Pari vuotta sitten leikkasin kuusi vaahteraa 120 cm korkeaksi. Se tapahtui syksyllä. Sen jälkeen niihin on kasvanut pitkiä piiskuja joka 5 m korkeaksi. Viime syksynä leikkaus jäi tekemättä. Voisinko leikata nyt noin parin metrin korkuisiksi?
Vaahteran leikkaus
4
5734
Vastaukset
- garlic*
Leikkaa vasta syksyllä. Vaahtera on mahlaavuotavia kasveja, kuten myös koivu. Vähän vaikuttaisi että olet tehnyt liian rajun leikkauksen ja nuo "pitkät piiskut" ovat vesiversoja jotka eivät todellakaan ole kaunista katseltavaa, ymmärrän kyllä leikkaushalusi. Suosittelisin että kun otat sakset/sahan ensi syksynä käteen niin leikkaat hennommalla kädellä, harkiten. Vaahtera ei ole paras kasvi muotoon leikattavaksi kasviksi.
- aika leikata
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
- Elisama
aika leikata kirjoitti:
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
Vaahteran oikea leikkausaika on elo-syyskuu. Ei koskaan kevät eikä alkukesä.
- Anonyymi
Meillä kaksi vaahteraa. Leikattu reilusti pyöreiksi joka vuosi huhtikuussa.
Siis noin puolitoista metrinen runko ja pallon muotoinen latvus.
Hyvin on kestäneet.
Yhtenä vuonna leikkaus jäi toukokuulle ja mahlaa valui niin että lotina kuului.
Luulimme että nyt kuolevat.
Eivät olleet moksiskaan.
Joidenkin mielestä noin rajua leikkausta ei suositella.
Riskillä mennään mutta koska pienessä pihassa ei vain ole tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1133570Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.313069Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1282604Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain1992027En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v131914Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦141862- 351851
- 1201820
- 291751
- 351694