Minulla todettiin 3 vuotta sitten keliakia.Löydös
tuli esille verikokeessa ja vahvistui tähystyksessä.
Noudatin 2 vuotta pilkulleen gluteenitonta ruokavaliota.Nyt olen vuoden syönyt prikulleen joka
päivä kaikkia viljoja.Ei mitään vatsakipuja,ei ripulia,ei edes painonlaskua,ei puutostauteja tmv
verikokeissa ilmenevää.Oikeastaan voin paremmin!
Olen joutunut syömään vuosia paljon särkylääkkeitä
ja lapsena sairastin ohutsuolentulehduksen,joka
johtui yksipuolisesta"kesä(makkara)ravinnosta".Epäi
len,jotta nukkani lähti särkylääkkeiden takia.
Syön viljoja
7
1216
Vastaukset
- uskottavaa
Jokin mättää diagnosoinnissa tai lääkärien ammattitaidossa tai molemmissa, jos ja kun näin käy. Ohutsuolen nukka voi siis ilmeisesti vaurioitua hyvin monesta syystä, ei välttämättä keliakiasta. Hyvä, että toit asian esille. Jospa sana leviää.
- todellakin
Sääli että tuollaisia törppöjä tulee tänne kertomaan omia tarinoitaan siitä kun ovat heittäneet gluteenittoman/luont.gluteenittoman ruokavalion romukoppaan.
Ettekö te hölmöt raukat tiedä sitä, että vaikka oireita ei tulisikaan, niin ohutsuolen suolinukka tuhoutuu kokoajan?! Että tervetuloa vaan syöpä.
Toivottavasti kukaan ei ota tuollaisesta törttöilystä mallia.
Huolestuttavaa, todellakin. - loogista
todellakin kirjoitti:
Sääli että tuollaisia törppöjä tulee tänne kertomaan omia tarinoitaan siitä kun ovat heittäneet gluteenittoman/luont.gluteenittoman ruokavalion romukoppaan.
Ettekö te hölmöt raukat tiedä sitä, että vaikka oireita ei tulisikaan, niin ohutsuolen suolinukka tuhoutuu kokoajan?! Että tervetuloa vaan syöpä.
Huolestuttavaa, todellakin.Ennen diagnoosia pitää sitten kuitenkin oikein tankata gluteenia? Eikö tuo sitten edistä syöpää? hölmöläisten hommalta kuulostaa.
Eikös tuo ongelma ratkea sillä, että tutkitaan onko nukka vaurioitunut viljojen syönnistä ? Hyvä olokin on hieno asia eikä viljojen välttely takaa, ettei syöpää tule. - "tosi törpöt äänessä...
todellakin kirjoitti:
Huolestuttavaa, todellakin.Jos olette saaneet tähystyksessä todennetun keliakiadiagnoosin, niin lääkärin avulla ja luvalla se puretaan, jos puretaan.
Oma keliakiani alkoi varmasti jo kymmenen vuotta ennen keliadiagnoosin saamista. Mulla oli ihan muita tuntemuksia, joita ei oireiksi edes kutsuta. EI ollut mahakipuja, EI ollut ripulia, EI ollut anemiaa (eikä anemiaa ilmennyt, vaikka keliakia jylläsi täysillä!!!). Siis mulla ei ollut MITÄÄN keliakiaan viittaavia oireita, elin ja olin.
Sitten tuli ihan muuhun sairauteen viittaavia oireita, jotka kuitenkin itse yhdistin keliakiaan, koska isälläni oli ollut keliakia. Sain lopulta väkisin otatettua verikokeet, jotka olivat yli äyräiden positiiviset, mutta tähystyksessä ei vielä näkynyt mitään. Vasta muutaman vuoden kuluttua keliakia näkyi tähystyksessä, mutta neurologisella puolella vaurioita oli jo tullut ihan kotitarpeiksi. Niistä kärsin loppuikäni.
Mielestäni keliakia on kameleontti-tauti. Sitä ei vielä tunneta tarpeeksi eikä sen ilmenemismuotoja tunneta tarpeeksi. Sitä tutkitaan Euroopassa hyvin tehokkaasti. Jos keliakia-diagnoosin saa, se on otettava vakavasti, koska tulevaisuus voi olla tosi surkea, kun ei ole hoitosuosituksia toteuttanut. Sitten on turha seli-seli-selitellä omia fundeerauksiaan. Ja on ääliämäisistä ääliömäisintä tulla tänne saitille omaa tollouttaan ylistämään ja kertomaan omista ruokakokeiluistaan, joille ei ole mitään lääketieteellistä perustetta. - taigis
"tosi törpöt äänessä... kirjoitti:
Jos olette saaneet tähystyksessä todennetun keliakiadiagnoosin, niin lääkärin avulla ja luvalla se puretaan, jos puretaan.
Oma keliakiani alkoi varmasti jo kymmenen vuotta ennen keliadiagnoosin saamista. Mulla oli ihan muita tuntemuksia, joita ei oireiksi edes kutsuta. EI ollut mahakipuja, EI ollut ripulia, EI ollut anemiaa (eikä anemiaa ilmennyt, vaikka keliakia jylläsi täysillä!!!). Siis mulla ei ollut MITÄÄN keliakiaan viittaavia oireita, elin ja olin.
Sitten tuli ihan muuhun sairauteen viittaavia oireita, jotka kuitenkin itse yhdistin keliakiaan, koska isälläni oli ollut keliakia. Sain lopulta väkisin otatettua verikokeet, jotka olivat yli äyräiden positiiviset, mutta tähystyksessä ei vielä näkynyt mitään. Vasta muutaman vuoden kuluttua keliakia näkyi tähystyksessä, mutta neurologisella puolella vaurioita oli jo tullut ihan kotitarpeiksi. Niistä kärsin loppuikäni.
Mielestäni keliakia on kameleontti-tauti. Sitä ei vielä tunneta tarpeeksi eikä sen ilmenemismuotoja tunneta tarpeeksi. Sitä tutkitaan Euroopassa hyvin tehokkaasti. Jos keliakia-diagnoosin saa, se on otettava vakavasti, koska tulevaisuus voi olla tosi surkea, kun ei ole hoitosuosituksia toteuttanut. Sitten on turha seli-seli-selitellä omia fundeerauksiaan. Ja on ääliämäisistä ääliömäisintä tulla tänne saitille omaa tollouttaan ylistämään ja kertomaan omista ruokakokeiluistaan, joille ei ole mitään lääketieteellistä perustetta.Oireet voivat olla myös lähes huomaamattomat. Itselläni on todettu keliakia n. vuosi sitten. Ainoa oire, joka minulla oli oli toisen etusormen kynnen "epämuodostuma". Kynsi tuli paksuksi, röpelöiseksi, kynsinauha punoitti ja oli tulehtuneen näköinen. Ei auttanut antibiootit, ei salvat, tk-lääkäri kohautteli olkapäitään ja sanoi , "että johtuu ilmeisesti kynsisienenestä jonka tutkiminen on niiiin monimutkaista". Ja asia jäi silleen....
Minulla kuitenkin on keliaakikkotytär ja sain sitten muita reittejä kuulla kynnestä todetusta keliakiasta. Pääsin helposti verikokeisiin, tuloksena kaikki veriarvot koholla, myös gastroskopia oli positiivinen ja keliakia diagnosoitiin.
Kun omat tulokseni selvisivät, pyysin myös kahta muuta lastani verikokeisiin. Tuloksena myös nuoremman tyttären keliakia, ilman mitään etukäteisoireita!!
Myös kolmannen lapsen veriarvot olivat koholla, mutta hän jäi toistaiseksi parin vuoden välein tehtävään verikoetarkkailuun ja syö edelleen normaalia ruokaa! - Minä vain
todellakin kirjoitti:
Huolestuttavaa, todellakin.No siihen syöpään sun muihin kauhistuksiin kyllä vaaditaan usean vuoden OIREELLISENA ollut keliakia, ja silti potilas on vaan syönyt viljoja. Se ei todellakaan oireettomalle kehity, että rauhoitutaampas vähän.
Siksi mitään koko väestön kattavia seulontojokaan ei tehdä, koska oireettomalla on käytännössä samat riskit sairastua noihin syöpiin, kuin terveellä valtaväestöllä. Ottakaa hiukan selvää asioista, ennenkuin vouhuatte palstoilla, kiitos. - Minä Vain
Minä vain kirjoitti:
No siihen syöpään sun muihin kauhistuksiin kyllä vaaditaan usean vuoden OIREELLISENA ollut keliakia, ja silti potilas on vaan syönyt viljoja. Se ei todellakaan oireettomalle kehity, että rauhoitutaampas vähän.
Siksi mitään koko väestön kattavia seulontojokaan ei tehdä, koska oireettomalla on käytännössä samat riskit sairastua noihin syöpiin, kuin terveellä valtaväestöllä. Ottakaa hiukan selvää asioista, ennenkuin vouhuatte palstoilla, kiitos.Taisi olla edellinen Keliakia-lehti, kun tuosta oireettomasta keliakiasta oli artikkeli. Kaivakaa esille ja lukekaa järjellä. Jos jäi epäselvyyksiä, varatkaa konsultaatio-aika asiantunvevalle sisätautilääkärille ja kyselkää faktoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428