Migreeni ja verenpaine?

Päähajoaa

Mulla on ollut vuosien mittaan silloin tällöin migreeniä, nyt on ollut kolme päivää vasemmalla puolella vihlova ja jyskyttävä kova pääkipu. Silmissä valot tanssivat ja pahoinvointikin on välillä voimakasta.

Migreeniä mielestäni.

Mulla on välillä alapaine sadan luokkaa, nytkin on kun eilen mittasin sen. Päässä on puristava tunne kivun lisäksi ja posket punoittaa.

Johtuuko migreeni verenpaineesta vai verenpaine migreenistä?

Särkylääkkeet ei auta. Täsmälääkettä ei ole.

Kerran mulle annettiin sairaalassa olkapäähän migreenipiikki joka pahensi pääkipua ja ennen kaikkea painetta päässä niin että tuskaisena pitelin päätäni monta tuntia. Pää kuvattiin ja otettiin selkäydinpunktio, ei vikaa.

Kauanko tätä oloa kannattaa katsella ennen kuin lähtee lääkäriin? Töissä olen ollut mutta vaikeaa se on välillä.

9

12862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että sinulla on migreeniä

      ollenkaan? Onko se tutkittu?
      Ehkäpä onkin pelkkää korkeaa ja vaihtelevaa verenpainetta, kuten minulla oli. Käydessäni mittauttamassa verenpaine oli aina rajamailla, eikä lääkitystä mukamas tarvittu.

      Varsinkin kuukautisten aikana ja ennen niitä minulla oli niin kova päänsärky ja huimaus, että kaatuilin ja oksensin.
      Vasta kun hankin kotiin verenpainemittarin, huomasin, että aina kovissa särkykohtauksissa verenpainelukemat olivat tähtitieteellisissä korkeuksissa.

      Siihen loppui minun migreenini. Menin lääkäriin ja kerroin tilanteen.

      Verenpainelääkitys on ollut jatkuvana jo yli 30 vuotta ja pitää verenpaineen kurissa suurin piirtein, mutta vieläkin toisiaan stressi nostaa sitä lääkityksestä huolimatta. Tällöin otan ½ - 1:n Sirdalud-tabletin, joka on tarkoitettu lihasjännitykseen, mutta rentouttaa ja väsyttää, niin että seuraavana aamuna olen kunnossa.

      Mene heti lääkäriin ja pyydä verenpainelääkitys vaikka kokeeksi tai, jos ei sitä anneta heti, niin ainakin seuranta siihen.

      • Päähajoaa

        Lämmin kiitos sinulle vastauksestasi!

        Verenpainetta tosiaan nostaa stressi ainakin. Mulla on toisinaan yläpainekin koholla mutta alapaine huomattavasti useammin.

        Hassua, olen ihan viime vuosiin asti ollut sellainen jolla on ollut aina hyvin ALHAINEN verenpaine... nyt on sitten se seikka muuttunut.

        Ikäähän mulla on muutama vuosi päälle 30.

        Varmaan hormonaaliset seikat vaikuttavat myös.

        Valittettavasti mulla ei ole mahdollisuuksia kuin työpaikkalääkäriin ja hän on tosi surkea. Nimittää lähes suoraan luulosairaaksi kun jotain vaivaa menee kertomaan ja apua hakemaan. :(

        Seurailen nyt sitten verenpainetta, saan välillä mittarin lainaksi.


    • Vernepaineesta

      Migreeniä sairastavilla on verenpaine yleensä matala. Auraoireiden alkaessa verenpaine on matala ja huimaa/väsyttää, mutta migreenisäryn alkaessa verenpaine muttuu korkeaksi. Jännittäessä verenpaine tietysti vaihtelee ja voi olla migreenikollakin korkea. Migreeni on hankala erottaa korkeasta verenpaineesta, mikä aiheuttaa myös päänsärkyä. Jos verenpaine on jatkuvasti korkea ja päänsärkyä on, niin korkea verenpainehan se on. Migreeni aiheuttaa myös lisäoireina toimintakyvyttömyyttä, kömpelyyttä sekä ruokahaluttomuutta, jos kohtaus on päällä.

      • korkea verenpaine + migreeni

        Ja toki poikkeukset vahvistavat säännön.
        Minulla oli lapsena ja nuorena basilaarimigreeniä ja normaalia auramigreeniäkin. Verenpaine on ollut nuoresta asti "seurannassa". Nyt neljänkympin kynnyksellä se nousi kohisten ja pääsin lääkitykselle.

        Basilaarikohtauksen aikanakin paineeni oli 170/95, mitä lie sitten "normaali" paineeni olisikaan. Tämä siis ihan muutama viikko sitten, kun sain niin pahan basilaarikohtauksen, että minut vietiin sairaalaan muiden aivo-oireiden eliminoimiseksi. Migreeniähän se oli.

        Seuraavalla viikolla mitattiin ihan muussa yhteydessä verenpaine ja sehän oli kuumeisellä ihmisellä 180/120. Mutta, verenpainetta nostavia tekijöitä oli aika monta:
        -2 viikkoa jatkunut kuumeinen flunssa
        - kuukautissärky, joka vaati runsaan ibuprofeenin käytön
        - Duact, jota määrättiin tukkoisuuteen ja korvien soimiseen
        - poskiontelotulehdus
        - kolajuomat, kun valvottujen öiden jälkeen ei meinannut pysyä hereillä töissä

        Minulla on sekä migreenipäänsärkyä, että tension-särkyä että verenpainepäänsärkyä. Näiden kolmen säryn erottaminen toisistaan on joskus vaikeaa, toisinaan hyvinkin helppoa. Joskus on kahta yhtäaikaa. Tosin mitä enemmän niskani ovat jumissa, sitä korkeampi on verenpaineeni. Kumpi aiheuttaa kumpaa:-)


    • nenäkäs

      Itselläni oli kohtauksia 30v-45v kaksi kertaa kuukaudessa ja lopulta niin pahoja että pään- särky vain yltyi kun oksensin . Aikaisemmin se oksentaen meni ohi . 45v minulla todettiin verenpaine tauti ja sen lääke on vähentänyt kohtauksi 2/ vuosi ( olen jo yli 60v ja mies kun tämä taitaa olla enemmän naisten vaiva?). Olen kuullut että joku olisi saanut avun Seleenistä ja E-vitamiinistä ? Olisiko kellään kokemuksia siitä??

      • sen seleenin kanssa

        seleeni nimittäin liian vähäisenä tai liian suurina annoksina on yksi syys yöpään eli normaali keskitie on siinäkin hyvä liian vähäinen saanti aiheuttaa syöpää samoin liiiallinen saanti. Joskus itse kokeilin riboflaviinia ja mangnesiumia että ascorbiinihappoa eli c vitamiinia. Nyt reilun kk ollut verenpainelääkitys yleensä normaaliakin alempana mutta stresssi tietysti tekee sitä samoin kun ei ole itsestään huolta pitänyt. Jotenkin tuntuu kun on basillaari ja vaikka mitä migreeneitä diagnosoitu että ei kestä ja että nyt kun atacang 8mg aloitettu ja ollut tuon ajan on huimaus lisääntyny ja kohtaukset voimistuneet ja tihentyneet.Painokin on laskenut ja lihavilla ihmisillähän on estrogeenia enemmän ja aina on minulla painon vaihteluun liittyynyt migreeneitä ja sen tihentymistä että voimistumista kun jo muutenkin hormonaalisesta migreenistä kärsin.Eli mikä lie en jaksa miettiäkään ennen kuukautisia huimaa ja nyt vielä enemmän tuon lääkityksen jälkee paineet ovat nyt kyllä tasoittuneet. Kyllä saisivat keksiä pois koko taudin en yhtään tykkää olla vajaakuntoinen ja selitellä muille tai pelätä matkustelemisia ym..kyllä migreeni tekee todella hankalaa ihmisen elämästä ja sairaudet muutenkin.


    • saatta-vat

      Kyllä voivat heitellä.

    • Oisko yhteys?

      Hei !

      Otin viime apteekkikäynnillä verenpainelääkkeen edullisemman rinnakkaislääkkeen kun sellaista 1. kerran esitettiin ja olen sen käytön aikana kärsinyt tiuhempaan migreenikohtauksista.Kokemuksia kellään tästä?

    • volkut pois

      kohta tulee migreeni, kun kappAhl-mainos vilkkuu tuossa vieressä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe