Multitronic vs.DGS

kemppe

Jos olette ajaneet (siis muuten, kun vain pikaisella koeajolla) VW -konsernin eri automaatteja, kertokaa kokemuksistanne. Siis, mitä eroja "perstuntumalla" on jos vertaa DSG, Tiptronic ja Multitronic- laatioilla varustettuja autoja. Kiinnostaa siksi, että tuli asian tiimoilta keskustelua ja omat kokemukseni vain koeajoasteella. Jos ei kokemusta, niin älkää viitsikö kommentoida, tiedätte varmaan sitten yhtä vähän kui allekirjoittanut.

11

13923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.A.G myyjä

      Terve!
      DSG tai s-tronic-sama asia eri merkissä. Käytetään Audissa poikittaismoottorisissa autoissa (A3 ja TT). Maailman nopein automaatti. Vaihtotapahtuma kestää noin 4 sadasosasekuntia. Kestää vääntöä rajattomasti, joten voidaan käyttää tehokkaidenkin moottoreiden yhteydessä. Perinteisen automaatin heikkoja puolia ei ole =parempi kiihtyvyys ja pienempi polttoaineen kulutus verrattuna vaikka käsivaihteiseen autoon.
      Multitronic on erittäin hienostunut vaihteisto joka toimii täysin portaattomasti. Vaihteistossa on noin 5-6cm leveä metallilamelliketju, joka kulkee portaattomasti välityssuhdetta vaihtavien rullien välissä. Max vääntömomentti 350nm. Ei sovi virittäjille. Sitten parutaan täällä kun multsari ei toimi ja tekee sitä sun tätä. :)

      Tiptronic on vahvin vaihteisto, joka on myös kaikkein vanhin konstruktio näistä kolmesta. Audi käyttää voima-autoissaan (S6, S8, Q7 jne)tätä vaihteistoa.
      Kaikissa näissä vaihteistoissa on käsinvalintamahdollisuus /- hahlossa.

      Itse valitsisin näistä ehkä s-tronicin (riippuu tietysti mitä autoa olet hankkimassa ja mihin sen saa... VW puolella sen saa jokaiseen malliin.

    • Matalapaine.org

      Ja moottorikelkassa toinen. Autooni ei sellasta tule koskaan.

      • A nelkussani

    • Audi A4

      Itellä alla A4 multilla. On todella hienostunut ajaa ja erittäin toimiva kokonaisuus. Kestokaan tuskin ongelma, kun moottorina vapaastihengittävä kaksilitrainen.
      Koeajoin viime viikolla uuden Passatin DSG vaihteistolla. Itse en tykännyt siitä. Vaikka vaihtoi nopeasti, niin se hienostuneisuus puuttui. Muistutti jotenkin vanhoja automaattivaihteistoja. No varmasti makuasia, osa tykkää osa ei.

      • hkkjj

        Itsellä nyt noin 10 t S-tronicilla TT:ssä takana. Ja ei kyllä voi verrata vanhaan automaattiin missään kohdassa. Vaihto on älyttömän nopea. S-asennossa jo häiritsevän nopea ja pyrkii liukkaalla alaspäin vaihtaessa irrottamaan auton tien pinnasta. Multi on mukavampi, mutta ero on aika pieni. Edelleen oma valinta olisi S-tronic.


    • paljon_

      Täytyy heti sanoa, ettei kokemusta ole kummastakaan kovin paljoa mutta havaintoja vuorokauden koeajoista.

      DSG on hieno kapine mutta liikkeelle lähdössä pientä empimistä välillä. Dieselin kanssa lisää reilusti kulutusta, bensan kanssa ideaalinen.

      Multi on oikeastaan hienoin kapine mutta audin tapauksessa (A4) diesel jyrisee jatkuvasti mikä nyt ei ole laatikon vika. Ohjelmointi parempi kuin DSG:ssä tai perinteisissä, eli osaa hyödyntää dieslin alakierrovääntöä. Kumma nykäisy ja empiminen liikkeelle lähdössä. Multissahan on perinteinen kytkin koneen ohjaaman. Ilmeisesti sen kytkeytyminen ja luistatus ei oikein toimi yhtä hyvin kuin periteisen automaatin momentin muunnin.

      Jos A4 ei dieselillä jyrisisi, tuollainen multilla olisi minun seuraava auto. Nyt pitää tyytyä VW puolen tuotteisiin.

    • 2.0TFSI

      alla. Ainoa hiuksenhieno valitus tulee nykyisen 7-jakoisen liikkeellelähdön karheudesta (kytkimen säätövirhe?) verrattuna edelliseen 6-jakoiseen. Muuten tuo multitronic pesee mennen tullen kaikki tähän mennessä vastaan tulleet tomaatit.

      Volvon Aisin-Warner nykii, heittää heti vapaalle eikä moottorijarruta. BMW:n ZF-loota vaihtaa ylämäissä liian herkästi ja ikävästi nykäisten pienemmälle eikä hyödynnä R6:n hyvää alavääntöä. Kaupunkilähdöt yhtä tuskaa: aluksi ei tunnu lähtevän kunnolla mihinkään ja sitten kun antaa reippaammin kaasua niin tulee norsunpotku perseeseen.

      Kaikkein suurin multitronicin etu on se, että tiukan paikan tullen se välittää voiman heti tiehen, ilman viivettä. Ja lisäksi se on kaikista noista ylivoimaisesti mukavin. Bemarissa (525) perheen niskat vaan nytkähteli koko ajan kaupunkiajossa, mutta nyt mennään A6:lla hienosti ja hinnan edellyttämällä tasaisuudella.

      • kemppe

        kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.


      • 2.0TFSI
        kemppe kirjoitti:

        kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.

        että tuo multitronic pitää kierrokset koko ajan alhaalla, joten karkeaääniset yhteispaineruiskut (4-pyttyiset dieselit ja bensa-FSI:t) pitävät aika kovaa ja karheaa, työkonemaista ääntä.

        Vaakakupin toisella puolella on sitten tietysti bensansäästö. Suo siellä, vetelä täällä.


    • Mas A6

      Tietysti noista 3 dsg on edistyksellisin. Sen kaksi kytkilevyä tekee siitä pirun nopeen vaihtajan. vaihtoaika on 8 millisekunttia, kun esim. Ferrari Enzossa vastaava on 150millisekunttia.
      Multitronic taasen on hidas ja alkeellisin. Ulkoisesti eroa tiptroniciin ei uusimmissa A6 ole, mutta vaihtonopeus onkin sitten toinen juttu. Elikkäs sanoisin, että dsg:llä varustettu auto on ilmeisin vaihtoehto.

    • 5Speed.ja.6Speed

      Tuollaisia invalidivaihteita ei tervejärkinen autoilija ota missään nimessä vaivoikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe