Kenellä olisi kokemuksia itsetehdystä toimivasta biokompostista? Mistä materiaalista olet tehnyt? Miten ilmanvaihto toteutetaan salaojaputkellako? Olisiko järkevää vuorata esim. styroksilla talvi pakkasia varten, jotta toimisi myös talvella. Haluaisin kierrättää omakotitalossa ruuantähteet kasvimaalle, Harrastukseni on alussa eikä ajatuksena ole ostaa kallista kompostoria. ideoita
tee itse
3
847
Vastaukset
- oimii talvella
Tein ylijääneistä uretaanilevyistä.Seinämänpaksuus on 300 mm eikä talvella jäädy kun laittaa maahan ympärille 50 mm levyt.Styrox on huomnoa kun siinä ei ole umpisoluakennetta ja silloin se imee kosteutta.Sisäpuolen vuorasin sokkelilevyllä ja ulkopuolelle laitoin minkkiverkon.Kokemus opetti.Kun kompostini oli käytössä 2 viikkoa niin jostakin oli tullut rotta ja söi seinään reiän ja teki pennut kompostiin.Kompostoin nepennut ja laitoin minkkiverkon myös seiniin ulkopuolelle.Pohjassa oli jo ennestään.Vanerin laitoin ulkopuolelle.Tilavuus ei tarvitse olla iso koska se toimii talvellakin.Niin,kansi tarvitsee olla myös paksu ja huulloksella rakennettu.
- sama
Uretaanilevyt voit liimata pullouretaanilla kiinni samoin kannen levyt.
- kierrätys kunniaan
Minä tein vanhoista ikkunanpokista ( kaksi ruutuinen)ladoin 5 kerrosta päällekäin pohjalle laitoin tiiliä ja ilmastoinniksi salaoja-putken .sisäpuolivuorattu muovilla jottei kosteus lahota puuta, kantena vesivaneri ja pohjalla lisäksi minkkiverkkoa ettei rotat mene..Ei ole eristetty mutta jostain kumman syystä ei jäätynyt talvella. lapioin vain runsaasti lunta seinämille ( silloinkun sitä oli).Toki järkevämpää olisi eristää esm uretaanilevyllä mutta silloin kun sai n idean sitä ei ollut varaa ostaa... minulla komposti ei sijaitse varjossa vaan aurinkoisessa paikassa. Jätettä tulee 6 henkiseltä perheeltä aikapaljon joten ehkäpä siinä syy miksi ei jäätynyt . en talvenaikana sitä möyhinyt vasta maaliskuussa jolloin pohjalla oli jo todella hyvin kompostoitunutta jätettä. kuivikkeena käytän haravointi jätettä jota keräään syksyllä pusseihin.Kompostini on toiminut mainioisti nyt 3 vuotta sen on kaksi lokeroinen toisessa säilytän kuivikkeet ja toisessa jätteet. loppukompostoin kehikossa( pitää olla jo hyvin palanut) kompostin olen tyhjentänyt aina keväisin ja syksyisin , maalishuhtikuussa ja elo-syyskuussa. onnena kompostoinnille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinkahan paljon taas itken tulevina öinä
meitä ja sitä, miten kaikki meni. Miten rikki se repi sydäntä ja jäljelle jäi pysyvä suru. En vain pääse siitä, ei hetke727702Kitaristi Esa Pulliainen laihtunut
Tietääkö kukaan minkä takia Esa Pulliainen on laihtunut lyhyessä ajassa ainakin 60 kiloa. Esa Pulliainen laihtunut 😳993723- 323490
Pienimäki ei anna haastatteluja
medialle Ähtärin kunnan velka sotkuista, kertovat luotettavat lähteet.152945- 172463
En tiedä mitä ajatella
Petaatko perjantaille jotain. Ei meidän kannata minun sydän on viety. Se joka sen vei ei ole mieheni, etkä se ole sinä.331377Hyviä vinkkejä täällä
Eli kaivattua vain kädestä kiinni ja jos vastustelee niin sanoo, että hei beibi beibi nyt mennään vaan. Näin he elivät e151285- 601277
Voisiko olla niin että olette kumpikin palstalla
Kaipaamansa toisianne, kenties rakastuneitakin toisiinne, mutta jostain syystä ette uskalla irl antaa palaa tämän asian931268- 541119