Onko saatavilla karttoja optimaalisista marjastusalueista? Onko GPS:ää mitenkään valjastettu optimoimaan sitä, että marjoja putsattaisiin metsistä mahdollisimman tehokkaasti? Kuinka paljon euroissa mitattuna marjoja ja sieniä ennustetaan olevan Suomessa ja kuinka monta prosenttia niistä mätänee sinne vuosittain?
marjojen putsaaminen
4
2027
Vastaukset
- ainakin marja-
karttoja on suunniteltu, en tiedä onko toeteutettu
jossakin kainuun-kuusamon-ranuan mailla.
suomen metsissä piilevissä luonnonantimissa mätänee miljoonia, kymmeniä miljoonia, satoja milj. euroja, aivan keräämätön määrä.- Mikke
vähän toisella tavalla otsikon kuin viestiketjun aloittaja. Olen tottunut kutsumaan marjojen putsaamiseksi sitä, kun niistä puhdistetaan roskia pois. Näinhän usein tehdään eteläisessä Suomessa. Pohjoisempana marjat kaupitellaan roskineen. Marjojen keräämiseksi, talteenotoksi tai marjastamiseksi olen kuullut kutsuttavan sitä "puhdistamista". Kyllähän siitä on ollut esillä erilaisia prosenttilukuja, miten satoa kerätään ja ainakin takavuosina oltiin alle kymmenessä prosentissa. Mutta toisaalta kyllä tunnetuilla marjapaikoilla on vilkastakin. On tullut myöskin ulkomaisia kerääjiä. Viime kesänähän siinä oli jotain sotkua. Venäläisille kerääjille oli kai markkinoitu liian valoisia satonäkymiä. Toisaalta onhan paljon suomalaisia, jotka eivät marjastuksesta välitä. Paljon tuntuu metsissä kerääjät olevan vanhoja ja vaivaisia, jotka kummasti piristyvät, kun metsään pääsevät.
Minulle on tuo sähköinen paikantaminen jäänyt toistaiseksi kovin heikoksi, mutta varmastai siinä on kehittyvä ja jo kehittynytkin innovaatio-alue. Muistelen kuulleeni, että ranuan seuduilla olisi takavuosina kehitelty ihan paperisia lakanpoimintakarttoja, mutta en ole sellaisia itse nähnyt. - poimija
Mikke kirjoitti:
vähän toisella tavalla otsikon kuin viestiketjun aloittaja. Olen tottunut kutsumaan marjojen putsaamiseksi sitä, kun niistä puhdistetaan roskia pois. Näinhän usein tehdään eteläisessä Suomessa. Pohjoisempana marjat kaupitellaan roskineen. Marjojen keräämiseksi, talteenotoksi tai marjastamiseksi olen kuullut kutsuttavan sitä "puhdistamista". Kyllähän siitä on ollut esillä erilaisia prosenttilukuja, miten satoa kerätään ja ainakin takavuosina oltiin alle kymmenessä prosentissa. Mutta toisaalta kyllä tunnetuilla marjapaikoilla on vilkastakin. On tullut myöskin ulkomaisia kerääjiä. Viime kesänähän siinä oli jotain sotkua. Venäläisille kerääjille oli kai markkinoitu liian valoisia satonäkymiä. Toisaalta onhan paljon suomalaisia, jotka eivät marjastuksesta välitä. Paljon tuntuu metsissä kerääjät olevan vanhoja ja vaivaisia, jotka kummasti piristyvät, kun metsään pääsevät.
Minulle on tuo sähköinen paikantaminen jäänyt toistaiseksi kovin heikoksi, mutta varmastai siinä on kehittyvä ja jo kehittynytkin innovaatio-alue. Muistelen kuulleeni, että ranuan seuduilla olisi takavuosina kehitelty ihan paperisia lakanpoimintakarttoja, mutta en ole sellaisia itse nähnyt.Kyllä Ranualla hillakartta on, mut siihen merkityistä paikoista ei juuri hillaa löydy.
- on merkitty
poimija kirjoitti:
Kyllä Ranualla hillakartta on, mut siihen merkityistä paikoista ei juuri hillaa löydy.
myös Enontekiön opas- ja virkistyskarttaan 1:100 000.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833