Jos olette ajaneet (siis muuten, kun vain pikaisella koeajolla) VW -konsernin eri automaatteja, kertokaa kokemuksistanne. Siis, mitä eroja "perstuntumalla" on jos vertaa DSG, Tiptronic ja Multitronic- laatioilla varustettuja autoja. Kiinnostaa siksi, että tuli asian tiimoilta keskustelua ja omat kokemukseni vain koeajoasteella. Jos ei kokemusta, niin älkää viitsikö kommentoida, tiedätte varmaan sitten yhtä vähän kui allekirjoittanut.
Multitronic vs.DGS
11
13923
Vastaukset
- V.A.G myyjä
Terve!
DSG tai s-tronic-sama asia eri merkissä. Käytetään Audissa poikittaismoottorisissa autoissa (A3 ja TT). Maailman nopein automaatti. Vaihtotapahtuma kestää noin 4 sadasosasekuntia. Kestää vääntöä rajattomasti, joten voidaan käyttää tehokkaidenkin moottoreiden yhteydessä. Perinteisen automaatin heikkoja puolia ei ole =parempi kiihtyvyys ja pienempi polttoaineen kulutus verrattuna vaikka käsivaihteiseen autoon.
Multitronic on erittäin hienostunut vaihteisto joka toimii täysin portaattomasti. Vaihteistossa on noin 5-6cm leveä metallilamelliketju, joka kulkee portaattomasti välityssuhdetta vaihtavien rullien välissä. Max vääntömomentti 350nm. Ei sovi virittäjille. Sitten parutaan täällä kun multsari ei toimi ja tekee sitä sun tätä. :)
Tiptronic on vahvin vaihteisto, joka on myös kaikkein vanhin konstruktio näistä kolmesta. Audi käyttää voima-autoissaan (S6, S8, Q7 jne)tätä vaihteistoa.
Kaikissa näissä vaihteistoissa on käsinvalintamahdollisuus /- hahlossa.
Itse valitsisin näistä ehkä s-tronicin (riippuu tietysti mitä autoa olet hankkimassa ja mihin sen saa... VW puolella sen saa jokaiseen malliin. - Matalapaine.org
Ja moottorikelkassa toinen. Autooni ei sellasta tule koskaan.
- A nelkussani
on Multitronic. Se on hienoin automaattivaihteisto maan päällä. Olen ajellut Tiptroniceilla ym, tämä heittää muut laidan yli. Eiks ole mönkijäkin kiva ajaa variaattorilla? Ennen jyrkempiä kannanottoja olisi ehkä hyvä ihan mielenkiinnosta vilkaista tekniikkaa tarkemmin. Ei sun mönkijässä liene tuota?
http://www.audi.de/audi/de/de2/neuwagen/technologie/antrieb_fahrwerk/multitronic.html
- Audi A4
Itellä alla A4 multilla. On todella hienostunut ajaa ja erittäin toimiva kokonaisuus. Kestokaan tuskin ongelma, kun moottorina vapaastihengittävä kaksilitrainen.
Koeajoin viime viikolla uuden Passatin DSG vaihteistolla. Itse en tykännyt siitä. Vaikka vaihtoi nopeasti, niin se hienostuneisuus puuttui. Muistutti jotenkin vanhoja automaattivaihteistoja. No varmasti makuasia, osa tykkää osa ei.- hkkjj
Itsellä nyt noin 10 t S-tronicilla TT:ssä takana. Ja ei kyllä voi verrata vanhaan automaattiin missään kohdassa. Vaihto on älyttömän nopea. S-asennossa jo häiritsevän nopea ja pyrkii liukkaalla alaspäin vaihtaessa irrottamaan auton tien pinnasta. Multi on mukavampi, mutta ero on aika pieni. Edelleen oma valinta olisi S-tronic.
- paljon_
Täytyy heti sanoa, ettei kokemusta ole kummastakaan kovin paljoa mutta havaintoja vuorokauden koeajoista.
DSG on hieno kapine mutta liikkeelle lähdössä pientä empimistä välillä. Dieselin kanssa lisää reilusti kulutusta, bensan kanssa ideaalinen.
Multi on oikeastaan hienoin kapine mutta audin tapauksessa (A4) diesel jyrisee jatkuvasti mikä nyt ei ole laatikon vika. Ohjelmointi parempi kuin DSG:ssä tai perinteisissä, eli osaa hyödyntää dieslin alakierrovääntöä. Kumma nykäisy ja empiminen liikkeelle lähdössä. Multissahan on perinteinen kytkin koneen ohjaaman. Ilmeisesti sen kytkeytyminen ja luistatus ei oikein toimi yhtä hyvin kuin periteisen automaatin momentin muunnin.
Jos A4 ei dieselillä jyrisisi, tuollainen multilla olisi minun seuraava auto. Nyt pitää tyytyä VW puolen tuotteisiin. - 2.0TFSI
alla. Ainoa hiuksenhieno valitus tulee nykyisen 7-jakoisen liikkeellelähdön karheudesta (kytkimen säätövirhe?) verrattuna edelliseen 6-jakoiseen. Muuten tuo multitronic pesee mennen tullen kaikki tähän mennessä vastaan tulleet tomaatit.
Volvon Aisin-Warner nykii, heittää heti vapaalle eikä moottorijarruta. BMW:n ZF-loota vaihtaa ylämäissä liian herkästi ja ikävästi nykäisten pienemmälle eikä hyödynnä R6:n hyvää alavääntöä. Kaupunkilähdöt yhtä tuskaa: aluksi ei tunnu lähtevän kunnolla mihinkään ja sitten kun antaa reippaammin kaasua niin tulee norsunpotku perseeseen.
Kaikkein suurin multitronicin etu on se, että tiukan paikan tullen se välittää voiman heti tiehen, ilman viivettä. Ja lisäksi se on kaikista noista ylivoimaisesti mukavin. Bemarissa (525) perheen niskat vaan nytkähteli koko ajan kaupunkiajossa, mutta nyt mennään A6:lla hienosti ja hinnan edellyttämällä tasaisuudella.- kemppe
kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.
- 2.0TFSI
kemppe kirjoitti:
kaverilla on A4 1.8T Multitronicilla ja koeajon perusteella voi todeta, että tosi hyvä on.
että tuo multitronic pitää kierrokset koko ajan alhaalla, joten karkeaääniset yhteispaineruiskut (4-pyttyiset dieselit ja bensa-FSI:t) pitävät aika kovaa ja karheaa, työkonemaista ääntä.
Vaakakupin toisella puolella on sitten tietysti bensansäästö. Suo siellä, vetelä täällä.
- Mas A6
Tietysti noista 3 dsg on edistyksellisin. Sen kaksi kytkilevyä tekee siitä pirun nopeen vaihtajan. vaihtoaika on 8 millisekunttia, kun esim. Ferrari Enzossa vastaava on 150millisekunttia.
Multitronic taasen on hidas ja alkeellisin. Ulkoisesti eroa tiptroniciin ei uusimmissa A6 ole, mutta vaihtonopeus onkin sitten toinen juttu. Elikkäs sanoisin, että dsg:llä varustettu auto on ilmeisin vaihtoehto. - 5Speed.ja.6Speed
Tuollaisia invalidivaihteita ei tervejärkinen autoilija ota missään nimessä vaivoikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723