Onko kenellekkään tehty kantasolusiirtoa?
Miten sellainen tehdään?
Minulle yritetään etsiä kantasoluja Pohjoismaisesta kantasolurekisteristä.
Jos elimistöni hylkii?
Paljon kysymyksiä.
KANTASOLUSIIRTO
8
1744
Vastaukset
- Pinkki
minulle on tehty kantasolusiirto omista soluistani. Kantasolusiirto tehdään sytokuurien jälkeen kun syöpä on saatu suurinpiirtein kropasta pois. Sairaalassa ollaan noin kuukauden verran, eristyshuoneessa. Siellä saa viikon ajan sytoja niin, että luuytimen tuotanto lakkaa. Solut on nollissa eli infektioriski todella suuri, varmasti joku infektio iskee. sitten kantasolut tiputetaan vereen ja odotellaan että ne alkaa kasvamaan. Rankka juttu, mutta sen kestää kun tietää että paranee.
Vastaan mielelläni kysymyksiisi, olisin itsekin toivonut ennen siirtoa että joku olisi kertonut millaista se on. Kysy niin vastaan.- kirveli
Hei Pinkki
Syd kiitos yhteydenotostasi.
Omista soluistasi? Eivätkö omat solusi ole ns. sairaita? Onko solujasi otettu talteen ennen sairastumistasi? Sisareni solutyyppi ei sopinut minulle ja nyt oikeata solutyyppiä etsitään minulle.
Altistun helposti virusinfektioihin tällä hetkellä. Pitäisi varmaan vahvistaa vastustuskykyäni vitamiinihoidoilla.
Missä sairaalassa olit? Entä hylkimisreaktio ?
Sellaista ongelmaa sinulla tuskin on ollut.
Kirjoitellaan t kirveli - Pinkki
kirveli kirjoitti:
Hei Pinkki
Omista soluistasi? Eivätkö omat solusi ole ns. sairaita? Onko solujasi otettu talteen ennen sairastumistasi? Sisareni solutyyppi ei sopinut minulle ja nyt oikeata solutyyppiä etsitään minulle.
Altistun helposti virusinfektioihin tällä hetkellä. Pitäisi varmaan vahvistaa vastustuskykyäni vitamiinihoidoilla.
Kirjoitellaan t kirveliMinulta kerättiin kantasolut sairauden aikana. Keruu tapahtui siihen tarkoitetulla laitteella, se jotenkin suodatti verestäni kantasolut, otti ne talteen ja palautti veren takaisin. Ennen keruuta sain sytostaatteja niin paljon että solut laskivat nollaan ja sen jälkeen minulle pisteettiin solujen kasvutekijöitä ja ne solut mitkä kasvoivat olivat vielä keruu vaiheessa terveitä. Hylkimisreaktiota ei ollut koska solut olivat omiani. Kantasolusiirto minulle tehtiin Tyks:issä,koska kotipaikkakunnallani ei niitä tehdä. Käsitääkseni kantasolusiirtoja ei tehdä kuin Oulussa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä.
- Syöpäläinen 2007
kirveli kirjoitti:
Hei Pinkki
Kirjoitellaan t kirveliOmia soluja käytetään silloin, kun luuydin ei ole sairas (esimerkiksi imusolmukesyövissä). Tällöin kantasolusiirrolla vain korjataan hoidon aiheuttamat vahingot. Luovutettuja soluja taas käytetään esimerkiksi leukemian hoidossa, ja hoito nimenomaan perustuu siihen, että tilalle laitettavat kantasolut ovat terveitä.
- ...............
Syöpäläinen 2007 kirjoitti:
Omia soluja käytetään silloin, kun luuydin ei ole sairas (esimerkiksi imusolmukesyövissä). Tällöin kantasolusiirrolla vain korjataan hoidon aiheuttamat vahingot. Luovutettuja soluja taas käytetään esimerkiksi leukemian hoidossa, ja hoito nimenomaan perustuu siihen, että tilalle laitettavat kantasolut ovat terveitä.
luovuttajalta saatuja soluja käytettäessä on kyseessä allogeeninen kantasolusiirto ja omia soluja käytettäessä autologinen kantasolusiirto. molempia käytetään leukemioissa. kumpaa käytetään riippuu mm. potilaan iästä, ennusteesta, leukemiatyypistä jne. nuorille akuuttiin leukemiaan sairastuneille pyritään tietysti allogeeniseen siirtoon. autologisessa siirrossa ensin annetaan sytostaatteja, joilla pyritään tuhoamaan syöpäsolut. tämän jälkeen kerätään kantasoluja, jotka "puhdistetaan" ja tämän jälkeen ne laitetaan takaisin elimistöön. autologinen kantasolusiirto ei ilmeisestikään ole aivan yhtä tehokas kuin allogeeninen...niin muistelisin :)
- aarsu
minulle palautettiin omat kantasolut(autologinen kantasolusiirto)noin kuukausi sitten.Ensin omat soluni kerättiin "PAKKASEEN",Silloin kun syöpäarvot olivat alhaisimmillaan.Noin kuukausi keruun jälkeen tulin TYKS.iin eristyksiin.siellä voimakkaan sytostaatti kuurin jälkeen omat soluni siirrettiin takaisin elimistööni.Sain sairaalassa viruksen,mikä aiheutti pahoinvointia ja pitkäaikaisen ripulin:myös kuumeilua esiinyyi viikon verran.koko tapahtuma oli melko rankka,olin sairaalassa 23 pv.eristyksissä.kyllä siinä psyykausta piti itselle tehdä,että sieltä selvisi.nyt olen ollut muutaman päivän kotona ja fyysinen kunto on heikko ,mutta kuitenkin koko ajan paranee.Tsemppiä sinulle Kirveli ,kyllä sehyvin menee.luota lääkäreihin ja hoitohenkilöihin,he osaavat asiansa.
- ex-leukemia
minulle tehtiin siirto uusiutuneeseen leukemiaan 2003 tyksissä. sisarukset ei sopineet luovuttajaksi joten rekisteristä haettiin sopiva luovuttaja. mulle voi kirjoittaa osotteeseen [email protected].
- kirveli
ex-leukemia kirjoitti:
minulle tehtiin siirto uusiutuneeseen leukemiaan 2003 tyksissä. sisarukset ei sopineet luovuttajaksi joten rekisteristä haettiin sopiva luovuttaja. mulle voi kirjoittaa osotteeseen [email protected].
Kiitos
Olen iloinen viestistäsi. Annat minulle toivoa. Olen lukenut kantasolusiirroista netistä ja ikärajaksi on määritelty 55 v. Olen tällä hetkellä 55 v.
Kirjoittelin antamaasi sähköpostiosoitteeseen. T Kirveli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315350Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283399HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2692424- 1281763
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1281474Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3691411Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101213- 121115
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905