Pari vuotta sitten leikkasin kuusi vaahteraa 120 cm korkeaksi. Se tapahtui syksyllä. Sen jälkeen niihin on kasvanut pitkiä piiskuja joka 5 m korkeaksi. Viime syksynä leikkaus jäi tekemättä. Voisinko leikata nyt noin parin metrin korkuisiksi?
Vaahteran leikkaus
4
5514
Vastaukset
- garlic*
Leikkaa vasta syksyllä. Vaahtera on mahlaavuotavia kasveja, kuten myös koivu. Vähän vaikuttaisi että olet tehnyt liian rajun leikkauksen ja nuo "pitkät piiskut" ovat vesiversoja jotka eivät todellakaan ole kaunista katseltavaa, ymmärrän kyllä leikkaushalusi. Suosittelisin että kun otat sakset/sahan ensi syksynä käteen niin leikkaat hennommalla kädellä, harkiten. Vaahtera ei ole paras kasvi muotoon leikattavaksi kasviksi.
- aika leikata
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
- Elisama
aika leikata kirjoitti:
Voit leikata nyt,itse leikasimme eilen isoa vaahteraa, kun oksat menivät naapurin puolelle. Kesällä juhannuksen jälkeen voi leikata vaahteraa,ei valu mitään,minä leikkelen kesällä pitkiä oksia lyhyemmiksi.
Vaahteran oikea leikkausaika on elo-syyskuu. Ei koskaan kevät eikä alkukesä.
- Anonyymi
Meillä kaksi vaahteraa. Leikattu reilusti pyöreiksi joka vuosi huhtikuussa.
Siis noin puolitoista metrinen runko ja pallon muotoinen latvus.
Hyvin on kestäneet.
Yhtenä vuonna leikkaus jäi toukokuulle ja mahlaa valui niin että lotina kuului.
Luulimme että nyt kuolevat.
Eivät olleet moksiskaan.
Joidenkin mielestä noin rajua leikkausta ei suositella.
Riskillä mennään mutta koska pienessä pihassa ei vain ole tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2802554Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001374- 1081251
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831241Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi971188Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581185- 441042
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi71946Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22890- 33797