KANTASOLUSIIRTO

kirveli

Onko kenellekkään tehty kantasolusiirtoa?
Miten sellainen tehdään?
Minulle yritetään etsiä kantasoluja Pohjoismaisesta kantasolurekisteristä.
Jos elimistöni hylkii?
Paljon kysymyksiä.

8

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pinkki

      minulle on tehty kantasolusiirto omista soluistani. Kantasolusiirto tehdään sytokuurien jälkeen kun syöpä on saatu suurinpiirtein kropasta pois. Sairaalassa ollaan noin kuukauden verran, eristyshuoneessa. Siellä saa viikon ajan sytoja niin, että luuytimen tuotanto lakkaa. Solut on nollissa eli infektioriski todella suuri, varmasti joku infektio iskee. sitten kantasolut tiputetaan vereen ja odotellaan että ne alkaa kasvamaan. Rankka juttu, mutta sen kestää kun tietää että paranee.
      Vastaan mielelläni kysymyksiisi, olisin itsekin toivonut ennen siirtoa että joku olisi kertonut millaista se on. Kysy niin vastaan.

      • kirveli

        Hei Pinkki
        Syd kiitos yhteydenotostasi.
        Omista soluistasi? Eivätkö omat solusi ole ns. sairaita? Onko solujasi otettu talteen ennen sairastumistasi? Sisareni solutyyppi ei sopinut minulle ja nyt oikeata solutyyppiä etsitään minulle.
        Altistun helposti virusinfektioihin tällä hetkellä. Pitäisi varmaan vahvistaa vastustuskykyäni vitamiinihoidoilla.
        Missä sairaalassa olit? Entä hylkimisreaktio ?
        Sellaista ongelmaa sinulla tuskin on ollut.
        Kirjoitellaan t kirveli


      • Pinkki
        kirveli kirjoitti:

        Hei Pinkki
        Syd kiitos yhteydenotostasi.
        Omista soluistasi? Eivätkö omat solusi ole ns. sairaita? Onko solujasi otettu talteen ennen sairastumistasi? Sisareni solutyyppi ei sopinut minulle ja nyt oikeata solutyyppiä etsitään minulle.
        Altistun helposti virusinfektioihin tällä hetkellä. Pitäisi varmaan vahvistaa vastustuskykyäni vitamiinihoidoilla.
        Missä sairaalassa olit? Entä hylkimisreaktio ?
        Sellaista ongelmaa sinulla tuskin on ollut.
        Kirjoitellaan t kirveli

        Minulta kerättiin kantasolut sairauden aikana. Keruu tapahtui siihen tarkoitetulla laitteella, se jotenkin suodatti verestäni kantasolut, otti ne talteen ja palautti veren takaisin. Ennen keruuta sain sytostaatteja niin paljon että solut laskivat nollaan ja sen jälkeen minulle pisteettiin solujen kasvutekijöitä ja ne solut mitkä kasvoivat olivat vielä keruu vaiheessa terveitä. Hylkimisreaktiota ei ollut koska solut olivat omiani. Kantasolusiirto minulle tehtiin Tyks:issä,koska kotipaikkakunnallani ei niitä tehdä. Käsitääkseni kantasolusiirtoja ei tehdä kuin Oulussa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä.


      • Syöpäläinen 2007
        kirveli kirjoitti:

        Hei Pinkki
        Syd kiitos yhteydenotostasi.
        Omista soluistasi? Eivätkö omat solusi ole ns. sairaita? Onko solujasi otettu talteen ennen sairastumistasi? Sisareni solutyyppi ei sopinut minulle ja nyt oikeata solutyyppiä etsitään minulle.
        Altistun helposti virusinfektioihin tällä hetkellä. Pitäisi varmaan vahvistaa vastustuskykyäni vitamiinihoidoilla.
        Missä sairaalassa olit? Entä hylkimisreaktio ?
        Sellaista ongelmaa sinulla tuskin on ollut.
        Kirjoitellaan t kirveli

        Omia soluja käytetään silloin, kun luuydin ei ole sairas (esimerkiksi imusolmukesyövissä). Tällöin kantasolusiirrolla vain korjataan hoidon aiheuttamat vahingot. Luovutettuja soluja taas käytetään esimerkiksi leukemian hoidossa, ja hoito nimenomaan perustuu siihen, että tilalle laitettavat kantasolut ovat terveitä.


      • ...............
        Syöpäläinen 2007 kirjoitti:

        Omia soluja käytetään silloin, kun luuydin ei ole sairas (esimerkiksi imusolmukesyövissä). Tällöin kantasolusiirrolla vain korjataan hoidon aiheuttamat vahingot. Luovutettuja soluja taas käytetään esimerkiksi leukemian hoidossa, ja hoito nimenomaan perustuu siihen, että tilalle laitettavat kantasolut ovat terveitä.

        luovuttajalta saatuja soluja käytettäessä on kyseessä allogeeninen kantasolusiirto ja omia soluja käytettäessä autologinen kantasolusiirto. molempia käytetään leukemioissa. kumpaa käytetään riippuu mm. potilaan iästä, ennusteesta, leukemiatyypistä jne. nuorille akuuttiin leukemiaan sairastuneille pyritään tietysti allogeeniseen siirtoon. autologisessa siirrossa ensin annetaan sytostaatteja, joilla pyritään tuhoamaan syöpäsolut. tämän jälkeen kerätään kantasoluja, jotka "puhdistetaan" ja tämän jälkeen ne laitetaan takaisin elimistöön. autologinen kantasolusiirto ei ilmeisestikään ole aivan yhtä tehokas kuin allogeeninen...niin muistelisin :)


    • aarsu

      minulle palautettiin omat kantasolut(autologinen kantasolusiirto)noin kuukausi sitten.Ensin omat soluni kerättiin "PAKKASEEN",Silloin kun syöpäarvot olivat alhaisimmillaan.Noin kuukausi keruun jälkeen tulin TYKS.iin eristyksiin.siellä voimakkaan sytostaatti kuurin jälkeen omat soluni siirrettiin takaisin elimistööni.Sain sairaalassa viruksen,mikä aiheutti pahoinvointia ja pitkäaikaisen ripulin:myös kuumeilua esiinyyi viikon verran.koko tapahtuma oli melko rankka,olin sairaalassa 23 pv.eristyksissä.kyllä siinä psyykausta piti itselle tehdä,että sieltä selvisi.nyt olen ollut muutaman päivän kotona ja fyysinen kunto on heikko ,mutta kuitenkin koko ajan paranee.Tsemppiä sinulle Kirveli ,kyllä sehyvin menee.luota lääkäreihin ja hoitohenkilöihin,he osaavat asiansa.

      • ex-leukemia

        minulle tehtiin siirto uusiutuneeseen leukemiaan 2003 tyksissä. sisarukset ei sopineet luovuttajaksi joten rekisteristä haettiin sopiva luovuttaja. mulle voi kirjoittaa osotteeseen [email protected].


      • kirveli
        ex-leukemia kirjoitti:

        minulle tehtiin siirto uusiutuneeseen leukemiaan 2003 tyksissä. sisarukset ei sopineet luovuttajaksi joten rekisteristä haettiin sopiva luovuttaja. mulle voi kirjoittaa osotteeseen [email protected].

        Kiitos
        Olen iloinen viestistäsi. Annat minulle toivoa. Olen lukenut kantasolusiirroista netistä ja ikärajaksi on määritelty 55 v. Olen tällä hetkellä 55 v.
        Kirjoittelin antamaasi sähköpostiosoitteeseen. T Kirveli


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe