Aravasta

hyötyä?

Pari viikkoa sitten mulla aloitettiin Trexanin (20 mg) rinnalla Arava (20 mg). Biologiset lääkkeet eivät sovi mulle sivuoireiden vuoksi, Sandimmun ja Salazopyrin tehottomia, reumaa olen sairastanut 25 vuotta (nyt olen 30 vee).

Miten pian olette havainneet Aravan tehon alkavan vaikuttaneen? Onko ollut hyötyä? Miten pian maksa-arvoissanne on näkynyt muutoksia, jos arvot ovat kohonneet?

Mulla ollut yleisjomotusta jo parin viikon ajan, Humiran teho hiipuu. Kortisonipikkejä hain just toissapäivänä. Olen jotenkin pessimisti Aravasta saatavn hyödyn suhteen...

Te jotka voitte käyttää biologisia, nauttikaa niiden saamasta hyödystä! En ole ikinä voinut niin hyvin, kuin niiden käytön aikana! On todella kurjaa nyt huomata, miten sairaus saa taas yliotteen biologisen päätyttyä pari kk sitten. Nyt tämä sama vanha pas.a taas jatkuu enkä usko yhtä hyvää lääkettä löytyvän kuin Humira, Enbrel.

Onko teillä mitään tietoa mistään muista uutuuslääkkeistä? Mikä on se sellainen lääke, joka tehoaa useita kuukausia tiptuksen jälkeen? En puhu siis Remicadesta.

11

3111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miumau1980

      Millaisia oireita sait biologisista lääkkeistä?Minulla oli Trexan,Arava,Oxiklorin yhdistelmä.Lopetin Trexanin kun multa alko hiukset tippuu päästä.Pari vuotta kitkuttelin aravan ja oxiklorinin kanssa ja nyt on viime syksystä lähtien nivelet oikkuillu.Myös kyynärpäihin on tullut tulehduksia.Aikaisemmin mulla vaivas polvet ja pikkunivelet.Kyllä se Arava auttoi vähän aikaa mutta kai se on niin yksilö kysymys. Sivuoireina siitä tulee vatsavaivoja ja vastustuskyky on aika nollassa.Saan kaiken maailman flunssat ja kuumeilua on jonkin verran.En sit tiedä johtuuko toi kuumeilu tosta reumasta. Aloitan taas trexanin ja kai tämän vuoden puolella menen polvinivelten puhdistusleikkaukseen.Voimia sulle ja kaikille jotka potevat tätä paskaa sairautta!

    • tarkoitit varmaan

      Mabthera
      "tuhoaa" kehosta B-solut. Teho pitäisi tulla 12 viikon päästä tiputuksista.

      • alkup.

        Joo, just tota lääkettä tarkoitin. Taidan alkaa monkumaan vaan sitä lääkäriltä.

        Biologisista sain kunnon iho-oireet ja ihon hoito jatkuu edelleen. Märkäistä ihottumaa pitkin kehoa, ei tunnu mitkään kortisonit tehoavan, tätä jatkunut jo kuukausia lopetuksen jälkeen.

        Mulla muuten lähti myös hiuksia Trexanin annoksen ollessa 25 mg ja nyt tiputettiin 20 mg. Aiemmin mulla on ollut Trexanin annos 15 mg ja silloin ei ollut ongelmia hiusten kanssa. Nyt Aravan aikana olen huomannut, että mulla on ruokahalu vähentynyt ja olen laihtunut (hyvä vaan). Olen 156 cm pitkä ja paino nyt tippunut 44 kiloon, ei sais varmaan kyllä paljon enää vähentyä. Makseanhimo ja esim. sipsien napostelu on vähentynyt, kun ei vaan tee mieli samoin kuin ennen.

        Huomenna saan ekat verikoetulokset Aravan käytön jälkeen, mielenkiintoista nähdä esim. crp.


      • miumau1980
        alkup. kirjoitti:

        Joo, just tota lääkettä tarkoitin. Taidan alkaa monkumaan vaan sitä lääkäriltä.

        Biologisista sain kunnon iho-oireet ja ihon hoito jatkuu edelleen. Märkäistä ihottumaa pitkin kehoa, ei tunnu mitkään kortisonit tehoavan, tätä jatkunut jo kuukausia lopetuksen jälkeen.

        Mulla muuten lähti myös hiuksia Trexanin annoksen ollessa 25 mg ja nyt tiputettiin 20 mg. Aiemmin mulla on ollut Trexanin annos 15 mg ja silloin ei ollut ongelmia hiusten kanssa. Nyt Aravan aikana olen huomannut, että mulla on ruokahalu vähentynyt ja olen laihtunut (hyvä vaan). Olen 156 cm pitkä ja paino nyt tippunut 44 kiloon, ei sais varmaan kyllä paljon enää vähentyä. Makseanhimo ja esim. sipsien napostelu on vähentynyt, kun ei vaan tee mieli samoin kuin ennen.

        Huomenna saan ekat verikoetulokset Aravan käytön jälkeen, mielenkiintoista nähdä esim. crp.

        Mulla on ainaki kaikki veri-arvot pysyny kurissa tähän mennessä(arava kohta kolmatta vuotta)..no problemos :)


      • alkup.
        miumau1980 kirjoitti:

        Mulla on ainaki kaikki veri-arvot pysyny kurissa tähän mennessä(arava kohta kolmatta vuotta)..no problemos :)

        Mulla oli crp 29 ja hb 120, pvk ja maksat ok. Eli ihan kohtuulliset, mutta eron kyllä huomaa biologisiin, silloin oli crp koko käytön ajan n. 8 ja hb yli 130.


      • miumau1980
        alkup. kirjoitti:

        Mulla oli crp 29 ja hb 120, pvk ja maksat ok. Eli ihan kohtuulliset, mutta eron kyllä huomaa biologisiin, silloin oli crp koko käytön ajan n. 8 ja hb yli 130.

        Mitkä ovat ihmisellä normaalit arvot noissa edellä mainituissa?Lääkäri on vaan aina sanonut että kaikki on ok,ei muutoksia..Pitänee ehkä udella ku lääkäriin menee..


      • alkup.
        miumau1980 kirjoitti:

        Mitkä ovat ihmisellä normaalit arvot noissa edellä mainituissa?Lääkäri on vaan aina sanonut että kaikki on ok,ei muutoksia..Pitänee ehkä udella ku lääkäriin menee..

        Mä olen saanut terveydenhoitajalta sellaisen lapun, jossa näkee noiden arvojen viitearvot, joiden välissä oleva arvo on normaali. Lisäksi kun saan printtinä verikoetulokseni, siinäkin on aina erikseen viitearvot jokaiselle kokeelle.


      • annikki88
        alkup. kirjoitti:

        Mä olen saanut terveydenhoitajalta sellaisen lapun, jossa näkee noiden arvojen viitearvot, joiden välissä oleva arvo on normaali. Lisäksi kun saan printtinä verikoetulokseni, siinäkin on aina erikseen viitearvot jokaiselle kokeelle.

        Tulehdusarvot ainakin pitäisi olla alle 10 kummankin. Siis CRP ja Lasko/Senkka. Joillain kuitenkin esim. 10 on tosi korkea, koska joillain ei tulehdusarvot nouse niin paljon. Voi olla että sellaisilla normaali on jopa 1 tai jotain sellaista.

        Hemoglobiini vaihtelee todella paljon eri ihmisillä, että mikä on normaali, mutta yleisesti alle 120 on liian matala. Joillain kuitenkin sitä korkeampikin on tosi matala, jos normaalisti on vaikka 140 tai jotain.

        Maksa-arvot pitää olla kai alle 50, mutta en siitä sen tarkemmin tiedä.

        Muista arvoista en sitten tiedäkkään mitään :D Vertaan niitä aina vaan edellisiin tuloksiin.


    • kömpelö sormi

      Hei ! Olen myös käyttänyt aravaa, en kylläkään saanut vastinetta siitä. Biolääkkeet myös käyty läpi mutta hoito keskeytettiin allergian vuoksi.Kortisoni piikkejä joka kuukausi kymmenkunta sekä tabletteina em.lääkkeiden aikanakin. Tällä hetkellä n. 2kk:tta olen käyttänyt Reumacon tabletteja ja olen tyytyväinen.

    • kömpelösormi

      Tarkoitat uutuus lääkkeellä varmaan Rituksimabia,se annetaan suoneen 2viikon välein vain 2Xvuodessa. Tästä kyseisestä lääkkeestä on Tieteen kuvalehdessä 11/2006 juttu (Uusi hoito pureutuu)

    • Sani25

      Mikä lääke paras reumaan? Nyt Arava. Onks noi biologiset lääkkeet hyviä ja mitä sivuvaikutuksia? Mikä on toiminut parhaiten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      250
      2296
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1891
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1565
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      132
      1332
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1200
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1155
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe