Verenpaineystävällinen liikunta?

Pahasti pelästynyt

Mikäs liikuntamuoto olisi nyt hyvä, kun minä odotan tässä jatkokäyntiä ensimmäisen aika hurjan lukeman jälkeen?

Elikkäs verenpaine oli 185/120. Sama kummallakin mittauksella. Lopetin tupakanpolton seinään, samoin kahvinjuonnin ja kaiken mahdollisen, mikä voi nostaa verenpainetta. Sain lääkärille ajan kahden viikon kuluttua maanantaiksi, joten siksi aikaa pitäisi kehitellä varovaista liikuntaa.

Pelottaa ihan oikeasti. Nyt siis on paineet niin korkeat, että pitää oikeasti nukkua paljon, olla varovasti ja olla kiihtymättä liikaa?
Miten muut olette selvinneet näin kovien paineiden kanssa? Minua pelottaa aika tavalla!

Ikää on kuitenkin jo 38 ja olen ehtinyt tupakoidakin puolisen askia päivässä sellaiset 15 vuotta. Muutamankin kerran elämässä tässä vuosien varrella on paineet olleet koholla sellaista 160/90 tai sitä luokkaa, mutta olen ollut aina seurannassa. Pahempia lukemia ei ole ennen näkynyt, pahin minkä muistan, on 170/95.
Jostain syystä minua on pidetty tarkkailussa jo 10 vuotta. Kuulemma lääkkeitä ei määrätä kuin äärimmäisessä hädässä.

Olen elänyt muuten ihan kunnollisesti: liikkunut, syönyt lähinnä salaatteja ja meren antimia. Välillä naudan rasvatonta lihaa. Kalaöljyä ja kasvisöljyä.

Nyt sitä uutta aikaa odotellessa pelkään jopa hengästymistä, saatikka mitään sellaista, mikä voisi aiheuttaa painetta päähän tai sydämeen. Liikunta kuitenkin olisi hyväksi. Mitä te muut olette hurjien paineiden kanssa uskaltaneet harrastaa?

4

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoilematta

      Niin, ensinnäkin sellainen juttu, että yritä rauhoittua ja olla pelkäämättä liikaa. Tiedän että se on helpommin sanottu kuin tehty - itse olen saanut tuon saman neuvon viime vuosina monta kertaa. :) Rauhoittuminen olisi tärkeää siksi, että stressi nostaa paineita entisestään.

      Onko sulla verenpainemittaria kotona? Kannattaisi ehkä hankkia, jos ei ole. Kotimittauksessa lukemat on usein selvästikin matalammat kuin lääkärin mittauksessa (ilmeisesti tuo 185/120 oli just lääkärin mittaama lukema), koska lääkärillä käynti aiheuttaa aina jonkin verran jännitystä ja se näkyy lukemissa.

      Ilmeisesti syöt jo terveellisesti, ja tuo tupakanpolton lopettaminen varmasti laskee paineita. Liikunnaksi suosittelisin sulle kävelyä. Ei mitään reuhtomista, vaan 30-60 minuutin kävelylenkki omaan tahtiin joka päivä. Se rentouttaa.

      Olen vähän eri mieltä tuosta, että lääkkeitä määrättäisiin vain äärimmäisessä hädässä. Mä aloitin (miedon) verenpainelääkityksen just pari viikkoa sitten, ja asennoidun siihen niin että sen ansiosta vältyn (toivottavasti) tulevaisuudessa infarktilta. Ei korkeat lukemat heti tapa, ei ainakaan nuorta perustervettä ihmistä, mutta jos verenpaine on vuosikausia koholla eikä sitä hoideta, niin kyllä se jälkensä jättää. Jos joku on nyt sitä mieltä että mä puhun täyttä puppua, niin korjatkaa toki, mä olen vain tällainen maallikko. :)

      Itse olen 31-v. nainen, ja vähän protestoin tuota verenpainelääkityksen aloittamista vastaan, koska mä voin mielestäni ihan hyvin. Alapaine oli kuitenkin jatkuvasti yli 90, joten lääkäri määräsi lääkkeen. Pakko myöntää, että olo on nyt paljon parempi: virtaa on enemmän ja mieli on iloisempi. Poikaystäväkin sanoi just että mä en ole enää yhtä kiukkuinen kuin ennen. :D Olen myös alkanut käydä joka päivä muutaman kilometrin lenkillä, ja yritän päästä tästä liikapainosta eroon - tavoitteenani se, että mun ei tarvitsisi syödä tuota lääkettä loppuelämäni ajan.

      Yritä tosiaan nukkua pitkiä yöunia ja tehdä jotain kivaa, että vähän rentoutuisit. Ja lähde kävelylle. :)

    • Painetta piisaa

      Näköjään hyvin erilaisia hoitonäkemyksiä ja -käytäntöjä. Minulla ei kovin pitkään katseltu jatkuvasti korkeana keikkuvia paineita. Kokenut tk-lääkäri totesi, että hoito on syytä aloittaa, koska toimivan lääkkeen tai lääkyhdistelmän löytyminenkin voi viedä oman aikansa. Näin nykyään usein toimitaan, eikä kyseessä siis tarvitse olla mikään 'äärimmäinen hätä'. Tuttavissani on muutoin hyväkuntoisia alle viisikymppisiä, joilla on jo vuosia olleet verenpainelääkkeet käytössä, koska on riskialttiimpaa olla hoitamatta jatkuvasti koholla olevia paineita.

      Lääkärikäynti varmaan tuo selvyyttä sinunkin tilanteeseesi. Noin korkeilla lukemilla on selvää, että pelkästään elintapamuutokset eivät riitä tai auta. Osa ihmisistä erheellisesti syyllistelee itseään korkeista paineistaan, ja kokee lääkityksen aloittamisen jonkinlaisena epäonnistumisena. Aivan turhaan.

      Hirveästä rehkimisestä korkea paine ei tykkää. Rauhallinen pitkäkestoinen happiliikunta on hyvästä, samoin vesiliikunta ja venyttelyt sekä 'meditatiiviset' lajit kuten esim. jooga. Tärkeintä on, että sitä liikuntaa tulee harrastettua joka päivä kunnon ja voinnin mukaan, vaikka pieninäkin annoksina.

      Ihmettelen kovasti todella tuollaisia 10 vuoden tarkkailuja. Itse pääsin sen kokeneen lääkärin kautta tiettyyn tutkimusseurantaryhmään mukaan, ja sain itselleni ilmaiseksi verenpainemittarinkin. Näin kotiseuranta onnistuu mukavasti, eikä tarvitse arvuutella missä mallissa paineet milloinkin ovat. Se sopivan lääkeyhdistelmän hakeminen ja kokeilu onkin sitten ollut taas operaatio sinänsä... kun on vielä tullut tehtyä jossain vaiheessa tiettyjä omia "kokeiluja" niiden rohtojen kanssa.

    • Riitta-Liisa

      Ei tarvi pelätä noin kamalasti. Ainakaan tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Ennen tupakoinnin lopettamista sulla oli aihetta pelätä paljon enemmän. Nyt olet jo voiton puolella kun olet "herännyt" huolestumaan ja huolehtimaan itsestäsi.

      Jos et ennen ole liikkunut ala nyt liikkumaan, mutta aloita rauhallisesti. Jos olet ennenkin liikkunut jatka sitä, voit lisätäkin. Suolat ja kovat rasvat minimiin, "rehuja" ja täysjyväviljaa jne. tilalle. Siis näitä perusasioita, jotka tiedätkin.

    • sickness

      korkeimmat arvot minulla olivat 150/85 ja siihen jo määrättiin lääkitys, sinulle se olisi pitänyt määrätä jo aikoja sitten!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe