Hei
Olen äippälomalla 9kk vauvani kanssa. Olen ehkä hieman sotkuinen tyyppi siinä mielessä että kaikkialle jää tavaraa missä liikun :( Vauvani on pikku takiainen, joten hän roikkuu sylissä ja yritän yhdellä kädellä tehdä usein juttuja, niin syntyy entistä enemmän sotkua :(
Vääntäkääpä nyt rautalangasta mulle loogisia vinkkejä miten saisin kodin edes jotenkin pidettyä siistinä? Kun vauva nukkuu haluaisin vaan juoda kupin kahvia ja istua alas. Koitan aina silti tehdä jotain pientä kotona, mutta vauvan ja koiran lelut, vaatteet, ja vaikka mitä on aina siellä täällä, ja tämä mammaa ahdistaa :(
Kiitos!
Miten ylläpitää siisti koti?
43
3940
Vastaukset
- Jihuuu
Kun tavarat ovat paikoillaan eikä jätä niitä vähän väliä (johon myönnän usein sortuvani itsekin, että pistänpä tämän tavaran tähän pöydälle ja kohta siinä onkin kymmenen tavaraa sikin sokin) ympäriinsä, vaan AINA laittaa ne sinne minne kuuluvat, ei koti sotkeennu.
Meillä on aina puhdasta mutta tilanahtauden vuoksi tavarat tuntuu pursuilevan välillä. Onneksi tähän ilmestyi ratkaisuksi muutto paritaloon, jossa isommat säilytystilatkin joten nyt siivous onkin helppoa - seuraavat viikot heittelen kamoja vain muuttolaatikoihin xD- hem76
Meillä ainakin siivous onnistuu suht hyvin, tyttö 9,5 kk konttaa imurin perässä ja tyhjentää astianpesukonetta kanssani jne. Ei ongelmaa ainakaan meillä, itsekin huokaisen, kun tytöt (vanhempi 4 vuotta) ovat päikkäreillä.
- hyvä te!
Kiva, kun lähdette, neiti I. ja yksitotinen mömmöbodari meuhkaamasta meidän välittömästä läheisyydestä! Aiotko nettijulkkikseksi, kun olet laittanut turpasi kaikkien nähtäville. Vaihtakaapa samalla kauppaakin niin ei tarvitse kuunnella tenavasi kiljumista Prismassa.
- Jihuuu
hyvä te! kirjoitti:
Kiva, kun lähdette, neiti I. ja yksitotinen mömmöbodari meuhkaamasta meidän välittömästä läheisyydestä! Aiotko nettijulkkikseksi, kun olet laittanut turpasi kaikkien nähtäville. Vaihtakaapa samalla kauppaakin niin ei tarvitse kuunnella tenavasi kiljumista Prismassa.
Voi harmi, toivotavasti kyseinen neiti I. ja mömmöbodari kiljuvien tenaviensa kanssa Prismassa tulee olemaan läheisyydessänne vielä pitkään...
xD - hem76
hyvä te! kirjoitti:
viesti minulle?
- tuli mieleen...
-osta laatikoita tai koreja: vauvanlelut yhteen, koiran tavarat toiseen, lehdille omansa, yleiselle roinalle omansa jne. Pyykille oma pikkukori kätevään paikkaan, ettei aina tarvitse lähteä erikseen pesu- tai kodinhoitohuoneeseen. Heittele tavaroita vaikka yksitellen ohikulkiessasi omiin lootiinsa!
-siellä täällä lojuville, mutta ei vielä pestäville vaatteille voisi ostaa/tehdä naulakon, jos tuntuu, että kaapit eivät vaan "ime" vaatteita. Ripustat vaatteet roikkumaan yhteen paikkaan, niin tuntuu heti paljon siistimmältä.
-ohuella puuvillahanskalla saa pyyhkäistyä kätevästi pölyjä: kuiva tai nihkeä hanska toiseen käteen ja ohimennen pölyjä pois hyllyltä, tv:n päältä jne.
-viiden minuutin pikasiivouksella tekee ihmeitä aikaan! Munakello raksuttamaan ja hetkeksi puuhaamaan: tyhjennä tiskikone, järjestele eteinen, pese vessa tai siivoile olohuonetta. Tee pari tuollaista pikaspurttia päivittäin, niin tulee hoidettua joka päivä jotakin lähes huomaamatta!
Ei siivoamisen tarvitse aina kestää kauaa! Jää aikaa sitten kahvitteluun ja oleskeluunkin... :) - Suurpiirteinen
Itse ostin aikoinaan vuodevaatelaatikon lelulaatikoksi. Sinne oli helppo kerätä lelut ja sitten työntää sängyn alle. Eipä meillä ollut kuitenkaan niin siistiä kuin olisin halunnut. Imuroin lattiat tarpeen mukaan ja silloin tällöin pesinkin, ettei lasten tarvinnut pölypallojen seassa ryömiä. Turha stressata, tee vain pakollinen silloin kun lapselta saa tehtyä.
- ison perheen äiti
Pienten lasten kodeissa on useimmiten vähän sotkuista. 9kk vauva on vielä pieni. Vauhtivuodet ovat vielä edessä. Yhdenkin lapsen aiheuttama sotku on joskus ihan käsittämätöntä. Toisaalta lapsen tai lasten kanssa oppii pikkuhiljaa hoitamaan tärkeät asiat ja jos siisteys on todella tärkeä se alkaa hoitua ajan kanssa.
Lapsiperheen siivous on duuni sinänsä. Kunnon viikkosiivous säännöllisesti pitää peruskunnon. Viikkosiivoukseen kannattaa kehittää rutiini, jolloin tulee pyyhittyä, imuroitua ja tomutettua kaikki tarpeellinen. Viikolla riittää sitten järjestely ja tavaroiden paikoilleen kiikuttelu.
Siivousrutiinina on aika toimiva se, että ensin kaikki tavarat paikoilleen koko asunnossa, sitten matot ulos, imurointi, pintojen pyyhkiminen, vessan pesu ja lattian moppaus, matot sisään ja avot! Menee yleensä pari tuntia eikä aivan mahdoton jos tekee sen kaksin. Yksinkin onnistuu. Hiki tulee, mutta niin tulee hyvä mielikin. Lapsi voi roikotella perässä osan aikaa osan aikaa on hyvä jos vaikka nukkuu päikkäreitä. Tavaroitten järjestelyssä on tärkeää, että liika kama heitetään pois ja kaikille tavaroille on paikkansa, muuten on ihan toivotonta päästä puusta pitkään. Todellinen helpotus tulee vasta kun lapset ovat kasvaneet toiselle kymmenelle. Silloin alkaa kodissa olla hetkiä, jolloin viikkosiivouksen voi havaita vielä seuraavana päivänä ja lopulta kodin yleisilme alkaa taas muistuttaa pysyvästi ihmisasumusta. - vinkki täältä
tässä muutama idea, joiden avulla meillä pidetään koti siistinä. Täydelliseen siisteyteen ei varmasti lapsi perheessä pääse, mutta itsekin kaipaan siisteyttä ja sitä että tavarat ovat paikallaan, joten mitään täyttä kaaosta meillä ei ole koskaan.
- lapsen leluille on koreja/laatikoita, joten ne saa tarvittaessa nopeasti siivottua pois jaloista
- eteisessä on liukuovikaappi, joten takit ja muut jäävät sen taakse piiloon
- meillä ei ole mitään turhaa roinaa, vain ne tavarat, joita oikeasti käytämme
- jokaiselle tavaralle on mietitty säilytyspaikka
- lehdille on lehtiteline ja roskiin menevät vanhat lehdet laitetaan tiettyyn yhteen paikkaan, josta ne on sitten helppo viedä
- sänky pedataan joka päivä
- minusta isot viikkosiivoukset voi vauvan kanssa unohtaa, sellaiseen harvoin on aikaa, helpommalla pääsee, kun joka päivä tekee jotain pientä: yhtenä päivänä imuroi, yhtenä pyyhkii peilit, yhtenä pesee vessan jne. Näin pienellä viiden minuutin päivittäisellä panostuksella ylläpitää siisteyttä aika hyvin. Isompia siivouksia tarvitsee silloin tehdä harvemmin.
- Ylipäänsä, kun huomaa sotkuisen kohdan/likaisen paikan, siivoa se heti, jotta asioita ei jää roikkumaan
- likaiset astiat keittiössä heti astianpesukoneeseen
- ylipäänsä kaikki tavarat heti käytön jälkeen paikoilleen
- hanki hyvät siivousvälineet, niin siivous sujuu. Kohta saat lapsestasi kaverin siivoukseen, joten yhdessäkin tekeminen onnistuu. Yleensä pikkulapset rakastavat imuria ja moppia ja käyttelevät niitä mielellään, kun äiti tai isi ensin näyttää esimerkkiä. Oma kaksivuotiaani pyyhkii innoissaan pölyjä sillä aikaa kun itse teen jotain muuta. - mape
tiedän kyllä miten koti pysyy siistinä aina ja helpolla, mutta..
Luin onneksi juuri lehdestä erilaisista siivoojista ja johan helpotti kun en ole yksin! Eli meillä siivotaan kun kaikki kaatuu niskaan. Tietyt asiat on kunnossa ja ok, mutta tavaraa kertyyy aina jokapuolelle matkalla jonnekkin sellaisiin pinoihin ja kasoihin ja..
Puhdasta kyllä on siitä pitää imurointi ja lattian moppaus huolen (ainakin keskilattialla..).
Ja sehän on varmaan, että vieraat tulee juuri kun pitäisi siivota eikä koskaan juuri kun on siivottu!
Toisaalta kun pidän sotkun ja puhtauden erillään niin täällä on ihan ok. Siivouspäivä ei kiehdo ja itseasiassa inhoan aloittaa siivoamista, pyyhin kyllä pölyjä ja kuuraan todella likaisia paikkoja kunhan alkuun pääsen.
Hatunnosto niille joilla on aina tiptop!! Itse joutoaikana otan mieluummin kirjan tai kutimen ja se siitä siivoamisesta.. - tiptop??
Mieti onko kodissasi liikaa tavaraa?
Usein on ihan liikaa kaikkea tavaraa joka on siivouksen tiellä ja kerää pölyä. Selkeät suorat linjat, ei mitään prinsessa hörsöjä.
Laita kaikki aina paikoilleen, ja vaadi muilta sama. Mieti tavaroille loogiset paikat.
Hommaa kunnon työvälineet ja omat paikat niille , kuten muillekin tavaroille.
Lelujakaan ei tarvitse olla kaupallista , vaan kierrätä olemassaolevia, lapsen mielenkiintokin säilyy paremmin.
Ja lelut mahtuvat koriinsa paremmin . Ja senhän tiedätkin , että rikkinäisiä leluja ei lapsella saa olla.
Vie pieniksi menneet vaatteet säilytykseen tai kirpparille.
Juo ne kahvit , ja sitten siistit kodin , kyllä se lapsi nukkuu , vaikka vähän ääntäkin olisi. - vauvalle muutama lelu laati...
meillä koirankoulutus kurssilla sanottiin, ettei koiralla saa olla kuin yksi tai kaksi lelua omassa kytössä, muut lelut kaapissa. Kaapista otetaan sitten se maailman mukavin lelu käyttöön silloin kun koiraa koulutetaan ja aktivoidaan. Mielenkiinto kouluttajaan ja kyseiseen leluun säilyy paljon korkeampana. Johan sotkuisen oloinen kämppämmekin siistiytyi, kun korjasin kaikki kymmenen jonninjoutavaa koirahörhelöä pois lattioilta.
Ipanoille annetaan lupa pitää viittä lelua käytössään ja muut lelut ovat vaatekaapin hyllyillä. Halutessaan uuden lelun käyttöön antavat jonkun viidestä lelusta hyllylle lepotauolle.
Vauvojen lelujen jäädessä "vauvamaisiksi" surutta lahjoita eteenpäin, vie kierrätyspisteisiin, niitä tulee kuitenkin tolkuttomasti lisää jouluna ja synttäreillä.
Ota pieniksi jääneeet vaatteet heti pois käytöstä
ja kierrätä tai UFF keräykseen (myös omasi joita et ole pariin vuoteen käyttänyt!) Ainoastaan rakkaimmat vauvan vaatteet ja tarvikkeet säilytä vaikka alkuperäisessä äitiyspakkauksessa vanhuudenpäivillesi.
ELI KAIKKI TURHA ROINA POIS MITÄ EI OLE KÄYTETTY VÄHÄÄN AIKAAN! - eikä väliäkään
koska jollei äidillä ole miestä siivoamassa, eikä itse jaksa niin antaa olla. Vauvan hoito on kuitenkin etusijalla. Itse jätin homman miehen vastuulle ja kyllähän se joskus imuroi. Ei tietysti siivoa meikäläisen mittapuun mukaan mitenkään hirveän tarkkaan. Katson että vauvan hoito on riittävän raskasta nimenomaan henkisesti ja siivous ei ole mikään ykkösjuttu. Tästä lienee joku erimieltä. No, eipä mulla ollut synnytyksenjälkeistä masennusta eikä riittämättömyyttä kun en vaadi itseltäni sen kummempia kotihengettären suorituksia.
- hemmabest
Mun mies palkkasi siivoojan käymään kerran viikossa, koska en itse kertakaikkiaan jaksa siivota. Meidän parikuukautinen on itkuisa ja heti kun hän nukahtaa, koita ottaa itsekin pikku päikkärit.
Tuntuu kuin olisi valvonut putkeen kaksi kuukautta. Ihanaahan tämä on tietysti kun on vauva, mutta ihmeesti tuo unettomuus tekee ihmisestä vähän höhlän.
Mies käy töissä ja tekee pitkiä päiviä ja hän huomautteli sotkuisesta kodista ja ihmetteli, kun olen päivät kotona niin miksi en siivoa. No, hän ratkaisi asian niin, että nyt ainakin vähän aikaa meillä käy siivooja kerran viikossa. Kiitos! - itsestään selvyys
kyllä jokaisen äidin tulisi pitää kotinsa siistinä jo ihan lapsen takia ei ole hyvä lapsen leikkiä hiekan ja pölyn seassa..minä imuroin pesen lattiat ja pyyhin pölyt joka päivä sillä välin kun isukki on töissä ja pesen pyykit ja pidän yleisen järjestyksen yllä.en voi sietää sotkuja missään muualla kun lasten huoneessa ja nekin on vain leluja ei pölyä tai hiekkaa.silti kaiken tuon jälkeen jää aikaa laittaa ruokaa,katsoa telkkua,neuloa,lukea,hoitaa itseäni (meikata,käydä suihkussa yms yms)...pitää olla vain toimelias ja järjestelmällinen.
- ägentti 00-04
Siis peset lattiat (kaikkiko?) joka päivä? Ei kai sitä likaa niin paljoa tule, että lattiat pitää ihan pestä joka päivä?
Mielestäni normaali viikkosiivous kaikessa (esim. pölyjen pyyhkimisessäkin) pitäisi riittää, ellei satu olemaan koiria tms. mitkä tulevat kurajaloin sisälle.
Toki jos lattialla on tavallista enemmän muruja niin silloin itsekin imuroin useammin kuin kerran viikossa, mutta ihan pesukin joka päivä!
Teillä ei varmaan ole kovin isoa kotia, koska en voisi kuvitellakaan tekeväni viikkosiivousta joka päivä meidän talossa (155 neliöö)!
Tarttisko relaa vähän :)? - en istu peppu homeessa
ägentti 00-04 kirjoitti:
Siis peset lattiat (kaikkiko?) joka päivä? Ei kai sitä likaa niin paljoa tule, että lattiat pitää ihan pestä joka päivä?
Mielestäni normaali viikkosiivous kaikessa (esim. pölyjen pyyhkimisessäkin) pitäisi riittää, ellei satu olemaan koiria tms. mitkä tulevat kurajaloin sisälle.
Toki jos lattialla on tavallista enemmän muruja niin silloin itsekin imuroin useammin kuin kerran viikossa, mutta ihan pesukin joka päivä!
Teillä ei varmaan ole kovin isoa kotia, koska en voisi kuvitellakaan tekeväni viikkosiivousta joka päivä meidän talossa (155 neliöö)!
Tarttisko relaa vähän :)?sohvalla!!!minä nautin siivoamisesta ja minulla on aikaakin niin paljon että miksi kuluttaisin sen sohvalla löhöilyyn ja siivotessa tulee hiki kun oikein kunnolla riehuu se käy hyvin kuntoilusta.meillä on 200 neliötö enkä edes väsy siivoamisesta...kyllä pesen lattiat joka päivä kyllä meillä ainakin sotkua tulee keittiön lattia ainakin on sellainen paikka joka on pakko pestä joka päivä katosta lattiaan ja olohuoneessa tulee aina purua ja heinää marsuhäkeistä niin nekin on pakko imuroida pois..meillä ei vain yksinkertaisesti riitä kerran viikkoon joka toinen päiväkin on jo liikaa..kun siivoaa usein niin ei mene kauaa aikaa ja siivous on helpompi jos taas kerran viikossa siihen menisi 5h..jotkut ihmiset vain nauttivat puhtaasta kodista ja siivoamisesta mitä muutakaan voi kotiäiti lasten hoidon lisäksi tehdä...silti kaiken tuon jälkeen jaksan hoitaa itseni (lakata kynsiä,hoitaa jalkapohjia,meikata,jumpata,laittaa hiuksia,hoitaa ihoa,nyppiä kulmia yms yms) ja silti vielä harrastuksiinkin jää aikaa kutoa,lukea,kirjoittaa,ommella,lenkkeillä lista on loputon...toivon jaksamista kaikille mammoille ja hyviä hetkiä siivotessa ja touhuillessa niskasta kiinni ja siivoamaan!!!!!kaunista kevättä kaikille!!!
- kuskaat matot
en istu peppu homeessa kirjoitti:
sohvalla!!!minä nautin siivoamisesta ja minulla on aikaakin niin paljon että miksi kuluttaisin sen sohvalla löhöilyyn ja siivotessa tulee hiki kun oikein kunnolla riehuu se käy hyvin kuntoilusta.meillä on 200 neliötö enkä edes väsy siivoamisesta...kyllä pesen lattiat joka päivä kyllä meillä ainakin sotkua tulee keittiön lattia ainakin on sellainen paikka joka on pakko pestä joka päivä katosta lattiaan ja olohuoneessa tulee aina purua ja heinää marsuhäkeistä niin nekin on pakko imuroida pois..meillä ei vain yksinkertaisesti riitä kerran viikkoon joka toinen päiväkin on jo liikaa..kun siivoaa usein niin ei mene kauaa aikaa ja siivous on helpompi jos taas kerran viikossa siihen menisi 5h..jotkut ihmiset vain nauttivat puhtaasta kodista ja siivoamisesta mitä muutakaan voi kotiäiti lasten hoidon lisäksi tehdä...silti kaiken tuon jälkeen jaksan hoitaa itseni (lakata kynsiä,hoitaa jalkapohjia,meikata,jumpata,laittaa hiuksia,hoitaa ihoa,nyppiä kulmia yms yms) ja silti vielä harrastuksiinkin jää aikaa kutoa,lukea,kirjoittaa,ommella,lenkkeillä lista on loputon...toivon jaksamista kaikille mammoille ja hyviä hetkiä siivotessa ja touhuillessa niskasta kiinni ja siivoamaan!!!!!kaunista kevättä kaikille!!!
ulos joka päivä kun peset lattiat? Kyllä olet reipas.
"ainakin sotkua tulee keittiön lattia ainakin on sellainen paikka joka on pakko pestä joka päivä katosta lattiaan ja" Miten pestään keittiön lattia katosta lattiaan....;)
Tää taisi olla provo. - mikään provoilia
kuskaat matot kirjoitti:
ulos joka päivä kun peset lattiat? Kyllä olet reipas.
"ainakin sotkua tulee keittiön lattia ainakin on sellainen paikka joka on pakko pestä joka päivä katosta lattiaan ja" Miten pestään keittiön lattia katosta lattiaan....;)
Tää taisi olla provo.jotkut ihmiset on vain ahkeria ja jaksavia.kyllä matotkin tampataan tosin niitä ei ole muutakun 3kpl ei siinä kovin työtä ole.keittiön pesusta pöydöt pyyhin ja kaakelit,kaapin ovet lattia listat,lattian ja seinätkin pyyhkäisen sellaisella erikois mopilla...oliko muuta?
- ägentti 00-04
sohvalla!!!minä nautin siivoamisesta ja minulla on aikaakin niin paljon että miksi kuluttaisin sen sohvalla löhöilyyn ja siivotessa tulee hiki kun oikein kunnolla riehuu se käy hyvin kuntoilusta.meillä on 200 neliötö enkä edes väsy siivoamisesta...kyllä pesen lattiat joka päivä kyllä meillä ainakin sotkua tulee keittiön lattia ainakin on sellainen paikka joka on pakko pestä joka päivä katosta lattiaan ja olohuoneessa tulee aina purua ja heinää marsuhäkeistä niin nekin on pakko imuroida pois..meillä ei vain yksinkertaisesti riitä kerran viikkoon joka toinen päiväkin on jo liikaa..kun siivoaa usein niin ei mene kauaa aikaa ja siivous on helpompi jos taas kerran viikossa siihen menisi 5h..jotkut ihmiset vain nauttivat puhtaasta kodista ja siivoamisesta mitä muutakaan voi kotiäiti lasten hoidon lisäksi tehdä...silti kaiken tuon jälkeen jaksan hoitaa itseni (lakata kynsiä,hoitaa jalkapohjia,meikata,jumpata,laittaa hiuksia,hoitaa ihoa,nyppiä kulmia yms yms) ja silti vielä harrastuksiinkin jää aikaa kutoa,lukea,kirjoittaa,ommella,lenkkeillä lista on loputon...toivon jaksamista kaikille mammoille ja hyviä hetkiä siivotessa ja touhuillessa niskasta kiinni ja siivoamaan!!!!!kaunista kevättä kaikille!!!
että teillä olisi niin likaista, että pitää siivota noin paljon joka päivä! Mutta jos asian ottaa kuntoilun kannalta niin mikäs siinä, hyötyliikuntaahan tuo sitten selvästi on, vaikka joskin joskus ehkä turhaa :)!
Minäkin siivoan joka päivä jonkun paikan (esim. keittiön tasot), mutta kerran viikossa pesen lattiat, vaikka tykkään myös puhtaudesta.
Minulla taas ei ole aikaa siivoamiseen niin paljoa, että pesisin 155 neliötä lattiaa joka päivä. Aikani menee lasten kanssa ulkoiluun, ruuanlaittoon, lapsille lukemiseen ja askerteluun heidän kanssaan, kaupassa käyntiin ja muiden päivittäisten asioiden hoitoon ja tykkään olella lasten kanssa (tai yksin) sohvalla.
Ihmettelen sitä, että kuinka kauan sinulla menee päivässä aikaa siivoamiseen jos kerta teet viikkosiivouksen joka päivä, kun siihen kerran viikossa menisi 5 tuntia?
Kaunista kevättä sinullekin! Auringon paistaessa sisään lika ja pöly näkyy tosi hyvin :) :)! - luutaliina
ägentti 00-04 kirjoitti:
että teillä olisi niin likaista, että pitää siivota noin paljon joka päivä! Mutta jos asian ottaa kuntoilun kannalta niin mikäs siinä, hyötyliikuntaahan tuo sitten selvästi on, vaikka joskin joskus ehkä turhaa :)!
Minäkin siivoan joka päivä jonkun paikan (esim. keittiön tasot), mutta kerran viikossa pesen lattiat, vaikka tykkään myös puhtaudesta.
Minulla taas ei ole aikaa siivoamiseen niin paljoa, että pesisin 155 neliötä lattiaa joka päivä. Aikani menee lasten kanssa ulkoiluun, ruuanlaittoon, lapsille lukemiseen ja askerteluun heidän kanssaan, kaupassa käyntiin ja muiden päivittäisten asioiden hoitoon ja tykkään olella lasten kanssa (tai yksin) sohvalla.
Ihmettelen sitä, että kuinka kauan sinulla menee päivässä aikaa siivoamiseen jos kerta teet viikkosiivouksen joka päivä, kun siihen kerran viikossa menisi 5 tuntia?
Kaunista kevättä sinullekin! Auringon paistaessa sisään lika ja pöly näkyy tosi hyvin :) :)!En minäkään käsitä, että joku pesee lattiat joka päivä. Eihän ne edes ehdi likastua jos ei nyt joku mättö kaadu kattilalta lattialle tai kymmenen ipanaa roiski aammupuurot ohi suun.
Meillä on 'vain' 74 neliötä ja siinäkin riittää viikkosiivouksen kanssa puuhaa. Matot ulos, lattioiden pesu, imurointi, pölyjen pyyhintä, tavaroiden kasaaminen, huh huh jos sen tekisi joka päivä niin minä en muuta ehtisikään. - tahtoo..
päivä välillä loppua kesken, vaikka neliöitä ei kovin paljoa enempää ole kuin teillä. Itsekin imuroin joka päivä, muttei onneksi tarvitse lattioita päivittäin pestä, vaikka pari koiraa onkin. Meillä on tapana ottaa ulkokengät jalasta kun tullaan sisälle... Pelkkä imurointikin nielaiseen päivästä pitkän tovin, mutta minäkään en siitä tingi.
Viiden lapsen kanssa riittää sen verran puuhaa, että ilmeisesti mielestäsi kuulun näihin laiskoihin, jotka istuvat päivät pitkät sohvalla takapuoli homeessa. Pelkkä lasten harrastuskin saattaa nielaista täällä haja-asutusalueella kolmekin tuntia illasta. Odottaessani toki käyn esim. kaupassa.
Ulkotyöt ottavat myös aikansa, talvella lumityöt ja hiekoitukset sekä halkojen hakeminen. Kesällä taas puutarhan moninaiset työt.
Minäkin harrastan käsitöitä, mutta ilmeisesti olen huono suunnittelemaan ajan käyttöäni, koska päivittäin siihen ei ole aikaa.
Halusin vain herättää sinut todellisuuteen, ettei kaikki nauti siivoamisesta. Eikä se silti tarkoita, että he olisivat laiskoja. Minäkin pidän siivoamisesta, muttei se tarkoita, ettenkö koskaan siihen väsyisi.
Kysyt, että mitä muutakaan äiti voi tehdä lastenhoidon lisäksi paitsi siivota?
No, meillä ainakin ulkoillaan, käydään tapahtumissa, luistelemassa, kyläilemässä, askarrellaan, tehdään käsitöitä, leikitään, luetaan, niitä jo mainittuja puutarha- ja lumitöitä, lenkitetään koiria, pelataan sisällä tai ulkona...
Kyllähän näitä riittää, toiset vaan laittavat ne lapset siivouksen edelle. - ..............................
tahtoo.. kirjoitti:
päivä välillä loppua kesken, vaikka neliöitä ei kovin paljoa enempää ole kuin teillä. Itsekin imuroin joka päivä, muttei onneksi tarvitse lattioita päivittäin pestä, vaikka pari koiraa onkin. Meillä on tapana ottaa ulkokengät jalasta kun tullaan sisälle... Pelkkä imurointikin nielaiseen päivästä pitkän tovin, mutta minäkään en siitä tingi.
Viiden lapsen kanssa riittää sen verran puuhaa, että ilmeisesti mielestäsi kuulun näihin laiskoihin, jotka istuvat päivät pitkät sohvalla takapuoli homeessa. Pelkkä lasten harrastuskin saattaa nielaista täällä haja-asutusalueella kolmekin tuntia illasta. Odottaessani toki käyn esim. kaupassa.
Ulkotyöt ottavat myös aikansa, talvella lumityöt ja hiekoitukset sekä halkojen hakeminen. Kesällä taas puutarhan moninaiset työt.
Minäkin harrastan käsitöitä, mutta ilmeisesti olen huono suunnittelemaan ajan käyttöäni, koska päivittäin siihen ei ole aikaa.
Halusin vain herättää sinut todellisuuteen, ettei kaikki nauti siivoamisesta. Eikä se silti tarkoita, että he olisivat laiskoja. Minäkin pidän siivoamisesta, muttei se tarkoita, ettenkö koskaan siihen väsyisi.
No, meillä ainakin ulkoillaan, käydään tapahtumissa, luistelemassa, kyläilemässä, askarrellaan, tehdään käsitöitä, leikitään, luetaan, niitä jo mainittuja puutarha- ja lumitöitä, lenkitetään koiria, pelataan sisällä tai ulkona...
Kyllähän näitä riittää, toiset vaan laittavat ne lapset siivouksen edelle.minä kyllä ensin hoidan lapseni ja sitten siivoan ja lapset sen verran pieniä vielä että ei heitä harrastuksiisn kuskata.minä vietä 24/7 lapsieni kanssa aikaa ei se ole minun mielestäni väärin vaalia puhtautta ja sitä paitsi me siivoamme lasten kanssa yhdessä,kulkevat pölyhuiskiensa kanssa ja leikivät samalla..
- ?????????????????
tahtoo.. kirjoitti:
Kyllähän näitä riittää, toiset vaan laittavat ne lapset siivouksen edelle.minä kyllä ensin hoidan lapseni ja sitten siivoan ja lapset sen verran pieniä vielä että ei heitä harrastuksiisn kuskata.minä vietä 24/7 lapsieni kanssa aikaa ei se ole minun mielestäni väärin vaalia puhtautta ja sitä paitsi me siivoamme lasten kanssa yhdessä,kulkevat pölyhuiskiensa kanssa ja leikivät samalla..ja minulla ei mene kun 2h siivoukseen päivässä
- Ei ole mahdollista jos sulla
mikään provoilia kirjoitti:
jotkut ihmiset on vain ahkeria ja jaksavia.kyllä matotkin tampataan tosin niitä ei ole muutakun 3kpl ei siinä kovin työtä ole.keittiön pesusta pöydöt pyyhin ja kaakelit,kaapin ovet lattia listat,lattian ja seinätkin pyyhkäisen sellaisella erikois mopilla...oliko muuta?
on lapsia ja käyt töissä. Eikä tarvi edes käydä töissä.
- yhtä
????????????????? kirjoitti:
minä kyllä ensin hoidan lapseni ja sitten siivoan ja lapset sen verran pieniä vielä että ei heitä harrastuksiisn kuskata.minä vietä 24/7 lapsieni kanssa aikaa ei se ole minun mielestäni väärin vaalia puhtautta ja sitä paitsi me siivoamme lasten kanssa yhdessä,kulkevat pölyhuiskiensa kanssa ja leikivät samalla..ja minulla ei mene kun 2h siivoukseen päivässä
nopeasti(=huonosti) kuin kirjoitat?
- en ikävä kyllä
yhtä kirjoitti:
nopeasti(=huonosti) kuin kirjoitat?
siivoa huonosti.kone välillä jökkii ja temppuilee...meillä on lattiat niin puhtaat että niiltä voisi vaikka syödä!
- tahtoo.."
????????????????? kirjoitti:
minä kyllä ensin hoidan lapseni ja sitten siivoan ja lapset sen verran pieniä vielä että ei heitä harrastuksiisn kuskata.minä vietä 24/7 lapsieni kanssa aikaa ei se ole minun mielestäni väärin vaalia puhtautta ja sitä paitsi me siivoamme lasten kanssa yhdessä,kulkevat pölyhuiskiensa kanssa ja leikivät samalla..ja minulla ei mene kun 2h siivoukseen päivässä
2 tuntia? Täytyy sanoa, että olet kyllä tehokas!
Itse en ehtisi huolella siivoamaan taloamme siinä ajassa ja meillä neliöitä vain parikymmentä enemmän kuin teillä.
Eihän kukaan ole sanonut, että olisi väärin vaalia puhtautta.
Kieltämättä kuulostaa hiukan oudolta, että lapsesi leikkivät samalla kun siivoavat. - juosseet imurin perässä
tahtoo.." kirjoitti:
Itse en ehtisi huolella siivoamaan taloamme siinä ajassa ja meillä neliöitä vain parikymmentä enemmän kuin teillä.
Kieltämättä kuulostaa hiukan oudolta, että lapsesi leikkivät samalla kun siivoavat.ja koko ajan kysylevät että saako koittaa imuroida,kyllä minä annan siivoamisen jälkeen heidän vähän imuroida ja pölyjä he haluavat pyyhkiä suuttuvat jos ei saa.ei minusta ole mitään outoa siinä että lapset tahtoo siivota minä olin ihan samanlainen pienenä...lapsen mielikuvituksella siivous voi olla hyvinkin jännää mistäs aikuiset tietävät miten lapset siivouksen näkevät.onneksi en ole yksin siivous intoni kanssa siskoni on ihan samanlainen ja yhtä tehokaskin...
- ..........................t...
Ei ole mahdollista jos sulla kirjoitti:
mieheni hoitaa sen puolen ja minä saan nauttia lapsistani kotona!!
- ägentti 00-04
juosseet imurin perässä kirjoitti:
ja koko ajan kysylevät että saako koittaa imuroida,kyllä minä annan siivoamisen jälkeen heidän vähän imuroida ja pölyjä he haluavat pyyhkiä suuttuvat jos ei saa.ei minusta ole mitään outoa siinä että lapset tahtoo siivota minä olin ihan samanlainen pienenä...lapsen mielikuvituksella siivous voi olla hyvinkin jännää mistäs aikuiset tietävät miten lapset siivouksen näkevät.onneksi en ole yksin siivous intoni kanssa siskoni on ihan samanlainen ja yhtä tehokaskin...
siivota!
Isompi lapsi joskus oikein pyytää, että saisi pestä kylpyhuoneen seinät ja lattian itse ja yksin.
Laitan mäntysuopaa vesisankoon ja hän riisuu vaatteet ja ottaa harjan ja rupeaa jynssäämään. Kivaa! Ja puhdasta tulee! - lääkärin lapsi
Parempi olisi siivoilla pikkasen vähemmän, että lapset saisivat enemmän bakteerialtistusta. Tulee nimittäin parempi vastustuskyky heille eikä allergiat puhkea niin helposti. Onneksi teillä on marsuja, jotka altistavat eläinpölylle. Ihotautilääkärin lapsena tiedän, että nykyään monet pitävät kotinsa liian puhtaana, jolloin lapset eivät saa tarpeeksi allergioilta suojaavaa bakteerialtistusta.
- heissulivei
Ei ole mahdollista jos sulla kirjoitti:
Kaipa tuo on mahdollista, kyllä maanikotkin saavat tehtyä järkyttävät määrät asioita päivässä ;-)
- että lapsetkin
ägentti 00-04 kirjoitti:
siivota!
Isompi lapsi joskus oikein pyytää, että saisi pestä kylpyhuoneen seinät ja lattian itse ja yksin.
Laitan mäntysuopaa vesisankoon ja hän riisuu vaatteet ja ottaa harjan ja rupeaa jynssäämään. Kivaa! Ja puhdasta tulee!saavat kokeila harjotella..se on heistä varmasti oikea seikkailu!!!
- ei ylenpalttinenkaan
lääkärin lapsi kirjoitti:
Parempi olisi siivoilla pikkasen vähemmän, että lapset saisivat enemmän bakteerialtistusta. Tulee nimittäin parempi vastustuskyky heille eikä allergiat puhkea niin helposti. Onneksi teillä on marsuja, jotka altistavat eläinpölylle. Ihotautilääkärin lapsena tiedän, että nykyään monet pitävät kotinsa liian puhtaana, jolloin lapset eivät saa tarpeeksi allergioilta suojaavaa bakteerialtistusta.
lika ole hyväksi.meillä ei kenelläkään ole allergioita tai kukaan ole kunnolla kipeänä koskaan ollut...
- luulet?
tahtoo.." kirjoitti:
Kieltämättä kuulostaa hiukan oudolta, että lapsesi leikkivät samalla kun siivoavat.Taitaa tuolla "nettikaverillasi" olla hiukan huonompi käsitys siivoamisesta kuin sinulla!Minä kyllä ymmärsin satiirisi.."tehokas"..hehheh..
- Lapset taitaa sit
heissulivei kirjoitti:
Kaipa tuo on mahdollista, kyllä maanikotkin saavat tehtyä järkyttävät määrät asioita päivässä ;-)
lapsuudestaan vanhempana muistaa parhaiten siivoustöissä hulluna heiluneen äidin;))
- aina koneen vika.
en ikävä kyllä kirjoitti:
siivoa huonosti.kone välillä jökkii ja temppuilee...meillä on lattiat niin puhtaat että niiltä voisi vaikka syödä!
Kuitenkin se on ihminen joka sitä konetta käyttää....
- itselläni
on lapset alle vuoden ikäerolla ja aina on löytynyt aikaa siivota... johtunee siitä että olen siivousfriikki. Talo oli aina tiptop, pyykit pesty ja ruoka laitettu ku ukko tuli töistä. Jostai riitti energiaa.
Nyt lapset isompia, opiskelen ja voimat ja aika ei riitä kotihommiian... mistähän johtuu?- Iloinen lukija
Uusimmassa Yhteishyvä- lehdessä on paljon vinkkejä siivoukseen ! Myös ostovinkkejä, mitä välineitä/aineita kannattaa ostaa.
Samassa maaliskuun lehdessä myös kevään muotikatsaus, ihania reseptejä sekä mm. "Nuivankin liiton voi pelastaa"-artikkeli.
- ägentti 00-04
Meillä on lasten tavarat pikkukoreissa ja niitä koreja on mm. olohuoneessa ja isomman huoneessa. Silloin kun kuopus oli 1v. niin koreja oli enemmän, mm. keittiössäkin. Lelut oli aina esillä, mutta sai nopeasti kasaan koriin. Ostin siistejä sisustukseen sopivia koreja. Toki pahvilaatikkojakin oli käytössä, korien puutteessa.
Vaatii vaan hieman työtä saada pidettyä koti järjestyksessä. Itse aina muistuttelen itseäni, että on kuitenkin helpompi laittaa tavara heti paikoilleen kun tuntitolkulla järjestellä kotia kuntoon, että olisi mukava olla tai, että mahtuu siivoamaan.
Usein teen pikku pikasiivouksen ennen iltatoimia, lapset mukana hommassa, tavarat yöksi pois lattioilta ja pöydät ym. siistiksi.
Pyykkikori kannattaa sijoittaa sellaiseen paikkaan missä vaatteet riisutaan vaikka kod.hoitohuoneessa olisi myös pyykkikori.
Itse pidän usein imuria esillä ja pikaimuroin murut ym. pois ettei pääse kulkeutumaan ympäri taloa.
Roskiksia voi olla myös useampi kuin vain keittiössä. Niin roskiin tarkoitetut jutut ei jää lojumaan ympäriinsä. Meillä on yhtenä roskiksena ISOSTA säilyketölkistä maalaamalla kivaksi tehty pönikkä.
Ylimääräinen tavara kannattaa karsia pois ja pikkukamalle hankkia hyvät säilytyspaikat tai laittaa ne laatikkoon tai kaappiin. Meillä on mm. laatikoissa sellaisia askeja joissa on ollut jauhelihaa. Pesin tiskikoneessa ja hyvät on mm. kynille ja muulle pikkukamalle.
Aina ei tarvita suuria investointeja tavaran säilyttämiseen jos kelpaa mm. liha-askit tai säilykepönikät. - epätoivoinen yhäiti
imuroidaan kerran 6 viikossa ehkä hyvässä lykysä kerran kuussa, lattioita luuttuan useita kertoja viikossa, tavarat mullin mallin, lapsenhuone varastona, laskut rojukasoissa, tilalle tipahtelee ulosottolaskuja. avaimet jne joka aamu hukassa, niitä etsitään vähintään 15 minuuttia, ja myöhasätyn töistä... en kestä kaaosta, en osaa enää selvittää sotkua ja olen niiiiiiiin väynyt että juuri ja juuri jaksan päivittäin , kun lapsi on nukkumassa, tiskit ja pyykit...
en vaan enää jaksa, haluisin häipyä koko paskakämpästä!- ägentti 00-04
kaikki ylimääräinen tavara roskiin, kirpparille tai kierrätykseen jos jaksat! Helpottaa kovasti jos on vähän/vähemmän tavaraa.
Kannattaa ehkä imuroida useammin ja lattioita pestä harvemmin.
PYYDÄ APUA! Vaikka kotipalvelusta kunnalta/kaupungilta tai hommaa yksityinen siivooja auttamaan kunnon perussiivouksessa, siitä on helpompi jatkaa itse. Siivooja veloittaa n. 27e tunnilta, mutta sen saa vähennettyä verotuksessa, eli loppujen lopuksi ei ole kallis. Ja jos siivooja käy auttamassa sen yhden kerran kunnon siivouksen verran niin ei ehkä koko taloutta kaada, toivottavasti!
Apua varmaan kyllä tarvitset. Tai onko sinulla ketään ystävää jolta voisit pyytää apua?
Tiedän, että siivooja maksaa paljon! Varsinkin kun verohelpotus tulee takautuvasti! Mutta auttaa kyllä jaksamaan kun saa apua. Kannatta miettiä mikä on tärkeintä, oma hyvä olo vai raha. Totta kai jos rahaa ei ole niin silloin ei vaan ole mistä maksaa! Sitten on yritettävä keksiä jokin toinen keino saada koti kuntoon!
Laita eteisen seinään koukku ja avaimet siihen HETI kun tulet sisään. Löytyvät aina aamulla. Tai eteisen pöydälle joku iso purkki johon sujautat avaimet aina heti kotiin tultuasi.
Hanki laskuille myös oma paikka, (esim. lehtien säilytykseen tarkoitettu "mappi", ei maksa paljoa, tiimarista saa edullisesti) ja laita laskut heti kun ne saapuu siihen.
Usko pois, on paljon helpompaa laittaa esim. laskut heti paikoilleen kuin etsiä niitä tavaroiden joukosta tietäen, että kohta taas tulee "karhulasku", aikamoinen stressi varmasti!
Tässä muutama ehdotus, joista voi olla apua akuuttiin tilanteeseen. Tsemppiä ja voimia arkeen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663