Ostin Madeiralta Päivänsini siemeniä.Milloin olisi hyvä aloittaa niiden kasvattaminen.Eli laitanko ne pieniin purkkeihin?Monta siementä yhteen purkkiin?
En ole koskaan istuttanut mitään, siksi kysynkin.
Kiitos
PÄIVÄNSINI
11
7974
Vastaukset
- kannata
kylvää, ne itävät ihan muutamassa päivässä. Mä laitan joskus huhtikuun lopulla muutaman purkillisen, pari kolme siementä yhteen ruukkuun. Ne ehtivät näinkin kasvaa melkomoiseksi sotkuvyyhdeksi, ennenkuin voi ulos istuttaa.
Kerran kokeilin kasvattaa sisäkasvina ja laitoin vähän aikaisemmin itämään. Ennenkuin kevät kunnolla koitti, ne olivat ihan täynnä punkkeja.- jo yli
kymmensenttisiä. Ja suurinpiirtein samoihin aikoihin joka vuonna olen niitä kylvänyt. Ensin pidän ne sisä kukkana ja yleensä juhnnukseksi vien vasta ulos, kun alkaa olla eteeläikkunoilla liian kuumaa ja turhan kova homma kastelusta.
Ehtivät kukkia jo kivan aikaa ennen juhannusta sisällä. kierran pajusta keveyen tuen niille leveähköön kukkaruukkuun.Viisi-seitsämän siementä kylvän yhteen purkkiin.
On kaunis ja vanhanaikainen kukka, ja helppohoitoinen, ei ole koskaan epäonnistunut kasvatuksessa.
Mä pidän päivänsinin siemeniä yön yli vesilasissa ennen kylvämistä, mutta en kyllä vielä kylväisi niitä ( ehkä huhtikuussa, koska kasvavat aika nopeasti).
- maahan vaan
nehän voi keväällä kylvää suoraan maahan,mitä niitä suotta esikasvattaa,kun ehtivät muutenkin.
- ne myöhemminkin
kylvää, mutta itse tykkään niistä ikkunalla. Niin tehtiin kotonakin aina, kohta 50 vuotta aikaa.
Kannattaa kokeilla vaikka yhdellä kukkaruukulla aikaista kylvöä. Laittaa loput sitten vasta kesäkukiksi myöhemmmin.
Tänä vuonnakin kun on ollut näin hienoja auringonpaisteita ovat todella tirtevän ja vahvan oloisia taimia.
- on jo ainakin
20senttisiä. Kiertävät jo kivasti tukia. Kohta alan odotella nuppuja.
- vasta laitan
Olenko myöhässä Päivänsini siemenien kanssa?
Tänään vasta siemenet multaan laita.
Katsotaan mitä niistä tulee? - jo etusormen pituisia
vasta laitan kirjoitti:
Olenko myöhässä Päivänsini siemenien kanssa?
Tänään vasta siemenet multaan laita.
Katsotaan mitä niistä tulee?Meneeköhön mun eka Päivänsini kokeilu ihan pipariksi...
Ikkunalaudalla ovat jo sormen pituisia.
Nyt jos kasvaa liikaa sisällä otanko jo ison ruukun ja laitan ne siihen?
Kuinka pitkäksi ne saa kasvaa pienissä turveruukuissa.. niin ja otetaanko se turve ruukku pois kun multaan istutetaan? Kiitos jo joku viitsii vastata eka kertalaiselle - poisteta
jo etusormen pituisia kirjoitti:
Meneeköhön mun eka Päivänsini kokeilu ihan pipariksi...
Ikkunalaudalla ovat jo sormen pituisia.
Nyt jos kasvaa liikaa sisällä otanko jo ison ruukun ja laitan ne siihen?
Kuinka pitkäksi ne saa kasvaa pienissä turveruukuissa.. niin ja otetaanko se turve ruukku pois kun multaan istutetaan? Kiitos jo joku viitsii vastata eka kertalaiselleHei!
Itse kylvin päivänsinen ja elämänlangan vasta viime maanantaina ja kaikki siemenet yhdestä pussista samaan Levi-rasiaan. Erottelen ne sitten viikon parin päästä suoraan parvekelaatikoihin, jos eivät ala jo aikaisemmin kovin rehottamaan. Itäneitä näytti jo olevan kovasti (parissa päivässä). Täällä Lapissa kun ei saa kukkia ulos ennen kesäkuun puoltaväliä, niin ei ole niin kiire kylvöjen kanssakaan. Ainakin minulla kun loppu tuo tila, jos kovin aikaisin laittaa kasvamaan.
Turveruukkuja ei tarvitse ottaa pois, mutta täytä ne kokonaan mullalla istutusvaiheessa muuten se kuivattaa juuria. Yläreuna ei saa jäädä mullan yläpuolelle. Juuret kasvavat ruukun läpi.
Onnistumisen iloa kaikille köynnyksien kanssa ja runsasta kukkapaljoutta! - kyselevä
poisteta kirjoitti:
Hei!
Itse kylvin päivänsinen ja elämänlangan vasta viime maanantaina ja kaikki siemenet yhdestä pussista samaan Levi-rasiaan. Erottelen ne sitten viikon parin päästä suoraan parvekelaatikoihin, jos eivät ala jo aikaisemmin kovin rehottamaan. Itäneitä näytti jo olevan kovasti (parissa päivässä). Täällä Lapissa kun ei saa kukkia ulos ennen kesäkuun puoltaväliä, niin ei ole niin kiire kylvöjen kanssakaan. Ainakin minulla kun loppu tuo tila, jos kovin aikaisin laittaa kasvamaan.
Turveruukkuja ei tarvitse ottaa pois, mutta täytä ne kokonaan mullalla istutusvaiheessa muuten se kuivattaa juuria. Yläreuna ei saa jäädä mullan yläpuolelle. Juuret kasvavat ruukun läpi.
Onnistumisen iloa kaikille köynnyksien kanssa ja runsasta kukkapaljoutta!Sopisiko tuo päivänsini kenties kanariankrassin kanssa samaan laatikkoon ja säleikköön?
- Anonyymi
Mielellään yksi siemen purkkiin tai voit laittaa enemmän mutta kouli ennenkuin kasvavat isommaksi. Eli yksi taimi ruukkuun. Ja kun kesällä kukkii ja kun on kukkinut kannattaa ottaa siemenet talteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379