Bella 530 HT

ja Moottori

Ostin Bella 530 HT kyseisen veneen 70hv koneella ja myyjä sanoi että on suosittu HT suomessa varsinkin järvialueilla.

Mikä olisi sopiva 4T kone siihen? Kokemuksia? Olen kuullut että pienilläkin koneellakin on ajeltu itestään, mutta entäs lastin kanssa. Kai 70 vie sitä ihan kivasti? (en ole päässyt vielä ajamaan)

70hv Yamaha on jo vanha (1990) joten ajattelin jos vaihtaisi vielä sen vastavaan 4T koneseen. Yamahalla on ainakin 80hv ja 100hv tarjolla. Ehkä tuo 100hv olisi se sopiva kun kuutiot on myyjän mukaan samat ja hinta ero on vain pieni.

Yamaha centteristä savosta :)
T: onnellinen jo nyt

18

5048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2t.

40hv kone on siihen hyvä, koska perä ei kanna raskaampaa hyvin.
      Ei isompaa koska se vene ei ole suunniteltu liukuvaksi.
      70hv konetta ei todellakaan kannata laitaa siihen.
      En ymärrä, miksi vanhaa lautamallia on väkisin yritetty soveltaa lasikuituiseen muottiin?
      Se on mallina vanha ja ei vastaa nykyvaatimuksia.
      Sopiva itse asiassa olisi 30hv 2t kone.

• Näitä veijareita

Kun vene on suunniteltu max 50 hv koneille ja joku on jo siihen pultannut 70 heppaa.Ja ostaja suunnittelee jo ostavansa ehkä 100 hv 4tahtisen joka painaa kuin synti,tulee veneen kapealle u-pohjalle vesilinjan maalaus ylemmäksi aikas pian eteen.Mene vaikka kirjastoon ja tutustu VENE lehden testeihin k.o veneestä.Saat todellista tietoa asiasta.Kauppias myy koneita mutta turvallisuudestasi vastaat itse.Tässä pätee se sanonta että kun savolainen kauppias avaa suunsa vastuu siirtyy ostajalle.Hieman sanontaa mukaellen.

• saat bella

530 ht:sta muskeliveneen lisäämällä airot. turha paino vähänee, kulutus pienenee ja huippunopeus on aivan itsestäsi kiinni.

• ..i..

Meillä oli tuollaisessa veneessä ensin 30hp kone joka riitti hyvin yksinään tai kaksistaan liikkuessa, mutta isommalla kuormalla se oli liian pieni. Sitten ostin siihen 50hp koneen, joka oli VÄHINTÄÄN riittävä.. Veneeseen kannattaa harkita trimmilevyjen asennusta jos niitä ei ole. Vene on meinaan aika herkkä painon jakautumiselle. Itse vaihdoin veneen täysliukuvaan jyrkkä v-pohjaiseen, kun ei oikeen sopinut saaristo-/merikäyttöön.. Järvelle tuo saattaa sopia... Niin ja vielä siitä koneestä, niin harkitse OIKEASTI pienempää moottoria, kuin 70hp jos uuden ostat. Veikkaan, että 50hp olisi hyvä. Nelari voi tosin olla hieman painava Bellan perään, niin katso myös esim Tohatun TLDI-koneita (2t-ruisku) Itsellä nykyisessä veneessä sellainen (tosin 90hp) käy kuin sweitsiläinen kello ja kulutus 4t-koneen luokkaa, mutta ei rasittavia 4t-koneen huoltoja ja halvempi hankita hinta.

• Jeker

Moi, Kipparissa oli käytettyjen HT-veneiden vertailu ja siinä Bella 530 HT sai tyrmäävän arvostelun ajettavuudesta. Jo 30 heppaisella ajettaessa täydellä kaasulla keula nousee niin pystyyn että istualtaan ei näe eteensä. Joten, unohda 100 heppanen kone, sopiva voisi olla esim. hondan 30-40 heppanen nelari. Vene on ns. puoliliukuva eli alle 20 solmun matkavauhti on oikea.

Ja jos totta puhutaan, vähänkin veneistä ymmärtävät eivät ostaisi kyseistä venettä ellei todella halvalla saisi. Tämä on totuus, ei millään pahalla.

• täällä kerrotaan

Alle 20 solmun vauhdissa on tosiaan keula ikävästi pystyssä. 30 heppaa ei riitä kuljettamaan venettä.
        40-heppainen vanha 2T Yamaha on mielestäni ollut ihan passeli. 1-4 henkilöä kyydissä. Yksin ajaen kulkee 27 solmua, 4 hengen kuormallakin yli 20. Moottorin paino vain 60 kg (ei trimmiä).

• JIKLL

Moi, uskokaa nyt jo että 530 HT on puoliliukuva eikä sitä olla suunniteltu liukuvaksi, max 30-40 hv riittää aivan taatusti siihen, mihin vene on suunniteltu. Joten parhaiten runko toimii reilun 10 solmun nopeuksilla. Toki jos perään ruuvataan 50-80 heppanen kone vene kulkee jopa yli 30 solmua, mutta ajettavuus on tuolloin jo todella heikkoa ellei vaarallistakin.

Jos haluatte lisää vauhtia, ostakaa esim Bellan 561 HT tai 572 C, aivan eri luokan veneitä niin ominaisuuksiltaan kuin rungoltaan.

530 HT sopii lähinnä rauhalliseen ajeluun hyvällä ilmalla.

• kokemuksella

mielipidettäsi tyrkytät. Minä nyt kuitenkin olen parikymmentä vuotta ko. paatilla kesäloma-ajojani tehnyt. Ja sillä järvellä, missä liikun riittää isoja selkiä ja aaltoja, ja on niitä tullut koetuksi. Työssäni taas olen ajanut kaikenlaisia nopeita pienveneitä kaikkialla Suomen meri- ja järvialueilla. Eihän se Bella nyt kummoinen ole, mutta pikkuisen risoo tuollaiset tyypit, jotka toitottavat kuin gramofonilevyltä alle 30 hv moottori, alle 20 solmun nopeus. Älkää uskoko noita "totuuden torvia". Mutta älkää laittako Bellaanne kuuskymppistä ilman erityistä syytä ja hyvää aikaisempaa kokemusta.

• -Perälauta
        kokemuksella kirjoitti:

mielipidettäsi tyrkytät. Minä nyt kuitenkin olen parikymmentä vuotta ko. paatilla kesäloma-ajojani tehnyt. Ja sillä järvellä, missä liikun riittää isoja selkiä ja aaltoja, ja on niitä tullut koetuksi. Työssäni taas olen ajanut kaikenlaisia nopeita pienveneitä kaikkialla Suomen meri- ja järvialueilla. Eihän se Bella nyt kummoinen ole, mutta pikkuisen risoo tuollaiset tyypit, jotka toitottavat kuin gramofonilevyltä alle 30 hv moottori, alle 20 solmun nopeus. Älkää uskoko noita "totuuden torvia". Mutta älkää laittako Bellaanne kuuskymppistä ilman erityistä syytä ja hyvää aikaisempaa kokemusta.

...ajaessasi 530 HT:llä yli 20 solmun nopeuksia? Tuskin, sillä ensinnä joudut ajamaan venettä aina seisten (keskikäytävällä seisoen, vino sisälaipio estää seisomisen ratin takana!) ja haluat nähdä jotain eteesi. Toiseksi, heti kun jokin hiukankin liikkuu veneessä, vene muuttaa suuntaansa ja samoin aaltojen kanssa saa olla hyvin tarkkana. Nautinto kaukana! Mutta jos koet tuon ookookso, ei siinä mitään. Itse ajelin yhden kesän ko. veneellä max 15 solmun nopeuksia, silloin vene toimi suht hyvin.

• siitä kysymys lainkaan
        -Perälauta kirjoitti:

...ajaessasi 530 HT:llä yli 20 solmun nopeuksia? Tuskin, sillä ensinnä joudut ajamaan venettä aina seisten (keskikäytävällä seisoen, vino sisälaipio estää seisomisen ratin takana!) ja haluat nähdä jotain eteesi. Toiseksi, heti kun jokin hiukankin liikkuu veneessä, vene muuttaa suuntaansa ja samoin aaltojen kanssa saa olla hyvin tarkkana. Nautinto kaukana! Mutta jos koet tuon ookookso, ei siinä mitään. Itse ajelin yhden kesän ko. veneellä max 15 solmun nopeuksia, silloin vene toimi suht hyvin.

Koen ihan riittävästi nautintoa, kun pääsen vesille tosi halvalla. Veneessä minulla ei ole kiinni penniäkään, kunhan vastaan sen käyttökuntoon laitosta ja käyttökunnosta, niin vene on vapaasti käytössäni. Tottakait tiedän että rahalla saa ja hevosella pääsee.
        Minä kritisoin sitä, että ko. vene mollataan joidenkin toimesta systemaattisesti maan rakoon, vaikka asia ei heille tippaakaan kuulu. Ajo-ominaisuudet ovat sitä ja tätä, mutta ei veneen turvallisuudessa muuten ole mitään vikaa. Ja kuten olen jo kertonut, aika monenlaista purtiloa, hyvää ja huonoa olen päässyt kokemaan kaikenlaisissa olosuhteissa.

• -Perälauta
        siitä kysymys lainkaan kirjoitti:

Koen ihan riittävästi nautintoa, kun pääsen vesille tosi halvalla. Veneessä minulla ei ole kiinni penniäkään, kunhan vastaan sen käyttökuntoon laitosta ja käyttökunnosta, niin vene on vapaasti käytössäni. Tottakait tiedän että rahalla saa ja hevosella pääsee.
        Minä kritisoin sitä, että ko. vene mollataan joidenkin toimesta systemaattisesti maan rakoon, vaikka asia ei heille tippaakaan kuulu. Ajo-ominaisuudet ovat sitä ja tätä, mutta ei veneen turvallisuudessa muuten ole mitään vikaa. Ja kuten olen jo kertonut, aika monenlaista purtiloa, hyvää ja huonoa olen päässyt kokemaan kaikenlaisissa olosuhteissa.

Sitähän koitin sanoakin edellisessä viestissäni. 530 HT on kelpo vene jos sillä ajetaan sellaisilla nopeuksilla kuin se on suunniteltu. Jos laitat esim. L busteriin 150 heppaisen koneen (kärjistetty esimerkki) ja lähdet painamaan sillä kahvat kaakossa, meno ei taatusti ole turvallista ainakaan kokemattoman veneilijän käsissä.

Tämä ketjuhan lähti liikkeelle ilmeisesti kokemattoman veneilijän kysymyksestä millaisen moottorin kannattaa ostaa ko. veneeseen. Mielesstäni on erittäin järkevää saada hänet unohtamaan heti jopa 100 heppaiset koneet ja kertoa mikä on järkevää ja mikä ei. Hän säästää a) rahaa b) bensaa ja pääsee nauttimaan veneilystä bella 530 HT:llä niin kuin sillä pitääkin.

• järki käteen
        -Perälauta kirjoitti:

Sitähän koitin sanoakin edellisessä viestissäni. 530 HT on kelpo vene jos sillä ajetaan sellaisilla nopeuksilla kuin se on suunniteltu. Jos laitat esim. L busteriin 150 heppaisen koneen (kärjistetty esimerkki) ja lähdet painamaan sillä kahvat kaakossa, meno ei taatusti ole turvallista ainakaan kokemattoman veneilijän käsissä.

Tämä ketjuhan lähti liikkeelle ilmeisesti kokemattoman veneilijän kysymyksestä millaisen moottorin kannattaa ostaa ko. veneeseen. Mielesstäni on erittäin järkevää saada hänet unohtamaan heti jopa 100 heppaiset koneet ja kertoa mikä on järkevää ja mikä ei. Hän säästää a) rahaa b) bensaa ja pääsee nauttimaan veneilystä bella 530 HT:llä niin kuin sillä pitääkin.

On itsestään selvää, ettei Bellaan pidä laittaa 100 heppaista. Mutta se kait tässä viestiketjussa on selvästi sanottu. Minä taas pikkuisen protestoin sitä vastaan, että naama punaisena kiukutaan, että Bellaan ei missään tapauksessa pidä laittaa yli 25 heppaista. Epäilen, että tuo tieto ei edes perustu omaan kokemukseen, vaan sellaiseen yleiseen mantraan, joka vaan kiertää ja kiertää.
        Kohtuus pitää olla ajattelussa molempiin suuntiin.

• on sen

tyyppinen paatti, että parhaaseen tunnelmaan pääsee 20-30 heppaisella ja lisäksi halvalla. On sen verran puskeva paatti, että ihan turha laittaa isoa konetta.

• timppa savosta

Hei

Suosittelen hankkimaan 100HP 4-tahti koneen (merkkejä riittää), tai vaihtoehtoisesti esim Susuki 90HP. Itse ostin 100HP Mercuryn. Susuki olisi antanut pitemmän takuun.

70hp riittää jos kyydissä on vain pari henkilöä eikä mainittavaa muuta kuormaa. Isommalla lastilla pintaan nousu kestää ja joudut pitämään kaasua turhan kovalla ja polttoainetta kuluu.

• bellisti

itellä ollu bella 3vuotta 70 koneella ei ole ollu valittamista kaasua ei juurikaan tarvi vääntää niin jo kulkee.toisaalta isolla kuormallakin on päästy vauhdikkaasti.jos koneen vaihto tulee eteen taidan laittaa jonkun 2t 40hv koneen perään.

• 20 - 35 HV ! !

Bella 530 HT -veneen valmistajan ilmoittama suurin sallittu koneteho on 35 hv! (http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=102970)

Käytännössä voi huoletta laitta myös 40 heppasen, mutta ei mitään järkee sen suurempaa.

Muistakaapa myös mitä vakuutuksenne aiheesta sanovat (jos olette sellaisen vaivautuneet ottamaan). Venevakuutukset kautta linjan eväävät korvaukset vahinkotilanteissa, joissa valmistajan ilmoittama suurin sallittu koneteho on ylitetty määrätyn prosentin verran.

Voitte huoletta uskoa, että valmistaja ei turhaan halua rajata konetehoja veneissään alaspäin. Päinvastoin, veneet on tyyppihyväksyttyjä turvallisille konetehoille (ko. veneen valmistajan ilmoittama tehoalue 15-26 kW eli n. 20-35 hv - 1 kW ~ 1,36 hv).

• kaaleppi

Bella HT 530 suositeltava perämoottori on 25-40 hv. Aikomasi 80-100 hv 4-t moottori on ylimitoitettu ja liian raskas veneeseesi. Bella 530 HT on ns. puoliliukuva vene, eikä näin ollen hyödy suuremmasta moottorista vauhdin suhteen, päin vastoin polttoaineen kulutus kasvaa jyrkästi veneen kyntäessä.

• 123

Onko joku saanut bellan kaatumaan ? Yli kokoisella moottorilla / kovassa aallokossa. Tai muuten vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13