Essentiaalinen vapina

mistä johtuu ja mikä auttaa?

Olin juuri fysikaalisessa ja kuulin, että essentiaalinen vapina voi olla pikkuaivoperäistä.
Siis onko näin? Jokin poikkeama rakenteessa vai?
Fysioterapeutti kertoi myös, että jos nivelpinnat kovasti hankaavat toisiaan vasten (minulla esim. kaularangassa madaltumia), niin voi aiheuttaa myös pään sivuttaisvapinaa, lihakset saavat vain vääriä signaaleja.

Kyseinen vaiva on ollut minulla jo vuosikymmeniä, mutta sain siihen nyt vasta jonkinlaisen diagnoosin (en tosin neurologilta, ihan terveyskeskuksessa olen käynyt).
Tämä on tosiaan aika rasittavaa, kun tuntuu vaan pahenevan iän myötä. Vaikuttaakohan siihen sitten myös tämä kaularankarappeuma? Ei kuitenkaan lääkärin mukaan ole vielä mikään kovin paha.

En tiedä miten tätä hoitaisi. Betasalpaajia (Emconcor) on kyllä tuolla varalta, mutta en uskalla niitä juurikaan syödä, koska verenpaineeni on myös usein melko alhainen. Vaikuttavat kuulemma myös ääreisverenkiertoon, joka on minulla muutenkin vähän huono.
Alkoholikaan ei sovi vatsalle (eikä sitä nyt viitsis muutenkaan ihan jatkuvasti alkaa käyttää).

Nytkin sain tänään kutsun yhteen kyläpaikkaan, josta en osannut kieltäytyä, kun en keksinyt siihen hätään mitään vakuuttavaa estettä.
Olen "tutissut" nyt etukäteen kotonakin jo monta tuntia, kun on muutenkin taas huonompi vaihde päällä ja olo on aika kurja.

Kyläpaikassa on sellaisia ihmisiä, jotka ei oikein ymmärrä näitä juttuja ja päivittelee jo muutenkin kaikkea "epänormaalia". Emäntä harrastaa vieraiden "pakkosyöttöä" ja juottoa (no, nyt juuri on sellainen olo, että ei meinaa vesilasikaan pysyä kädessä) ja herätän taatusti erittäin paljon ihmetystä, jos kieltäydyn kaikesta tarjottavasta. En oikein jaksais alkaa selittämäänkään, mutta oireiden peittelykin vie kaiken energian.
En tiedä mitä tehdä. Otanko betasalpaajan ja toivon, että en ainakaan pyörry...(?)

13

5923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapisija

      mulla on myös essentiaalista vapinaa. Mä oon kokeillu siihen Emconcoria, mutta kaikkein paras siihen mun mielestä on Propral. Mulla on myös matala verenpaine, mutta kokeilemalla varmaankin löytyy sopiva annostus. Lääkäreittenkin mukaan Propral on paras lääke vapinaan. Ja sitten tietysti jos lisäksi jännitystä on mukana, niin kannattaa ottaa kyläpaikkaan mennessä myös pieni annostus rauhoittavaa. MUlla ainakin se auttaa myös. Näillä lääkkeillä pärjään hyvin. Ja tiedän tuon, kun kaikki ei tosiaankaan ymmärrä, että ihmisellä voi olla jotain tällaisia tai muunkaanlaisia vaivoja.Tsemppiä sulle!

      • a.p.

        Kiitokset vastauksesta!
        Joo, olen aikaisemmin kokeillut tuota Propralia ja se tuntuu tosiaan olevan kyllä hieman tehokkaampi.
        Purkki vaan pääsi vanhentumaan tuossa taannoin ja sain tuota toista lääkettä tilalle. Pitäis varmaan hankkia sitten tuota Propraaliakin uudelleen.
        Rauhoittavia tuolla ei taidakaan enää olla lääkekaapissa.

        Niin, hankalia tällaiset ihmiset, jotka vain alkavat päinvastoin päivitellä ja kauhistella ja kummastella toisten vaivoja.
        Itse ovat ilmeisesti sitten terveitä kuin pukit.
        Ikävää vaan sekin, että nämäkin ihmiset ovat sitten sellaisia, jotka puhuvat, päivittelevät ja vääristelevät kaikki asiat selän takana muille.
        Joskus aikoinaan juduttuani heillä vierailemaan saatoin ottaa rauhoitukseksi tilkan alkoholia ja ehkä huomasivatkin sitten sen.
        Jossain vaiheessa kait alkoivat, vihjailevista puheista päätellen, kuvitella minun olevan suurinpiirtein alkoholisti.
        Nyt jos pistävät sen tiliin tämän vapinankin, niin...heh.
        Kaiken lisäksi nuorimmalla (3 v) lapsellani on kiillevaurioita hampaissa (näkyvät selvästi, kun pari hammasta ikäänkuin puuttuu, kun ovat kuluneet ienrajaan asti).
        Niistäkin pian saa sitten varmaan alkaa kuulla tuolta pitkin kylää, että olen juonut raskausaikana...:/
        Tuonkin asian joutuu kait sitten siellä kylässä taas, jälleen kerran, selittämään (en vaan enää kohta jaksais).
        On kutsunut heille samaan aikaan yhden uuden naapurinkin, jota en ole koskaan tavannut.


      • ole häpeä?
        a.p. kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta!
        Joo, olen aikaisemmin kokeillut tuota Propralia ja se tuntuu tosiaan olevan kyllä hieman tehokkaampi.
        Purkki vaan pääsi vanhentumaan tuossa taannoin ja sain tuota toista lääkettä tilalle. Pitäis varmaan hankkia sitten tuota Propraaliakin uudelleen.
        Rauhoittavia tuolla ei taidakaan enää olla lääkekaapissa.

        Niin, hankalia tällaiset ihmiset, jotka vain alkavat päinvastoin päivitellä ja kauhistella ja kummastella toisten vaivoja.
        Itse ovat ilmeisesti sitten terveitä kuin pukit.
        Ikävää vaan sekin, että nämäkin ihmiset ovat sitten sellaisia, jotka puhuvat, päivittelevät ja vääristelevät kaikki asiat selän takana muille.
        Joskus aikoinaan juduttuani heillä vierailemaan saatoin ottaa rauhoitukseksi tilkan alkoholia ja ehkä huomasivatkin sitten sen.
        Jossain vaiheessa kait alkoivat, vihjailevista puheista päätellen, kuvitella minun olevan suurinpiirtein alkoholisti.
        Nyt jos pistävät sen tiliin tämän vapinankin, niin...heh.
        Kaiken lisäksi nuorimmalla (3 v) lapsellani on kiillevaurioita hampaissa (näkyvät selvästi, kun pari hammasta ikäänkuin puuttuu, kun ovat kuluneet ienrajaan asti).
        Niistäkin pian saa sitten varmaan alkaa kuulla tuolta pitkin kylää, että olen juonut raskausaikana...:/
        Tuonkin asian joutuu kait sitten siellä kylässä taas, jälleen kerran, selittämään (en vaan enää kohta jaksais).
        On kutsunut heille samaan aikaan yhden uuden naapurinkin, jota en ole koskaan tavannut.

        Itselläni on lihassairaus, toimin kuin puolet ikäistäni vanhempi ihminen. Ensi alkuun yritin piilotella vaivaa, vaan kun se kävi mahdottomaksi, ajattelin asian uudelleen. Vika ei ole minun, eikä se pahenna muiden elämää - mitäs sitä häpeilemään!

        Ihmisten töllistelyyn en ota mitään kantaa, kysyjille kerron avoimesti, mikä mättää. Epämiellyttäville ihmisille latinaksi - ihan kiusallaan:))
        Vapinaa on minullakin, pyydän kakistelematta muita kaatamaan juomat kuppiini ja jättämään loiskuvaraa. Ruokien rinnuksille tippumisen olen kuitannut kaipaamalla hilpeästi ruokalappua.

        Fiksut ihmiset näkevät Sinut vaivasi takaa, tyhmistä ei oo mitään väliä.


    • lo_siento

      Emconcorin vaikuttava aine bisoprololi kuuluu selektiivisten beetasalpaajien ryhmään eikä se ole kovinkaan tehokas essentiaalisen vapinan hoidossa. Korkea verenpaine ja angina pectoris -oireilu ovat lääkkeen tärkeimpiä käyttöaiheita.

      Sen sijaan keskustelussa jo mainittu propranololi (Propral, Ranoprin, ennen myös Inderal) kuuluu ns. vanhoihin epäselektiivisiin beetasalpaajiin ja se estää adrenergistä stimulaatiota salpaamalla beetareseptoreita sydänlihaksessa, keuhkoputkissa (tämän vuoksi lääke ei sovi astmaatikoille) ja verisuonten sileässä lihaksessa.
      (ks. lisää http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/29687.shtml)

      Käsittääkseni on erittäin harvinaista, että propranololi laskisi verenpainetta vaarallisen paljon terapeuttisilla annoksilla. Bisoprololi (Emconcor) sen voi tehdäkin, en tiedä...

      Propranololi on kaiketi tehokkain tunnettu lääke essentiaaliseen vapinaan. Lisäksi hoitoon voidaan yhdistää mm. bentsodiatsepiineja.

      Neurologi totesi minullekin, että kyse on pikkuaivoperäisestä suvussa dominantisti kulkevasta taipumuksesta, jonka anatominen syy on hämärän peitossa.

      Itselläni menee nyt kahdeksatta vuotta yhdistelmä Propral Rivatril ess. vapinaan. Lääkkeillä saa oireita hieman hillittyä. Silti vapina on mukanani aina. Joskus huomattavasti ja toisinaan vielä enemmän.

      • yhtäkkiä.....

        Minä ole sairastanut essentiaalista vapinaa parikymmentä vuotta ja tosiasia on todellakin, että vapina on totaalisesti pahentunut.

        Astmani takia en ole Propralia edes kokeillut. Emconcoria kyllä, eikä vaikutusta.
        Kymmenisen vuotta olen käyttänyt Xanoria, joka toimii todella hyvin vapinaan. Olkoot rauhoittava kunhan on apua. Eihän se kokonaan vapinaa poista, mutta pystyn olemaan/elämään suht'koht'"normaalisti".

        N. vuosi sitten elämässäni sattui traaginen tapaus, jonka jälkeen vapina vaikeutui todella paljon. Lisäksi masennuin. Masennukseen määrättiin Cipralex. Yllätys yllätys ajan mittaan huomasin, että se auttoi myös vapinaoireisiini. Xanor-annostukseni olen kyennyt ilmaan mitään ongelmia puolittamaan. Cipralexit olen kyllä nyt lopettamassa, katsotaan paheneeko essential vapina jälleen....

        Olen oppinut vuosien saatossa, että paras itseni kannalta on kertoa sairaudestani. Olen kertonut työpaikalla pomosta lähtien työkavereille.
        Kahvitilaisuudet, olipa seurassa täysin tuntemattomiakin pystyn viemään läpi huumorilla. Oli aika, että sairautta tai vapinaa häpesi, mutta ei enää. Sen kanssa on tullut sinuiksi ja se tulee mukanani kulkemaan lopun elämääni. Tämän kun hyväksyin pystyin siitä kertomaan.

        Vapistaan iloisella mielellä...ja kevään/kesän odotusta kaikille!!!!


      • lo_siento
        yhtäkkiä..... kirjoitti:

        Minä ole sairastanut essentiaalista vapinaa parikymmentä vuotta ja tosiasia on todellakin, että vapina on totaalisesti pahentunut.

        Astmani takia en ole Propralia edes kokeillut. Emconcoria kyllä, eikä vaikutusta.
        Kymmenisen vuotta olen käyttänyt Xanoria, joka toimii todella hyvin vapinaan. Olkoot rauhoittava kunhan on apua. Eihän se kokonaan vapinaa poista, mutta pystyn olemaan/elämään suht'koht'"normaalisti".

        N. vuosi sitten elämässäni sattui traaginen tapaus, jonka jälkeen vapina vaikeutui todella paljon. Lisäksi masennuin. Masennukseen määrättiin Cipralex. Yllätys yllätys ajan mittaan huomasin, että se auttoi myös vapinaoireisiini. Xanor-annostukseni olen kyennyt ilmaan mitään ongelmia puolittamaan. Cipralexit olen kyllä nyt lopettamassa, katsotaan paheneeko essential vapina jälleen....

        Olen oppinut vuosien saatossa, että paras itseni kannalta on kertoa sairaudestani. Olen kertonut työpaikalla pomosta lähtien työkavereille.
        Kahvitilaisuudet, olipa seurassa täysin tuntemattomiakin pystyn viemään läpi huumorilla. Oli aika, että sairautta tai vapinaa häpesi, mutta ei enää. Sen kanssa on tullut sinuiksi ja se tulee mukanani kulkemaan lopun elämääni. Tämän kun hyväksyin pystyin siitä kertomaan.

        Vapistaan iloisella mielellä...ja kevään/kesän odotusta kaikille!!!!

        >>Masennukseen määrättiin Cipralex. Yllätys yllätys ajan mittaan huomasin, että se auttoi myös vapinaoireisiini.>>

        Minulle neurologi totesi, että SSRI-lääkkeet voivat korostaa vapinaa! Käytin tosin silloin Seromexia (fluoksetiini) eli vanhempaa valmistetta kuin Sinä.

        Oletko siis joskus saanut lääkäriltä diagnoosin G25.0 Tremor essentialis?
        Cipralexin vapinaa vähentävä vaikutus kaupunkilaisjärjellä ajateltuna voisi vähentää "kahvikuppineuroosia", joka taas on eri asia kuin essentiaalinen vapina.

        Itselläni on tällä hetkellä masennukseen määrätty SNRI-lääke Ixel. Vapinaan sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta.

        En tunne Cipralexia sen paremmin. Voihan olla, että lääkkeellä on vapinaa vähentävä vaikutus, siis muutenkin kuin psyykkisellä tasolla. Lääkelaitoksen sivuilla kuitenkin todetaan, että _kaikilla_ SSRI-ryhmän lääkkeiden on todettu aiheuttavan sivuoireena vapinaa.


      • vapisija

        MUlla on astma, mutta käytän silti propralia. Ainakin toistaiseksi se on sopinu. Keuhkolääkäri olisi sen kyllä mielellään vaihtanu toiseen lääkkeeseen ja kokeilinkin muita, mutta en löytäny yhtä hyvää kuin propral, joten jatkan propralin käyttöä.


      • todettu
        lo_siento kirjoitti:

        >>Masennukseen määrättiin Cipralex. Yllätys yllätys ajan mittaan huomasin, että se auttoi myös vapinaoireisiini.>>

        Minulle neurologi totesi, että SSRI-lääkkeet voivat korostaa vapinaa! Käytin tosin silloin Seromexia (fluoksetiini) eli vanhempaa valmistetta kuin Sinä.

        Oletko siis joskus saanut lääkäriltä diagnoosin G25.0 Tremor essentialis?
        Cipralexin vapinaa vähentävä vaikutus kaupunkilaisjärjellä ajateltuna voisi vähentää "kahvikuppineuroosia", joka taas on eri asia kuin essentiaalinen vapina.

        Itselläni on tällä hetkellä masennukseen määrätty SNRI-lääke Ixel. Vapinaan sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta.

        En tunne Cipralexia sen paremmin. Voihan olla, että lääkkeellä on vapinaa vähentävä vaikutus, siis muutenkin kuin psyykkisellä tasolla. Lääkelaitoksen sivuilla kuitenkin todetaan, että _kaikilla_ SSRI-ryhmän lääkkeiden on todettu aiheuttavan sivuoireena vapinaa.

        Neurologi aikoinaan diagnosoi essential tremorin. Jäi tarkentamatta, että lähinnä Cipralex on kohdallani auttanut pään vapinaan eli "kieltävään liikkeeseen", joka on tyypillistä essentiaalisessa vapinassa.

        Melkein kaikki astmaatikothan ovat todenneet kuinka avaava lääke aiheuttaa vapinaa ja minähän sitten vapisen kahta kauheammin kun pohjalla on jo vapina -sairaus. Liekkö Cipralex sitten kompensoi jotenkin astmalääkkeitä. En tiedä. Lääkärini kyllä kysyi, että olenko huomannut Cipralexilla olleen positiivista vaikutusta essential tremoriin.

        Tiedän, että Cipralexia määrätään myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon, joka aiheuttaa myös "kahvikuppineuroosia". Itselläni ei kuitenkaan sellaista ongelmaa/sairautta ole.

        Löysin vielä vanhan lääkärinlausunnonkin vuodelta -98, joka on kirjoitettu ammatillista kuntoutusta varten.
        Näkyyhän tuossa olevan G25.0 Tremor essentialis. Tiesin kyllä itsekin, mutta jäi tuo ICD-tautiluokituskoodi vaivaamaan.

        Niin se aika rientää. Minulla on jo v. -86 diagnosoitu ns. essentiaali vapina. Herttinen, yli 20 vuotta sitten.

        "kyseessä on ns. essentieli eli perinnöllinen vapina joka yleensä periytyy autosomaalisesti dominantisti n. puolessa tapauksista. Ilmeisesti potilas on perinyt vapinataipumuksen äidiltään. Toisella puolella eli 50%:lla vapina on sporaadista eli ilmeisesti geenimuutoksen myötä syntyvää. Tiedetään, että vapina käynnistyy aivojen syvistä osista, lähinnä talamuksesta, mutta perussyy muutoin on tuntematon. Missään koneellisissa tai biokemiallisissa tutkimuksissa ei ole havaittu mitään poikkeavuutta eikä myöskään ruumiinavaus tutkimuksissa."...että semmosta, onneksi olen edes "psyykeltään asiallinen"=)

        Tämä lausunto on täyttä hepreaa minulle. Mitähän tarkoittaa: posturaalivapina.... vapina on hienojakoista ja melko matala amblituurista... indentiovapinaa ei ilmene. No, löydänhän minä kyllä googlettamallakin jos vaan viitsiintyy etsimään.


      • vielä jatkoa....
        todettu kirjoitti:

        Neurologi aikoinaan diagnosoi essential tremorin. Jäi tarkentamatta, että lähinnä Cipralex on kohdallani auttanut pään vapinaan eli "kieltävään liikkeeseen", joka on tyypillistä essentiaalisessa vapinassa.

        Melkein kaikki astmaatikothan ovat todenneet kuinka avaava lääke aiheuttaa vapinaa ja minähän sitten vapisen kahta kauheammin kun pohjalla on jo vapina -sairaus. Liekkö Cipralex sitten kompensoi jotenkin astmalääkkeitä. En tiedä. Lääkärini kyllä kysyi, että olenko huomannut Cipralexilla olleen positiivista vaikutusta essential tremoriin.

        Tiedän, että Cipralexia määrätään myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon, joka aiheuttaa myös "kahvikuppineuroosia". Itselläni ei kuitenkaan sellaista ongelmaa/sairautta ole.

        Löysin vielä vanhan lääkärinlausunnonkin vuodelta -98, joka on kirjoitettu ammatillista kuntoutusta varten.
        Näkyyhän tuossa olevan G25.0 Tremor essentialis. Tiesin kyllä itsekin, mutta jäi tuo ICD-tautiluokituskoodi vaivaamaan.

        Niin se aika rientää. Minulla on jo v. -86 diagnosoitu ns. essentiaali vapina. Herttinen, yli 20 vuotta sitten.

        "kyseessä on ns. essentieli eli perinnöllinen vapina joka yleensä periytyy autosomaalisesti dominantisti n. puolessa tapauksista. Ilmeisesti potilas on perinyt vapinataipumuksen äidiltään. Toisella puolella eli 50%:lla vapina on sporaadista eli ilmeisesti geenimuutoksen myötä syntyvää. Tiedetään, että vapina käynnistyy aivojen syvistä osista, lähinnä talamuksesta, mutta perussyy muutoin on tuntematon. Missään koneellisissa tai biokemiallisissa tutkimuksissa ei ole havaittu mitään poikkeavuutta eikä myöskään ruumiinavaus tutkimuksissa."...että semmosta, onneksi olen edes "psyykeltään asiallinen"=)

        Tämä lausunto on täyttä hepreaa minulle. Mitähän tarkoittaa: posturaalivapina.... vapina on hienojakoista ja melko matala amblituurista... indentiovapinaa ei ilmene. No, löydänhän minä kyllä googlettamallakin jos vaan viitsiintyy etsimään.

        Etten löytänyt alkuperäistä lausuntoa vuodelta -86. Minne lie hävinnyt vuosien kuluessa.

        No, onneksi löysin tämän, josta ilmenee milloin sairaus on diagnosoitu, koska joskus mietin itsekin, että mikähän vuosi se oli.


    • vertainen

      Onpa lohduttavaa kuulla vertaisilta,miten se haittaa sosiaalisia suhteita. Vuosi sitten kävin lääkärissä,joka sulki pois parkisonin taudin. Itse olen sitten tietoa etsinyt ja aloitin lääkkeen tarvittaessa otettuna.

      • Anonyymi

        Minulla on essentiaalivapinaa nyt olen kokeilemassa lääkkeitä ja kokeiltavana on Myssoline 250 mg nyt kysyisin onko kellään kokemuksia tuosta Primidone lääkkeestä ?


    • Anonyymi

      Tervetuloa essentiaalivapina fb palstalle🤗

      • Anonyymi

        Onko kokemustansii, että hartiasäryt liittyisivät,essentiaaliseen vapinaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe