ruukkuihin yhden taimen per ruukku, mutta tänä vuonna teen siten, että laitan sekä yksittäin, että 2-3 tainta per ruukku.

        Olen ottanut varovasti taimen pienen pienellä välineellä aika syvältä mullan alta, ette juuri eikä varsi vahingoitu ja siirtänyt vain isompaan astiaan, siten, että varsi ulottuu aika syvälle, varsinkin jos on jo kasvattanut pidemmän varren.

        Itse en ole koskaan latvonut, ja hienosti ovat kasvaneet.

        Itse laitoin siemenet kasvamaan tämän kuun alussa ja ovat jo siirrettävissä omiin ruukkuihin.

        En osaa sanoa, milloin voit siirtää ne lasitetulle parvekkeelle,mutta luulisin, että paljon aikaisemmin kun toukokuussa, koska silloin itse ainakin vien jo omani parvekkeelle( ei lasitetulle). Ja nythän on täällä eteläsuomessa niin lämmintä jo tällä hetkellä, että luulisin että tarkenevat jo tälläkin hetkellä lasitetulla parvekkeella.


      • aloitteleva parvekepuutarhu...
        Vaan* kirjoitti:

        Moi.

        Itse olen viime vuonna laittanut basilikaa 9-12 cm ruukkuihin yhden taimen per ruukku, mutta tänä vuonna teen siten, että laitan sekä yksittäin, että 2-3 tainta per ruukku.

        Olen ottanut varovasti taimen pienen pienellä välineellä aika syvältä mullan alta, ette juuri eikä varsi vahingoitu ja siirtänyt vain isompaan astiaan, siten, että varsi ulottuu aika syvälle, varsinkin jos on jo kasvattanut pidemmän varren.

        Itse en ole koskaan latvonut, ja hienosti ovat kasvaneet.

        Itse laitoin siemenet kasvamaan tämän kuun alussa ja ovat jo siirrettävissä omiin ruukkuihin.

        En osaa sanoa, milloin voit siirtää ne lasitetulle parvekkeelle,mutta luulisin, että paljon aikaisemmin kun toukokuussa, koska silloin itse ainakin vien jo omani parvekkeelle( ei lasitetulle). Ja nythän on täällä eteläsuomessa niin lämmintä jo tällä hetkellä, että luulisin että tarkenevat jo tälläkin hetkellä lasitetulla parvekkeella.

        Hei, kiitti vaan vastauksesta!

        Luinkin jostain netistä, että tosiaan isompi ruukku olis paikallaan basilikan taimille, jotain 20 cm, jos pari-kolme tainta laittaa samaan, ilmeisesti. En tiedä, onko lajikkeissa eroja..? Omani eivät ainakaan pitäis olla mitään jättiläisbasilikaa...

        Mukavaa kevään jatkoa kaikille, ihanaa tämä viljely (vaikkakin vielä vähän peukalo keskellä kämmentä...) :-)


      • Pikku-puutarhuri
        aloitteleva parvekepuutarhu... kirjoitti:

        Hei, kiitti vaan vastauksesta!

        Luinkin jostain netistä, että tosiaan isompi ruukku olis paikallaan basilikan taimille, jotain 20 cm, jos pari-kolme tainta laittaa samaan, ilmeisesti. En tiedä, onko lajikkeissa eroja..? Omani eivät ainakaan pitäis olla mitään jättiläisbasilikaa...

        Mukavaa kevään jatkoa kaikille, ihanaa tämä viljely (vaikkakin vielä vähän peukalo keskellä kämmentä...) :-)

        Totta kevät on ihanaa aikaa ja kohta pääsee palstalle kuokkii ja räplää.
        Taimia on paljon aluillaan ja jotku tosi hienossa mallissa.
        Suojaisella lämpimällä ulko terassilla taimet ottavat muutaman tunnin päivässä kunnolla aurinkoa.
        Ja kovasti ovat tykänneet.
        Itse koulin juuri eilen illalla basilikan taimia.
        Tänä iltana otan asiakseni koulia toiset tomaatin taimet.
        Ihanaa kun on kevät!


    • Viljeltävää syksylle

      Mitä yrttejä tai muuta syötävää voisi kasvattaa sisätiloissa näin syksyllä, kun elokuu on kohta puolivälissä?

      Viljojen versoja?

      Vesikrassi itää tietysti ja tuottaa satoa.

      Oletteko kasvattaneet yrttejä, kun syksyn pimeys alkaa puskea päälle?

    • Koiralover
    • raul88

      Yrttejä ja keittiökasveja voi kasvatella myös vaikka vanhassa akvaariossa, akvaarion lampun voi pitää päällä n. 10-12h talvella kun on pimeää. Siemeniä saa ympäri vuoden ainakin osoitteesta www.siemenkauppa.com

      • Anonyymi

        Hyvä idis tuo vanha akvaario valoineen.


    • talvipuutarhuri1

      Olen käyttänyt Herbie sisäpuutarhaa parisen vuotta, ja toimii ehdottoman hyvin ympäri vuoden, kiertävän veden ja kasvivalon ansiosta. Basilikani ovat tällä hetkellä noin puolessa vuodessa kasvaneet noin 60cm korkeiksi, ja tuottavat tarpeeksi satoa jatkuvaa käyttöä varten. Ostin vastikään myös saman valmistajan uuden Genien jota pidämme myös ruokapöydällä, kesälle sitten terassipöydällä. Voin kaikille suositella.

      • talvipuutarhuri1

        Fiskarsilla myös KitchenGarden. Huomattavasti kalliimpi, ja olen kuullut että toimii heikosti ..


    • --------

      Kokeilen liottaa persiljan siemeniä.

    • persilja

      onko kellään kokemusta ottaa ulkoa ruohosipulin taimi, mulla valtava pusta ja persiljan taimi ja siirtää sisälle keittiö puutarhaan. vastaukseta kiitollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe