Kaksoset

Alkumetreillä

Miten kaksosenne ovat saaneet alkunsa? Onko luomu vai lapsettomuushoidon satoa? Mikä sinun ikäsi on ja onko ennen kaksosia tullut lapsia?

Minua kiinnostaa koska lähipiirissä useita kakkosena tulleita kaksosia hieman meillä "iäkkäämmillä" 30 ja risat äideillä.

27

4571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nns

      luomuesikoiset ja 31v.

      • tupla-06

        luomukaksoset syntyi -06 kun olin 25v, esikois poika 7v


    • tuleva tuplamamma

      meillä on laskettuaika 12.8. heti eka ultrassa näkyi että kaksi sieltä on tulossa :) Ei ole ennestään lapsia, eli tällainen "kevyt aloitus" tähän vanhemmuuteen :) ikää on 20v ja ihan luomua

    • ...

      Luomukaksoset 12/06, ennestään yksi lapsi. Itsellä ikää 23v

    • identtiset kaksoset

      Meillä on oletettavasti mieheni puolelta periytyneet identtiset kaksoset, nyt 7 vuotiaat. Olin 27v, kun aloin heitä odottaa... ainokaiset ovat ja ainokaisiksi saavat jäädä :)

      • Äiskä-

        5 kk:n ikäiset kaksospojat, jotka sain 46 v !. Edeliset normaalikonstilla syntyneet jo 24,23 ja 18-v. Sterilisaation tein 31 vuotiaana.


      • akka

        kun lasten määrä riippuu munasolujen määrästä.
        eli munasoluja voi irrota kerralla 2 tai sit munasolu voi jostain syystä jakautua.
        siittiöiden määrällä tai laadulla ei oo mitään tekemistä tän kans.


      • identtisten äiti
        akka kirjoitti:

        kun lasten määrä riippuu munasolujen määrästä.
        eli munasoluja voi irrota kerralla 2 tai sit munasolu voi jostain syystä jakautua.
        siittiöiden määrällä tai laadulla ei oo mitään tekemistä tän kans.

        Kyllä, siinä mielessä olet oikeassa, että erimunaiset kaksoset johtuvat äidistä ja näin ollen voivat olla äidin puolelta periytynyt ominaisuus. Puhuinkin identtisistä kaksosistani, jotka ovat periytyneet isänsä suvusta, silloinhan kyseessä on siis yksi minulta irronnut munasolu, joka on hedelmöittymisen jälkeen jakautunut kahdeksi erilliseksi alkioksi. Meidän tapauksessamme tämän on aiheuttanut joku vielä tuntematon mieheni siittiöissä oleva ominaisuus, jota hänen sukunsa miehet "kantavat". Ei siis ole saatu vielä yleiselläkkään tutkimustasolla selville, mikä hedelmöittyneen munasolun jakautumisen aiheuttaa, se on todettu, että valtaosa näistä on ihan sattuman varaista, mutta on todettu myös näitä sukuja, joissa identtisiä kaksosia esiintyy huomattavan paljon ja tutkijat ovatkin myöntäneet, että identtinen kaksosuus näyttää periytyvän tietyissä tapauksissa nimenomaan isän puolelta.
        On todella mielenkiintoista, miksi näyttäisi siltä, että näiden sukujen naiset eivät geeneissään siirrä tätä jakautumisominaisuutta alkioon, mutta näin vain näyttäisi olevan.
        Mainittakoon, että mieheni lähisuvusta (käsittää isovanhemmat/vanhemmat/tädit/sedät/serkut/sisarukset/näiden/serkkujen ja sisarusten lapset)löytyy elossa olevia identtisiä kaksosia 8 paria, ja varhemmissa vaiheissa niitä on ollut myös lukuisia. Omasta suvustani läytyy yhdet ei-identtiset hedelmöityshoidoin alkuunpannut kaksoset.


      • akka
        identtisten äiti kirjoitti:

        Kyllä, siinä mielessä olet oikeassa, että erimunaiset kaksoset johtuvat äidistä ja näin ollen voivat olla äidin puolelta periytynyt ominaisuus. Puhuinkin identtisistä kaksosistani, jotka ovat periytyneet isänsä suvusta, silloinhan kyseessä on siis yksi minulta irronnut munasolu, joka on hedelmöittymisen jälkeen jakautunut kahdeksi erilliseksi alkioksi. Meidän tapauksessamme tämän on aiheuttanut joku vielä tuntematon mieheni siittiöissä oleva ominaisuus, jota hänen sukunsa miehet "kantavat". Ei siis ole saatu vielä yleiselläkkään tutkimustasolla selville, mikä hedelmöittyneen munasolun jakautumisen aiheuttaa, se on todettu, että valtaosa näistä on ihan sattuman varaista, mutta on todettu myös näitä sukuja, joissa identtisiä kaksosia esiintyy huomattavan paljon ja tutkijat ovatkin myöntäneet, että identtinen kaksosuus näyttää periytyvän tietyissä tapauksissa nimenomaan isän puolelta.
        On todella mielenkiintoista, miksi näyttäisi siltä, että näiden sukujen naiset eivät geeneissään siirrä tätä jakautumisominaisuutta alkioon, mutta näin vain näyttäisi olevan.
        Mainittakoon, että mieheni lähisuvusta (käsittää isovanhemmat/vanhemmat/tädit/sedät/serkut/sisarukset/näiden/serkkujen ja sisarusten lapset)löytyy elossa olevia identtisiä kaksosia 8 paria, ja varhemmissa vaiheissa niitä on ollut myös lukuisia. Omasta suvustani läytyy yhdet ei-identtiset hedelmöityshoidoin alkuunpannut kaksoset.

        oon vaan aina kuullut et kaksosuus periytyis vaan äidiltä.
        mut kertomas perusteella voi siis olla toisinkin!


      • luulen
        akka kirjoitti:

        oon vaan aina kuullut et kaksosuus periytyis vaan äidiltä.
        mut kertomas perusteella voi siis olla toisinkin!

        Kyllä erimunaisten kaksosten mahdollisuus tavallaan periytyyy isänkin puolelta, koska esimerkiksi meillä ei ole suvussa muita kaksosia, kuin minun vaarini (=isäisä) sisarukset (vaarillani ei ole kaksosparia).

        Vaarillani ei ole tyttäriä ollenkaan, vaan vain kolme poikaa, joista siis isäni on yksi.

        Minä olen perheen ainoa tytär, ja minulla on kaksoset.
        Eikö siis voisi olla niin, että olen isäni kautta perinyt tämän ominaisuuden, jonka hän on perinyt isänsä äidin kautta?
        Kyllähän mies perii muutakin naispuolisilta sukulaisiltaan, miksei siis myös tätä ominaisuutta, jka voi sitten ilmetä tyttäressä?

        Aika sekava selostus, mutta toivottavasti joku ymmärsi :)


      • IVF?
        Äiskä- kirjoitti:

        5 kk:n ikäiset kaksospojat, jotka sain 46 v !. Edeliset normaalikonstilla syntyneet jo 24,23 ja 18-v. Sterilisaation tein 31 vuotiaana.

        Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo IVF tarkoittaa?

        Tulit siis raskaaksi sterilisaatiosta huolimatta
        vai purkautitko ssterilisaation?


    • toinen raskaus

      juup,
      1 lapsi syntyi "luomusti" alle 20 vuotiaana ja nyt 31 vuotiaana lapsettomuushoitojen tuloksena kaksoset tulossa.

    • mä 81

      Ihan luomu kaksoset on minulla ikää heillä on 1v5kk.Ikäni on 26v.Minulla on viel 8v tyttö ja 5v poika.

    • Tuplis02

      Eli vähän vaille 23 vuotiaana saimme luomusti tuplat, nyt yksi tulossa lisää ja luomuna sekin.

    • Sain meidän......

      Tuplat juuri ennen 30v.
      Kasteessa saivat nimensä, samana päivänä, kun itse täytin 30.
      Ennestään ei meillä lapsia ollut.
      Nämä kaksi IHANAA JA TERVETTÄ tyttöä ovatkin ekat ja ainukaiset lapsemme.
      Ainiin. He saivat alkunsa heti, kun jätin pillerit pois.
      PALJON KAIKKEA HYVÄÄ!!

    • tuplikset

      luomuesikoiset ja ikää oli minulla silloin 32v.

    • tupla onni

      Olin melkein 21v. kun tytöt syntyivät.Lähes heti tärppäsi, kun jätin pillerit pois. Kaikki mennyt hyvin tähän ikään mennessä tytöillä loppumetrit opiskeluissa menossa ja valmistuvat keväällä...
      Muita lapsia ei oo eikä taida enään jaksaakaan ikää minulla kohta 40v.

      • Saskis

        Luomusti saivat nämä vielä kohdussa olevat pakkaukset alkunsa juuri 23v synttäreiden kynnyksellä. Ennestään löytyy 5v poika.


      • Luomusti jebs!!!
        Saskis kirjoitti:

        Luomusti saivat nämä vielä kohdussa olevat pakkaukset alkunsa juuri 23v synttäreiden kynnyksellä. Ennestään löytyy 5v poika.

        Mutta otahan huomioon, etteivät kaikki äidit saa tuplia luomusti.
        Itse sain, vaikka en voi käyttää sanaa luomusti.
        He ovat suuri taivaan lahja meille, nyt siis 8v.
        Ei ole itsestäänselvyys saada tuplat, saatika yksi vauva maailmaan.
        KAIKKEA HYVÄÄ MEISTÄ JOKAISELLE!!!!


      • Saskis
        Luomusti jebs!!! kirjoitti:

        Mutta otahan huomioon, etteivät kaikki äidit saa tuplia luomusti.
        Itse sain, vaikka en voi käyttää sanaa luomusti.
        He ovat suuri taivaan lahja meille, nyt siis 8v.
        Ei ole itsestäänselvyys saada tuplat, saatika yksi vauva maailmaan.
        KAIKKEA HYVÄÄ MEISTÄ JOKAISELLE!!!!

        Öh. Sitähän tässä ketjussa kysyttiin?
        "Onko luomu vai lapsettomuushoidon satoa?"
        Ja vastasin kuten kaikki muutkin sen mukaan. :D


      • tuplukka
        Luomusti jebs!!! kirjoitti:

        Mutta otahan huomioon, etteivät kaikki äidit saa tuplia luomusti.
        Itse sain, vaikka en voi käyttää sanaa luomusti.
        He ovat suuri taivaan lahja meille, nyt siis 8v.
        Ei ole itsestäänselvyys saada tuplat, saatika yksi vauva maailmaan.
        KAIKKEA HYVÄÄ MEISTÄ JOKAISELLE!!!!

        clomi-tuplat meillä, olin vauvojen syntyessä 26 v. nyt ovat jo murkkuikäisiä "koltiaisia". kaikki mennyt hyvin, toivotaan, että jatkossakin.


    • KEH

      Meillä on meneillään tuplaodotusta rv 11 6.
      Olemme nuoripari, 22v. ja 23v. Ei hedelmöityshoitoja, ei edes aiempia raskauksia, kertaheitolla kaksosia odottamaan!

      Tosin minun suvustani, isäni puolelta, löytyy kaksosia. Viimeisimmät syntyneet ovat isäni 1. serkut, eli isäni isä & noitten tuplien isä olivat veljekset keskenään.

      Sitten loput tuplat ovatkin vanhemmissa polvissa.

      Minulle kerrottiin äitiyspolilla, että kaksoisraskaudet voivat hypätä sukupolviakin yli, ennenkuin sattuu omalle kohdalle.

      • meilläkin

        Minullakinoli heti eka raskaus kaksosraskaus :)

        Meillä ei lähisuvussa ole kaksosia;
        isäni isän (siis minun vaarini) perheessä oli kahdetkin kaksoset, tosin vaarillani ei ollut kaksosparia.

        Minusta oli ihanne tilanne, että sain heti alkuun kaksoset, kun ei ollut muita lapsia aikaa viemässä.
        Toista oli sitten siinä vaiheessa, kun sain toiset kaksoset yhden yksösen ollessa vielä siinä välissä ...


      • pojat 06

        Meilläkin identtiset luomu-kaksoset. Tyttö 3v ennestään ja oltiin 30 kun pojat syntyi.Mieheni on itse identtinen kaksonen ja hänen miespuolisella serkullaan on myös kaksoset.
        Minun suvussani ei kaksosia ole, paitsi äitini isoisällä oli kaksoset toisen vaimon kanssa, siis ei äidin isoäidin.
        Jostain olen lukenut muuten, että kuka tahansa voi saada identtiset, mut just epäidenttiset periytyy voimakkaasti äidin puolelta.


    • Täti

      Olisin 23-vuotiaana saanut kaksoset, mutta raskaus menivät kesken.

      24-vuotiaana sain ekan lapsen, 26-vuotiaana toisen, 28-vuotiaana kolmannen ja 31-vuotiaana kaksoset :)

      Ihan luomusti olen tullut raskaaksi.

      • periytyvyys?

        Sain esikoisen 23v. ja tuplat 25v. "luomuja kaikki." Luin joskus aikaa sitten teoksen, jossa identtisyyttä pidettiin isän puolelta periytyväksi ja erimunaisuutta äidin puolelta? Meillä ei kummaltakaan puolelta löydy kaksosia ja hyvin eri luontoisia ja näköisiä ovat. Olikohan sama teos, jossa vain DNA tutkimusta pidettiin ainoana varmana vaihtoehtona erottamaan identtisyys?


    • piipiipiipii

      Luomukaksoset, jotka esikoiset, sain 31-vuotiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      166
      1145
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      921
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe