Asunnon osto ja remontti

Näin on.

Tein tänään käsirahakaupan asunnosta, jota omistaja remontoi. On luvannut mm. uudet lattiapinnoitteet, uudet kaapistojen ovet, uudet kodinkoneet, kylppärin täyden remontin ym.
Lopullinen kauppa tehdään vasta, kun olen tarkistanut remontin.
Olisiko syytä vaatia kirjallinen lista remontoitavista asioista? (Asunnon hinta korkeampi, kuin remontoimattomana).

Miksi sain jo nyt varainsiirtovero paperit valmiiksi täytettynä? Onko se tapana? Ilmoituksessa lukee, että varainsiirtovero on maksettu...28.2.2007. Sain tilinsiirtokortin, jolla maksan, mutta päiväys vasta 20.4.2007, eli varsinaisena kauppapäivänä. Onko asia ok?

Osakekirjoja en ole nähnyt, mutta muut paperit olen saanut (isännöitsijätodistuksen ym.). Osakekirjat siirtynevät kai varsinaisena muuttopäivänä.

Käsirahakauppakirjasta en saanut kopiota tms.

Voinko olla luottavaisin mielin, kiinteistövälittäjä on asiaa hoitanut.?

6

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemään kuin vilaukselta

koska se on sen pankin hallussa josta rahoitus tulee, joten siten kun menette tekemään kaupat (ostajan pankki), myyjän pankki siirtää osakenkirjan ostajan pankkiin, jonka sitten hetken näet siinä pöydällä, kun myyjä allekirjoittaa osakekirjaan nimensä, jotta se voidaan siirtää sinulle.

Kauppakirja kirjoitetaan tarjouksen pohjalta, johon on merkattu kaikki asuntoa koskevat erityisehdot, kuten remontit, mahdolliset kosteusmittaukset jne.
      Eli jos näitä loppuunsaatettavia remontteja ei ole kirjattu jo tarjoukseen, eikä siitä ole erillistä paperia, olet aika heikoilla, jos oikeuteen lähdette, eli toivottavasti myyjä pitää sanansa! Tämä nyt ei ole pelottelua vaan faktaa.

Nämä samat asiat mainitaan myös sitten kauppakirjassa, jotka molemmat osapuolet hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan allekiorjoituksellaan.

Välittäjällä on selonottovelvolisuus!

Sinun kuuluu saada issarin lisäksi myös ehdottomasti yhtöjärjestys, joka on vielä tärkeämpi kuin isännöitsijäntodistus, samoin viimeisin tilitase. Tiedot tehdyistä korjauksista sekä tulevista yhtiön remonteista, joista pitää olla maininta isännöitsijäntodistuksessa.

Ilmeisesti myyjä on tarvinnut käsirahan juuri tuota remonttia varten, koska osakekaupassa ei tarvita mitään käsirahoja. Myyjän hyväksyttyä tarjouksen, astuu voimaan sopimussakko, joka on lain mukaan 4% kauppasummasta. Se sitoo sekä ostajaa ja myyjää, jos toinen osapuoli peruu kaupan, maksaa peruva osapuoli toislle tuon 4%.

Toinen vaihtoehto on että on tehty jo alkukauppa, jolloin välittäjä saa palkkionsa heti. Mutta silloin sinun olisi jo pitänyt kerran allekirjoittaa kauppakirja, jäljelle jää vain loppukauppakuitin kuittaus.

Asuntokauppaa on kaikenlaista, tsemppiä!
      Varainsiirtovero maksetaan kaupantekotilaisuudessa, jolloin välittäjä toimittajaa verottajalle ilmoituksen verosta.
      Jos olet ensiasunnonostaja, et maksa veroa, mutta ilmoitus pitää kuintekin tehdä.
      Näillä näkymin olette siis jo tehneet kauppaa.

Osakekirjat ei siirry muuttopäivänä vaan kaupantekopäivänä joloin omistusoikeus siirtyy sinulle. Kauppoakirjaan tulee merkintä hallintaoikeudesta, joka siis tarkoittaa sitä päivää jolloin asunto on sinulle vapaa.

Eli omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat kaksi eri asiaa.

Välittäjiä on joka lähtöön, ihan niinkuin autokauppiaita tai kaupan kassoja...

Monesti oppii kantapään kautta...

Totta hevetissä sinun pitää saad oma kappaleesi kauppakirjasta. Siinähän lukee, että tätä kauppakirjaa on tehty 3 samanlaista kappaetta, yksi kullekkin osapuolelle, myyjälle, ostajalle ja yksi välittäjälle...

Soitappa kiinteistöliittoon tai kuluttaja-asiamiehelle!!!

• Näin on.

Kiitos vastauksistasi.
        Olen nyt kysynyt kiinteistövälittäjältä sovitusta remontista. Saan asiasta eri selvityksen, jonka mukaan tulen tarkistamaan asunnon lopullisen kunnon.

Isännöitsijätodistuksen, yhtiöjärjestyksen ja tilitaseen olen saanut.

Käsirahakauppakirja laadittiin ostajan pankissa. (2.000,-€). Ainoastaan siltä osin kauppakirja allekirjoitettu. Allekirjoittamatta jäivät lopullisen kauppakirjan allekirjoitukset, joka hoidetaan, kun maksan koko lopun kauppasumman. Kiinteistövälittäjän mukaan saan osakekirjan silloin.

En tarvitse lainaa asunnon ostoa varten, vaan maksan kerralla käteisellä. Eikö osakekirja jää silloin minun haltuuni?

Varainsiirtoverosta olen vähän ymmälläni, sillä en käsitä miksi siinä on käsirahakaupan päivämäärä, mutta pankkisiirtolomakkeessa 20.4.?

Kauppakirjoista sen verran, että kiinteistövälittäjä sanoi säilyttävänsä ne omassa kassakaapissaan, kunnes lopullinen kauppa on tehty.Yksi kopio meni isännöitsijätoimistoon, jonne olen ollut yhteydessä mm. autotalli-jonotuksen vuoksi.

Olen ennenkin tehnyt kiinteistökauppoja, mutta nyt olen toiminut melkoisella vauhdilla nykyisen tilanteeni vuoksi, lisäksi en halunnut edes ajatella remontoimista, mutta haluan siistin asunnon.

Toivottavasti en ole tyrinyt pahasti? Kiire käsirahaostoon tuli siksi, että asunto ei olisi ehtinyt nettiin tai julkiseen myyntiin muuten.
        Lisäksi asunnossa ei ole etuosto-oikeutta.

Toivottavasti en ole muninut??

• Näin on.

Käsirahakauppakirja tehtiin myyjän pankissa,ei minun pankissani.
      Minun on edellytettävä, että lopullinen kauppa tehdään minun eli ostajan pankissa, eikö niin?

• myös yksi kappale alkukaupp...

Ei se välittäjä säilytä mitään missään kassakaapissa. Ne on tod.näk. sen työpöydällä!!

Yleensä ostajan pankki määrää missä kaupat tehdään, eli se mistä rahat tulee. Jos maksat asunnon ilman velkarahaa, osakekirja jää sinun haltuun. Sinuna veisin sen pankin holviin talteen! Se on arvokas paperi, joka painetaan setelipainossa, uuden saaminen kadonneen tilalle ei ole kovin yksinkertaista.

Minusta välittäjä ei toimi nyt ihan sääntöjen mukaan. Remonteista oisipitänyt olla alkukauppakirjassa erikseen maininta. Tai erillinen allekirjoitettu liite, josta maininta kauppakirjassa... "tämän kauppakirjan allekirjoituksin liitteineen..."

Sekä myyjä ja välittäjä on käyttänyt sinun kiirettä tavallaanm hyväkseen, myyjän pankki jne..
        Toki nopeet syö hitaat, mutta pitää muistaa, ett asuntokaupat on ihmisten suurimpia päätöksiä elämässä joissa liikkuu isot rahat, joten aina silti vähän jäitä halttuu!!

Huomoi että päivämäärä hallinnan siirtymisestä sinulle sisältää myös kellon ajan.. esim klo 16.00 mennessä. Jos ei ole kellon aikaa, voipi olla että saat avaimet vasta kun vuorokausi vaihtuu.. ja kuka nyt yöllä muuttaa..

Et sinä varmaan mitään muninut ole ja kun sanoit että olet tehnyt kiinteistö kaupppa, tarkoitatko omakotitaloa? Huoneisto ja kiinteistö on kaksi eri asiaa. Kiinteistökaupoissa ei ole osakekirjaa vaan käräjäoikeudesta haetaan ns. pantteja. Siksi kauppakirjaa varten tarvitaan kaupanvahvistaja. Eli kiinteistökauppa ei ole koskaan sitovaa, ennen kun se on vahvistettu.

Osakekauppa on hieman helpompaa ja selkeämpää.

Nyt kun asuntoa remontoidaan, tarkista se huolella mielllään jonkun toisen henkilön kanssa. Todistaja on aina hyvä olla. Pyydä valokuvia tai käy itse ottamassa. Esim. silloin kun tehdään vesieristeitä, on syytä ottaa kuvia, jotta kun asuntoa myydään edelleen, voi näyttää että ne eristeet oikeasti on isellä ja osakeytiössä isännöitsijä valvoo eristeiden laittamista, vaikka vastuu olisikin asunnon omistajan.
        Myyäjällä on kahden vuoden vastuu asunnostasi.
        Lukuisia kertoja jouduttu käräjöimään virheellisistä remonteista ja muista epäkohdista.
        Vaikka kuinka tuntuisi luotettavalta ja vakuuttavalta, niin silti oma valpaus on valttia!

• Näin on.
        myös yksi kappale alkukaupp... kirjoitti:

Ei se välittäjä säilytä mitään missään kassakaapissa. Ne on tod.näk. sen työpöydällä!!

Yleensä ostajan pankki määrää missä kaupat tehdään, eli se mistä rahat tulee. Jos maksat asunnon ilman velkarahaa, osakekirja jää sinun haltuun. Sinuna veisin sen pankin holviin talteen! Se on arvokas paperi, joka painetaan setelipainossa, uuden saaminen kadonneen tilalle ei ole kovin yksinkertaista.

Minusta välittäjä ei toimi nyt ihan sääntöjen mukaan. Remonteista oisipitänyt olla alkukauppakirjassa erikseen maininta. Tai erillinen allekirjoitettu liite, josta maininta kauppakirjassa... "tämän kauppakirjan allekirjoituksin liitteineen..."

Sekä myyjä ja välittäjä on käyttänyt sinun kiirettä tavallaanm hyväkseen, myyjän pankki jne..
        Toki nopeet syö hitaat, mutta pitää muistaa, ett asuntokaupat on ihmisten suurimpia päätöksiä elämässä joissa liikkuu isot rahat, joten aina silti vähän jäitä halttuu!!

Huomoi että päivämäärä hallinnan siirtymisestä sinulle sisältää myös kellon ajan.. esim klo 16.00 mennessä. Jos ei ole kellon aikaa, voipi olla että saat avaimet vasta kun vuorokausi vaihtuu.. ja kuka nyt yöllä muuttaa..

Et sinä varmaan mitään muninut ole ja kun sanoit että olet tehnyt kiinteistö kaupppa, tarkoitatko omakotitaloa? Huoneisto ja kiinteistö on kaksi eri asiaa. Kiinteistökaupoissa ei ole osakekirjaa vaan käräjäoikeudesta haetaan ns. pantteja. Siksi kauppakirjaa varten tarvitaan kaupanvahvistaja. Eli kiinteistökauppa ei ole koskaan sitovaa, ennen kun se on vahvistettu.

Osakekauppa on hieman helpompaa ja selkeämpää.

Nyt kun asuntoa remontoidaan, tarkista se huolella mielllään jonkun toisen henkilön kanssa. Todistaja on aina hyvä olla. Pyydä valokuvia tai käy itse ottamassa. Esim. silloin kun tehdään vesieristeitä, on syytä ottaa kuvia, jotta kun asuntoa myydään edelleen, voi näyttää että ne eristeet oikeasti on isellä ja osakeytiössä isännöitsijä valvoo eristeiden laittamista, vaikka vastuu olisikin asunnon omistajan.
        Myyäjällä on kahden vuoden vastuu asunnostasi.
        Lukuisia kertoja jouduttu käräjöimään virheellisistä remonteista ja muista epäkohdista.
        Vaikka kuinka tuntuisi luotettavalta ja vakuuttavalta, niin silti oma valpaus on valttia!

Alkaa pikkuisen mahassa pyöriä.
        Olen ollut ostamassa rivitalo-osaketta ja myymässä pois.
        Olen myynyt lahjaksi saamani kesämökin.
        Olen ostanut kerrostalokaksion ja myynyt pois.
        Olen ostanut osan tonttia ja ollut omistajana siihen rakennettuun omakotitaloon. Ja myynyt pois juuri (avioeron vuoksi).
        Monessa olen ollut mukana, mutta nyt minulla on epämääräinen olo...
        Olen ollut aiemmin töissä käräjäoikeudessa ja hoitanut pa. kiinteistöpuolta.
        Minulla on paha vika luottaa ihmisiin.

Tiedän tekeväni nopeita ratkaisuja, nyt ehkä liian hätäiseen, sillä halusin juuri ko. asunnon.
        Nyt perjantaina en saa kiinteistövälittäjään hyvin yhteyttä, eli en edes yritä.

Voisitko sinä ystävällisesti laittaa minulle listan, jonka mukaan voin vaatia selvityksiä ja asiakirjoja kiinteistövälittäjälle?
        Sähköpostitse?

Toivon, että tämä muija ei kovin mokaa...?!

• Näin on.
        Näin on. kirjoitti:

Alkaa pikkuisen mahassa pyöriä.
        Olen ollut ostamassa rivitalo-osaketta ja myymässä pois.
        Olen myynyt lahjaksi saamani kesämökin.
        Olen ostanut kerrostalokaksion ja myynyt pois.
        Olen ostanut osan tonttia ja ollut omistajana siihen rakennettuun omakotitaloon. Ja myynyt pois juuri (avioeron vuoksi).
        Monessa olen ollut mukana, mutta nyt minulla on epämääräinen olo...
        Olen ollut aiemmin töissä käräjäoikeudessa ja hoitanut pa. kiinteistöpuolta.
        Minulla on paha vika luottaa ihmisiin.

Tiedän tekeväni nopeita ratkaisuja, nyt ehkä liian hätäiseen, sillä halusin juuri ko. asunnon.
        Nyt perjantaina en saa kiinteistövälittäjään hyvin yhteyttä, eli en edes yritä.

Voisitko sinä ystävällisesti laittaa minulle listan, jonka mukaan voin vaatia selvityksiä ja asiakirjoja kiinteistövälittäjälle?
        Sähköpostitse?

Toivon, että tämä muija ei kovin mokaa...?!

Sain oman pankkini lakimieheltä kaiken tarvitsemani avun ja tiedon, ilmaiseksi.
        Asiat kunnossa, OK!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe