Vain kastikkeet kelpaavat, lihat ei

Epätoivoinen kisunruokkija

Olen pikkuhiljaa yrittämässä totuttaa kisuani pois raksujen popsimisesta eläinlääkärin suosituksesta.

Mutta ongelmana on se, että kun tarjoan märkäruokaa, niin kissa latkii vain kastikkeet, ja jättää lihapalat kuivahtamaan.

Olen yrittänyt jo vaikka mitä: Sekoittamalla hieman kissan herkkuraksuja märän ruuan sekaan (ei onnistu, kissa latkii edelleenkin vain kastikkeet), muussaamalla lihapalat (jolloin kissa latkii ruokaa vain pari kertaa, ja lähtee loukkaantuneena pois.

Kokeilin myös antaa vuokaruokia, joissa ei kastiketta ole (pateetako se on?), mutta silloin kissa ei koske ruokaan ollenkaan. Miksi se ei syö niitä paloja?

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa, ja miten olette sen ratkaisseet?

20

6477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sara-

      Oletko kokeillut eläinkaupan lihaisempia ruokia, kuten Almo Naturea, Felina Portaa tai sitten kaupasta Sheban pieniä pyöreitä kippoja (ei vuokia, vaan niitä uudempia, sinisiä ja keltaisia kippoja, PYÖREITÄ). Ne ovat vähän tyyriimpiä, mutta niissä on lihaa jopa 50 %. Useat nirsotkin kissat tykkäävät niistä. Ainakin meillä.

      Myös ihan lihaa voisit kokeilla, esim. possunsuikaleet ja keitetty kana ovat monien kissojen herkkua. Meillä tuolle raksuttajalle menee liha paremmin kun paneroi murskatuilla raksuilla.

      • kastike

        Mun kissa tekee ihan saman jutun. Oon koittanu vaikka minkä makuista, mutta aina lähtee vaan kastikkeet. Ja jos laittaa jotain hyytelöruokaa niin ei puhettakaan että söis. Raksut tekee kauppansa todella hyvin. Päätin sitten koittaa joku aika sitten tonnikalaa. Ei mitään kissoille tarkotettua vaan ihan sellasta mitä ihmisetki voi syödä. Se oli sellanen ruoka että ei jääny murentakaan. Nyt mun kissasta on kait tullu turhan nirso kun ei enää kelpaa ees kastikkeetkaan läheskään kaikista liharuoista:) Kaikesta huolimatta kaveri voi ihan tukevasti.


      • vuoksi..
        kastike kirjoitti:

        Mun kissa tekee ihan saman jutun. Oon koittanu vaikka minkä makuista, mutta aina lähtee vaan kastikkeet. Ja jos laittaa jotain hyytelöruokaa niin ei puhettakaan että söis. Raksut tekee kauppansa todella hyvin. Päätin sitten koittaa joku aika sitten tonnikalaa. Ei mitään kissoille tarkotettua vaan ihan sellasta mitä ihmisetki voi syödä. Se oli sellanen ruoka että ei jääny murentakaan. Nyt mun kissasta on kait tullu turhan nirso kun ei enää kelpaa ees kastikkeetkaan läheskään kaikista liharuoista:) Kaikesta huolimatta kaveri voi ihan tukevasti.

        tonnikalasta
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000134&posting=22000000024090907


      • ruokaa - ikinä?

        Vai vähän tyyriinpiä. Laskepa kilohintaa!


    • puhdasta

      lihaa, ilman teollisia lisäaineita. nykyään uppoaa jo melkein kaikki liha hyvin, kun sitä ollaan tässä harjoiteltu. jos joku sortti ei maistu, laitetaan sekaan suurta herkkua, eli pakasteseitiä, jota pikkuhiljaa vähennetään, jotta oppii syömään sellaisenaankin.

      terveydellisistä syistä olemme jättäneet teollisen ruuan pois. alkuun raksut, jolloin vielä syötiin märkäruokaa, samoilla kastike ongelmilla. sittemmin jätettiin myös purkkiruuat. satunnaisesti hätävarana on jotakin laadukasta eläinkaupan purkkia, ne ovat niin lihapitoisia, että kissat yleensä pitävät niistä.

      myös kädestä (tai lusikasta)ruokkiminen toimi meillä. paastottaahan kissa ei saa, joten alkuun mentiin meillä näin kissan ehdoilla.

      voi vaatia todellakin työtä ja pitkää pinnaa päästä raksuista eroon, ne on useimmille kissoille ihan huumetta.

    • kaurat

      Keitähän kaurapuuroa ja sekoita niihin kastikkeisiin tai pateisiin. Meillä tykätään .Lisään kyllä vähän ruoka öljyä.
      ( 1- purk. pateeta 400g -2dl puuroa rkl. öjjyä.)
      Kauraryynit, riisit, leseet.Mun kissat tykää hapan korpuista siinä ruuan päällä.Naksuja voi kanssa hiukan ruuan päälle ripottaa.Hajuksi.
      Kokeilethan!Tää auttaa ripulointiinkin .
      Sekottaa voi kasviksia ja (kanamunaa.)

      • on..

        turhan vilja/kasvis pitoista pöperöä kissalle.. myös ruokaöljy on kissalle turhaa. yleensä ripulikin iskee juuri viljapitoisista ruuista, ei siis sovi ripulin hoitoon. kissalle tulee antaa kuitua, mutta vain vähän, ettei se mene ummelle.


      • sitä
        on.. kirjoitti:

        turhan vilja/kasvis pitoista pöperöä kissalle.. myös ruokaöljy on kissalle turhaa. yleensä ripulikin iskee juuri viljapitoisista ruuista, ei siis sovi ripulin hoitoon. kissalle tulee antaa kuitua, mutta vain vähän, ettei se mene ummelle.

        Minä käytän maalaisjärkeä yleensä kissojen ruokinnassa. Hyvin on mennyt 5 kissan kanssa. Ollut kissoja 50 .vuoden ajan!Annan sitä mitä suostuu ja tykkäävät syödä ,eikä ole lääkäreitä
        tarvittu ,muuta kuin alkuun pakollisissa toimenpiteissä.Ammatti ihmiset huomattaa välillä kuin voi olla turkit ja kisut noin ihani !
        Kuitua on kauraryynit ja leseet y.mm
        Valmis ruuat saattaa saattaa pitkään käytettynä olla liiankin vahvoja .Siitäkin seuraa ripulointi.Silläpä niitä voi laimentaa näillä hyvillä kuiduilla!


    • Kissanainen ´´

      ´Meilläkin ensin katoavat kastikkeet. Mutta kummasti ne palatkin katoavat, kun et heti ole suinpäin siivoamassa kuppeja pois... Routa porsaan kotiin ajaa, vai pitäisikö tässä sanoa että nälkä se palat suuhun pistää :)

    • u telias

      Meillä kohta 2v työttökisu ei syö märkää ruokaa, latkii just ne kastikkeet ja hyytelöt!

      Pojalle kohta 5v kelpaa kaikki, jos mahdollista varkailee minunki ruoat.

      • heahhae

        Miks niitä kuivaruokia pitäs syöttää jos ostat laadukkaita kuivaruokia niin on ne paljon parempaa ravintoa kun purkkiruuat. Koita vaikka vähän lihaa välillä tarjota mutta ei liian usein niin kyllä se alkaa maistumaan :) meidän nirsopoju syö keitettyä kanaa ja sit jotain kalaa suostuu syömään :)


      • ei koskaan
        heahhae kirjoitti:

        Miks niitä kuivaruokia pitäs syöttää jos ostat laadukkaita kuivaruokia niin on ne paljon parempaa ravintoa kun purkkiruuat. Koita vaikka vähän lihaa välillä tarjota mutta ei liian usein niin kyllä se alkaa maistumaan :) meidän nirsopoju syö keitettyä kanaa ja sit jotain kalaa suostuu syömään :)

        ole parasta mahdollista ruokaa kissalle.


      • sora 55
        ei koskaan kirjoitti:

        ole parasta mahdollista ruokaa kissalle.

        anna välillä raakana pieniä muikkuja, silakoita, jauhelihaa, maksaa,ei mitään silakka pihvikamaa, kissa tarvii lihaa kyllä se syö sitten napujakin ja teollistaruokaakin , tarviiko sen aina kissan syödä "eineksiä"


      • Anonyymi
        heahhae kirjoitti:

        Miks niitä kuivaruokia pitäs syöttää jos ostat laadukkaita kuivaruokia niin on ne paljon parempaa ravintoa kun purkkiruuat. Koita vaikka vähän lihaa välillä tarjota mutta ei liian usein niin kyllä se alkaa maistumaan :) meidän nirsopoju syö keitettyä kanaa ja sit jotain kalaa suostuu syömään :)

        Kissa nauttii pääosan nesteestä mitä tarvitsee, ruuasta. Kissat ovat huonoja juomaan, ja siitä syystä kostea ruoka, siis liha(meillä snellmanin), viljaton kostea ruokakin, ovat ruokinnan perusjutut. Viljaton raksu menee meillä hyvin, hypoallergiaruoka.Miten kissa nesteytellään kotioloissa helteillä, jos se ei syö kosteaa ruokaa lainkaan? Tuollainen kysymys tuli mieleeni. Kaikki asunnot eivät pysy parinkympin lämpöisinä helteillä.
        Itse nesteytän 2 eri tavalla: teen kylmän veden kanssa kana-, tai tonnikala-katkarapu purkillisesta keittoa. On nam. Toinen tapa, jolla kissa sekä jäähtyy, että nesteytyy, on haalea suihku, siis kokonaan paitsi pää. Korviin ei vettä saa mennä.
        Kissani on pärjännyt helteisimmätkin ajat noin toimien. Kissankastelukertoja on kuumimpina vuorokausina ollut useita. Ja pakastimessa jäähdytettyä kaikkea plus siitä propelli puhaltamaan viileää.


    • Anonyymi

      Mä en kyllä ymmärrä, miks ihmiset antaa kissoille palkinnoksi jotain keitettyä kanaa tms NIRSOILUSTA. Sillä ne ainakin jatkaa nirsoilua.
      Parempi keino on opettaa, ettei lisää heru ennen kun edellinen lautanen on tyhjä. Meillä ainakin toimii.
      Katon vaan kellosta suunnilleen, ettei paasto veny liian pitkäksi.

      Jos latkii hyytelöt, niin laitan niiden lihanpalojen päälle folion, ettei kuivu, ja sitten jääkaappiin odottamaan seuraavaa ruokailukertaa. Ja se SYÖDÄÄN ennen kun tulee lisää. Tähän on kissatkin oppinu jo, että kun syö, niin vasta sitten saa taas lisää sitä missä on hyytelöäkin mukana.
      Ja ruoka-annos kannattaa pitää tyyliin teelusikallisessa, ettei hyytelö täytä vatsaa liikaa.
      Ja aina kun kaikki on lihoineen päivineen syöty, niin vasta sitten antaa lisää. Mutta ei koskaan liian suurta määrää kerrallaan, koska silloin tosiaan vatsa täyttyy hyytelöstä, ja on varaa nirsoilla.

      • Anonyymi

        Ja tosiaan, jatkoa edelliseen, niin aina tulee lisää, kun lautanen on tyhjä. 😄 Joskus siis syövät yhden pussillisen kymmenessä erässä, koska ei voi antaa koko pussia kerrallaan.

        Meni niin paljon ruokaa haaskuun sillä systeemillä. Sellainen peli ei vetele ollenkaan.
        Varsinkin kun saavat vielä laadukkainta mahdollista ruokaa, mikä maksaa aivan hitosti.


      • Anonyymi

        Niissä missä on hyytelössä palasia, se ei ole lihaa. Tuoteseloste kantsii lukea.


    • Anonyymi

      Osta ruoka jossa ei oo kastiketta. Kissoille on pakastepulliakin, kokeilisin niitä.

    • Anonyymi

      Siis lihaahan kissa syö mielellään! Mitta sen ei pitäisi olla kypsänä,vaan tuoreena tarjolla.
      Jos tarkoitat märkäruoilla edes lihaa? Mitä merkkiä märkäruoka on,laita tuoteseloste google- hakuun.
      Siis tarjoat ihan täyslihakosteaa? Saan itse vain yhtä ruokaa,joka maistuu,ilman viljoja,sokereita ym. Inuliinia siinä hiukan kyllä on.
      Tarjoan välillä lisäksi ihan sitä tuorelihaa,samaa tavaraa jota ostan omaan ruuanvslmistukseen. Karjalanpaisti,kassler ohut pihvi,tms. Kunhan on tuoretta,hyvin menee.

    • Anonyymi

      Mun kissa kans latkii ne hyytelöt ja vellit ja jättää palaset. Oon ratkassu asian niin, että annan vain puolikkaan pussillisen latz-märkäruokaa kerralla. Koska jos annan kokonaisen, niin siitä jää syömättä muutakin kuin palaset eikä ne tuu syödyksi ikinä, kun "ruoka on vanhaa". Saattaa samaan aikaan moukua ja puskea selvästi nälkäisenä, mutta kun kupissa oleva ruoka "on vanhaa" eikä kelpaa. Se jääkaapissa oleskellut puolikas avattu pussillinen on "tuoretta" ja kelpaa. Oon tarjoillu tuota märkälatzia aika säästelemättä vaikkei syökään kuppia tyhjäksi, koska kissalla on usein ummetusta ja uskon, että jos se söis vaan raksuja (joita on kokoajan tarjolla) niin ongelma vois pahentua. Maksaa se eläinlääkäri, varsinkin jos joudutaan leikkaamaan, aikas paljon enempi, kuin semmoset ruuat, että suostuu syömään. Vettä tän en oo nähnyt koskaan juovan, mitä luonnonvaraiset kissat ei kuulemma juuri teekään, maine coon rotuisia huomioon ottamatta... No ehkä ne ruohon mukana saa aamukastetta sisuksiinsa? Kuitenkin pelkään, että jos söisi vain raksuja, niin voisi mennä enempi ummelle nesteen puutteen takia tai tulla munuaisvika, kuten kaverin naapurin kissalle joka sai vain kuivamuonaa(!). Niin annan latzin märkäruokaa, vaikka söisikin vain kastikkeen. jos palat ehtii kuivua kuppiin, niin rappaan se siitä kuivamuonakupin pinnalle. Nehän on kuivamuonaa siinä vaiheessa... On aika kranttu ruoan suhteen. Itse en syö juurikaan lihaa, mutta ostan toisinaan tarjouksesta vanhaksi meneviä lihoja ja maksaa kissaa varten. Siinä saa olla tarkkana, että pakastaa lihat heti kun on ostanut. Jos ne on päivän pari muhinut jääkaapissa ennen pakastusta, niin ne ei sulatettaessa kelpaakaan kissalle. Kissat on ton ruokailun suhteen vähän niinkuin autistit...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe