Blue1 pettää (aina?)

Junttimatkaaja hämeestä

Lensin perheineni kesällä Blue1:lla Englantiin. Ostin liput mailipisteillä, joita kertyy vuosittain reippaasti. Buukkasin paluulle businesluokan paikat, koska tiesin ettei lennoilla saa mitään kunnollista syödäkseen, edes ostamalla. Blue1:lla oli hieno nettisovellus, sai oikein varata paikat ja kaikki, tietenkin koneen etuosasta.

Ongelmat alkoivat, kun huomautin minulle ruokaa&juomaa kauppaavalle lentoemolle, että kun meillä on businesluokan liput, pitäisi kait siihen kuulua jotain purtavaa & juomaa tällä pitkällä matkalla. Siitä alkoi hirmuinen haukkuminen ja syyttely - jos meillä on businessluokan liput, meidän pitää varmistua siitä, että lippujemme kannassa lukee Business, eivät he voi tietää ketkä ovat businessluokan lipuilla.

Haukut saimme kolme kertaa, ilmeisesti taskalaiselta lentoemolta joka ei osannut kunnolla englantia. Lapsemme pelästyivät pahemman kerran. Henkilökunta piti huolen, ettemme saaneet MITÄÄN ruokaa emmekä juomaan ensimmäiseen 1,5 tuntiin lähdön jälkeen. Onneksi oli omat vesipullot repussa. Nykyisin kun ei saa turvatarkistuksesta viedä vettäkään läpi - olkaapa varuillanne!

Tein reklamaation, johon vastattiin heti 4 KUUKAUDEN kuluttua. Saimme tilalle koko perheen vapaalipun edestakaiselle Blue1 lennolle.

Nyt tuli aika käyttää ko. vapaalippu, ennenkuin menee vanhaksi. Sovin pohjoisessa asuvien ystävieni kanssa päivät ja varasin hotellit. Tarkistin netistä että lennoille Kittilään on vapaita turistiluokan paikkoja. Sitten soitin vapaalipussa mainittuun numeroon. Siellä kerrottiin, että juuri tälle lennolle vapaalippu ei käy, koska kyseessä on jokin internetvarauslento. Vapaalipussa ei ollut tällaisesta rajoituksesta mainintaa, mutta sillä ei kait sitten ole mitään väliä, kehoitivat soittamaan asiakaspalautteeseen. (Soitin sinne, ja puhuin hetken ilmeisimmin Virossa sijaitsevan CallCenterin Virolaisen tytön kanssa, jolla ei ollut muuta valtuutusta kuin kuunnella asiakasta.. tuli muuten merkillinen, kafkamainen fiilis..)

Nyt tilannehan lienee se, että on ajan hukkaa valittaa asiasta Blue1:lle. Blue1 oli aluksi mukava yhtiö, uudet koneet, innostunut henkilökunta ja ystävällinen palvelu. Lensin paljon ja mielikseni Köpiksen väliä heidän koneellaan. Nyt lienee työtahti kiihtynyt, kulukuri vedetty tiukalle ja porukan pinna kireellä. Sääliksi käy.

Jos matkustatte omilla rahoillanne olkaa varuillanne ja varatkaa omia ruokianne & juomianne mukaan. Lennolla myytävät paremmat ruuat menevät huonosti kaupaksi, joten niitä pitäisi säilyttää kauan, ja kylmässä. Siitä seuraa että annokset ovat JÄÄSSÄ. (Kuuntelin pari päivää sitten Zurichin lennolla kun henkilökunta keräsi myymiään jäisiä salaatteja pois, ja kuuluvalla äänellä ruotsiksi valittivat että asiakas taitaa vain olla nirso, eihän annos ollut edes umpijäässä). Muistakaa Suomalaiset juntit, Bätte folk tietää kyllä..

Kultakorttilaisena tankkaan (jos ehdin) laungessa ja otan pari hedelmää taskuun, satunnaista matkaajaa käy sääliksi. Koettakaa muistaa paikkanne, siellä takana moottorin vieressä antiikkisessa MD suihkarissa. Muistakaa myös, että paikka ei saa vaihtaa pois moottorin läheltä vaikka tilaa olisi, koneen trimmi menee pieleen. (Tosin, useilla lennoilla samanlaisella koneella ei ole istumapaikkoja ja paikat saa valita vapaasti, ettei vain olisi kyseessä "asiakaspalvelun" vaatima paikkajako...)

Pikanttina yksityiskohtana vielä tapa kuuluttaa mitä eri luokissa tarjoillaan, ymmärrättehän karjaluokan asiakkaat, ymmärtäkää seuraavalle lennolle käyttää (työnantajanne) rahaa jotta saatte ilmaisen kumiankka-annoksen ja minipullon halpaa punkkua.

Helpotti enemmän kuin virolaiseen CallCenteriin soitto. Kiitos että luit purkaukseni :)

35

7728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoinen "purk...

      Minulla ei ole Blue1:sta omakohtaista kokemusta, lennän aina Finskillä. Mutta onhan tuo nyt hurjaa. Varmaan olet oikeassa, että kustannuskuri on leikkurina heilläkin ja kaikesta mahdollisesta nyt tingitään.

      4 kuukautta reklamaatioon vastaamisessa on jo epävirallinen Suomen ennätys. Meillä töissä on tavoitteena hoitaa asiat pois kahden työpäivän aikana. Tosin b-to-b -palvelussa mutta kuitenkin. Asiakaspalvelun ulkoistaminen Viroon on kovin trendikästä, mutta käsittämätöntä. Kustannuksiltaan varmaan halpaa, mutta virolainen palvelukulttuuri on valovuosien päässä siitä, mitä suomalainen odottaa. Vaikka siellä työskentelisikin suomalaisia tyyppejä, ne ovat kuitenkin virolaisessa yhteisössä, sikäläisten johtamina ja toimivat niiden mallien mukaan.

      Asiakashan voi aina äänestää joko omalla tai firman kukkarolla, joten vaihda parempaan.
      Finskillä saa sen kumiankan ja jääsalaatin sijasta, jos nyt ei suorastaan kulinaarista nautintoa, ainakin ihan kelvollista syötävää.
      Eikä niissä viineissä ole isompaa moittimista..

      Kiva että helpotti, parempia lentoreissuja jatkossa!

    • Jeppe79

      Muutaman kerran olen pikalæhdöt varannut Blue1:n call centeristä. Tosin 30 EUR palvelumaksuhan siitä läsähtää lisäksi lipunhintaan. Viron tytöt on mielestäni hoitaneet asiansa ihan ok, tosin niin kuin aikaisemmassa viestissä mainittiin, se asiakaspalvelu-kultturi hieman eriluokissa.

      Tosin valitettavasti Ruotsi ja Norja ovat tässäkin Suomea edellä: Paras taisi olla kun soitin Norjasta suomennumeropalveluun ja tiedustelin kaverin numeroa. Vastaukseksi saan kysymyksen "mistäs sä oikein soittelet?". Ja tietty vastasin että Norjasta. "joo, et sä tänne voi soittaa eikä auteta ku ei sua voida laskuttaa. Soita Norjan numeropalveluun ja kysy sieltä kaverisnumeroa"..no kysyin sitte että mikäs se Norjan numeropalvelun numero on. No sittehä siellä vasta räjähettiin: "Ota selvää, mistä helvetistä mä sen tiedän?"...´mietin hetken aikaa että soitinko minä numeropalveluun. Kiitin ja toivotin hyvät päivän jatkot.

      1882 on siis Norjan ulkomaan numeropalvelu, jos joku sitä tarvitsee :)

      Myöskin Hilton Hotels, Viking Line(osan toimistoista) ja Silja Line ovat siirtäneet myyntitoimistot Etelä naapuriin.

      Kyllähä niiden virolaisten kanssa pärjää puhelimessa, kun muistaa rauhottua ja puhua selkeesti suomea. Henk.koht sen juuri oikean suomenkielen puhuminen on joskus vaikeaa näin paljas varpaselle Oululaiselle. Tahtoo tulla ylimääräisiä konsonantteja ja vokaaleita, no siitähä ne naapurimaan pojat ja tytöt meneekin mukavasti sekasin.

      Joo. En vihti lukea läpi teksiä, joten virheitä varmasti löytyy. Itellä ei vielä toistaiseksi mitään ongelmia Blue1:lla ollut ja kaikki on pelannut mukavasti. Finnairin puolelta tuli semmonen huono asiakaspalveluputki 5:lle lennolle peräkkäin, joten päätin kokeilla jotain muuta.

      Peukut on pystyssä mutta joskus ne eksyy perseesee..eiköhä se näin mene joka yhtiöllä!

      Hyvää illan jatkoa ja Metallican lippuja varailemaan huomen aamulla. 2 lippua onjo Osloon!

      Jeppe79

    • ammani

      halvalla saa vain virutyttöjä vastaamaan puhelimeen. tai siis jos vastaavat ollenkaan.

      blue1 on ihan kuin Sööderin lentopaja, kaikki menee päin vittua.

    • SaanaXL_

      Ai ruotsiksi puhuivat. En oikein jaksa uskoa. Tietenkään tämä keksitty tarina ei täältä lähde pois, mutta jos kyseessä olisi Finnairista vastaavaa, niin "luotoja" poistaisi sen välittömästi, koska hänhän työskentelee Finnairin alihankkijalle.

      • vielä lisäys

        Lähes puolet "lentävistä" työntekijöistä on suomenruotsalaisia, joten hyvinkin puhuvat ruotsia keskenään, jos ei paikalla suomenkielisiä emoja.


    • näkökulma

      Itse työskentelin Blue 1:lla vähän aikaa lentoemäntänä, kunnes hermo meni. Työtahti on liian kiireinen ja raskas, joten se vei mehut täysin. Välillä päivässä oli 6 lentoa ja lentojen välissä koneetkin piti siivota itse, kun niin kiire ja säästettiin siivoojissa. Kääntöajat oli niin lyhyitä, että pakolliset security chekitkin tuli tehtyä liian vauhdilla, kun kapteeni hopotti, että pitää jo lähteä tai joudutaan ottamaan uusi slotti ja välillä matkustajat löysivät edellisille matkustajille kuuluvia tavaroita ja niinhän ei missään nimessä saisi olla. 12 tunnin työpäiviä ilman kunnon vapaita. Palkoista usein puuttui jotain ja vapaa-aikaa meni niiden selvittelyyn.
      Huomasin itsessäni ja työkavereissani asennetta, että asiakkaat alkoivat olla kiusa varsinkin päivän viimeisillä lennoilla. Kaikki vaan toivoivat, että kunpa kukaan asiakas ei osta tai pyydä mitään ylimääräistä, että nyt ei jaksa. Työntekijöiden kesken alkoi olla eripuraa ja ilkeätä juoruilua, kateutta ym.
      Firma yrittää nyt tehdä voittoa keinolla millä hyvänsä, mutta hyvin lyhytjänteisellä tavalla. Pettämällä työntekijöiden ja matkustajien luottamuksen ei saada mitään pysyvää aikaan.

      • heippa

        ai blue onella emnot siivoovat koneet itse?


      • sivusta seuraaja
        heippa kirjoitti:

        ai blue onella emnot siivoovat koneet itse?

        Eiköhän Finnairillakin emännät siivoa koneita ihan yhtä paljon. Roskien kerääminen koskee ainoastaan kotimaan lentoja...


      • tuttava
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Eiköhän Finnairillakin emännät siivoa koneita ihan yhtä paljon. Roskien kerääminen koskee ainoastaan kotimaan lentoja...

        Ainakin Finnairin osalla kotimaan lentoja on kunnon siivous eli emot ei siivoa. Lisäksi Finnairin emot todella harvoin joutuu lentään 6 legin päiviä ja yleensä miehistöäkin on enemmän matkustajia kohti. Ja palkka on parempi, joka on kumma motivaation lähde.


      • hopohopo
        tuttava kirjoitti:

        Ainakin Finnairin osalla kotimaan lentoja on kunnon siivous eli emot ei siivoa. Lisäksi Finnairin emot todella harvoin joutuu lentään 6 legin päiviä ja yleensä miehistöäkin on enemmän matkustajia kohti. Ja palkka on parempi, joka on kumma motivaation lähde.

        paitsi hesassa


    • pelkkää puppua

      "Henkilökunta piti huolen, ettemme saaneet MITÄÄN ruokaa emmekä juomaan ensimmäiseen 1,5 tuntiin lähdön jälkeen."

      Väität siis, että henkilökunta kieltäytyi myymästä teille mitään! Taitaa olla puppua ihan koko tarinasi.

    • kertoo kaiken...

      Et sitten yhtään enempää jaksanut värittää tarinaa/keksinyt enempää puppua päästäsi?
      =)

      • kerta kaikkiaan

        Voihan vittu ja kevät näitä eri lentoyhtiöiden dissaajia.Eikö teillä oikeasti ole parempaa tekemistä kuin valittaa jonninjoutavista ja varmasti osittain keksityistä asioista?

        NykäsMattia lainaten:kannattais ottaa asioista hieman enemmän selvää ennenkuin huutelee niistä julkisesti!

        Ei sillä, näitä "asiantuntijoiden" kommentteja on aina hauska lukea jos on tylzää.


      • edelliseen
        kerta kaikkiaan kirjoitti:

        Voihan vittu ja kevät näitä eri lentoyhtiöiden dissaajia.Eikö teillä oikeasti ole parempaa tekemistä kuin valittaa jonninjoutavista ja varmasti osittain keksityistä asioista?

        NykäsMattia lainaten:kannattais ottaa asioista hieman enemmän selvää ennenkuin huutelee niistä julkisesti!

        Ei sillä, näitä "asiantuntijoiden" kommentteja on aina hauska lukea jos on tylzää.

        Niin vielä tuolle juntille hämeestä sen verran, että konesafkat menevät jokaisen lennon jälkeen suoraan roskiin tai syrjään, ei niitä säilytetä tarjoiltavaksi edes seuraavalle lennolle.Kylmyys johtuu siitä , että trolleissa oleva hiilihappojää jäähdyttää eväitä pitkillä lennoilla.Joskus voi jäädyttääkin.


    • luokka

      Ikävä, että matka epäonnistui. Jäin kuitenkin ihmettelemään, että miten tuo Business-luokka tilanne on päässyt syntymään? Jos koneessa on Business-luokka, niin sehän on aina erotettu väliverholla muusta koneesta, ja henkilökunta kyllä tietää, mikä osa koneesta on Business-luokkaa ja mikä ei. SASsilla on joitakin OneClass-lentoja, jossa on vain yksi matkustamoluokka, mutta varausluokkia on eri, jolloin Business-lipulla on siis vain lähinnä lentokenttäpalvelut ja muutos- ja vaihto-oikeus paremmat. Mutta millaisesta lennosta tässä nyt sitten oli kyse?

      • vai muu?

        blue1 emännät puhuvat _kaikki_ suomea. joukossa ei ole yhtään tanskaa äidinkielenään puhuvaa.. olisko kyse toisesta lentoyhtiöstä?

        boarding passista kyllä näkee onko kyseessä c- vai m-luokka.


      • Junttimatkailija Hämeestä

        Varasin lennot Blue1 nettisivulta Eurobonus pistein. Ko. sivulla pystyi myös varaamaan paikat. Ruudulle tuli muistaakseni 4 etummaista riviä, loogista businessluokan varauksessa. Varaukseen tuli nimenomainan maininta Business luokasta sekä varatut istuinpaikat.

        Lähtöselvityksessä en osaa sanoa olisiko pitänyt huomata/sanoa jotain, koska käyn aina kultakorttilaisten tiskillä. Muistaakseni kohteliaasti pyysivät, että jos paikat voisi vaita 1&2 riviltä 2&3 riville, ja antoivan lounge kutsut.

        Henkilökunta olisi voinut pahoitella tilannetta, kertoa totuuden, ja pyytää että otamme yhteyttä lentoyhtiöön ja että asia varmasti oikaistaan. Sensijaan he alkoivat väittää että asia on minun syytäni, koska en varmistanut että boarding passissa lukee Business. Eihän henkilökunta voi tietää, kuka koneessa on Business luokan lipulla, kaikkihan voivat väittää niin?! Asiakkaan täytyy siis asia varmistaa, se ei ole henkilökunnan vastuulla (sic!). Haukut sain kolme (3) kertaa. (muuten, opettakaa ruotsinkielisille lentoemoille että insect ja check-in ovat eri asioita).

        Aika uskomaton tilanne, eikös vain? Olisiko syynä se, että koneen henkilökunta oli saanut jo aiemmilla lennoilla mittansa täyteen palautetta vastaavalla tavalla petetyiltä asiakkailta, ja meidän kohdallamme sitten käämit paloivat täysin. Kiusanteko, etenkin lapsille, on kuintenkin äärimmäisen epäammattilaitoista ja tuomittavaa. Lapset pelästyivät tilannetta niin, että itkivät.

        Ymmärrän, että tällaistakin sattuu, ja lahjakortti ja anteeksipyyntö olivat ok. Vastausaika tosin oli ylimielisen pitkä. Se, että Blue1 nyt pyrkii kiemurtelee ja estää lahjakortin käytön on jo anteeksiantamatonta. Tälläkertaa perustelu meni suunnilleen näin:

        "Kyllä MINÄ tiedän millä lennoilla näitä lahjakortteja voi käyttää. Minä ne kirjotan (naisääni, kortissa miehen allekirjoitus). Tälle lennolle sitä korttia ei voi käyttää, kaikille muille kylläkin. Eikö tästä ole mainintaa lahjakortissa, no ei voi mitään.."

        Blue1 Special Sales, puhelin 020 585 6253. Terveisiä vaan...


    • halvemmalla

      Joo se trimmi homma menee niin jos ei oo asiakkaalle merkittyjä paikkoja niin lentoemot ilmoittaa koneen sektoreittain paikat joissa asiakas istuu, ja ne päivitetään manuaalisesti järjestelmään..
      Tästä saadaan tiettyjä lukemia kipparille joka säätelee oikeat asetukset mittareihinsa...jne..

    • hiukan pettynyt

      Hiukan pettynyt olen minäkin Blue 1 toimintaan. Palvelu koneessa on hidasta ja ne ei vieläkään osaa käyttää niitä kassamasiinoitaan kunnolla. Ruokaa saa välillä odottaa kauan. Ruoka on tosiaan usein jäistä ja emot eivät jaksa kauheasti panostaa asiakkaiden viihtyvyyteen. Jos esim. pyytää huopaa, tulee huomautus: meillä on nyt vähän kiire ruveta hoitaan tätä myyntiä. Sitten jos istuu ekarivissä, kuuluu emojen juoruilu. Siinä haukutaan kaikki typerät matkustajat, typerät pikkupomot, jotka edenneet kyseenalaisin keinoin, firman toimintatapa jne. Vink vink, emot: avron eturiviin kuulee kaikki etukeittiön juorut. Välillä se on kivaakin tosin, mutta aika tyytymättömiltä kuulostavat.

    • Virutytöt osaa

      Olen itsekin tehnyt kaksi kertaa reklamaation firmalle. Kyseessä oli peruuntuneet lennot ja asiakkaiden istuttaminen lentokentällä turhaan. Ikinä en saanut mitään vastausta kumpaankaan. Ihan turha noita virolaisia ottaa asiakaspalvelutehtäviin. En ymmärrä miksi juuri virolaiset pitäisi esim. lentokoneisiin saada töihin kun eivät oikeasti tiedä asiakaspalvelusta mitään.

      • kyllästynyt koko puljuun

        Firma ei todellakaan vaivaudu vastaamaan asiakaspalautteeseen tai hoitamaan virheitään saati maksamaan korvauksia. Kaverini on siellä töissä, eikä työntekijällekään vastata, jos jotain puuttuu esim. palkasta tms. Kaikki ongelmat vaan maton alle ja julkusuuskuvaa kiillotetaan. "Firman miehet" tukkii eripuraisten suut ja säästää firman rahoja kuin omiaan. Ei ole kyse virolaisista työntekijöistä vaan firman asenteesta.


      • täyttä savea.
        kyllästynyt koko puljuun kirjoitti:

        Firma ei todellakaan vaivaudu vastaamaan asiakaspalautteeseen tai hoitamaan virheitään saati maksamaan korvauksia. Kaverini on siellä töissä, eikä työntekijällekään vastata, jos jotain puuttuu esim. palkasta tms. Kaikki ongelmat vaan maton alle ja julkusuuskuvaa kiillotetaan. "Firman miehet" tukkii eripuraisten suut ja säästää firman rahoja kuin omiaan. Ei ole kyse virolaisista työntekijöistä vaan firman asenteesta.

        Saatan olla firman mies, mutta mielestäni ko.yhtiön palkkalistoilla on hyvä olla.
        Toista se oli silloin Finnairilla......

        Kerroppas tästä yhtiön asenteesta mulle hieman lisää,kun siitä kerran kaiken tiedät.

        Jos negatiivista ja tympeää asennetta olet hakemassa, suosittelen silloin ottamaan yhteyttä Finnairiin.

        Mä tiedän mistä mä puhun, suurin osa teistä ei.


      • asiat kuntoon
        täyttä savea. kirjoitti:

        Saatan olla firman mies, mutta mielestäni ko.yhtiön palkkalistoilla on hyvä olla.
        Toista se oli silloin Finnairilla......

        Kerroppas tästä yhtiön asenteesta mulle hieman lisää,kun siitä kerran kaiken tiedät.

        Jos negatiivista ja tympeää asennetta olet hakemassa, suosittelen silloin ottamaan yhteyttä Finnairiin.

        Mä tiedän mistä mä puhun, suurin osa teistä ei.

        Jos olet firman mies, tiedät varmaan, että joitain henkilöitä on siitä firmasta savustettu ulos. Tiedät varmaan myös, että ihmiset, jotka huolehtivat työntekijöiden eduista, eivät pääse etenemään urallaan. Firman miehenä voisit huolehtia, että tehdystä työstä saadaan palkka, eikä sitä joudu anelemaan. Tiedät varmaan, että moni on totaalisen kyllästynyt palkkavirheisiin.
        Ja väärissä asioissa säästäminen kostautuu. Jos ei edes emoille raaskita kuljetusta tilata t3:sta toimistolle, vaan heidät laitetaan kävelemään sieltä säästösyistä...


      • haaaaaaahhaaa
        asiat kuntoon kirjoitti:

        Jos olet firman mies, tiedät varmaan, että joitain henkilöitä on siitä firmasta savustettu ulos. Tiedät varmaan myös, että ihmiset, jotka huolehtivat työntekijöiden eduista, eivät pääse etenemään urallaan. Firman miehenä voisit huolehtia, että tehdystä työstä saadaan palkka, eikä sitä joudu anelemaan. Tiedät varmaan, että moni on totaalisen kyllästynyt palkkavirheisiin.
        Ja väärissä asioissa säästäminen kostautuu. Jos ei edes emoille raaskita kuljetusta tilata t3:sta toimistolle, vaan heidät laitetaan kävelemään sieltä säästösyistä...

        kerrotko mulle mikä on t3? Jos tarkoitat terminaali 3 niin sellasta ei vielä ole Hesassa!


      • mmm
        haaaaaaahhaaa kirjoitti:

        kerrotko mulle mikä on t3? Jos tarkoitat terminaali 3 niin sellasta ei vielä ole Hesassa!

        =t3


      • olevan muilla?
        mmm kirjoitti:

        =t3

        Kyllä se aina laiskaksi haukuttu Finnairin porukkakin saa kävellä joka paikkaan.


    • OLISIKIN....

      kiva jos lentäminen olis sellaista kun se vielä 10-15 vuotta sitten oli? Ei halpalentoyhtitöitä pilaamassa touhua. Nyt on vain kohdattava myös kuluttajan fakta. Ikävää, mutta sitä saa mitä tilaa. Turha kitistä!

    • Junttimatkailija hämeestä

      Olen ihka oikeasti hämeestä. Vaimo on pohjanmaalta, eli lapsilla on hyvät geenit - hämäläistä vilkkautta ja pohjalaista huumorintajua.

      Tarinani on valitettavan tosi, ja voin sen todistaa tarvittaessa. Eli, joka muuta väittää, lyödäänpä perinteinen kossupulloveto...

      Syy syvään loukkaantumiseeni oli se, että kiusa tehtiin perheelleni, jolle halusin järjestää matkustamista parhaimmillaan, business luokassa ja hyvissä hotelleissa. Itse olen matkustanut eri lentoyhtiöillä niin paljon, että tiedän kyllä kupletin juonen, ja olen suht tyytyväinen kun pääsen ajallaan ja turvallisesti perille.

      Ns. Alan naiset & miehet, kertoisitteko minulle, millä perusteella korvaukseksi saamani, koko perheen lahjakorttia, ei voi käyttää Blue1 Kittilän lennolle jossa on ko. luokassa tilaa? Miten sen estää jokin internettiin liittyvä varaustapa? Oletin, että kyseessä on lentoyhtiön anteeksipyyntö (aiheellinen) ja korvaus siitä, että luvattua tuotetta / palvelua ei toimitettu. Lahjakortissa ei ole mitään mainintaa rajoituksista. Taas pettymys lapsilleni, kiitti vaan Blue1. En kertakaikkiaan voi ostaa enää omalla rahallani korvaavia lippuja teiltä, eli suunnitelmia on muutettava.

      Blue1 vuokraa koneita henkilökuntineen muilta yhtiöiltä, jolloin kielitaito on satunnaista. Joskus olen ollut kotimaan lennolla, jossa KUKAAN koneen henkilökunnasta ei osannut Suomea. Minusta arveluttava tilanne, turvaohjeita (hätätilakuulutuksista puhumattakaan) ei kyetty antamaa kotimaisella kielellä. Muistaakseni Oulu Helsinki lento. Onko alan ihmisillä tietoa ilmailuviranomaisten kannasta asiaan?

      Blue1 muuten on poistanut "asiakaspalvelustaan" mahdollisuuden lähettää sähköpostia. Tuli ilmeisimmin niin paljon, että vaati työvoimaa vastaukseen. Nyt virolaiset tyttöraukat joutuvat työkseen kuuntelemaan asiakkaiden haukkuja ilman mahdollisuutta tehdä mitään(terapeuttista asiakkaille? tuskin, taitaa vain lisätä kiukkua). "Todellisen" asiakaspalvelun palautteen joutuu siis lähettämään heille kirjeitse. Teenpä siis niin, ja kerron tällä palstalla mikä oli vastaus (tällä kertaa) ja kuinka kauan vastauksen saantiin taas menee.

      Itseasiassa Internet-julkisuus taitaa olla ainut keino vaikuttaa näihin yhtiöihin, etenkin kun ryhmäkannetta ei ole (eikä tule?). Satunnaiselle matkailijalle tiedoksi, EU (European Commission, Energy and Transportation DG) on määritellyt lentomatkustajien oikeuksia.

      J.H.

      • ollaan pihalla

        "Blue1 vuokraa koneita henkilökuntineen muilta yhtiöiltä, jolloin kielitaito on satunnaista. Joskus olen ollut kotimaan lennolla, jossa KUKAAN koneen henkilökunnasta ei osannut Suomea. Minusta arveluttava tilanne, turvaohjeita (hätätilakuulutuksista puhumattakaan) ei kyetty antamaa kotimaisella kielellä. Muistaakseni Oulu Helsinki lento. Onko alan ihmisillä tietoa ilmailuviranomaisten kannasta asiaan?"

        Mitä ilmeisimmin olet lentänyt tämän kotimaan lennon viime keväänä, jolloin tilanne oli se, että Blue1:lla oli vuokralla pari MD-90:stä (ennen kuin omat tuli) ja ruotsalaista henkilökuntaa. Silloinkin kyllä joka lennolla oli yksi suomea (kirjoitaan muuten pienellä) puhuva lentoemäntä/stuertti.

        Yhtiö on kuitenkin suomalainen, joten suomen kieli on perusvaatimus. Ruotsi ja englanti tulee osata lisäksi. Kielitaito satunnaista? Suomea puhuvat kyllä kaikki. Aivan varmasti.

        Ensimmäisessä viestissä kerroit emon puhuneen tanskaa? Oliko silloinkin kyseessä vuokrakone vuokramiehistöllä?

        Harmillinen tapaus.


    • Tipi

      En ymmärrä näitä valittajia, jotka itse valitsevat palvelut vain ja ainoastaan hinnan perusteella. Eli vaikka mistään ei oltaisi valmiita maksamaan mitään, niin vastike rahalle pitäisi kuitenkin olla vähintään yhtä hyvä kuin niillä, jotka ovat valmiita myös maksamaan niistä.

      • hämäläiselle

        Miten näit netistä että lahjakortillasi varattavissa olevaa _luokkaa_ (mistä sen edes tiedät) on(/ei ole) tarjolla??

        Eiköhän se ole noiden erikoistarjousten/lahjakorttien kanssa vähän niinku erikoistarjousta kaupasta haettaessa, "myynnissä rajoitettu erä". Mulla on ollut hotellilahjakortteja, ei niillä mennä just sillon kun itseä huvittaa jos hotellissa on (heidän kannalta) hyvä varaustilanne. Ainahan tuollaset erikoisjutut/-paikat on kiintiöity.


    • Sivusta seuraaja

      Sulla oli varmaan mahtava loma muutenkin perheen kanssa... Käy ihan sun vaimoo ja lapsias sääliks, ku jaksat valittaa joka v...n asiasta. Taidat olla muutenkin tommonen joka asiasta valittaja. Pysy Urpo himassa tai matkusta v..u ens kerralla vaikka laivalla ja soita laivayhtiölle matkan jälkeen ja valita aalloista, safkasta, huonosta palvelusta ja sun huonosta elämästä!!!!
      Just tommosten paviaanien takia sais kaikkien lentolippujen hinnat nostaa pilviin, ettei tommoset jokapaikanvalittajat pääsisi minnekkään, vaan sais homeshtuu neljänseinän sisällä ja miettinen omaa huonoo elämäänsä!!!

      Kiitos ku jaksoit lukee muutaman tosiasian itsestäsi!!!

      Have a nice life!!

    • samat hommat kokenut

      Uskon ja ymmärrän tarinasi kyseisen putiikin ontuvasta palvelusta. Asiakaspalvelun ja tyhjien lupausten kanssa olen myös minä joutunut kahlaamaan Pluuvanin kohdalla. Usein urheiluvälineitä kuljetellessa baltialainen puhelintuki lupailee mitä sattuu ja vaikka useaan otteeseen (vähintään 3 kertaa) puhelussa varmistan että olen ymmärtänyt oikein kilomäärät ja hinnan, joudun koneen lähtiessä tilanteeseen, jossa kukaan ei tiedä mistään sovituista asioista mitään. Ja kun näitä sitten haluaa jälkikäteen selvitellä, on tarjolla jos jonkinlaisia maksullisia puhelinnumeroita joista vastailevat samat baltian asiakaspalvelijat. Sääliksi käy kun joutuvat varmasti jatkuvasti kuuntelemaan näitä pettyneitä asiakkaita. Muutaman kerran olen ottanut yhteyttä suoraan Pluuvanin Palvelupäällikköön kun ei vuokratyövoimalla ole halua eikä valtuuksia tehdä asialle mitään. onneksi edes päällikkötason henkilöt voivat korjata firman virheitä.


      Mutta monesti pettyneenä pyrin välttämään nykyään yhtiön palveluksia. harmi vain että usein vaihtoehdot (realistiset) ovat vähissä.

    • Surullinen SAS

      Sain blue1:n kiinni pettämisestä tossa viime yönä ja se oli meidän häävuoteessa Lufthansan akan kanssa !!!
      Elämäni romahti ja ero laitetaan samantien vireille, saa ukko lähteä kämpiltä välittömästi. Mitä selitellä meidän pikku halpisyhtiöille, että isi ei enää rakasta äitiä ja sen takia saa muuttaa helvettiin. Toivottavasti menee koko paska konkurssiin...

    • Hotkaus

      Heh heh ja heh. Viestistähän näkyy ettet ole ikinä edes lentänyt Blue1:lla. Ensinnkkkän Blue1 taikka SAS eli Eurobonus ei käytä Mailipisteitä. Toiseksi heillä ei ole ikinä ollu Business luokkaaa, vain Economy-ExtrA JA nyt uusi Premium. ja Blue1:lla on koneen etuosasta varatut paikat kyseisille matkustajille, joten jos Lentoemot osaavat lukea niin tietävät kyllä millä lipulla liikenteessä. Kaikki Blue1:n emot puhuvat englantia suomea ja ruotsia. Heillä ei ole ikinä ollut uusia koneita. Ja se on Lounge eikä launge, ja jos itse omistaisin Eurobonus Goldin, niin en kauheasti haukkuisi Blue1:nia. Ja jos olet kerta lentäny kultakortin arvoisen määrän matkoja, niin ei pitäisi yksi matka hetkauttaa kamalasti.

      Niin vieläkö ihan tosisssaan pitäisi uskoa tätä sontaa ? Täysin säälittävää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe