Lapsi partioon

miettiliäs ihminen

Moi,

kuinka hyvin sopii partio lapselle ja kuinka paljon sieltä oppii hyödyllisiä taitoja? Meitä on monia jotka näitä kysymyksiä miettivät ja sitä onko se lapselle hyvä paikka.

http://www.kookas.fi/forum/thread/9344

13

4140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Partio on ehdottomasti kehittävin ja kasvattavin harrastus mitä kuvitella saattaa! Partiolaisia on Suomessa tällä hetkellä n. 75 000, mikä aika hyvin kertoo sen suuresta suosioista.

      Itse olen ollut partiossa n. 13 vuotta (olen 19) ja voin lämpimästi suositella harrastusta ihan kaikille! Johdan tällä hetkellä 1-2 luokkalaisten ryhmää ja olen huomannut, että nämä tytöt oppivat lyhyessä ajassa paljon hyödyllisiä taitoja. Partiossa oppii paitsi ensiapua ja luonnossa liikkumista, myös jokapäiväisiä taitoja kuten toisten huomioimista, vastuuta ja itsenäisyyttä. Olen huomannut (tarkoitan lähinnä lapsia), että ne jotka ovat partiossa ovat "ei-partiolaisiin" nähden huomattavasti omatoimisempia ja ottavat toimissaan muut ihmiset paremmin huomioon.

      Partiota voi suositella jokaiselle myös siksi, että kustannukset esimerkiksi urheiluharrastuksiin nähden ovat melko pienet. Suomen partiolaisten jäsenmaksu on ainoastaan pari kymppiä vuodessa, retkien ja leirien maksut riippuvat vähän lippukunnasta. Toki varusteet maksavat tässäkin harrastuksessa, mutta mitään todella kalliita makuupusseja ja rinkkoja ei ole mikään pakko hankkia.

      Partiosta löytyy paljon tietoa internetistä, joten kannattaa ehdottomasti tutustua. Erityisesti www.partio.fi on tutustumisen arvoinen sivusto.

      Parasta partiossa on kuitenkin se, että se sopii aivan kaikille iästä, sukupuolesta tai mistään muustakaan riippumatta. Erityisen hienoa on myös se, että harrastuksen voi aloittaa koska tahansa, sillä uudet hyväksytään porukkaan ilomielin ja "jälkeenjäämisen riskiä" ei ole! Partio on siis avoin harrastus yhtälailla 7 kuin 50 vuotiaillekin!

      • ffffffffffffffff

        natsit!


      • hahhhahhhahhhaaa
        ffffffffffffffff kirjoitti:

        natsit!

        kersa


    • Partiolainen osaa

      Itselläni on takana 12 aktiivista partiovuotta monenkirjavaa toimintaa.

      Partiotoiminta on paljon muutakin kuin luonnossa liikkumista. Toiminta kasvattaa lapsista ja nuorista - kaikista jäsenistään moniosaajia erilaisiin tehtäviin jokaisen omasta innostuksesta ja kiinnostuksesta riippuen.
      Toiminnassa saa olla mukana juuri itselle sopivalla tavalla, haukata kakusta juuri sellaisen palan jonka haluaa.

      Partiotoiminnan monipuolisuutta on vaikea kuvata lyhyesti, partio on yhdessä toimimista ja uuden oppimista. Partiossa voit hyödyntää myös omaa erikoisosaamistasi.

      Jokainen jäsen, ikään, sukupuoleen tai ulkonäköön katsomatta on sisimmästään partiolainen ja partiotoiminnassa voi olla mukana aivan jokainen.

      Suosittelen todellakin tutustumaan lähimmän lippukunnan toimintaan ja ottamaan selvää harrastuksesta.

      Partiolaisuus on elämäntapa!

      • Ei lapsia politiikkaan

        Ja sit marssitaan...


      • tietämään
        Ei lapsia politiikkaan kirjoitti:

        Ja sit marssitaan...

        että partio on poliittisesti, rodullisesti yms. sitoutumaton!


      • partiotyttönen
        Ei lapsia politiikkaan kirjoitti:

        Ja sit marssitaan...

        mitä sä tarkoitat sillä, että partio olisi poliittista toiminta? itse olen ollut partiossa kohta 12 vuotta enkä kertaakaan ole kuullun mistään tuollaisesta. ja mitä marssimiseen tulee, se on vanha perinne, jota halutaan joke kevät kunnioittaa. eli ei mitenkjään poliitista toimintaa. jos partio sellaista olisi, en minäkään enää siellä kävisi!


      • partiotyttönen90
        Ei lapsia politiikkaan kirjoitti:

        Ja sit marssitaan...

        mitä sä tarkoitat sillä, että partio olisi poliittista toiminta? itse olen ollut partiossa kohta 12 vuotta enkä kertaakaan ole kuullun mistään tuollaisesta. ja mitä marssimiseen tulee, se on vanha perinne, jota halutaan joke kevät kunnioittaa. eli ei mitenkjään poliitista toimintaa. jos partio sellaista olisi, en minäkään enää siellä kävisi!


      • jekfh
        Ei lapsia politiikkaan kirjoitti:

        Ja sit marssitaan...

        joillakin iskee pahasti kateus partiolaisia kohtaan, kun ne hienot univormut päällänsä marssivat ohi ja ovat ylpeitä siitä että saavat olla näinkin hienossa toiminnassa mukana.

        jotkut partiolaisetkin vastustavat kaikenlaista turhan tärkeää marssimiskukkoilua.

        tutustu partioon ennen kun lausut siitä mielipiteesi.


    • Aina kannattaa kokeilla joillekin se sopii toisille ei tai sitte on hyvät tai huonot johtajat lopputulosta ei tiedä. Partio ohjelman tarkoituksena on leikin ja yhdessä olon ja tekemisen keinoin kasvattaa ruumiltaan ja mieleltään terveitä nuoria jotka osaavat kantaa vastuunsa niin omassa elämässään kuin yhteiskunnassa. eli jalot aatteet muttei me olla siltikään ihmisiä kummempia. (25v partiossa enkä vieläkään ole päässyt irti)

    • vetäjistä

      Riippuu niin paljon vetäjistä !
      varmasti voin sanoa että kyllä sopii, jos ei ateisti ole.
      sinne kuluu tietty uskonnollinen kasvatus mutta ei siellä mitään mielipide muokkausta harjoiteta.

      Kerkee ne vielä lapset partion jälkeenkin oppia monta kolttosta.

      Ensiapu taitoja, solmujen tekoa, askartelua'
      yhdessä oloa toisten kanssa, itsenäistyvät.

    • birraöl

      Todella paljon riippuu lippukunnasta ja ihan yksittäisistä johtajista. Esimerkiksi jotkin lippukunnat ovat tiiviissä toiminnassa seurakuntien kanssa kun taas osa ei ole juuri missään yhteydessä seurakuntaan. Ja esimerkiksi meillä on aina ollut mahdollista tehdä jotain muuta silloin kun osa on vaikkapa kirkossa kolehtia keräämässä, ei sinne ketään pakoteta. Ja politiikasta sen verran että onhantuo partiotoiminta alkujaankovasti oikealle kallistuvaa ollut mutta ei ne johtajat politiikkaa kersoille "opeta" ja esimerkiksi erittäin "muukalaisvastainen" johtajamme täysin tasa-arvoisesti kohtelee niin supisuomalaista kuin ulkomaalaistaustaista mustaa. Muutenkin hyvin kehittävä harrastus mielelle ja keholle. Opitaan aktiivista ja toimeliasta elämäntapaa sekä muuta perus käytöstavoista kokkaamiseen. Vanhemmiten pienten palvelustehtävien ja vielä myöhemmin pestien kauttaa saa pientä kosketuspintaa erillaisiin ammatteihin kuten keittiöpestit, raivaushommat, ja esimerkiksi leirien rakennusleirit. Mm. Itse mennessäni finjamboree roihu2016 leirin rakennusleirille en ollut koskaan pystyttänyt puolijoukkuetelttaa suurempaa telttaa. No nyt menisi suhteellisen helposti tuollaiset suuretkin juhlateltat rungosta muoveihin. Mutta mielestäni tärkein asia mitä partiossa oppii on ryhmässä toimiminen sekä toimiminen itseään vanhempien sekä nuorempien kanssa.

    • Meripartiolainen_vm.2001

      Mielestäni partio sopii kaikille tosin partion aloittaminen enne n. 13 ikävuotta on suotavaa kun yleensä n.15vuotiaana aletaan kouluttautumaan vartion johtamiseen.

      Itse olen oppinut paljon erätaitoja ja kaikkea luontoon liittyvää. Lippukunnallamme on alus, joten vesillä oleminenkin on tullut tutuksi. Olen käynyt ryhmänohjaajakurssin (ROK) ja veneenohjaajakurssin (VOK) Näistä olen hyötynyt ja tulen hyötymään paljon tulevaisuudessa.

      Oma kokemukseni partiosta nuorempana on vähän ontuva, koska lippukuntamme oli vakavissa taloudellisissa ongelmissa ja johtaja pulaa oli. Mutta nyt kuitenkin lippukunnassamme on kaikki hyvin!

      Mitä noihin suuntautumisiin vielä tulee niin neutraali partio on suuntautumiseltaan, mutta johtajien asenne on melko merkittävä. Kristinusko on meilläpäin ja ymmärtääkseni yleisestikin yleisin aate, mutta partiossa ei ketään syrjitä taustansa takia.

      Mainittakoon vielä ei-partiolaisille ja "maa"-partiolaisille, että olen Meripartiolainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe