Tehdäänkö Suomessa lasiaisen samentumien vuoksi vitrektomia leikkauksia samalla periaatteelle, kuin voi lukea englanninkielisiltä keskustelupalstoilta, joissa puhutaan leikkauksesta nimeltä FOV, eli "Floaters only vitrectomy". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä on vitrektomialeikkaus, jossa tähdätään poistamaan lasiainen silmästä samentumien vuoksi ja mahdollisimman vähin silmävaurioin. Noissa leikkauksissahan lopputulos on lähes 100% onnistunut ja potilasta tyydyttävä. Itsellä ei näkökyky ole enää kovin hyä samentumien vuoksi, mutta en ole keksinyt keinoa miten tuollaiseen leikkaukseen suomessa pääsisi. Eikä ole rahaa lähteä ulkomaisille klinikoille.
Lasiaisen samentumat
9
1322
Vastaukset
- lissu
on tehty niitä kolme kertaa. Olen kyllä diabeetikko ja ne leikkaukset on tehty, koska oli lasiaisvuotoja diabeteksesta johtuen. Leikkaukset tehtiin yliopistollisessa sairaalassa.
- floaterrman
Olin silmälääkärissä rutiinitarkastuksessa ja valitin samalla runsaista samentumista. Lääkäri tutki lasiaisen kunnolla ja sanoi, että lasiaiseni on normaali, eikä hän näe mitään kummempia samentumia.
Sanoi, että olen vain oppinut seurailemaan niitä paria pientä hitusta, joita on kaikilla.
-Outoa, sillä silmäni on aivan täynnä massiivisia samentumia. Olen koittanut nyt tuijottaa suoraan eteenpäin ja keskittää katseeni vain yhteen paikkaan, mutta silti samentumat häiritsevät pahoin tarkkaa näköä, kun hyökkivät kokoajan heilumaan näkökenttään.
Asiaa tutkittuani ja kohtalotovereita netin kautta jututettuani olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että minulla on keskiverto samentumista kärsivään nähden erittäin paljon ja häiritseviä samentumia.
En oikein ymmärrä, koska ei viitsisi lääkärinkään ammattitaitoa kyseenalaistaa.
Tuosta tapahtumasta sain kyllä käsityksen, että lääkärit eivät pysty ainakaan tavallisella vastaanotolla näkemään miten samentunut lasiainen todella on.
Sama lääkäri sanoi, että ei ole olemassa MITÄÄN keinoa, jolla samentumia voisi edes yrittää poistaa.
En viitsinyt ruveta väittämään vastaan, koska lekuri oli muutenkin jo hermona. Ihan kuin olisin kertonut ufohavainnoista skepsis ry:n puheenjohtajalle. - pk-k
floaterrman kirjoitti:
Olin silmälääkärissä rutiinitarkastuksessa ja valitin samalla runsaista samentumista. Lääkäri tutki lasiaisen kunnolla ja sanoi, että lasiaiseni on normaali, eikä hän näe mitään kummempia samentumia.
Sanoi, että olen vain oppinut seurailemaan niitä paria pientä hitusta, joita on kaikilla.
-Outoa, sillä silmäni on aivan täynnä massiivisia samentumia. Olen koittanut nyt tuijottaa suoraan eteenpäin ja keskittää katseeni vain yhteen paikkaan, mutta silti samentumat häiritsevät pahoin tarkkaa näköä, kun hyökkivät kokoajan heilumaan näkökenttään.
Asiaa tutkittuani ja kohtalotovereita netin kautta jututettuani olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että minulla on keskiverto samentumista kärsivään nähden erittäin paljon ja häiritseviä samentumia.
En oikein ymmärrä, koska ei viitsisi lääkärinkään ammattitaitoa kyseenalaistaa.
Tuosta tapahtumasta sain kyllä käsityksen, että lääkärit eivät pysty ainakaan tavallisella vastaanotolla näkemään miten samentunut lasiainen todella on.
Sama lääkäri sanoi, että ei ole olemassa MITÄÄN keinoa, jolla samentumia voisi edes yrittää poistaa.
En viitsinyt ruveta väittämään vastaan, koska lekuri oli muutenkin jo hermona. Ihan kuin olisin kertonut ufohavainnoista skepsis ry:n puheenjohtajalle.Mulla on molemmat silmät täynnä samentumia,ja minä ihmettelen myös tätä lääkärien asaennetta tähän ongelmaan.Ne jotka näitten samentumien kanssa joutuu elämään tietää varmasti kuinka epämiellyttävää se on.Olen käynyt useilla lääkäreillä,ja todennut,että se on aivan turhaa.Mitään apua ei saa.Paras lääke on pitää tosi tummia aurinkolaseja.Täytyy vain toivoa että hermot kestää,helppoa tämä ei oo.
- TO242
pk-k kirjoitti:
Mulla on molemmat silmät täynnä samentumia,ja minä ihmettelen myös tätä lääkärien asaennetta tähän ongelmaan.Ne jotka näitten samentumien kanssa joutuu elämään tietää varmasti kuinka epämiellyttävää se on.Olen käynyt useilla lääkäreillä,ja todennut,että se on aivan turhaa.Mitään apua ei saa.Paras lääke on pitää tosi tummia aurinkolaseja.Täytyy vain toivoa että hermot kestää,helppoa tämä ei oo.
Samentumia on täälläkin. Osa niistä heiluu suunnilleen samalla paikalla koko ajan, suurin osa tulee ja menee miten sattuu. Joinakin päivinä rasittaa enemmän kuin toisina. Kirkkaalla säällä etenkin on viheliäistä, mutta kuten joku jo mainitsi, tummat aurinkolasit auttavat.
Kysyin viimeksi silmälääkäriltäni että näkeekö hän silmissäni olevat samentumat kuten minäkin. Vastaus oli että jotkin paksummat samentumat hän pystyy näkemään mutta ei kaikkia. Eli ehkäpä tämä on osasyy siihen että silmälääkärit ei aina ota meitä samentumallisia vakavasti...
Vitrektomia kuulemma ei ole sekään ihan riskitön operaatio, mutta mikäpä silmäleikkaus nyt olisi. - Floaterman
TO242 kirjoitti:
Samentumia on täälläkin. Osa niistä heiluu suunnilleen samalla paikalla koko ajan, suurin osa tulee ja menee miten sattuu. Joinakin päivinä rasittaa enemmän kuin toisina. Kirkkaalla säällä etenkin on viheliäistä, mutta kuten joku jo mainitsi, tummat aurinkolasit auttavat.
Kysyin viimeksi silmälääkäriltäni että näkeekö hän silmissäni olevat samentumat kuten minäkin. Vastaus oli että jotkin paksummat samentumat hän pystyy näkemään mutta ei kaikkia. Eli ehkäpä tämä on osasyy siihen että silmälääkärit ei aina ota meitä samentumallisia vakavasti...
Vitrektomia kuulemma ei ole sekään ihan riskitön operaatio, mutta mikäpä silmäleikkaus nyt olisi.Löysin tällaisen:
http://eyefloatersinfo.proboards3.com/index.cgi?board=vitrec - Kiemurasilmä
Floaterman kirjoitti:
Löysin tällaisen:
http://eyefloatersinfo.proboards3.com/index.cgi?board=vitrecKunpa joku lääkäri kommentoisi noita engl. sivuja. Hyvä jos noita termejä ymmärtää edes suomeksi. Netistä löytyi että tää samentumaongelma on nimeltään lasiaiskalvon irtauma, joka on normaalia, mutta voi kehittyä vakavaksikin. Mä kävin pari vuotta sitten kahdella eri lääkärillä, koska silmässäni on ajelehtiva roska. Ne kurkistelivat silmäni sisään pitkään ja hartaasti, mutta mitään ei löytynyt. Myöskään lasiaiskalvon irtaumasta ne ei mulle sanoneet mitään. Eivät kai tunteneet asiaa.
Luulen että lääkärien omituiseen reagointiin on syynä se, että alan asiantuntijoina heidän pitäisi tietää mistä on kyse, mutta koska noita samentumia ei näy heidän vehkeillään, he luulevat että vika on heidän omassa ammattitaidossaan, eli varmasti hämmentävä tilanne heillekin.
Onko kellään nuo samentumat kadonneet itsekseen vai vain huonontuneet? Mulla on ollut tuo roska jo pitkään ja viime aikoina on ilmaantunut myös kiemuroita ja pisaroita. Mä en tiedä pitäisikö mennä uudelleen lääkäriin vai ei, kun pari vuotta sitten lääkäri sanoi, ettei kannata hötkyillä. Mulla tosin vain tuo yksi roska haittaa lukemista, muuta ongelmaa ei ole - vielä. - todettiin 5.3.2007
Kiemurasilmä kirjoitti:
Kunpa joku lääkäri kommentoisi noita engl. sivuja. Hyvä jos noita termejä ymmärtää edes suomeksi. Netistä löytyi että tää samentumaongelma on nimeltään lasiaiskalvon irtauma, joka on normaalia, mutta voi kehittyä vakavaksikin. Mä kävin pari vuotta sitten kahdella eri lääkärillä, koska silmässäni on ajelehtiva roska. Ne kurkistelivat silmäni sisään pitkään ja hartaasti, mutta mitään ei löytynyt. Myöskään lasiaiskalvon irtaumasta ne ei mulle sanoneet mitään. Eivät kai tunteneet asiaa.
Luulen että lääkärien omituiseen reagointiin on syynä se, että alan asiantuntijoina heidän pitäisi tietää mistä on kyse, mutta koska noita samentumia ei näy heidän vehkeillään, he luulevat että vika on heidän omassa ammattitaidossaan, eli varmasti hämmentävä tilanne heillekin.
Onko kellään nuo samentumat kadonneet itsekseen vai vain huonontuneet? Mulla on ollut tuo roska jo pitkään ja viime aikoina on ilmaantunut myös kiemuroita ja pisaroita. Mä en tiedä pitäisikö mennä uudelleen lääkäriin vai ei, kun pari vuotta sitten lääkäri sanoi, ettei kannata hötkyillä. Mulla tosin vain tuo yksi roska haittaa lukemista, muuta ongelmaa ei ole - vielä.Silmääni ( oikea) tuli voimakkaita valon välähdykiä ja ne muuttuivat salamonniksi, levossa ja nukkuessa ei näkynyt. Menin terv,kesk päivystykseen, josta minut lähtettiin Kesk.Sair, silmäpolille, Silmälääkäri tarkasti huolellisesti simäni ja kertoi että kyseessä on ikään kuuluva lasiaisen irtauma, mutta se voi olla myös vaarallinen jos irtautuessaan vetää verkkokalvoa ja tekee siihen reikiä. Silmät on tutkittava uudelleen n. 1 kk kuluttua, ettei verkkokalvoon ole tullut reikää.
Nyt siitä on viikko kulunut ja nyt silmässäni on noita samentumia ja kirkkaassa valossa haittaa tosi kovaa - melkein hermostuttaa. On varottava äkillisiä ponnnisteluja ja kantamista. Ikäni on 60 v. joten ikään kuuluva asia on kyseessä, muttei silti välinpitämätön voi olla. Silmälääkäri on tilattu jo. Jos silmään tulee n.s. nokipilkkuja on mentävä heti silmäpolille, ne voi olla "veri"piskoja verkkokalvon irtoamisesta ja se on vaarallinen voi jopa sokeuttaa iäksi.
- samentumat
onko ne lasiaisessa vai mykiössä? Näyttöä (vaaleaa aluetta) katsoessani ilman laseja (vähän plussaa) näkyy kellertäviä läikkiä. Kun katson laseilla, ne melkein häipyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511