Kysynpä sitten täältäkin: onko kukaan alkanut laihtua sen jälkeen, kun tyroksiinilääkitys on aloitettu? Minulta löytyi vajaatoiminta (viimeisin TSH-arvo 17), virallisesti ylipainoa on n. 15 kg. Syömisiä en aio enää vähentää, syön nyt n. 1500-1700 kcal päivässä.
En ole löytänyt mistään positiivista infoa asiasta, lääkitys on edelleen säädössä (tällä hetkellä 0,1 mg päivässä), mutta masentaa jo kybällä...
OIKEA kilpirauhasongelma
20
2585
Vastaukset
- pysynyt samana
koko sen 9 vuoden ajan jona olen syönyt tyroksiinia. Tosin en alun perinkään ollut ylipainoinen. Luultavasti tyroksiini laihduttaa vain jos annos on liian suuri.
- Arnikki
Hei !
Ensinnäkin kerron, että syön terveesti, mutta siitä huolimatta tauteja piisaa, mm. tämä vajaatoiminta. Laitan ruuat alusta alkaen itse.Käytän myös paljon kotimaisia marjoja . Reumaan joudun syömään tulehduskipulääkettä ja särkylääkettä.
Minulla kaikinpuolin olo parani kilpparilääkityksen aloittamisen jälkeen. Olo oli turvonneen oloinen, ylimääräisiä kiloja, sydänvaivoja,iho oli kelmeä. Löysin itsestäni kaikki klassiset oireet.
Parissa kuukaudessa olin paremmassa kunnossa, väsymys oli poissa, ylimääräiset kolotukset hävisivät, iho kirkastui, hiusten lähtö loppui ja kiloja tippui. Liki kymmenen kiloa kahdessa kuukaudessa. Ruokavalio ja liikunta pysyi ennallaan. - .......
... vain hankkimalla liikatoiminnan voi vars. laihtua pelkällä tyroksiinilla. Kokeile vähä/hyvähiilihydraattista ruokavaliota (hyväksi myös kilpirauhashormonitasoille).
- Arnikki
Siis olen ollut laiha aikaisemmin.Turvotus ja lukuisat oireet kehittyivät liki kaksi vuotta. Löytyi vika kilpparista ja lääkityksen myötä olo parantui nopeasti. Olen taas laiheliini.
Jouduin sairalaan. Verenpaine nousi äkisti 150/204. Kilpparini oli lakannut itse tuottamasta tarvittavaa hormonia.
Kilpparin arvot olivat todella korkeat. Arvo, joka tavallisimmin on 12-15 oli 98.
Verenpaine pysyy 70-80/120.
Nyt kilppari arvot ovat kohdallaan.
Sinulle pölvästi, ei kilpparin vajaatoimintaa voi itse hankkia. - ymmälläänsä
Arnikki kirjoitti:
Siis olen ollut laiha aikaisemmin.Turvotus ja lukuisat oireet kehittyivät liki kaksi vuotta. Löytyi vika kilpparista ja lääkityksen myötä olo parantui nopeasti. Olen taas laiheliini.
Jouduin sairalaan. Verenpaine nousi äkisti 150/204. Kilpparini oli lakannut itse tuottamasta tarvittavaa hormonia.
Kilpparin arvot olivat todella korkeat. Arvo, joka tavallisimmin on 12-15 oli 98.
Sinulle pölvästi, ei kilpparin vajaatoimintaa voi itse hankkia.mainitsit aikaisemmin että olosi oli turvakka ja verenpaine korkealla ja iho kummallinen ja hiukset lähti ja sydänvaivoja. minulle kävi samalla lailla tässä muutama vuosi sitten ja lääkäri totesi kilpirauhas arvoista yhden en muista mikä olevan yläkantissa ja sanoi että se pitää tarkistaa joskus muttei olekaan tarkistettu. Sanoi olevan kyse sydämen vajaatoiminnasta samalla oli myös sokerit koholla. Oliskohan mullakin ollut se kilpirauhasen vajaatoiminta ja pumppu ei vain jaksanut poistaa nestettä turvotus oli vain nilkoissa minunkin ihoni kutisi ja oli hieman ehkä ruskehtav.(omitinen väri). Meni ohi turvotus yhdellä nesteenpoistolääkkeellä eikä ole palannut. Mitäs sanot. Ei kovin luotettava kaveri tämä meidän omalääkäri ole.Kolme muuta lääkäriä on ollut sitä mieltä ettei minulla ole sydämen vajaatoimintaa.
- Tytöntyllerö.
Kun ihminen sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, aiheenvaihdunta ja kulutus hidastuu ja ihminen lihoo, vaikka söisi alle laskennallisen kulutuksensa. Sitten, kun potilas saa lääkkeet ja oikean annoksen (huom. oikean), aineenvaihdunta ja kulutus palautuu normaalille tasolle ja laihtuminen alkaa.
Jos taas annos on liian pieni, tai ihminen alkaa syödä enemmän kuin vajisvaiheessa, ei tietenkään voi laihtua. Sama juttu, vaikka ihminen menisi liikatoiminnalle lääkkeiden avulla, ei hän laihdu, jos syö sitä mukaa enemmän kun kulutus kasvaa.
Se vain on harmillista, että tyroksiini ei kaikilla auta täysin kaikkiin oireisiin, eli laihtuminen voi jäädä vain toiveeksi, vaikka oikea annoskoko löytyisikin. - Tytöntyllerö.
Arnikki kirjoitti:
Sinulle pölvästi, ei kilpparin vajaatoimintaa voi itse hankkia.Asiahan on niin, että TSH:n kuuluisi olla 0-1 (virallisesti 0-2,5) ja sen yli mennessään tulee vajaatoimintaa, siis esim. jos TSH on 98, se tarkoittaa rajua vajaatoimintaa. Tarkoitit varmaankin tätä TSH-arvoa.
Sitten on T4v-arvo, jonka kuuluisi olla n. 15-20, mutta vajaatoiminnassa laskee sen alle, eli esim. yhdeksään.
Esimerkki terveistä arvoista: TSH 1, T4v 19.
Esimerkki vajisarvoista: TSH 12, T4v 8.
Esimerkki liikisarvoista: TSH mittaamaton (käytännössä 0), T4v 31. - Arnikki
ymmälläänsä kirjoitti:
mainitsit aikaisemmin että olosi oli turvakka ja verenpaine korkealla ja iho kummallinen ja hiukset lähti ja sydänvaivoja. minulle kävi samalla lailla tässä muutama vuosi sitten ja lääkäri totesi kilpirauhas arvoista yhden en muista mikä olevan yläkantissa ja sanoi että se pitää tarkistaa joskus muttei olekaan tarkistettu. Sanoi olevan kyse sydämen vajaatoiminnasta samalla oli myös sokerit koholla. Oliskohan mullakin ollut se kilpirauhasen vajaatoiminta ja pumppu ei vain jaksanut poistaa nestettä turvotus oli vain nilkoissa minunkin ihoni kutisi ja oli hieman ehkä ruskehtav.(omitinen väri). Meni ohi turvotus yhdellä nesteenpoistolääkkeellä eikä ole palannut. Mitäs sanot. Ei kovin luotettava kaveri tämä meidän omalääkäri ole.Kolme muuta lääkäriä on ollut sitä mieltä ettei minulla ole sydämen vajaatoimintaa.
Paljon mahdollista. Minulla oli aikoinaan ensimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen kilppariarvot korkealla. Puoliso vei sairaalaan, kun en tolpillani pysynyt. Vartissa lääkäri teki diagnoosin ja laittoi taksilla 300 km päähän keskussairaalaan. Olo oli kuin leijuisin pilvissä. Olin sanonut lääkärille että, olen täällä katon rajassa ja kroppa makaa tuossa sängyllä. Siihen aikaan hoitona oli se, että juotettiin radioaktiivista jodia. Olin sairaalassa pari viikkoa. Maito meni rinnoissa pilalle, ja jouduin kuukauden vanhan pienokaisen imettämisen lopettamaan. Yleensä kun aloittaa lääkityksen, se on sitten koko elämän mittainen. Jossain vaiheessa terkkarin lääkäri lopetti kun arvot oli kohdallaan.
Nyt siis kaksi vuotta sitten aloitettiin uudelleen lääkitys. Unohtui sanomatta että olin kaksi viikkoa sairaalassa ja sen aikana paino tippui kuusi kiloa. Varmaankin suurin osa nestettä. Loput lähti sitten kotona ihan itsestään.
Lääkitykseni on enää 1 thyroxin päivässä.
Muistan minäkin yhden lääkärin, joka sanoi että on sydämen vajaatoimintaa. Puhui jopa tahdistimesta. Onneksi asia jäi silleen, turhaa olisi tahdistin laitettu.
Olo on hyvä kun nappaa aamulla pillerin. Jos unohtaa, ei saa ottaa puolenpäivän jälkeen, neuvoi lääkäri.
Näistä olisi varmaan mukavampaa puhua jossain muussa keskusteluryhmässä. Tulevat nuo asian tyhjäksi leimaavat sotkemaan aina keskustelun. Tämänkin otsakkeen näin sattumalta, toivottavasti keskustelu pysyy asialinjalla. - Arnikki
Tytöntyllerö. kirjoitti:
Kun ihminen sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, aiheenvaihdunta ja kulutus hidastuu ja ihminen lihoo, vaikka söisi alle laskennallisen kulutuksensa. Sitten, kun potilas saa lääkkeet ja oikean annoksen (huom. oikean), aineenvaihdunta ja kulutus palautuu normaalille tasolle ja laihtuminen alkaa.
Jos taas annos on liian pieni, tai ihminen alkaa syödä enemmän kuin vajisvaiheessa, ei tietenkään voi laihtua. Sama juttu, vaikka ihminen menisi liikatoiminnalle lääkkeiden avulla, ei hän laihdu, jos syö sitä mukaa enemmän kun kulutus kasvaa.
Se vain on harmillista, että tyroksiini ei kaikilla auta täysin kaikkiin oireisiin, eli laihtuminen voi jäädä vain toiveeksi, vaikka oikea annoskoko löytyisikin.Nimenomaan minulla oli raju alitoiminta. Olin sairaslomalla kolme kuukautta, josta eka viikot sairaalassa. Minulla menee aina sekaisin kumpi on kumpi arvo oli minkäki niminen. Olisi kyllä kirjattu muistiin, mutta sillä varmaan ei ole merkittystä.
Olen siis nyt kunnossa ja asia on sillä selvä. En tullut perustelemaan lihavuutta vajaatoiminnalla. Tämä oli vain minun tarinanani, eikä voi yleistää.Olen 160 senttiä ja painan 55 kg nyt eli saman kuin ennen kilppariongelmia.
Puhun vain mitä lääkäri on sanonut. Itse en tämmöistä kykene keksimään.
Kaksoisveljelläni oli samoihin aikoihin puolestaan taas myrkkystruuma. Häneltä leikattiin koko rauhanen pois. Hänkin syö koko elämänsä thyroxsiiniä.
Nyt hipsin ukko-kullan kanssa saunaan. Muuta sanomista tähän asiaan ei ole. Toivottavasti Teidän muiden asiat selviää. - Tohtori Heikki
Arnikki kirjoitti:
Nimenomaan minulla oli raju alitoiminta. Olin sairaslomalla kolme kuukautta, josta eka viikot sairaalassa. Minulla menee aina sekaisin kumpi on kumpi arvo oli minkäki niminen. Olisi kyllä kirjattu muistiin, mutta sillä varmaan ei ole merkittystä.
Olen siis nyt kunnossa ja asia on sillä selvä. En tullut perustelemaan lihavuutta vajaatoiminnalla. Tämä oli vain minun tarinanani, eikä voi yleistää.Olen 160 senttiä ja painan 55 kg nyt eli saman kuin ennen kilppariongelmia.
Kaksoisveljelläni oli samoihin aikoihin puolestaan taas myrkkystruuma. Häneltä leikattiin koko rauhanen pois. Hänkin syö koko elämänsä thyroxsiiniä.
Nyt hipsin ukko-kullan kanssa saunaan. Muuta sanomista tähän asiaan ei ole. Toivottavasti Teidän muiden asiat selviää.Olen sisätautien erikoislääkäri ja kardiologi. Tutkin kilpirauhassairauksia ja olen etsinyt tietoa myös netistä. Tulin näille keskustelupalstoille ihan sattumalta. Lueskelin muutaman tunnin näitä keskusteluja ihan potilas näkökulman kannalta.
Arnikki-Rouvan kuvaus sairaudesta on ihan taudinkuvaan sopiva. Vastaani on tullut muutama todella raju tapaus ja tämänkaltaisia on ollut muitakin.
Kilpirauhassairaus on hyvin yleinen Suomessa. Noin joka kolmannella naisella sitä esiintyy. Aina tutkimustilanteessa se ei ensimmäisenä tule mieleen.
Neuvoisin ihmisiä kirjaamaan ylös oireensa, milloin alkaneet, minkälaisiin tilanteisiin liittyvät. Lääkärin vastaanotolla ei yleensä kaikkea tule muistaneeksi. Muistilapusta on hyvä sitten katsoa. Tämä neuvo pätee kaikissa sairauksissa.
Ihmettelen minäkin näiden keskustelujen tasoa.
Kannattaisi muistaa, että koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Huomenna voit itse olla sairas, vakavasti loukkaantunut tai se koskettaa omaa lähipiiriäsi. - Tytöntyllerö.
Arnikki kirjoitti:
Nimenomaan minulla oli raju alitoiminta. Olin sairaslomalla kolme kuukautta, josta eka viikot sairaalassa. Minulla menee aina sekaisin kumpi on kumpi arvo oli minkäki niminen. Olisi kyllä kirjattu muistiin, mutta sillä varmaan ei ole merkittystä.
Nyt hipsin ukko-kullan kanssa saunaan. Muuta sanomista tähän asiaan ei ole. Toivottavasti Teidän muiden asiat selviää.En missään tapauksessa yrittänyt hyökätä sinua vastaan, halusin vain korjata tuon virheen tuossa arvoasiassa. Ymmärsin kyllä, että sinulla oli raju vajaatoiminta, enkä yrittänyt väittää vastaan siinä. Korjasin vain sen, mitä sanoit arvoista, ettei joku muu ota virheellistä tietoa ja mene metsään. Rauha? :)
Ja minun mielestäni lihavuutta saa ehdottomasti puolustella vajaatoiminnalla! Vajaatoiminta kun alkaa, ihminen voi lihoa itsestään riippumattomista syistä useita (jopa kymmeniä) kiloja hyvinkin nopeasti. Sitten kun tajuaa, mistä on kyse, ei välttämättä laihtuminen enää onnistu, vaikka jättäisi kaiken ruoan pois ja söisi kaalia pari lehteä päivässä.
Onneksi sinun osallasi vaiva on jo kunnossa! - Arnikki
Tytöntyllerö. kirjoitti:
En missään tapauksessa yrittänyt hyökätä sinua vastaan, halusin vain korjata tuon virheen tuossa arvoasiassa. Ymmärsin kyllä, että sinulla oli raju vajaatoiminta, enkä yrittänyt väittää vastaan siinä. Korjasin vain sen, mitä sanoit arvoista, ettei joku muu ota virheellistä tietoa ja mene metsään. Rauha? :)
Ja minun mielestäni lihavuutta saa ehdottomasti puolustella vajaatoiminnalla! Vajaatoiminta kun alkaa, ihminen voi lihoa itsestään riippumattomista syistä useita (jopa kymmeniä) kiloja hyvinkin nopeasti. Sitten kun tajuaa, mistä on kyse, ei välttämättä laihtuminen enää onnistu, vaikka jättäisi kaiken ruoan pois ja söisi kaalia pari lehteä päivässä.
Onneksi sinun osallasi vaiva on jo kunnossa!Hei virtuaalystävä !
Asia ok. Kuten sanoin, en muista kumpi on kumpi arvo. Pitääpä olla jatkossa tarkempi, että muistaa tarkistaa ennenkuin kirjoittaa. Kävin tutkimassa "sairauskansioni", Sinä ystäväni olit oikeassa noissa arvoissa.
Minua vain suututtaa ne, jotka tekevät tyhjäksi painon nousun sairauden myötä.
Muutoin , meidän kahdeksan hengen työporukassa kolmella on vajaatoimintaa. Miksiköhän tämä on näin yleinen sairaus? Sitä olen miettinyt ja tutkaillut.
Onkohan kilpparia sairastavilla jossain asiallinen keskustelufoorumi? - ...............
Arnikki kirjoitti:
Hei virtuaalystävä !
Asia ok. Kuten sanoin, en muista kumpi on kumpi arvo. Pitääpä olla jatkossa tarkempi, että muistaa tarkistaa ennenkuin kirjoittaa. Kävin tutkimassa "sairauskansioni", Sinä ystäväni olit oikeassa noissa arvoissa.
Muutoin , meidän kahdeksan hengen työporukassa kolmella on vajaatoimintaa. Miksiköhän tämä on näin yleinen sairaus? Sitä olen miettinyt ja tutkaillut.
Onkohan kilpparia sairastavilla jossain asiallinen keskustelufoorumi?... kilpirauhas.info
- Tytöntyllerö.
Arnikki kirjoitti:
Hei virtuaalystävä !
Onkohan kilpparia sairastavilla jossain asiallinen keskustelufoorumi?Niin, enpä kyllä osaa sanoa, että miksi tämä on niin yleinen sairaus. Käsittääkseni Suomessa vielä yleisempi kuin muualla maailmassa. Autoimmuuni- ja kilpirauhassairaudethan kyllä ovat jossain määrin perinnöllisiä, ehkä se vaikuttaa asiaan. Ja kilpirauhanen toimii huonommin talven pimeydessä ja kylmyydessä kuin kesällä - sen perustella meidänkin olomme olisi parempi ikuisen kesän maassa. ;)
Itse olen kyllä välillä posmentanut tiukkaankin sävyyn tuosta lihomisesta vajaatoiminnalla, jos sitä joku on erehtynyt väheksymään. Kyllähän siinäkin ainakin osittain paikkansa pitää laki "syö enemmän kuin kulutat, niin lihot", mutta kukapa voi laskea syömisensä vain puoleen entisestä, kun ei edes tajua, että niin pitäisi tehdä?
Itsekin lihoin 15 kiloa sairasteluni aikana, ja nyt yritän päästä niistä kiloista eroon. Lääkitykseni ei vieläkään ole ihan napissa, mutta parempaan suuntaan, ja uskonkin, että ahkeralla laihduttamisella tulostakin voi syntyä. :) (Aiemmin yritin laihduttaa lähes anorektisella ruokavaliolla, eikä kiloakaan tippunut. No, se oli sitä aikaa, kun lääkityksenä oli yksi vaivainen kakskytviismikroinen.)
Ja vielä enemmän kuin lihomisen tyhjäksi tekeminen kiukuttaa se, kun epäillään laihduttamisen todellisuutta! Kyllä silloin suututti, kun söin kuin anorektikko (vähimmillään 300-400 kcal/vrk), ja ihmiset pitivät mässäilevänä possuna. Äitinikin monesti sanoi, että kyllä minä laihtuisin, jos vain lähtisin _lenkille_. Jahas, liikuin joka päivä useita tunteja. >:/
Täältä löytyy asiallinen foorumi meille kilpirauhasvaivaisille; www.kilpirauhas.info/foorumi. Kannatta tutustua, sieltä löytää niin paljon uutta ja mielenkiintoista tietoa vajaatoiminnasta! Tietenkin sen lisäksi saa myös vertaistukea ja neuvojakin. Tervetuloa vain, siellä tapaamme jälleen, jos innostut! :) - Tytöntyllerö.
Tytöntyllerö. kirjoitti:
Se vain on harmillista, että tyroksiini ei kaikilla auta täysin kaikkiin oireisiin, eli laihtuminen voi jäädä vain toiveeksi, vaikka oikea annoskoko löytyisikin.Selvennyksen vuoksi, ettei tule väärinkäsityksiä: Tällä tekstilläni tarkoitin sanoa, että vajaatoimintaa sairastava ihminen voi laihtua lääkeannoksen ollessa sopiva, eikä hänen todellakaan tarvitse mennä liikatoiminnalle laihtuakseen Thyroxinin avulla. Tämä siis johtuu siitä mitä selitin; kun ihminen sairastuu vajaatoimintaan, hänen peruskulutuksensa laskee äkisti, ja hän alkaa lihoa vaikka söisi prikulleen saman verran kuin ennenkin. Sitten, kun hän on taas lääkkeiden avulla terve, hänen kulutuksensa palaa normaaliksi, ja silloin myös paino tippuu entisiin mittoihin. Edellyttäen, että ruokamäärä on pysynyt samana läpi koko prosessin. Laihtua siis voi pelkästään syömällä tyroksiinia, vaikka ei menisikään liikatoiminnalle.
- TSH nousee.
Arnikki kirjoitti:
Hei virtuaalystävä !
Onkohan kilpparia sairastavilla jossain asiallinen keskustelufoorumi?Miten kuvailisit tuota "iho on kelmeä tai kummallinen"?
Minulla reuma, olen nuori, TSH noussut lyhyessä ajassa numeron 4:ään, palelen koko ajan, TV3 oli tuolloin 15. Ihoni on käynyt kovin kuivaksi tai sillä lailla oudoksi, että vaikkei tunnu kuivalta, reagoi veteen melkein allergianomaisella kutinalla. Väristä en osaa sanoa. Paha anemia on, koska reuman hoitotasapaino surkea.
Voisiko tuo olla kuvailemaasi outoutta?
Tietääkö joku, kuinka nopeasti TSH voi nousta? Numeron nousi puolessa vuodessa. Nyt melkein taas puoli vuotta edellisestä, joten jos nousu voisi olla yhtä nopea, nyt olisi mennyt jo virallinenkin viiden raja rikki. Uusintakokeista pitää tietenkin aina erikseen vääntää kättä lääkärin kanssa. - Tytöntyllerö.
TSH nousee. kirjoitti:
Miten kuvailisit tuota "iho on kelmeä tai kummallinen"?
Minulla reuma, olen nuori, TSH noussut lyhyessä ajassa numeron 4:ään, palelen koko ajan, TV3 oli tuolloin 15. Ihoni on käynyt kovin kuivaksi tai sillä lailla oudoksi, että vaikkei tunnu kuivalta, reagoi veteen melkein allergianomaisella kutinalla. Väristä en osaa sanoa. Paha anemia on, koska reuman hoitotasapaino surkea.
Voisiko tuo olla kuvailemaasi outoutta?
Tietääkö joku, kuinka nopeasti TSH voi nousta? Numeron nousi puolessa vuodessa. Nyt melkein taas puoli vuotta edellisestä, joten jos nousu voisi olla yhtä nopea, nyt olisi mennyt jo virallinenkin viiden raja rikki. Uusintakokeista pitää tietenkin aina erikseen vääntää kättä lääkärin kanssa.Nyt äkkiä verikokeisiin! Nykyään lääkitys pitäisi aloittaa jo silloin, kun TSH menee yli 2,5. Nuo arvot TSH 4 ja T4v 15 eivät ole alkuunkaan hyvät - en ihmettele oireitasi!
TSH voi nousta hyvinkin paljon lyhyessä ajassa, joten todella suosittelen verikokeita. Luultavasti arvo on jo kohonnut yli viiden, jolloin saat lääkityksen. :)
Juttuhan on kuitenkin niin, ettei lääkärisi tule hoitamaan oloasi hyväksi, sillä hän vain hoitaa arvot viiterajoihin. Kannattaa siis mennä yksityiselle, joka hoitaa TSH:n nollaan ja T4v:n sinne parinkymmenen paikkeille; olosta puhumattakaan. ;) - TSH nousee.
Tytöntyllerö. kirjoitti:
Nyt äkkiä verikokeisiin! Nykyään lääkitys pitäisi aloittaa jo silloin, kun TSH menee yli 2,5. Nuo arvot TSH 4 ja T4v 15 eivät ole alkuunkaan hyvät - en ihmettele oireitasi!
TSH voi nousta hyvinkin paljon lyhyessä ajassa, joten todella suosittelen verikokeita. Luultavasti arvo on jo kohonnut yli viiden, jolloin saat lääkityksen. :)
Juttuhan on kuitenkin niin, ettei lääkärisi tule hoitamaan oloasi hyväksi, sillä hän vain hoitaa arvot viiterajoihin. Kannattaa siis mennä yksityiselle, joka hoitaa TSH:n nollaan ja T4v:n sinne parinkymmenen paikkeille; olosta puhumattakaan. ;)Osaatko suositella jotain sellaista yksityistä lääkäriä, joka oikeasti hoitaa oireet pois eikä vain viitearvojen sisäpuolelle? Helsingistä tai lähialueelta.
Helsingin lääkärikeskuksessa tuntuu olevan ainoita endokrinologeja Helsingissä. Katsoin myös Mehiläisen ja Diacorin sivuilta.
Osaatko suositella niistä jotain? Esim. tuo nainen nimikirjaimiltaan TT, onko hyvä? Tuntuu tietävän em. keskuksen sivujen mukaan reumastakin. Olisiko silti guru MV parempi?
En haluaisi tässäkin asiassa juosta lääkäriltä toiselle vaan mennä suoraan sellaiselle, joka hoitaa arvot "nollaan" ilman mutinoita.
[email protected] - ?????
TSH nousee. kirjoitti:
Osaatko suositella jotain sellaista yksityistä lääkäriä, joka oikeasti hoitaa oireet pois eikä vain viitearvojen sisäpuolelle? Helsingistä tai lähialueelta.
Helsingin lääkärikeskuksessa tuntuu olevan ainoita endokrinologeja Helsingissä. Katsoin myös Mehiläisen ja Diacorin sivuilta.
Osaatko suositella niistä jotain? Esim. tuo nainen nimikirjaimiltaan TT, onko hyvä? Tuntuu tietävän em. keskuksen sivujen mukaan reumastakin. Olisiko silti guru MV parempi?
En haluaisi tässäkin asiassa juosta lääkäriltä toiselle vaan mennä suoraan sellaiselle, joka hoitaa arvot "nollaan" ilman mutinoita.
[email protected]... ei taida enää ottaa potilaita. Entäs Sane, Helin, Virkamäki? - ottavatko vastaan noissa paikoissa? ;)
- tsemppiä
Kyse on oikeastaan geeneistä tässäkin tapauksessa, osa laihtuu helpommalla ja osa ei millään. Itsellä on kestänyt saada arvot oikealle tolalle noin pari vuotta ja nyt kun ne vihdoin ovat siellä niin paino putoaa huomattavasti helpommin kuin ennen. Itse huomasin sen, että olon ollessa huonoimmillaan ei edes paino kiinnostanut yhtään, nyt kun olo on vähän virkeämpi niin jaksaa ihan toisella lailla elää ja olla. Odota rauhassa ja annan elimistön tottua. Mitään takeita varmasta laihtumisesta ei voi kukaan antaa, vaikka söisitkin noin vähän, mutta toivoa on silti. TSH arvosi on todella korkea (no onhan niitä korkeampiakin toki) joten joudut vielä olemaan kärsivällinen. Raivostuttavaa tiedän hitautensa takia, mutta noudata silti lääkärin ohjeita ja neuvoja. Annostusta ei voi nostaa rajusti heti, koska se taas voi aiheuttaa liikatoiminnan oireita, vaikka veriarvot olisivatkin vielä vajaatoiminnan puolella. Kokemuksesta tiedän, että ns. kohtaukset (sydän pamppailee ja muljahtelee aiheuttaen huonon olon) joita sain ovat helvettiä ja sain niitä vaikka annostusta nostettiiin todella hitaasti. Anna elimistöllesi aikaa toipua, siihen saattaa mennä aikaa, mutta parempaan päinhän sinä koko ajan toivottavasti olet menossa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774