Kaukoputki: Opticron, kite ja kamakura?

Urho Utelias

Olen tässä kartoittanut laadukkaita, mutta kohtuuhintaisia kaukoputkia. Olen päässyt katsomaan läpi Kowan putkesta, Opticronista ja muutamista huonoista putkista ja nyt kiinnostaisi eniten tuollainen tasoa Opticron ES 80 GA ED oleva putki. Putki tulisi 20-60 zoom okulaarilla.

Olen netistä etsinyt edullisia ostospaikkoja kyseiselle putkelle. Törmäsin samalla muutamiin keskusteluihin, joissa vihjataan, että samaa putkea saa myös nimellä Kite sekä Kamakura. Varsinkin viimeksi mainittua löytyi alle 6000 ruotsin kruunun hintaan, joten hintaero Suomalaiseen Opticron-hintaan on melkoinen.

Osaisiko joku kertoa onko todella kyse samoista putkista eri nimillä? Onkohan Suomessa jossain mahdollista päästä näkemään Kite tai Kamakura -merkeillä myytäviä putkia?

Vinkkejä edullisista ostopaikoista voi tietysti myöskin tyrkytellä!

-UU-

20

20887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..itsesi

      sivulle Lintuville. Nettikauppa jonka palveluun ainakin itse olen ollu tyytyväinen. Hyvää tavaraa ja suht edullisesti.

    • oikeilla

      jäljillä kun olet päätynyt kyseisiin "keskitason" merkkeihin ja unohtanut halpikset. Opticron ES 80 GA ED on tehty Japanissa ilmeisesti samaan runkoon - mutta Opticronin mukaan eri optiikalla ja erilaisilla okulaareilla kuin Kamakura/Falco Kite 80 ED. Osta Opticron jos suinkin raaskit, se on hyvä putki ja okulaarivalikoima on melkoinen. Saatat jossain vaiheessa kyllästyä zoom-okulaarin kapeaan näkökenttään ja hankkia sen rinnalle laajakulman. Opticronin valikoimasta löydät laadukkaan laajakulmankin. Opticronin putkia myy ainakin Lintuvaruste, Finnature ja Foto Fennica. Jos haluat vielä paremman putken maksamatta kuitenkaan paljoa enempää, osta Nikon Fieldscope ED82A MC II 25-75x okulaari Telefotosta hintaan 1485 egee. Tai vaihtoehtoisesti MC 38x laajakulmaokulaarilla hintaan 1330!!. Nikonin kuva on markkinoiden parhaita (lue optiikkatestejä www.alula.fi).

      • Urho Utelias

        Kiitos tiedoista!

        Olen edelleen tonkinut tätä ikuisuuskysymystä riittävän hyvästä ja sopivan hintaisesta optiikasta. Kowa-merkkisiä putkia tuntuvat monet suotittelevan. Mahtaisiko jollakulla lukijalla olla omakohtaista vertailukokemusta tai ainakin hyvin vakaata perstuntumaa siitä, että miten Kowa TSN 821M 20-60x82 pärjäisi vertailussa aikaisemmin mainitun Opticronin putken kanssa? Ainakaan tuossa kowassa ei ole ED-lasia, mutta onko sillä väliä?

        Kiitos paljon jo etukäteen viisaista sanoista :)


      • Nimetön
        Urho Utelias kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Olen edelleen tonkinut tätä ikuisuuskysymystä riittävän hyvästä ja sopivan hintaisesta optiikasta. Kowa-merkkisiä putkia tuntuvat monet suotittelevan. Mahtaisiko jollakulla lukijalla olla omakohtaista vertailukokemusta tai ainakin hyvin vakaata perstuntumaa siitä, että miten Kowa TSN 821M 20-60x82 pärjäisi vertailussa aikaisemmin mainitun Opticronin putken kanssa? Ainakaan tuossa kowassa ei ole ED-lasia, mutta onko sillä väliä?

        Kiitos paljon jo etukäteen viisaista sanoista :)

        ..lasilla on suurikin merkitys, mutta sitä saa mistä maksaa. ED- lasi kirkastaa ja terävöittää kuvaa: "Erona on lyhyesti se, että erikoislaseilla saadaan spektrin eri värit huomattavasti paremmin tarkentumaan yhtä aikaa, kun taas akromaateilla etenkin siniviolettia lähellä olevat värit jäävät epätarkoiksi silloin, kun kellanvihreä ja punainen ovat tarkat. Varsinkin suurilla suurennoksilla tämä näkyy purppuranvärisinä tai kellanvihreinä reunoina kontrastikkaan kohteen ympärillä, eivätkä värit myöskään toistu yhtä elävinä ja kirkkaina. Heikossa valossa erot korostuvat ja erikoislasit antavat selvästi paremman kontrastin". (www.alula.fi)

        Taidat viitata kysymykselläsi Huuto.netissä olevia Villenkellon TSN 821M putkia? Hinta ainakin on kohdallaan, eli voisi olla todella hyvä vaihtoehto.

        Kowa 821M on hyvä, mutta ei putkien parhaimmistoa. Olen katsellut moisen putken läpi useita kertoja ja hyvissä olosuhteissa se ei paljoa häviä huippuputkille. Eli kuva on mielestäni riittävän hyvä harrastajalle, joka etsii mahdollisimman hyvää mutta keskihintaista kaukoputkea..

        TSN 821m ja TSN 823M ovat samaan runkoon tehtyjä, mutta eri laatuisella optiikala varustettuja putkia.

        Kowa on arvostettu merkki mutta on vaikea arvioida, miten TSN 821M pärjäisi Opticronin ED- lasilla varustettua lippulaivaa vastaan. TSN 823M sen sijaan on todistetusti putkien parhaimmistoa, mutta hintakin on kalliimpi. Erona halvempaan malliin fluoridilasista (ED) vamistettu objektiivi.

        Jos hintakattosi on alle tuhat euroa, osta kyseinen Kowa. Jos olet valmis maksamaan yli tonnin, osta jo aiemmin mainitsemani Nikon ED 82 A.


      • ...
        Urho Utelias kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Olen edelleen tonkinut tätä ikuisuuskysymystä riittävän hyvästä ja sopivan hintaisesta optiikasta. Kowa-merkkisiä putkia tuntuvat monet suotittelevan. Mahtaisiko jollakulla lukijalla olla omakohtaista vertailukokemusta tai ainakin hyvin vakaata perstuntumaa siitä, että miten Kowa TSN 821M 20-60x82 pärjäisi vertailussa aikaisemmin mainitun Opticronin putken kanssa? Ainakaan tuossa kowassa ei ole ED-lasia, mutta onko sillä väliä?

        Kiitos paljon jo etukäteen viisaista sanoista :)

        Olin hankkimassa reilu vuosi sitten lintukaukoputkea hintaluokassa < 1000 €. Vaihtoehtoina oli käytetty Kowa TSN 823, Leica Televid Apo 77, Nikon Fielscope ED 78 A tai Swarovski AT 80 HD. Yhtenä vaihtoehtona oli uusi Opticron ES 80 GA ED. Kävi niin, että onnistuin saamaan käytettynä melkein uuden ja virheettömän Opticronin reilusti alle tonnila. Olen vertailut putkea useilla torneilla eri olosuhteissa perinteisiä laatumerkkejä vastaan, vertailua on toki tehneet myös muiden putkien omistajat. Itse sanoisin, että 80 mm ED Opticron on parempi vaihtoehto, kuin perinteisen laatumerkin pikkuputki. Myös ero 80 mm laatuputkiin on yllättävän vähäinen. Opticronin kuva on neutraali ja kirkas. Toki esim. uuden Nikonin kontrasti on parempi. Todennäköisesti merkitävin ero esim. Leicaan tai Zeissiin on hieman suppeammassa näkökentässä, sekä siinä, että putki ei ole typpitäytteinen ja vesitiivis (uusi malli on). Voi olla, että rakenteellinen laatu on myös kalliimmissa putkissa parempi sekä tietysti myös jälleenmyyntiarvo. Itse olen ollut jokatapauksessa erittäin tyytyväinen Opticroniin, jos minulla on joskus riittävästi ylimääräistä, niin toki voin harkita muitakin vaihtoehtoja.


      • Käytetty kiinnostaa
        ... kirjoitti:

        Olin hankkimassa reilu vuosi sitten lintukaukoputkea hintaluokassa < 1000 €. Vaihtoehtoina oli käytetty Kowa TSN 823, Leica Televid Apo 77, Nikon Fielscope ED 78 A tai Swarovski AT 80 HD. Yhtenä vaihtoehtona oli uusi Opticron ES 80 GA ED. Kävi niin, että onnistuin saamaan käytettynä melkein uuden ja virheettömän Opticronin reilusti alle tonnila. Olen vertailut putkea useilla torneilla eri olosuhteissa perinteisiä laatumerkkejä vastaan, vertailua on toki tehneet myös muiden putkien omistajat. Itse sanoisin, että 80 mm ED Opticron on parempi vaihtoehto, kuin perinteisen laatumerkin pikkuputki. Myös ero 80 mm laatuputkiin on yllättävän vähäinen. Opticronin kuva on neutraali ja kirkas. Toki esim. uuden Nikonin kontrasti on parempi. Todennäköisesti merkitävin ero esim. Leicaan tai Zeissiin on hieman suppeammassa näkökentässä, sekä siinä, että putki ei ole typpitäytteinen ja vesitiivis (uusi malli on). Voi olla, että rakenteellinen laatu on myös kalliimmissa putkissa parempi sekä tietysti myös jälleenmyyntiarvo. Itse olen ollut jokatapauksessa erittäin tyytyväinen Opticroniin, jos minulla on joskus riittävästi ylimääräistä, niin toki voin harkita muitakin vaihtoehtoja.

        Olisiko vinkkejä mistä noita käytettyjä kaukoputkia kannattaisi katsella ja kysellä?


      • test

        Itse olen sitä mieltä, että Kite päihittää Opticronin laadussa ja hinnassa.

        Vertailin aikoinani niitä ja päädyin Kiteen.

        Suomessa niiden hinnat ovat kalliit ja toisaalta foto fennica on aina ollut kallis paikka :(


      • runsaasti
        Urho Utelias kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Olen edelleen tonkinut tätä ikuisuuskysymystä riittävän hyvästä ja sopivan hintaisesta optiikasta. Kowa-merkkisiä putkia tuntuvat monet suotittelevan. Mahtaisiko jollakulla lukijalla olla omakohtaista vertailukokemusta tai ainakin hyvin vakaata perstuntumaa siitä, että miten Kowa TSN 821M 20-60x82 pärjäisi vertailussa aikaisemmin mainitun Opticronin putken kanssa? Ainakaan tuossa kowassa ei ole ED-lasia, mutta onko sillä väliä?

        Kiitos paljon jo etukäteen viisaista sanoista :)

        ei omia käyttökokemuksia Kowan putkista ei löydy, mutta älä sorru 821:een. ED-lasinenc823 on huomattavasti parempi. 600 sarjan jättäisin kokonaan ulos vaihtoehdoista. Vanhemmista kapineista tsn3 ja tsn4 toimii. Zoomit toki voipi olla mitä ovat...
        Kuitenkin omia mulkoiluja olen tehny 7:llä eri kowallakin...


    • Nimetön

      joku myy tällä keskustelupalstalla käytettyä Nikon- kaukoputkea (ED- linssistä). Kantsii ottaa selvää millaisesta on kysymys. Jos joku asia askarruttaa, kysy ihmeessä niin mä yritän vastata.

      • Tietoa?

        Löytyiskö asiantuntijoilta tietoa mikä kaukoputkin tarkalleen on kyseessä. Merkki on Nikon, okulaarissa lukee 60 30xwf ja 78 38x wf ja putkessa 883501 fb japan.

        Putki on saamani tiedon mukaan maksanut nelisen vuotta takaperin reilun tonnin.

        Etulinssin halkaisija? Onko ED linssit?


      • ..on..
        Tietoa? kirjoitti:

        Löytyiskö asiantuntijoilta tietoa mikä kaukoputkin tarkalleen on kyseessä. Merkki on Nikon, okulaarissa lukee 60 30xwf ja 78 38x wf ja putkessa 883501 fb japan.

        Putki on saamani tiedon mukaan maksanut nelisen vuotta takaperin reilun tonnin.

        Etulinssin halkaisija? Onko ED linssit?

        ..ilmeisesti joko vanhanmallinen Nikon Fieldscope 78 A tai 60 A. En muista, valmistettiinko malleja ED:nä ja tavallisena akromaattina... todennäköisesti valmistettiin molempia.

        Mittaa putkesi etulinssin eli objektiivin halkaisija. Jos se on 78mm, kyseessä on Nikon Fieldscope (ED) 78 A, jos läpimitta on 60mm, putkesi on edellämainitun pikkuveli. Punainen rengas putken etupäässä kertoo, että putki on ED-lasilla varustettu. Uusissa malleissa rengas on putken vastavalosuojassa. Okulaarien merkinnät tarkoittavat että sillä saatavt suurennus on 60 millisessä 30x ja 78 millisessä 38x. Okulaari käy siis molempiin malleihin. Ilmoittamasi numerosarja on kaiketi joku valmistusnumero/ tunnus.

        Jos putkesi on esim. Nikon Fielscope ED 78 A, se on takavuosina ollut yksi parhaista maakaukoputkista. Uutena yli tuhannen euron hintakin antaa ymmärtää että puhutaan hyvästä laitteesta.

        Käy katsomassa:
        www.alula.fi
        Paina sivun alalaidassa "Optiikkatestejä" ja mene kohtaan "1/2002 Alula testaa huippukaukoputket: Löytyykö kukkulalle uusi kuningas?"

        Täällä on tekstiä Nikonin putkesta.


      • Pettynyt Nikon ostaja
        ..on.. kirjoitti:

        ..ilmeisesti joko vanhanmallinen Nikon Fieldscope 78 A tai 60 A. En muista, valmistettiinko malleja ED:nä ja tavallisena akromaattina... todennäköisesti valmistettiin molempia.

        Mittaa putkesi etulinssin eli objektiivin halkaisija. Jos se on 78mm, kyseessä on Nikon Fieldscope (ED) 78 A, jos läpimitta on 60mm, putkesi on edellämainitun pikkuveli. Punainen rengas putken etupäässä kertoo, että putki on ED-lasilla varustettu. Uusissa malleissa rengas on putken vastavalosuojassa. Okulaarien merkinnät tarkoittavat että sillä saatavt suurennus on 60 millisessä 30x ja 78 millisessä 38x. Okulaari käy siis molempiin malleihin. Ilmoittamasi numerosarja on kaiketi joku valmistusnumero/ tunnus.

        Jos putkesi on esim. Nikon Fielscope ED 78 A, se on takavuosina ollut yksi parhaista maakaukoputkista. Uutena yli tuhannen euron hintakin antaa ymmärtää että puhutaan hyvästä laitteesta.

        Käy katsomassa:
        www.alula.fi
        Paina sivun alalaidassa "Optiikkatestejä" ja mene kohtaan "1/2002 Alula testaa huippukaukoputket: Löytyykö kukkulalle uusi kuningas?"

        Täällä on tekstiä Nikonin putkesta.

        Vältä ainakin halvemmat Nikon kaukoputket.

        Ne valmistetaan nykyisin Kiinassa.

        Jos haluaa hyvän ja edullisen niin osta Konuspot 80. Hinta alle 200€ ja mielestäni ei häpeä yhtään Nikonin vastavalle 80mm.

        Taitaa olla, että nikon ED ei tehdä Kiinassa, mutta hintaakin on jo sitten heti aika paljon enemmän.


      • jos voit,
        Pettynyt Nikon ostaja kirjoitti:

        Vältä ainakin halvemmat Nikon kaukoputket.

        Ne valmistetaan nykyisin Kiinassa.

        Jos haluaa hyvän ja edullisen niin osta Konuspot 80. Hinta alle 200€ ja mielestäni ei häpeä yhtään Nikonin vastavalle 80mm.

        Taitaa olla, että nikon ED ei tehdä Kiinassa, mutta hintaakin on jo sitten heti aika paljon enemmän.

        alle tontun putkia. Niistä ei ole mihinkään.
        Nikonin ED-mallit on loistavia, muut ei. Kowan Prominar-mallit on kuvaltaan kiitettäviä, muut ei. Leican Apo-mallit on teräviä, muut ei.
        Ja kunnollinen 60 millinen pesee halpis 80-100 millisen 10-0.


      • silimä
        Pettynyt Nikon ostaja kirjoitti:

        Vältä ainakin halvemmat Nikon kaukoputket.

        Ne valmistetaan nykyisin Kiinassa.

        Jos haluaa hyvän ja edullisen niin osta Konuspot 80. Hinta alle 200€ ja mielestäni ei häpeä yhtään Nikonin vastavalle 80mm.

        Taitaa olla, että nikon ED ei tehdä Kiinassa, mutta hintaakin on jo sitten heti aika paljon enemmän.

        Konuspotilla kahtelin kaupan pihalla, ja kokemus oli hyvä, putki kamala. Vähän niinkuin tiirailisi kaljapullon pohjan läpi, tosin suurennusta oli enemmän. Värit yhtä mössöä, edes välttävän teräväksi ei isoilla suurennuksilla saanut mistään kohdasta.. Huonoksi on Nikon mennyt jos ei tälle pärjää, eli epäilen. :)


      • tsing tsong
        Pettynyt Nikon ostaja kirjoitti:

        Vältä ainakin halvemmat Nikon kaukoputket.

        Ne valmistetaan nykyisin Kiinassa.

        Jos haluaa hyvän ja edullisen niin osta Konuspot 80. Hinta alle 200€ ja mielestäni ei häpeä yhtään Nikonin vastavalle 80mm.

        Taitaa olla, että nikon ED ei tehdä Kiinassa, mutta hintaakin on jo sitten heti aika paljon enemmän.

        kun kerran eksyin eräälle kiinalaisen kiinalaisen kiikarivalmistajan sivulle niin sieltähän löytyi koko liuta noita ns. hyviä merkkejä, ts. yritys valmistaa Swaroskeja, Nikoneja jne. yrityksen nimi oli joku Kuyn Ming tai vastaava.

        taitaa kaikki kiikarit tulla Kiinasta vaikka niissä lukisi Made in X.


      • tsing tsong
        tsing tsong kirjoitti:

        kun kerran eksyin eräälle kiinalaisen kiinalaisen kiikarivalmistajan sivulle niin sieltähän löytyi koko liuta noita ns. hyviä merkkejä, ts. yritys valmistaa Swaroskeja, Nikoneja jne. yrityksen nimi oli joku Kuyn Ming tai vastaava.

        taitaa kaikki kiikarit tulla Kiinasta vaikka niissä lukisi Made in X.

        se oli Kunming United Optics


    • kaukoputkimies24

      Olen tutkinut paljon kaukoputkia ja Opticron ED on sama kuin Kite 80 ED, tosin Opticron maksaa n. 1300€ ja Kiten saa esim. täältä 865€.
      http://www.kaukoputki.fi/shop/kauppa4/


      Kitessä on vielä parempaa se, että takuu on peräti 30-vuotta.

    • tuijailija

      Opticron ES 80 GA ED

      mitkä prismat noissa o? kkiikarissahan bak 4 on hyvät

    • lanttima

      Kannattaa kysellä käytettyjä tutuilta tai puolitutuilta harrastajilta, jotka kenties ovat ostamassa itse parempaa, tai joilla on aiempi ylimääräiseksi jäänyt vielä tallessa. Tällöin hinta/laatusuhde on usein parhaimmillaan.
      Liikkeistäkin kannattaa kysellä käytettyjä.
      FotoFennicalla on ainakin nettisivuilla usein ollut jokunen käytetty putki tarjolla.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe