Multitronic vs.DGS

kemppe

Jos olette ajaneet (siis muuten, kun vain pikaisella koeajolla) VW -konsernin eri automaatteja, kertokaa kokemuksistanne. Siis, mitä eroja "perstuntumalla" on jos vertaa DSG, Tiptronic ja Multitronic- laatioilla varustettuja autoja. Kiinnostaa siksi, että tuli asian tiimoilta keskustelua ja omat kokemukseni vain koeajoasteella. Jos ei kokemusta, niin älkää viitsikö kommentoida, tiedätte varmaan sitten yhtä vähän kui allekirjoittanut.

11

14109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.A.G myyjä

      Terve!
      DSG tai s-tronic-sama asia eri merkissä. Käytetään Audissa poikittaismoottorisissa autoissa (A3 ja TT). Maailman nopein automaatti. Vaihtotapahtuma kestää noin 4 sadasosasekuntia. Kestää vääntöä rajattomasti, joten voidaan käyttää tehokkaidenkin moottoreiden yhteydessä. Perinteisen automaatin heikkoja puolia ei ole =parempi kiihtyvyys ja pienempi polttoaineen kulutus verrattuna vaikka käsivaihteiseen autoon.
      Multitronic on erittäin hienostunut vaihteisto joka toimii täysin portaattomasti. Vaihteistossa on noin 5-6cm leveä metallilamelliketju, joka kulkee portaattomasti välityssuhdetta vaihtavien rullien välissä. Max vääntömomentti 350nm. Ei sovi virittäjille. Sitten parutaan täällä kun multsari ei toimi ja tekee sitä sun tätä. :)

      Tiptronic on vahvin vaihteisto, joka on myös kaikkein vanhin konstruktio näistä kolmesta. Audi käyttää voima-autoissaan (S6, S8, Q7 jne)tätä vaihteistoa.
      Kaikissa näissä vaihteistoissa on käsinvalintamahdollisuus /- hahlossa.

      Itse valitsisin näistä ehkä s-tronicin (riippuu tietysti mitä autoa olet hankkimassa ja mihin sen saa... VW puolella sen saa jokaiseen malliin.

    • Matalapaine.org

      Ja moottorikelkassa toinen. Autooni ei sellasta tule koskaan.

      • A nelkussani

    • Audi A4

      Itellä alla A4 multilla. On todella hienostunut ajaa ja erittäin toimiva kokonaisuus. Kestokaan tuskin ongelma, kun moottorina vapaastihengittävä kaksilitrainen.
      Koeajoin viime viikolla uuden Passatin DSG vaihteistolla. Itse en tykännyt siitä. Vaikka vaihtoi nopeasti, niin se hienostuneisuus puuttui. Muistutti jotenkin vanhoja automaattivaihteistoja. No varmasti makuasia, osa tykkää osa ei.

      • hkkjj

        Itsellä nyt noin 10 t S-tronicilla TT:ssä takana. Ja ei kyllä voi verrata vanhaan automaattiin missään kohdassa. Vaihto on älyttömän nopea. S-asennossa jo häiritsevän nopea ja pyrkii liukkaalla alaspäin vaihtaessa irrottamaan auton tien pinnasta. Multi on mukavampi, mutta ero on aika pieni. Edelleen oma valinta olisi S-tronic.


    • paljon_

      Täytyy heti sanoa, ettei kokemusta ole kummastakaan kovin paljoa mutta havaintoja vuorokauden koeajoista.

      DSG on hieno kapine mutta liikkeelle lähdössä pientä empimistä välillä. Dieselin kanssa lisää reilusti kulutusta, bensan kanssa ideaalinen.

      Multi on oikeastaan hienoin kapine mutta audin tapauksessa (A4) diesel jyrisee jatkuvasti mikä nyt ei ole laatikon vika. Ohjelmointi parempi kuin DSG:ssä tai perinteisissä, eli osaa hyödyntää dieslin alakierrovääntöä. Kumma nykäisy ja empiminen liikkeelle lähdössä. Multissahan on perinteinen kytkin koneen ohjaaman. Ilmeisesti sen kytkeytyminen ja luistatus ei oikein toimi yhtä hyvin kuin periteisen automaatin momentin muunnin.

      Jos A4 ei dieselillä jyrisisi, tuollainen multilla olisi minun seuraava auto. Nyt pitää tyytyä VW puolen tuotteisiin.

    • 2.0TFSI

      alla. Ainoa hiuksenhieno valitus tulee nykyisen 7-jakoisen liikkeellelähdön karheudesta (kytkimen säätövirhe?) verrattuna edelliseen 6-jakoiseen. Muuten tuo multitronic pesee mennen tullen kaikki tähän mennessä vastaan tulleet tomaatit.

      Volvon Aisin-Warner nykii, heittää heti vapaalle eikä moottorijarruta. BMW:n ZF-loota vaihtaa ylämäissä liian herkästi ja ikävästi nykäisten pienemmälle eikä hyödynnä R6:n hyvää alavääntöä. Kaupunkilähdöt yhtä tuskaa: aluksi ei tunnu lähtevän kunnolla mihinkään ja sitten kun antaa reippaammin kaasua niin tulee norsunpotku perseeseen.

      Kaikkein suurin multitronicin etu on se, että tiukan paikan tullen se välittää voiman heti tiehen, ilman viivettä. Ja lisäksi se on kaikista noista ylivoimaisesti mukavin. Bemarissa (525) perheen niskat vaan nytkähteli koko ajan kaupunkiajossa, mutta nyt mennään A6:lla hienosti ja hinnan edellyttämällä tasaisuudella.

      • kemppe

        kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.


      • 2.0TFSI
        kemppe kirjoitti:

        kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.

        että tuo multitronic pitää kierrokset koko ajan alhaalla, joten karkeaääniset yhteispaineruiskut (4-pyttyiset dieselit ja bensa-FSI:t) pitävät aika kovaa ja karheaa, työkonemaista ääntä.

        Vaakakupin toisella puolella on sitten tietysti bensansäästö. Suo siellä, vetelä täällä.


    • Mas A6

      Tietysti noista 3 dsg on edistyksellisin. Sen kaksi kytkilevyä tekee siitä pirun nopeen vaihtajan. vaihtoaika on 8 millisekunttia, kun esim. Ferrari Enzossa vastaava on 150millisekunttia.
      Multitronic taasen on hidas ja alkeellisin. Ulkoisesti eroa tiptroniciin ei uusimmissa A6 ole, mutta vaihtonopeus onkin sitten toinen juttu. Elikkäs sanoisin, että dsg:llä varustettu auto on ilmeisin vaihtoehto.

    • 5Speed.ja.6Speed

      Tuollaisia invalidivaihteita ei tervejärkinen autoilija ota missään nimessä vaivoikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe