Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

PÄIVÄNSINI

KOSKA MULTAAN

Ostin Madeiralta Päivänsini siemeniä.Milloin olisi hyvä aloittaa niiden kasvattaminen.Eli laitanko ne pieniin purkkeihin?Monta siementä yhteen purkkiin?
En ole koskaan istuttanut mitään, siksi kysynkin.
Kiitos

11

7460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannata

      kylvää, ne itävät ihan muutamassa päivässä. Mä laitan joskus huhtikuun lopulla muutaman purkillisen, pari kolme siementä yhteen ruukkuun. Ne ehtivät näinkin kasvaa melkomoiseksi sotkuvyyhdeksi, ennenkuin voi ulos istuttaa.

      Kerran kokeilin kasvattaa sisäkasvina ja laitoin vähän aikaisemmin itämään. Ennenkuin kevät kunnolla koitti, ne olivat ihan täynnä punkkeja.

      • jo yli

        kymmensenttisiä. Ja suurinpiirtein samoihin aikoihin joka vuonna olen niitä kylvänyt. Ensin pidän ne sisä kukkana ja yleensä juhnnukseksi vien vasta ulos, kun alkaa olla eteeläikkunoilla liian kuumaa ja turhan kova homma kastelusta.
        Ehtivät kukkia jo kivan aikaa ennen juhannusta sisällä. kierran pajusta keveyen tuen niille leveähköön kukkaruukkuun.Viisi-seitsämän siementä kylvän yhteen purkkiin.
        On kaunis ja vanhanaikainen kukka, ja helppohoitoinen, ei ole koskaan epäonnistunut kasvatuksessa.


    • ******

      Mä pidän päivänsinin siemeniä yön yli vesilasissa ennen kylvämistä, mutta en kyllä vielä kylväisi niitä ( ehkä huhtikuussa, koska kasvavat aika nopeasti).

      • maahan vaan

        nehän voi keväällä kylvää suoraan maahan,mitä niitä suotta esikasvattaa,kun ehtivät muutenkin.


      • ne myöhemminkin

        kylvää, mutta itse tykkään niistä ikkunalla. Niin tehtiin kotonakin aina, kohta 50 vuotta aikaa.
        Kannattaa kokeilla vaikka yhdellä kukkaruukulla aikaista kylvöä. Laittaa loput sitten vasta kesäkukiksi myöhemmmin.
        Tänä vuonnakin kun on ollut näin hienoja auringonpaisteita ovat todella tirtevän ja vahvan oloisia taimia.


    • on jo ainakin

      20senttisiä. Kiertävät jo kivasti tukia. Kohta alan odotella nuppuja.

      • vasta laitan

        Olenko myöhässä Päivänsini siemenien kanssa?
        Tänään vasta siemenet multaan laita.
        Katsotaan mitä niistä tulee?


      • jo etusormen pituisia
        vasta laitan kirjoitti:

        Olenko myöhässä Päivänsini siemenien kanssa?
        Tänään vasta siemenet multaan laita.
        Katsotaan mitä niistä tulee?

        Meneeköhön mun eka Päivänsini kokeilu ihan pipariksi...
        Ikkunalaudalla ovat jo sormen pituisia.
        Nyt jos kasvaa liikaa sisällä otanko jo ison ruukun ja laitan ne siihen?
        Kuinka pitkäksi ne saa kasvaa pienissä turveruukuissa.. niin ja otetaanko se turve ruukku pois kun multaan istutetaan? Kiitos jo joku viitsii vastata eka kertalaiselle


      • poisteta
        jo etusormen pituisia kirjoitti:

        Meneeköhön mun eka Päivänsini kokeilu ihan pipariksi...
        Ikkunalaudalla ovat jo sormen pituisia.
        Nyt jos kasvaa liikaa sisällä otanko jo ison ruukun ja laitan ne siihen?
        Kuinka pitkäksi ne saa kasvaa pienissä turveruukuissa.. niin ja otetaanko se turve ruukku pois kun multaan istutetaan? Kiitos jo joku viitsii vastata eka kertalaiselle

        Hei!

        Itse kylvin päivänsinen ja elämänlangan vasta viime maanantaina ja kaikki siemenet yhdestä pussista samaan Levi-rasiaan. Erottelen ne sitten viikon parin päästä suoraan parvekelaatikoihin, jos eivät ala jo aikaisemmin kovin rehottamaan. Itäneitä näytti jo olevan kovasti (parissa päivässä). Täällä Lapissa kun ei saa kukkia ulos ennen kesäkuun puoltaväliä, niin ei ole niin kiire kylvöjen kanssakaan. Ainakin minulla kun loppu tuo tila, jos kovin aikaisin laittaa kasvamaan.

        Turveruukkuja ei tarvitse ottaa pois, mutta täytä ne kokonaan mullalla istutusvaiheessa muuten se kuivattaa juuria. Yläreuna ei saa jäädä mullan yläpuolelle. Juuret kasvavat ruukun läpi.

        Onnistumisen iloa kaikille köynnyksien kanssa ja runsasta kukkapaljoutta!


      • kyselevä
        poisteta kirjoitti:

        Hei!

        Itse kylvin päivänsinen ja elämänlangan vasta viime maanantaina ja kaikki siemenet yhdestä pussista samaan Levi-rasiaan. Erottelen ne sitten viikon parin päästä suoraan parvekelaatikoihin, jos eivät ala jo aikaisemmin kovin rehottamaan. Itäneitä näytti jo olevan kovasti (parissa päivässä). Täällä Lapissa kun ei saa kukkia ulos ennen kesäkuun puoltaväliä, niin ei ole niin kiire kylvöjen kanssakaan. Ainakin minulla kun loppu tuo tila, jos kovin aikaisin laittaa kasvamaan.

        Turveruukkuja ei tarvitse ottaa pois, mutta täytä ne kokonaan mullalla istutusvaiheessa muuten se kuivattaa juuria. Yläreuna ei saa jäädä mullan yläpuolelle. Juuret kasvavat ruukun läpi.

        Onnistumisen iloa kaikille köynnyksien kanssa ja runsasta kukkapaljoutta!

        Sopisiko tuo päivänsini kenties kanariankrassin kanssa samaan laatikkoon ja säleikköön?


    • Anonyymi

      Mielellään yksi siemen purkkiin tai voit laittaa enemmän mutta kouli ennenkuin kasvavat isommaksi. Eli yksi taimi ruukkuun. Ja kun kesällä kukkii ja kun on kukkinut kannattaa ottaa siemenet talteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe