Moi,
kuinka hyvin sopii partio lapselle ja kuinka paljon sieltä oppii hyödyllisiä taitoja? Meitä on monia jotka näitä kysymyksiä miettivät ja sitä onko se lapselle hyvä paikka.
http://www.kookas.fi/forum/thread/9344
Lapsi partioon
13
4290
Vastaukset
- ...
Partio on ehdottomasti kehittävin ja kasvattavin harrastus mitä kuvitella saattaa! Partiolaisia on Suomessa tällä hetkellä n. 75 000, mikä aika hyvin kertoo sen suuresta suosioista.
Itse olen ollut partiossa n. 13 vuotta (olen 19) ja voin lämpimästi suositella harrastusta ihan kaikille! Johdan tällä hetkellä 1-2 luokkalaisten ryhmää ja olen huomannut, että nämä tytöt oppivat lyhyessä ajassa paljon hyödyllisiä taitoja. Partiossa oppii paitsi ensiapua ja luonnossa liikkumista, myös jokapäiväisiä taitoja kuten toisten huomioimista, vastuuta ja itsenäisyyttä. Olen huomannut (tarkoitan lähinnä lapsia), että ne jotka ovat partiossa ovat "ei-partiolaisiin" nähden huomattavasti omatoimisempia ja ottavat toimissaan muut ihmiset paremmin huomioon.
Partiota voi suositella jokaiselle myös siksi, että kustannukset esimerkiksi urheiluharrastuksiin nähden ovat melko pienet. Suomen partiolaisten jäsenmaksu on ainoastaan pari kymppiä vuodessa, retkien ja leirien maksut riippuvat vähän lippukunnasta. Toki varusteet maksavat tässäkin harrastuksessa, mutta mitään todella kalliita makuupusseja ja rinkkoja ei ole mikään pakko hankkia.
Partiosta löytyy paljon tietoa internetistä, joten kannattaa ehdottomasti tutustua. Erityisesti www.partio.fi on tutustumisen arvoinen sivusto.
Parasta partiossa on kuitenkin se, että se sopii aivan kaikille iästä, sukupuolesta tai mistään muustakaan riippumatta. Erityisen hienoa on myös se, että harrastuksen voi aloittaa koska tahansa, sillä uudet hyväksytään porukkaan ilomielin ja "jälkeenjäämisen riskiä" ei ole! Partio on siis avoin harrastus yhtälailla 7 kuin 50 vuotiaillekin!- ffffffffffffffff
natsit!
- hahhhahhhahhhaaa
ffffffffffffffff kirjoitti:
natsit!
kersa
- Partiolainen osaa
Itselläni on takana 12 aktiivista partiovuotta monenkirjavaa toimintaa.
Partiotoiminta on paljon muutakin kuin luonnossa liikkumista. Toiminta kasvattaa lapsista ja nuorista - kaikista jäsenistään moniosaajia erilaisiin tehtäviin jokaisen omasta innostuksesta ja kiinnostuksesta riippuen.
Toiminnassa saa olla mukana juuri itselle sopivalla tavalla, haukata kakusta juuri sellaisen palan jonka haluaa.
Partiotoiminnan monipuolisuutta on vaikea kuvata lyhyesti, partio on yhdessä toimimista ja uuden oppimista. Partiossa voit hyödyntää myös omaa erikoisosaamistasi.
Jokainen jäsen, ikään, sukupuoleen tai ulkonäköön katsomatta on sisimmästään partiolainen ja partiotoiminnassa voi olla mukana aivan jokainen.
Suosittelen todellakin tutustumaan lähimmän lippukunnan toimintaan ja ottamaan selvää harrastuksesta.
Partiolaisuus on elämäntapa!- Ei lapsia politiikkaan
Ja sit marssitaan...
- tietämään
Ei lapsia politiikkaan kirjoitti:
Ja sit marssitaan...
että partio on poliittisesti, rodullisesti yms. sitoutumaton!
- partiotyttönen
Ja sit marssitaan...
mitä sä tarkoitat sillä, että partio olisi poliittista toiminta? itse olen ollut partiossa kohta 12 vuotta enkä kertaakaan ole kuullun mistään tuollaisesta. ja mitä marssimiseen tulee, se on vanha perinne, jota halutaan joke kevät kunnioittaa. eli ei mitenkjään poliitista toimintaa. jos partio sellaista olisi, en minäkään enää siellä kävisi!
- partiotyttönen90
Ja sit marssitaan...
mitä sä tarkoitat sillä, että partio olisi poliittista toiminta? itse olen ollut partiossa kohta 12 vuotta enkä kertaakaan ole kuullun mistään tuollaisesta. ja mitä marssimiseen tulee, se on vanha perinne, jota halutaan joke kevät kunnioittaa. eli ei mitenkjään poliitista toimintaa. jos partio sellaista olisi, en minäkään enää siellä kävisi!
- jekfh
Ja sit marssitaan...
joillakin iskee pahasti kateus partiolaisia kohtaan, kun ne hienot univormut päällänsä marssivat ohi ja ovat ylpeitä siitä että saavat olla näinkin hienossa toiminnassa mukana.
jotkut partiolaisetkin vastustavat kaikenlaista turhan tärkeää marssimiskukkoilua.
tutustu partioon ennen kun lausut siitä mielipiteesi.
Aina kannattaa kokeilla joillekin se sopii toisille ei tai sitte on hyvät tai huonot johtajat lopputulosta ei tiedä. Partio ohjelman tarkoituksena on leikin ja yhdessä olon ja tekemisen keinoin kasvattaa ruumiltaan ja mieleltään terveitä nuoria jotka osaavat kantaa vastuunsa niin omassa elämässään kuin yhteiskunnassa. eli jalot aatteet muttei me olla siltikään ihmisiä kummempia. (25v partiossa enkä vieläkään ole päässyt irti)
- vetäjistä
Riippuu niin paljon vetäjistä !
varmasti voin sanoa että kyllä sopii, jos ei ateisti ole.
sinne kuluu tietty uskonnollinen kasvatus mutta ei siellä mitään mielipide muokkausta harjoiteta.
Kerkee ne vielä lapset partion jälkeenkin oppia monta kolttosta.
Ensiapu taitoja, solmujen tekoa, askartelua'
yhdessä oloa toisten kanssa, itsenäistyvät. - birraöl
Todella paljon riippuu lippukunnasta ja ihan yksittäisistä johtajista. Esimerkiksi jotkin lippukunnat ovat tiiviissä toiminnassa seurakuntien kanssa kun taas osa ei ole juuri missään yhteydessä seurakuntaan. Ja esimerkiksi meillä on aina ollut mahdollista tehdä jotain muuta silloin kun osa on vaikkapa kirkossa kolehtia keräämässä, ei sinne ketään pakoteta. Ja politiikasta sen verran että onhantuo partiotoiminta alkujaankovasti oikealle kallistuvaa ollut mutta ei ne johtajat politiikkaa kersoille "opeta" ja esimerkiksi erittäin "muukalaisvastainen" johtajamme täysin tasa-arvoisesti kohtelee niin supisuomalaista kuin ulkomaalaistaustaista mustaa. Muutenkin hyvin kehittävä harrastus mielelle ja keholle. Opitaan aktiivista ja toimeliasta elämäntapaa sekä muuta perus käytöstavoista kokkaamiseen. Vanhemmiten pienten palvelustehtävien ja vielä myöhemmin pestien kauttaa saa pientä kosketuspintaa erillaisiin ammatteihin kuten keittiöpestit, raivaushommat, ja esimerkiksi leirien rakennusleirit. Mm. Itse mennessäni finjamboree roihu2016 leirin rakennusleirille en ollut koskaan pystyttänyt puolijoukkuetelttaa suurempaa telttaa. No nyt menisi suhteellisen helposti tuollaiset suuretkin juhlateltat rungosta muoveihin. Mutta mielestäni tärkein asia mitä partiossa oppii on ryhmässä toimiminen sekä toimiminen itseään vanhempien sekä nuorempien kanssa.
- Meripartiolainen_vm.2001
Mielestäni partio sopii kaikille tosin partion aloittaminen enne n. 13 ikävuotta on suotavaa kun yleensä n.15vuotiaana aletaan kouluttautumaan vartion johtamiseen.
Itse olen oppinut paljon erätaitoja ja kaikkea luontoon liittyvää. Lippukunnallamme on alus, joten vesillä oleminenkin on tullut tutuksi. Olen käynyt ryhmänohjaajakurssin (ROK) ja veneenohjaajakurssin (VOK) Näistä olen hyötynyt ja tulen hyötymään paljon tulevaisuudessa.
Oma kokemukseni partiosta nuorempana on vähän ontuva, koska lippukuntamme oli vakavissa taloudellisissa ongelmissa ja johtaja pulaa oli. Mutta nyt kuitenkin lippukunnassamme on kaikki hyvin!
Mitä noihin suuntautumisiin vielä tulee niin neutraali partio on suuntautumiseltaan, mutta johtajien asenne on melko merkittävä. Kristinusko on meilläpäin ja ymmärtääkseni yleisestikin yleisin aate, mutta partiossa ei ketään syrjitä taustansa takia.
Mainittakoon vielä ei-partiolaisille ja "maa"-partiolaisille, että olen Meripartiolainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322953- 61341
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201296Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701171- 441129
- 371001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38991Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133947- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36867