Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Korsu/bunkkeri

Tenkala

Kevät koittaa ja mökkikuume siinä ohessa. Voisiko joku ammattilaiseksi tunteva kertoa vastauksia seuraavaan ongelmaani.
Olen aikeissa rakentaa hiekkarinteeseen korsun. Ulkoseinä materiaaliksi olen ajatellut lämpöeristettyä harkkoa. Seinät tulisivat betonilaatan päälle. Katon päälle ei tule maata. Katto tulee olemaan loiva pulpetti.
Rakennelmaa ei sähköistetä vaan se tulee olemaan piilopirtti tyylinen erämää kämppä, mutta todella piilossa, vain käynti seinä on näkyvillä.

Kysymykseni kuuluu:
- kuinka hoidan kosteuden poiston / tuuletuksen? Korsussa ei tule olemaan jatkuvaa lämmitystä (liesikamina).
- onko järkevää käyttää lisäeristemateriaaleja seinissä (seinän takana ulkona hiekkamaata?
- tuleeko järjestää joitakin erillisiä ventilointeja ulos?
- Vastaako tämä rakennelma-ajatus maakellaria, mutta on lämmitettävissä oleva?

Kaikenlaiset ajatukset ja opit tai lukuvinkit otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen.

8

5199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokuvaankin

      Hauska idea. Jos lämpöeritetystä valuharkosta teet, niin ei taida maksaa vaivaa laittaa lisäeristyksiä seiniin. Patolevy seinään vaan. Tietenkin laatan alle ja kattoon eristykset. Tilasta aitaa tulla niin tiivis, että ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota, että happi ei lopu kesken ja bunkeriin väistämättä kerääntyvää kosteutta pystyy tuulettamaan pihalle. Ilmanvaihtoventtiili kattoon nyt ainakin ja kaminan kohdille tuloilmaputki. Ongelmana tuollaisessa bunkkerissa voi olla se, että siellä on talviaikanakin asteita ja kosteutta. Otolliset olosuhteet homeille. Kannattaa ehkä sijoittaa ainakin talviajoiksi sinne sellaisia kosteudenpoistajia, joita esim. karavaanarit laittavat vaunuihinsa keräämään kosteutta. Hiekkarinteessä tuskin tarvitsee salaojia, mutta eipä sellainen putkenpätkä niin paljoa maksa, etteikö sitä sinne laatan alle voisi laittaa. Radonalueilla on syytä laittaa vielä radonputkisto. Tarviikohan tuo rakennuslupaa? Jonkun toimenpideluvan ainakin?

    • savusauna

      Minulla on mielessä samanlainen idea, mutta savusaunana. Saunaa ei rannan läheisyyteen voi rakentaa kuin erittäin jyrkkään rinteeseen.

      Samantyyppistä rakennetta olen ajatellut. Betoniholvikatto, 3-kertainen bitumikermieristys, kevytsora ja turvekatto.

    • Bunkkeri123

      Itse olen aatellut rakentaa joskus tuonne metsän siimekseen jonkun bunkkerin jota ei päällepäin näy yhtään eli kaivan noin 2 metriä maan syvyyksiin =). eli teen vähän samalla tyylillä kuin korsu.. eli siis oviaukko tulee olemaan juuri ja juuri maan pinnalla mutta kasvustolla peitettynä.. Tukuparruja tulee jne. MUTTA mitä laittaisin seinäkerroksen (ja katon) aineeksi? puu ei vissiin käy kun imee kosteutta ja se on sen jälkeen homeinen läjä jossa ei pysty olemaan.

      Eli siis pinta-ala tulisi olemaan about (korkeus,leveys,pituus) 2m x 4m x 4m

      Apua kaivattaisiin.. ja joskus tuosa voisi tulla "maanalainen minibaari" ;D

    • "Earth bermed house"

      Tekisin rakenteen hieman toisin. Eli tekisin rakennuksen seinät suoraan valuharkoista, eristämättömistä siis. Maanpaineiden takia 200mm tai 300mm harkko, riippuen miten isoa bunkkeria olet tekemässä.

      Maata vasten jääville seinille laittaisin 200mm IsoDrän/Fuktisol eristelevyä - ulkopuolelle siis. Ja toki koko rakennuksen kiertämään tuplasalaojaputket.

      Tuo olisi aika idioottivarma tapa eristää tupa. EPS-harkossa hieman epäilen sitä, että jos patolevy pettää, niin vesi imeytyy siihen harkkoon. Ehkei se läpi asti tule, mutta hyvää se ei pitkällä välillä tee.

      Etuseinä voisi olla sitten kevytrakenteinenkin, lasia paljon kun tarvitset valoa tupaan. Yläpohja on aika se ja sama, jos ei tule maata päälle. Muuten pitäisi tehdä käännetty katto.

      • "Earth bermed house"

        Se piti vielä lisätä, että kosteuden kannalta tuo voi olla hieman haastava ilman että siellä pidetään lämpöjä päällä.

        Kun jätät sen kylmilleen, niin korsusi vastaa lähinnä maakellaria. Ja niissä on kyllä aikalailla 100% kosteus. Mutta maakellarissa se ei paljoa haittaa, kun ei siellä sisällä paljoa mitään lahoavaa pidetä.

        Mutta jos kesämökiksi korsuasi ajattelet, niin siellä on toki sitten kaikenlaista sisustusta, mikä on alttinna homeelle.


    • "Earth bermed house"

      Sen verran pitää vieläkin lisätä (asia muuten kiinnostaa minua paljon), että jos teet korsustasi mökintapaisen, niin sitten se kyllä tipahtaa ulkoilman lämpöön talvella. Maakellari pysyy plussalla vain siksi, että se on käytännössä kauttaaltaan maan alla.

      Eli lisälämpö tarvitsisi jostain. Jos mökkisi on sähkötön, niin sitten vaihtoehdot ovat rajalliset. Mutta toivotonta sekään ei ole.

      http://www.lietso.fi/tuotteet_1800.html

      Tuo ei tokikaan sydäntalvella lämpöä tuota, mutta silloin ilma on aika kuivaa muutenkin, että eikai sillä niin väliä ole.

    • Bunkkeri123

      Hmm.. monta hyvää pointtia. Eli harkoista seinät jne. Ja jonkinlaista pientä lämmistystä ajattelin sinne tehdä ja jotakin kosteuden poistajaa että ne tavarat mitä sinne lykkää ei sitten homehdu.

      Kiitos näistä vinkeistä! =)

    • homeiseskivikasat

      Ootta te tyhymiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe