Tiibetinspanieli. (sis. 7 kysymystä)

Emilia303

Moips!

Haluan kysyä muutamia kysymyksiä uroskoiraani liittyen. Se on 3 v. huhtikuussa 4v. Tiibetinspanieli on niinkuin otsikossa onkin.

1. Miten leikkisin ja seurustelisin koirani kanssa? Se ei pidä oikein leluista, eikä luista, mutta silloin tällöin ne sille kelpaavat.

2. Kuinka paljon kannattaa makupaloja antaa, ettei pääse liikaa lihomaan?

3. Onko normaalipaino, kun koirani painaa 7kg, ja on uros sekä 3-4 v.

4. Mistä voisi johtua kun otan koirani syliin,se tulee mielellään ja makoilee tyytyväisenä, mutta joskus se "näykkäsee" johtuuko se siitä,että se ei vain halua silloin tulla syliini ja kertoo sen näykkäessään minua. En tietenkään väkisin ota, jos hän näykkäsee,niin en ota väkisin. Jätän hänet silloin vain rauhaan. Toiminko oikein?

5. Onko hyvä, kun käyn koirani kanssa lenkillä. Aamulla ark. n. klo 07.30 vk:n loppuna: n. klo 10.00. Onko liiallinen ero? Päivällä ark. silloin kun pääsen koulusta eli n. klo 14.00-15.00 aikoihin. vk:n loppuna: n. 13.30-14.15 tohon aikaan suunnillee. Aika ei kerro muinka pitkä lenkki on kyseessä, vain milloin käyn lenkillä yleensä. Iltaisin ark: n. 20.00-20.30 vk:n loppuna: n. 20.30-10.00.

6. (vitoseen liittyy) Onko haitaksi vai hyväksi, jos alkaisin käydä koirani kanssa ns. extralenkkejä, eli vähän useimmin ku 3 kertaa päivässä. ( liittyy,jos on hyvä tehdä extralenkkejä) Kuinka usein on hyvä tehdä extralenkkejä, jos on hyväksi tehä niitä?

7. Mitä tehdä kun koira "hornaa"/"kerjää" ruokapöydän ääressä, kun syömme. Onko siihen ratkaisua? Onko vain niin, ettei vilkaista häntä, vaikka hän näyttää surullista mieltään.

P.S. Kiitos erittäin paljon jo etukäteen! Toivottavasti tämä kaikki voi vielä vaikuttaa koiraan!!

9

5846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinttiK

Minulla on reilun vuoden ikäinen tipsu,poika myös.Vastailisin oman tietotaitoni mukaan näihin kysymyksiisi oman tipsuni käyttäytymisen mukaan.

1.Tipsuthan eivät siis kovin paljon leiki,ei varsinkaan palloilla tms.Omani leikkii nalleilla,talouspaperi rullilla,vetonaruilla jne.Jos itse yritän saada koiran leikkimään niin melko varmasti se ei tottele,vaan ottaa itse kontaktia häntä heiluen nalle suussa kun haluaa leikkiin ryhtyä.Mutta omallesi voit kokeilla erilaisia älyllisiä harjoituksia,opetat eri temppuja,revit yhdessä tyhjän wc paperi rullan tai revit kilpaa narua/sukkaa tms.

2.Makupaloja itse annan toisinaan enemmän,toisinaan vähemmän.En lähtisi ehkä kasa kaupalla herkkuja antamaan,riippuen liikunnan määrästä.Itse annan todella pieniä kurkun paloja.

3.Meidän tipsu painaa 9kg ja normaalipainoinen koska on muutenkin melko iso.Uskon että koirasi ei ole ylipainoinen,riippuen minkä kokoinen koira muuten on tipsuksi.Omani on paljon suurempi kuin muut paikalliset saman rodun edustajat.

4.Tipsut mielummin seuraavat sivusta perheen tekemisiä ja ovat omassa rauhassa.Oma kaverini ottaa nykyisin aika paljon "sylikontaktia" ja tykkää tulla viereen halittavaksi.Mutta on aikoja jolloin se makaa ns.pää nurkassa ja silloin en mene sitä halimaan tai repimään syliini koska silloin se haluaa olla omassa rauhassa.Että jos nostat aina vain koirasi itse syliisi,se ei halua enää omatoimisesti hakea lähellesi,koska varmasti on epämiellyttävää joutua vasten tahtoa lääpittäväksi.Tämä on vain minun huomioni,oma koirani kun näin käyttäytyy..

5.Me käytämme koiraa ulkona vaihdellen 3-5 kertaa päivässä ulkona.Liikaa ei mielestäni voi ulkona käydä.Meillä omistaja sekä koira viihtyy ulkona,siksi pyrin käymään todella usein ulkona.Pääasiassa koira ei saisi olla kuin korkeintaan 8h pääsemättä tarpeilleen,ettei tule vanhana pidätys tms.vaikeuksia (Kuullut näin kokeneilta).Jos nukut viikonloppuisin myöhään,niin käytä koira joko myöhemmin ulkona tai sitten heräät aamuyöllä ja jatkat sitten unia.Pääasia että koira pääsee kuitenkin ulos.

6.Eli kuten sanoin,itse käytän mahdollisuuksien mukaan jopa 5 kertaa lenkillä.Eli haitaksi mikään ulkoilu ei ole ja käyt vaikka 10 kertaa pihalla jos siltä tuntuu.Itse käymme yhdellä n.4km lenkillä ja loput ovat vaihdellen n.1-2 km.Eli ns.extralenkeillä käymme melko lyhyitä kävelyjä,ihan vaan happihyppelyllä.Yhdellä pitkällä lenkillä käymme ennen nukkumaan menoa,että koira nukkuu rauhassa eikä riehu pitkin seiniä:)

7.Meidän koira kerjäsi aluksi myös,koska oli saanut edellisessä kodissa ruokaa pöydästä.Tähän meillä toimi ainakin se,että joka kerta ku koira hyppäsi minua vasten anova katse silmissä,työnsin sen joka kerta alas,en katsonut siihen ja sanoin samalla joka kerta "ei kerjää".Nyt koira kiltisti makaa jossain lähellä kuitenkin(jos jotain vahingossa putoisi)mutta ei enää silminnähden kerjää.Muistat olla järjestelmällinen,joka kerta kielto,ruokapöydästä ei anna kukaan mitään ja ei tarvitse huomioida koko koiraa ennen kuin "perheen pää"on syönyt.

Eli tässä minun ohjeeni,toivottavasti joku edes auttaa.Jos haluat vaihtaa kuulumisia tms niin mailikaveriksi vaan.Itse olen kiinnostunut kuulemaan muiden tipsujen elämästä.Mutta toivottavasti saat muitakin mielipiteitä,kaikilla kun on jokin eri keino tai ajatus.

• emilia303

Kiitos tosi paljon. Tosta oli erittäin paljon apua!! :) Juu, jutellaan..

• laittanut

minullekin vastauksen tuonne mun kysymykseeni,huomasin sen vasta.Siinä sun viestissä ei näkyny sitä sun mailiosoitetta mistä sanoit että sen piti siinä olla...Olen kyllä kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia ja kuviakin mailin tai mesen kautta.Ota yhteyttä [email protected] niin palataan asiaan.

• emilia303

Kiitosjoo, sori unohdin :D

• Tipsullinen

Minulla on 1,5-vuotias tiibetinspanieli-tyttö.

1. Miten leikkisin ja seurustelisin koirani kanssa? Se ei pidä oikein leluista, eikä luista, mutta silloin tällöin ne sille kelpaavat.
      -Meidän tipsumme tykkää ns. takaa-ajoleikeistä. Minä yritän juosta tipsuamme kiinni, kun se juoksee karkuun. Oletko kokeillut jotain erilaista lelua, esim. rättiä? Meillä ollaan hulluina juuri tuollaisiin vanhoihin rätteihin, kaupan lelut ei kelpaa

2. Kuinka paljon kannattaa makupaloja antaa, ettei pääse liikaa lihomaan?
      -Annan tipsulleni aika paljon makupaloja, riippuu tosin päivästä. Joskus en anna ollenkaan, mutta jos opetan sille jotain uutta temppua, voi mennä aika paljonkin.

3. Onko normaalipaino, kun koirani painaa 7kg, ja on uros sekä 3-4 v.
      -Tiibetinspanielin normaalipaino on noin 4.2-6.8 kg, riippuen koiran koosta. Oma tipsuni painaa noin 5 kg.

4. Mistä voisi johtua kun otan koirani syliin,se tulee mielellään ja makoilee tyytyväisenä, mutta joskus se "näykkäsee" johtuuko se siitä,että se ei vain halua silloin tulla syliini ja kertoo sen näykkäessään minua. En tietenkään väkisin ota, jos hän näykkäsee,niin en ota väkisin. Jätän hänet silloin vain rauhaan. Toiminko oikein?
      -Vaikea sanoa, koska en ole nähnyt tilannetta. Oma tipsuni ei ole koskaan näykkäissyt minua, joten minulla ei ole kovinkaan kokemusta tästä asiasta.

5. Onko hyvä, kun käyn koirani kanssa lenkillä. Aamulla ark. n. klo 07.30 vk:n loppuna: n. klo 10.00. Onko liiallinen ero? Päivällä ark. silloin kun pääsen koulusta eli n. klo 14.00-15.00 aikoihin. vk:n loppuna: n. 13.30-14.15 tohon aikaan suunnillee. Aika ei kerro muinka pitkä lenkki on kyseessä, vain milloin käyn lenkillä yleensä. Iltaisin ark: n. 20.00-20.30 vk:n loppuna: n. 20.30-10.00.
      -Meillä käydään lenkillä samoihin aikoihin, tuskin tuosta vaihtelusta haittaakaan on, vaikka joku toinen voikin olla eri mieltä.

6. (vitoseen liittyy) Onko haitaksi vai hyväksi, jos alkaisin käydä koirani kanssa ns. extralenkkejä, eli vähän useimmin ku 3 kertaa päivässä. ( liittyy,jos on hyvä tehdä extralenkkejä) Kuinka usein on hyvä tehdä extralenkkejä, jos on hyväksi tehä niitä?
      -Eihän liikunnasta koskaan haittaa ole, ellet tee todella pitkiä lenkkejä (8-10 km). Tee extralenkki vaikka pari kertaa viikossa, voit tehdä useamminkin, jos haluat.

7. Mitä tehdä kun koira "hornaa"/"kerjää" ruokapöydän ääressä, kun syömme. Onko siihen ratkaisua? Onko vain niin, ettei vilkaista häntä, vaikka hän näyttää surullista mieltään.
      -Älä kiinnitä siihen huomiota. Itse ainakin tekisin niin.

ps. Jos haluat lisää tietoa, käy vaikka www.tiibetinspanielit.fi tai www.tiibetinspanielit.fi/forum

• tipsun omistaja

Meillä on 13-vuotias tipsu, joka aina on tykännyt leikkiä talouspaperirullilla (joku jo siitä mainitsikin). Meillä laitetaan joku nami rullan sisälle, taitetaan päät kiinni ja koira innoissaan availee sitä sitten:) Ja sitten toinen (ja siitäkin joku mainitsi jo) leikki josta meillä tykätään on juuri se takaa-ajo. Koira juoksee karkuun ja itse juostaan perässä. Kokeile itse mistä koirasi tykkää, mielikuvitusta vaan peliin. Voit itse kokeilla kehittää omia leikkejä ja katsoa mistä koira pitää eniten.
      Toivottavasti tästä on jotain apua:)
      Ainiin, meillä annetaan koiralle makupalaksi raakaa makaronia. Koira ihan hulluna siihen, osaa jopa itse sitä jo pyytää:)
      Joku tosin sanoi ettei sitä kannata antaa koska se turpoaa mahassa, mutta meillä ei ainakaan ole mitään vaivoja siitä ilmaantunut..

• äskeiseen

Meillä muuten myös laitetaan namuja välillä maton alle. Koira tykkää niitä sitten kaaputtaa esiin.. Yleensäkin leikit, jossa piilotetaan joku namipala johonkin, on meillä suosittuja..

• -jensu-

Minulla itselläni on pieni 13 vuotias valkoinen tipsu, joka on pennusta asti tykännyt tosi paljon leikkiä nalleilla ja syö tosi paljon sian korvia ja naudan vatsalaukkua (kuivattua).
      On vieläkin tosi leikkisä ja vaikka vanha onkin ja sen kanssa pitäisi juosta pöytää ympäri aina kun tullaan ulkoa jne...:)

Herkkuja en paljoa enään anna koska maha ei kovin hyvin kestä enään...

Lenkillä käydään muutaman kerran viikossa ja lenkin pituus vaihtelee :)

Ihania koiria ovat...onko kellään kuvia missään omista koiristaan?

Olisi kiva nähdä löytyykö muiltakin pienikokoisia tipsuja

• ei ole

missään muualla kuin omalla koneella..eikä kyllä tuo meidän tipsu edes ole pieni kokoinen vaan melko suuri,8 kiloinen tumma poika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      105
      5095
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      261
      2103
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      91
      1726
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1200
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      339
      1179
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1110
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1109
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      152
      1101
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1049
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe