Pari vuotta sitten leikkasin kuusi vaahteraa 120 cm korkeaksi. Se tapahtui syksyllä. Sen jälkeen niihin on kasvanut pitkiä piiskuja joka 5 m korkeaksi. Viime syksynä leikkaus jäi tekemättä. Voisinko leikata nyt noin parin metrin korkuisiksi?
Vaahteran leikkaus
4
5558
Vastaukset
- garlic*
Leikkaa vasta syksyllä. Vaahtera on mahlaavuotavia kasveja, kuten myös koivu. Vähän vaikuttaisi että olet tehnyt liian rajun leikkauksen ja nuo "pitkät piiskut" ovat vesiversoja jotka eivät todellakaan ole kaunista katseltavaa, ymmärrän kyllä leikkaushalusi. Suosittelisin että kun otat sakset/sahan ensi syksynä käteen niin leikkaat hennommalla kädellä, harkiten. Vaahtera ei ole paras kasvi muotoon leikattavaksi kasviksi.
- aika leikata
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
- Elisama
aika leikata kirjoitti:
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
Vaahteran oikea leikkausaika on elo-syyskuu. Ei koskaan kevät eikä alkukesä.
- Anonyymi
Meillä kaksi vaahteraa. Leikattu reilusti pyöreiksi joka vuosi huhtikuussa.
Siis noin puolitoista metrinen runko ja pallon muotoinen latvus.
Hyvin on kestäneet.
Yhtenä vuonna leikkaus jäi toukokuulle ja mahlaa valui niin että lotina kuului.
Luulimme että nyt kuolevat.
Eivät olleet moksiskaan.
Joidenkin mielestä noin rajua leikkausta ei suositella.
Riskillä mennään mutta koska pienessä pihassa ei vain ole tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706