epilepsia ja vuorotyö

sinikkamaria

Hei
Kysyisin miten epilepsian kanssa pärjää kun tekee 3-vuorotyötä? Aiehuttaako ongelmia, lisääntyvätkö kohtaukset? Miten pääsee kiinni unirytmiin kun pitäisi päivällä nukkua ennen yövuoroa vai meneekö kaikki kuten ennekin.
tyttäereni aloittaa juuri vuorotyöt ja haluaisin tietää miten tulisi huomioida.

12

3992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fang

Hei,

Itselläni meni vuosi erittäin hyvin, minkä jälkeen puoli vuotta kohtalaisesti ja sen jälkeinen puoli vuotta oli aika lailla helvettiä, lopputuloksena oli n. 20 kohtausta kuukauteen. Nyt en ole reilu vuoteen tehnyt vuorotöitä, samana aikana ollut yhteensä noin 3 kk sairauslomalla eri pituisissa päitkissä (n. 1pv-2vkoa). Tällä hetkellä tulee noin kymmenen kohtausta kuukaudessa ja taas lääkevaihto meneillään.

Omalta osalta voin sanoa, että vuorotyö oli vikavalinta(mutta toisaalta ei ollut vaihtoehtojakaan), mutta ihmiset kun ovat yksilöitä; toinen kestää, toinen ei.

Unirytmiin pääseminenkin on aika yksilöllistä ja riippuu myös työvuorokaavioista, joita on olemassa erittäin epäinhimillisistä jotenkin siedettäviin. Toiset saattavat nukkua suoraan yövuoron jälkeen niin pitkään kun nukkuvat, toiset taas nukkuvat noin puolillepäivin ja nukkuvat sitten ennen yövuoroa muutaman tunnin, mikäli kehittyy jonkinasteinen uniongelma ihminen herää jo aamupäivällä, minkä jälkeen ei saa enää nukutuksi. Joka tapauksessa oli epileptikko tai ei, niin suurimmalla osalla ihmisistä on yövuorojen jälkeisenä päivänä tokkurainen olo.

• sinikkamaria

Hei Fang ja Kumppanit
        Kiitos vastauksesta, ne auttoivat ymmärtämään missä mennään, tytär oli viikon yövuorossa 22.30 - 6.30 kaksi viimeistä yötä näytti ottavan voimille, hänellä on 5 yötä peräkkäin, viisi aamua 6.30-14,30 ja 5 iltaa 14,30-22.30 saapa nähdä miten rupeaa sujumaan, mutta kun ei ole muuta tarjolla ja nuoren ihmisen on löydettävä toimeentulo. Viimeisin kohtaus oli sunnuntaina viime viikolla ja sairaslomaa 2 pv. muttei halunnut jäädä pois töistä kun on pelko että joutuu pois koeajalla jo. Yövuoro alkoi samana iltana. Toivomme kuitenkin että lääkelisäys auttaisi ettei niitä viikottain tulisi. Kiitos kaikille tähän kyselyyn vastanneille!

• sauvatar
        sinikkamaria kirjoitti:

Hei Fang ja Kumppanit
        Kiitos vastauksesta, ne auttoivat ymmärtämään missä mennään, tytär oli viikon yövuorossa 22.30 - 6.30 kaksi viimeistä yötä näytti ottavan voimille, hänellä on 5 yötä peräkkäin, viisi aamua 6.30-14,30 ja 5 iltaa 14,30-22.30 saapa nähdä miten rupeaa sujumaan, mutta kun ei ole muuta tarjolla ja nuoren ihmisen on löydettävä toimeentulo. Viimeisin kohtaus oli sunnuntaina viime viikolla ja sairaslomaa 2 pv. muttei halunnut jäädä pois töistä kun on pelko että joutuu pois koeajalla jo. Yövuoro alkoi samana iltana. Toivomme kuitenkin että lääkelisäys auttaisi ettei niitä viikottain tulisi. Kiitos kaikille tähän kyselyyn vastanneille!

kohtaukset tulee töissä ????
        Monesti se on niin, että epileptikoilta kielletään
        3-vuorotyö ja jossaín tapauksissa myös
        2-vuorotyö.
        Jokaisen täytyy itse kantapään kautta
        oppia mikä on itselleen parasta,
        ikävä kyllä.

Koittakaa pärjätä.

• sauvatar

tekemään kuin 2 vuoroa ja silloinkin on
      hyvä jos iltavuoro loppuu jo 20.00.
      Opiskeluaikana oli pakko valvoa 1 yö
      ja se oli täyttä tuskaa,
      kun piti väkisin jaksaa valvoa.
      Kotiin mennessäni hyvä, kun hereillä
      pysyin. Seuraavan päivän olin aivan
      tokkurassa ja kohtaus altis liian
      vähästä unesta.

Parempi kun työaika on säännöllinen.

• Teri

Heipsan!
      Itse olen myös alalla, jossa työ tapahtuu 3-vuorossa. Keskustelin neurologini kanssa yövuoroista ja sen mahdollisista altistuksista kohtauksille. Hän suositteli minulle, etten tekisi yövuoroja ollenkaan ainakaan tällä hetkellä, kun minulla on ajokielto päällä ja yksikin kohtaus taas siirtää ajolupaa vuodella eteen päin. Neurologini kirjoitti työvoimatoimistolle B-lausunnon koskien ajokieltoani ja yövuoroissa työskentelyä, jotka voivat altistaa kohtauksille. Keskustelin työvoimatoimistossa asiasta ja olivat ymmärtäväisiä asian suhteen, ajatellen työnhaku mahdollisuuksieni parantumista, jos minulla on taas ajolupa (pätkätyöläisen kirous). Teen tällä hetkellä kaksivuorotyötä ja iltavuoro kestää klo. 22 asti. Itse huomaan väsymyksen painavan reilummin, jos joudun tekemään useammin aamuvuoroja heti illan jälkeen. Joskus saattuu, että vuorotellen on aamu ja iltavuoroa koko viikon ja silloin ottaa kyllä koville. Mutta pakko on vain nukkua töiden jälkeen, yleensä jopa 2-3 tuntiakin.

Tärkeää on muistaa itse seurata väsymystään ja pitää huoli levosta!

• Roona82

heippa!

silloin kun itse sairastuin epiin (19v), tein rankkaa 2-vuorotyötä (aamut 7-15, illat 15-23)yövuorotkin olivat mahdollisia, mutta niitä en ikinä tehnyt ennenkään epiä koska olen nähnyt mitä ne aiheuttavat pidemmän päälle - varsinkin jos pelkkää yötä tekee. Epin puhjettua oli mielettömän vaikeaa (sairasloman jälkeen) tottua taas työntekoon ja ystävällisen pomon kanssa sovittiin että teen pelkkää iltavuoroa. Aamuisin oli muutenkin vaikea nousta ylös sängystä... Joten varmaan kannattaa varovasti aloittaa vuorotyöt?

Rontti

• leijonamieli

Olen ollut kohta vuosikymmenen verran vuorotyössä. Tehdään 08-20 tai 20-08 vuoroja aina muutama ja sitten parin vapaapäivän jälkeen vaihdetaan toiseen vuoroon.

Ajan myötä kohtaukset on lisääntyneet. Voi se vuorotöistäkin johtua, mutta saattaa yhtä hyvin olla useiden tehottomiksi todettujen lääkkeiden vaihtamisten syytäkin. Kun töissä sain kohtauksia, ne tuli aina yövuorossa. Silloin meitä on vaan pari henkilöä töissä, päivisin taas toimisto on täynnä porukkaa.

Mulla on nyt kohtaukset pysyneet reilun vuoden poissa. Avun toi leikkaus, viallisia osia napsittiin pois :)

Unirytmistä: minä saan yleensä vuorojen välissä nukuttua vain 3-4 tuntia. Silloin ei väsytä kun pitäisi nukkua, mutta töissä sitten taas haukotuttaa.

Kyllä neurologit on todenneet, että vuorotyö lisää kohtausriskiä, mutta niin monet muutkin jutut ovat vaarallisia.

• ansuliina

Heipsis

Tein kolmivuorotyötä lastensuojeluyksikössä, mutta siihen tulis stoppi epilepsiakohtausteni ja neurologini ansiosta.. Neurologini ilmoitti heti, että minun on päästävä pois työpaikastani ja niinpä sieltä sitten piti lähteä. Se olikin vaieka paikka, kun työ oli niin mielekästä.

Työ tosin oli muutenkin erittäin vaikeaa ja raskasta, huostaanotettujen lasten ja avohoidon tukitoimenpiteenä sijoitettujen nuorten kanssa työskentely ei ole kaikista helpointa, mutta haastavaa. Minä todella tykkäsin, mutta epilepsia paheni kovasti ja sitten tuli lääkevaihdokset ja sairaslomat ja se totaalinen kolmivuorotyön kielto.. =(

Ja ne yöt otti tosi lujille ja takaraivossa jyskytti etenkin kolmen yön valvomisen jälkeen aina pelko kohtauksesta.. Eihän se epilepsian kannalta ihanne todellakaan ollut!!

t. ansuliina

• syysprinsessa

itse teen 2-vuorotyötä ja se sopii minulle. Väillä saa nukkua aamulla pitkään ja listat yritetään suunnitella ettei tulisi aamu-ilta-aamu-vuoroja (tämä ei tietenkää aina onnistu).
      Itse en kyllä varmaan pystyisi valvoa (no, ehkä silloin tällöin yhden yön). Kyllä mun elämä menisi sekaisin, välillä nyttenkin jos iltavuorosta on aamu.

• hoiturim

minä teen hoitotyötä 3 vuorotyötä. Aaamuja, iltoja ja harvakseen öitä. Neurologi sanoi minulle että mikäli tulee kohtauksia valvomisen takia hän kirjoittaa todistuksen ettei yötöitä tarvitse tehdä. Teen yövuoron kerran kuukaudessa ja ei ole ollut ainakaan vielä ollut ongelmia. Nukkua pitää ennen ja jälkeen valvotun yön. Myöskin nukkumapäivän jälkeinen yö pitää olla vapaana. Sain luvan kokeilla yötyötä, kun tasapaino lääkityksessä oli saatu.

• miesh

siis nukkumapäivän jälkeinen päivä pitää olla vapaana.

• Anonyymi00012

Tämä on melko vanha ketju joten halauaisin kuulla mitä mielipiteitä ja kokemuksia nykyään on epilepsiasta vuorotyössä.

Itse olen tehnyt 8 vuotta pelkkää päivävuoroa mutta nyt työnantaja haluaa siirtää kahteen vuoroon. Neurologi kirjoitti vuosia sitten suosituksen vuorotyön välttämiseksi.

Kohtauksia on ollut tuon 8 vuoden aikana korkeintaan 10. Pelottaa muuttaa rytmiä ym..

Työstäni en halauaisi luopua koska se on mielekästä ja sopinut hyvin tilanteeseen.

Onko kokemuksia vastaavasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      31
      3575
    2. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3157
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      59
      3037
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      53
      2970
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2569
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      34
      2149
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2109
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      1952
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1829
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      49