Kummeista ja lahjoista

...

Antavatko teidän lasten kummit synttäreinä lahjan molemmille lapsille vai vain omalle kummilapselleen?

Meillä oli justiinsa ristiäiset ja osa kummeista toi omalla kummilapselleen ns kummilahjan ja toiselle jotain muuta ja jotkut toivat lahjan vain omalle kummilapselleen ja sanoivat etteivät viitsineet molemmille ostaa. Jatkon kannalta olisi mukava jos kaikki kummit toimisivat samoin, ettei toiselle tule sitten pahaa mieltä jos joku vieraista ei koskaan tuo hänelle lahjaa vaan vain siskolle... Onko liian itsekästä kun ajattelen näin? Joko lahja molemmille tai vain kummilapselle, jos näin sopisi kummien kanssa ja kaikki toimisivat samoin?

Itse sitä miettii asiaa siltä kantilta, jos menen synttäreille/ristiäisiin jonka sankari ei ole kummilapseni, niin olenko viemättä mitään... ei oikein sovi omaan ajatusmaailmaani, mutta meitä on moneksi...

12

3476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      Meillä on kummallakin kaksosella neljä kummia
      (kaksi pariskuntaa kummallakin).

      Kummankin lapsen toinen kummipariskunta asuu kauempana, ja muistaa kummilastaan syntymäpäivänä ja jouluna lähinnä postin välityksellä (joskus lahjan, joskus rahan muodossa).

      Lähempänä asuvat kummit tulevat syntymä- ja nimipäivänä meille, ja muistavat molempia lapsia, mutta kummilasta kyllä arvokkaammalla lahjalla.

      Rippijuhlissa olivat kaikki kummit, ja nämä kauempana olevat pariskunnat muistivat vain omaa kummilastaan, mutta lähempänä asuvat ostivat lahjat molemmille lapsille.

      Meillä ei ole koskaan asiasta kummien kanssa sovittu, asiat vain ovat menneet tähän malliin.

    • on paha mieli

      Tuo tilanne on todella hyvä elämän realiteettien opettelua varten. Kummi tuo lahjan siis vain omalle kummilapselleen eikä molemmille. Pahaa mieltä ei tarvitse pelätä. Jos lasta kasvatetaan niin ettei koskaan tule paha mieli, niin ongelmia on luvassa!

      • ...

        Siihen yhdyn, että toki lasten tulee oppia tuntemaan myös pettymyksiä ja pahaa mieltä, mutta ehkä tässä muodossa ei, jos lapsista vain toinen kokee aina mielipahaa.

        Meillä tytöllä on sylikummeina miehen sisko ja hänen mies, muina kummeina yksi ystävä pariskunta ja yksi ystävä. Pojalla sylikummina minun serkkuni,muina kummeina ystäväpariskunta, miehen sisko ja yksi ystävä. Eli laskennallisesti; jos tytön kummit ostavat molemmille, mutta pojan vain pojalle, saa poika aina 4 pakettia enemmän.

        Ja näistä kummeista sukulaiset käyvät myös isomman tyttömme synttäreillä ja tuovat hänelle paketin, entäs kun kaksoset sen ymmärtävät ja huomaa ettei juuri se sukulainen muista koskaan häntä vaan isompaa siskoa ja toista kaksosista? Mites sen sitten selität pienelle lapselle, että toinen sisarus saa tädiltä lahjan koska on kummi, mutta isosisko saa kanssa vaikkei olekkaan kummilapsi, mutta sinä et saa etkä sinäkään ole kummilapsi...

        Ja nyt on kyse vain synttärilahjoista. Joulut, nimpparit ym muu muistaminen on asia erikseen.


    • toimitaan

      Meidän lapsiemme kummeilla on useammanlaista käytäntöä: on kummit, jotka ostavat aina lahjat ja tuomiset kummallekkin (samantapaiset), on kummit, jotka tullessaan itsekin synttäreille tuovat lahjat molemmille, mutta jos eivät itse tule, lähettävät paketin vain omalle kummmilapselle (näin myös joululahjat). Muuten postia (kirjeitä, kortteja) kummit lähettelevät pääsääntöisesti vain omalle kummilapselleen, mutta sama toimii myös toisinpäin, eli lapset lähettävät piirustuksia ja muuta vain omille kummeilleen.
      En itsekään osta esim. joululahjoja kummilasteni sisaruksille, mutta mennessäni esim. kummityttäreni synttäreille vien lahjan myös hänen kaksoisveljelleen.

    • tuplakummi

      Me ratkaistiin ongelma niin että pyydettiin kummeiksi henkilöt lähipiiristä joille sopi, että ovat kummeja molemmille lapsille. Eli lapsillamme on yhteiset kummit ja omat sylikummit, jotka kylläkin muistavat molempia. Kummitkin ovat olleet tyytyväisiä ja heillä on nykyisin hyvin läheiset välit molempiin lapsiin.

    • tätyli

      Meillä kaksosilla on kummallakin omat kummit. Toisen kummit muistaa molempia, toisen vain kummilastaan. Minusta on väärin, että vain toista muistetaan, sillä kummallakinhan ne synttärit on... Toisivat edes pienen paketin sille "ei omalleen".

      • sdfghjk

        ...on ihan kummien asia toimia, niin kuin toimivat. Elämä ei aina ole reilua ja tasapuolista, se on hyvä oppia jo lapsena. Mistään sen suuremmasta asiasta nyt ei kuitenkaan ole kyse kuin synttäri- ym. lahjoista.
        Tätylin kommenttiin lisäisin, että miten sitten pitäisi toimia, jos perheessä on vaikka 3 lasta: kaksoset ja yksi "yksönen". Jos on väärin, että kaksosen kummit muistavat vain omaa kummilastaan (koska myös sillä toisella on synttärit) niin eikö silloin kummien pitäisi muistaa myös sen yksösen synttäreitä ajallaan? Muutenhan hän saa vähemmän lahjoja (vain omilta kummeiltaan, jos kaksoset saavat molempien kummeilta).
        Osasinkohan selittää, mitä tarkoitan... mut kuitenkin sen pitäisi olla ihan vaan kummien asia, kuinka toimivat. Jos ihan hirveen epätasapuolisesti toimivat niin tietysti voi vihjaista asiasta.


      • Lumian

        Minulla on kaksoset ja vain omat kummit tuovat lahjat,ja mun mielestä se ei niin mene!mietitään asiaa näin esim..kun kaverini pitää synttärit eri ikäsillä sisaruksilla samaan aikaa ja mä en ole kummankaa kummi ni pakkohan mun on molemmille ostaa lahjat enkä voi vain päättää et ostampa vain toiselle!!mun mielestä kaksosille pitäis samanlailla!!


      • näitä
        Lumian kirjoitti:

        Minulla on kaksoset ja vain omat kummit tuovat lahjat,ja mun mielestä se ei niin mene!mietitään asiaa näin esim..kun kaverini pitää synttärit eri ikäsillä sisaruksilla samaan aikaa ja mä en ole kummankaa kummi ni pakkohan mun on molemmille ostaa lahjat enkä voi vain päättää et ostampa vain toiselle!!mun mielestä kaksosille pitäis samanlailla!!

        teidän mielipiteitä kun lukee, niin täytyy vaan olla tyytyväinen, ettei minua ole pyydetty toisen kaksosen kummiksi, kun siinä näköjään menee kaksi kertaa enemmän rahaa... Nyt ainakin tietää kieltäytyä. Miksi ette voi sanoa kaikille kummeille, että tuokaa lahja vain toiselle. Tai jos odotatte lahjaa molemmille, niin kai sitten sanotte kummeille, että voi ostaa kaksi pientä lahjaa?


    • toimia.

      Vien synttäri/nimpparilahjat kaikille, mutta jouluna ostan lahjan vain omille kummilapsille!

    • näköjään

      ihan eri tavalla kuin sinä.. Sanoit: "jos menen synttäreille/ristiäisiin jonka sankari ei ole kummilapseni, niin olenko viemättä mitään... ei oikein sovi omaan ajatusmaailmaani"

      Minä taas ajattelen, että jos menen esim. oman kummilapseni synttäreille, niin en vie hänen sisaruksilleen lahjoja. No, ymmärsin kyllä sinunkin tarkoituksesi, koska kaksosillahan on samaan aikaa samat juhlat.

      Olen silti sitä mieltä, että koska kummius tulee nykyään jo muutenkin kalliiksi, niin olisi epäreilua vaatia kummeja ostamaan yhden sijasta aina kaksi lahjaa. Jos näin haluaisitte, niin mielestäni molemmille lapsille olisi siinä tapauksessa pitänyt pyytää samat kummit. Miksi molemmilla on tosiaan eri kummit, jos odotat samaa kohtelua molemmille lapsille?

    • Tuleva kummitus

      Itse varmaan koittasin (ainakin tässä asiassa) suhtautua kaksosiin samalla tavalla kun "yksöseen".

      Ristiäisiin kummilapselle "kummilahja" ja toiselle kastelahja (mikä ero niillä sit ikinä onkaan :))
      Synttärit kun on samana päivänä ni toki molemmille saman arvoiset lahjat.

      Kai on tapana viedä molemmillle lahja vaikka ei kaksosia olisi, vaan sen verran lähekkäin syntynyt että samoilla juhlilla mennään!

      Sitten joululahjat..
      Jos antaa lahjan toisen kummilapsen (siis ihan "yksös"perheen) sisaruksille niin sitten myös tämän kaksosille molemmille.
      Mutta jos muidenkaan kummilasten sisarukset eivät saa ni ei sitten minusta molemmille kaksosillekkaan tarvitse antaa.
      Tulipa sekava, toivottavasti saa selvää.. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe