jatkojohdon johdonpaksuus??

Wussy

Olisiko jotain nyrkkisääntöä tai vastaavaa jolla tietäis onko jatkojohdon poikkipinta-ala riittävä? Olen siinä käsityksessä että liian ohut johto saattaa aiheuttaa lämpenemistä ja siten tulipalo vaaran, mutta mitä muuta se vaikuttaa?

(Jatkojohtoni persuksissa on n. 3000w kulutus ja johdon paksuus on kutakuinkin kuulakärkikynän päänkokoinen.. Vahva oletukseni että liian ohut)

11

8238

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistahan tämä

Kotona on normaalisti 10 A sulakkeet taulussa. Tästä päästää tietty MAKSIMI 10 A virtaan ja normaalisti 1,5 mm² kuparijohdin kestää 10 A virran. Siitäpä voidaan päätellä, että 3000 W jatkis kestää oikarin kotona.

• uudelleen

3000W/230V= 13A eli 10A sulake palaa vähän ajan kuluttua. max 25v. ikäisissä asennuksissa on shukorasioissa yleensä 16A sulakkeet tai johdonsuojakojeet.
        Tehon ja sulakkeen 16A perusteella tarve oli 2,5mm2 poikkipinnan johtimilla olevalle jatkojohdolle. Jatkojohdoissa käytetään usein kokoa pienempiä poikkipintoja kuin normaalisti eli 1,5mm2 pitäisi menetellä.
        => jos sähkötehon tarve on lyhytaikainen ja jatkojohto lyhyehkö, niin 1,5mm2 riittää, mutta jos kuorma on jatkuva esim. lämmityspatteri tai virtapiikkiä ottava (ja jännitteestä tarkka) hitsausinvertteri tai jatkojohto on pitkä, niin valitse 2,5mme johdin poikkipinnoilla oleva jatkis.

• Wussy
        uudelleen kirjoitti:

3000W/230V= 13A eli 10A sulake palaa vähän ajan kuluttua. max 25v. ikäisissä asennuksissa on shukorasioissa yleensä 16A sulakkeet tai johdonsuojakojeet.
        Tehon ja sulakkeen 16A perusteella tarve oli 2,5mm2 poikkipinnan johtimilla olevalle jatkojohdolle. Jatkojohdoissa käytetään usein kokoa pienempiä poikkipintoja kuin normaalisti eli 1,5mm2 pitäisi menetellä.
        => jos sähkötehon tarve on lyhytaikainen ja jatkojohto lyhyehkö, niin 1,5mm2 riittää, mutta jos kuorma on jatkuva esim. lämmityspatteri tai virtapiikkiä ottava (ja jännitteestä tarkka) hitsausinvertteri tai jatkojohto on pitkä, niin valitse 2,5mme johdin poikkipinnoilla oleva jatkis.

Mutta eritoten sinulle. Täytyy mennä jatkojohto ostoksille. KIITOS!

• rullalla..

Kaapeli ei saa olla rullalla tai vyyhdellä, kun siihen kytketään isompi kuorma, että lämpö pääsee pois. Ei ne avoimena lämpene lähellekään kumikaapelin syttymispistettä. Tuo ulkoinen paksuus riippuu tietysti myös eristysaineista, veikkaan 1,5 neliömillin kaapelia...

• kelavaikutus ?

Näin olen epäillyt:jos vaikka kompressoria käytetään jatkokelan päässä joka pinta-alansa puolesta olisi riittävä lämpenemättä,niin muodostaako kelalla oleva kaapeli kuristimen ? Onko väliä 1 ja 3-vaihetapauksissa ?

• kipinä 2

En kyllä itse käyttäis 1,5 kaapelia , jos kuormaa on 3000 wattia.
        2,5 parempi. Ja minä tekisin johdon itse , saisin juuri sen pituisen kuin tarvii , ei jäis rullalle tms.
        Tästä nimittäin sen verran , että kerran tuossa käyettiin aika kookasta painepesuria... sellaisella johtokela hässäkällä. Ni ei tietenkään avattu kaikkea johtoa kun ei tarvittu ku 5m ulos....
        Jonkun aikaa siinä pihaa pestiin , hyvin tuloksin , kunnes katsoin tätä kaapelikelahärpäkkää.Savusi....
        Ja oli niin kuumentunu johto , että muovi/kumi eristeiset johdot sulivat. Hepskukkuu , ja laite tunkiolle.Oppirahat on maksettava...

• induktiovaik...
        kelavaikutus ? kirjoitti:

Näin olen epäillyt:jos vaikka kompressoria käytetään jatkokelan päässä joka pinta-alansa puolesta olisi riittävä lämpenemättä,niin muodostaako kelalla oleva kaapeli kuristimen ? Onko väliä 1 ja 3-vaihetapauksissa ?

Ei indutiovaikutusta, jos johto kelalla, koska meno- ja paluujohtimessa (=vaihe-/nollajohtimessa) virta vastakkaisvaiheinen ja induktiovaikutus kumoutuu (= bifilaarinen käämitys).

• maksettava
        kipinä 2 kirjoitti:

En kyllä itse käyttäis 1,5 kaapelia , jos kuormaa on 3000 wattia.
        2,5 parempi. Ja minä tekisin johdon itse , saisin juuri sen pituisen kuin tarvii , ei jäis rullalle tms.
        Tästä nimittäin sen verran , että kerran tuossa käyettiin aika kookasta painepesuria... sellaisella johtokela hässäkällä. Ni ei tietenkään avattu kaikkea johtoa kun ei tarvittu ku 5m ulos....
        Jonkun aikaa siinä pihaa pestiin , hyvin tuloksin , kunnes katsoin tätä kaapelikelahärpäkkää.Savusi....
        Ja oli niin kuumentunu johto , että muovi/kumi eristeiset johdot sulivat. Hepskukkuu , ja laite tunkiolle.Oppirahat on maksettava...

Tyhmyydestä on maksettava oppirahat.
        Kela täysin auki vaikka tarve olisi vain pari metriä.
        Jos ei tiedä tarkkaan kuinka johto pitää tehdä niin paras olla TEKEMÄTTÄ!

• ollenkaan jatkojohtosi

pituutta. Kyllä pituudellakin on merkitystä samoin kuin paksuudellakin.

• Erkko!

johtimen paksuus (minimi poikkipinta-ala) määräytyy vain syöttävän sulakkeen koosta. Syöttävä sulake määräytyy käytettävästä kuormasta.

3kW tehoille syöttösulake 230V jännitteellä pitää olla 14A tai sitä suurempi. Seuraava kokohan on normaalitapeissa 16A. 16A virroille johtimen poikkipinta-ala pitää olla 2.5mm² tai enemmän.

Ideana on, että täydellisessä oikosulussa sulake palaa ennen johdinta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe