Nuoret, jättäkää!!

Lieksa!!

Nuorille ei Lieksassa ole enää mitään. Neuvonkin teitä nuoria: jättäkää Lieksa ja muuttakaa etelän isommille paikkakunnille. Siellä on Suomen tulevaisuus, niin teidän itsenne kuin teidän lastennekin. Eihän täällä ole enää muita nuoriakaan. Lieksa on taantuva paikka, siellä ei nuorille ihmisille ole enää mitään tulevaisuutta. Työttömyyttä ja kurjuutta ja vanhainkodin tunnelmat.
Jos hakee luonnonrauhaa ja yksinäisyyttä niin silloin Lieksa on sopiva paikka mutta ei muuten. Minkäänlaista luonnonkauneuttakaan ei täällä ole Kolia lukuunottamatta. Samanlaista sekametsää ja risukkoa, jota Suomessa on miljoonia hehtaareita. Jos luonnonkauneutta ja jylhyyttä hakee niin silloin pitää muuttaa Pohjois-Suomeen. Täältä sitä ei löydä.
Itse ole asunut jo jonkin aikaa "ruuhka-Suomessa" enkä takaisin tulisi vaikka täällä olisi palkat 50 % korkeammat. Lomalla täällä voi joskus käydä mutta seuraavan hiihtolomani aion viettää Lapissa, jossain kunnollisessa hiihtokeskuksessa.

115

5471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nurmekseen!!!

Tulkaa kaikki Lieksalaiset Nurmekseen!!! Tämä paikkakunta on lähiseutujen DYNAAMISIN KASVUKESKUS!! Heti Joensuun ja Kuopion jälkeen!!

• lidliä

Kyllä se Lieksa on Lieksan talousalueen ehdoton veturi. Meillä on mm.Lidl, jota ei taantuvista kylistä löydy.

• turiset
        lidliä kirjoitti:

Kyllä se Lieksa on Lieksan talousalueen ehdoton veturi. Meillä on mm.Lidl, jota ei taantuvista kylistä löydy.

näin on.

• VilleV

Kirjoitat "täällä ei ole jne" siis olet kuitenkin Lieksassa, eikö niin. Vai ei ole nuorisoo, tuleppa Simoon viikonloppuisin, satoja nuorii siellä heiluu.
      Luonnonkauneutta on muuallakin kuin Kolilla, siinäpä se, se täytyy nähdä ja löytää. Ei muutto muualle ratkaise, Lieksaa täytyy kehittää ja asuttaa, niin se alkaa voida hyvin.

• gunnarp...

Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
        Kummasti sitä tullaan lomilla tänne takaisin laatuaikaa viettämään.

• herkkua
        gunnarp... kirjoitti:

Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
        Kummasti sitä tullaan lomilla tänne takaisin laatuaikaa viettämään.

ole tuo etelässä asuminenkaan. Toisen palkka menee suoraan vuokraan ja toisen palkalla elät ja maksat laskut. Ei ole ikinä varaa ottaa lainaa niin paljon että voisi oman kodin rakentaa, tai on jos haluaa lapsillaan sen loppu velan maksattaa. Kyllä vain on mukava tulla Lieksaan lomilla! On ihana käydä ostoksilla kun ei ruuhkissa tarvitse jonotella.

• ole sentään
        herkkua kirjoitti:

ole tuo etelässä asuminenkaan. Toisen palkka menee suoraan vuokraan ja toisen palkalla elät ja maksat laskut. Ei ole ikinä varaa ottaa lainaa niin paljon että voisi oman kodin rakentaa, tai on jos haluaa lapsillaan sen loppu velan maksattaa. Kyllä vain on mukava tulla Lieksaan lomilla! On ihana käydä ostoksilla kun ei ruuhkissa tarvitse jonotella.

yli 14 000 asukasta. Ihme jos sillä väkimäärällä ei saada ruuhkia niihin pariin kauppaan mitä täällä on.
        Kertonee ostovoiman vähäisyydestä pitäjässä. Eli siis yleinen kurjuus.

• asuttaa

Lieksaa täytyy kehittää ja asuttaa!!! Helppo sanoa mutta vaikeempi toteuttaa. Kai sitä kehittämistä on yritetty jo vuosikymmeniä eikä sitä viisasten kiveä ole vielä kukaan keksinyt.
        Oliskos sulla hyviä neuvoja. Asuttaminenkin on kiinni kehityksestä. Ei kenenkään nuoren kannata eikä pidä jäädä tänne työttömänä asumaan. Sinne vaan ja lujaa missä on töitä ja elatusta.

• edes
        ole sentään kirjoitti:

yli 14 000 asukasta. Ihme jos sillä väkimäärällä ei saada ruuhkia niihin pariin kauppaan mitä täällä on.

jotakin hesan ja lieksan ruuhkia edes verrata, häh? Kyllä mieluummin ostan kyläkaupasta lomille tullessa kun jostakin stockalta. Ei kaikki jaksa hehkuttaa miten hyvin täällä stadissa menee, mutta tervetuloa kokeilemaan!

• kohdallaan
        ole sentään kirjoitti:

hyvin on arvomaailma kirjoittajalla kohdallaan,jos mittariksi käy asukkaiden,kauppojen määrä, ostovoiman vähäisyys tai yleinen kurjuus , itselleni täällä asuneena näillä ei ole täällä mitään merkitystä,eikä kurjuutta ole nähty päivääkään,arvomaailmani koostuu aivan muista asioista,olen tyytyväinen ja onnellinen elämääni täällä ,ei mitään valittamista
        ( en käytä energiaani turhanpäiväiseen valittamiseen,josta ei oo mitään hyötyä )

• toiveessa ( joskus)
        kohdallaan kirjoitti:

hyvin on arvomaailma kirjoittajalla kohdallaan,jos mittariksi käy asukkaiden,kauppojen määrä, ostovoiman vähäisyys tai yleinen kurjuus , itselleni täällä asuneena näillä ei ole täällä mitään merkitystä,eikä kurjuutta ole nähty päivääkään,arvomaailmani koostuu aivan muista asioista,olen tyytyväinen ja onnellinen elämääni täällä ,ei mitään valittamista
        ( en käytä energiaani turhanpäiväiseen valittamiseen,josta ei oo mitään hyötyä )

on tulla takaisin täältä etelästä eläpäiviä sinne viettämään. Kyllä kun parikymmentä vuotta tulee täyteen tätä jatkuvaa kiirettä ym. niin ihana on tulla sinne rauhoittumaan. Siellä sentään saa palvelua kaupoista, toisin kuin täällä, mutta makuasia kullakin..Saa lapsetkin siellä turvallisesti kouluunsa kulkea kun ei tarvitse vilkkaita keskuskatuja ylitellä. Yrittäkää nauttia siitä mitä teillä on ja lopettakaa se valitus. Ymmärrän kyllä tuon työ asian mutta siihen se ymmärrys sitten jääkin.Ei se ruoho ole aina vihreämpää aidan takana..

• kirjoitin,
        toiveessa ( joskus) kirjoitti:

on tulla takaisin täältä etelästä eläpäiviä sinne viettämään. Kyllä kun parikymmentä vuotta tulee täyteen tätä jatkuvaa kiirettä ym. niin ihana on tulla sinne rauhoittumaan. Siellä sentään saa palvelua kaupoista, toisin kuin täällä, mutta makuasia kullakin..Saa lapsetkin siellä turvallisesti kouluunsa kulkea kun ei tarvitse vilkkaita keskuskatuja ylitellä. Yrittäkää nauttia siitä mitä teillä on ja lopettakaa se valitus. Ymmärrän kyllä tuon työ asian mutta siihen se ymmärrys sitten jääkin.Ei se ruoho ole aina vihreämpää aidan takana..

>>>eläpäiviä sinne viettämään

• ole yksi
        kirjoitin, kirjoitti:

ainut paikka tää etelä suomi. Voi sitä mennä muuallekkin töihin, saa kyllä yhtä hyvin töitä esim. Tampere ,Jyväskylä. Ja ei kuule voi verrata mannerheimin tien ylitystä rantalantien ylitykseen! Eihän rantalankouluun mennessä tartte edes tietä ylittää kun on alikulkutunneli..Mutta joo, sanopa mitä tahansa joku itseensä kyllästynyt aina löytyy.. Ei pidä valittaa vaan tehdä sanat teoiksi ja muuttaa eikä "meinata"

• eläkeläiset
        kirjoitin, kirjoitti:

kansoittaa Lieksan,niin sen myötähän luodaan paljon työpaikkoja palvelu-ja hoiva-alalle.
        Perustakaa nuoret hoiva-alan yrityksiä.

• tai melkein...
        ole sentään kirjoitti:

Vai ei ruuhkia...tuuppa joulun,juhannuksen,pääsiäisen,vapun alla tänne "pariin kauppaan".

• Anonyymi
        ole sentään kirjoitti:

Lieksan asukasluku 31.12.2023 oli 10229. Joko tänä vuonna päästään alle kymmenen tuhannen? 🤔

• Lieksa!! - 2

Oheinen lainaus nimimerkiltä Lieksa!!:
      "Lomalla täällä voi joskus käydä mutta seuraavan hiihtolomani aion viettää Lapissa, jossain kunnollisessa hiihtokeskuksessa."

Jos olet tänä vuonna menossa viettämään hiihtolomaa Lappiin, niin tietäisit jo varmaankin mihin olisit menossa. Johtopäätöksenä tästä voisi heittää, että vietät hiihtolomasi edelleen Lieksassa, koska rahasi eivät riitä

a) Kaukomaan lomailuun
      b) Lapin lomailuun

Lievästi katkera sävy paistaa kirjoituksesta liian selvästi läpi...

• Lieksa!! - 2

Oheinen lainaus nimimerkiltä Lieksa!!:
      "Lomalla täällä voi joskus käydä mutta seuraavan hiihtolomani aion viettää Lapissa, jossain kunnollisessa hiihtokeskuksessa."

Jos olet tänä vuonna menossa viettämään hiihtolomaa Lappiin, niin tietäisit jo varmaankin mihin olisit menossa. Johtopäätöksenä tästä voisi heittää, että vietät hiihtolomasi edelleen Lieksassa, koska rahasi eivät riitä

a) Kaukomaan lomailuun
      b) Lapin lomailuun

Lievästi katkera sävy paistaa kirjoituksesta liian selvästi läpi...

• rahasta

ole kiinni Viikon lomailu Puustellissa tulee kalliimmaksikin kuin etelän loma. Joten se siitä.

• oudonpi

itse olen muuttanut etelästä Lieksaan eikä mulla ole ollut tarvetta haukkua kaupunkia josta lähdin,eikä myöskään Lieksaa!Taitaa nää suurimmat valittajat olla sellasii jotka eukko on raahannut väkisin johonkin Hesan läheiseen nukkumalähiö "kaupunkiin".jostaki koti-ikävästä johtuu tommonen itkeminen, ku reppana kuiteski haluais kotiin..

• onnesi Liek-

sasta niin mikä sen mukavampaa. Mutta tuskin olet enää mikään nuori joten sinulle näillä asioilla ei ole enää merkitystä.
        Minä taasen kirjoitin viestini nuorille, eli sanotaan nyt vaikka 15 - 20 vuotiaille. Yli 20 vuotiaat ovatkin jo Lieksasta lähteneet lukuunottamatta joitain harvoja sosiaali- ja hoiva-aloilla työskenteleviä.

• Karjalan taa-

jamat ovat Joensuu, Ilomantsi, Eno ja Nurmes. Kontiolahti on vähän epävarma ja Uimaharju häipyy sellutehtaan lopettaessa. Kauaa sitä ei enää tukiaisilla käytetä.

Lieksa jää jonkunlaiseksi Enon tai Nurmeksen esikaupungiksi. Olen lieksalainen ja sanon tämän murheella mutta tosiasioille ei mitään mahdettane.

Vain valtion kustantamat sosiaalipalvelut ovat kohta ainoita, jotka Lieksassa kannattavat. Lähimmän 20 v aikana niin Pankakoski kuin K-niemikin lopettavat. Mitäs sitten tehdään???

• minä tiijän

Männään kaikki kortistoon. Siellä minäkin oon ja kivasti päivät mennee. Rahaa on just sopivasti kaljaan ja on ressitön olo kun ei tarvii pelätä töihin joutuvansa. Siinä se päivä mennee ja toinen tullee vanahuutta ootellessa.

• kennenkäpoeka
        minä tiijän kirjoitti:

Männään kaikki kortistoon. Siellä minäkin oon ja kivasti päivät mennee. Rahaa on just sopivasti kaljaan ja on ressitön olo kun ei tarvii pelätä töihin joutuvansa. Siinä se päivä mennee ja toinen tullee vanahuutta ootellessa.

kun ikä yltää ja äet piästää poes mokomasta tuppukylästä jossei ou kun rolliämmii

• kuulostellaan
        kennenkäpoeka kirjoitti:

kun ikä yltää ja äet piästää poes mokomasta tuppukylästä jossei ou kun rolliämmii

sinäpä sen sanoit just rolliämmiä on kaupaneteiset ja kirpputorit täynnä kyllä paskan heitto ja valehtelu näyttää olevan eräillä joka päiväinen työ.

• pelastakoon

itsensä ken voi.

• helena.eronen

Hienoa lukea aina joskus näitä tämmösiäkin juttuja. Kummasti ne vaan ikäisenikin perheitään perustavat sieltä etelästä viestittävät, että "takaisin tultaisiin jos vain siellä olisi töitä".

Jos sinulle ei avaudu Lieksan upea luonto, niin omapa on häpeäsi. Itse kun olen mualimalla liikkunut, niin täytyy sanoa, ettei nämä Lieksan maisemat yhtään kalpene esimerkiksi Keski-Euroopan maisemien rinnalla. Ja niin se vaan on, että Lieksakin vetää turisteja muualta maailmasta, katsos kun jotkut osaavat arvostaa muutakin kuin itähelsinkiläisiä betonilähiöitä :D

Nooh, eipä siinä mitään, Helsinki on kiva paikka. Itse pyörin siellä yhden talven, majailin oikein mukavassa 1900-luvun alussa rakennetussa kerrostaloyksiössä kantakaupungin alueella ja kivaa se oli. Kulttuurin ystävänä rakastin klassisen musiikin konsertteja, museoita ja tietysti kulinaristina ravintoloita, joita ei Lieksassa valitettavasti vielä tarjolla ole, jos ei pizzerioita oteta laskuun. Mutta aika nopeasti kyllästyin kyllä siihen turhanpäiväiseen vouhotukseen, onneksi kyse oli vain "keikkareissusta". Pidän muuten Helsinkiä enemmän Tallinnasta, joka on sitten jo ihan oikeasti eurooppalainen kaupunki. Tallinnasta kun tulee Helsinkiin, niin aina herää fiilis "voi jumala mikä junttila" ja sitten on ihan onnellinen kun voi palata omaan kotiin Lieksaan, joka ei vaikuta yhtään juntimmalta paikalta kuin Helsinki.

Mielestäni Lieksa ei juurikaan kaltaisissasi lähtijöissä mitään menetä. Onpahan taas yksi märehtijä, valittaja ja turhanpäiväinen jurnuttaja vähemmän :D

• jäitä porstuaan

>>>>Lieksakin vetää turisteja muualta maailmasta, katsos kun jotkut osaavat arvostaa muutakin kuin itähelsinkiläisiä betonilähiöitä Mielestäni Lieksa ei juurikaan kaltaisissasi lähtijöissä mitään menetä. Onpahan taas yksi märehtijä, valittaja ja turhanpäiväinen jurnuttaja vähemmän

• Practical aforisms
        jäitä porstuaan kirjoitti:

>>>>Lieksakin vetää turisteja muualta maailmasta, katsos kun jotkut osaavat arvostaa muutakin kuin itähelsinkiläisiä betonilähiöitä Mielestäni Lieksa ei juurikaan kaltaisissasi lähtijöissä mitään menetä. Onpahan taas yksi märehtijä, valittaja ja turhanpäiväinen jurnuttaja vähemmän

Suomessa voi rikastua vain naimalla tai voittamalla lotossa. Yleensä väkilukunsa puolittanutta Lieksaa kehuvat ainoastaan sellaiset kermaperseet, jotka ovat jo muutenkin taloudellisesti riippumattomassa asemassa. Kelpaahan sitä niistä asemista käsin katsella maisemia ja samalla ylenkatsoa työttömiä yms.

• helena.eronen
        jäitä porstuaan kirjoitti:

Tykkään heittää kärjistettyihin kirjoituksiin kärjistettyjä vastauksia.

Käytännönideoita olen aiemmin tälläkin forumilla esittänyt, mutta olen huomannut, ettei lieksalaisilla riitä intoa kehittää kaupunkia itse.
        Kyllä Lieksaa täytyykin kritisoida, mutta jos se kritiikki kohdistuu johonkin sellaiseen kuin luontoon, niin eiköhän se silloin mene kirjaimellisesti puihin. Puitteet Lieksassa ovat hienot, mutta tappiomieliala ja mm. kaupungin resurssien kohdistaminen vähintäänkin kyseenalaisiin asioihin on outo.
        Kummastelen myöskin sitä, että kaikki uudistukset odotetaan tulevan kaupungilta, mutta yksittäisinä toimijina ei tunnu kenelläkään olevan mielenkiintoia kehittää mitään. No nyt itse kyllä odotan paljon kaupunkikeskustayhdistykseltä, tai mikä se nyt onkaan, joka on perustettu. Mm. Joensuun keskustan elämään vastaava järjestö on vaikuttanut erittäin positiivisesti muuhunkin kuin Joensuun katukuvaan.

Lieksan suurin ongelma on negatiivinen ilmapiiri, järkyttävä kateus ja jonkinlainen luovuttaminen. Lisäksi olen vähän huomannut, että syytetään jotain abstraktia "Lieksaa" suunnilleen kaikista niistä kirouksista joita maa päällään kantaa.

Mutta olen pahoillani jos loukkaan jotain sillä, että en viitsi urputtaa elämän ankeutta tai liputtaa sen puolesta, että "kaikkien kannattaa nyt äkkiä muuttaa Lieksasta pois". Itse kun uskon, että se on se päinvastainen elämänasenne, joka tuo onnea.

Ja kuten olen aikaisemminkin täällä kirjoittanut, niin kaikki myötätuntoni ovat niitten ihmisten puolella, jotka nytkin istuvat kotonaan ilman mitään tietoa tulevaisuudesta. Mikään ei ole niin kamalaa kuin se, että ihminen ajetaan ilman omaa syytään tilanteeseen, jossa ei ole mitään mahdollisuutta itse vaikuttaa omaan elämäänsä. Kaikki eivät edes voi tai halua lähteä töiden perässä esimerkiksi Etelä-Suomeen, pitäisikö heille vain hokea "täällä ei ole mitään, olette epäonnistuneet ja kuolette köyhinä"?
        Siksipä tulisikin valittamisen sijaan hakea eri vaihtoehtoja, joilla niitä työpaikkoja tännekin luotaisiin ja tässäkin suhteessa olisi lieksalaisten vaadittava mm. Pohjois-Karjalan kansanedustajilta puuttimista tilanteeseen. Ihmettelen esimerkiksi sitä, että kun on väläytelty mahdollisuutta, että itärajalle perustettaisiin eräänlainen vapaakauppa-alue, jolle olisi jo EUnkin suunnalta käsittääkseni olemassa mahdollisuudet, ei kuitenkaan kukaan tuollaista ajatusta julkisesti vapaaseen keskusteluun tuo esiin. Tuntuu, että se huomio, jota valtakunnanpolitiikkakin kohdistaa Pohjois-Karjalaan, keskittyy Joensuun alueelle, vaikka Joensuulla on jo itsessään niitä omia edellytyksiä kehittyä ja vaurastua. Lieksalaisten tulisi osata vaatia niin kaupungilta, maakuntamme kansanedustajilta kuin valtiolta ja miksei EUltakin sitä, että jokaisella Pielisen Karjalan asukkaalla on oltava mahdollisuus elättää itse itsensä ja perheensä.

Minä uskallan väittää, että Lieksassakin on paljon perheitä, joissa joka kuukausi rahat loppuvat kesken. En tiedä nähdäänkö jopa suoranaista nälkää, mutta ainakaan mistään ravitsemusopin mukaisesta ruokavaliosta tuskin voidaan puhua. Eikä niissä perheissä tarvitse olla mitään päihdeongelmaa, vaan yksinkertaisesti ihmisillä ei ole työtä eikä nykyinen sosiaalihuoltojärjestelmäkään pysty tarjoamaan ihmisille kunnollista elintasoa. Väitän myös, että Lieksan kaltaisissa kunnissa eriarvoistuminen korostuu ja se näkyy jo ihan peruskouluissakin esimerkiksi lasten talvivarusteissa ja harrastusmahdollisuuksissa. Mielestäni aletaan olla jo siinä pisteessä, että kun ketään ei tunnu oikein kiinnostavan nämä ongelmat eikä Lieksan kaupungillakaan ole välttämättä kykyä vaikuttaa kaikkiin asioihin, niin tulisiko yksinkertaisesti vaatia toimia Lieksan elinolojen parantamiseksi joltain "korkeammalta taholta", enkä tarkoita nyt mitään jumalaa.

Oikeaan suuntaan on menty jo esim. siinä, että yrittäjille annetaan vapautuksia työnantajamaksuista. Vielä kun tuettaissiin sitä, että esimerkiksi työttömät voisivat rekisteröidä toiminimen helposti, eikä heitä rankaistaisi esimerkiksi keikkatyön tekemisestä viemällä asumistukia jne. niin alkaisi jo jotain edellytyksiä kehitykseen olla olemassa. Lisäksihän Lieksassa on ongelmana se, että yrittäjyyteen suhtaudutaan nuivasti ja jos joku yrittää jotain, niin aina on suuri joukko porukkaa, joka lausuu lähes hykerrellen, että "kohta se sekin menee konkkaan". Tunnen nytkin erään nuoren miehen, jolla on liikeidea ja resurssit kunnossa, mutta ainoa este yritystoiminnan aloittamiselle on pelko siitä, että "munaa itsensä". Onko oikein ja järkevää, että tuollaista ilmapiiriä luodaan?

Nämä ovat minun ajatuksiani aiheesta "Lieksa on ihan paska paikka". Jos ei jotain miellytä, niin heidän ikäväkseen totean, että onneksi maassamme on sananvapaus (Suomen perustuslaki 12§):D

• täällä
        helena.eronen kirjoitti:

Käytännönideoita olen aiemmin tälläkin forumilla esittänyt, mutta olen huomannut, ettei lieksalaisilla riitä intoa kehittää kaupunkia itse.
        Kyllä Lieksaa täytyykin kritisoida, mutta jos se kritiikki kohdistuu johonkin sellaiseen kuin luontoon, niin eiköhän se silloin mene kirjaimellisesti puihin. Puitteet Lieksassa ovat hienot, mutta tappiomieliala ja mm. kaupungin resurssien kohdistaminen vähintäänkin kyseenalaisiin asioihin on outo.
        Kummastelen myöskin sitä, että kaikki uudistukset odotetaan tulevan kaupungilta, mutta yksittäisinä toimijina ei tunnu kenelläkään olevan mielenkiintoia kehittää mitään. No nyt itse kyllä odotan paljon kaupunkikeskustayhdistykseltä, tai mikä se nyt onkaan, joka on perustettu. Mm. Joensuun keskustan elämään vastaava järjestö on vaikuttanut erittäin positiivisesti muuhunkin kuin Joensuun katukuvaan.

Lieksan suurin ongelma on negatiivinen ilmapiiri, järkyttävä kateus ja jonkinlainen luovuttaminen. Lisäksi olen vähän huomannut, että syytetään jotain abstraktia "Lieksaa" suunnilleen kaikista niistä kirouksista joita maa päällään kantaa.

Mutta olen pahoillani jos loukkaan jotain sillä, että en viitsi urputtaa elämän ankeutta tai liputtaa sen puolesta, että "kaikkien kannattaa nyt äkkiä muuttaa Lieksasta pois". Itse kun uskon, että se on se päinvastainen elämänasenne, joka tuo onnea.

Ja kuten olen aikaisemminkin täällä kirjoittanut, niin kaikki myötätuntoni ovat niitten ihmisten puolella, jotka nytkin istuvat kotonaan ilman mitään tietoa tulevaisuudesta. Mikään ei ole niin kamalaa kuin se, että ihminen ajetaan ilman omaa syytään tilanteeseen, jossa ei ole mitään mahdollisuutta itse vaikuttaa omaan elämäänsä. Kaikki eivät edes voi tai halua lähteä töiden perässä esimerkiksi Etelä-Suomeen, pitäisikö heille vain hokea "täällä ei ole mitään, olette epäonnistuneet ja kuolette köyhinä"?
        Siksipä tulisikin valittamisen sijaan hakea eri vaihtoehtoja, joilla niitä työpaikkoja tännekin luotaisiin ja tässäkin suhteessa olisi lieksalaisten vaadittava mm. Pohjois-Karjalan kansanedustajilta puuttimista tilanteeseen. Ihmettelen esimerkiksi sitä, että kun on väläytelty mahdollisuutta, että itärajalle perustettaisiin eräänlainen vapaakauppa-alue, jolle olisi jo EUnkin suunnalta käsittääkseni olemassa mahdollisuudet, ei kuitenkaan kukaan tuollaista ajatusta julkisesti vapaaseen keskusteluun tuo esiin. Tuntuu, että se huomio, jota valtakunnanpolitiikkakin kohdistaa Pohjois-Karjalaan, keskittyy Joensuun alueelle, vaikka Joensuulla on jo itsessään niitä omia edellytyksiä kehittyä ja vaurastua. Lieksalaisten tulisi osata vaatia niin kaupungilta, maakuntamme kansanedustajilta kuin valtiolta ja miksei EUltakin sitä, että jokaisella Pielisen Karjalan asukkaalla on oltava mahdollisuus elättää itse itsensä ja perheensä.

Minä uskallan väittää, että Lieksassakin on paljon perheitä, joissa joka kuukausi rahat loppuvat kesken. En tiedä nähdäänkö jopa suoranaista nälkää, mutta ainakaan mistään ravitsemusopin mukaisesta ruokavaliosta tuskin voidaan puhua. Eikä niissä perheissä tarvitse olla mitään päihdeongelmaa, vaan yksinkertaisesti ihmisillä ei ole työtä eikä nykyinen sosiaalihuoltojärjestelmäkään pysty tarjoamaan ihmisille kunnollista elintasoa. Väitän myös, että Lieksan kaltaisissa kunnissa eriarvoistuminen korostuu ja se näkyy jo ihan peruskouluissakin esimerkiksi lasten talvivarusteissa ja harrastusmahdollisuuksissa. Mielestäni aletaan olla jo siinä pisteessä, että kun ketään ei tunnu oikein kiinnostavan nämä ongelmat eikä Lieksan kaupungillakaan ole välttämättä kykyä vaikuttaa kaikkiin asioihin, niin tulisiko yksinkertaisesti vaatia toimia Lieksan elinolojen parantamiseksi joltain "korkeammalta taholta", enkä tarkoita nyt mitään jumalaa.

Oikeaan suuntaan on menty jo esim. siinä, että yrittäjille annetaan vapautuksia työnantajamaksuista. Vielä kun tuettaissiin sitä, että esimerkiksi työttömät voisivat rekisteröidä toiminimen helposti, eikä heitä rankaistaisi esimerkiksi keikkatyön tekemisestä viemällä asumistukia jne. niin alkaisi jo jotain edellytyksiä kehitykseen olla olemassa. Lisäksihän Lieksassa on ongelmana se, että yrittäjyyteen suhtaudutaan nuivasti ja jos joku yrittää jotain, niin aina on suuri joukko porukkaa, joka lausuu lähes hykerrellen, että "kohta se sekin menee konkkaan". Tunnen nytkin erään nuoren miehen, jolla on liikeidea ja resurssit kunnossa, mutta ainoa este yritystoiminnan aloittamiselle on pelko siitä, että "munaa itsensä". Onko oikein ja järkevää, että tuollaista ilmapiiriä luodaan?

Nämä ovat minun ajatuksiani aiheesta "Lieksa on ihan paska paikka". Jos ei jotain miellytä, niin heidän ikäväkseen totean, että onneksi maassamme on sananvapaus (Suomen perustuslaki 12§):D

puhut asiaa Helena,on ilo ollut lukea myös muita kirjoittamiasi viestejä,itse viihdyn lieksassa enkä muuttaisi täältä pois,välillä menee huonommin,mutta sitten taas paremmin,sitähän se elämä on,olen onnellinen asuessani täällä,olen asunut monella paikkakunnalla,niin etelässä kuin lännessä ja pohjoisessa,lieksa on paras paikka asuinpaikoistani

• helena.eronen
        täällä kirjoitti:

puhut asiaa Helena,on ilo ollut lukea myös muita kirjoittamiasi viestejä,itse viihdyn lieksassa enkä muuttaisi täältä pois,välillä menee huonommin,mutta sitten taas paremmin,sitähän se elämä on,olen onnellinen asuessani täällä,olen asunut monella paikkakunnalla,niin etelässä kuin lännessä ja pohjoisessa,lieksa on paras paikka asuinpaikoistani

Kiitos kiitos :)
        Minusta lieksalaisten, vaikka kuinka onnettomalta asiat näyttäisivät, kannattaisi muistaa se, että esimerkiksi tuolla Itä-Euroopan valtioissakin on todella kurjista olosuhteista ponnistettu eteen päin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Kesällä just kävin Puolassa, jossa matkailun kautta esimerkiksi on mitä ihmeellisimpiin ja syrjäisimpiin paikkoihin elinkeinoja luotu, oli lähes hellyyttävää nähdä, kuinka betonikopperotalojakin oli yritetty kukkaistutuksin koristaa kauniiksi ja joka paikassa oli joku jäätelökioski. Kun siltä vinkkeliltä katselee Lieksaa, jossa kuitenkin perusinfrastruktuuri ja muu on johonkin Puolaan verrattuna kunnossa ja maisemallisesti tms. vähintään yhtä mielenkiintoinen kuin Puolan kaahheen aakkeet laakkeet, niin en minä tätä ihan maailmalopunkaan paikkana pitäisi.

Parasta Lieksassa on mielestäni se, että täällä on turvallista ja hyvä kasvattaa lapsensa. Mielestäni harrastusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät ja peruskoulutuskin ihan hyvää keskiluokkaa. Lieksassa on palveluja mielestäni pikku-kaupungiksi hyvin tarjolla (tietysti enemmänkin saisi olla), jos kaipaa hurvittelua, niin täällä on pari kapakkiakin, jossa voi käydä olusensa siemailemassa.
        Suurimpana miinuksena itse koen huonot liikenneyhteydet etenkin kaupungin sisällä sekä sen, että ihmiset ovat jotenkin vieraantuneita toisistaan. Muutaman vuoden itse kun asuin muualla ja sitten tulin takaisin, niin tuntuu, että eihän täältä enää ketään tunne ja todella vaikea on edes tutustua ihmisiin.

Onhan niitä jurputtamisen aiheita, mutta luulen, että suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu se jurputtaminen ja suomalainen jurputtaisi vaikka asuisi Edenissä :)

• Helena Eronen
        helena.eronen kirjoitti:

Minusta lieksalaisten, vaikka kuinka onnettomalta asiat näyttäisivät, kannattaisi muistaa se, että esimerkiksi tuolla Itä-Euroopan valtioissakin on todella kurjista olosuhteista ponnistettu eteen päin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Kesällä just kävin Puolassa, jossa matkailun kautta esimerkiksi on mitä ihmeellisimpiin ja syrjäisimpiin paikkoihin elinkeinoja luotu, oli lähes hellyyttävää nähdä, kuinka betonikopperotalojakin oli yritetty kukkaistutuksin koristaa kauniiksi ja joka paikassa oli joku jäätelökioski. Kun siltä vinkkeliltä katselee Lieksaa, jossa kuitenkin perusinfrastruktuuri ja muu on johonkin Puolaan verrattuna kunnossa ja maisemallisesti tms. vähintään yhtä mielenkiintoinen kuin Puolan kaahheen aakkeet laakkeet, niin en minä tätä ihan maailmalopunkaan paikkana pitäisi.

Parasta Lieksassa on mielestäni se, että täällä on turvallista ja hyvä kasvattaa lapsensa. Mielestäni harrastusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät ja peruskoulutuskin ihan hyvää keskiluokkaa. Lieksassa on palveluja mielestäni pikku-kaupungiksi hyvin tarjolla (tietysti enemmänkin saisi olla), jos kaipaa hurvittelua, niin täällä on pari kapakkiakin, jossa voi käydä olusensa siemailemassa.
        Suurimpana miinuksena itse koen huonot liikenneyhteydet etenkin kaupungin sisällä sekä sen, että ihmiset ovat jotenkin vieraantuneita toisistaan. Muutaman vuoden itse kun asuin muualla ja sitten tulin takaisin, niin tuntuu, että eihän täältä enää ketään tunne ja todella vaikea on edes tutustua ihmisiin.

Onhan niitä jurputtamisen aiheita, mutta luulen, että suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu se jurputtaminen ja suomalainen jurputtaisi vaikka asuisi Edenissä :)

kirjoita noin pitkiä viestejä ei lieksalaiset osaa lukea pitkiä juttuja ilman äitiä ja äiti on nyt töissä

• gunnar..
        Helena Eronen kirjoitti:

kirjoita noin pitkiä viestejä ei lieksalaiset osaa lukea pitkiä juttuja ilman äitiä ja äiti on nyt töissä

Jospa ne unohtaa Lieksan jättämisen lukuhuumassa. On mukava lukea pitkiäkin tekstejä, kun se on täyttä asiaa,hyvä.

• Äiti on
        Helena Eronen kirjoitti:

Täyttänyt, jo 74-vuotta, hän asuu kotona, ja on eläkkeellä.
        Helena kirjoittaa asiaa, hyvä Helena, kyllä Lieksassa voi elää, ei Helsiki ole mikään metropoli.
        Maailmassa on kaupunkeja, joissa on paljon enemmän asukkaita, kuin koko Suomessa on yhteensä.

• helena.eronen
        Helena Eronen kirjoitti:

hoh hoh. Ei maha mittään kun tuo tajunnan virta on niin tajuton, että tekstiä vaan tulee ja tulee.

Ja lisäksi ongelmanani on ylivilkas mielikuvitus :D

• Äiti on
        helena.eronen kirjoitti:

hoh hoh. Ei maha mittään kun tuo tajunnan virta on niin tajuton, että tekstiä vaan tulee ja tulee.

Ja lisäksi ongelmanani on ylivilkas mielikuvitus :D

On vilkas mielikuvitus, vaikka olenkin ylittänyt tuon viidenkymmenen maagisen rajan, en soisi, että kaikki nuoret muuttavat pois Lieksasta. Jotain uusia ideoita kyllä tänne tarvitaan, matkailu on tietysti yksi mahdollisuus, mutta Lieksassa, tai lähikunnissa, pitäisi olla myös koulutusta alalle, niin että nuoriso pysyisi kotiseudullaan.
        Tunnen minäkin muutaman nuoren, joka on asunut Etelä-Suomessa, tullut sieltä takaisin, mennyt täällä naimisiin, ja saanut lapsia, ja elää ihan normaalia perhe-elämää.

• niin niin
        helena.eronen kirjoitti:

>>>>aiheesta "Lieksa on ihan paska paikka".

• helena.eronen
        niin niin kirjoitti:

>>>>aiheesta "Lieksa on ihan paska paikka".

Miten minulle tuli sellainen olo, että mielestäsi Puola on jotenkin surkea paikka?

Noh, kuitenkin mielestäni siinä vaan ei pitäisi olla mitään "Lieksa-hurmosta", jos on kiinnostuneempi kehittämään Lieksaa kuin neuvomaan ihmisiä muuttamaan pois Lieksasta. Tappiomielialan lietsominen ei ole rakentavaa. Tappiomieliala ei ole realismia, vaikka jotkut niin ehkä kuvittelevatkin.

Esim. tulevia suurten ikäluokkien eläköitymisiä voisi elämään optimistisesti suhtautuva ihminen nähdä mahdollisuutenakin. Meille tulee Lieksaankin suuri ja aktiivinen "joutilaitten" joukko. He ovat ihmisiä, jotka ovat velkansa maksaneet, ikänsä tehneet töitä ja he osaavat ja haluavat laatua ja palveluja, ehkä hieman ylellisyyttäkin. Kyllä minä uskon, että heidän kauttaan löytyy tarpeita monenlaisille yrittäjille ja palveluille.
        Jotkut ihmiset eivät ymmärrä sitä, ettei eläköityminen tarkoita automaattisesti sitä, että ihminen roudataan laitoshoitoon letkuruokittavaksi.

Nuo ongelmat, joita nostat esiin, ovat ihan täysin yleisiä ongelmia koko maassa. Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä. Kysymys on siitä, että onko ihminen valmis muuttumaan maailman mukana vai ei?

• hymylollo
        helena.eronen kirjoitti:

Miten minulle tuli sellainen olo, että mielestäsi Puola on jotenkin surkea paikka?

Noh, kuitenkin mielestäni siinä vaan ei pitäisi olla mitään "Lieksa-hurmosta", jos on kiinnostuneempi kehittämään Lieksaa kuin neuvomaan ihmisiä muuttamaan pois Lieksasta. Tappiomielialan lietsominen ei ole rakentavaa. Tappiomieliala ei ole realismia, vaikka jotkut niin ehkä kuvittelevatkin.

Esim. tulevia suurten ikäluokkien eläköitymisiä voisi elämään optimistisesti suhtautuva ihminen nähdä mahdollisuutenakin. Meille tulee Lieksaankin suuri ja aktiivinen "joutilaitten" joukko. He ovat ihmisiä, jotka ovat velkansa maksaneet, ikänsä tehneet töitä ja he osaavat ja haluavat laatua ja palveluja, ehkä hieman ylellisyyttäkin. Kyllä minä uskon, että heidän kauttaan löytyy tarpeita monenlaisille yrittäjille ja palveluille.
        Jotkut ihmiset eivät ymmärrä sitä, ettei eläköityminen tarkoita automaattisesti sitä, että ihminen roudataan laitoshoitoon letkuruokittavaksi.

Nuo ongelmat, joita nostat esiin, ovat ihan täysin yleisiä ongelmia koko maassa. Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä. Kysymys on siitä, että onko ihminen valmis muuttumaan maailman mukana vai ei?

>>>>>Nuo ongelmat, joita nostat esiin, ovat ihan täysin yleisiä ongelmia koko maassa. Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä. Kysymys on siitä, että onko ihminen valmis muuttumaan maailman mukana vai ei?

• tane
        helena.eronen kirjoitti:

Oletko Helena työllistynyt Lieksassa hyvin?

• pois
        hymylollo kirjoitti:

>>>>>Nuo ongelmat, joita nostat esiin, ovat ihan täysin yleisiä ongelmia koko maassa. Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä. Kysymys on siitä, että onko ihminen valmis muuttumaan maailman mukana vai ei?

toivottavasti et itse enää asu lieksassa,ikuinen valittajien valittaja,tulevaisuuden näkymien luoja,prosentti nikkari,jos asut... muuta ihmeessä pois ja äkkiä että päästään yhdestä valittajasta eroon

• rane
        tane kirjoitti:

Totta tosiaan, kuinkas nämä palstan oppimestarit on työllistyneet ja millä suhteilla!

• rane
        pois kirjoitti:

toivottavasti et itse enää asu lieksassa,ikuinen valittajien valittaja,tulevaisuuden näkymien luoja,prosentti nikkari,jos asut... muuta ihmeessä pois ja äkkiä että päästään yhdestä valittajasta eroon

Helsingin Kalliosta löytyy kuulemma aitoa työläiskulttuuria. Ja sitten Puolaan :D

• pankkiirisuku
        rane kirjoitti:

Totta tosiaan, kuinkas nämä palstan oppimestarit on työllistyneet ja millä suhteilla!

Minä työllistyin suhteilla. Nyt onkin aikaa ideoida muille työpaikkoja.

• työllistänyt
        tane kirjoitti:

hyvin. Montako ihmistä on Helenan yrityksessä töissä. Neuvotko vaan optimismia vai oletko tehnyt jotain konkretiaakin??

Kysyy yksi maalaistollo.

• lausuntogeneraattori
        työllistänyt kirjoitti:

hyvin. Montako ihmistä on Helenan yrityksessä töissä. Neuvotko vaan optimismia vai oletko tehnyt jotain konkretiaakin??

Kysyy yksi maalaistollo.

Poliitikothan aina lupaavat kymmenen hyvää ja kaksitoista kaunista. Samalla pedataan omia ja lähipiirin asemia tuleviin koitoksiin.

Lieksalaisetkin ovat toki aikansa vieraskoreita näille muualta takaisin tulleille "konsulteille", mutta jossain kohti menee sukset ristiin ja sitten sataa paskaa niskaan. Oikeastaan ihan hyvä näin. Ei tarvitse tulla tänne naureskelemaan Lieksan työttömille.

• Puolaan
        lausuntogeneraattori kirjoitti:

Poliitikothan aina lupaavat kymmenen hyvää ja kaksitoista kaunista. Samalla pedataan omia ja lähipiirin asemia tuleviin koitoksiin.

Lieksalaisetkin ovat toki aikansa vieraskoreita näille muualta takaisin tulleille "konsulteille", mutta jossain kohti menee sukset ristiin ja sitten sataa paskaa niskaan. Oikeastaan ihan hyvä näin. Ei tarvitse tulla tänne naureskelemaan Lieksan työttömille.

Kerran se kirpaisee, ja ehkä vähän maksaakin, mutta sitten ollaan kulttuurin kehdossa.

• heti.....
        lausuntogeneraattori kirjoitti:

Kuka ketale uskaltaa naureskella Lieksan työttömille? Kuonoon semmosta.

• apuvaa, helppivä
        helena.eronen kirjoitti:

Olen ammattikorkeasta valmistunut työtön, viime keväänä. En ole löytänyt enkä taida löytääkään ikänä koulutustani vastaavaa työtä Lieksasta. Joitain työllisyyskursseja ja yksi lyhyt pätkätyö on ollut.

Neuvokaa minua, miten työllistyn, mitä teen. Alkaa jo epätoivo hiipiä puseroon. Yritän olla optimisti ja luottaa Lieksan tulevaisuuteen mutta kukaan ei siitä minulle maksa.

Rahaakaan ei ole lähteä etelä-Suomen kiertueelle työn hakuun. Töitä siellä minullekin varmaan olisi mutta miten niihin pääsisin. Jos lähden kiertueelle ruuhkasuomeen niin missä siellä asun ja millä rahoilla. Jos saan työtä niin millä maksan vuokra-asunnosta 6 kuukauden takuuvuokran.

Alan tuntea, että on ihmiselle kirous syntyä Lieksaan. Tai jos en olisi käynyt koulutusta vaan jäänyt työttömänä tänne kotini vinttiin notkumaan niin tilanteeni ei olisi ainakaan nykyistä huonompi.

• TÄYSTYÖLLISYYS LIEKSAAN!!!
        apuvaa, helppivä kirjoitti:

Olen ammattikorkeasta valmistunut työtön, viime keväänä. En ole löytänyt enkä taida löytääkään ikänä koulutustani vastaavaa työtä Lieksasta. Joitain työllisyyskursseja ja yksi lyhyt pätkätyö on ollut.

Neuvokaa minua, miten työllistyn, mitä teen. Alkaa jo epätoivo hiipiä puseroon. Yritän olla optimisti ja luottaa Lieksan tulevaisuuteen mutta kukaan ei siitä minulle maksa.

Rahaakaan ei ole lähteä etelä-Suomen kiertueelle työn hakuun. Töitä siellä minullekin varmaan olisi mutta miten niihin pääsisin. Jos lähden kiertueelle ruuhkasuomeen niin missä siellä asun ja millä rahoilla. Jos saan työtä niin millä maksan vuokra-asunnosta 6 kuukauden takuuvuokran.

Alan tuntea, että on ihmiselle kirous syntyä Lieksaan. Tai jos en olisi käynyt koulutusta vaan jäänyt työttömänä tänne kotini vinttiin notkumaan niin tilanteeni ei olisi ainakaan nykyistä huonompi.

Katsoppa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000001597&posting=22000000024202204

• asiaa!!!
        helena.eronen kirjoitti:

Puhut eläkeläisten ylellisyysasioista. Tuohon en paljoa luottaisi. Eläkkeitten tasoa leikataan tulevaisuudessa tuntuvasti ja ellei ole ollut todella suurituloinen ja omista hyviä sijoituksia saa kyllä ylellisyyshaaveet unohtaa. Hyvä kun leivän syrjässä kiinni pysyy.
        Joten se sektori työllistää tulevaisuudessa Lieksassakin vain peruspalvelujen osalta, ei juuri muuta.

Nykyinen valtiovallan tukipolitiikka ei voi jatkua enää kauaa sillä nykyisenkin yleispolitiikan suunta on tyhjentää elinkelvottomat alueet eikä ruokkia ihmisiä siellä kortistossa koko elinikäänsä. Etelässä on nimittäin monilla aloilla työvoimapula.

Puhut myös tuosta työpaikassa olon n. 20 v rajasta. Se on totta. Pointti onkin siinä löytyykö Lieksan maisemista sitä korvaavaa, uutta mestaa vai onko edessä lopunikäinen kortisto jonninjoutavine työllisyyskursseineen. Etelässä niitä korvaavia työpaikkoja on, täällä ei ole. Se on seikka, joka kannattaa ottaa huomioon.

• >>>>>
        asiaa!!! kirjoitti:

Puhut eläkeläisten ylellisyysasioista. Tuohon en paljoa luottaisi. Eläkkeitten tasoa leikataan tulevaisuudessa tuntuvasti ja ellei ole ollut todella suurituloinen ja omista hyviä sijoituksia saa kyllä ylellisyyshaaveet unohtaa. Hyvä kun leivän syrjässä kiinni pysyy.
        Joten se sektori työllistää tulevaisuudessa Lieksassakin vain peruspalvelujen osalta, ei juuri muuta.

Nykyinen valtiovallan tukipolitiikka ei voi jatkua enää kauaa sillä nykyisenkin yleispolitiikan suunta on tyhjentää elinkelvottomat alueet eikä ruokkia ihmisiä siellä kortistossa koko elinikäänsä. Etelässä on nimittäin monilla aloilla työvoimapula.

Puhut myös tuosta työpaikassa olon n. 20 v rajasta. Se on totta. Pointti onkin siinä löytyykö Lieksan maisemista sitä korvaavaa, uutta mestaa vai onko edessä lopunikäinen kortisto jonninjoutavine työllisyyskursseineen. Etelässä niitä korvaavia työpaikkoja on, täällä ei ole. Se on seikka, joka kannattaa ottaa huomioon.

>>>>>Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä.

• ratkaisuni
        >>>>> kirjoitti:

>>>>>Minä vähän luulen, ettei missään ihminen voi enää kuvitella, että on yhdessä työpaikassa tai edes yhdellä alalla 20 vuotta töissä.

enkä ole sitä katunut. Valmistuin ammattikorkeasta 3 v sitten. Viimeisenä vuotena kyselin Lieksankin suunnalta työpaikkoja mutta ei mitään mahdollisuutta. Luokallani oli n. 15 muuta hemmoa, osa heistä minun lisäkseni kehitysalueilta. Vain yksi koko luokalta sai työpaikan alueelta jota voisi ehkä verrata Lieksaan.

Ei siten Lieksa ainoastaan ole ongelmapaikkakunta, on niitä muitakin. Korostan, että en ole mikään Lieksan-vihaaja enkä toitota tyyliin että "Lieksa on paskapaikka". Mutta töitä tarvitsin ja halusin koulutustani vastaavaa. Etelästä sain ja olen siitä iloinen. Lomillani käyn Lieksassa enkä koe tehneeni mitää hävettävää sillä että olen jäänyt etelään.

• Asukas
        ratkaisuni kirjoitti:

enkä ole sitä katunut. Valmistuin ammattikorkeasta 3 v sitten. Viimeisenä vuotena kyselin Lieksankin suunnalta työpaikkoja mutta ei mitään mahdollisuutta. Luokallani oli n. 15 muuta hemmoa, osa heistä minun lisäkseni kehitysalueilta. Vain yksi koko luokalta sai työpaikan alueelta jota voisi ehkä verrata Lieksaan.

Ei siten Lieksa ainoastaan ole ongelmapaikkakunta, on niitä muitakin. Korostan, että en ole mikään Lieksan-vihaaja enkä toitota tyyliin että "Lieksa on paskapaikka". Mutta töitä tarvitsin ja halusin koulutustani vastaavaa. Etelästä sain ja olen siitä iloinen. Lomillani käyn Lieksassa enkä koe tehneeni mitää hävettävää sillä että olen jäänyt etelään.

"Valmistuin ammattikorkeasta 3 v sitten. Viimeisenä vuotena kyselin Lieksankin suunnalta työpaikkoja mutta ei mitään mahdollisuutta. Luokallani oli n. 15 muuta hemmoa, osa heistä minun lisäkseni kehitysalueilta. Vain yksi koko luokalta sai työpaikan..."

Monesti on vielä niin, että tuo yksi ainoa Lieksaan työllistynyt on ollut jo ennestään menossa isän tai äitin firmaan töihin. Ja valitettavaa kyllä, tuo suhdeluku 1 töihin 14 kortistoon on Lieksan karua arkea jo vuosikymmenien ajalta.

Sinä teit oikein kun lähdit Lieksasta sinne missä niitä töitä on. Nyt elätät itsesi omalla työllä ja voit käydä sen lisäksi Lieksassa lomalla anomatta mitään sossun almuja.

Etelään jääminen ei ole todellakaan mikään häpeä. Se on suoraselkäinen ja isänmaallinen teko. Olisipa sinun kaltaisia yritteliäitä nuoria enemmänkin, niin kaupunin talous korjaantuisi huomattavasti. Heti saataisiin siivottua ainakin 500 työtöntä vähemmäksi. Nyt he elävät sossun rahoilla täällä Lieksassa.

• KIITOS!
        helena.eronen kirjoitti:

Sinulta on kysytty useamman kirjoittajan toimesta ainakin nämä asiat:

1.Miten hyvin Sinä olet työllistynyt täällä Lieksassa?

2.Miten hyvin olet kyennyt työllistämään muita täällä Lieksassa?

3.Näetkö mitään ristiriitaa esittämiesi matkakertomusten, muualle suuntautuneen keikkatyön ja pohjattoman Lieksan ihailun välillä?

Voihan olla, että joku Reunatien työtön elää maailmanmatkaajien kertomusten kautta sijaiselämää ja Suomalaista unelmaa. Uskon että he ovat kuitenkin vähemmistönä Lieksan työttömien keskuudessa.

• merkittävä
        Asukas kirjoitti:

"Valmistuin ammattikorkeasta 3 v sitten. Viimeisenä vuotena kyselin Lieksankin suunnalta työpaikkoja mutta ei mitään mahdollisuutta. Luokallani oli n. 15 muuta hemmoa, osa heistä minun lisäkseni kehitysalueilta. Vain yksi koko luokalta sai työpaikan..."

Monesti on vielä niin, että tuo yksi ainoa Lieksaan työllistynyt on ollut jo ennestään menossa isän tai äitin firmaan töihin. Ja valitettavaa kyllä, tuo suhdeluku 1 töihin 14 kortistoon on Lieksan karua arkea jo vuosikymmenien ajalta.

Sinä teit oikein kun lähdit Lieksasta sinne missä niitä töitä on. Nyt elätät itsesi omalla työllä ja voit käydä sen lisäksi Lieksassa lomalla anomatta mitään sossun almuja.

Etelään jääminen ei ole todellakaan mikään häpeä. Se on suoraselkäinen ja isänmaallinen teko. Olisipa sinun kaltaisia yritteliäitä nuoria enemmänkin, niin kaupunin talous korjaantuisi huomattavasti. Heti saataisiin siivottua ainakin 500 työtöntä vähemmäksi. Nyt he elävät sossun rahoilla täällä Lieksassa.

näkökanta.

>>>>>Nyt he elävät sossun rahoilla täällä Lieksassa.

• ettei
        merkittävä kirjoitti:

näkökanta.

näillä nuorilla ole mitään kouluvelvollisuutta enää peruskoulun ja amiksen jälkeen. Autoasentajan paperit kahdessa vuodessa ja sitten 40 vuotta kortistossa - näitäkin löytyy Lieksasta.

• Nimetön
        Practical aforisms kirjoitti:

Suomessa voi rikastua vain naimalla tai voittamalla lotossa. Yleensä väkilukunsa puolittanutta Lieksaa kehuvat ainoastaan sellaiset kermaperseet, jotka ovat jo muutenkin taloudellisesti riippumattomassa asemassa. Kelpaahan sitä niistä asemista käsin katsella maisemia ja samalla ylenkatsoa työttömiä yms.

ei asema vaikuta kotipaikan arvostukseen....
        Minä aiakin olen ylpeä lieksasta ja lieksan luonnosta.

• ON YLLÄTTÄVÄN
        KIITOS! kirjoitti:

Sinulta on kysytty useamman kirjoittajan toimesta ainakin nämä asiat:

1.Miten hyvin Sinä olet työllistynyt täällä Lieksassa?

2.Miten hyvin olet kyennyt työllistämään muita täällä Lieksassa?

3.Näetkö mitään ristiriitaa esittämiesi matkakertomusten, muualle suuntautuneen keikkatyön ja pohjattoman Lieksan ihailun välillä?

Voihan olla, että joku Reunatien työtön elää maailmanmatkaajien kertomusten kautta sijaiselämää ja Suomalaista unelmaa. Uskon että he ovat kuitenkin vähemmistönä Lieksan työttömien keskuudessa.

LÄHELLÄ. LIEKSASTA ON OLLUT/ON KANSANEDUSTAJA. MITÄÄN KONKREETTISTA EI OLE TAPAHTUNUT. KYLÄ KUIHTUU, TYÖPAIKAT VÄHENEE, ON PALJON PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIÄ, SAIRAITA, SYRJÄYTYNEITÄ..MASENTUNEITA..YM..YM.. SIIS KANNATTAAKO ÄÄNESTÄÄ KETÄÄN = "mitä se tyhjä toenttaa..jne".................HAI HOSPOTIII !!!

• tee eikä
        ON YLLÄTTÄVÄN kirjoitti:

LÄHELLÄ. LIEKSASTA ON OLLUT/ON KANSANEDUSTAJA. MITÄÄN KONKREETTISTA EI OLE TAPAHTUNUT. KYLÄ KUIHTUU, TYÖPAIKAT VÄHENEE, ON PALJON PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIÄ, SAIRAITA, SYRJÄYTYNEITÄ..MASENTUNEITA..YM..YM.. SIIS KANNATTAAKO ÄÄNESTÄÄ KETÄÄN = "mitä se tyhjä toenttaa..jne".................HAI HOSPOTIII !!!

yksi kansanedustaja ihmeitä aikaan saa. Sitäpaitsi, kansanedustajat on sidottu ryhmäpäätöksiin eivätkä he ole siellä muutenkaan äänestäjiensä edustajina. He ovat eduskunnassa puolueittensa edustajina ja se on ihan eri asia.

• että Lieksasta
        tee eikä kirjoitti:

yksi kansanedustaja ihmeitä aikaan saa. Sitäpaitsi, kansanedustajat on sidottu ryhmäpäätöksiin eivätkä he ole siellä muutenkaan äänestäjiensä edustajina. He ovat eduskunnassa puolueittensa edustajina ja se on ihan eri asia.

On eduskunnassa, edes se yksi kansanedustaja, välillä ei ollut yhtään.

• apuvaa, helppivä

Miin moni tällä palstalla on antanut ymmärtää, että kyllä täällä nuori pärjää ihan hyvin kun vaan on tekevä eikä valita.

Minä olen epätoivoinen työttömänä ja umpiturhautunut. Itken usein iltaisin itseni uneen täällä omassa ankeassa kamarissani. Miksi ette kokeneemmat auta minua ja anna neuvoja mitä minun nyt tulisi tehdä saadakseni koulutustani edes lähimain vastaavan paikan. Ei minulla ole varaa perustaa omaa yritystä. Ehkä joskus voisi olla mutta ei vielä.

• gunnar..

Miin moni tällä palstalla on antanut ymmärtää, että kyllä täällä nuori pärjää ihan hyvin kun vaan on tekevä eikä valita.

Minä olen epätoivoinen työttömänä ja umpiturhautunut. Itken usein iltaisin itseni uneen täällä omassa ankeassa kamarissani. Miksi ette kokeneemmat auta minua ja anna neuvoja mitä minun nyt tulisi tehdä saadakseni koulutustani edes lähimain vastaavan paikan. Ei minulla ole varaa perustaa omaa yritystä. Ehkä joskus voisi olla mutta ei vielä.

Älä masennu, vaan lähde liikkeelle!
        Käy kylässä ja tuttavien ja sukulaisten luona muualla suomessa, äläkä jää paikoilleen tuleen makaamaan. Aloita uusi harrastus.
        Kesä on tulossa ja työvoimaa tarvitaan. Sinäkin saat asiasi kuntoon, se on aivan varmaa.

• pätkätyöläinen
        Nimetön kirjoitti:

ei asema vaikuta kotipaikan arvostukseen....
        Minä aiakin olen ylpeä lieksasta ja lieksan luonnosta.

vaan pätkä työläinen eli suomennettuna työläisen pätkä. Miltähän näytät, oletko vain mettrin pätkä vai millanen.

Minä taas olen pätkätyöläinen. Toisin sanoen minun työni on pätkinä en minä itse.

• koskaan

Tärkein minusta on työtä hakiessa tosiaan ettei luovuta...oma asenne näkyy työnantajalle, kun menet haastatteluun. oleitse varman oloinen
        vaatetuskin on todella tärkeäävarsinkin palvelu alalla sen varmaan tiedätkin jo. olet oma aloitteinen se on plussaa. minulle on neuvottu että pitää itse soittaatyöpaikkohin eli puhelin luettelo käteen...:) vaikka et heti onnistu soita sama lista muutaman kuukauden päästä uudelleen muistutat näin ja kertoo sinusta että ole sinnikäs ja haluat työtä tehdä.
        Tsemppiä työn hakuun!

• ....
        merkittävä kirjoitti:

näkökanta.

todellakin...osa näistä työttömistä on niitä jotka ei todellakaan aijo mennäkkään töihin. siihen pitäisi saada muutos. joku viisas sanoi että tulisi sellainen että työnhakijan pitää toditaa hakevansa aktiivisesti työtä...

• jos ilkeän
        koskaan kirjoitti:

Tärkein minusta on työtä hakiessa tosiaan ettei luovuta...oma asenne näkyy työnantajalle, kun menet haastatteluun. oleitse varman oloinen
        vaatetuskin on todella tärkeäävarsinkin palvelu alalla sen varmaan tiedätkin jo. olet oma aloitteinen se on plussaa. minulle on neuvottu että pitää itse soittaatyöpaikkohin eli puhelin luettelo käteen...:) vaikka et heti onnistu soita sama lista muutaman kuukauden päästä uudelleen muistutat näin ja kertoo sinusta että ole sinnikäs ja haluat työtä tehdä.
        Tsemppiä työn hakuun!

maksattaa vanhemmillani aikuisen kersansa puhelinkulut. Lieksassakin on aika paljon firmoja. Jos soittaa vaikka joka toiseen puhutaan aika muhkeasta summasta.

• jos yritysten
        .... kirjoitti:

todellakin...osa näistä työttömistä on niitä jotka ei todellakaan aijo mennäkkään töihin. siihen pitäisi saada muutos. joku viisas sanoi että tulisi sellainen että työnhakijan pitää toditaa hakevansa aktiivisesti työtä...

pitäisi todistaa hakeneensa aktiivisesti työntekijöitä. Eikös työnvälitys ole sitä varten, että sinne ilmoitetaan.

Miksi firman johtaja saa istua tuolillaan tekemättä mitään ja työttömien pitäisi jotenkin osata aavistaa ja mennä kysymään sitä ainoaa avointa työpaikkaa.

Eikö Lieksan kaupunki voisi avata nettisivun minne yritykset voisivat ilmoittaa. Tosin työnvälitys Suomessa on kai lailla monopolisoitu työnvälitykselle, joten voisi tulla siinä ongelma.

• gunu..
        jos ilkeän kirjoitti:

maksattaa vanhemmillani aikuisen kersansa puhelinkulut. Lieksassakin on aika paljon firmoja. Jos soittaa vaikka joka toiseen puhutaan aika muhkeasta summasta.

Kannattaa soitella, sillätavalla ne jyvät erottuu akanoista.
        Voi olla toisinkin päin, minulle soitellaan, jotta tulisitko töihin! Vastasin, että tullaan tietysti, tuli siis taas lisätöitä. Vapaa-aika siitä nyt kärsii.

• oon nuori ja
        gunu.. kirjoitti:

Kannattaa soitella, sillätavalla ne jyvät erottuu akanoista.
        Voi olla toisinkin päin, minulle soitellaan, jotta tulisitko töihin! Vastasin, että tullaan tietysti, tuli siis taas lisätöitä. Vapaa-aika siitä nyt kärsii.

työtön toistaseksi. Mutta Lieksaa en aio jättää ja työtäkin vielä löydän. Se on ihan varmaa.

Ei pidä antaa pienistä periksi. On täällä ennenkin eletty ja toimeen tultu vaikka välillä on ollu vaikeeta, historian mukaan.

• Nimetön
        jos yritysten kirjoitti:

pitäisi todistaa hakeneensa aktiivisesti työntekijöitä. Eikös työnvälitys ole sitä varten, että sinne ilmoitetaan.

Miksi firman johtaja saa istua tuolillaan tekemättä mitään ja työttömien pitäisi jotenkin osata aavistaa ja mennä kysymään sitä ainoaa avointa työpaikkaa.

Eikö Lieksan kaupunki voisi avata nettisivun minne yritykset voisivat ilmoittaa. Tosin työnvälitys Suomessa on kai lailla monopolisoitu työnvälitykselle, joten voisi tulla siinä ongelma.

Firmat haluavat työntekijän kuka HALUAA töihin ja aktiivisuudella hakija näyttää sen...on olemassa piilo työpaikkoja...ja kyllä ne soittaa nekin niille jotka ovat jo näyttäneen taitonsa.

• helenalle.
        helena.eronen kirjoitti:

Helena.eronen,joka uskallat esiintyä tällä foorumilla "oikealla nimelläs"i.Mutta olet aivan oikeassa kaikessa,mitä sanot Lieksasta.Toisaalta ymmärrän näitten muiden "ex lieksalaisten" katkerat kirjoitukset,koska he ovat mitä todennäköisemmin,joutuneet lähtemään työn perässä maailmalle.

Historian kirjat tulevat joskus kirjoittamaan rikkaasta ja hyvinvoivasta paikkakunnasta nimeltä Lieksa. Mutta kirjittavat menneessä aikamuodossa.
      Silloin kun kirjoitetaan todellista Lieksan mennyttä historiaa on täällä enää 1000 - 2000 asukasta. Muutama lapsiperhe, jokunen keski-ikäinen ja loput vanhuksia.
      Tarkemmat kuvailut voi ajatella kukin itse mutta tuossa pääpiirteet. Lieksan olemassaolon sosiaalinen tilaus päättyi 1920-luvun alussa kun itärajamme sulkeutui. Näin se on.

• Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

Kertokaa päättäjille että muuttavat ensin järjettömän liikenne järjestelyn toisenlaiseksi.

• tsiljoona

paikkakuntaa ja Suomessakin tuhansia. Miksi Lieksa-nimisen pärekylän pitäisi ikuisesti keikkua hengissa tekohengittäen. Kun kerran aika on ajanut ohi niin ei sille sitten mitään voi.

Viimeiseet lieksalaiset istuvat kannonpäässä ja hymyilevät onnellisina. Miten kauniit ovatkaan nämä Lieksan maisemat, aaaaaaaaaahhhhh.

• KANNONPERSIITÄ!!
        tsiljoona kirjoitti:

paikkakuntaa ja Suomessakin tuhansia. Miksi Lieksa-nimisen pärekylän pitäisi ikuisesti keikkua hengissa tekohengittäen. Kun kerran aika on ajanut ohi niin ei sille sitten mitään voi.

Viimeiseet lieksalaiset istuvat kannonpäässä ja hymyilevät onnellisina. Miten kauniit ovatkaan nämä Lieksan maisemat, aaaaaaaaaahhhhh.

Siinä Lieksan tulevaisuus.

• mikään

kuoleva oo. Tämä kuoli jo. Suurin osa jo ihan pystyyn kuollutta porukkaa. Varsinainen zombikylä.

Haudankaivaja on enää ainoo täystyöllistetty ja seppeleitten sitojat.

• tyttöjä

En muuta Lieksasta sen takia. Muualla ei näe raitilla niin suloisia typyjä.

• niin se asia

minunkin mielestäni on. Pysytään lieksassa vaan ja ihaillaan typyköitä.

• 100 kilsan
        niin se asia kirjoitti:

minunkin mielestäni on. Pysytään lieksassa vaan ja ihaillaan typyköitä.

päähän joensuuhun ja eikä todella tule ikävä tanan takapajulaa!!!

• kummaista
        100 kilsan kirjoitti:

tarjontaa ole sielläkään..osa-aikapaikkoja vaan tyrkytetään ei muuta..

• on

Lieksan typyt.Ja nyt niitä löyttyy jo tummahipiäisinä,joten:Kesähelteet,welcome!

• hyvä.
        100 kilsan kirjoitti:

No voi pientä!!
        Elä vaan eksy sinne "suurkaupunkiin".

• tulin takaisin..

Pari vuotta sitten muutin takaisin lieksaan. Työttömänä ei juuri ole tarvinnut olla (yht. n. 4kk),itsestä kiinni, avoimin mielin kannattaa ottaa pieniäkin pätkiä: karttuu kokemusta,näkee eri paikkoja, markkinoi samalla itseään.Osasta hommia voi kieltäytyä, ja omia menoja voi suunnitella myös työttömänä. Suosittelen opiskelua ja työtä muualla ennen asettumista tänne. Avartaa kummasti, ja osaan arvostaa eritavalla lieksaa. Ehkei tämä niin paska paikka olekaan.

• Mies Hämeestä.

Käveleppä esim. Kallion kaupungin osassa. Kiveä kiven perään. Asumiskustannukset taivaasta. Työttömyyttä niinkuin muuallakin suomessa. Helsinki ei ole maailman "foorumi", mutta pienessä mittakaavassa kyllä. Sinne pieni ihminen hukkuu, kuin "pieru Saharaan". Jos et Ruuhkasuomessa ole pyrkyri, niin et täällä pärjää. Jos nuori löytää työtä Esim Lieksasta, niin älä lähde etelään. Vaikka varmasti asia kiehtoo, mutta itse Ruuhkasuomessa asuneená ja Pääkaupungissa suuremman osan elämästäni työssä käynyt, niin ei kaikille avaudu sama tilanne. Kun itse olen asunut pikku ikäni täällä etelässä, niin on ollut luontaiset edut, kun tunnen tilanteen. Vieraalle se voi olla vähän vaikeampaa.
      Ihminen säilyy ihmisenä, jos ympäristö ja elämäntilanne ovat oikeat. Et epäilemättä näe Pohjois Karjalan kauneutta, ei se ole sinun syysi. Laulu: "Jo Karjalan kunnailla lehtii puu ja Karjalan koivikko tuuheutuu, käki kukkuuu siellä jo kevät on..." Kuvastaa kauneutta ja levollista rauhaa, joka luonnossa on.

• kotikonnuille

Kyllä ei kannata lähteä, Lieksassa sentään kustannukset ovat kohtuulliset. Harrastusmahdollisuudet hyvä ja ihmiset loppujen lopuksi mukavia. Kyllä Hesassa voi käydä viikonloppuja tai lomia viettämässä. Se riittää!

• alina00

Aivan selvä provo!!!!!!!!!

• tohtori x2

"Pystyvälle nuorelle ei Lieksa voi antaa tyydytystä eikä tarjota kykyjään vastaavia haasteita.
      Taantuva paikkakunta ei tarjoa kyvykkäälle ihmiselle minkäänlaisia eteenpäin menon mahdollisuuksia. Eläkeläiset istuvat vallan kahvassa ja vartioivat mustasukkaisina valtansa reviirejä."

• nimimerkki.

No niin,viesti tämäkin.JÄTTÄKÄÄ LIEKSA! No HEH HEH...

Onhan se nyt selvää,että jos on asukkaita joku 12-13000 verrattuna työpaikkoihin,niin eihän niitä riitä kaikille.Ei niitä riitä edes hesassa,,,vai eikö helsingissä ole muka työttömiä?
      Ymmärrän toki niitä,jotka viisaasti lähtevät työn perään,mutta sitä katkeruutta en voi ymmärtää,että haukutaan koko
      Lieksa.

• niilo pielinen

Lieksa kansainvälistyy,joten mistähän pohjois-karjalan maakunnista löytyy näitä muunmaalaisia enemmän kuin lieksasta,tai edes koko suomesta?Joten veikkaan,että tulevaisuudessa LIEKSA on kansainvälinen keskus,niin kotimaassa,kuin maailmalla.

• lopulluisesti.

(jättäkää Lieksa ja muuttakaa etelän isommille paikkakunnille. Siellä on Suomen tulevaisuus, )
      NO JOO,ONHAN SITÄ MAAILMALLA MAHDOLLISUUKSIA,JOTEN SIITÄ VAIN,KYLLÄ SE MINULLAKIN MONESTI
      KÄVI MIELESSÄ,MUTTA LIEKSA ON AINA LIEKSA,tänne tulen,ennemmin tai myöhemmin.viimeistään eläkeläisenä.

• Eurojen Tasolle

Itse toivoisin että yhteydet saataisiin nopeammiksi tännekkin. Netti on todella tärkeä työkalu tänäpäivänä ja sen avulla voisi myydä ja tuottaa palvelu & tekstiä etelän keskuksiin.

Joka vain osaa käyttää nettiä niin on ihan sma asuuko Helsingissä taikka Lieksassa ! Suomi on pieni maa verrattuna USA / Venäjä ja sielläkin kaikki toimii samoilla markkinoilla välimatkoista huolimatta !

• Eurojen Tasolle

Aivan totta! Nopeus/maksu kohdilleen.

• Miksi joku hyökkää kotiseutuaan vastaan noin aggressiivisesti, en ymmärrä. Mitä pahaa Lieksa on sinulle tehnyt?

Muutenkin sanoisin, että kyllä kukin nuori ja vanha osaa ja ymmärtää valita asuinpaikkansa sekä tietää mikä on hänelle sopivinta. Ei siihen ulkopuolisia, läpeensä katkeroituneita, neuvojia ja neropatteja tarvita. Jos sinua ei Lieksa miellytä niin OK, se on sinun valintasi. Mitä sitä sitä toisille uhoomaan.

Lieksan taso siitä vain nousee kun sinunlaisesi marmattaja nostaa kytkintä ja häipyy hesalaisten riesaksi. Eli, tervemenoa, emme ikävöitse. Ilo on molemminpuolinen.

• Höntit ulos!

asiaa joku heittää. Oikein sanottu avaajan kaltaiselle paskan marmattajalle. Ulos vain pitäjästä ja heti eikä takaisin ole tulemista.

• En varmaan jätä

Lieksaa. Olen juuri perustamassa yritystä ja olen löytänyt sille riittävästi asiakkaita. Lieksassa on mahdollisuuksia! En kerro minkä alan yritys on, mutta näitä juttuja lukiessa huomaate, että tilausta on.

• awr4we

....En kerro minkä alan yritys on, mutta näitä juttuja lukiessa huomaate, että tilausta on. .....

Ainakin jos viitataan tämän ketjun avaajaan niin hourujen hoitajia Lieksassa tarvitaan.

• ei nouse
        awr4we kirjoitti:

....En kerro minkä alan yritys on, mutta näitä juttuja lukiessa huomaate, että tilausta on. .....

Ainakin jos viitataan tämän ketjun avaajaan niin hourujen hoitajia Lieksassa tarvitaan.

...yhtään, kun viisaammat älyää täältä lähteä. Jää yhä enemmän syrjäytyneitä. Kohtahan se taas nähdään vähän joka kadun kulmalla, missä niitä lorvii. Niin miehiä kuin naisia, punakoita, hampaattomia ja sekavia.

• Koulutusta kaikille

Kirjoitus on varmaa kirjoitettu aikoinaan jo ennen maahanmuuttajien ottamista Lieksaan.

Siten se kuullostaa todella kornilta - varsinkin kun oma nuoriso muuttaa etelään ja etelästä muuttaa tänne haasteellista väkeä - joille pitä opettaa kaikki alusta jopa kieli ja kultuuri.

Siis omalla nuorisolla ei ole mitään tekemistä ja muualta taas tullaan oppimaan miten lieksalaiset tekvät töitä ja käyvät koulunsa ?

• ei siinä ole

mitään epäselvää? Lieksa elää siinä kuin muutkin, laiskat ja viisaat perustavat yrityksiä, jotka sitten työllistävät tyhmät ja ahkerat, näin syntyy veromarkkoja kunnalle, meillä ja muuallakin maalimaa.

• hyvä uudet lieksalai
        ei siinä ole kirjoitti:

mitään epäselvää? Lieksa elää siinä kuin muutkin, laiskat ja viisaat perustavat yrityksiä, jotka sitten työllistävät tyhmät ja ahkerat, näin syntyy veromarkkoja kunnalle, meillä ja muuallakin maalimaa.

suokapaikat ovat niitä yrityksiä joita mamut eniten perustaa. Kuinkahan riittänee asiakkaita kaikille uusille yrittäjille.

• Koppisopimus
        hyvä uudet lieksalai kirjoitti:

suokapaikat ovat niitä yrityksiä joita mamut eniten perustaa. Kuinkahan riittänee asiakkaita kaikille uusille yrittäjille.

Nyt olisikin aika jo että yrittäjät palkkaisivat maahanmuuttajia taikka kunta ! Paljon on tekemätöntä työtä ja kaikki paikat pitää suiivota kuntoon talven jälkeen !

• 30 v etelässä

Totta se on, että LIeksassa on silmiinpistävän vinoutunut ikärakenne. Kunnioitan vanhuksia, mutta en voi mitään sille, että katukuvassa pelkästään näkyvät vanhuslaumat antavat lohduttoman kuvan Lieksasta.Mitä sitten kun he ovat kuolleet? Jääkö kylä autioksi? Väkisinkin tämä käy mielessä. Ikinä en halua tänne somalisiirtokuntaa tai muuta maahanmuuttoyhdyskuntaa tilalle. Haluan säilyttää lapsuuteni Lieksan.

• molemmista

Töitä tarvitaan Lieksaan ja tekijöitä myös !

• hesaan

Vaan kaikki ...Ruuhka suomi....Pääset töistä neljältä,ja oot kotona kuudelta!..sitte lähet ostoksillle ruokakauppaan...ja taas on edessä sama ruljanssi.Oot kotona himassa,pennut pitää viedä harrastuksiin...ja sitten pitäs vielä itsekin käydä illalla 10km juoksu/hiihtolenkki/kuntosali työ stressiä poistamassa...

• Pohjois-Karjalaan

Kiitos Etelä-Suomi,että annoit leivän minulle,ja minun perheelleni,mutta nyt on koittanut aika palata juurilleni,.LIEKSAAN.
        Ja miksi Lieksaan?Miksi ei esim Joensuuhun?
        No mitä siellä joensuussa on siten loppujen lopuksi?
        Asukkaita enemmän...kauppoja enemmään...enemmän tapahtumia????
        No,ehkä kaikkia näitä,mutta lieksasta on vain 100km.matkaa näihin tapahtumiin................
        Lyhyt matka.

• rahaa muttei aikaa
        Pohjois-Karjalaan kirjoitti:

Kiitos Etelä-Suomi,että annoit leivän minulle,ja minun perheelleni,mutta nyt on koittanut aika palata juurilleni,.LIEKSAAN.
        Ja miksi Lieksaan?Miksi ei esim Joensuuhun?
        No mitä siellä joensuussa on siten loppujen lopuksi?
        Asukkaita enemmän...kauppoja enemmään...enemmän tapahtumia????
        No,ehkä kaikkia näitä,mutta lieksasta on vain 100km.matkaa näihin tapahtumiin................
        Lyhyt matka.

Minusta kauppoja on eniten siellä missä on ostokykyä ja asiakkaita joilla on rahaa...

Työtä taas yleensä tehdään siellä missä ei ole muita kalliita houkutuksia ja on muutenkin edullista !

Tulee mielee sanonta jonka kuulin niillä joilla töitä / on kiire ja taas joilla aikaa / ei ole töitä !

• ruunaa
        rahaa muttei aikaa kirjoitti:

Minusta kauppoja on eniten siellä missä on ostokykyä ja asiakkaita joilla on rahaa...

Työtä taas yleensä tehdään siellä missä ei ole muita kalliita houkutuksia ja on muutenkin edullista !

Tulee mielee sanonta jonka kuulin niillä joilla töitä / on kiire ja taas joilla aikaa / ei ole töitä !

Se nyt lienee tullut tälläkin palstalla selväksi:Lieksa on lieksa,töitä on kellä on.mamuja on tai sitten ei ollenkaan.Tyhjiä kerrostaloja on tai sitten ei ole,Lieksa on paska tai sitten ei ole.jne....
        Käykää seuraamassa myös muitten paikkakuntien keskusteluja,ilomantsi,nurmes....jopa joensuu.
        aivan samat ongelmat...ja jos vittuutunena muutat jonnekin hesaan,niin mikä ettei...joku tykkää ja joku ei.Se on vain niin että tälläinen tavallinen kadun tallaaja menee valtavirran mukana.vaikka poliitikot sanovat:äänestä minua/sitä puoluetta,niin kaikki muuttuu paremmaksi.mutta käytännössä se on vain tätä yhtä samaa elämää.

• Ärhäkkä
        ruunaa kirjoitti:

Se nyt lienee tullut tälläkin palstalla selväksi:Lieksa on lieksa,töitä on kellä on.mamuja on tai sitten ei ollenkaan.Tyhjiä kerrostaloja on tai sitten ei ole,Lieksa on paska tai sitten ei ole.jne....
        Käykää seuraamassa myös muitten paikkakuntien keskusteluja,ilomantsi,nurmes....jopa joensuu.
        aivan samat ongelmat...ja jos vittuutunena muutat jonnekin hesaan,niin mikä ettei...joku tykkää ja joku ei.Se on vain niin että tälläinen tavallinen kadun tallaaja menee valtavirran mukana.vaikka poliitikot sanovat:äänestä minua/sitä puoluetta,niin kaikki muuttuu paremmaksi.mutta käytännössä se on vain tätä yhtä samaa elämää.

todellakaan ole sama asia, monella isommalla paikkakunnalla työttömien asiat ovat paremmalla tolalla, katsotaanpa vaikka TYÖMATKAT! Kun täällä hikikuppapaikkakunnalla pitää/pitäisi ottaa työtä vastaan autottomana jopa 20-50 kilometrin säteellä, niin jumankekkale, eihän täällä ole MINKÄÄNLAISTA JULKISTA LIIKENNETTÄ! Todellakaan emme ole samanarvoisia muiden työttömien keskuudessa!!!

• Anonyymi
        Ärhäkkä kirjoitti:

todellakaan ole sama asia, monella isommalla paikkakunnalla työttömien asiat ovat paremmalla tolalla, katsotaanpa vaikka TYÖMATKAT! Kun täällä hikikuppapaikkakunnalla pitää/pitäisi ottaa työtä vastaan autottomana jopa 20-50 kilometrin säteellä, niin jumankekkale, eihän täällä ole MINKÄÄNLAISTA JULKISTA LIIKENNETTÄ! Todellakaan emme ole samanarvoisia muiden työttömien keskuudessa!!!

Onhan se vittumaista, kun pitäisi töitä tehdä, eikä viitsisi. Tyypillinen nuori.😁

• Anonyymi

Pyörin ihan hulluna Pyörin ja Pyörin

• Anonyymi

Aloitus vuodelta 2007 on kyllä NIIN OIKEASSA!

• Anonyymi

Eikös se ole mukava jos ei ole mitään, niin ei tarvitse tehdä mitään.😀

• Anonyymi

Lieksan asukasluku 31.12.2023 oli 10229. Joko tänä vuonna päästään alle kymmenen tuhannen? 🤔.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2627
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      249
      2146
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe