Miten pitää menetellä?

Minä tässä vain.

Jostain syystä pihalla dobermanninarttuni kävi pienemmän pystykorvan kimppuun ja raateli sen pahasti. Olin tapahtumahetkellä sisällä. Tätä ennen ei ole koskaan tapahtunut. Paitsi joskus pientä näykkimistä/kiusaamista on ollut lenkin aikana. Onneksi ehdin ajoissa ja pystykorva selvisi muutamilla tikeillä. Miten mun tulee jatkossa toimia dobberini kanssa? tarkoitan, pitääkö minun olla pari kolme päivää vihainen/ olla huomaamatta sitä vai? Ehkä se on turhan pitkä aika... Se tapahtui eilisillalla. Siitä asti en ole ollut dobermannini kanssa tekemisissä, kun olen niin vihainen ja järkyttynyt, mieheni on sitä hoitanut ja olen toisessa huoneessa pystykorvan kanssa... Eläinlääkäri käski pitää niitä erikseen viikon ajan tikkien vuoksi... Pitäisi varmaan unohtaa ja antaa dobermannilleni anteeksi. Mielipiteitä, kiitos...

28

3435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mjööö

      ei siihen mikään muu auta kun se,että koirat selvittävät keskenään hierarkiansa

      • joo-oo

        jos annat niiden keskenään selvitellä välinsä, varaudu siihen että pienempi kuolee. Sinä itse kiellät tappelut ja isottelut. Jos molemmat ovat narttuja ja pienempi on vanhempi, saattaa siinä tulla useampia yhteenottoja. Varaudu siihen että saat erotella ne ja pitää ne erillään toisistaan. Älä koskaan jätä niitä keskenään yksin kotiin, silloin on tiedossa pahoja jälkiä.

        Joskus kauan sitten itsekin kysyin neuvoa samanlaisessa asiassa oikein koirapsykologilta, neuvottiin kuten tuo edellinen että anna selvitellä välinsä. No, siinä kävi sitten niin että toinen revittiin hengiltä.


    • Minä tässä vain.

      Olet oikeassa siinä, että dobermanni on nuorempi ja isompi kuin tämä pystykorva. Sisällä koirat eivät ikinä tappele keskenään, vain pihalla/vapaana ollessa alkavat murista toisilleen. (Ja siitäkös dobberi innostuu...)

      Sain neuvoksi siitä, että dobberin huonosta käytöksestä HETI jäähylle, olen ollut tässä asiassa hiukan lepsu, moittinut vaan ja koira kuitenkin uskonut heti. Tästä lähtien laitan heti jäähylle! Varmaan tuloksia syntyy siten tällä tavoin. Hmm...

      Dobberini on nyt selvästi huolestunut ja onneton, kun on toisessa huoneessa erillään minusta ja pystykorvasta... Kunpa oppisi nyt!

      • Ei välienselvittelyjä!

        Kahden nartun välienselvittelyt voivat äityä hyvinkin verisiksi! Pahoin pelkään, että sinulla ei ole muuta mahdollisuutta, kun itse pitää huoli, etteivät narttusi pääse enää tappelemaan. Ikinä! Joka-ainoa kränä nimittäin tulehduttaa niiden välejä entisestään ja pian tilanne on niin tulenarka, etteivät ne pysty enää saman katon alla elämään. Älä siis jätä niitä kahdestaan kotiin samaan huoneeseen vaan laita ne erilleen ja ovi LUKKOON!!! Älä laita niitä kaksin ulos niitä vahtimatta ja muista pitää sisälläkin niitä silmällä, kun ne ovat kaksin samassa tilassa.

        Itselläni kokemusta juuri samanlaisesta tilanteesta ja kaikista varotoimenpiteistä huolimatta päädyin antamaan toisen koirista pois sellaiseen kotiin, jossa se sai olla ainoa koira! En halunnut pitää koiriani tilanteessa, missä niiden piti elää alituiseen varuillaan ja koko ajan oli olemassa riski, että tulee tikkausreissu! Ei se ollut kivaa minullekkaan!


    • se piikille

      jos et pysty koiraasi hallitsemaan ta käytöstä ennekoimaan. Äläkä koskaan enään ota koiraa.

      • noita-akka06

        Jopa olet aika sankari jos pystyt ennakoimaan eläimen käytöksen 100%?? Se on MAHDOTONTA. Veikata voi, samoin luottaa siihen, että se käyttätyy nyt kuten ennenkin, mutta luottaa siihen ei koskaan voi minkään eläimen kohdalla. Ikinä. Itsekin tiedän omien koirieni kohdalla, kenen kanssa tulee olla varvvainen ja missä asioissa, ts. osaan välttää tilannetta, jossa ongelmia voi tulla, mutta koskaan en voi ennustaa, miten koira sillä kerralla käyttäytyy.

        Ketjun aloittajalle sanoisin samaa kuin aikaisempikin kirjoittaja, sinä lauman pomona päätät, että mitä tapahtuu ja koska. Minusta koko "jäähy" käsite on abstrakti, en ainakaan itse sitä koirilleni ole koskaan käyttänyt. En myöskään usko, että se auttaa (koska koira ei kykene kovinkaan syvälliseen syy-seuraussuhteen ajattelluun pitemmän päälle, eikä susilauman johtajakaan luonnossa tietääkseni "dissaile" kaveria useampaa päivää, vaan asia on kerralla hoidettu), mutta jälleen kerran, jos joku kokee sen auttavan, niin käyttäköön sitä ihmeessä.

        Minusta tässä on turha viedä koiraa piikille, sillä koira vain teki niinkuin koiran luonnolle kuuluu -taisteli laumapaikastaan. Ja koska pomo ei ollut paikalla, pääsi tappelu liian tosiseksi. Tilanne on minulle enemmän kuin tuttu, koska yhdessä vaiheessa itselläni oli usempi narttu taloudessa, jotka vaan eivät tulleet toimeen. Piste.Silloin niitä ei myöskään voi pakottaa tulemaan toimeen. Sen yrittäminenkin olisi olut tyhmää, vaarallista ja turhaa. Toivottvasti teillä ei ajauduta samaan tilanteeseen.

        Minusta sinun ei missään nimessä pidä jättää ko. koiria enää kaksin, vaan vaikkapa eri huoneisiin tai toinen häkkiin jos lähdet pois kotoa. Älä anna niille mahdollisuutta tapella, vaan keskeytä heti liian rajut leikit. Sinä olet pomo ja koirat ovat alempiarvoisia. Älä koskaan unohda, että koira ei tunne yhdenvertaisuutta. Olet aina joko alempi tai ylmepänä. Ehkä vaikkapa vain himpun, mutta näin se aina kuitenkin on.


      • Minäpä tässä vain
        noita-akka06 kirjoitti:

        Jopa olet aika sankari jos pystyt ennakoimaan eläimen käytöksen 100%?? Se on MAHDOTONTA. Veikata voi, samoin luottaa siihen, että se käyttätyy nyt kuten ennenkin, mutta luottaa siihen ei koskaan voi minkään eläimen kohdalla. Ikinä. Itsekin tiedän omien koirieni kohdalla, kenen kanssa tulee olla varvvainen ja missä asioissa, ts. osaan välttää tilannetta, jossa ongelmia voi tulla, mutta koskaan en voi ennustaa, miten koira sillä kerralla käyttäytyy.

        Ketjun aloittajalle sanoisin samaa kuin aikaisempikin kirjoittaja, sinä lauman pomona päätät, että mitä tapahtuu ja koska. Minusta koko "jäähy" käsite on abstrakti, en ainakaan itse sitä koirilleni ole koskaan käyttänyt. En myöskään usko, että se auttaa (koska koira ei kykene kovinkaan syvälliseen syy-seuraussuhteen ajattelluun pitemmän päälle, eikä susilauman johtajakaan luonnossa tietääkseni "dissaile" kaveria useampaa päivää, vaan asia on kerralla hoidettu), mutta jälleen kerran, jos joku kokee sen auttavan, niin käyttäköön sitä ihmeessä.

        Minusta tässä on turha viedä koiraa piikille, sillä koira vain teki niinkuin koiran luonnolle kuuluu -taisteli laumapaikastaan. Ja koska pomo ei ollut paikalla, pääsi tappelu liian tosiseksi. Tilanne on minulle enemmän kuin tuttu, koska yhdessä vaiheessa itselläni oli usempi narttu taloudessa, jotka vaan eivät tulleet toimeen. Piste.Silloin niitä ei myöskään voi pakottaa tulemaan toimeen. Sen yrittäminenkin olisi olut tyhmää, vaarallista ja turhaa. Toivottvasti teillä ei ajauduta samaan tilanteeseen.

        Minusta sinun ei missään nimessä pidä jättää ko. koiria enää kaksin, vaan vaikkapa eri huoneisiin tai toinen häkkiin jos lähdet pois kotoa. Älä anna niille mahdollisuutta tapella, vaan keskeytä heti liian rajut leikit. Sinä olet pomo ja koirat ovat alempiarvoisia. Älä koskaan unohda, että koira ei tunne yhdenvertaisuutta. Olet aina joko alempi tai ylmepänä. Ehkä vaikkapa vain himpun, mutta näin se aina kuitenkin on.

        Kiitoksia todella paljon vastauksestasi!! Kyllä tämä tilanne minua opetti paljon. Hyviä jatkoja teille kaikille vastaneille.


      • niitä koiria sitten...
        noita-akka06 kirjoitti:

        Jopa olet aika sankari jos pystyt ennakoimaan eläimen käytöksen 100%?? Se on MAHDOTONTA. Veikata voi, samoin luottaa siihen, että se käyttätyy nyt kuten ennenkin, mutta luottaa siihen ei koskaan voi minkään eläimen kohdalla. Ikinä. Itsekin tiedän omien koirieni kohdalla, kenen kanssa tulee olla varvvainen ja missä asioissa, ts. osaan välttää tilannetta, jossa ongelmia voi tulla, mutta koskaan en voi ennustaa, miten koira sillä kerralla käyttäytyy.

        Ketjun aloittajalle sanoisin samaa kuin aikaisempikin kirjoittaja, sinä lauman pomona päätät, että mitä tapahtuu ja koska. Minusta koko "jäähy" käsite on abstrakti, en ainakaan itse sitä koirilleni ole koskaan käyttänyt. En myöskään usko, että se auttaa (koska koira ei kykene kovinkaan syvälliseen syy-seuraussuhteen ajattelluun pitemmän päälle, eikä susilauman johtajakaan luonnossa tietääkseni "dissaile" kaveria useampaa päivää, vaan asia on kerralla hoidettu), mutta jälleen kerran, jos joku kokee sen auttavan, niin käyttäköön sitä ihmeessä.

        Minusta tässä on turha viedä koiraa piikille, sillä koira vain teki niinkuin koiran luonnolle kuuluu -taisteli laumapaikastaan. Ja koska pomo ei ollut paikalla, pääsi tappelu liian tosiseksi. Tilanne on minulle enemmän kuin tuttu, koska yhdessä vaiheessa itselläni oli usempi narttu taloudessa, jotka vaan eivät tulleet toimeen. Piste.Silloin niitä ei myöskään voi pakottaa tulemaan toimeen. Sen yrittäminenkin olisi olut tyhmää, vaarallista ja turhaa. Toivottvasti teillä ei ajauduta samaan tilanteeseen.

        Minusta sinun ei missään nimessä pidä jättää ko. koiria enää kaksin, vaan vaikkapa eri huoneisiin tai toinen häkkiin jos lähdet pois kotoa. Älä anna niille mahdollisuutta tapella, vaan keskeytä heti liian rajut leikit. Sinä olet pomo ja koirat ovat alempiarvoisia. Älä koskaan unohda, että koira ei tunne yhdenvertaisuutta. Olet aina joko alempi tai ylmepänä. Ehkä vaikkapa vain himpun, mutta näin se aina kuitenkin on.

        pitää haalia itselleen enemmän kuin rahkeet riittävät????
        Omistajahan voisi viedä sitten vaikka itsensä piikille.


      • Ihan idiootti?
        niitä koiria sitten... kirjoitti:

        pitää haalia itselleen enemmän kuin rahkeet riittävät????
        Omistajahan voisi viedä sitten vaikka itsensä piikille.

        Kaksi koiraa ja niiden välillä tapahtunut YKSI tappelu on sitten sinusta liikaa vai? Eikö oma koirasi ole koskaan tehnyt mitään väärää? Ei edes yhtä kertaa? Jos on, niin vie se piikille samantein, tai itsesi, sillä rahkeesi eivät taida oman logiikkasi mukaan riittää koiranpitoon!


      • kyse oli raatelusta!
        Ihan idiootti? kirjoitti:

        Kaksi koiraa ja niiden välillä tapahtunut YKSI tappelu on sitten sinusta liikaa vai? Eikö oma koirasi ole koskaan tehnyt mitään väärää? Ei edes yhtä kertaa? Jos on, niin vie se piikille samantein, tai itsesi, sillä rahkeesi eivät taida oman logiikkasi mukaan riittää koiranpitoon!

        Eikö sinulle sana "raatelu" kerro mitään?
        Ei ole mikään koirien välinen tappelu, jos raadellaan.

        Itselläni on isoja koiria ja ne tappelee jatkuvasti. Niiden luonnossa on kuten susilla se juttu, että hampaita ei pistellä nahasta läpi ja veri ei pahemmin roisku. Se on luontaista käyttäytymistä.

        Katsohan rotumääritelmästä. Tuollainen on todellakin ei toivottu ominaisuus ko. rodulla ja sitä ei saa sallia. Oma koirani ärhenteli rankasti, kun löysi jonkun paskasen esineen ulkona ja otin sen väkisin pois. Hampaat oli kädessä muutaman kerran. Kun älysin, miten se voi käyttäytyä, kun hampaita aletaan ulkoiluttamaan, niin otin päästä rankasti kiinni ja heitin koiran maahan ja painoin päätä hankeen. Koira älysi heti, kuka on kunkku ja jolle ei äristä. Se ei mene heti jakeluun, mutta muutamien kertojen jälkeen kyllä.

        Siis kun seuraa niitä koiria ja se alkaa esittelemään hampaita tosissaan, se täytyy selättää ja rankasti. Koira huomaa heti sen ja häpeää. Mutta se on onnellinen kun sillä on voimakas isäntä. Näihin ei ole olemassa mitään positiivisuusjuttuja. Koirat on sen verran kliimaksissa, kun kunnolla äristään, ettei siinä auta kuin voima voimaa vastaan.

        Tiesitkö, että sudetkin ratkoo laumajärjestyksen periaatteessa painimalla. Ei puremalla. Jos ne pureekin, hampaat ei mene nahan läpi. Se on luonnollista lajin säilymisen kannalta. Jos koira puree tosissaan toista koiraa, niin se on opittua tai jalostuksen kautta tullutta ja se täytyy koulutuksella kitkeä.

        Lisäksi näissä puremistapaukissa on taustalla ehkä se, että se koira ei ole löytänyt sitä paikkaansa. Isäntä on heikko ja sen täytyy suojella sitä. Kun koira tietää, että sillä on voimakas isäntä, niin ne rähinätkin vähenee. Se on johtajan tehtävä nääs rähistä. Alkuperäinen vaikuttaa aika kiltiltä ihmiseltä ja se menee joskus lellimisen puolelle. Se ei aina hyvä asia, vaikka siinä koiraa ajatellaan. Tehdään vaan karhunpalvelus koiralle. Usein kaikista sekavimmat koirat on niitä, joilla ei ole voimakasta isäntää tai laumasta on vaikka alfakoira kuollut tms. Ollaan hukassa niin sanotusti. Kun koiralla on turvallinen olo ja selvä paikka laumassa se ei ärise.


      • kyse oli raatelusta! kirjoitti:

        Eikö sinulle sana "raatelu" kerro mitään?
        Ei ole mikään koirien välinen tappelu, jos raadellaan.

        Itselläni on isoja koiria ja ne tappelee jatkuvasti. Niiden luonnossa on kuten susilla se juttu, että hampaita ei pistellä nahasta läpi ja veri ei pahemmin roisku. Se on luontaista käyttäytymistä.

        Katsohan rotumääritelmästä. Tuollainen on todellakin ei toivottu ominaisuus ko. rodulla ja sitä ei saa sallia. Oma koirani ärhenteli rankasti, kun löysi jonkun paskasen esineen ulkona ja otin sen väkisin pois. Hampaat oli kädessä muutaman kerran. Kun älysin, miten se voi käyttäytyä, kun hampaita aletaan ulkoiluttamaan, niin otin päästä rankasti kiinni ja heitin koiran maahan ja painoin päätä hankeen. Koira älysi heti, kuka on kunkku ja jolle ei äristä. Se ei mene heti jakeluun, mutta muutamien kertojen jälkeen kyllä.

        Siis kun seuraa niitä koiria ja se alkaa esittelemään hampaita tosissaan, se täytyy selättää ja rankasti. Koira huomaa heti sen ja häpeää. Mutta se on onnellinen kun sillä on voimakas isäntä. Näihin ei ole olemassa mitään positiivisuusjuttuja. Koirat on sen verran kliimaksissa, kun kunnolla äristään, ettei siinä auta kuin voima voimaa vastaan.

        Tiesitkö, että sudetkin ratkoo laumajärjestyksen periaatteessa painimalla. Ei puremalla. Jos ne pureekin, hampaat ei mene nahan läpi. Se on luonnollista lajin säilymisen kannalta. Jos koira puree tosissaan toista koiraa, niin se on opittua tai jalostuksen kautta tullutta ja se täytyy koulutuksella kitkeä.

        Lisäksi näissä puremistapaukissa on taustalla ehkä se, että se koira ei ole löytänyt sitä paikkaansa. Isäntä on heikko ja sen täytyy suojella sitä. Kun koira tietää, että sillä on voimakas isäntä, niin ne rähinätkin vähenee. Se on johtajan tehtävä nääs rähistä. Alkuperäinen vaikuttaa aika kiltiltä ihmiseltä ja se menee joskus lellimisen puolelle. Se ei aina hyvä asia, vaikka siinä koiraa ajatellaan. Tehdään vaan karhunpalvelus koiralle. Usein kaikista sekavimmat koirat on niitä, joilla ei ole voimakasta isäntää tai laumasta on vaikka alfakoira kuollut tms. Ollaan hukassa niin sanotusti. Kun koiralla on turvallinen olo ja selvä paikka laumassa se ei ärise.

        enempiä kommentoimatta koko ketjua, sanoisin, että puutaheinää suurin osa ylläolevasta! Koiria ei tarvitse heitellä, niitä ei tarvitse selättää...riittää kun pystyy rauhoittamaan tilanteen. Ja koira puree kyllä toista koiraa mikäli se toinen ei väistä ja tuntee olonsa uhatuksi! Osaatko yhtään lukea koiraasi ja mitä se viestii...osaatko rauhoittaa koirasi vai teetkö sen aina heittelemällä sitä? Harvoin täällä kommentoin, mutta noi neuvot vois tunkea sinne aurinko ei paista :(


      • jyvällä
        muskettisopuli kirjoitti:

        enempiä kommentoimatta koko ketjua, sanoisin, että puutaheinää suurin osa ylläolevasta! Koiria ei tarvitse heitellä, niitä ei tarvitse selättää...riittää kun pystyy rauhoittamaan tilanteen. Ja koira puree kyllä toista koiraa mikäli se toinen ei väistä ja tuntee olonsa uhatuksi! Osaatko yhtään lukea koiraasi ja mitä se viestii...osaatko rauhoittaa koirasi vai teetkö sen aina heittelemällä sitä? Harvoin täällä kommentoin, mutta noi neuvot vois tunkea sinne aurinko ei paista :(

        Tuo on täyttä asiaa.

        Koira kaadetaan, kuten koirat kaataa toisiaan.
        Siis terveet koirat painii just tuolleen ja se heikompi alistetaan sillä, kun niskasta painetaan hieman sivuviistoon samalla kääntäen. Ihan peruspainiliike koirilla. Ihmisellä on se etu, että niskaan käden saadessaan voi kauhuri-liikkeellä kaapata etujalat ja ne käännetään nopeasti samalla, kun painetaan niskasta. Koira on ällikällä lyöty ja se loppuu siihen yleensä. Tiukka tuijotus päälle.
        Seuraa joskus koirien painia. Sehän näyttää heitolta, vaikka kyse on tietysti kaatamisesta. Ei kukaan heittele koiriaan. Kaato on helppoa, mutta jonglööri täytyy olla, jos raivon koiran saa heitettyä.
        Eli kun homman tekee koirien kielellä, niin se menee parhaiten perille. Naisilla ei ole oikein painisilmää, niin jättäköön asiat namipalojen varaan vaan. Minä myös käytän tuota metodia ongelmatapauksissa. Olen koko ikäni paininut koirien kanssa. Osaan jo niiden tekniikat. Vihaisetkin koirat on tuttuja. Niillä on aina samat kujeet. Pystyn selättämään isonkin koiran alta aikayksikön ja ihan siististi. En mene koskaan kepin kanssa koiratappeluun väliin, koska se on sairasta. Enkä myöskään katso sivusta, kun pikkukoiraa annetaan turpaan hampailla raadellen. Menen itse ja näytän kuka on kuka laumassa. Mutta vaatii itsevarmuutta ja kokemusta. Ei sovi heikkohermoisille.
        Noin ne vaan koirat tekee toisilleen. Terveet koirat tekee sen painimalla ja pilatut hyökkää hampailla tosissaan.

        Onko parempi katsella sivusta, kun pikku koiraa syödään vai se, kun hoitaa homman, kuten koirat sen tekee?


      • jyvällä kirjoitti:

        Tuo on täyttä asiaa.

        Koira kaadetaan, kuten koirat kaataa toisiaan.
        Siis terveet koirat painii just tuolleen ja se heikompi alistetaan sillä, kun niskasta painetaan hieman sivuviistoon samalla kääntäen. Ihan peruspainiliike koirilla. Ihmisellä on se etu, että niskaan käden saadessaan voi kauhuri-liikkeellä kaapata etujalat ja ne käännetään nopeasti samalla, kun painetaan niskasta. Koira on ällikällä lyöty ja se loppuu siihen yleensä. Tiukka tuijotus päälle.
        Seuraa joskus koirien painia. Sehän näyttää heitolta, vaikka kyse on tietysti kaatamisesta. Ei kukaan heittele koiriaan. Kaato on helppoa, mutta jonglööri täytyy olla, jos raivon koiran saa heitettyä.
        Eli kun homman tekee koirien kielellä, niin se menee parhaiten perille. Naisilla ei ole oikein painisilmää, niin jättäköön asiat namipalojen varaan vaan. Minä myös käytän tuota metodia ongelmatapauksissa. Olen koko ikäni paininut koirien kanssa. Osaan jo niiden tekniikat. Vihaisetkin koirat on tuttuja. Niillä on aina samat kujeet. Pystyn selättämään isonkin koiran alta aikayksikön ja ihan siististi. En mene koskaan kepin kanssa koiratappeluun väliin, koska se on sairasta. Enkä myöskään katso sivusta, kun pikkukoiraa annetaan turpaan hampailla raadellen. Menen itse ja näytän kuka on kuka laumassa. Mutta vaatii itsevarmuutta ja kokemusta. Ei sovi heikkohermoisille.
        Noin ne vaan koirat tekee toisilleen. Terveet koirat tekee sen painimalla ja pilatut hyökkää hampailla tosissaan.

        Onko parempi katsella sivusta, kun pikku koiraa syödään vai se, kun hoitaa homman, kuten koirat sen tekee?

        olen sitten varmaankin ollut hyvin erikoisten koirien kanssa tekemisissä, mutta painivia koiria olen nähnyt vain leikin melskeessä!
        Yhtään koiraa en ole koiran toimesta nähnyt alistettavan, alistuvia koiria sen sijaan monia :)...koira alistuu itse, se on sen keino selvitä tilanteesta vahvemman kohdatessaan.
        Raivon vallassa olevaa koiraa en todellakaan kävisi heittelemään taikka "alistamaan" toistamiseen, kerran sen virheen tehtyäni! Riittävän kiihtynyt koira on sekä kuuro että sokea. Se pelaa pelkillä vaistoilla ja siitä miten sellainen koira tilanteen päättää saattaa päätökseen EI VOI koskaan olla varma! Siksi en todellakaan menisi neuvomaan ketään tuohon touhuun! Sen enempiä kanssasi jankkaamatta lopetan tähän, sillä juurikaan mitään järkevää kommentoitavaa ei tekstissäsi mielestäni ole :)
        No jokainen taplaa tyylillään, mutta kannattaisi oikeasti olla perillä mistä puhuu!


      • muuten pätevöitynyt
        muskettisopuli kirjoitti:

        olen sitten varmaankin ollut hyvin erikoisten koirien kanssa tekemisissä, mutta painivia koiria olen nähnyt vain leikin melskeessä!
        Yhtään koiraa en ole koiran toimesta nähnyt alistettavan, alistuvia koiria sen sijaan monia :)...koira alistuu itse, se on sen keino selvitä tilanteesta vahvemman kohdatessaan.
        Raivon vallassa olevaa koiraa en todellakaan kävisi heittelemään taikka "alistamaan" toistamiseen, kerran sen virheen tehtyäni! Riittävän kiihtynyt koira on sekä kuuro että sokea. Se pelaa pelkillä vaistoilla ja siitä miten sellainen koira tilanteen päättää saattaa päätökseen EI VOI koskaan olla varma! Siksi en todellakaan menisi neuvomaan ketään tuohon touhuun! Sen enempiä kanssasi jankkaamatta lopetan tähän, sillä juurikaan mitään järkevää kommentoitavaa ei tekstissäsi mielestäni ole :)
        No jokainen taplaa tyylillään, mutta kannattaisi oikeasti olla perillä mistä puhuu!

        muiden menetelmiä arvostelemaan?

        Tuo kuulosta hieman leuhkalta.

        Tuossa alla kerrot koiriesi tilanteesta. Et vaikuta asiantuntijalta ollenkaan.


      • ojentaa lastaan
        muskettisopuli kirjoitti:

        olen sitten varmaankin ollut hyvin erikoisten koirien kanssa tekemisissä, mutta painivia koiria olen nähnyt vain leikin melskeessä!
        Yhtään koiraa en ole koiran toimesta nähnyt alistettavan, alistuvia koiria sen sijaan monia :)...koira alistuu itse, se on sen keino selvitä tilanteesta vahvemman kohdatessaan.
        Raivon vallassa olevaa koiraa en todellakaan kävisi heittelemään taikka "alistamaan" toistamiseen, kerran sen virheen tehtyäni! Riittävän kiihtynyt koira on sekä kuuro että sokea. Se pelaa pelkillä vaistoilla ja siitä miten sellainen koira tilanteen päättää saattaa päätökseen EI VOI koskaan olla varma! Siksi en todellakaan menisi neuvomaan ketään tuohon touhuun! Sen enempiä kanssasi jankkaamatta lopetan tähän, sillä juurikaan mitään järkevää kommentoitavaa ei tekstissäsi mielestäni ole :)
        No jokainen taplaa tyylillään, mutta kannattaisi oikeasti olla perillä mistä puhuu!

        Kyse on puoliksi leikistä, mutta selkeesti on tarkoitus näyttää kaapin paikka.


        http://koti.netplaza.fi/~malamute/video/roki_14vk_una_painia.mpg


      • muuten pätevöitynyt kirjoitti:

        muiden menetelmiä arvostelemaan?

        Tuo kuulosta hieman leuhkalta.

        Tuossa alla kerrot koiriesi tilanteesta. Et vaikuta asiantuntijalta ollenkaan.

        mielipiteet täälläkin :)
        Mielestäni on arveluttavaa lähteä neuvomaan ketään, varsinkaan tapausta tuntematta, VAARALLISIN keinoin!
        Ihan ensiksi kannattaisi neuvojan itse perehtyä koiran eleisiin ja käytökseen hiukan syvemmin, niin voisi mielipide olla toinen!
        Tappelevat koirat PYSTYY kyllä erottamaan toisistaan aivan muillakin keinoin satuttamatta vanhingossakaan itseään! Ei silloin tarvitse olla ladon oven kokoinen karpaasi "äijä" :)
        Kuten aiemmin kirjoitin, niin raivon vallassa oleva koira SAATTAA käydä päälle, jos tilanteen hoitaa päin peppua!
        Mulla on sitä paitsi asiat koirien kanssa hyvin, ne elävät rauhassa löydettyään OMAN paikkansa laumassa! Tämä meidän vanhempi narttu ei vaan kertakaikkiaan siedä minkäänlaista "häirintää" toiselta koiralta ja kertoo sen kyllä selvin sanoin! Se on viisas ja oppinut välttämään sellaisen siirtymällä loitommas!


      • Sivusta seuraaja...
        muuten pätevöitynyt kirjoitti:

        muiden menetelmiä arvostelemaan?

        Tuo kuulosta hieman leuhkalta.

        Tuossa alla kerrot koiriesi tilanteesta. Et vaikuta asiantuntijalta ollenkaan.

        Ihan vaan uteliaisuudesta kysyisin...

        Kun johtajuus siis logiikkasi mukaan selvitetään painamalla (tai siis jotenkin hiuksenhienolla metodiikalla vääntämällä) koira väkisin maihin, niin kerrotko mihin teoriaan tämä käytäntö perustuu? Voisitko kenties mainita vaikkapa jonkun luotettavan lähteen, mistä voisin opiskella lisää siitä miten koira oppii johtajuuden sillä, että se painetaan maahan, eikä sen tarvitse itse oivaltaa olevansa alempiarvoinen? Olisin kiitollinen edes yhdestä arvostetun koirankouluttajan kirjoituksesta, jossa selitetään koko maahanpainamisteoria ja mielellään myös kuvista, että miten homma hoidetaan oikein!

        Itse kun olen aina aikaisemmin kuvitellut, että johtajuus tulee ihan muilla menetelmillä... Ilmeisesti minulla vaan on sitten ollut kamalan helppoja koiria, kun ei koskaan ole johtajuusongelmia ollut (toisin kuin sinulla) eikä koirani ole koskaan minulle hampaitaan näytelleet (toisin kuin sinun koirasi). Kaikki koirani ovat olleet dobermanneja! Mistäköhän se johtuu? Taidan vain sitten osata unissani väännellä koiriani oikein niskasta?


      • in.na
        noita-akka06 kirjoitti:

        Jopa olet aika sankari jos pystyt ennakoimaan eläimen käytöksen 100%?? Se on MAHDOTONTA. Veikata voi, samoin luottaa siihen, että se käyttätyy nyt kuten ennenkin, mutta luottaa siihen ei koskaan voi minkään eläimen kohdalla. Ikinä. Itsekin tiedän omien koirieni kohdalla, kenen kanssa tulee olla varvvainen ja missä asioissa, ts. osaan välttää tilannetta, jossa ongelmia voi tulla, mutta koskaan en voi ennustaa, miten koira sillä kerralla käyttäytyy.

        Ketjun aloittajalle sanoisin samaa kuin aikaisempikin kirjoittaja, sinä lauman pomona päätät, että mitä tapahtuu ja koska. Minusta koko "jäähy" käsite on abstrakti, en ainakaan itse sitä koirilleni ole koskaan käyttänyt. En myöskään usko, että se auttaa (koska koira ei kykene kovinkaan syvälliseen syy-seuraussuhteen ajattelluun pitemmän päälle, eikä susilauman johtajakaan luonnossa tietääkseni "dissaile" kaveria useampaa päivää, vaan asia on kerralla hoidettu), mutta jälleen kerran, jos joku kokee sen auttavan, niin käyttäköön sitä ihmeessä.

        Minusta tässä on turha viedä koiraa piikille, sillä koira vain teki niinkuin koiran luonnolle kuuluu -taisteli laumapaikastaan. Ja koska pomo ei ollut paikalla, pääsi tappelu liian tosiseksi. Tilanne on minulle enemmän kuin tuttu, koska yhdessä vaiheessa itselläni oli usempi narttu taloudessa, jotka vaan eivät tulleet toimeen. Piste.Silloin niitä ei myöskään voi pakottaa tulemaan toimeen. Sen yrittäminenkin olisi olut tyhmää, vaarallista ja turhaa. Toivottvasti teillä ei ajauduta samaan tilanteeseen.

        Minusta sinun ei missään nimessä pidä jättää ko. koiria enää kaksin, vaan vaikkapa eri huoneisiin tai toinen häkkiin jos lähdet pois kotoa. Älä anna niille mahdollisuutta tapella, vaan keskeytä heti liian rajut leikit. Sinä olet pomo ja koirat ovat alempiarvoisia. Älä koskaan unohda, että koira ei tunne yhdenvertaisuutta. Olet aina joko alempi tai ylmepänä. Ehkä vaikkapa vain himpun, mutta näin se aina kuitenkin on.

        Miksei näillä palstoilla saa useammin lukea näin täyspäisen kirjoittajan viestejä?


      • in.na
        kyse oli raatelusta! kirjoitti:

        Eikö sinulle sana "raatelu" kerro mitään?
        Ei ole mikään koirien välinen tappelu, jos raadellaan.

        Itselläni on isoja koiria ja ne tappelee jatkuvasti. Niiden luonnossa on kuten susilla se juttu, että hampaita ei pistellä nahasta läpi ja veri ei pahemmin roisku. Se on luontaista käyttäytymistä.

        Katsohan rotumääritelmästä. Tuollainen on todellakin ei toivottu ominaisuus ko. rodulla ja sitä ei saa sallia. Oma koirani ärhenteli rankasti, kun löysi jonkun paskasen esineen ulkona ja otin sen väkisin pois. Hampaat oli kädessä muutaman kerran. Kun älysin, miten se voi käyttäytyä, kun hampaita aletaan ulkoiluttamaan, niin otin päästä rankasti kiinni ja heitin koiran maahan ja painoin päätä hankeen. Koira älysi heti, kuka on kunkku ja jolle ei äristä. Se ei mene heti jakeluun, mutta muutamien kertojen jälkeen kyllä.

        Siis kun seuraa niitä koiria ja se alkaa esittelemään hampaita tosissaan, se täytyy selättää ja rankasti. Koira huomaa heti sen ja häpeää. Mutta se on onnellinen kun sillä on voimakas isäntä. Näihin ei ole olemassa mitään positiivisuusjuttuja. Koirat on sen verran kliimaksissa, kun kunnolla äristään, ettei siinä auta kuin voima voimaa vastaan.

        Tiesitkö, että sudetkin ratkoo laumajärjestyksen periaatteessa painimalla. Ei puremalla. Jos ne pureekin, hampaat ei mene nahan läpi. Se on luonnollista lajin säilymisen kannalta. Jos koira puree tosissaan toista koiraa, niin se on opittua tai jalostuksen kautta tullutta ja se täytyy koulutuksella kitkeä.

        Lisäksi näissä puremistapaukissa on taustalla ehkä se, että se koira ei ole löytänyt sitä paikkaansa. Isäntä on heikko ja sen täytyy suojella sitä. Kun koira tietää, että sillä on voimakas isäntä, niin ne rähinätkin vähenee. Se on johtajan tehtävä nääs rähistä. Alkuperäinen vaikuttaa aika kiltiltä ihmiseltä ja se menee joskus lellimisen puolelle. Se ei aina hyvä asia, vaikka siinä koiraa ajatellaan. Tehdään vaan karhunpalvelus koiralle. Usein kaikista sekavimmat koirat on niitä, joilla ei ole voimakasta isäntää tai laumasta on vaikka alfakoira kuollut tms. Ollaan hukassa niin sanotusti. Kun koiralla on turvallinen olo ja selvä paikka laumassa se ei ärise.

        Koiran ja ihmisen ei todellakaan tarvitse ratkoa laumanjärjestystä painimalla, ja selättäminen varsinkin on asia mistä koira ei todellakaan tajua tulleensa alistetuksi.

        Meillä on niin että koirat, jokainen aikojen alusta saakka, on tienneet mitä tarkoittaa "irti". Ei mun ole koskaan tarvinnut koirani hampaita katsoa. Ja hyvänen aika, sun koirat siis puree sua, omaa laumanjohtajaansa käteen, jopa muutamia kertoja kuten sanoit? Ziisus... taitaapi olla turha vääntää rautalangasta..


      • miksi hankit dobermannin?

        On se kumma, kun koira ei ikinä ennen ole purrut, eikä käynyt kimppuun. Näinhän sitä aina sanotaan. Minä kuitenkin olen nähnyt vain agressiivisia dobermanneja ja typeriä omistajia. Tulin juuri koirapuistosta, jossa koirani kimppuun hyökkäsi heti nuori dobermannilauma, eivätkä omistajat pystyneet tekemään yhtään mitään. Omistajat olivat täysin kyvyttömiä hallitsemaan koiriaan. Eikös silloin kannattaisi hankkia joku lelukoira, jos on tuollaiset kyvyt. Tosiasia on, että dobermanni on vaarallinen koira. Rakastan koiria ja eläimiä kamalasti, mutta tämä rotu kyllä saa minut toivomaan jokaisen hurtan dobermannien taivaaseen.


      • hullun dobermannin omistaja
        miksi hankit dobermannin? kirjoitti:

        On se kumma, kun koira ei ikinä ennen ole purrut, eikä käynyt kimppuun. Näinhän sitä aina sanotaan. Minä kuitenkin olen nähnyt vain agressiivisia dobermanneja ja typeriä omistajia. Tulin juuri koirapuistosta, jossa koirani kimppuun hyökkäsi heti nuori dobermannilauma, eivätkä omistajat pystyneet tekemään yhtään mitään. Omistajat olivat täysin kyvyttömiä hallitsemaan koiriaan. Eikös silloin kannattaisi hankkia joku lelukoira, jos on tuollaiset kyvyt. Tosiasia on, että dobermanni on vaarallinen koira. Rakastan koiria ja eläimiä kamalasti, mutta tämä rotu kyllä saa minut toivomaan jokaisen hurtan dobermannien taivaaseen.

        rodun tuntien sie oot hiukka hakoteillä.Mihin perustat väitteesi että dobermann on vaarallinen rotu?Leffoihin???
        Koiran käytös on useimmiten omistajasta kiinni,ja jos omistaja ei koiriaan hallitse,lopputulos on sama rodusta riippumatta.
        Koskaan en ole koiriani selätellyt tai paiskonut turpaan osoittaakseni asemani,mun ei ole tarvinnut,ja siltikään kukaan ei mulle hampaitaan näytä.

        Meillä homma menee niin että koiriani ei tarvitse varoa,mä olen huomattavasti vaarallisempi kuin ne.


      • !!!!!
        miksi hankit dobermannin? kirjoitti:

        On se kumma, kun koira ei ikinä ennen ole purrut, eikä käynyt kimppuun. Näinhän sitä aina sanotaan. Minä kuitenkin olen nähnyt vain agressiivisia dobermanneja ja typeriä omistajia. Tulin juuri koirapuistosta, jossa koirani kimppuun hyökkäsi heti nuori dobermannilauma, eivätkä omistajat pystyneet tekemään yhtään mitään. Omistajat olivat täysin kyvyttömiä hallitsemaan koiriaan. Eikös silloin kannattaisi hankkia joku lelukoira, jos on tuollaiset kyvyt. Tosiasia on, että dobermanni on vaarallinen koira. Rakastan koiria ja eläimiä kamalasti, mutta tämä rotu kyllä saa minut toivomaan jokaisen hurtan dobermannien taivaaseen.

        Taidat olla niitä ihmisiä, jotka painelevat koirapuistoon mitään kyselemättä. Itse olen kyllä oppinut, että jos näen koirapuistossa porukan, niin KYSYN heiltä ensiksi, että tulevatko koiranne toimeen vieraiden kanssa. Monesti puistoissa koiria käyvät juoksuttamassa myös porukat, joiden koirat eivät ole aina niin sosiaalisia vieraille. Tälläiset ihmiset kyllä useimmiten vapauttavat puiston teille sosiaalisten koirien omistajille heti kun vaan saavat koiransa kiinni ja poistuttua paikalta. Itse en missään nimessä huolisi mitään sohvalla löhöävää laiskimusta, joka tarvitsee kerran viikossa pyrähdyksen koirapuistossa, koirakseni. Haluan aktiivisen palveluskoiran, jonka kanssa voi tehdä muutakin, kun vaan käydä iltamyöhällä 10 minutin lenkin koirapuistolle ja takaisin, mutta kukin tavallaan! Minua ei tippaakaan haittaa se, ettei koirani tule muiden urosten kanssa juttuun. Minulla on niille dobberinarttuja kavereiksi, joiden kanssa käymme koirapuistoissa leikkimässä. Muiden urosten tullessa paikalle me häivymme kiltisti takavasemmalle. Olettaen tietysti, etteivät ne muiden urosten omistajat ole niin typeriä, että tunkevat paikalle mitään sanomatta ja täysin varoittamatta. Silloin voi olla, etten saa urostani kiinni ajoissa ja pahaa jälkeä syntyy. En vaan pysty kuvittelemaan, että yhdenkään koiran omistaja olisi niin typerä, että työntäisi oman koiransa mitään kyselemättä aitaukseen, jossa on lauma vieraita koiria. Oli ne sitten dobermanneja tai ei, niin kun koirapuistoon tullaan, kysytään ensiksi puistossa olevien koirien omistajilta, että sopiiko liittyä laumaan! Tai ainakin annetaan heille mahdollisuus kerätä luunsa pois puistosta. Ne puistot on kaikille koirille ja etupäässä niille sosiaalisille, mutta muistathan kuitenkin AINA varmistaa, ettei pahaa jälkeä synny! Vai haluatko tapattaa koirasi ilman syytä?


    • Itsellänikin on tällä hetkellä kaksi narttua, joista dobberi on nuorempi ja kooltaan isompi sekä luonteeltaan paljon kovempi! Vanha narttu taas on pehmeä sekä erittäin epävarma...ahdistettuna tikkaa hampaillaan välittömästi.
      Muutama rähäkkä on ollut, mutta niistä on selvitty nopesti, kun on keritty väliin.
      Nykyään tuo vanhempi narttu väistää hienosti ja välttää näin ollen jännitteen kasvamisen ja joutumisen tappeluun, jonka tulisi takuuvarmasti häviämään.
      Nykyään koirat voi huoletta jättää samaan tilaan, mutta ne itse hakeutuvat omiin rauhallisiin paikkoihinsa, jotka on tarkoituksella kaukana toisistaan. Ruuat annetaan eri huoneisiin, samoin herkut. Näin koitamme itse olla asettamatta niitä tilanteeseen, joka saattaisi muuttua turhan totiseksi. Remmilenkillä koirat käyttäytyvät kohtuu hyvin keskenään ja kaikki härkkiminen molempien osalta on kielletty ja noottia tulee jo sellaisen ajattelemisestakin. Vapaana koirat ovat eri aikaan, sillä silloin mennään helposti sietokyvyn yli ja pinna palaa.
      Näin elellään meillä ja uskoakseni koirat voivat hyvin :)

      • hyvältä

        Ymmärrän, että kyse on pakosta, mutta ettekö keksi tosiaan mitään tuohon ongelmaan?
        Minusta ongelma on siinä, että koirat eivät saa elää keskenään, kuten niiden kuuluisi. Muutenkin tuo touhu muistuttaa jotain Kakolan vartijoiden ohjesääntöä.

        Varmaan olette tottuneet elämään jo noin, mutta kuulostaa oudolta.

        Yksi ratkaisu on ottaa kolmas koira, joka ei ole dopperi. Joku sellainen, joka olemuksellaan jo nöyryyttää ne dopperit. Lauman päällikön virkaahan se nuorempi siinä jahtaa ja se on jäänyt ratkaisematta ja epäselväksi.


      • hyvältä kirjoitti:

        Ymmärrän, että kyse on pakosta, mutta ettekö keksi tosiaan mitään tuohon ongelmaan?
        Minusta ongelma on siinä, että koirat eivät saa elää keskenään, kuten niiden kuuluisi. Muutenkin tuo touhu muistuttaa jotain Kakolan vartijoiden ohjesääntöä.

        Varmaan olette tottuneet elämään jo noin, mutta kuulostaa oudolta.

        Yksi ratkaisu on ottaa kolmas koira, joka ei ole dopperi. Joku sellainen, joka olemuksellaan jo nöyryyttää ne dopperit. Lauman päällikön virkaahan se nuorempi siinä jahtaa ja se on jäänyt ratkaisematta ja epäselväksi.

        Ymmärrätköhän nyt itse, että koiralle paras palkka kaikessa on rauhallinen olotila! Koira joka OSAA itse hakea sellaisen olon EI STRESSAA!
        Koira on laumaeläin ja koiralaumassa kommunikoidaan ilmeillä ja eleillä siis erilaisilla signaaleilla. On rauhottavia, pelottavia jopa hyökkääviä eleitä ja niillä kerrotaan lajitoverille, että sopiikos sitä tulla tai häivypäs siitä jne...myös tuo mainitsemani väistäminen on tapa ennalta ehkäistä tilanteita! Ei koiralaumassakaan uhoojat pärjää, kyllä siellä hierarkiassa noustaan ihan muilla keinoin :)
        Kyllähän mun koirat elävät keskenään, mutta ne ovat hakeneet paikkansa näin ja rauha on maassa! Ja sitäpaitsi laumanjohtaja olen kiistatta minä...jossain siellä pohjalla sitten koirat!


    • Sinä olet johtaja

      Meillä on koirat (uros ja narttu mutta molemmat vahvaluonteisia) pari kertaa yrittäneet aikanaan ottaa yhteen, minä olen mennyt väliin ja tehnyt homman selväksi, että minä päätän, kuka täällä määrää. Nykyään, jos leikki menee "yli" ja alkaa rähinä, kun karjaisen esim tontin toiselta laidalta "irti" tai "seis", niin tilanne laukeaa.

      Eli muista, että sinä olet johtaja, sinä teet selväksi koirille HENKISELLÄ tasolla, että sinä päätät, miten tilanteet ratkaistaan. Tuossa joku kirjoitteli koiran selättämisestä - sellaisia toimenpiteitä EI tarvita.

      =)

    • hra

      ikävä kuulla... haepa kirjastosta käytöskouluun ja dobbereihin liittyviä kirjoja. aloita koiriin tutustuminen puhtaalta pöydältä. ois oppimisen paikka.

    • neljä narttua

      Mulla on dobberinarttu ja kolme saksanpaimenkoiranarttua.
      Kaikki neljä koiraa tulevat hyvin toimeen pääasiallisesti. Poikkeuksia aiheuttavat tilanteet joissa kaikki koirat kovasti kiihtyvät. Näitä tilanteita on lelujen kanssa riehuminen ja kepin heitto.

      Koirat nukkuvat ja syövät samoissa tiloissa, ovat samassa häkissä päivisin ja kulkevat jopa yhdessä autonkyydissä takakontissa.
      Yhteenottoja ei ole tapahtunut oikein minkäänlaisia melkein vuoteen. Kun koirat ovat ottaneet yhteen (alussa kun aikuisina tapasivat), mieheni yleensä erotti ne joko käsin tai suusanallisesti.

      Perheessämme kohdellaan koiria niiden arvojärjestyksen perusteella. Kaksi vanhinta koiraa (11- ja 10-vuotiaat) saavat ruoan ensin, sitten kaksi nuorinta ja ruoka lasketaan lattialle ikäjärjestyksessä (joka toistaiseksi ainakin on arvojärjestys).
      Vanhemmat koirat pääsevät ensin tarhasta ja vanhempia koiria rapsutetaan ensin etc.

      Meillä tämä on toiminut, eikä koirilla ole pitkään aikaan ollut hankaluuksia keskenään. Yksikään koirista ei kyseenalaista meidän ihmisten johtajuutta enkä koskaan ole törmännyt siihen, että oma koirani murisisi minulle saatika purisi (vahinkoja on muutama käynyt leikkiessä).

      Dobberi kiusaisi mielellään muita koiria. Aina kun huomaan sen tahallaan ärsyttävän toista, kiellän ja laitan stopin asialle. Jos muu ei auta, niin koira tulee sivulle jäähylle. Tai menee maate sivuun muiden leikeistä.
      Silloin kun ihmisiä ei ole paikalla, koirat ovat rauhallisia (paitsi jos naapurinkoiria kulkee ohitse). Tappeluita tulee vain silloin kun on ihmisiä paikalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe