MLL:n hoitajapalvelu

Hoitotäti

hei! haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia MLL:n lastenhoitajapalvelusta.

Itse toimin kyseisessä järjestössä hoitajana ja olen ihan ymmälläni siitä kuinka luotettavan mielikuvan järjestö omaa vaikkei mielestäni ole sitä ansainnut.

Missään vaiheessa ei esimerkiksi varmisteta sitä, onko hoitajarekisterissä ja koteihin hoitajaksi päätyvä ihminen on SAMA henkilö.

Lisäksi MLL ei jostain syystä vaadi hoitajiltaan laisinkaan rikosrekisteri otetta. Lastenhoitaja voi siis olla ihan millainen tahansa.

Hoitajana en saa ääntäni kuuluviin joten kannustan teitä vanhempia vaatimaan järjestöä takaamaan perheille luotettavia ja kunnolllisia hoitajia!

8

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotiapua

Hei,

mistäpäin olet? Onko sinulla tietoa Turun vastaavasta toiminnasta? Olen yrittänyt löytää meille jotain kivaa tyttöä auttamaan lasten 14v ja 6v kanssa ihan arkipäivän askareissa. He ovat jo sen verran isoja että eivät kaipaa mitään varsinaista hoitoa mutta en halua jättää yksin kun töissä esim iltatilasuuksia tai täytyy aamusta lähteä niin aikaisin ettei voi viedä esim esikouluun. Olen monesti ajatellut MLL palveluja mutta en ole koskaa kokeillut. Olen kuullut sekä hyvää että huonoa palautetta. Myös se että aina tulisi uusi täti/ tyttö askarruttaa.

Tosi vaikea on löytää lastenhoitoapua.

Neuvokaa jos tiedätte mistä vielä voisi kokeilla.

• hoitotäti

Itse olen Pohjois-Suomessa. MLL:n hoitajilta ei missään muuallakaan kysytä rikosrekisteriotetta. Tähän olen selitystä kysellyt järjestöltä, mutta vastausta ei ole tullut. Vanhemmat antavat kuitenkin todella suuren vastuun hoitajalle päästäessään nämä kotiinsa lasten kanssa. On siis hyvä itse "haastatella" hoitaja niin että tutustuu hoitajaan, sillä se, että olet ottanut hoitjan järjestön kautta, ei takaa hoitajan luotettavuutta.

Itse MLL:n lastenhoitajana en ottaisi summamutikassa hoitajaa lapsilleni. Minulla ei kylläkään ole lapsia, mutta jos näin olisi...

• hoitotäti

sellainen asia jäi mainitsematta, että jos löydät MLL:n kautta sopivan hoitajan lapsillesi. voit sopia hänen kanssaan myös tulevista hoitokerroista. Tällöin hoitaja itse ilmoittaa työstään MLL:ään. Tällöin kotiisi ei siis tule joka kerta eri hoitajaa.

• äitsy x2

kiitos tiedostasi hoitotäti!!! juuri itse asiassa olisin tarvinnut pojalleni hoitajan, mutta " onneksi" en saanutkaan kun rupesin vaatimaan mml, vanhenpaa ja kokeneempaa hoitajaa ja sitä ei löytynytkään, ja tuo oli hyvä juttu kun kerroit ettei työntekijöiltä vaadita rikosrekisteriä,, törkeää, sehän on vain pieni lappu joka haetaan poliisi laitokselta? jos on "puhtaat" jauhot pussissa ei ole sitten ongelmiakaan,, kiitos tiedostasi, tämä oli tosi tärkeää,, tietoa!

• MLL:n hoitaja

Rikostaustan selvittämisestä MLL:lla on kyllä selkeät ohjeet. Suora lainaus liiton esitteestä:

"Koska MLL ei ole hoitajan työnantaja, ei MLL voi pyytää rikostaustaotetta hoitajalta. Perheesi on pyydettävä nähtäväksi rikostaustaote hoitajalta siinä tapauksessa, että perheesi ja hoitajan välinen työsuhde kestää yli kolme kuukautta vuoden aikana. Lyhyemmissä työsuhteissa rikostaustaa ei ole mahdollista selvittää."

Muuten olen sitä mieltä, että vaikka on hienoa, että perheet voivat tarvitessaan käyttää heille hyvin halpaa hoitomuotoa, silti siitä saisi kyllä maksaa vähän enemmän kuin 4,2 euroa tunnilta. Onhan työ hyvin vastuullista ja vaativaa. Työaika voi olla päivä tai yö, lapsia voi olla 1 tai 4 tai enemmänkin, ja lapsi voi olla sairaskin, silti korvaus on hoitajalle aina sama. Ja yli 46 euron korvauksista pitää vielä maksaa TyEL-maksukin, sekä hoitajan että perheen osalta. Eli tuosta "ruhtinaallisesta" palkasta vähennetään heti 4,3-5,4 %.

Ainakin nämä vaatimattomat korvaukset pitäisi vapauttaa veroista! Eihän kai juuri kukaan pelkästään lapsirakkaudesta tätä työtä tee, kyllä pieni lisätienesti on hyvin tarpeellinen, esim. opiskelijoille, eläkeläisille tai muuten pienituloisille.

• mam72
        MLL:n hoitaja kirjoitti:

Rikostaustan selvittämisestä MLL:lla on kyllä selkeät ohjeet. Suora lainaus liiton esitteestä:

"Koska MLL ei ole hoitajan työnantaja, ei MLL voi pyytää rikostaustaotetta hoitajalta. Perheesi on pyydettävä nähtäväksi rikostaustaote hoitajalta siinä tapauksessa, että perheesi ja hoitajan välinen työsuhde kestää yli kolme kuukautta vuoden aikana. Lyhyemmissä työsuhteissa rikostaustaa ei ole mahdollista selvittää."

Muuten olen sitä mieltä, että vaikka on hienoa, että perheet voivat tarvitessaan käyttää heille hyvin halpaa hoitomuotoa, silti siitä saisi kyllä maksaa vähän enemmän kuin 4,2 euroa tunnilta. Onhan työ hyvin vastuullista ja vaativaa. Työaika voi olla päivä tai yö, lapsia voi olla 1 tai 4 tai enemmänkin, ja lapsi voi olla sairaskin, silti korvaus on hoitajalle aina sama. Ja yli 46 euron korvauksista pitää vielä maksaa TyEL-maksukin, sekä hoitajan että perheen osalta. Eli tuosta "ruhtinaallisesta" palkasta vähennetään heti 4,3-5,4 %.

Ainakin nämä vaatimattomat korvaukset pitäisi vapauttaa veroista! Eihän kai juuri kukaan pelkästään lapsirakkaudesta tätä työtä tee, kyllä pieni lisätienesti on hyvin tarpeellinen, esim. opiskelijoille, eläkeläisille tai muuten pienituloisille.

toki on hienoa että on tälläinen palvelu perheille, mutta kun siitä rikosrekisteristä oli täällä muutenkin kirjoitusta, oli pakko liittyä keskusteluun mukaan.. kyllä päiväkoteihinkin vaaditaan rikosrekisteriä vaikka oletkin siellä sijaisena päivän pari, mistä voit olla niin varma mml:hoitajista ettei ne pölli kaikkea kodistsi kun olet antanut lapsesi hoitoon ja siitä katoavat kuin tuhka tuuleen..?? kysymp'ä vaan.....

• kasvattaja87

Hei!

Rikosrekisteriote tilaan oikeusrekisterikeskuksesta ja sen tuleminen kestää suunnilleen pari viikkoa.

Ja luotettavamman hoitajan saa varmaan täällä huhuillen.. MLL:n hoitajat on kuitenkin käyneet kurssin ihan omalla ajallaan, joten ovat kyllä ainakin jollain tapaa sitoutuneet asiaan. Yhdyshenkilöt yleensä myös tapaavat hoitajia aina välillä. Listalta myös poistetaan jos osoittautuu epäluotettavaksi hoitajaksi. Ja ainakin muutama vuosi sitten hoitajilla oli piti olla voimassa oleva hoitajakortti matkassa, josta perhe pystyi tarkistamaan, että hoitaja on tosiaan MLL:n kelpuuttama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      55
      5978
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1806
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1692
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1650
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1450
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe